DE STEM
Minder afval van kerncentrale
Mollen steken massaal de kop op
0 maart
cheidingen
Fffortisimö Werkgroep Kernenergie Zeeuws-Vlaanderen zoekt nieuwe leden
oordelig
Aanpassingen Borssele zorgen voor twintig procent minder radioactief materiaal
Bungalow
Kleintje
'toaAilmTE
avan Centrum
ravan Centrum
CHaanderen is het ec°"
Twee campings Breskens
horen bij Europese top
Vereniging Duumpje wil
terugdringing autoverkeer
Provincie gaat boeren niet
dwingen grond te verkopen
ie tuin
Recreatie
p peren/Campers
CASION SHOW
iterschap
t Vrije van Sluis
istburg
Automobilist
nishandeld
bij Terhole
Grote oefening
j Dow Benelux
Bejaarde vrouw
slachtoffer
truc van dief
idmaking creatieve fietser gaat in Zeeuws-Vlaander en de wet te boven
ft
Ei
iets te koop
pan te bieden?
Met een ..kleintje" in De Stem heeft u absoluut
het meeste succes.
Immers vele tienduizenden Stemlezers/leze-
ressen (ruim 6 van de 10) hebben speciale be
langstelling voor onze ..kleintjes"-rubriek
..Te koop aangeboden"
Zeeland
imbinaties.
ireide dokumentatie
0402-850360.
3k
accordeons, etc.
- gebruikt
r 4.450,-
55,-
6.950,-
nu slechts
795,-...:....
ƒ1.360,-
2.850,-
4.890,-nu
4.350,- nu
ƒ349,-
■vanonze verslaggever
List - De Werkgroep Kernenergie
ILws-yiaanderen gaat op zoek
I 'aar vers bloed om de vereniging
Iweer nieuw leven in te blazen.
Iitoiaantal leden van de Werkgroep
I heeft in de loop der jaren allerlpi
I indoe beslommeringen gekregen en
L wordt het tijd dat de fakkel
ln'ordt overgedragen.
De Werkgroep ontstond in 1979 naar
aanleiding van de grote demonstratie
tegen het kerncentralepark in Doel. De
laatste jaren draait de vereniging op een
laag pitje. Tenminste, naar buiten toe.
„Intern zijn we wel gewoon doorge
gaan," zegt secretaris Luk Brusselaers.
„Regelmatige vergaderingen, onderhou
den en leggen van contacten. Eigenlijk
=iuegcii cu veel papieren werk."
de fakkel Dit jaar is het tien jaar geleden dat de
wereld werd opgeschrikt door de ramp
met de kerncentrale in het Russische
Tsjernobyl. De Werkgroep grijpt dit aan
om weer nadrukkelijker naar buiten te
treden. „Of de Werkgroep nog steeds
bestaansrecht heeft? Jazeker," zegt
Brusselaers. „In Doel staan nog steeds
kerncentrales. Er zijn nu plannen om de
levensduur van die centrales op te rek
ken. Een slechte zaak, vinden wij."
Brusselaers constateert dat de maat
schappelijke meningsvorming over kern
energie de afgelopen jaren wel veran
derd is. „Maar, en het is natuurlijk een
beetje wrang, alleen als gevolg van onge
vallen en'bijna-ongevallen. Onze doel
stelling staat nog steeds overeind. Alle
kerncentrales moeten dicht. Het is de
enige veilige manier. De huidige centra
les laten staan, is al te veel."
De Werkgroep bestaat op dit moment
nog uit een zevental leden. Die zijn niet
allemaal meer zo fanatiek als vroeger.
„Een aantal mensen is in de loop der
jaren him interesse gaan verleggen. Zo
ben ik nu bijvoorbeeld heel intensief
bezig met de patiëntenbeweging. Niet
dat we niet meer volledig achter onze
doelstelling staan, maar voor sommigen
is dat toch wat meer op een afstandje.
Vandaar de noodzaak om de Werkgroep
uit te breiden en te versterken. We mik
ken daarbij vooral op jongeren die de
fakkel willen overnemen." Om dat te
bewerkstelligen wil de Werkgroep in de
loop van dit jaar een manifestatie op
touw zetten.
2.995,.
3.850, J
5.100,
280,
536,1
950,4
1.2
1.1
149,
1.100,
sz 645,-
;e 995,-
>95,-
v.a
1.598,-....
A/e voor u nog veel mi
e u als muziek in de ors
klaar.
Nieuwe Haagdijk 2, Breda,
r. Tel. 076-5222849.
vrijdag koopavond.
Een KLEINTJE nu noj
TREFZEKERDER da|
voorheen.
■vanonze verslaggever
jBorssele - De kerncentrale in Borssele produceert na 1998
naider radioactief afval. De NV Elektriciteits Produktie-
gmaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) gaat enkele techni-
|sche aanpassingen in de centrale doorvoeren die de hoe-
■veelheid radioactief afval met twintig procent terug-
Toerkoop vakantiecheq
t.w.v. ƒ100,- geldig t/ii
dec.'96 50,- 0164-68457'
Te huur/koop
Te huur in Spanje-Deniaj
compl. ing. 4-pers
met zwembad enz.
Inl: 0115-564564
Een nieuw pluspunt in uw j
reclame'.
Het plaatsen van
KLEINTJE vormt een we
zenlijke bijdrage tot het rea
liseren van uw doel. TIEN!
DUIZENDEN lezen u I
/ans en enkele Campers g
PE PRIJZEN de deur uit.
lebben wij in ons
WARENHUIS
1 op accessoires. Welke?
ir eens kijken.
maart geopend
tot 17.00 uur.
ZIENS BIJ
jdeweg Breda-Tilburg)
Tel: 0161 - 411246.
„uv.. t het om het verrij-
a van de splijtstof (uranium-
tot vier procent en het
r„..6an van de hoeveelheid
splijtstof per splijtstofstaaf met
Wee procent. De kerncentrale
.gebmikt voor de opwekking van
Jdektriciteit splijtstof waarin drie
[procent uranium zit.
Ervaringen in het buitenland
■leren dat splijtstoffen met een
■hogere verrijkingsgraad de totale
Iithole - Te weinig ruimte bie-
jden tijdens een inhaalmanoeuvre
|ip de Havendijk in Terhole.
waarschijnlijk is dat de reden
«eest waarom een 55-jarige
uiit Hulst een 24-jarige auto-
bilist uit Terneuzen in het
zicht heeft geslagen.
De Terneuzenaar moest voor de
sing met de rijksweg stoppen
ivoorrang te verlenen. De Hui
aar, die vanaf zijn woon-
ats al achter hem had gereden,
l daarop zijn kans schoon om
te geven aan zijn ongenoe-
Hij stapte uit en verkocht
ja voorganger een klap in het
'ticht,
I Terneuzen - In verband met
1 calamiteitenoefening
a Dow Benelux aan de
raad van Terneuzen, zullen
nadaag aan het begin van
I Je avond de sirenes in de
I Scheldestad afgaan,
j pc gemeente benadrukt dat
I ™t slechts om een oefening
j gaat en dat de inwoners zich
j ongerust hoeven te
0 taken. Het is niet voor het
Wtdat het bedrijf een der-
j We oefening houdt. In het
1 wieden is de gemeente
aaardoor al diverse malen
I jj "d door verontruste Ter-
I j?uz,®?ren' i'Ads er echt iets
J ,e "and is dan sturen we
S Uidswagens de wijken in,"
I gemeentevoorlich-
pO.Vosveld.
kosten van de splijtstof, inclusief
de opwerkingskosten, verlagen.
Vele Westerse centrales zijn vol
gens EPZ daarom al overgegaan
tot de verhoging van de verrij
kingsgraad tot vier procent. Een
woordvoerder van EPZ in Bors
sele kon gisteren echter de wijzi
gingen niet in financieel voordeel
vertalen.
De verrijking van de splijtstof
heeft volgens een mededeling van
EPZ een vermindering van de
hoeveelheid radioactief afval met
20 procent tot gevolg. Er komt
ook minder plutonium (-10 pro
cent) vrij. „De verwachting is dat
er per jaar zo'n acht splijtstofsta
ven minder naar de opwerkings
fabriek moeten worden afge
voerd. Dat houdt in dat bij het
opwerkingsproces dan ook min
der radioactief afval zal ont
staan. Minder plutonium en
radioactief afval is winst voor het
milieu," aldus EPZ.
De bevolking van de gemeente
Borsele krijgt deze week een
voorlichtingsfolder van EPZ in
de bus waarin de wijzigingen aan
de splijtstof worden toegelicht.
EPZ heeft daarvoor bij vier
ministeries een vergunning aan
gevraagd. Vanaf 11 maart ligt het
Milieu Effect Rapport (MER) ter
inzage. Op 2 april volgt een hoor
zitting over het MER in Hein-
kenszand. De aanpassingen in de
kerncentrale zullen niet eerder
dan in 1998 gebeuren. EPZ gaat
er vanuit die tijd nodig te hebben
om de hele procedure voor de
vergunning af te ronden.
Kloosterzande - Een bewoonster
van het verzorgingshuis aan de
Pastoor Versterplein is het
slachtoffer geworden van dieven-
trucje.
Toen ze op de gang stond om haar
woning af te sluiten, bood een
nog onbekende man hulp aan. Hij
draaide de deur voor de vrouw op
slot, die vervolgens weg ging.
De politie vermoedt dat de man
de woning niet echt heeft afgeslo
ten, maar even heeft gewacht om
vervolgens binnen zijn slag te
kunnen slaan. Hij heeft zich uit
de voeten gemaakt met een onbe
kend bedrag aan geld.
Een ware mollen-invasie heep plaatsgevonden in een weiland van de familie Den Hamer in Zaamslag.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Landbouwers en
eigenaars van fraaie gazons
kampen momenteel met een
grote mollenoverlast. Overal
in de polders en tuinen steken
de diertjes massaal de kop op,
aldus het ministerie van
Landbouw. Veel agrariërs
pogen nu eigenhandig of door
de inschakeling van gespecia
liseerde mollenvangers de
schade te beperken.
Grote aantallen mollen zijn geen
abnormaal verschijnsel in deze
tijd van het jaar. Volgens bioloog
George Sponselee begint nu de
paartijd. Alleen het aantal mol
len dat de winter heeft overleefd
is groter dan in vorige jaren. Dat
komt door de droge en strenge
winter.
De verlaging van het grondwa
terpeil speelt ook een rol, zegt
Sponselee. „De mollen krijgen
een groter areaal, meer kans dus
om te overleven. Omdat ze dieper
in de grond zaten, waren ze
bovendien moeilijker te van
gen,", zegt hij. Daarnaast maakte
de keihard bevroren bodem het
werk van de beroeps mollenvan
gers onmogelijk. Nu de grond
zachter is geworden, zoeken de
dieren het weer hogerop in hun
zoektocht naar voedsel.
Probleem
Volgens de land- en tuinbouwor
ganisatie LTO Nederland is er
zeker sprake van een probleem.
„Ik zou alleen niet van een plaag
willen spreken, want dat sugge
reert een onbeheersbare situatie.
Daarvan is geen sprake. Wèl
moeten de schouders er nu flink
onder om de overlast te bestrij
den," aldus een zegsman.
Mollenvangen is moeilijk, zo
ervaren geplaagde grondbezit
ters. Het is verboden om vergif te
gebruiken, dus moet het handma
tig gebeuren. Daar moet iemand
wel een beetje aanleg voor heb
ben. Volgens een ervaren mollen-
vanger zijn de diertjes erg slim.
Een mol ziet dan weliswaar wei
nig maar hij hoort goed en ruikt
nog beter.
Er zijn maar twee goede metho
den: klemmen zetten of steken
met de spa. Een derde goede
manier is eveneens verboden. Dat
is wormen, die in een of ander
vergif zijn gedrenkt, te ontdoen
van kop en staart en vervolgens
in de mollengangen te plaatsen.
Een mol die een dergelijke worm
eet is ten dode opgeschreven.
Klemmen
Voor het plaatsen van klemmen is
vakkennis nodig. Elke boer kent
de klemmen, maar velen gebrui
ken die dingen verkeerd, weet de
mollenvanger.
„Ze plaatsen ze te diep of juist te
hoog in de molshoop en dan lukt
het biet."
Ook het steken met de spa eist
kennis. Men ontdekt een mols
hoop en loopt er heel zachtjes,
ur van het waterschap Hei
kt bekend dat de algemene;
ongenoemd waterschap o
e Heffingsverordening ve
laktewateren 1986 heeft g
s betreft de aanpassing
rcoëfficiënten voor wat
voor recreatiebedrijven t
interreinen etc.)
lit is goedgekeurd door
van Zeeland bij beslui I
ider no. 962197/13.
>ang van de heffing con
field op 1 januari 1996-
rordening ligt vanaf
maanden ter inzage- I
an 09.00 tot 12.00 en J
j.00 uur in het kantoo
(bureau Algemene en
ouwerij 18 te Oostburg-
■gen betaling van koster^
wijzigingsbesluit of J
dening verkrijgbaar J J
Juridische Zaken J
en
1996.
gelijks bestuur voornoe"
Almekinders, dijkgraaf
Mouton, secretaris
iffldi
hank van Cooten
u!? Laat dit duidelijk
netsers die gebruik
L„ ?van rijwielpaden op en
I. wnen en dijken moeten
w furen als ze in zand
:,en- Want dat fietsers
Pu paden ntogen peda-
i flat is letterlijk een
Mvan de (semi-)overheid.
'van de Wet op de Water-
Hifpi-f?! ®een ruimte voor
[1°''fietsen op duinen en dij-
,.Ver^°den- Maar uitzon-
Jtde reg^ §ezegde, beves-
oeriJ7,ang va« recreatie en
L®116 die uitzondering. Boven
[«ven dus en dus wordt
s °P waterkeringen -
^eadliken in ambtelij-
toegestaan.
eeas® verjaar komt het
lei en iiii?r fietspaden op
|"iete "f!lken verschoten gaan
Ketp!rgzand'
f te»dmoetde fietser dan
afstijgen om te voet de barrière te
nemen.
Een medewerker van het water
schap Het Vrije van Sluis in
Oostburg heeft er eigenlijk geen
medelijden mee. Maar hij meent
dit niet zo. Want het waterschap
heeft een heus schoonmaakplan
voor de recreatieve fietspaden op
de duinen. Eigenlijk is dat een
taak van de gemeente, maar het
waterschap heeft liever niet dat
allerlei instanties op de kwetsba
re waterkeringen aan de slag
gaan en doet het karwei maar
zelf. En doet trouwens ook nog
een duit in het zakje. „De
gemeente betaalt 75 procent in de
kosten en het waterschap 25 pro
cent."
De bedoeling is dat rond Pasen
met de grote schoonmaak van de
fietspaden wordt begonnen. Het
zand wordt vervolgens tot na de
bouwvak met enige regelmaat
verwijderd. „Tegenwoordig
wordt er het hele jaar door recre
anten op deze paden gefietst.
Maar het is voor ons niet te doen
ook in de wintermaanden voor
een paar fietsers de paden schoon
te houden. Wij krijgen overigens
tijdens deze maanden ook geen
klachten binnen. Laatst spraken
we nog een echtpaar uit Fries
land. Ze vonden het helemaal
niet erg zand op de fietspaden
tegen te komen. Men komt
immers naar de kust voor zee en
zand. Dit in tegenstelling tot wet
houders en burgemeesters die
willen dat de paden schoon zijn
als er iets te doen is."
Volgens de medewerker van het
waterschap is er dus een aanzien
lijk verschil tussen de onder
houdsverplichting van officiële-
en niet officiële fietspaden. „Bij
officiële fietspaden is de wegbe-
heerder verplicht deze het hele
jaar schoon te houden. Fietspa
den op duinen zijn niet officieel
dus beperken we het schoonhou
den tot de zomermaanden. Het
fietsen op fietspaden over de dui
nen is heel officieel verboden.
Maar we staan het toe vanwege
het recreatieve belang. Het is ook
niet te doen om alle fietsers van
deze paden af te halen."
Dat petsers in het zand kunnen stranden, hebben ze te danken aan de Zeeuwse overheden.
DONDERDAG 7 MAART 1996 DEEL
Napoleönhoeve en Schoneveld
Van onze verslaggever
Breskens - Twee Breskense campings - Park Schoneveld en
de Napoleonhoeve - zijn door de invloedrijke Duitse auto
mobielclub AD AC elk aangeduid als een van 51 top-eam-
pings in Europa.
In die top ook nog drie andere
Zeeuwse bedrijven: Schel-
deoord (Baarland), In de Bon
gerd (Oostkapelle) en De Wijde
Bliek (Renesse). Al deze
Zeeuwse campings hebben de
aanduiding 'Super-Platz'
gekregen.
Vorig jaar hebben anonieme
inspecteurs van de ADAC,
zoals ook de fijnproevers van
de befaamde Michelingids dat
bij restaurants doen, in Europa
in totaal rond 15.000 campings
bezocht. Zij doen dat onder
meer aan de hand van brieven
van de ADAC-leden. De ADAC
wees uiteindelijk 494 campings
in ruim dertig landen aan als
Europese top en beval die bij
de lezers aan.
Vorig jaar behoorde Schone
veld al tot de top-50, een van
de drie Nederlandse bedrijven
die toen hoog scoorden. Met de
uitbreiding van één naar vijf
Zeeuwse campings wordt vol
gens directeur A. Boomert van
de Napoleonhoeve de 'Zeeuwse
kwaliteit' beloond. „Wij zijn in
ieder geval blij met het feit in
die top te zitten. We prijkten al
jaren op de lijst van aanbevo
len campings, maar nog nooit
zo hoog. Ik ben er trots op en
blij mee," zegt Boomert.
De maatstaven die de Duitse
organisatie hanteert zijn vol
gens hem zeer hoog. Ook spelen
brieven die (on)dankbare cam-
pinggasten na afloop van hun
vakantie naar de organisatie
sturen een rol. „Met een weitje
en een paar bomen daar
omheen kom je er vandaag de
dag niet meer. De gast wil
meer. En daar moet je als
bedrijf op inspelen."
Sinds het verschijnen van de
nieuwe ADAC-gids kan Boom
ert merken nu een 'Super Platz'
te exploiteren. „Ik krijg reac
ties uit zowel binnen- als bui
tenland. Want die gids is met
zijn oplage van 650.000 echt
toonaangevend en een soort
bijbel voor kampeerders."
Op de laatste vakantiebeurs
van het seizoen in Duitsland -
die in Essen - besteed de
Zeeuwse VW' speciale aan
dacht aan de vijf 'toppers'. „De
onderscheidingen onderstre
pen de belangrijkheid van Zee
land als kampeergebied," zei
een verheugde VW-directeur
Rudi ter Heide.
„De top in Zeeland wordt
steeds beter en mogelijk dat de
daaronder zittende sub-top
automatisch daarin wordt
meegezogen."
Reactie op project Duurzaam Veilig
Van onze verslaggever
Oostburg - Terugdringing van het autoverkeer door de fiets en
het openbaar vervoer als goed alternatief te bieden en een
structurele aanpak van het huidige wegennet in West-Zeeuws-
Vlaanderen. Dat zijn de belangrijkste elementen uit het alter
natief plan Duurzaam Veiliger van natuurbeschermingsvereni
ging Het Duumpje.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
tegen de wind in, naar toe. Als je
zelfs maar even kucht, is de mol
verdwenen. En het moet wel
ongeveer negen uur 's morgens
zijn of half vijf 's middags, „dan
zijn ze actief," zegt de expert.
Bespeurt de mollenvanger bewe
ging. in de molshoop, en daar
moet-ie soms wel een tijd op
wachten, dan stoot hij bliksem
snel met een scherpe schop in de
pijp en veelal wordt de mol dan
dodelijk getroffen.
Afgebroken flessen in een mols
hoop steken helpt niet of maar
heel even. Al na enkele weken
zijn de dieren gewend aan het
fluitende geluid dat door de fles
senhals de pijpen in giert.
Toch is het zaak de mollen in
toom te houden.
„Oude mollen moet je vangen
voordat ze jongen krijgen. Als je
er vijf een poosje hun gang laat
gaan, heb je er zo een stuk of vijf
entwintig. Je moet het bestand zo
kort mogelijk houden," is het
advies.
Het plan is de reactie van de ver
eniging op het verkeersveilig-
heidsproject Duurzaam Veilig in
West-Zeeuws-Vlaanderen. Doel
stelling van dit project is het aan
zienlijk terugbrengen van het
aantal verkeersslachtoffers door
een grondige aanpak van het
wegennet.
Dat moet dan onder andere
gebeuren door de aanleg van
parallelwegen en rondwegen.
Maar Het Duumpje is niet zo'n
voorstander van de aanleg van
nieuwe wegen.
„De structuur van het huidige
wegenstelsel moet worden aange
pakt. Zo is het dé bedoeling
bepaalde wegen zo in te richten
dat er honderd kilometer per uur
gereden kan worden. Dat zien wij
niet zo zitten. Wij vinden tachtig
kilometerwegen voldoende,"
aldus een medewerkster van Het
Duumpje.
Daarnaast wil de vereniging ,de
fiets en het openbaar vervoer
promoten om het autoverkeer
terug te dringen.
„De regio moet af van het slechte
imago met betrekking tot het
openbaar vervoer.
Wij pleiten voor een goed open
baar vervoer en een goed fiets-
netwerk. De fiets moet in Duur
zaam Veilig de ruimte krijgen."
Het Duumpje maakt wel duide
lijk de doelstelling van Duur
zaam Veilig te onderschrijven.
„Natuurlijk vinden wij ook dat
het aantal verkeersslachtoffers
omlaag moet. Maar Duurzaam
Veilig is nog niet uitgewerkt. Het
moet immers een plan worden
dat wordt gedragen door de
streek.
Wij hebben zodoende onze sug
gesties op papier gezet. Het is wat
uit de hand gelopen. Er ligt
zodoende nu een rapportje op
tafel. Het doel van dit rapport is
onze mening kenbaar maken bij
gemeenten en waterschap.
Het plan Duurzaam Veiliger van
Het Duumpje wordt vrijdag
avond gepresenteerd.
Voor verbindingszones tussen natuurgebieden
Van onze verslaggever
Middelburg - Boeren zullen op geen enkele manier gedwongen
worden stroken grond te verkopen voor het maken van verbin
dingszones tussen natuurgebieden. Bovendien mogen de ver
bindingszones niet tot gevolg hebben dat er extra beperkingen
voor de landbouw ontstaan.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Gedeputeerde Staten van Zee
land gaan dat zwart op wit opne
men in de definitieve versie van
het rapport 'Natte ecologische
verbindingszones in Zeeland'.
Het dagelijks provinciebestuur
zegt dat toe naar aanleiding van
de reacties die zijn binnen geko
men op het ontwerp-rapport.
Volgens de nota moet er binnen
twintig jaar in Zeeland 205 kilo
meter sloot geschikt worden
gemaakt als zogenaamde natte
ecologische verbindingszone. Het
merendeel daarvan, 145 kilome
ter, ligt in Zeeuws-Vlaanderen.
De sloten moeten op de schop om
een netwerk van natuurgebieden
tot stand te brengen. Ze moeten
worden verbreed, worden voor
zien van een lichtere glooiing en
van begroeiing.
Het blijkt nu dat dit overal niet
even eenvoudig zal worden,
omdat in een aantal gevallen
ruilverkavelingsprojecten zo ver
zijn gevorderd dat de'plannen
dan weer naar de tekentafel zou
den moeten.
GS gaan nu met de betreffende
waterschappen en landinrich-
tingscommissie overleggen in
hoeverre de realisering nog inge
past kan worden.
In een reactie zegt het water
schap De Drie Ambachten pro
blemen te voorzien bij de vrijwil-
lge verwerving van de benodigde
stukken grond langs de verbin
dingszones.
GS beamen dat en daarom zal de
aandacht zich in eerste instantie
richten op 'kansrijke verbindin
gen' binnen landinrichtingspro
jecten en langs waterlopen die
toch al verbeterd moeten worden.
De Provinciale Commissie voor
de Groene Ruimte en de Provin
ciale Commissie Milieubeheer en
Waterhuishouding hameren er op
dat de verwerving van grond uit
sluitend dient te gebeuren op
basis van vrijwilligheid. GS belo
ven dat nu zwart op wit in de
nota op te nemen.
Ook van extra planologische
beperkingen voor de landbouw
zal geen sprake zijn, verzekeren
GS. Op de verbindingszones
komt namelijk geen bestemming
'natuurgebied' te liggen, maar de
bestemming 'water'.