BSSfNn begint mijn carrière pas echt'
NT, HET
ERGERT
!T NIET
tUSVALT.
Belcanto Festival wil
miljoen rijkssubsidie
DE STEM
Orkest grote troef
bij Letlandse Tosca
Filmvoorstellingen met
muziek van Carl Davis
Tekenaar Yrrah overleden
Musea in de slag om gunst van sponsor en publiek
brood oor 11.75
3 x plaatsen
2 x betalen
v.d. WALLE-
BLOMMAERT
ILekker lol maken' basis Songfestivalsucces Bredase Maxine en Franklin Brown
Tannhauser
Gershwin
Ambassadeurs
vragen TY5
in basispakket
Strijkkwintetten
van Mozart
Cherkassky
n de krant
;n over de vloer.
jakker
in Eric Dekker
w tekst 3 x binnen
n ongewijzigd laat
;n hoeft u slechts
rtenties te betalen.
,n deze serie een
ag voorkomt, wordt die
r geval berekend.
ELASTISCHE
KOUSEN
Er moeten veel meer goede kunstpro
gramma's op televisie komen,
allemaal op prime time."
Gids
DINSDAG 5 MAART 1996 DEEL D
Amsterdam (anp) - De Amerikaans-Britse filmcomponist en
dirigent Carl Davis zal ook in het seizoen 1996-1997 een aantal
malen in Nederland met symfonie-orkesten optreden ter bege
leiding van voorstellingen van klassieke zwijgende films. Dat
zijn Intolerance van D.W. Griffith uit 1916, City Lights van-
Charles Chaplin (1927-1931) en The Four Horsemen of the Apo
calypse van Rex Ingram uit 1921. Davis (59) schreef daarvoor
zelf de muziek.
Van 14 tot en met 21 maart diri
geert Davis ook zeven maal het
Orkest van het Oosten, waarbij
de door hem gecomponeerde
muziek bij de film Ben Hur van
Fred Niblo uit 1925 wordt uitge
voerd.
Intolerance wordt in november
vertoond met muzikale medewer
king van het Noord-Nederlands
Orkest.
Dat gebeurt in Groningen, Den
Bosch, Den Haag en Utrecht. Met
het Brabants Orkest wordt de
muziek bij City Lights in januari
1997 ten gehore gebracht in
Eindhoven, Den Bosch, Den
Haag en Utrecht. De combinatie
het Limburgs Symfonie Orkest
en The Four Horsemen of the
Apocalypse is in april 1997 te
zien en te horen in Den Bosch,
Groningen, Utrecht, Maastricht,
Eindhoven en Den Haag. Carl
Davis is in alle gevallen de diri
gent.
Amsterdam (anp) - De tekenaar Harry Lammertink, beter
bekend als Yrrah, is zaterdag in zijn woonplaats Amsterdam
overleden. Zijn zoon heeft dat gisteren bevestigd. Lammertink
is 63 jaar geworden.
Lammertink debuteerde in 1955 in Het Parool. Tot drie jaar geleden
verscheen wekelijks een prent van hem in Vrij Nederland. Door ziek
te kon hij die produktie niet meer opbrengen. Ook publiceerde hij in
buitenlandse bladen als Die Zeit, de Frankfurter Allgemeine, Playboy,
Lui, Punch en Esquire.
Cynisme was typerend voor het werk van Yrrah. Zijn tekeningen gin
gen over oorlog, onrecht, wanhoop, man-vrouwverhoudingen, huwe
lijksleed. Vaak waren zijn cartoons aanleiding voor klachten. Minister
van Justitie Van Agt diende in de jaren zeventig een strafklacht in
naar aanleiding van een tekening van een zwangere non met op de
achtergrond Jezus. De prent wekte de suggestie dat Jezus de vrouw
zwanger had gemaakt. De klacht heeft nooit tot een rechtszaak geleid.
Dordrecht (anp) - Het Belcanto Festival in Dordrecht vraagt
een rijksbijdrage van 1,1 miljoen gulden. De organisatie van
het zangfestival kampte vorig jaar met een financieel tekort
van twee ton, dat door de gemeente Dordrecht werd gedicht.
Dordrecht subsidieerde het festival al met 3,5 ton per jaar. De
resterende 6,5 ton kwam van sponsoring.
Voor de periode 1997-2000 doet Rossini opent het festival met
het festival geen beroep meer op
de gemeente. De organisatie wil
in het kader van het Kunstenplan
1997-2000 een jaarlijkse bijdrage
van het ministerie van onderwijs,
cultuur en wetenschappen.
Vrijdag had in Schouwburg de
Kunstmin in Dordrecht een pers
bijeenkomst plaats waarop het
komende programma werd toe
gelicht.
Het Belcanto Festival speelt zich
van 6 tot en met 15 september
voor de vierde keer af.
zijn eerste opera Demetrio e Poli-
bio. De componist schreef het
stuk in 1812. Sindsdien werd het
diverse keren uitgevoerd. Voor
Nederland betekent de opvoering
een première.
Het festival bevat behalve de
concerten, een lezing en master-
classes. Ook is er een salonrecital,
het Belcanto Talentenconcert en
castraataria's van Handel. Tij
dens het festival houdt het Mer-
wedeziekenhuis een MuZieken-
huisconcert.
Drogisterij
Parfumerie
Stationsweg 9
HULST
Tel. 0114-313093 j
Mieke van der Wey, tv-presentatrice
h/anonze kunstredactie
[0en Liesbeth Brandt Corsti-
us dertien jaar geleden Pierre
lansen opvolgde als directeur
lan het Gemeentemuseum in
kmhem, waarschuwde haar
Illustere'voorganger al dat er
toor het museum steeds min-
|er geld beschikbaar zou
Komen. Steeds vaker zou zij
levers tot gulheid moeten ver-
turvven.
Biidi-agen van sponsors en dona
teurs zijn geen compleet nieuw
Verschijnsel in de museumwereld,
fcaar de zogenaamde terugtreden-
overheid dwingt musea wel
3 meer om eigen inkomsten
l> zoeken.
„Toen ik hier kwam, was de toe
gang nog gratis', vertelt de Arn
hemse directeur. Een jaar of vier
geleden zijn we entreeprijzen
gaan heffen voor speciale tentoon
stellingen. En sinds september
kost de gewone toegang tot het
museum vijf gulden. Voor speciale
tentoonstellingen komt daar nog
eens ƒ2,50 bij."
Het Mauritshuis in Den Haag mag
zich verheugen in de aandacht
van een grote sponsor. Aan de gro
te Johannes Vermeer-expositie
levert de Rabobank een belangrij
ke financiële bijdrage.
„Wij hadden al de restauratie van
twee werken van Vermeer moge
lijk gemaakt", aldus Rabobank-
woordvoerder Jan Dost in
Utrecht. „Nu sponsoren wij ook
de Vermeer-tentoonstelling."
„Sponsoring is voor ons uitermate
belangrijk", erkent Rik van
Koetsveld, zakelijk directeur van
het Mauritshuis. „Aan tentoon
stellingen en publicaties zitten
hoge kosten, terwijl je toch als
niet-commerciële dienstverlenen
de instelling je product tegen zo
gunstig mogelijke voorwaarden
aan het publiek wil aanbieden.
Dat is een spanningsveld waar het
museum altijd mee kampt. Als je
Vermeer aanbiedt voor 20 gulden,
is dat niet de kostprijs. Dat bete
kent dat je financiële steun nodig
hebt."
Speciale tentoonstellingen zijn
geen nieuw verschijnsel. Nieuw ft
wel de noodzaak voor musea om
met behulp van die tentoonstellin
gen het budget aan te vullen.
„Het is een sluipend proces
geweest", beaamt Van Koetsveld.
„Neem alle personeelsbezuinigin-
gen onder de kabinetten Lubbers.
Het aankoopbudget van het Mau
ritshuis is 150.000 gulden per jaar,
maar dat was het in 1970 ook al.
Sindsdien is het nooit verhoogd."
Een sponsor is geen mecenas. Dat
vinden zowel de musea als de
Rabobank. „Ik zie sponsoring als
een zakelijke transactie tussen
twee bedrijven", zegt Van Koets
veld. „Beide partijen leveren vast
gelegde prestaties." In de ver
schillende zalen van het Noord
brabants Museum te 's-Hertogen-
bosch hangen borden met de
naam van sponsors, waaronder de
chemiegigant Akzo en de bank F.
van Lanschot. Museumdirecteur
Margriet van Boven heeft binnen
de museumwereld de reputatie
een kei te zijn op het gebied van
sponsorwerving. Van Boven wuift
dat af. „Dat komt alleen omdat
we in 1987, toen we ons huidige
gebouw betrokken, met die spon
soring nogal wat aandacht hebben
getrokken." Trots zegt ze er niet
op te zijn. „Het is uit noodzaak
geboren." Desondanks acht ze het
een niet geringe prestatie 30 tot 40
procent van de omzet zelf te ver
dienen. Van Boven ziet de concur
rentie tussen de musea toenemen
waar het gaat om het aantrekken
van zowel publiek als sponsors.
Onder de laatsten meent zij een
zekere moeheid te bespeuren.
Publiek trekt haar museum te
over met de tentoonstelling Uit
Koninklijk Bezitmaar over het
algemeen lopen de bezoekersaan
tallen terug. Brandt Corstius in
Arnhem en Van Koetsveld in Den
Haag beamen de trend en schrij
ven deze toe aan het groeiende
aantal evenementen waaruit het
publiek een keuze moet maken.
jDirigent Valeri Gergjev durft het
|zowaar te programmeren. Het is
werk dat volgens de huidige
piaak-opvattingen nauwelijks
per serieus wordt genomen,
Sr ®er9ev en z4n Rotterdams
Filharmonisch Orkest spelen
peze maand de ouverture tot de
lopera Tannhauser van Wagner.
IDeze ouverture stond vroeger op
pet repertoire van menig harmo-
Efkest, en was op zondag
middag in het park te beluiste
rt' h.°°fdmoot van het stuk,
If pelgrimskoor, heeft een hoge
yneezingbaarheidsgraad.
pt middenstuk van de ouvertu-
e, het zogenaamde Bacchanaal,
heel wat halsbrekender om te
J j 'roc'1' h°e ie het ook
E. °°k keert, wat Richard
L sgner hier presenteert was in
jaar van ontstaan (1845) van
ra ongehoorde durf.
Pet label EMI.heeft de complete
rPera Tannhauser uitgebracht,
1 e romantische draak vol
KJ Se,en christelijke symboliek,
fspelend in de bergen en
t hten van het middeleeuwse
brl??®er he diepere
P doeling van het uitbrengen
L'een 0Pname uit 1960
L met vermeld, maar waar-
Kourlmj overweging niet een-
Kan h Ultstekende kwaliteit
Itoalïf °pname zÜn? Tenslotte
|en ste men destijds al afgewo-
1? stereo-opnamen. De tik- en
Fbfem tntter"tapeS zijn zonder
|ctietemakennpnmaCd"Pr0"
Ifeumc m de beroemde mid-
irr-ngers Wolfram von
f,schenbach en Walther von der
worden bovendien
schreef er zes. De eerder genoem
de twee gelden als de beste, maar
luister ook eens naar het Lar
ghetto-intro van het latere KV
593, en uit datzelfde kwintet het
Adagio met ongehoorde harmo
nische noviteiten. Hier bewijst
Mozart dat hij wel degelijk ook
een revolutionair vernieuwer
was, een feit dat nooit zo bena
drukt wordt omdat die mythi
sche rol in de muziekgeschiede
nis nu eenmaal aan Beethoven is
toebedeeld. (Virgin Veritas 5
45169 2)
HR
naam van deze lyrisch-dramati-
sche tenor is het onthouden
waard. Hun beider tegenspeler,
Baron Scarpia in de persoon van
Samsons Izjumovs, was de boze
edoch fraai zingende politiechef
die het geluk van het liefdespaar
kwam verstoren. Voor straf
moest hij van Victorien Sardou,
die het gegeven voor deze opera
leverde, sterven.
Ik heb er alle begrip voor dat
regisseur en decorontwerper zich
willen scharen onder de vernieu
wers van het muziekdrama; het
uiteindelijk resultaat moet dan
wel in waarde stijgen. Het aanle
veren van een eenheidsdecor, die
acten lang in dezelfde kleur en
een allegaartje van kostuums
waarvan het leek alsof Spoletta
en Angelotti geen tijd gevonden
hadden zich adequaat voor dit
spektakel te kleden, doen
afbreuk aan het kijkspel dat een
opera nu eenmaal ook is.
Hoe belangrijk dit exportartikel
wel is bewees het feit dat de Let
landse Minister van cultuur, O.
Sparitus, speciaal was komen
vliegen om bij deze goed geslaag
de Nederlands-Letse Coproduc
tie aanwezig te zijn.
Den Haag (anp) - De ambassa
deurs van België, Frankrijk,
Zwitserland en de zaakgelastigde
van Canada hebben staatssecre
taris Nuis gevraagd het Fransta
lig televisiekanaal TV5 op te
nemen in het basispakket dat de
kabelexploitanten verplicht aan
hun abonnees moeten aanbieden.
Om de culturele diversiteit veilig
te stellen is het volgens hen nood
zakelijk dat de Nederlandse kij
ker van een Franstalig kanaal
kennis kan nemen.
op bgllads, maar we beseften dat
we met een vlot nummer hogere
ogen zouden gooien. En De eerste
keer is een echt Songfestival
nummer."
Dat laatste wekt geen verbazing,
aangezien de componisten al
ervaring op dat gebied hebben:
Peter van Asten, Maxine's produ
cer, schreef ook Ik hou van jou
van Maribelle (1984), Piet Souer
was de man achter De Trouba
dour van Lenny Kuhr (gedeeld
winnares in '69).
Spanning
Na de voorrondes, waarin voor
alle vijf deelnemende acts 'e'en
nummer uitgekozen werd, volgde
zondagavond in Almere de zinde
rende finale. Pas bij de ontkno
ping voelde Maxine de spanning
stijgen. "We hadden de hele week
heel ontspannen beleefd, en echt
zo'n gevoel van 'we zien wel hoe
ver we komen'. Gewoon lekker
gezellig lol maken, daardoor had
den we ook geen last van nervosi
teit. Maar toen ze eenmaal de
punten gingen geven, voelde ik
toch het zweet in mijn handen.
Zeker nadat uitgerekend
Noord-Brabant, "mijn" provin
cie, ons maar 1 puntje had gege
ven. Gelukkig kregen we van
acht andere provincies wel de
maximale vijf." En dus won het
markante duo.
"Dat was een hele rare ervaring,"
blikte Maxine lachend terug. "Je
zit daar maar en de punten blij
ven komen. Opeens heb je dan
gewonnen en komen allerlei men
sen op je af, die aan je trekken, al
die fotografen. Dat was wel even
wennen, al die aandacht. Het was
een roes, ik besef het nu nog maar
amper."
Internationale jury
Zeker van deelname aan het 41e
Eurovisie Songefestival, op 18
mei in Noorwegen, zijn de 1.56
meter lange Maxine en haar liefst
36 centimeter langere collega
Franklin Brown overigens nog
niet. Van de 31 landen, die zich
hebben ingeschreven, moeten er
immers nog negen afvallen. Op 22
maart buigt een internationale
jury zich over de inzendingen.
Alleen gastheer Noorwegen is
verzekerd van deelname. Deze
week nemen Maxine en Franklin
Brown De eerste keer op in de
studio en volgt een foto-sessie.
Volgende week verschijnt de CD
al in de platenzaken, een exem
plaar gaat naar de jury. "Vreemd
eigenlijk dat ze zo kiezen, niet
eens met behulp van video-beel
den," vindt ook Maxine.
"Natuurlijk hoop ik dat we er
door komen, maar zelfs als het
niet lukt, dan nog kijk ik met heel
veel plezier op deze periode terug
omdat het spannend was en we
zoveel lol hebben gehad. Vroeger
had ik zelf nooit gedroomd van
een Songfestival, maar nu het zo
dichtbij is, lijkt het me toch wel
heel erg leuk."
Perfectie
De komende weken gaat het duo,
dat voorlopig samen wil blijven
optreden, werken aan een repor-
toire, maar vooral aan De eerste
keer, om het nummer tot in de
perfectie bij te slijpen voor 18
mei.
Daarnaast stromen de aanvragen
voor interviews binnen, Maxine
is plots hot news.
Maar vanochtend gaat voor Gon-
ny Buurmeester uit Breda
gewoon vroeg de wekker en moet
ze zich bij haar baas melden.
Voor een dag, de rest van de week
heeft ze namelijk al weer vrij
moeten nemen. "Gelukkig krijg
ik alle medewerking, m'n colle
ga's leven erg mee." Voor hoe
lang ze nog collega's zijn, is de
vraag, want de show-bizz lonkt
meer dan ooit tevoren. "Ik doe
mijn werk met heel veel plezier,
maar ik denk er wel aan om
full-time zangeres te worden."
Maxine en Franklin Brown
tijdens de finale van het Natio
nale Songfestival. foto anp
ijs incl. BTW voor plaatsing
op zaterdag
sfgroep 1
16.74
20.09
23.44
foto emi
ger worden vastgelegd. Wie dus
geen bezwaren heeft tegen de
datum van deze opname heeft
hier een kans om deze vroege
Wagner toch in zijn bezit te krij
gen. De muzikale leiding is in
handen van Franz Konwitschny,
geen onbekende in het muziekle
ven van de voormalige DDR.
(EMI Classics 7 63214 2)
HANS ROOSEBOOM
Minder vaak gespeelde werken
van George Gershwin zijn bij
elkaar gebracht op een cd die een
must is voor iedereen die deze
componist koestert. Bijvoorbeeld
de Second Rhapsody, geschreven
na het succes van de Rhapsody in
Blue in 1924. Deze tweede bevat
een schitterend lyrisch deel, zo'n
Gershwin-blues, georkestereerd
door de meester zelf. Dit is je
ware metropolitische romantiek,
de straten van New York, pen
thouses met uitzicht op de Huds
on River, en verkeersstromen op
Fifth Avenue met de eerste
gestroomlijnde limousines.
Dergelijke passages van rijke
mondaine allure kent ook het
Pianoconcert dat Gershwin in
1925 schreef. Dit is technisch en
formeel gesproken Gershwins
meest 'klassieke' werk, zoals de
titel al aangeeft, met licht lonken
naar Rachmaninov, wiens piano
concerten in het Amerika van
destijds als het nee plus ultra van
het genre golden.''
Van andere orde is Gershwins
mooiste werk, Porgy and Bess. Je
hoort wel eens slechtere selecties
dan dit 25:37 durende arrange
ment van ene Robert Russell
Bennett. Het doet de melodiek en
harmoniek van Porgy Bess vol
ledig eer aan, met als culminatie
het hymnische slotkoor I'm on
my way.
Hulde voor het symfonie-orkest
van Aalborg Verrassend dat
ze daar in de Deense provincie zo
aanstekelijk weten te spelen. De
Britse pianist/dirigent Wayne
Marshall is de muzikaal eindver
antwoordelijke voor deze fantas
tische Gershwin-cd! (Virgin
Classics 5 61243 2)
HR
Mozart bereikte zijn top toen hij
Als eerbetoon aan de onlangs
overleden pianist Shura Cher
kassy mogen we de cd beschou
wen die zojuist is uitgebracht.
Decca heeft gekozen voor een
uitvoering van het vierde Piano
concert van Anton Rubinstein,
waarin Cherkassky enthousiast
wordt bijgestaan door het Royal
Philharmonic Orchestra onder
leiding van Vladimir Ashkenazy.
De schijf wordt gecompleteerd
door tien toegiften. Toen hij kort
geleden op bijna 90-jarige stierf
werd Cherkassky allerwegen
omschreven als 'de laatste
romanticus' en 'de laatste kla
vierleeuw' - wat hij ook was.
Maar zijn veelzijdigheid bewees
hij door ook Webern en Messiaen
te spelen. Het aardigste op deze
cd zijn de toegiften, die typische
restanten uit een groot klavier
verleden, waarvan een aantal
geschreven door 'toegiftenko
ning' Godowski. Beluister eens
diens briljante en stoutmoedige
bewerking van Saint-Saëns'
Zwaan. (Decca 448 063-2)
HR
Breda - Chassé Theater, Tosca,
opera van Giacomo Puccini
door de Nationale Opera van
Letland. Gehoord zondag
avond.
nder nummer 14.70
Stuur mij een rekening
00 VB Breda,
;gel nodig).
De jonge Richard Wagner
gezongen door de even legend
arische zangers Dietrich Fischer-
Dieskau en Fritz Wunderlich -
ook een reden om deze opname te
koesteren.
Van Wagners opera's zullen op
den duur Der Ring des Nibelun-
gen, Tristan und Isolde en Die
Meistersinger von Nürnberg
overleven. Tannhauser zal niet
gauw meer worden geënsce
neerd, en evenmin op geluidsdra-
de twee strijkkwintetten KV 515
en KV 516 schiep. Dat was in
1787. Hij was 31 jaar en had al
meer dan 500 composities op zijn
naam staan.
Het genre strijkkwintet heeft
Mozart niet uitgevonden, maar
hij heeft er wel een eigen draai
aan gegeven. Want de populaire
componist in dat genre, Luigi
Boccherini, schreef kwintetten
voor de combinatie twee violen,
altviool, twee celli.
Mozart introduceerde, door twee
altviolen te gebruiken in plaats
van twee celli, een compleet
ander geluid. Warmer, intiemer,
het volmaakte vehikel voor de
mooiste muzikale gedachten.
Mozarts strijkkwintetten hebben
verder geen aanprijzing nodig.
Ze behoren tot het allermooiste
wat er in deze wereld bestaat. Hij
Door Dré van Dongen.
Muziek, zang en dans blijken als
exportartikel van de Oost-Euro-
pese landen aardig te gedijen. Zo
kunt u momenteel in ons land kij
ken en luisteren naar een Poolse
Carmina Burana, Mozarts
Requiem uit Hongarije, Verdi's
Trovatore uit Bulgarije, een
Roemeense Madama Butterfly én
de Nationale Opera van Letland
met Tosca: een welkome aanvul
ling van het geringe aanbod van
muziektheater van eigen bodem.
Doch ook de Nederlandse deelna
me bij deze op relatief hoog
niveau staande uitvoering mag
groot genoemd worden. Zo was
de regie van Jan Bouws en de sce
nografie van Frank Raven, beide
landgenoten.
Bovendien waren er van de drie
hoofdrollen twee toevertrouwd
aan jonge Nederlandse vocalis
ten, zeer talentvolle: Eva Ferra-
da-Westbroek en Frank van
Aken.
De grote troef echter van dit Let
landse gezelschap was het orkest
dat de sterren van de hemel
speeld. Vanaf de eerste koperen
maten imponeerde het. Dirigent
Aleksandrs Vilumanis wist de
orkestkleuren die hem door Puc
cini waren aangereikt prachtig te.
nuanceren. Ook vocaal werd er
veel schoons aangeboden.
De jonge sopraan Eva Ferrada-
Westbroek wist door haar spel te
overtuigen in de titelrol; als zan
geres leverde zij tal van prachtige
momenten, al moet geconstateerd
worden dat de partituur soms te
veel van haar eiste.
Frank van Aken viel op vanaf het
eerste moment; de rol van Mario
Cavaradossi was hem op het lijf
geschreven en vocaal realiseerde
hij op uiterst muzikale wijze alles
wat van hem gevraagd werd. De
Joor Jacques Hendriks
Breda - Aan de vooravond van
3 sprak de Bredase Gonny
luurmeester, alias Maxine,
_e wens uit dit jaar gelei-
pjk naar de top te willen
roeien als zangeres,
fceelname aan het Nationale
Tongfestival zorgde er echter
[oor dat alles in een stroomver-
ïg is geraakt. Samen met de
[otterdamse zanger Franklin
Irown won ze zondagavond met
Et liedje De eerste keer en ver-
Ederde haar leven in een klap.
Wu begint mijn carri'ere pas
Iht, na zoveel jaren van voorbe-
liding," lachte ze gistermiddag,
Edat ze doodmoe maar intens
jelukkig weer thuis bij moeders
s neergestreken. Een moeder,
die minstens zo moe was als
g van de regen aan telefoon-
26.79
30.14
33.49
folders ook om aandacht
s vaak het enige drukwerk
papierbak verdwijnt
rder dus als winnaar uit
hij maar het beste zorgen
de mat valt. cebucoHU
ig iemand 5000 gulden
>r uw huis pakt u z'n
isschien.
ie kost stukken minder
r bieders, want:
t van wanten en kranten.
maand maart
iinsdag en woensdag
ooraf bestellen
iketbakker in Hoek
9, Hoek, 0115-441291
wijzend
jaxine bekende, na een korte
fechtrust en vervolgens een hec-
Ische dag vol interviews en gere-
el, dat ze aanvankelijk afwij-
fend reageerde toen ze gevraagd
lerd om mee te doen aan het
pngfestival "Eerst wilden ze
|t ik solo iets in het Nederlands
»u zingen, maar omdat dat dat
i heel anders was dan waar-
lee ik op dat moment bezig was,
Bg ik het niet zitten. Vervolgens
piam het voorstel om met
ranklin een duo te vormen, dat
|ond me wel aan. Ik vind Frank-
li namelijk een hele goede zan-
ir, met hem zou ik wel in alle
Tien samen willen zingen. Ik
fende hem nog niet persoonlijk,
[aar wel van stem en ik had mijn
roducer al eerder gevraagd of ik
|et eens wat met hem zou kun-
ndoen."
Jetwee werden vier weken gele
ien aan elkaar voorgesteld, en
iet klikte meteen. Ze doken de
Jpetitie-ruimte in en gingen
[erken aan de drie, speciaal voor
Ti geschreven nummers.
Franklin en ik zijn allebei gek