BSSfNn begint mijn carrière pas echt' NT, HET ERGERT !T NIET tUSVALT. Belcanto Festival wil miljoen rijkssubsidie DE STEM Orkest grote troef bij Letlandse Tosca Filmvoorstellingen met muziek van Carl Davis Tekenaar Yrrah overleden Musea in de slag om gunst van sponsor en publiek brood oor 11.75 3 x plaatsen 2 x betalen v.d. WALLE- BLOMMAERT ILekker lol maken' basis Songfestivalsucces Bredase Maxine en Franklin Brown Tannhauser Gershwin Ambassadeurs vragen TY5 in basispakket Strijkkwintetten van Mozart Cherkassky n de krant ;n over de vloer. jakker in Eric Dekker w tekst 3 x binnen n ongewijzigd laat ;n hoeft u slechts rtenties te betalen. ,n deze serie een ag voorkomt, wordt die r geval berekend. ELASTISCHE KOUSEN Er moeten veel meer goede kunstpro gramma's op televisie komen, allemaal op prime time." Gids DINSDAG 5 MAART 1996 DEEL D Amsterdam (anp) - De Amerikaans-Britse filmcomponist en dirigent Carl Davis zal ook in het seizoen 1996-1997 een aantal malen in Nederland met symfonie-orkesten optreden ter bege leiding van voorstellingen van klassieke zwijgende films. Dat zijn Intolerance van D.W. Griffith uit 1916, City Lights van- Charles Chaplin (1927-1931) en The Four Horsemen of the Apo calypse van Rex Ingram uit 1921. Davis (59) schreef daarvoor zelf de muziek. Van 14 tot en met 21 maart diri geert Davis ook zeven maal het Orkest van het Oosten, waarbij de door hem gecomponeerde muziek bij de film Ben Hur van Fred Niblo uit 1925 wordt uitge voerd. Intolerance wordt in november vertoond met muzikale medewer king van het Noord-Nederlands Orkest. Dat gebeurt in Groningen, Den Bosch, Den Haag en Utrecht. Met het Brabants Orkest wordt de muziek bij City Lights in januari 1997 ten gehore gebracht in Eindhoven, Den Bosch, Den Haag en Utrecht. De combinatie het Limburgs Symfonie Orkest en The Four Horsemen of the Apocalypse is in april 1997 te zien en te horen in Den Bosch, Groningen, Utrecht, Maastricht, Eindhoven en Den Haag. Carl Davis is in alle gevallen de diri gent. Amsterdam (anp) - De tekenaar Harry Lammertink, beter bekend als Yrrah, is zaterdag in zijn woonplaats Amsterdam overleden. Zijn zoon heeft dat gisteren bevestigd. Lammertink is 63 jaar geworden. Lammertink debuteerde in 1955 in Het Parool. Tot drie jaar geleden verscheen wekelijks een prent van hem in Vrij Nederland. Door ziek te kon hij die produktie niet meer opbrengen. Ook publiceerde hij in buitenlandse bladen als Die Zeit, de Frankfurter Allgemeine, Playboy, Lui, Punch en Esquire. Cynisme was typerend voor het werk van Yrrah. Zijn tekeningen gin gen over oorlog, onrecht, wanhoop, man-vrouwverhoudingen, huwe lijksleed. Vaak waren zijn cartoons aanleiding voor klachten. Minister van Justitie Van Agt diende in de jaren zeventig een strafklacht in naar aanleiding van een tekening van een zwangere non met op de achtergrond Jezus. De prent wekte de suggestie dat Jezus de vrouw zwanger had gemaakt. De klacht heeft nooit tot een rechtszaak geleid. Dordrecht (anp) - Het Belcanto Festival in Dordrecht vraagt een rijksbijdrage van 1,1 miljoen gulden. De organisatie van het zangfestival kampte vorig jaar met een financieel tekort van twee ton, dat door de gemeente Dordrecht werd gedicht. Dordrecht subsidieerde het festival al met 3,5 ton per jaar. De resterende 6,5 ton kwam van sponsoring. Voor de periode 1997-2000 doet Rossini opent het festival met het festival geen beroep meer op de gemeente. De organisatie wil in het kader van het Kunstenplan 1997-2000 een jaarlijkse bijdrage van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen. Vrijdag had in Schouwburg de Kunstmin in Dordrecht een pers bijeenkomst plaats waarop het komende programma werd toe gelicht. Het Belcanto Festival speelt zich van 6 tot en met 15 september voor de vierde keer af. zijn eerste opera Demetrio e Poli- bio. De componist schreef het stuk in 1812. Sindsdien werd het diverse keren uitgevoerd. Voor Nederland betekent de opvoering een première. Het festival bevat behalve de concerten, een lezing en master- classes. Ook is er een salonrecital, het Belcanto Talentenconcert en castraataria's van Handel. Tij dens het festival houdt het Mer- wedeziekenhuis een MuZieken- huisconcert. Drogisterij Parfumerie Stationsweg 9 HULST Tel. 0114-313093 j Mieke van der Wey, tv-presentatrice h/anonze kunstredactie [0en Liesbeth Brandt Corsti- us dertien jaar geleden Pierre lansen opvolgde als directeur lan het Gemeentemuseum in kmhem, waarschuwde haar Illustere'voorganger al dat er toor het museum steeds min- |er geld beschikbaar zou Komen. Steeds vaker zou zij levers tot gulheid moeten ver- turvven. Biidi-agen van sponsors en dona teurs zijn geen compleet nieuw Verschijnsel in de museumwereld, fcaar de zogenaamde terugtreden- overheid dwingt musea wel 3 meer om eigen inkomsten l> zoeken. „Toen ik hier kwam, was de toe gang nog gratis', vertelt de Arn hemse directeur. Een jaar of vier geleden zijn we entreeprijzen gaan heffen voor speciale tentoon stellingen. En sinds september kost de gewone toegang tot het museum vijf gulden. Voor speciale tentoonstellingen komt daar nog eens ƒ2,50 bij." Het Mauritshuis in Den Haag mag zich verheugen in de aandacht van een grote sponsor. Aan de gro te Johannes Vermeer-expositie levert de Rabobank een belangrij ke financiële bijdrage. „Wij hadden al de restauratie van twee werken van Vermeer moge lijk gemaakt", aldus Rabobank- woordvoerder Jan Dost in Utrecht. „Nu sponsoren wij ook de Vermeer-tentoonstelling." „Sponsoring is voor ons uitermate belangrijk", erkent Rik van Koetsveld, zakelijk directeur van het Mauritshuis. „Aan tentoon stellingen en publicaties zitten hoge kosten, terwijl je toch als niet-commerciële dienstverlenen de instelling je product tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden aan het publiek wil aanbieden. Dat is een spanningsveld waar het museum altijd mee kampt. Als je Vermeer aanbiedt voor 20 gulden, is dat niet de kostprijs. Dat bete kent dat je financiële steun nodig hebt." Speciale tentoonstellingen zijn geen nieuw verschijnsel. Nieuw ft wel de noodzaak voor musea om met behulp van die tentoonstellin gen het budget aan te vullen. „Het is een sluipend proces geweest", beaamt Van Koetsveld. „Neem alle personeelsbezuinigin- gen onder de kabinetten Lubbers. Het aankoopbudget van het Mau ritshuis is 150.000 gulden per jaar, maar dat was het in 1970 ook al. Sindsdien is het nooit verhoogd." Een sponsor is geen mecenas. Dat vinden zowel de musea als de Rabobank. „Ik zie sponsoring als een zakelijke transactie tussen twee bedrijven", zegt Van Koets veld. „Beide partijen leveren vast gelegde prestaties." In de ver schillende zalen van het Noord brabants Museum te 's-Hertogen- bosch hangen borden met de naam van sponsors, waaronder de chemiegigant Akzo en de bank F. van Lanschot. Museumdirecteur Margriet van Boven heeft binnen de museumwereld de reputatie een kei te zijn op het gebied van sponsorwerving. Van Boven wuift dat af. „Dat komt alleen omdat we in 1987, toen we ons huidige gebouw betrokken, met die spon soring nogal wat aandacht hebben getrokken." Trots zegt ze er niet op te zijn. „Het is uit noodzaak geboren." Desondanks acht ze het een niet geringe prestatie 30 tot 40 procent van de omzet zelf te ver dienen. Van Boven ziet de concur rentie tussen de musea toenemen waar het gaat om het aantrekken van zowel publiek als sponsors. Onder de laatsten meent zij een zekere moeheid te bespeuren. Publiek trekt haar museum te over met de tentoonstelling Uit Koninklijk Bezitmaar over het algemeen lopen de bezoekersaan tallen terug. Brandt Corstius in Arnhem en Van Koetsveld in Den Haag beamen de trend en schrij ven deze toe aan het groeiende aantal evenementen waaruit het publiek een keuze moet maken. jDirigent Valeri Gergjev durft het |zowaar te programmeren. Het is werk dat volgens de huidige piaak-opvattingen nauwelijks per serieus wordt genomen, Sr ®er9ev en z4n Rotterdams Filharmonisch Orkest spelen peze maand de ouverture tot de lopera Tannhauser van Wagner. IDeze ouverture stond vroeger op pet repertoire van menig harmo- Efkest, en was op zondag middag in het park te beluiste rt' h.°°fdmoot van het stuk, If pelgrimskoor, heeft een hoge yneezingbaarheidsgraad. pt middenstuk van de ouvertu- e, het zogenaamde Bacchanaal, heel wat halsbrekender om te J j 'roc'1' h°e ie het ook E. °°k keert, wat Richard L sgner hier presenteert was in jaar van ontstaan (1845) van ra ongehoorde durf. Pet label EMI.heeft de complete rPera Tannhauser uitgebracht, 1 e romantische draak vol KJ Se,en christelijke symboliek, fspelend in de bergen en t hten van het middeleeuwse brl??®er he diepere P doeling van het uitbrengen L'een 0Pname uit 1960 L met vermeld, maar waar- Kourlmj overweging niet een- Kan h Ultstekende kwaliteit Itoalïf °pname zÜn? Tenslotte |en ste men destijds al afgewo- 1? stereo-opnamen. De tik- en Fbfem tntter"tapeS zijn zonder |ctietemakennpnmaCd"Pr0" Ifeumc m de beroemde mid- irr-ngers Wolfram von f,schenbach en Walther von der worden bovendien schreef er zes. De eerder genoem de twee gelden als de beste, maar luister ook eens naar het Lar ghetto-intro van het latere KV 593, en uit datzelfde kwintet het Adagio met ongehoorde harmo nische noviteiten. Hier bewijst Mozart dat hij wel degelijk ook een revolutionair vernieuwer was, een feit dat nooit zo bena drukt wordt omdat die mythi sche rol in de muziekgeschiede nis nu eenmaal aan Beethoven is toebedeeld. (Virgin Veritas 5 45169 2) HR naam van deze lyrisch-dramati- sche tenor is het onthouden waard. Hun beider tegenspeler, Baron Scarpia in de persoon van Samsons Izjumovs, was de boze edoch fraai zingende politiechef die het geluk van het liefdespaar kwam verstoren. Voor straf moest hij van Victorien Sardou, die het gegeven voor deze opera leverde, sterven. Ik heb er alle begrip voor dat regisseur en decorontwerper zich willen scharen onder de vernieu wers van het muziekdrama; het uiteindelijk resultaat moet dan wel in waarde stijgen. Het aanle veren van een eenheidsdecor, die acten lang in dezelfde kleur en een allegaartje van kostuums waarvan het leek alsof Spoletta en Angelotti geen tijd gevonden hadden zich adequaat voor dit spektakel te kleden, doen afbreuk aan het kijkspel dat een opera nu eenmaal ook is. Hoe belangrijk dit exportartikel wel is bewees het feit dat de Let landse Minister van cultuur, O. Sparitus, speciaal was komen vliegen om bij deze goed geslaag de Nederlands-Letse Coproduc tie aanwezig te zijn. Den Haag (anp) - De ambassa deurs van België, Frankrijk, Zwitserland en de zaakgelastigde van Canada hebben staatssecre taris Nuis gevraagd het Fransta lig televisiekanaal TV5 op te nemen in het basispakket dat de kabelexploitanten verplicht aan hun abonnees moeten aanbieden. Om de culturele diversiteit veilig te stellen is het volgens hen nood zakelijk dat de Nederlandse kij ker van een Franstalig kanaal kennis kan nemen. op bgllads, maar we beseften dat we met een vlot nummer hogere ogen zouden gooien. En De eerste keer is een echt Songfestival nummer." Dat laatste wekt geen verbazing, aangezien de componisten al ervaring op dat gebied hebben: Peter van Asten, Maxine's produ cer, schreef ook Ik hou van jou van Maribelle (1984), Piet Souer was de man achter De Trouba dour van Lenny Kuhr (gedeeld winnares in '69). Spanning Na de voorrondes, waarin voor alle vijf deelnemende acts 'e'en nummer uitgekozen werd, volgde zondagavond in Almere de zinde rende finale. Pas bij de ontkno ping voelde Maxine de spanning stijgen. "We hadden de hele week heel ontspannen beleefd, en echt zo'n gevoel van 'we zien wel hoe ver we komen'. Gewoon lekker gezellig lol maken, daardoor had den we ook geen last van nervosi teit. Maar toen ze eenmaal de punten gingen geven, voelde ik toch het zweet in mijn handen. Zeker nadat uitgerekend Noord-Brabant, "mijn" provin cie, ons maar 1 puntje had gege ven. Gelukkig kregen we van acht andere provincies wel de maximale vijf." En dus won het markante duo. "Dat was een hele rare ervaring," blikte Maxine lachend terug. "Je zit daar maar en de punten blij ven komen. Opeens heb je dan gewonnen en komen allerlei men sen op je af, die aan je trekken, al die fotografen. Dat was wel even wennen, al die aandacht. Het was een roes, ik besef het nu nog maar amper." Internationale jury Zeker van deelname aan het 41e Eurovisie Songefestival, op 18 mei in Noorwegen, zijn de 1.56 meter lange Maxine en haar liefst 36 centimeter langere collega Franklin Brown overigens nog niet. Van de 31 landen, die zich hebben ingeschreven, moeten er immers nog negen afvallen. Op 22 maart buigt een internationale jury zich over de inzendingen. Alleen gastheer Noorwegen is verzekerd van deelname. Deze week nemen Maxine en Franklin Brown De eerste keer op in de studio en volgt een foto-sessie. Volgende week verschijnt de CD al in de platenzaken, een exem plaar gaat naar de jury. "Vreemd eigenlijk dat ze zo kiezen, niet eens met behulp van video-beel den," vindt ook Maxine. "Natuurlijk hoop ik dat we er door komen, maar zelfs als het niet lukt, dan nog kijk ik met heel veel plezier op deze periode terug omdat het spannend was en we zoveel lol hebben gehad. Vroeger had ik zelf nooit gedroomd van een Songfestival, maar nu het zo dichtbij is, lijkt het me toch wel heel erg leuk." Perfectie De komende weken gaat het duo, dat voorlopig samen wil blijven optreden, werken aan een repor- toire, maar vooral aan De eerste keer, om het nummer tot in de perfectie bij te slijpen voor 18 mei. Daarnaast stromen de aanvragen voor interviews binnen, Maxine is plots hot news. Maar vanochtend gaat voor Gon- ny Buurmeester uit Breda gewoon vroeg de wekker en moet ze zich bij haar baas melden. Voor een dag, de rest van de week heeft ze namelijk al weer vrij moeten nemen. "Gelukkig krijg ik alle medewerking, m'n colle ga's leven erg mee." Voor hoe lang ze nog collega's zijn, is de vraag, want de show-bizz lonkt meer dan ooit tevoren. "Ik doe mijn werk met heel veel plezier, maar ik denk er wel aan om full-time zangeres te worden." Maxine en Franklin Brown tijdens de finale van het Natio nale Songfestival. foto anp ijs incl. BTW voor plaatsing op zaterdag sfgroep 1 16.74 20.09 23.44 foto emi ger worden vastgelegd. Wie dus geen bezwaren heeft tegen de datum van deze opname heeft hier een kans om deze vroege Wagner toch in zijn bezit te krij gen. De muzikale leiding is in handen van Franz Konwitschny, geen onbekende in het muziekle ven van de voormalige DDR. (EMI Classics 7 63214 2) HANS ROOSEBOOM Minder vaak gespeelde werken van George Gershwin zijn bij elkaar gebracht op een cd die een must is voor iedereen die deze componist koestert. Bijvoorbeeld de Second Rhapsody, geschreven na het succes van de Rhapsody in Blue in 1924. Deze tweede bevat een schitterend lyrisch deel, zo'n Gershwin-blues, georkestereerd door de meester zelf. Dit is je ware metropolitische romantiek, de straten van New York, pen thouses met uitzicht op de Huds on River, en verkeersstromen op Fifth Avenue met de eerste gestroomlijnde limousines. Dergelijke passages van rijke mondaine allure kent ook het Pianoconcert dat Gershwin in 1925 schreef. Dit is technisch en formeel gesproken Gershwins meest 'klassieke' werk, zoals de titel al aangeeft, met licht lonken naar Rachmaninov, wiens piano concerten in het Amerika van destijds als het nee plus ultra van het genre golden.'' Van andere orde is Gershwins mooiste werk, Porgy and Bess. Je hoort wel eens slechtere selecties dan dit 25:37 durende arrange ment van ene Robert Russell Bennett. Het doet de melodiek en harmoniek van Porgy Bess vol ledig eer aan, met als culminatie het hymnische slotkoor I'm on my way. Hulde voor het symfonie-orkest van Aalborg Verrassend dat ze daar in de Deense provincie zo aanstekelijk weten te spelen. De Britse pianist/dirigent Wayne Marshall is de muzikaal eindver antwoordelijke voor deze fantas tische Gershwin-cd! (Virgin Classics 5 61243 2) HR Mozart bereikte zijn top toen hij Als eerbetoon aan de onlangs overleden pianist Shura Cher kassy mogen we de cd beschou wen die zojuist is uitgebracht. Decca heeft gekozen voor een uitvoering van het vierde Piano concert van Anton Rubinstein, waarin Cherkassky enthousiast wordt bijgestaan door het Royal Philharmonic Orchestra onder leiding van Vladimir Ashkenazy. De schijf wordt gecompleteerd door tien toegiften. Toen hij kort geleden op bijna 90-jarige stierf werd Cherkassky allerwegen omschreven als 'de laatste romanticus' en 'de laatste kla vierleeuw' - wat hij ook was. Maar zijn veelzijdigheid bewees hij door ook Webern en Messiaen te spelen. Het aardigste op deze cd zijn de toegiften, die typische restanten uit een groot klavier verleden, waarvan een aantal geschreven door 'toegiftenko ning' Godowski. Beluister eens diens briljante en stoutmoedige bewerking van Saint-Saëns' Zwaan. (Decca 448 063-2) HR Breda - Chassé Theater, Tosca, opera van Giacomo Puccini door de Nationale Opera van Letland. Gehoord zondag avond. nder nummer 14.70 Stuur mij een rekening 00 VB Breda, ;gel nodig). De jonge Richard Wagner gezongen door de even legend arische zangers Dietrich Fischer- Dieskau en Fritz Wunderlich - ook een reden om deze opname te koesteren. Van Wagners opera's zullen op den duur Der Ring des Nibelun- gen, Tristan und Isolde en Die Meistersinger von Nürnberg overleven. Tannhauser zal niet gauw meer worden geënsce neerd, en evenmin op geluidsdra- de twee strijkkwintetten KV 515 en KV 516 schiep. Dat was in 1787. Hij was 31 jaar en had al meer dan 500 composities op zijn naam staan. Het genre strijkkwintet heeft Mozart niet uitgevonden, maar hij heeft er wel een eigen draai aan gegeven. Want de populaire componist in dat genre, Luigi Boccherini, schreef kwintetten voor de combinatie twee violen, altviool, twee celli. Mozart introduceerde, door twee altviolen te gebruiken in plaats van twee celli, een compleet ander geluid. Warmer, intiemer, het volmaakte vehikel voor de mooiste muzikale gedachten. Mozarts strijkkwintetten hebben verder geen aanprijzing nodig. Ze behoren tot het allermooiste wat er in deze wereld bestaat. Hij Door Dré van Dongen. Muziek, zang en dans blijken als exportartikel van de Oost-Euro- pese landen aardig te gedijen. Zo kunt u momenteel in ons land kij ken en luisteren naar een Poolse Carmina Burana, Mozarts Requiem uit Hongarije, Verdi's Trovatore uit Bulgarije, een Roemeense Madama Butterfly én de Nationale Opera van Letland met Tosca: een welkome aanvul ling van het geringe aanbod van muziektheater van eigen bodem. Doch ook de Nederlandse deelna me bij deze op relatief hoog niveau staande uitvoering mag groot genoemd worden. Zo was de regie van Jan Bouws en de sce nografie van Frank Raven, beide landgenoten. Bovendien waren er van de drie hoofdrollen twee toevertrouwd aan jonge Nederlandse vocalis ten, zeer talentvolle: Eva Ferra- da-Westbroek en Frank van Aken. De grote troef echter van dit Let landse gezelschap was het orkest dat de sterren van de hemel speeld. Vanaf de eerste koperen maten imponeerde het. Dirigent Aleksandrs Vilumanis wist de orkestkleuren die hem door Puc cini waren aangereikt prachtig te. nuanceren. Ook vocaal werd er veel schoons aangeboden. De jonge sopraan Eva Ferrada- Westbroek wist door haar spel te overtuigen in de titelrol; als zan geres leverde zij tal van prachtige momenten, al moet geconstateerd worden dat de partituur soms te veel van haar eiste. Frank van Aken viel op vanaf het eerste moment; de rol van Mario Cavaradossi was hem op het lijf geschreven en vocaal realiseerde hij op uiterst muzikale wijze alles wat van hem gevraagd werd. De Joor Jacques Hendriks Breda - Aan de vooravond van 3 sprak de Bredase Gonny luurmeester, alias Maxine, _e wens uit dit jaar gelei- pjk naar de top te willen roeien als zangeres, fceelname aan het Nationale Tongfestival zorgde er echter [oor dat alles in een stroomver- ïg is geraakt. Samen met de [otterdamse zanger Franklin Irown won ze zondagavond met Et liedje De eerste keer en ver- Ederde haar leven in een klap. Wu begint mijn carri'ere pas Iht, na zoveel jaren van voorbe- liding," lachte ze gistermiddag, Edat ze doodmoe maar intens jelukkig weer thuis bij moeders s neergestreken. Een moeder, die minstens zo moe was als g van de regen aan telefoon- 26.79 30.14 33.49 folders ook om aandacht s vaak het enige drukwerk papierbak verdwijnt rder dus als winnaar uit hij maar het beste zorgen de mat valt. cebucoHU ig iemand 5000 gulden >r uw huis pakt u z'n isschien. ie kost stukken minder r bieders, want: t van wanten en kranten. maand maart iinsdag en woensdag ooraf bestellen iketbakker in Hoek 9, Hoek, 0115-441291 wijzend jaxine bekende, na een korte fechtrust en vervolgens een hec- Ische dag vol interviews en gere- el, dat ze aanvankelijk afwij- fend reageerde toen ze gevraagd lerd om mee te doen aan het pngfestival "Eerst wilden ze |t ik solo iets in het Nederlands »u zingen, maar omdat dat dat i heel anders was dan waar- lee ik op dat moment bezig was, Bg ik het niet zitten. Vervolgens piam het voorstel om met ranklin een duo te vormen, dat |ond me wel aan. Ik vind Frank- li namelijk een hele goede zan- ir, met hem zou ik wel in alle Tien samen willen zingen. Ik fende hem nog niet persoonlijk, [aar wel van stem en ik had mijn roducer al eerder gevraagd of ik |et eens wat met hem zou kun- ndoen." Jetwee werden vier weken gele ien aan elkaar voorgesteld, en iet klikte meteen. Ze doken de Jpetitie-ruimte in en gingen [erken aan de drie, speciaal voor Ti geschreven nummers. Franklin en ik zijn allebei gek

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17