DE STEM
De duurste serie aller tijden
Miss Millecam is beslist niet braaf
6In naam der Koningin' behandelt de Atjeh-oorlog in vijf delen
Grandioze Williams
Theater Antigone
Fatale liefde Giselle
prachtig gedanst
"ÏSKSSWBf
DE STEM
'Kat op een heet zinken dak'
- -
I ne
„Ik houd niet van ijdele mannen, of
mannen die onzeker zfjn. Dat trek ik
niet"
Guusje Nederhorst ('Roos' in GTST)
Door Maarten van de Rakt
'In naam der Koningin'
heet de laatste krachttoer
van regisseur Bram van
Erkel voor zijn pensioen.
Een monsterproduktie, de
duurste Nederlandse dra
maserie aller tijden. Voor
de serie ploeteren Van
Erkel en de acteurs Thom
Hoffman, Rik Launspach
en Carine Crutzen in de
Filipijnse tropenzon.
De opnamen hebben de snelheid
van een modale slak. Luttele
minuten film is de oogst van een
dag hard sjouwen. De dagen zijn
lang. Ze beginnen bij het aller
eerste licht. De acteurs ontbijten
in de buitenlucht, terwijl de zon
geeuwend wakker wordt. Al met
al zijn er 104 draaidagen voor de
reeks uitgetrokken. Dat moet uit
monden in een vijfdelige serie,
door de NCRV in de herfst uit te
zenden.
Waar gaat het allemaal over?
Over de strijd om Atjeh, een
ongenaakbare uithoek van Indo
nesië die het Nederlands-Indisch
Leger ondanks veel bloedig
geweld nooit wist te bemachti
gen. „Wat mij zo aantrok, is de
rol die we daar hebben gespeeld
in het juiste daglicht te plaatsen.
Het is amper bekend wat zich
daar honderd jaar geleden heeft
afgespeeld", zet regisseur Bram
van Erkel in een inleidend praat
je uiteen. Eerder maakte hij
naam met de series als Kris Pusa-
ka, Het Wassende Water, De
Zomer van '45 en Coverstory.
Het verhaal draait om de geoloog
Frederik Moree (Thom Hoffman)
en luitenant Dirk Vierkens (Rik
Launspach). Moree staat maar
één ding voor ogen: olie vinden en
dan gauw rijk naar Nederland
terugkeren. Vierkens is overge
plaatst naar een verre buitenpost
en werkt hard aan eerherstel. „Je
moet niet vergeten dat een film,
roman of tv-serie weliswaar
gebaseerd is op historische feiten,
maar dat ze een eigen realiteit
zijn", voegt Van Erkel eraan toe.
Apocalypse Now
Een eigen realiteit, een andere
locatie. Niet op het Indonesische
eiland Sumatra, maar op de Fili-
pijnen. Dat heeft veel te maken
met vergunningen, die soms wor-
den gecreëerd voor de ogen van
de aanvrager, maar meer met de
onrust rond Atjeh. „Het is nog
steeds een opstandig gebied,
waar de fundamentalistische
moslims van zich doen spreken",
voorzag Van Erkel een warm
welkom. „Bovendien hebben ze
hier ervaring met het maken van
speelfilms. Alle grote Vietnam-
films zijn hier opgenomen, zoals
Apocalypse Now en Platoon. De
Filipino's weten van de hoed en
de rand."
Filipijnse acteurs en figuranten
kunnen wel doorgaan voor Atje-
hers, Javanen of Timorezen, dus
dat was ook geen probleem. Hoe
wel de regisseur bij het acteren
soms op de rem moest trappen.
Want: „Smart is hier hevige
smart en blijdschap jubelende
blijdschap."
Voor de inrichting van de locaties
lieten Van Erkel en zijn vaste set-
dresser Freek Bisiot niets aan het
toeval over. Samen bezochten ze
Sumatra en verdiepten zich in
cultuurhistorische en architecto
nische bronnen. Het resultaat is
verbluffend. Als je in de buurt
De kampong. „Wij hebben grotere sets dan de Amerikanen. Die bouwen alleen maar voorgeveltjes."
van het dorpje Pagsanjan door
Bisiots kampong en door leger
kamp Lengkoedjoe loopt, waan je
je in het koloniaal verleden.
Amputatiekist
Trots leidt Bisiot ons rond in de
lege kampong. Toont de werkte
keningen en wijst aan: het huis
van het dorpshoofd, de moskee,
het leerhuis, de woninkjes erom
heen. „Alles is aangelegd tot en
met dat vijvertje, de paden, de
beplanting. Dit was niet meer
dan een veldje klapperbomen."
Ganzen, kippen, een hond en een
karbouw scharrelen er rond. Ze
maken het authentieke plaatje
compleet. „Wij hebben grotere
sets dan de Amerikanen. Die
bouwen alleen maamr voorgevel
tjes."
Aan de overkant van de rivier
Rapids ligt het legerbivak Leng
koedjoe. Normaal bereikbaar met
een houten pontje. Dat is in het
ongerede geraakt na een hoogwa
terstand. In tegenstelling tot de
kampong is het legerkamp strak
opgezet, in rechte lijnen, heel
Nederlands. „Het is geen kopie
van een kamp maar een verdicht
sel van feiten en fantasie. Ik heb
tekeningen voorgelegd aan des
kundigen van Bronbeek. Die
gaven hun toestemming."
Zo op het lekenoog kloppen ook
hier alle details. Tot en met de
amputatiekist in het hospitaaltje,
de schandpaal, de twee kerkhof
jes, de handbediende ventilator
en de flessen Zeer Oude Genever
en Tjap Toewan in de kantine. In
de commandantswoning klapt
Bisiot een stoel uit, legt zijn
benen omhoog en grijnst: „Dit is
nou een klotenluchter."
Minder goedgemutst was hij in
november, toen de orkaan Angela
over de Filipijnen raasde en een
vloedgolf het inderhaast nog
vastgesjorde Lengkoedjoe mee
sleurde. De manschappenkantine
raakte op drift en verwoestte vijf
hutjes van Filipino's. Van alles
ging verloren, kasten, stoelen,
oude landkaarten, documenten.
Een heleboel werd nimmer terug
gevonden. „Het was een grote
baggerzooi."
„Veel spullen moesten opnieuw
worden gemaakt. Gélukkig was
de hele bouwploeg er nog, 150
man sterk. En Filipino's hebben
een onvoorstelbaar geheugen in
hun handen. Allerlei details die
Bram van Erkel
met veel moeite zijn gemaakt,
vervaardigen ze gewoon nog een
keer", zegt Bisiot vol bewonde
ring. Luctor et Emergo, meldt een
bord buiten de poort van Leng
koedjoe. Het zal straks, terug in
Nederland, wennen zijn, beaamt
de set-dresser. „Dan gaan we
weer huiskamertjes maken voor
Toen was geluk heel gewoon."
Geduld
Grote bedrijvigheid heerst de
volgende dag op de set. We staan
tussen de hutjes in de rook van
vuurtjes die aan de praat worden
gehouden. De kampong gaat in
vlammen op en een klapperboom
brandt spontaan mee. De Neder
landse hoofdrolspelers die niet in
deze scènes voorkomen, leggen de
fik vast met foto- en videocame
ra's.
Toeschouwers schrikken van de
hitte van het vuur en deinzen
terug. NIL-soldaten voeren de
dorpelingen af. De camera regis
treert de helse kampong vanaf
een bewegende kraan. Het staat
erop. Eén brandweerman rent
met een fikse spuit de set op.
Mannen met tuinslangetjes blus
sen mee. Helaas, het moet over.
Want er waren een paar special
effects-lieden in beeld met fak
kels. Ze trekken voor de zeker
heid ook uniformen aan.
In de commotie zit Bram van
Erkel er redelijk ontspannen bij.
Ook als er een kokosnoot naast
zijn stoel ploft. Gelach. Hij ziet
zich niet als een veldheer die zijn
troepen dirigeert, maar meer als
de onderwijzer, die hij van origi
ne is. Zijn rechterhand Arno
Dierickx is hoorbaarder aanwe
zig. Hij schalt aanwijzigingen
rond. „We're waiting for a cloud.
We wachten op een wolk."
En wachten, dat doen de talloze
figuranten met engelengeduld.
Ook de kinderen. Jengelen of
zeuren is er niet bij. Ook al duurt
het een uur of twee. „Die figuran
ten staan daar maar. Daar heb ik
zóveel bewondering voor. Dat
geduld, daar zou ik nog iets van
kunnen leren", zegt Frédérique
Huydts. Aan het einde van de dag
kleden de Filipino's zich rap om.
Uniform uit, t-shirtje aan en
meteen beuren bij een busje.
Driehonderd pesos de man, een
gulden of twintig. Da's niet
slecht, een landarbeider moet het
met zestig pesos doen.
Dat er veel armoede is op de Fili
pijnen, ontgaat ook de filmploeg
niet. Het begin van de weg Mani-
la-Pagsanjan is omrand door
krotten. Meisjes met baby's op de
heup klampen bedelend auto's
aan. „Je sluit je ervoor af. Je moet
er niet aan denken, aan hoe die
mensen wonen. Die bedelende
kinderen, dat is schrijnend. Je
kunt wel je portemonnee uit het
raam laten wapperen, maar dan
gebeurt er nog niks", reageert
Freek Bisiot.
Mengeling
Van de set naar het resort Lagos
del Sol, een eind bergopwaarts
waar het veel en bij vlagen dave
rend regent. De acteurs leven er
in Centerparcs-achtige huisjes op
een erg glooiend terrein aan een
meer. In hun huisjes, aan de bar
en rond het zwembad willen ze
graag vertellen over de 'duurste
produktie aller tijden' (Rik
Launspach).
„De duurste ooit, dat is zo'n bela
den begrip", houdt de regisseur
zich op de vlakte. „Wereldwijd
stelt het niks voor. Je moet roeien
met de riemen die je hebt." En
ook Launspach relativeert: „Wij
kunnen geen brug laten springen
of een trein laten ontsporen."
Van Erkel wil wel kwijt dat het
budget vergelijkbaar is met zijn
eerdere produkties. Voorbeeld:
'De Zomer van '45' kostte negen
miljoen.
Hoe het ook zij, Van Erkel hoopt
een breed publiek te bereiken.
„In naam der Koningin krijgt een
mengeling die elke serie zou moe
ten hebben. Een trieste onder
toon, een glimlach, wat roman
tiek, wat 'niks aan de hand'. Vijf
afleveringen kommer en kwel,
daar is ook niemand mee
gediend. Dat schiet zijn doel
voorbij. Het moet zijn zoals het
leven zelf, een lach en een traan."
Thom Hoffman heeft het volste
vertrouwen in de prestigieuze
onderneming. „Het wordt een
Door Marcel Frost
Surinaamse prostituee, kak
kineuze mevrouw, gezellige
Brabantse of dom blondje:
Sylvia Millecam zet de types
allemaal neer in haar nieuwe
show Miss Millecam. In een
nachtclubachtig decor pre
senteert Millecam sketches,
waarin ze op komische wijze
het leven van alledag nader
onder de loep neemt. In
navolging van De Sylvia Mil
lecam Show is ook dit pro
gramma te zien bij RTL4,
wekelijks op de maandag
avond, meteen na Goede Tij
den, Slechte Tijden.
„Dat is natuurlijk geen slechte
zet", vindt Haye van der Hey-
den, schrijver van de sketches.
„Hoewel een goed bekeken pro
gramma vooraf natuurlijk niet
wil zeggen dat de kijker blijft
kijken. Je moet wel kwaliteit
bieden. Nadeel is wel dat op het
publieke net dan tegelijkertijd
Jiskefet wordt uitgezonden. Je
kunt de doelgroepen niet echt
met elkaar vergelijken, maar er
zullen toch kijkers zijn die het
liefste allebei de programma's
willen zien."
Millecam zelf zegt weinig waar
de te hechten aan kijkcijfers.
„Als je een goed concept hebt,
komt de rest vanzelf. Ik vind het
veel belangrijker dat mijn
vriend naast mij op de bank om
al die rare types moet lachen."
Hoewel Van der Heyden de
grappen schrijft, vult Millecam
de diversiteit aan karakters zelf
in. „Haye maakt dat de teksten
lekker bekken, ik bepaal zelf in
welke rol ik die teksten voor
draag." De verschillende perso
nen komen voort uit haar tome
loze fantasie.
„Soms denk ik achteraf weieens:
dit was een beetje mijn tante,
maar ik loop nooit met het idee
rond dat ik die ene tante moet
nadoen. Trouwens, daar is ze
ook niet extreem genoeg voor."
Sketches
Miss Millecam bestaat uit twee
langere sketches, afgewisseld
met aankondigingen en korte
stand-up gedeelten. De meeste
afleveringen kennen ook een
zogenaamd 'quickie', een korte
grap van hooguit dertig secon
den. Vaste tegenspeler is Bart de
Vries, naast een wisselende gas-
tacteur. „De duur van de show,
een klein half uur, is net lang
genoeg", aldus Millecam. „Te
lang is niet leuk."
Plannen om het programma te
laten uitgroeien tot een avond
vullende show, zoals bijvoor
beeld André van Duin die heeft,
worden zowel door Van der
Heyden als door Millecam reso
luut van de hand gewezen. „Ik
ben een actrice, die toevallig van
comedy houdt." Net als Knoop
in je Zakdoek en Ook Dat Nog
wordt het nieuwe programma
met publiek opgenomen.
„Belangrijk", vertelt Millecam.
„Op die manier ga ik ook het
theater niet missen. Het leuke
van publiek in de studio is dat je
meteen feed-back krijgt, je
merkt direct als iets niet aans
laat."
Knoop in je Zakdoek en Ook
Dat Nog gaan ondertussen door.
„Ook Dat Nog is een klein feest
je voor mij. Daar ga ik iedere
zondag heen, zonder van te
voren te weten wat er die dag
gaat gebeuren. Leuk om te doen,
zo leuk dat ik er niet eens moe
van word. Knoop in je Zakdoek
Sylvia Millecam
is een ander verhaal; we worden
ieder jaar op onze subsidie
gekort. Wat in het begin drie ton
was, is inmiddels teruggebracht
tot een ton. Het is jammer dat
het enige programma ter wereld
voor en door verstandelijk
gehandicapten zo weinig steun
krijgt. Marnix Kappers en ik
proberen daarom zoveel moge
lijk zelf te regelen. Zo rijden de
busjes nu op ons verzoek gratis.
Tevens proberen we alles op één
dag op te nemen, om de studio-
kosten zo laag mogelijk te hou
den."
De Sylvia Millecam Show werd
na 26 afleveringen niet meer
voortgezet, omdat de maakster
ontevreden was over de kwali
teit.
„Eigenlijk waren alleen de laat
ste zes van een niveau dat wij
wel redelijk vonden. Het was te
braaf, tijd voor iets nieuws."
Braaf is Miss Millecam zeker
niet. In de eerste aflevering laat
de hoofdrolspeelster zich als
naïeve dame door een kunst
schilder uit de kleren praten.
„Dat is niet ordinair, het heeft
niets met sex te maken", licht
Millecam toe, als ze zegt dat het
haar geen enkele moeite kostte
om zich en plein publique bloot
te geven.
(RTL4, 20.30 uur)
MAANDAG 4 MAART 1996
groot succes. Bram is in staat -
hij -is tenslotte ook onderwijzer
geweest - om een belangwek
kend onderwerp op een kijker-
vriendelijke manier aan te kaar
ten. Hij zet bijvoorbeeld de
karakters heel slim zo tegenover
elkaar dat voor iedereen de serie
te volgen is. Je weet: dat is die
man, die ziet er zo uit, die praat
zo, die heeft een conflict met die
man. En die ziet er zo uit. Enzo
voorts."
In het druilerige Filipijnse resort
voelen de regisseur en acteurs
zich soms ver van huis en haard.
Niet iedereen heeft er evenveel
last van. „Zo lang van huis zijn,
legt een zware claim op je gevoe
lens en die van mensen met wie je
het leven deelt", beaamt Van
Erkel wiens vrouw Olga net is
overgekomen. „Voor de jonge
honden geldt dat misschien min
der. Kon je maar gewoon effe bel
len, dan was het al een stuk
gemakkelijker.
„Als je 's nachts moet werken,
gestoken wordt door de muskie
ten en geen contact kunt krijgen
met je vriendin, verzucht je soms:
waarom zitten we godverdomme
niet in een studio in Aalsmeer",
zegt Rik Launspach. „Maar dat is
de volgende dag weer verdwenen.
Ach, het is ook heerlijk om
iemand te missen. Het mierzoete
verlangen. Er wordt veel te wei
nig gemist tegenwoordig."
Ook Thom Hoffman maakt er
geen punt van. „Ik houd van rei
zen en ik ben gek op Azië. Het is
voor mij een betaalde vakantie, al
moet ik keihard werken."
En Frédérique Huydts, net terug
van een tripje Hongkong, mij
mert: „Het is een feest om hier te
mogen acteren. Maar je hebt af en
toe vlagen van heimwee. Je mist
je vrienden, je familie, je vriend.
Je leventje daar. De bruine boter
ham met kaas."
Oosterhout - De Bussel. 'Kat
op een heet zinken dak' van
„Tennessee Williams door
Theater Antigone. Regie:
Ignace Cornelissen. Gespeeld
door Katelijne Verbeke, Koen
De Sutter, Dries Smits, Mar
lies Hamelynck e.a. Gezien op
zaterdag 2 maart. 16-3 in Bre
da, 19-3 Bergen op Zoom.
Door Marjan Mes
De pijn zit diep van binnen.
Allemaal hebben ze wat met
elkaar uit te vechten, maar
het is moeilijk praten onder
familieleden over dingen
waar het werkelijk om draait
in het leven. Maar met de
dood en de erfenis in het voor
uitzicht van de pater familias,
Big Daddy, komen de pijn, de
woede, de leugens en de heb
zucht naarbuiten in het dra
ma Kat op een heet zinken
dak van Tennessee Williams.
Big Daddy, de schatrijke eige
naar van een katoenplantage
in het Amerikaanse zuiden,
heet in de voorbeeldige voor
stelling van het Vlaamse
Theater Antigone trouwens
Grote Va. Walter van den
Broeck heeft het stuk uit 1955,
dat lang niet meer werd
gespeeld vanwege Williams'
wat gedateerd aandoende
broeierigheid, een nieuwe
levendige taal gegeven, met
Vlaamse accenten. Zo wordt
er in een simpel maar effectie
ve ruimte met blank hout,
stralend daglicht en alleen
wat katoenplukken op de
vloer (decor Mare Cnops), een
klein wonder verricht met het
stuk. In de subtiele regie van
Ignace Cornelissen worden de
gekwelde, toch wat kunstma
tige personages van Williams
mensen van vlees en bloed,
met een subtiel evenwicht
tussen heftige emoties en
humorvolle relativering.
De titel verwijst naar Maggie,
de schoondochter van Grote
Va, die gefrustreerd door haar
huwelijk en de knellende
band van de familie, toch niet
de sprong durft te wagen van
het gloeiend hete dak waarop
zij heen en weer springt. Zij
wordt door Katelijne Verbeke
grandioos mooi, met
fysieke hartstochtelijkheid
ingehouden woede geactea
Echtgenoot Brick (Koen
Sutter), knap en aantrel
lijk, is zwaar aan de dr<
werkt niet meer en
Maggies verliefdheid erfvet]
langen naar een kind.
gerucht gaat dat hij een c u
oorloofde (homoseks®!;
relatie met een sportm;
heeft gehad, die zich daai
van kant maakte. Het 1
een doem gelegd op
gespannnen familieverhot
dingen en die in leugens
strikt.
Williams' verdoezelende, j
lange dialogen uitgesponns
insinuaties blijven ook hii
wat vreemd, temeer daar
(bij hem niet voorkomend!
woord 'homo' is vertaald
het Vlaams-volkse jeannetti
Brick, en dat is nu juist
tragische, is de lievelingszi
van zijn ouders. Grote Va,
selfmade man die zich
absoluut heerser over
eigendommen en verwant!
ontwikkelde, heeft al zij:
hoop voor de toekomst
Brick gericht. Nu hij g
sterven aan kanker, wat tij
zelf nog niet weet, en de fami'
lie bijeen is om zijn (laatst
verjaardag te vieren, komt
het oude zeer naarboven.
Dries Smits speelt Grote Vi|
subtiel en ontroerend herki
baar als een boerse, ongecoi
pliceerde familievader die zij:
eigen teleurstellingen nk
langer kan ontkennen. Ziji
vrouw, Grote Moe, die zich»
altijd keurig voor de gek h<
gehouden, wordt daardoor tij
in haar ziel getroffen. Marl»
Hamelynck geeft haar, ner-j
veus redderend en aandoe»
lijk potsierlijk, ontroeren!
gestalte.
De overige kinderen, formet
en uitsluitend geinteresseen
in goede naam en geld, krijgei
een treffende karakteriserin)
in deze voortreffelijke Vlaai»
se voorstelling, die ruim 2,i
uur duurt en zonder paia
wordt gespeeld.
Bergen op Zoom - Schouw
burg De Maagd. Balletuitvoe
ring van 'Giselle' door Het
Klassiek Academisch Ballet
uit Tatarstan. Choreografie
Jean Coralli en Jules Perrot.
Muziek Adolphe Adam.
Libretto De Saint-Georges,
Gauthier en Coralli. Solisten
Helena Kostrova, Vladimir
Grigoriev, Louiza Moukha-
metgalieva, Alexander Moun-
tagirov. Gezien zaterdag 2
maart.
Door Sjef Huismans
Het is niet zo lang geleden dat
het Ballet van Vlaanderen
verraste met een mooi uitge
voerde Giselle. En opnieuw
staat het gezelschap van de
Staatsopera van Tatarstan
met een uitgelezen cast aan
dansers en in een sprookjes
achtig decor op de planken.
Giselle is een van de oudste bal
letten die tot op de dag van heden
repertoire hebben gehouden.
Reden daarvan is ongetwijfeld de
overrompelende muziek van
Adam en het puur romantische
gegeven dat veel mensen toch
altijd weer aanspreekt. Daar
naast speelt het klassieke beeld
uit de tweede akte met de witte
Wili's en het spitzenwerk, dat
hier voor het eerst pas goed werd
toegepast, ook een beduidende
rol.
Adam maakt in zijn muziek
gebruik van het principe van het
'Leitmotiv' wat zijn muziek zo
meeslepend maakt. Elk persona
ge en elke handeling heeft zijn
eigen karaktertekening. Voor de
ballerina is de rol van Giselle een
enorme uitdaging, omdat naast
een gedegen techniek de rol een
groot inlevingsvermogen vraagt.
In feite moet zij in staat zijn twee
heel verschillende personages
neer te zetten die toch eigenlijk
één zijn. En zeker in het waan
zinstoneel moet Giselle een
uiterst gevarieerd gamma van
gevoelens zichtbaar kunnen
maken. Het liedeskoppel Giselle-
Albert dat we vanavond zagen,
voldeed in alle opzicht aan deze
vereisten. Vooral Kostrova is it
techniek, vloeiend bewegen
mimische uitdrukking een at
luuut hoogtepunt. Haar soli zip
perfect en in samendans met haat
partner is het een pracht,
gebeeldhouwde eenheid. Voora
in de tweede akte bereiken zi,
ballet van hoog niveau als zij het
Slavische verhaal van de Wilis
samen met het ensemble tot uit
beelding brengen. Ook derolvai
Myrtha en Hilarion kregen f"
mooie vertolking, de eerste v
vooral sterk in dé tweede akte.
De pas de deux uit het eer
bedrijf kwam minder goed uit®
verf. Notchalova en Nurujü
vormden geen mooi evenwicht!
dansend paar. De eerste had aft
schoonheid en afgewerkte tech
niek in huis, terwijl de tweede®
logheid en zwaarte van een
ser die te veel op kracht
manifesteerde. Hierdoor
harmonie verstoord.
Het koor had het vanavond ooi
niet gemakkelijk. Evenals
solisten had het last van gebret
aan ruimte. Solisten kunnen zie»
hieraan nog wel wat aanpass®
maar voor het koor wordt nf>
inschikken en aanschuiven moei
lijker. Hierdoor ontstaan slordig-
heid en onregelmatigheid in
uniformiteit van het gezelsch
wat zeker in de eerste 'volk®
akte opviel.
Jammer was verder dat
werd op muziek van de band. B
orkest ontbrak. De uitvoeri»,
daarvan was uitstekend. M»
het is even wennen aan de tota
andere mechanische klank ent
haalt een stuk levendigheid t-
organiek samenspel uit de ver
ning. Het ballet zelf had er o«
gens qua timing geen enkele 1»
van. Giselle van Tartarstan,
voorstelling om te onthouden.
éWmÊmÊMÊMË
NEDERLAND 1
1600 Journaal
1607 Goeiemiddagl, middagmagazine
1655 De week van...
17 3i The Cosby Show, comedy
17 59 Boggle, spelletje
1 1828 Laurel Hardy, slapstick
18 58 Spreekkamer, medisch magazine
19 27 Waku Waku, spelletje
20 00 Journaal. Aansl. Weeroverzicht
20J0 Blik op de weg, verkeersmagazi-
1 20 59 Zo vader z0 zoon' sPelletie
12129 Hier en Nu, actualiteitenrubriek
1 22 05 Tussen kunst en kitsch
23 00 Dokument: Steunpunt, 4-delige
documentaire. Afl. 1: Benidorm
23.40 Cheers, comedy
00.05 Miniatuur
NEDERLAND 2
1000 Huisje boompje beestje (tot
10.20)
10 30 Weer en klimaat (tot 10.50)
11 joo Bio-bits onderbouw (tot 11.20)
163)5 Little Women, tekenfilmserie
16 34 Skippy, jeugdserie
17.01 De troon van Koning Kunstge
bit
17.29 2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun
ten uit het nieuws gevolgd door
het weer
19.02 Hoe is het mogelijk, populair-
wetenschappelijk magazine
19.32 Dr. Quinn: Medicine Woman, serie
1 20.20 AC-TV, serie over de gang van
zaken in diverse medische centra
1 20.55 Studio Sport
21.38 De verlaten gebieden van
South Dakota, natuurdocumen-
taire
f 22.32 ABN/AMRO-Tennistoernooi
23.30 Journaal
j 23.35 ABN/AMRO-Tennistoernooi, ver
volg
NEDERLAND 3
07.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.22 Een verhaal dat groeit
07.29 Ontbijt-tv, actueel magazine met
elk half uur NOS-Journaal, 8.10
NOS-Sportjournaal en 7.45 en 8.16
Weer
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending CDA
09.08 Kook tv
09.29 Studio Sport
11.05 De week van
11.31 Boggle
11.59 MiddagEditie, actueel magazine
met om 12.00 NOS-Journaal, 12.15
Den Haag, 12.30 NOS-Sportjournaal
en 12.45 Weer
13.00 Journaal
13.08 Kassa!
13.40 Kookgek. Aansl.: Passie voor tui
nen
14.05 Studio Sport
14.50 Karei
15.31 Jules unlimited
16.00 Journaal
16.07 Lopende zaken
16.37 Buren, serie over de onderlinge
verdraagzaamheid van Nederlan
ders
17.05 Cagney Lacey, politieserie
18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi
ne met Rembo Rembo; 18.06 De
geometrische fabels; 18.08 Prullen-
BELGIË FRANS 1
15.20 Vacaturebank 15.35 Grand docu
ment: Martha 16.35 Neighbours, soap
17.05 La bande a Carlos, magazine 17.30
Die Schwarzwaldklinik, serie 18.30
Regions soir 18.50 Cartes sur table, maga
zine 19.10 Le quotidien des sports 19.30
Nieuws 20.10 L'écran témoin: Miles to Go,
Amerikaanse tv-film uit 1986 21.50 L'ecran
témoin: Débat, discussie n.a.v. de hiervoor
vertoonde film 23.15 Nieuws 23.40 Javas
23.50 La pensee et les hommes (tot 24.00)
BELGIË FRANS 2
17.30 Top motos spécial, motorsportmaga-
ïon 18,00 lc' B'a"b'a, kinderprogramma
19-00 Neighbours, soap 19.30 Nieuws
Javas 20.05 Intérieur nuit, cultureel
magazine 20.55 Document musique: Györ-
gy Ligeti, portret componist 22.00 Nieuws
i'k kjJaVaS 22,35 Le ieu des ieux 77.40
actualiteiten 23.05 La pensée
socialiste (tot 23.30)
DUITSLAND 1
non? ^or9snmagazin 09.00 Tagesschau
«v-03 ML Mona Lisa 09.45 Rückenschule
innn-T 9rossen Bail, ochtendgymnastiek
J".™ Tagesschau 10.03 Weltspiegel 10.45
ln beutscNand: Fall auf Fall-Jedem
h,„r. ecbt- 11.00 Tagesschau 11.04 Ein
val iiln Duitse mafionale songfesti-
ana rr matme'°dien: Kein schoner
li ne m? Presseschau 13-00 Tagesschau
3,ü5 Mtogsmagazin 13.45 wirtschafts-
1ehm<amm m4,00 Tagesschau 14.03
15 01 Ti- ow 15-00 Tagesschau
Jür'no d- Andrea' Talkshow 15.55
gen Fhege antwortet 16.00 Tagesschau
17 m n 'e^e' 1a"°bow 17.00 Tagesschau
nfnrmir'SanAma9azine 17-40 Regionale
17 55 v J Ta9esschau-Telegramm
Maripnh f Liebe' serie 18.25
Sarnm w e?«e 18,49 Tagesschau-Tele-
2000 T uUS heiterem Himmel, serie
Kamer^fn"CDhau 20,15 Tere vor der
>ro ar1;°° uPort: Baden"Baden 21.39
brück co enwahl 71.40 Mosel-
DUITSLAND 2
WetjeMD1stF'and 1 13,45 Dalli Dalli,
jeugdserie ia in "ru der Kraheninse|.
14.40 ia,, eos Geburtstagsecke
■15.05 Lorm kaderprogramma
und die Star'lcinU»/r°Urnaal 15,15 Wickie
leute 15 en n r' tekenfilm 15.45
I6.35 jmo m nsere Hagenbecks, serie
Menge Leben, serie 17.00