(D 0 Jongeren maken film over nutteloosheid misdaad Kloste *Hits heb je op de radio, succes ergens anders' De verwarring van een sixties-kind Parkpop '96 gaat gewoon door r 0 (39) Smashing pumpkins 0 (31) Cappella to g g w O 2) Guus Meeuwis Vagant Per spoor O 1) Fluitsma Van Tijn 15 Miljoen mensen 2) Party Animals Have you ever been mellow Cl 4) Robert Miles Children 5) Kleinsma Paul de Leeuw Zonder jou 3) Babyion Zoo Spaceman 7) Boyzone Father and son Cf 8) 2 Unlimited Jump for joy 6) Linda, Roos en Jessica Ademnood (11) Backstreet Boys We've got it goin' on (19) Marco Borsato Ik leef niet meer voor jou (18) LL Cool J. Hey lover (13) Critical Mass Burnin love (12) Luniz I got 5 on it (14) Oasis Wonderwall (10) Tina, Toos en Tessa Waardeloos -) 2 Brothers on the 4th Floor Fairytales 0 (20) Passengers Miss Sarajevo 0 (41) Mariah Carey Open arms 0 (23) Yosh presents Akemi It's whats upfront that 0 (34) Gigi d'Agostino Sweetly 0 (21) Michael Jackson Earth song (15) George Michael Jesus to a child 0 -) Captain Jack Captain Jack 0 (24) Mariah Carey Boyz II Men One sweet day 0 (35) Judith Ansems If you can't give me love 0 (22) Faithless Insommia 0 (32) Everything but the girl Missing 1979 I need your love 0 (17) K9 choice Not an addict -) 3T Anything (26) Eternal I am blessed 0 (16) Coolio Too hot (33) Coolio feat L.V. Gangsta's paradise 0 -) One two trio Juffrouw Toos (37) Helmut Lotti Funiculi funicula 0 (38) Guus Meeuwis Vagant Het is een nacht -) Joan Osborne One of us 0 (44) Mike Flowers Pops Wonderwall (43) Janet Jackson Twenty foreplay -) W. Houston Cece Wirnans Count on me -) De Kast Een teken van leven 0 (27) Therapy? Diane 0 (48) 740 Boyz Bump bump (boothy shakes) 0 -) Me My Baby boy 0 (30) La Bouche I love to love 0 (28) Scooter Back in the U.K. 0 (28) Skee-Lo I wish 0 (25) Normaal Top of the bult ©Stichting Mega Top 50 eindredactie: Paul Vertinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragazzrj Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 070-5312379. V.r.n.l. Sabier Karcache, Hafid Eddaoudi, en Nourdin Abaran: makers en acteurs van de film 'Misdaad loont niet'. FOTOCOR VIVEEN Door Orkun Akinci Criminaliteit, ledereen heeft er wel eens mee te maken. De één bezondigt zich er aan, de ander wordt daar het slachtoffer van. Vooral voor die laatste is het vervelend, die lijdt schade. Maar de dader schiet er ook weinig mee op, want eens is het afgelopen met de pret. Dat is de kern van de film Misdaad loont niet. De Bredase jongeren Hafid Eddaoudi en Sabier Karcache (beiden 15) hebben het script geschreven voor deze moraliserende film, die morgen middag in première gaat in jongeren centrum Kobra in Breda. Eigenlijk is het resultaat een uit de hand gelopen schoolopdracht. De scholieren van het Newman-college (4 Havo) moesten vorig j.aar een band montage maken over een willekeurig onderwerp. Sabier: „Hier in het buurt huis hadden we veel over criminaliteit gehoord. Er kwam ook een ex-gedeti- neerde voorlichting geven over het leven na de gevangenis. Dat je een stempel opgedrukt krijgt en zo. Op die manier kregen we dit idee." Beetje bij beetje ontstond het plan om er een echte film van te maken. In hun omgeving constateerden de jongeren dat de leeftijd waarop de eerste vor men van criminaliteit zich voordoen steeds lager komt te liggen. Zelf gelo ven ze niet in het nut ervan. Sabier: „Het kan heel lang goed gaan, maar je wordt toch een keer gepakt." Een voorlichtingsfilm dus? Hafid: „Nou, er zit wel een moraal in maar verder is het puur fictie. Het is niet om mensen over te halen hun gedrag te verande ren. Daar zijn anderen voor. We den ken er wel aan om met de film andere buurthuizen af te gaan." Aldus werkten de jongens verder aan het script en werden in de Haagse Beemden (waar Kobra gevestigd is en in welke wijk alle opnamen zijn gemaakt) jongeren opgetrommeld voor de rollen in de uiteindelijke film. Verder kwam iemand van RTL lesgeven in het camerawerk, want het was aan vankelijk de bedoeling om zelf alle opnames te maken. Dat bleek echter wat te moeilijk. Uiteindelijk werd er een videoclub bereid gevonden dat werk over te nemen. Het vinden van acteurs bleek het grootste probleem. Regisseur Henk van den Berg: „Het was de bedoeling de hoofdrollen nu eens niet door buiten landers te laten vervullen. Je ziet dat al zo vaak, terwijl iedereen zich met cri minaliteit bezighoudt." Er werden ook een aantal Nederlandse jongeren gevonden, maar gaandeweg haakten ze allemaal weer af. Zodat de hoof drollen noodgedwongen toch naar allochtonen gingen: Nourdin Abaran, Isaak Hussain en Aiatoela Chaudery. Nourdin: „ledereen dacht in het begin dat het een flop zou worden. Het kost te ook veel moeite om alles op te nemen." Hafid bevestigt dat. „Sommi gen hielden zich niet aan de afspraken. Zeker toen mensen allemaal van de set afliepen, dacht ik ook dat het niks zou worden. Maar als je iets echt wil, kun je je doel altijd bereiken." Henk knikt, maar geeft eerlijk toe ook wel een paar nachten wakker te hebben gele gen door alles wat erbij kwam kijken. De rest heeft daar beduidend minder last van gehad. Nourdin: „Het was voor ons gewoon een uitdaging. Alles was hartstikke leuk. Vooral die keer dat we door de politie aangehouden werden. We moesten hard wegrennen en werden toen op de grond geduwd. Er stonden best veel mensen te kijken en sommi gen dachten dat het echt was. Dat was wel lachen." Inmiddels heeft Nourdin van zijn vrienden de bijnaam James Bond gekregen. 'Misdaad loont niet' is gefinancierd door het activiteiten-budget van Kobra. In totaal heeft alles zo'n 700 gulden gekost. Een duidelijk voorbeeld van een low-budgetfiim dus, want veel meer hadden de makers niet te beste den. En dat vonden de scriptschrijvers wel een beetje jammer. Een beetje vuurwerk hier en een gebroken ruit daar had de film tenslotte toch wat spectaculairder gemaakt, zo weten de makers. En het geluid had op sommige delen ook wel iets beter gekund. Het zijn echter de beperkingen waar een hob byist mee te maken heeft. En daar kun nen ze allemaal mee leven. De film 'Misdaad loont niet' is voor ƒ15,- te verkrijgen bij jongerencen trum Kobra. Jarenlang huilden ze 's nachts in bed om de 'sixties'. Ze wilden dat ze de roerige jaren zestig zelf had meegemaakt en tegelijkertijd dat het er nooit was geweest. De laatste tijd verschijnen er verschillende boeken van kinderen van hippie-ouders. Een van deze schrijfsters is Liesje Schreuders. Ze begon op haar veertiende te schrijven aan het boek dat onlangs, vlak voor haar zeventiende verjaardag, is verschenen. Door Liesbeth Oeseburg Een ware dochter van haar intellectuele en revolutio naire vader. Dat is de hoofdpersoon Anna-Lena Ped- kowski in de roman 'Aan de wilde kant' van Liesje Schreuders. De ouders van Anna-Lena zijn linkse, mis lukte communisten en het produkt van de 'sixties'. Onder invloed van drank, marihuana en nicotine ver wekten ze hun dochter, om haar vervolgens op te voeden als een toonbeeld van een maatschappelijk geïnteresseerd kind. Liesje Schreuders (17) is zelf een kind van ouders die opgroeiden in de jaren '60. Haar vader, Gijs Schreu ders, was ooit een belangrijk man in de CPN (Com munistische Partij van Nederland). In de roman draait alles om de veertienjarige ik figuur Anna-Lena, die samen met haar half-broertje opgroeit in een typisch jaren '60 gezin. Anna's echte moeder is weggegaan toen ze drie was. Vader Hja en aanvoeren van argumenten staan in huize Pedkowski op het dagelijkse menu. Anna leest boeken over de Russische revolutie en het communistische verzet. Ze houdt van Bob Dylan en de Rolling Stones. Jarenlang huilt Anna nachts in haar bedje drama tisch om 'de sixties' die ze nooit had mogen beleven. Om de barricades, die ze niet had mogen opwerpen. Maar rond haar veertien de jaar komt ze tot de conclusie dat ze leeft in het verle den, haar ouders verleden. „Ik stond mijlenver van ze af, en mijlenver van de rest van de wereld," beseft ze. Alles verandert na een brief van haar vergeten neef. Anna zoekt hem op in zijn studentenhuis in Utrecht. Neef Frederik laat haar kennismaken met het studen tenleven. Haar logeer-partij zet Anna-Lena aan het denken en ze neemt het besluit om voortaan te doen wat zij wil. „Ik zou kunnen vliegen als ik wilde, weg. Liesje Schreuders FOTO RONALD HOEBEN robot die zich gewillig laat bevelen, die knikt als hij knikken moet en die actief staat mee te piepen als echte mensen praten." Al snel beseft Anna-Lena dat ze niet tussen 'de ver wende studenten en spilzieke kroegtijgers' hoort. Ze zoekt verder, loopt van huis weg en komt in een kraakpand terecht. Maar de mensen daar begrijpt ze ook ai niet. Ze ontdekt dat de idealen in de wereld van studenten en krakers ver te zoeken zijn. Schreu ders schrijft helder en beeldend, maar zet vooral ver standige gedachtes op papier en kraamt af en toe vage wijsheden uit. Zoals 'Vroeg of laat verlangt nie mand meer naar huis. Aan degenen die de wereld voor zich hebben, is het woordje 'thuis' onbekend.' Helemaal aan het einde van het boek komt het hoge woord er eindelijk uit en laat Schreuders de verstan dige en correcte woorden even voor wat ze zijn. 'Ik heb genoeg van al dat politieke gezeik!,' roept Anna. Om vervolgens toch weer wijselijk te verzuch ten: 'Kon ik maar inzien wat het betekende om tot een grote groep te behoren, een grote groep die de wereld kon veranderen.' Ze wilde dat ze de roerige jaren zestig zelf had meegemaakt en tegelijkertijd dat het er nooit was geweest. Vertwijfeld vraagt Anna zich af 'wat er echt gebeurt' en hoe ze daar achter komt. „Waar moet je in godsnaam tegen pro testeren? En met wie?". 'Aan de wilde kant' van Liesje Schreuders is ver- schenen bij Nijgh Van Ditmar. Winkelprijs W 2 ft>' C'Ctq ï-f' o £5 P S'0 3 o 2 r-b 0j O ÖTO S's? I O-f 3 g-er 8 2 §tS rS 2. 5; <T> 3 9 s 8 0 2 p a h fp p l 5' 3 S 8 g* 3. 1 m o sT g. 3 on i 3 TO a* 21 cr - P 2 m n> s? o i J 12 i V w o w O- g. 3 3» -a to 3 I S" S ff 3 W O. f_. £T 5- 3 p n a> 3E er B 3 t? 2, s 3 a g (L 2- E S ife' B E TO 2 £- M'"B- n. c-t- CTQ cu ffi j-c b-t q m r~\ co S?i-2 3 ?a'3' ju C"'"CS 03 3 Jg &g Scg g E g gpg* 3oSg-^a|ss-" P B s» O* Efjg o, -1 ÉL.Cn Cu" O Rf S '«■oSffd g- g- Z e. g" s ta s g q-tj O O P p jt* to ftn D Ir m S-StocS RT; s •SS'g I s s-ia. O. m 3- 3" O" ff* O" g O ff" ES 2 *"53 g E g g Q- 3 to «J. o- 2 fb' ?r bh rb C1 3 3. -3 Base-jumping is springen vanaf een brug, rotswand, torenflat of een ander waanzinnig hoog punt. Je springt naar beneden en vertrouwt dan op je parachute. Simpel, maar bloedlink. In wordt uit de doeken gedaan waarom. De springers zijn vaak parachutespringers die genoeg hebben van springen uit een vliegtuig en iets nieuws willen. Base-jumping vraagt weken voorbereiding en heel precieze berekeningen, maar de sprong kan in minder dan tien seconden voorbij zijn. Dat hangt er vanaf hoe lang de springer zijn vrije val durft voort te zetten, en dat hangt weer samen met de spronghoogte. Springt hij van een 500 meter hoge rots, dan kan hij een vrije val maken van zes seconden, met een snelheid van 400 km/u. 100 meter boven de grond moet hij zijn parachute openen. Tijdens de paar secon den dat het zweven duurt, is de springer supergeconcentreerd. Het verschil tussen leven en dood kan in een fractie van seconden zijn beslist. Geschat wordt dat een op de 600 sprongen een dodelijke afloop heeft; bij para chutespringen is dat een op de 71.000 sprongen. Dat scheelt even. Onze koninklijke familie heeft liefhebbers van royalty-gossip weinig te bieden, al doetAvant- een poging. Er lopen heel wat adellijke jonkvrouwen op de aardbodem rond die nog aan de man gebracht moeten worden. In creaties van Dior, Lanvin, Rabanne en Westwood verschij nen ze op feesten, stuk voor stuk sprookjesprinsessen die Prins Wil lem Alexander aan zijn neus voorbij laat gaan. De Engelse koninklijke familie leveert meer stof tot genieten. Het blad staat vol foto's van Sarah, de ex van Andrew, dié een Oosters sprookje beleefde in Qatar. Ze bezocht daar een zie kenhuis, klom in oosterse gewa den op een kameel en zette zich in de woestijn achter een schil dersezel. Het eigenhandig gemaakte waterverfschilderij, gaf ze cadeau.aan de emir van Qatar. In dit bfèd ook een prettig gesprek met Theo van Gogh die zich graag post-sexueel noemt. En wat dat is, lijkt hij zelf ook niet te weten. Zoiets als een vrouwelijke man met enige intuï tie. Tröckener Kecks Door Marjolein Rotsteeg Tröckener Kecks vieren hun 15-jarig bestaan met de overzichts-cd 'Hotel Nostalgia'. 'Grootste Hits' was uitgeslo ten, want de Kecks scoorden zegge en schrijve één hitje: 'Met hart en ziel' ('90). De nummers werden opnieuw bewerkt en opgenomen, mede om Rob van Zandvoort (toetsen, ex-Jack of Hearts) en Gerben Ibelings (drums, ex-Bad to the Bone) definitief in te lijven. „Ik wil de dat het verleden een beetje een gezamenlijk verleden werd," zegt zan ger/gitarist Rick de Leeuw. „Bij onze studioplaten nemen we een nummer voor de eerste keer op. We werken op de toppen van ons kunnen aan die ene versie. Van de meeste nummers weten we nu meerdere manieren om ze te spelen.". Voor 'De ballade van de boer' van 'Het grote geheim' ('94) hadden de Kecks een pianist nodig en Rob bleek beschikbaar. „Ook op de andere num mers heb ik toen toen wat inge speeld," aldus Rob. „Zo is het idee ont staan om een half jaar te kijken hoe het live zou uitpakken." Opvallend aan 'Hotel Nostalgia' is dat de nummers minder zijn dichtgemet seld met muur van gitaren. Er zit meer lucht in. Rick knikt. „We schreven de nummers met ons vieren. Voor we ze opnamen speelden we ze dertig keer live. Bob had zijn gitaarpartij dan zover dat er overal in het lied lawaai was. De gitaar was met de stem het enige melodie-instrument. Hij moest dus wel. Nu we orgel of piano gebrui ken, kun je de gitaar soms zelfs wegla ten. Daardoor gaat het gelijk meer ademen." Gerben Ibelings volgde drummer Leo Kenter op. Rick: „Leo was op. De rek was eruit, als bij een elastiek. We schrijven nog altijd samen teksten. Dat gaat zelfs erg goed, nu onze relatie niet langer wordt belast door wat we weekend in, weekend uit meemaken.". De nieuwe studio-plaat van de Kecks moet voor de zomer klaar zijn. De rele asedatum is nog niet bekend. „Bij elke nieuwe plaat heb ik het idee dat die rigoureus breekt met al het voorgaan de. Ik vind dat de teksten weer een stap vooruit hebben gezet en de muziek volgt dat mooi op. De meeste mensen vinden het altijd heel herken baar en typisch Kecks." Van 'Hotel Nostalgia' is het titelnum mer nieuw. „Ik wilde al heel lang een lied schrijven dat zo heette, omdat ik het zo'n mooie titel vond," zegt Rick. „Het leek me leuk als de hoofdpersoon in Hotel Nostalgia mensen van vroeger tegenkwam. De brug en het refrein had ik klaar, maar het lukte me niet het af te maken. Toen we over de ver zamelaar gingen praten, kwam ik met deze titel. Het leek me een mooi beeld voor een huis waar al die nummers wonen. Ineens lukte de tekst. Het is het eerste lied dat we met z'n vijven hebben geschreven." De plaat is in Amsterdam opgenomen en in Londen gemixt. Vanwaar? Rick: „Alle studio's in Nederland die in aan merking kwamen zaten volgeboekt. In Londen waren wel de faciliteiten die wij wilden voor de prijs die ervoor stond. De technicus was een Engels man. De stem ligt nu veel meer in de muziek dan bij een Nederlandstalige plaat met een Nederlandse technicus. Ik vind dit mooier. In het Nederlands moet je de tekst altijd woordelijk kun nen verstaan, omdat het uit de klein- kunsthoek komt. Daar moet de rock muziek nog altijd tegen vechten." Maken de Kecks zich nog druk om hits? Rick: „Nee. Hits heb je op de radio, suc ces ergens anders. Waar wij succes heb- FOTO RON KRUIT/POLYDOR ben, heeft de radio geen weet van. Pech voor hen. Wij wilden niet play backen en ik wilde geen bekende Nederlander worden. Ik ben vergroeid met het clubcircuit. Steeds vaker ston den we in grote feesttenten waar twee-, drieduizend man meer ondanks dan dankzij de muziek bijeen gedreven waren om zich vol te gieten en T-shirts te kopen van een band waar ze niet echt naar hadden geluisterd." „De industrie of machine is er alleen maar op gericht om als een soort lopende band mensen dar te brengen waar ze niet heen willen. Het lijkt het openbaar vervoer wel! Onze vorige platenmaatschappij kwam op een gegeven moment enthousiast vertellen dat de promotiecampagne echt draai de; we mochten playbacken in de '5 uur show'! De mensen die naar die show kijken vinden ons niks. De men sen voor wie je het doet, kijken niet, maar weten wel dat je er geweest bent en spreken je er terecht op aan. Dat deden we dus niet meer. Ruzie met de platenmaatschappij." Het buitenland van de Kecks is België. Maar zomer '95 stonden ze in Bir mingham, Alabama, USA. Rick: "Een stad met 1,2 miljoen inwoners. De mensen peigeren zich daar dag en nacht af of vervelen zich stierlijk omdat anderen voor hen werken. Een paar verveelde rijke wijven van staal- magnaten hadden een week georgani seerd met Nederland als thema. Ze hadden een klompenmaker, poffertjes bakkers Een jongen die eigenlijk uit Nederland komt, mocht de muziek ver zorgen. Hij is fan van ons. We konden met z'n tienen vliegen en kregen een week hotel, eten, zakgeld en gage. Die jongen stond twee keer 's middags als zo'n beetje de enige met een brede glimlach op zijn gezicht naar ons te kij ken." De zestiende editie van het gratis popfestival in Den Haag, Parkpop, gaat gewoon door ondanks het over lijden van organisator John van Vueren (44) begin februari. De optredens worden nu geregeld door zijn broer Ben, die altijd al ach ter de schermen meewerkte aan Park pop. De gemeente Den Haag heeft nog steeds geen officiële toestemming gegeven om Parkpop plaats te laten vinden op de traditionele laatste dag van juni. Het stadsbestuur is bang dat de bijna half miljoen bezoekers na de optre dens de stad intrekken om daar geza menlijk naar de finale van het EK voetbal te kijken. De organisatoren geven te kennen dat ze mondeling al overeenstem- rnïng hebben b*-crc?ik-t 'rrityt internatio- naai bekende artiesten', maar wach ten met het noemen van namen. Die worden in maart vrijgegeven. Een verschil in vergelijking met voor gaande jaren is in ieder geval wel dat Parkpop zich niet zal storen aan de programmering van Pinkpop. Artie sten die daar optreden kunnen met ingang van dit jaar wat Parkpop betreft eind juni ook best optreden in Df-rt Haag. CD -ij <D O tr C-t- CD ca- ro W 03 c C/3 ca cti 3 o 03 O- De heeft een ont moeting met een heer van stand: Sting. De verslaggever wrijft zich al in zijn handen bij het vooruit zicht de om Stings kasteel en de velden rondom te bekijken. Helaas, dat droominterview gaat niet door. Bij een vorige inter viewsessie verdwenen twee kop pen en schotels in de tas van een journalist. Geen gewone kopjes, want ze kosten 249 gulden per stuk. Sting staat bekend als de man van het regenwoud. Boze ton gen beweren dat het geld dat Sting inzamelde voor het behoud van het regenwoud aan de strijkstok is blijven hangen. Niet waar, volgens String. Er is land aangekocht en in april is er weer een benefietgala in New York, waarvoor hij al een toe zegging van Paul McCartney heeft gekregen. Het kan Sting geen bal schelen wat de kranten over hem schrijven. Morgen ver pakken ze de vis erin. Daarom heeft hij ook geen advocaat op Joost Zwagerman afgestuurd, naar aanleiding van de pasaage in 'Vals Licht' waarin Sting als de vervelendste en arrogantste klant van Yab Yum wordt afge schilderd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 36