DE STEM We zijn geen uitvoerende artiesten' Nederlands Songfestival uitgesmeerd over vijf avonden is&ïïfe* Leonardotrio brengt goed verzorgd spel Drie hits van het succes-duo Jochem Fluitsma en Eric van Tijn Stichting wil opera aan het Plein in Den Haag 1.00 uur Seven Aanrijding Inbraken gerrit axel A8 Scheveningen Muziekconcours in het teken van de viool Derde pianotrio binnen één maand in Breda 'februari 1996 A7 Itheater uur Curses het verfilmde boek bren soldaat' ÏISSINGEN Imbra 1 - 20.00 uur Ace Ventu- l/hen nature calls Imbra 2 - 20.00 uur Dangerous F jmbra 3 - 20.00 uur Heat imbra 4 - 20.00 uur Showgirls fcllGGE nedy Complex uur Good fighter uur Sabrina uur Kids uur Heat ENT ascoop |0 en 17.00 uur Babe, een bui- Jewone big (Ned versie) (0, 17.00, 20.00 en 22.30 uur e, the pig (Eng. versie! 60,17.00,20.00 en 22.30 uur She fcd Fighter fcO, 17.00, 20.00 en 22.30 uur ft ko en 17.00 uur A little Princess B0, 17.00, 20.00 en 22.30 uur hanji B0, 17.00, 20.00 en 22.30 uur hgerous Minds DO en 22.30 uur Sabrina DO en 22.30 uur Kids 45 uur Citizen X BO, 17.00, 20.00 en 22.30 uur ten J30, 17.00 en 22.30 uur Money In 00 uur Murder in the first |00 uur Fair game 130, 17.00, 20.00 en 22.30 uur lldeneye 1.30 uur Pocahontas (Ned) 1.30 uur Braveheart IKNOKKE verly Screens I.00 uur Heat II.OO uur She good Fighter (.00 uur Jumanji horecagelegenheid in de lieuwstraat had vernield. Hij Treeg een proces-verbaal. In |ezelfde nacht betrapte de olitie een 24-jarige Terneuze- laar, die een bloembak omver looide. Cr ontstond geen schade, de Van kreeg een transactie van |0 gulden aangeboden. jlontenisse - Zaterdagmiddag Jegen vier uur vond een aanrij- ling plaats op de Drogendijk In Hontenisse. Een 24-jarige Jiulstenaar wilde met zijn luto een tak op de weg ontwij- len en remde daarbij. Zijn luto raakte in een slip, juist op het moment dat een 41-jarige pestuurder uit Ossenisse naderde. Bij de aanrijding die polgde, raakten" beide auto's pan de voorzijde zwaar gedeukt. Auto-inbraak [Oostburg - Uit de auto van een 2-jarige Aardenburger werd lin de nacht van zaterdag op zondag het voorfront van een |radio-cd-speler weggenomen. [Bovendien was de bedrading losgetrokken. De schadepost ontstond op de Markt in Oost burg, waar de auto tussen half |een en half vier geparkeerd stond. Nieuwvliet - In de loop van vrijdagavond werd ontdekt dat was ingebroken in een vakantiewoning aan de Ligus ter in Nieuwvliet en in een vakantiewoning aan de Spaanse Galeienstraat in Ret- ranchement. Men kwam bin nen door aan de achterzijde een ruit in te drukken. In Nieuwvliet wordt niets ver mist, in Retranchement is ver moedelijk een televisie-toestel verdwenen. De eigenaren, bei den Duitsers, waren niet aan wezig. Vrijdagavond in de vooravond werd ingebroken in een woning aan de Tulpstraat in Hoek. De bewoners waren afwezig en men kwam de woning binnen door een ach terdeur te forceren. Vermist worden een video camera, een fototoestel, sie raden en geld. Een 51-jarige inwoner van Hoofdplaat ontdekte zatf' dagnacht bij thuiskomst da hij ongewenst bezoek ha gehad. De hele woning was doorzocht, er verdwenen een aantal sieraden en enkele hon derden guldens aan baar geld -1 81 MB Gids I Door Marcel Frost I Jfet drie plaatjes de hitlijsten I aanvoeren, dat is nog zelden I vertoond. Het muzikale duo I Jochem Fluitsma/Eric van Ifljn slaagde daarin met 15 I Jfiljoen mensen, Ademnood L de carnavaleske variant I ift trdeloos. I 1mi wars van betutteling, geen Dj/om is heilig, een zoon die Iimt z'n vader Piet, een fiets I staat nergens veilig". Zomaar een liagment uit 15 miljoen mensen, l ammer één in de vaderlandse I ijtiijsten. Sommigen spreken van mi nieuw volkslied, een enkeling I i-.ndt de tekst een tikkeltje te chauvinistisch. Jochem Fluitsma zingt het liedje; |üj componeerde de muziek I samen met Eric van Tijn. Oor spronkelijk is het nummer I bedacht (door reclameschrijver Frank Pels) voor een Postbank- I spotje, maar op veler verzoek is langere versie in januari op ue uitgebracht. Inmiddels I nadert de verkoop van de plaat de 150.000 exemplaren. duo Fluitsma en Van Tijn I werkt al vijftien jaar samen en heeft vele successen geboekt. De producers/componisten/tekst- schrijvers werkten onder anderen voor Mai Tai, Ruth Jacott, De Jazzpolitie, Henk Westbroek en Richenel. Ook Ademnood van Linda, Roos en Jessica komt voort I ait hun Amsterdamse werkplaats I Artisound Studio's. Baas boven i: de carnavals-cover Waarde- I loos van Tina, Toos en Tessa is op I dezelfde muziek geschreven als I Ademnood, waardoor het duo nu net drie platen in de top tien staat. Luxe positie Maar, bescheidenheid siert de mens, Fluitsma en Van Tijn blij- i onder hun succes nuchter. I ,Dit lukt ons natuurlijk nooit neer", beseft Fluitsma. „Hetgeen I natuurlijk niet wegneemt dat we I erblij mee zijn." Is 15 Miljoen mensen niet per eluk een hit geworden? „In I ieite wel, het is geschreven voor I de commercial. Nadat het spotje I een paar keer op tv is getoond, I iwamen er opeens mensen in de platenzaak die om de single vroe- en, maar die was er helemaal I niet. Lokale radiozenders in Amsterdam hadden het spotje I opgenomen en zonden de muziek Jochem Fluitsma (rechts) en Eric van Tijn: Postbank-melodie werd succesnummer daarvan uit. Na reacties van ver schillende zenders en vragen uit de platenwereld hebben we beslo ten om alsnog een single uit te brengen", aldus Van Tijn. Fluits ma had de zang in de korte versie voor zijn rekening genomen en heeft in navolging daarvan het hele liedje ingezongen. In de videoclip zijn korte beelden van het duo te zien, wat 'bekendheid' aangaat hun uiterste grens. „We gaan niet optreden", stelt Fluitsma resoluut. „We zijn geen uitvoerende artiesten en hebben geen zin om te veel in beeld te zijn. In feite zijn we alweer met een volgend project bezig, 15 Mil joen mensen is voor ons 'af'. „Het duo weet uit eigen ervaringen in welke luxe positie ze verkeren. „Hier komen genoeg bandjes die niet weten hoe ze hun demo op de radio gedraaid krijgen, laat staan dat ze ooit een nummer één hit halen. Het is heel moeilijk in die wereld, waar geluk naast kwali teit een belangrijke rol speelt", is Van Tijns mening. Aanraken Linda, Roos en Jessica zijn wèl her en der in den lande te zien. „Dat is wat anders", vindt Fluits ma. „Dat zijn tv-sterren, iedereen wil ze zien, vooral het jonge publiek. Voor die leeftijdsgroep is het geweldig dat zij hun idolen opeens bijna kunnen aanraken. Daarbij vinden de meisjes het zelf heel erg leuk om te doen." De eerste concerten van de drie GTST-actrices zijn, op z'n zachtst uitgedrukt, niet zo positief ont vangen. „Kijk, voor hun is het ook iets nieuws, die zijn daar niet aan gewend", zegt Fluitsma. „Als ik morgen met 15 miljoen mensen moet optreden voor vier- of vijf duizend studenten ga ik ook op mijn bek." Op de single staan twee versies van de 'Postbank-tune', een stu dio- en een live-uitvoering. „Om twee keer exact hetzelfde num mer op te nemen had weinig zin, dus we hebben hier in onze studio een live-versie gemaakt. In een lekkere sfeer wel te verstaan, we hadden een stel vrienden uitgeno digd, biertje erbij, kortom zoals het volgens ons hoorde." Een formule voor hoe-schrijf-je- een-hit bestaat niet volgens het duo, desalniettemin hebben zij met enige regelmaat 'gescoord'. „We proberen altijd overdreven kritisch te zijn", vertelt Van Tijn. „We werken als bezetenen om de kwaliteit hoog te houden. Dankzij ons muzikale verleden (beiden speelden onder meer in de Los Vast-band - red.) kunnen we ons tevens goed in de artiesten ver plaatsen. Voor Ruth Jacott schrijf je hele andere muziek dan voor Henk Westbroek, om maar iets te noemen." Het Nederlandse produkt doet het alweer enige tijd goed in de hitlijsten. „Dat is hetzelfde als met alle andere kunstvormen", denkt Fluitsma. „Elke tak kent zijn golfbewegingen, die afhanke lijk zijn van verschillende facto ren." Dat er op dit moment sim pelweg veel aanbod is van redelij- ke-è«raliteit, gaat volgens Van FOTO DIJKSTRA Tijn niet op. „Om een voorbeeld te noemen, twee jaar geleden heb ben wij voor Henk Westbroek het nummer Waar ze loopt te wande len geschreven. Wij hadden daar goede verwachtingen van. In de praktijk viel dat tegen. Als die single nu was uitgekomen, was het misschien wel een grote hit geworden." De Nederlandse successen heb ben volgens Fluitsma en Van Tijn een belangrijke bijdrage geleverd aan de single-verkoop in het alge meen. „Een paar jaar geleden waren er platenmaatschappijen die serieus overwogen om met singles helemaal te stoppen. Nu maakt het schijfje een gigantische opleving door. Van bekende Nederlandse artiesten verkoop je zo vijtigduizend stuks, of meer." TENTIE) Oranjestraat 5 - Telefoon 0115 - 56271 Van onze rtv-redactie De Week van het Songfestival vormt de aanloop tot het Nationale Songfestival op zondag 3 maart. Vijf deelne mers strijden om de victorie: Roland Verstappen, Gina, de Bredase Maxine die een duo vormt met Franklin Brown, Lucretia van der Vloot en de Clau-Dya's. In deze volgorde verschijnen zij van vanavond tot en met vrijdag °P de buis. Op Nederland 2 om 20.20 uur. De deelnemers bren- 8® drie nummers ten gehore. De 'iedjes zijn ook te beluisteren via de regionale omroepen tussen 15.00 en 16.00 uur. De kijkers en luisteraars kiezen iedere dag via een 06-nummer wt liedje dat meedoet aan het Nationale Songfestival. Het fes tival wordt gepresenteerd door Ivo Niehe. Een vakjury kiest de uiteindelijke winnaar. Zeker van afvaardiging naar het Eurovisie Songfestival op 18 mei is de win naar niet. Alleen gastland Noor- Wegen is verzekerd van een Plaats. Van de overige 32 landen wnnen er slechts 22 meedoen, 'e moeten zich kwalificeren via een voorronde. Vanavond begint de Tilburger noland Verstappen, leraar tngels in Oud-Beijerland. In 1094 brak hij door met de hits Helemaal Niets en Zij is een vonder. Eerstgenoemde num mer was tijdens de carnavalsda- «en van dit jaar nog steeds veel- 'e horen, het lijkt een blij- ie te zijn. Verstappen lacht 1 °m. „Hoeveel ik er verkocht Weet ik niet, echt niet." ervolgens klinkt het zacht "usschien twintigduizend', aar daarna schudt hij toch l verontschuldigend zijn do n z'e papiertje van uma Stemra en vergeet het meteen weer." J?** de dolle dagen heeft de Jer een Paar keer op de plan- gestaan. „Ik ben begonnen met een optreden in 's-Herto- genbosch, daarna weet ik het niet meer. Ik geloof ook nog ergens in Breda." Hij glimlacht, heeft met volle teugen van het feest genoten. Dat wil zeggen tot en met zondag, want op zijn school in de Hoeksche Waard kennen ze het carnavalsfeest niet. Een van de redenen waar om hij na zijn studie op de lera renopleiding in Midden-Brabant is blijven hangen. „Goed leven hier, er zit volop muziek in de stad en het is er leuk wonen. Als je het in kleren uit moet druk ken: Oud-Beijerland is een dwangbuis, Tilburg een positie jurk." Zijn eigen muziek omschrijft hij als 'popmuziek'. Het stempel 'levenslied' vindt hij er niet bij horen. „Niet dat daar iets mis mee is, maar bij die benaming denk ik toch meteen aan Amsterdam. Mijn muziek zijn gewoon echte liedjes." Verstap pen noemt namen als Boudewijn de Groot en Stef Bos. „In die hoek wil ik het zien." Ondertus sen neemt hij zichtbaar genie tend een slok van zijn welver diende trappistje. Alleen walsen met jou is een van de drie nummers waaruit Neder land maandag kan kiezen. Het staat op zijn nieuwe album dat over een maand of twee moet verschijnen. „Dat nummer heb ik helemaal zelf geschreven, muziek en tekst." Een eigen schap die er bij hem sinds zijn kindertijd nooit meer is uitge gaan. „Mijn moeder kwam terug van vakantie uit Spanje en had voor mij een gitaar meegebracht. Voor ik het eerste nummer leer de spelen, had ik zelf een liedje gemaakt. Dat is altijd zo geble ven." Springsteen Als inspiratiebron noemt Ver stappen onder meer Paul Simon en Bruce Springsteen. „Recht toe recht-aan liedjesmakers, eer lijke muziek, dat is het belang- Ivo Niehe: presentator rijkste." Eerlijkheid staat bij zijn eigen werk hoog in het vaandel. „Ik heb weieens een nummer gezongen dat uit het Duits was vertaald, maar dat sloeg niet aan, duidelijk niet mijn straatje. Nu denk ik 'schoenmaker blijf bij je leest' en dat gaat goed." Naast de recht-door-zee-menta- liteit staat entertainment. „Ik wil zo veel mogelijk mensen ver maken, in totaal verschillende omgevingen. De ene keer sta je in een schouwburg en zitten de mensen keurig op een stoeltje, een andere keer sta je midden in een hossend café. Ik vind het leuk om mij voortdurend aan een FOTO DIJKSTRA ander publiek te inoeten aanpas sen, het heeft een spannende wisselwerking." Voor de voorronde van het Song festival stond Verstappen op de planken van de Oosterpoort in Groningen. Alle artiesten wor den begeleid door het Metropole Orkest. De kans die de musicus zichzelf geeft? „Twintig pro cent", lacht hij. Clau-Dya's sluit de Week van het Songfestival vrijdag 1 maart af. Met drie Nederlandstalige liedjes: Als je hart klopt, Mozart en Met of zonder jou. In 1994 scoorde Clau-Dya's een zomer- hitje: Tudeletutu. De zeven man tellende band Clau-Dya's is één van de deelne mers, Claudia Soumeru één van drie zangeressen. „De Stichting Conamus heeft ons gevraagd mee te doen. Ze hadden de lied jes liggen en vonden deze bij ons passen." Clau-Dya's laat zich vangen onder de noemer 'een mengeling van pop en dance en songs met een groove.' „De reeds gekozen liedjes heb ben ook een up-tempo. Natuur lijk trekken we ze iets naar ons toe. Het enige verschil blijft dat we normaal in het Engels zingen en nu in het Nederlands. Een klein beetje een concessie. Nederlands klinkt anders, moei lijker. Je gevoel klinkt beperk ter. In het Nederlands zing je de mijne, in het Engels mine. Nederlands blijft voor ons maar een uitstapje." Een ander 'handicapje' is de opsplitsing van Clau-Dya's. De band Clau-Dya's bestaat uit drie zangeressen en vier instrumen talisten. Deze laatsten kunnen thuis blijven. Claudia: „Er wordt gewerkt met het Metropole Orkest. Dat zal voor ons ook anders klinken. Om het verschil een beetje op te vangen hebben we er een 'ritmisch geval' onder gezet. We pesten de jongens met de mededeling, dat wij het werk voor ze opknappen. Het heeft voor hen geen zin playbackend op het toneel te gaan zitten." Verliezen Het grote publiek zal de naam Clau-Dya's niet veel zeggen. Het zomerhitje uit 1994, Tudeletutu, is al bijna verbleekt. Voor Clau- Dya's is het Nationale Songfesti val een mooi opstapje. Claudia ziet het aantal optredens gestaag groeien. „Binnenkort doen we mee met het Funkfestival in de Amsterdamse Melkweg. We staan steeds vaker op andere locaties." Voorlopig zal Claudia, net als enkele andere leden van de band, er een baantje naast moe ten hebben. De zangeres slijt menig uurtje als verkoopster in een cd-zaak. „Een part-time baan. Best wel grappig als je je eigen cd staat te verkopen. Meestal hebben de mensen het niet in de gaten. Als je net op tv bent geweest, krijg je te horen 'Ben jij dat?'. Soms verkletst een collega zich." Alle vijf deelnemers hopen uiter aard de finale te halen. Claudia doet diplomatiek geen uitspraak over haar eventuele kans van slagen. „Spannende weken, repeteren, interviews. Ik ben de laatste vroeger wakker. Dan denk ik: het is bijna zover. Van de andere deelnemers heb ik nog niets gezien. Ik ga het zeker bekijken, opnemen en weer terugdraaien. En afwachten waar het publiek voor kiest." Bang om te verliezen, zoals Wil- leke Alberti overkwam, is Clau dia niet. „Wij zijn niet zo bekend, dat scheelt." Hoogtepunt Of de band een professionele toekomst heeft, blijft voorlopig de vraag. „In Nederland zijn maar weinig bands die echt van de muziek kunnen bestaan", meldt Claudia na een langdurige aarzeling. „Veel bandleden heb ben een uitkering." Los daarvan blijft het probleem van een band de komende en gaande bandle den. „Bij ons is tot nu toe een drummer en een zangeres ver vangen." De kern van Clau- Dya's zijn Michiel van Veen (keyboards) en Michiel Eilbracht (bas) en Claudia zelf. Hoe de finale ook mag uitpakken voor Claudia staat de dag er na al een beetje vast. „In ieder geval uitrusten en misschien uithuilen. Het is en blijft een competitie. Eerlijk gezegd vind ik dat niet eens zo leuk. Je gaat al gauw appels en peren vergelijken en dat is jammer, zeker voor de mensen die afvallen. Een hoog tepunt blijft de deelname voor ons wel. Maar van de andere kant, muziek is muziek..." maandag 26 februari 1996 Den Haag (anp) - Voor het Scheveningen Internatio naal Muziekconcours heb ben zich 72 jonge violisten uit 22 landen aangemeld. De ervaring leert volgens de organisatie dat daarvan nog een flink aantal afhaakt. De negende editie van het con cours speelt zich van 5 tot en met 15 maart af in Den Haag met twee finaledagen in het Scheveningse Kur- haus. Aan het concours kunnen musici tot dertig jaar meedoen. De jongste deelnemer is dit keer zestien jaar, de oudste 29. De Nederlandse inbreng is evenals vorig jaar tot drie kan didaten beperkt: Suzanne Groot (24), Berent Korfker (25) en Armand Gouder de Beaure gard (23). De eerste prijs is een bedrag van 25.000 gulden en een aantal engagementen. De tweede prijs bedraagt 15.000 en de derde 10.000 gulden. In de eerste ronde moeten de kandidaten zonder begeleiding werken van Bach, Wieniawski en Ysaye vertolken. In de halve finale wordt met pianobegelei ding gespeeld en de finale met het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest onder leiding van Graeme Jenkins. De finalisten hebben de keuze uit vioolcon certen van Bruch, Brahms en Tsjaikovsky. Ook moeten zij La folia perpe- tua uitvoeren, een stuk voor viool solo dat componist Jaap Herman Krebbers: in de jury FOTOARCHIEF DE STEM Geraedts speciaal voor het con cours schreef. In de internatio nale jury, die traditioneel onder voorzitterschap van Manus Willemsen staat, zitten onder anderen Herman Kreb bers en de Amerikaanse violist Ruggiero Ricci. Het Scheveningen Muziekcon cours wordt om het jaar aan de cello gewijd. In de tussenlig gende jaren staat afwisselend de fluit, de viool en de piano centraal. Het concours is tot nu toe een keer door een Neder lander gewonnen. Pianist Fol- ke Nauta haalde in 1994 de eer ste prijs. Den Haag (anp) - De Stichting Opera aan het Spui ziet toch mogelijkheden voor een operatheater in Den Haag. Zij gaat nu serieus de mogelijkheden onderzoeken voor een opera aan het Plein. Het pand van de Rijksdienst voor de Beeldende Kunst zou zich daar prima voor lenen. De initiatiefnemers hopen in 1998 te beginnen met de (verjbouw. Dat blijkt uit een pas verschenen rapport van de stichting. Het plan voor de opera bestaat al jaren. Het was een initiatief van de inmiddels overleden Carel Birnie, voormalig zakelijk leider van het Nederlands Danstheater. In 1994 concludeerde een werk groep dat de exploitatie van een operatheater de komende tien a vijftien jaar niet haalbaar was. De stichting besloot toen dat toch nader te onderzoeken. Volgens stichtingsvoorzitter J. Molier moet de opera 1800 stoe len krijgen en jaarlijks 250.000 bezoekers naar het centrum trek ken. Het totale investeringsbe drag zal ongeveer 60 miljoen gul den bedragen. Twintig miljoen moet van sponsors komen. Voor de rest hoopt de stichting op een lening of investeringen van een projectontwikkelaar. In dat laat ste geval huurt de stichting het pand, het voormalige ministerie van buitenlandse zaken, van de projectontwikkelaar. Voor de bekostiging van de plan nen zullen de initiatiefnemers geen beroep doen op de gemeen te. „We willen een instelling die zonder subsidie gaat draaien", zegt Molier stellig. „De gemeente vragen we alleen om steun in ver band met het realiseren van de locatie en het zoeken naar spon sors." De stichting heeft een half jaar aan het rapport gewerkt. Zij bekeek zes andere locaties toen bleek dat een theater aan het Spui geen reële optie was. Nog niet bekend is of de stichting daarom haar naam zal verande ren. De opera moet ook onderdak bieden aan musicals die niet in het Scheveningse Circustheater terecht kunnen en aan operette en cabaret. Breda - Nieuwe Veste. Kamer muziek in Breda serie B. Optreden van Leonardotrio met werk van Haydn, Schu mann en Ravel. Gehoord op 25 februari 1996. Door Frans Baljeu Kennelijk hebben de samenstel lers van de serie Kamermuziek in Breda een voorkeur voor piano trio's. Zondagmiddag was het in de Nieuwe Veste optredende Leo nardotrio namelijk het derde in zijn soort sinds 9 februari. Ook bij dit trio, bestaande uit Jaap Kooi (piano), Marin Mars (viool) en Koen Schouten (cello) was er weer een oertraditonele programmering waarin Ravel de 'modernste' componist was. Eigenlijk jammer wanneer je leest dat hun repertoire zich uits trekt van Haydn tot Schnittke. Eigenlijk was hun programma met twee zwaargewichten als Schumanns Trio nr. 1 opus 63 en Ravels pianotrio in a klein voor een twaalfuursconcert ook lang genoeg geweest. Het ook nog gespeelde, overigens fraaie Haydntrio, had in een program ma met bijvoorbeeld Schnittke beter voldaan. Na het doordachte élan van het Eschertrio en het vooral degelijk klinkende Moskoutrio, viel het Leonardotrio op door vaktech nisch goed verzorgd spel, dat echter vaak van een beheersing was waarin de vonk van de inspi ratie soms maar moeilijk wil overslaan. De ingehouden spanning die zij met deze beheersing wisten op te bouwen in het als toegift gespeel de rustige deeltje uit Dvoraks Dumkytrio, liet horen welke inspirerende mogelijkheden deze benadering biedt. Ook dit trio had te kampen met de klankbalans, waarbij vooral de cello nogal eens te weinig pro fiel kon maken. Pianist Jaap Kooi valt weinig te verwijten, hij speelde meestal ingehouden genoeg; ook de op een kier open staande vleugel bleek echter vaak te groot voor deze combinatie. In het ter opening gespeelde trio in Es Hob. XV 29 klonk een Haydn die op het moment van componeren ook in dit genre allang niet meer een 'galante babbelaar' was. De klassieke meester met gewaagde toonsoort verhoudingen tussen eerste en tweede deel blijft echter vaak speels; het uitbuiten van dit aspect zoals gebeurde in het tegendraadse ritme in de finale had het geheel sprankelender kunnen maken. Schumanns strijd tussen de Flo- restan- en Eusebiuszijde van zijn persoonlijkheid, die ook in het trio opus 63 een rol speelt, bleef mede door de inhoud van de muziek een lang verhaal. Naast de toegift overtuigde het Leonar dotrio het meest in het kleurrijke Raveltrio na de pauze.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9