DE STEM
We zijn geen uitvoerende artiesten'
Nederlands Songfestival uitgesmeerd over vijf avonden
is&ïïfe*
Leonardotrio brengt
goed verzorgd spel
Drie hits van het succes-duo Jochem Fluitsma en Eric van Tijn
Stichting wil opera aan
het Plein in Den Haag
1.00 uur Seven
Aanrijding
Inbraken
gerrit
axel
A8
Scheveningen Muziekconcours
in het teken van de viool
Derde pianotrio binnen één maand in Breda
'februari 1996 A7
Itheater
uur Curses het verfilmde boek
bren soldaat'
ÏISSINGEN
Imbra 1 - 20.00 uur Ace Ventu-
l/hen nature calls
Imbra 2 - 20.00 uur Dangerous
F
jmbra 3 - 20.00 uur Heat
imbra 4 - 20.00 uur Showgirls
fcllGGE
nedy Complex
uur Good fighter
uur Sabrina
uur Kids
uur Heat
ENT
ascoop
|0 en 17.00 uur Babe, een bui-
Jewone big (Ned versie)
(0, 17.00, 20.00 en 22.30 uur
e, the pig (Eng. versie!
60,17.00,20.00 en 22.30 uur She
fcd Fighter
fcO, 17.00, 20.00 en 22.30 uur
ft
ko en 17.00 uur A little Princess
B0, 17.00, 20.00 en 22.30 uur
hanji
B0, 17.00, 20.00 en 22.30 uur
hgerous Minds
DO en 22.30 uur Sabrina
DO en 22.30 uur Kids
45 uur Citizen X
BO, 17.00, 20.00 en 22.30 uur
ten
J30, 17.00 en 22.30 uur Money
In
00 uur Murder in the first
|00 uur Fair game
130, 17.00, 20.00 en 22.30 uur
lldeneye
1.30 uur Pocahontas (Ned)
1.30 uur Braveheart
IKNOKKE
verly Screens
I.00 uur Heat
II.OO uur She good Fighter
(.00 uur Jumanji
horecagelegenheid in de
lieuwstraat had vernield. Hij
Treeg een proces-verbaal. In
|ezelfde nacht betrapte de
olitie een 24-jarige Terneuze-
laar, die een bloembak omver
looide.
Cr ontstond geen schade, de
Van kreeg een transactie van
|0 gulden aangeboden.
jlontenisse - Zaterdagmiddag
Jegen vier uur vond een aanrij-
ling plaats op de Drogendijk
In Hontenisse. Een 24-jarige
Jiulstenaar wilde met zijn
luto een tak op de weg ontwij-
len en remde daarbij. Zijn
luto raakte in een slip, juist op
het moment dat een 41-jarige
pestuurder uit Ossenisse
naderde. Bij de aanrijding die
polgde, raakten" beide auto's
pan de voorzijde zwaar
gedeukt.
Auto-inbraak
[Oostburg - Uit de auto van een
2-jarige Aardenburger werd
lin de nacht van zaterdag op
zondag het voorfront van een
|radio-cd-speler weggenomen.
[Bovendien was de bedrading
losgetrokken. De schadepost
ontstond op de Markt in Oost
burg, waar de auto tussen half
|een en half vier geparkeerd
stond.
Nieuwvliet - In de loop van
vrijdagavond werd ontdekt
dat was ingebroken in een
vakantiewoning aan de Ligus
ter in Nieuwvliet en in een
vakantiewoning aan de
Spaanse Galeienstraat in Ret-
ranchement. Men kwam bin
nen door aan de achterzijde
een ruit in te drukken. In
Nieuwvliet wordt niets ver
mist, in Retranchement is ver
moedelijk een televisie-toestel
verdwenen. De eigenaren, bei
den Duitsers, waren niet aan
wezig.
Vrijdagavond in de vooravond
werd ingebroken in een
woning aan de Tulpstraat in
Hoek. De bewoners waren
afwezig en men kwam de
woning binnen door een ach
terdeur te forceren.
Vermist worden een video
camera, een fototoestel, sie
raden en geld.
Een 51-jarige inwoner van
Hoofdplaat ontdekte zatf'
dagnacht bij thuiskomst da
hij ongewenst bezoek ha
gehad. De hele woning was
doorzocht, er verdwenen een
aantal sieraden en enkele hon
derden guldens aan baar geld
-1 81 MB
Gids
I Door Marcel Frost
I Jfet drie plaatjes de hitlijsten
I aanvoeren, dat is nog zelden
I vertoond. Het muzikale duo
I Jochem Fluitsma/Eric van
Ifljn slaagde daarin met 15
I Jfiljoen mensen, Ademnood
L de carnavaleske variant
I ift trdeloos.
I 1mi wars van betutteling, geen
Dj/om is heilig, een zoon die
Iimt z'n vader Piet, een fiets
I staat nergens veilig". Zomaar een
liagment uit 15 miljoen mensen,
l ammer één in de vaderlandse
I ijtiijsten. Sommigen spreken van
mi nieuw volkslied, een enkeling
I i-.ndt de tekst een tikkeltje te
chauvinistisch.
Jochem Fluitsma zingt het liedje;
|üj componeerde de muziek
I samen met Eric van Tijn. Oor
spronkelijk is het nummer
I bedacht (door reclameschrijver
Frank Pels) voor een Postbank-
I spotje, maar op veler verzoek is
langere versie in januari op
ue uitgebracht. Inmiddels
I nadert de verkoop van de plaat de
150.000 exemplaren.
duo Fluitsma en Van Tijn
I werkt al vijftien jaar samen en
heeft vele successen geboekt. De
producers/componisten/tekst-
schrijvers werkten onder anderen
voor Mai Tai, Ruth Jacott, De
Jazzpolitie, Henk Westbroek en
Richenel. Ook Ademnood van
Linda, Roos en Jessica komt voort
I ait hun Amsterdamse werkplaats
I Artisound Studio's. Baas boven
i: de carnavals-cover Waarde-
I loos van Tina, Toos en Tessa is op
I dezelfde muziek geschreven als
I Ademnood, waardoor het duo nu
net drie platen in de top tien
staat.
Luxe positie
Maar, bescheidenheid siert de
mens, Fluitsma en Van Tijn blij-
i onder hun succes nuchter.
I ,Dit lukt ons natuurlijk nooit
neer", beseft Fluitsma. „Hetgeen
I natuurlijk niet wegneemt dat we
I erblij mee zijn."
Is 15 Miljoen mensen niet per
eluk een hit geworden? „In
I ieite wel, het is geschreven voor
I de commercial. Nadat het spotje
I een paar keer op tv is getoond,
I iwamen er opeens mensen in de
platenzaak die om de single vroe-
en, maar die was er helemaal
I niet. Lokale radiozenders in
Amsterdam hadden het spotje
I opgenomen en zonden de muziek
Jochem Fluitsma (rechts) en Eric van Tijn: Postbank-melodie werd succesnummer
daarvan uit. Na reacties van ver
schillende zenders en vragen uit
de platenwereld hebben we beslo
ten om alsnog een single uit te
brengen", aldus Van Tijn. Fluits
ma had de zang in de korte versie
voor zijn rekening genomen en
heeft in navolging daarvan het
hele liedje ingezongen. In de
videoclip zijn korte beelden van
het duo te zien, wat 'bekendheid'
aangaat hun uiterste grens.
„We gaan niet optreden", stelt
Fluitsma resoluut. „We zijn geen
uitvoerende artiesten en hebben
geen zin om te veel in beeld te
zijn. In feite zijn we alweer met
een volgend project bezig, 15 Mil
joen mensen is voor ons 'af'. „Het
duo weet uit eigen ervaringen in
welke luxe positie ze verkeren.
„Hier komen genoeg bandjes die
niet weten hoe ze hun demo op de
radio gedraaid krijgen, laat staan
dat ze ooit een nummer één hit
halen. Het is heel moeilijk in die
wereld, waar geluk naast kwali
teit een belangrijke rol speelt", is
Van Tijns mening.
Aanraken
Linda, Roos en Jessica zijn wèl
her en der in den lande te zien.
„Dat is wat anders", vindt Fluits
ma. „Dat zijn tv-sterren, iedereen
wil ze zien, vooral het jonge
publiek. Voor die leeftijdsgroep is
het geweldig dat zij hun idolen
opeens bijna kunnen aanraken.
Daarbij vinden de meisjes het zelf
heel erg leuk om te doen."
De eerste concerten van de drie
GTST-actrices zijn, op z'n zachtst
uitgedrukt, niet zo positief ont
vangen. „Kijk, voor hun is het ook
iets nieuws, die zijn daar niet aan
gewend", zegt Fluitsma. „Als ik
morgen met 15 miljoen mensen
moet optreden voor vier- of vijf
duizend studenten ga ik ook op
mijn bek."
Op de single staan twee versies
van de 'Postbank-tune', een stu
dio- en een live-uitvoering. „Om
twee keer exact hetzelfde num
mer op te nemen had weinig zin,
dus we hebben hier in onze studio
een live-versie gemaakt. In een
lekkere sfeer wel te verstaan, we
hadden een stel vrienden uitgeno
digd, biertje erbij, kortom zoals
het volgens ons hoorde."
Een formule voor hoe-schrijf-je-
een-hit bestaat niet volgens het
duo, desalniettemin hebben zij
met enige regelmaat 'gescoord'.
„We proberen altijd overdreven
kritisch te zijn", vertelt Van Tijn.
„We werken als bezetenen om de
kwaliteit hoog te houden. Dankzij
ons muzikale verleden (beiden
speelden onder meer in de Los
Vast-band - red.) kunnen we ons
tevens goed in de artiesten ver
plaatsen. Voor Ruth Jacott schrijf
je hele andere muziek dan voor
Henk Westbroek, om maar iets te
noemen."
Het Nederlandse produkt doet
het alweer enige tijd goed in de
hitlijsten. „Dat is hetzelfde als
met alle andere kunstvormen",
denkt Fluitsma. „Elke tak kent
zijn golfbewegingen, die afhanke
lijk zijn van verschillende facto
ren." Dat er op dit moment sim
pelweg veel aanbod is van redelij-
ke-è«raliteit, gaat volgens Van
FOTO DIJKSTRA
Tijn niet op. „Om een voorbeeld
te noemen, twee jaar geleden heb
ben wij voor Henk Westbroek het
nummer Waar ze loopt te wande
len geschreven. Wij hadden daar
goede verwachtingen van. In de
praktijk viel dat tegen. Als die
single nu was uitgekomen, was
het misschien wel een grote hit
geworden."
De Nederlandse successen heb
ben volgens Fluitsma en Van Tijn
een belangrijke bijdrage geleverd
aan de single-verkoop in het alge
meen. „Een paar jaar geleden
waren er platenmaatschappijen
die serieus overwogen om met
singles helemaal te stoppen. Nu
maakt het schijfje een gigantische
opleving door. Van bekende
Nederlandse artiesten verkoop je
zo vijtigduizend stuks, of meer."
TENTIE)
Oranjestraat 5 - Telefoon 0115 - 56271
Van onze rtv-redactie
De Week van het Songfestival
vormt de aanloop tot het
Nationale Songfestival op
zondag 3 maart. Vijf deelne
mers strijden om de victorie:
Roland Verstappen, Gina, de
Bredase Maxine die een duo
vormt met Franklin Brown,
Lucretia van der Vloot en de
Clau-Dya's.
In deze volgorde verschijnen zij
van vanavond tot en met vrijdag
°P de buis. Op Nederland 2 om
20.20 uur. De deelnemers bren-
8® drie nummers ten gehore. De
'iedjes zijn ook te beluisteren via
de regionale omroepen tussen
15.00 en 16.00 uur.
De kijkers en luisteraars kiezen
iedere dag via een 06-nummer
wt liedje dat meedoet aan het
Nationale Songfestival. Het fes
tival wordt gepresenteerd door
Ivo Niehe. Een vakjury kiest de
uiteindelijke winnaar. Zeker van
afvaardiging naar het Eurovisie
Songfestival op 18 mei is de win
naar niet. Alleen gastland Noor-
Wegen is verzekerd van een
Plaats. Van de overige 32 landen
wnnen er slechts 22 meedoen,
'e moeten zich kwalificeren via
een voorronde.
Vanavond begint de Tilburger
noland Verstappen, leraar
tngels in Oud-Beijerland. In
1094 brak hij door met de hits
Helemaal Niets en Zij is een
vonder. Eerstgenoemde num
mer was tijdens de carnavalsda-
«en van dit jaar nog steeds veel-
'e horen, het lijkt een blij-
ie te zijn. Verstappen lacht
1 °m. „Hoeveel ik er verkocht
Weet ik niet, echt niet."
ervolgens klinkt het zacht
"usschien twintigduizend',
aar daarna schudt hij toch
l verontschuldigend zijn
do n z'e papiertje van
uma Stemra en vergeet het
meteen weer."
J?** de dolle dagen heeft de
Jer een Paar keer op de plan-
gestaan. „Ik ben begonnen
met een optreden in 's-Herto-
genbosch, daarna weet ik het
niet meer. Ik geloof ook nog
ergens in Breda." Hij glimlacht,
heeft met volle teugen van het
feest genoten. Dat wil zeggen tot
en met zondag, want op zijn
school in de Hoeksche Waard
kennen ze het carnavalsfeest
niet. Een van de redenen waar
om hij na zijn studie op de lera
renopleiding in Midden-Brabant
is blijven hangen. „Goed leven
hier, er zit volop muziek in de
stad en het is er leuk wonen. Als
je het in kleren uit moet druk
ken: Oud-Beijerland is een
dwangbuis, Tilburg een positie
jurk."
Zijn eigen muziek omschrijft hij
als 'popmuziek'. Het stempel
'levenslied' vindt hij er niet bij
horen. „Niet dat daar iets mis
mee is, maar bij die benaming
denk ik toch meteen aan
Amsterdam. Mijn muziek zijn
gewoon echte liedjes." Verstap
pen noemt namen als Boudewijn
de Groot en Stef Bos. „In die
hoek wil ik het zien." Ondertus
sen neemt hij zichtbaar genie
tend een slok van zijn welver
diende trappistje.
Alleen walsen met jou is een van
de drie nummers waaruit Neder
land maandag kan kiezen. Het
staat op zijn nieuwe album dat
over een maand of twee moet
verschijnen. „Dat nummer heb
ik helemaal zelf geschreven,
muziek en tekst." Een eigen
schap die er bij hem sinds zijn
kindertijd nooit meer is uitge
gaan. „Mijn moeder kwam terug
van vakantie uit Spanje en had
voor mij een gitaar meegebracht.
Voor ik het eerste nummer leer
de spelen, had ik zelf een liedje
gemaakt. Dat is altijd zo geble
ven."
Springsteen
Als inspiratiebron noemt Ver
stappen onder meer Paul Simon
en Bruce Springsteen. „Recht
toe recht-aan liedjesmakers, eer
lijke muziek, dat is het belang-
Ivo Niehe: presentator
rijkste." Eerlijkheid staat bij
zijn eigen werk hoog in het
vaandel. „Ik heb weieens een
nummer gezongen dat uit het
Duits was vertaald, maar dat
sloeg niet aan, duidelijk niet
mijn straatje. Nu denk ik
'schoenmaker blijf bij je leest' en
dat gaat goed."
Naast de recht-door-zee-menta-
liteit staat entertainment. „Ik
wil zo veel mogelijk mensen ver
maken, in totaal verschillende
omgevingen. De ene keer sta je
in een schouwburg en zitten de
mensen keurig op een stoeltje,
een andere keer sta je midden in
een hossend café. Ik vind het
leuk om mij voortdurend aan een
FOTO DIJKSTRA
ander publiek te inoeten aanpas
sen, het heeft een spannende
wisselwerking."
Voor de voorronde van het Song
festival stond Verstappen op de
planken van de Oosterpoort in
Groningen. Alle artiesten wor
den begeleid door het Metropole
Orkest. De kans die de musicus
zichzelf geeft? „Twintig pro
cent", lacht hij.
Clau-Dya's sluit de Week van
het Songfestival vrijdag 1 maart
af. Met drie Nederlandstalige
liedjes: Als je hart klopt, Mozart
en Met of zonder jou. In 1994
scoorde Clau-Dya's een zomer-
hitje: Tudeletutu.
De zeven man tellende band
Clau-Dya's is één van de deelne
mers, Claudia Soumeru één van
drie zangeressen. „De Stichting
Conamus heeft ons gevraagd
mee te doen. Ze hadden de lied
jes liggen en vonden deze bij ons
passen." Clau-Dya's laat zich
vangen onder de noemer 'een
mengeling van pop en dance en
songs met een groove.'
„De reeds gekozen liedjes heb
ben ook een up-tempo. Natuur
lijk trekken we ze iets naar ons
toe. Het enige verschil blijft dat
we normaal in het Engels zingen
en nu in het Nederlands. Een
klein beetje een concessie.
Nederlands klinkt anders, moei
lijker. Je gevoel klinkt beperk
ter. In het Nederlands zing je de
mijne, in het Engels mine.
Nederlands blijft voor ons maar
een uitstapje."
Een ander 'handicapje' is de
opsplitsing van Clau-Dya's. De
band Clau-Dya's bestaat uit drie
zangeressen en vier instrumen
talisten. Deze laatsten kunnen
thuis blijven. Claudia: „Er wordt
gewerkt met het Metropole
Orkest. Dat zal voor ons ook
anders klinken. Om het verschil
een beetje op te vangen hebben
we er een 'ritmisch geval' onder
gezet. We pesten de jongens met
de mededeling, dat wij het werk
voor ze opknappen. Het heeft
voor hen geen zin playbackend
op het toneel te gaan zitten."
Verliezen
Het grote publiek zal de naam
Clau-Dya's niet veel zeggen. Het
zomerhitje uit 1994, Tudeletutu,
is al bijna verbleekt. Voor Clau-
Dya's is het Nationale Songfesti
val een mooi opstapje. Claudia
ziet het aantal optredens gestaag
groeien. „Binnenkort doen we
mee met het Funkfestival in de
Amsterdamse Melkweg. We
staan steeds vaker op andere
locaties."
Voorlopig zal Claudia, net als
enkele andere leden van de
band, er een baantje naast moe
ten hebben. De zangeres slijt
menig uurtje als verkoopster in
een cd-zaak. „Een part-time
baan. Best wel grappig als je je
eigen cd staat te verkopen.
Meestal hebben de mensen het
niet in de gaten. Als je net op tv
bent geweest, krijg je te horen
'Ben jij dat?'. Soms verkletst een
collega zich."
Alle vijf deelnemers hopen uiter
aard de finale te halen. Claudia
doet diplomatiek geen uitspraak
over haar eventuele kans van
slagen. „Spannende weken,
repeteren, interviews. Ik ben de
laatste vroeger wakker. Dan
denk ik: het is bijna zover. Van
de andere deelnemers heb ik nog
niets gezien. Ik ga het zeker
bekijken, opnemen en weer
terugdraaien. En afwachten
waar het publiek voor kiest."
Bang om te verliezen, zoals Wil-
leke Alberti overkwam, is Clau
dia niet. „Wij zijn niet zo
bekend, dat scheelt."
Hoogtepunt
Of de band een professionele
toekomst heeft, blijft voorlopig
de vraag. „In Nederland zijn
maar weinig bands die echt van
de muziek kunnen bestaan",
meldt Claudia na een langdurige
aarzeling. „Veel bandleden heb
ben een uitkering." Los daarvan
blijft het probleem van een band
de komende en gaande bandle
den. „Bij ons is tot nu toe een
drummer en een zangeres ver
vangen." De kern van Clau-
Dya's zijn Michiel van Veen
(keyboards) en Michiel Eilbracht
(bas) en Claudia zelf.
Hoe de finale ook mag uitpakken
voor Claudia staat de dag er na
al een beetje vast. „In ieder geval
uitrusten en misschien uithuilen.
Het is en blijft een competitie.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet
eens zo leuk. Je gaat al gauw
appels en peren vergelijken en
dat is jammer, zeker voor de
mensen die afvallen. Een hoog
tepunt blijft de deelname voor
ons wel. Maar van de andere
kant, muziek is muziek..."
maandag 26 februari 1996
Den Haag (anp) - Voor het
Scheveningen Internatio
naal Muziekconcours heb
ben zich 72 jonge violisten
uit 22 landen aangemeld. De
ervaring leert volgens de
organisatie dat daarvan nog
een flink aantal afhaakt. De
negende editie van het con
cours speelt zich van 5 tot
en met 15 maart af in Den
Haag met twee finaledagen
in het Scheveningse Kur-
haus.
Aan het concours kunnen
musici tot dertig jaar meedoen.
De jongste deelnemer is dit
keer zestien jaar, de oudste 29.
De Nederlandse inbreng is
evenals vorig jaar tot drie kan
didaten beperkt: Suzanne
Groot (24), Berent Korfker (25)
en Armand Gouder de Beaure
gard (23). De eerste prijs is een
bedrag van 25.000 gulden en
een aantal engagementen. De
tweede prijs bedraagt 15.000
en de derde 10.000 gulden.
In de eerste ronde moeten de
kandidaten zonder begeleiding
werken van Bach, Wieniawski
en Ysaye vertolken. In de halve
finale wordt met pianobegelei
ding gespeeld en de finale met
het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest onder leiding van
Graeme Jenkins. De finalisten
hebben de keuze uit vioolcon
certen van Bruch, Brahms en
Tsjaikovsky.
Ook moeten zij La folia perpe-
tua uitvoeren, een stuk voor
viool solo dat componist Jaap
Herman Krebbers: in de
jury FOTOARCHIEF DE STEM
Geraedts speciaal voor het con
cours schreef. In de internatio
nale jury, die traditioneel
onder voorzitterschap van
Manus Willemsen staat, zitten
onder anderen Herman Kreb
bers en de Amerikaanse violist
Ruggiero Ricci.
Het Scheveningen Muziekcon
cours wordt om het jaar aan de
cello gewijd. In de tussenlig
gende jaren staat afwisselend
de fluit, de viool en de piano
centraal. Het concours is tot nu
toe een keer door een Neder
lander gewonnen. Pianist Fol-
ke Nauta haalde in 1994 de eer
ste prijs.
Den Haag (anp) - De Stichting Opera aan het Spui ziet toch
mogelijkheden voor een operatheater in Den Haag. Zij gaat nu
serieus de mogelijkheden onderzoeken voor een opera aan het
Plein. Het pand van de Rijksdienst voor de Beeldende Kunst
zou zich daar prima voor lenen. De initiatiefnemers hopen in
1998 te beginnen met de (verjbouw.
Dat blijkt uit een pas verschenen
rapport van de stichting. Het
plan voor de opera bestaat al
jaren. Het was een initiatief van
de inmiddels overleden Carel
Birnie, voormalig zakelijk leider
van het Nederlands Danstheater.
In 1994 concludeerde een werk
groep dat de exploitatie van een
operatheater de komende tien a
vijftien jaar niet haalbaar was.
De stichting besloot toen dat toch
nader te onderzoeken.
Volgens stichtingsvoorzitter J.
Molier moet de opera 1800 stoe
len krijgen en jaarlijks 250.000
bezoekers naar het centrum trek
ken. Het totale investeringsbe
drag zal ongeveer 60 miljoen gul
den bedragen. Twintig miljoen
moet van sponsors komen. Voor
de rest hoopt de stichting op een
lening of investeringen van een
projectontwikkelaar. In dat laat
ste geval huurt de stichting het
pand, het voormalige ministerie
van buitenlandse zaken, van de
projectontwikkelaar.
Voor de bekostiging van de plan
nen zullen de initiatiefnemers
geen beroep doen op de gemeen
te. „We willen een instelling die
zonder subsidie gaat draaien",
zegt Molier stellig. „De gemeente
vragen we alleen om steun in ver
band met het realiseren van de
locatie en het zoeken naar spon
sors."
De stichting heeft een half jaar
aan het rapport gewerkt. Zij
bekeek zes andere locaties toen
bleek dat een theater aan het
Spui geen reële optie was. Nog
niet bekend is of de stichting
daarom haar naam zal verande
ren. De opera moet ook onderdak
bieden aan musicals die niet in
het Scheveningse Circustheater
terecht kunnen en aan operette
en cabaret.
Breda - Nieuwe Veste. Kamer
muziek in Breda serie B.
Optreden van Leonardotrio
met werk van Haydn, Schu
mann en Ravel. Gehoord op 25
februari 1996.
Door Frans Baljeu
Kennelijk hebben de samenstel
lers van de serie Kamermuziek in
Breda een voorkeur voor piano
trio's. Zondagmiddag was het in
de Nieuwe Veste optredende Leo
nardotrio namelijk het derde in
zijn soort sinds 9 februari.
Ook bij dit trio, bestaande uit
Jaap Kooi (piano), Marin Mars
(viool) en Koen Schouten (cello)
was er weer een oertraditonele
programmering waarin Ravel de
'modernste' componist was.
Eigenlijk jammer wanneer je
leest dat hun repertoire zich uits
trekt van Haydn tot Schnittke.
Eigenlijk was hun programma
met twee zwaargewichten als
Schumanns Trio nr. 1 opus 63 en
Ravels pianotrio in a klein voor
een twaalfuursconcert ook lang
genoeg geweest. Het ook nog
gespeelde, overigens fraaie
Haydntrio, had in een program
ma met bijvoorbeeld Schnittke
beter voldaan.
Na het doordachte élan van het
Eschertrio en het vooral degelijk
klinkende Moskoutrio, viel het
Leonardotrio op door vaktech
nisch goed verzorgd spel, dat
echter vaak van een beheersing
was waarin de vonk van de inspi
ratie soms maar moeilijk wil
overslaan.
De ingehouden spanning die zij
met deze beheersing wisten op te
bouwen in het als toegift gespeel
de rustige deeltje uit Dvoraks
Dumkytrio, liet horen welke
inspirerende mogelijkheden deze
benadering biedt.
Ook dit trio had te kampen met
de klankbalans, waarbij vooral
de cello nogal eens te weinig pro
fiel kon maken. Pianist Jaap Kooi
valt weinig te verwijten, hij
speelde meestal ingehouden
genoeg; ook de op een kier open
staande vleugel bleek echter vaak
te groot voor deze combinatie.
In het ter opening gespeelde trio
in Es Hob. XV 29 klonk een
Haydn die op het moment van
componeren ook in dit genre
allang niet meer een 'galante
babbelaar' was. De klassieke
meester met gewaagde toonsoort
verhoudingen tussen eerste en
tweede deel blijft echter vaak
speels; het uitbuiten van dit
aspect zoals gebeurde in het
tegendraadse ritme in de finale
had het geheel sprankelender
kunnen maken.
Schumanns strijd tussen de Flo-
restan- en Eusebiuszijde van zijn
persoonlijkheid, die ook in het
trio opus 63 een rol speelt, bleef
mede door de inhoud van de
muziek een lang verhaal. Naast
de toegift overtuigde het Leonar
dotrio het meest in het kleurrijke
Raveltrio na de pauze.