Arbeidsbureaus hadden topjaar
SÖflrs Shell Moerdijk hervat investeringen
tiekbeurs
'hilips betaalt hele
loon door bij ziekte
Schiphol IJpoort samen met zeehaven
Captain Iglo gaat
duurzaam vissen
Vrouwen moeten harder werken dan mannen
ind van Ooit
Galakleding
A6
ECONOMIE
fest-Brabant onder het gemiddelde, Zeeland doet het nóg beter
Wonen Totaal
en Antiek
Mode
Partij illegale
JCD-rom's
jin beslag genomen
ECONOMIE KORT
Reserves Kamerleden over Fokker
'Driekwart-cao' zuivel afgewezen
Autowrakkenfonds goed begonnen
Ontslag Nyqvist kan doorgaan
Agent heropent staatslening 1991
Philips wil Internet voor massa
Geen overheidshulp Bremer Vulkan
SUARI 1996
all Street
VRIJDAG 23 FEBRUARI 1996
ld signal
21/02 22/02
Ir.brands
53 54
46% 47
66% 68
lr.tel.tel
■co corp
?0% 71'/«
Ico ine.
29% 30%
In company
51% 52%
ll. steel
14% 14%
ling co
83 83%
lington sfe
82% 82%
■.pacific
19% 19%
Ivron
56% 58%
Luita
13% 13%
lysler
52 54%
fcorp
77 77%
Is.edïson
33% 33%
Kt.equipm.
69% 74
pont nemours
78% 79
■v chemical
76 77%
Itman kodak
73% 75%
[ton corp
81 83%
ld motor
30% 31%
n electric
77 79%
|n. motors
50% 51%
todyear
48% 48
wlett-pack.
98% 103%
l bus.mach.
120% 124%
26% 26%
industries
m airlines
33% 34
M
40% 40%
icdonnell
93% 93%
erckco.
66% 67%
lobil oil
113% 116%
mega financ.
31% 33
bilips
41% 42%
jyal dutch
139% 141%
ears roebuck
43% 45%
jxaco inc.
81% 82
•aveiers
66% 68
nited techn.
105% 107
/estinghouse
19% 19%
i/hitman corp
23% 23%
voolwortb
12 12
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
x dividend
ex dividend
investeren. Het niveau
dit jaar op 35 miljoen
^1994 was de investerings-
!st van het chemiebedrijf tot
1 absoluut dieptepunt
eedaald: toen stak Shell
I amper tien miljoen gulden in
1 twee miljard kostende
fabrieken op Moerdijk. Over
,«95 kwam het bedrag op
achttien miljoen. Tot 1993 lag
Let investeringsniveau tussen
L honderd en driehonderd
miljoen gulden.
De genoemde bedragen hebben
Lijeen betrekking op de chemi
sche fabrieken van Shell Moer
dijk zelf. De investeringen (200
min) van Montell, een joint-ven
ture van Shell en Montedison,
staan los van Shell Moerdijk. Ook
de mogelijke vestiging van een
nieuwe fabriek van BASF en
Shell (935 min) valt buiten de
bedrijfsvoering van Shell Moer
dijk.
De scheidend directeur van Shell
Moerdijk, ir. F. de Koning, zegt
deze week in het bedrijfsperio-
diek InterCom dat 'een efficiënt
werkend bedrijf nieuwe investe
ringen aantrekt'. De Koning rept
van een verdubbeling in '95 ten
opzichte van het voorgaande
jaar, terwijl 1996 weer een ver
dubbeling zal laten zien.
In die cijfers zitten wat optimisti
sche afrondingen, blijkt uit
navraag. In het verleden blijkt
Shell Moerdijk van het moeder
concern geen toestemming te
hebben verkregen voor voorgeno
men investeringen. Zo blijkt van
een aangekondigd investerings
bedrag van 26 miljoen gulden in
1994 slechts tien miljoen gulden
te zijn gerealiseerd.
De investeringen leveren geen
nieuw werk op. Het gaat vooral
om efficiency-verbeteringen van
bestaande fabrieken. Zo krijgen
verschillende installaties nieuwe
computer-sturingen, waardoor
de produktie wordt verhoogd en
het grondstoffenverbruik geopti
maliseerd.
Voor 1996 staat een grote onder-
houdsstop gepland van de
MSPO-fabriek. Met deze stop,
die zeker een maand vergt, is veel
geld gemoeid. De vaste kosten
van Shell Moerdijk lopen dit jaar
daardoor met dertig miljoen gul
den op tot 193 miljoen gulden.
Het bedrijf besteedt een flink
deel van het werk uit: het aantal
uren dat aannemers op het ter
rein rondlopen, stijgt met dik
honderdduizend tot 422 duizend
Shell Moerdijk houdt de kosten
nog steeds goed in de hand, zo
staat in een rapportage over de
'Kritische Prestatie Indicatoren'.
Met de KPI's wil Shell het perso
neel met heldere doelstellingen
tot hogere prestaties brengen.
Moerdijk scoorde goed met zijn
KPI's, waardoor de werknemers
als waardering tweehonderd gul
den netto op hun bankrekening
mogen verwachten.
Dat hebben zij al ruim verdiend
voor de Koninklijke door heel
zuinig met de middelen om te
gaan. De vaste kosten zijn in 1995
tien miljoen lager uitgevallen dan
gebudgetteerd. Aannemers wer
den 14 duizend uur minder inge
schakeld, dan volgens de doel
stellingen was toegestaan. Met
tien ongevallen bleef Moerdijk
ruim binnen de doelstelling van
hooguit dertien ongelukken.
Het aantal ongeplande stops viel
tegen, maar volgens een woord
voerster was de doelstelling te
strikt geformuleerd. De stops
doorkruisten ook het behalen van
een andere doelstelling: de pro-
duktieniveaus voor Shell Chemie
Europa.
Een logische samenhang: hoe
vaker fabrieken stoppen, hoe
minder ze produceren, aldus de
woordvoerster. Zij zegt dat daar
om verder aan de vorig jaar inge
stelde KPI's wordt gesleuteld om
de doelstellingen zo realistisch
mogelijk te krijgen.
ban onze verslaggever
:da/Goes - De arbeidsbureaus hebben vorig jaar ruim
„J 000 mensen aan werk geholpen, vier procent meer dan in
[994, Nog nooit boekten ze zo'n goed resultaat.
420
1,30
1,10
489
4,20
5,50
382
24,00
27,00
430
3,90
2,80
520
1,10
0,90
755
9,10
11,30 a
2669
6,50
7,80 a
1157
4,30
5,30 a
627
2,60
3,50
968
1,50
2,10
2003
38,00 a
37,00
1000
0,40
0,40
486
2,10
1,30
1007
4,50
3,10
643
6,80 b
4,70
588
9,50
7,30
731
4,90
4,10
400
12,00
11,00 a
425
21,50
19,60
1001
1,50
1,40
2075
31,00 a
27,60
655
6,00
6,20 a
714
4,70
5,30
849
0,70
1,00
458
1,20
1,00
575
2,70
3,20
P
417
2,80
3,10
601
1,50
1,80
1556
1,40 a
2,10
807
17,80
18,90
745
4,10
4,30
1457
3,70 b
4,20
P
407
23,90
25,00 a
1442
6,50
5,50
0
393
1,80
2,30
:)0
1484
0,90
1,20
P°
693
2,70
3,10
4227
1,80
2,10
po
686
3,60
3,80
2992
2,90
2,40
800
4,50 a
4,50
00
980
6,50 a
5,50
•do
716
15,00
17,90
00
936
10,00
11,20
00
417
6,00
7,40
00
1013
1,50
2,40
00
512
13,00 -
10,50
00
549
19,50
16,00
,00
603
1,20 a
1,10
00
536
2,80
3,50
Nette WERKSTER gevr.51i
uur p/w. (via GAK), tel. 076-
5413957.
HANGLAMP Petroleum j
mril- f 25.-. 0162-684543.
INBOEDEL t.k. wegens]
verhuizing. Tel. 0lbD
313522.
3b. 100 stands
1-17 uur, zo. 11-18 uur
e 0492-525483
Verhuur
lang en kort, r°^°stu3u3g941
smokings, tel. 0165-533^1
kielden- en West-Brabant lopen
|jcïs uit de pas. Ze laten het voor-
lal afweten bij het aan een baan
ien van minderheden. Zee-
,„.1 doet het daarentegen aan-
linlijk beter dan het landelijk
bemiddelde, zo blijkt uit gisteren
I gepresenteerde cijfers van de
llrteidsvoorziening.
I\'an de mensen die in Nederland
Ivorig jaar via de bureau's een
Ibaan vonden, waren er 176.000
■werkloos, van wie 62.500 zelfs
[langer dan een jaar. Dat beteken-
de voor die laatste categorie een
van twintig procent
„ole bemiddelingen door
leen arbeidsbureau.
I Etnische minderheden lagen met
■22.000 geplaatsten eveneens
Iteter in de markt; vijfentwintig
[procent meer dan het jaar daar
laat Het aantal jongeren dat
I werk vond, steeg met dertien pro
ltent tot ruim 89.000 en het aantal
(vrouwen met negen procent tot
13.300. Opvallend is dat de pro
vincie Zeeland nóg betere resul-
Itaten kan presenteren. „Wij pro-
16'eren nu extra van beleid dat
(wij al enkele jaren voeren en dat
Ito een verslaggever
■Son - Het softwarebedrijf
Ifaosoft heeft gistermiddag
Ivoor het eerst gebruik
kt van de nieuwe Bene
lux merkenwet, die sinds 1
Tanuari 1996 van kracht is.
(Met inschakeling van een deur-
Iwaarder werd bij een groothan-
1(1 in Son beslag gelegd op een
Ipfflij illegale CD-rom's. De
Igroothandel zou op diverse wij
len inbreuk hebben gepleegd op
lc merken- en auteursrechten
|wi Microsoft.
fc distributeur heeft volgens
faosoft zonder toestemming
Pruik gemaakt van de woord
I® beeldmerken 'Microsoft' en
[Windows'. Een aantal in beslag
1 CDROM's bevatten ook
i'ogramma's waarop Microsoft
"kt auteursrecht heeft. Daar-
'W verkocht het bedrijf ook
'iele losse Home-titels die nor
mal gesproken alleen bij de ver
hop van complete computersys
temen geleverd mogen worden.
■Microsoft eist dat het bedrijf de
Inkoop van de illegale CDROM's
Ijdellijk staakt en de tot nu
1 winst aan Microsoft
Anti-piraterij
van Microsoft Neder-
Hans Ranselaar spreekt van
"j geslaagde actie'. „In het
®)f troffen wij zelfgeprodu-
jttde CDROM's aan die onder
F»aam 'World of Windows 95'
rwocht werden. Ook verkocht
.'stri')iteur diverse titels uit
Microsoft Home-lijn - soft
ie vo°r privé- en klein zakelijk
ruikdie zonder de toestem-
Tg van Microsoft zijn inge-
nu pas landelijk wordt toege
past," zegt plaatsvervangend
regionaal directeur J. Tijmstra
van de Arbeidsvoorziening Zee
land (RBA) in Goes.
„We voeren een beter relatiebe
heer ten aanzien van de arbeids
markt en onze interne werkpro
cessen zijn beter op elkaar afge
stemd. Zeeland liep hierin al
voorop. De langdurig werklozen
zijn de eerste zorg van de RBA's
geworden en daarom ben ik blij
dat we juist op dat gebied zo suc
cesvol zijn."
Minderheden
Het RBA Midden- en West-Bra
bant in Breda registreerde bij de
minderheden een opvallende
teruggang met tien procent naar
1489 aan werk geholpen mensen.
1994 Was voor de minderheden
nog een 'topjaar'. „Maar je kunt
je aandacht maar op één punt
concentreren," zegt T. van den
Akker van het RBA in Breda. „Er
staat echter tegenover, dat we nu
achtentwintig procent meer lang
durig werklozen en jongeren aan
werk hebben geholpen."
De Zeeuwse arbeidsvoorziening
hielp vorig jaar in totaal 5100
mensen aan werk; negen procent
meer dan in '94. Daarvan waren
er bijna 1100 langer dan een jaar
zonder werk en dat betekent een
stijging van maar liefst zesen
twintig procent.
„Een belangrijk percentage,"
zegt Tijmstra, „dat we samen met
de gemeenten via gezamenlijke
trajecten hebben bereikt,
ondanks de bezuinigingen en de
reorganisatie die het RBA overal
hebben getroffen. We plukken nu
de vruchten van eerder ingezet
beleid, van een betere marktbe
nadering. Maar natuurlijk moet
ik toegeven dat het gunstige eco
nomische tij ook een rol speelt."
Het aantal leden van minderhe
den dat via het RBA Zeeland
werk vond steeg met vier procent
naar 345. Het aantal jongeren
daalde iets, van 2251 naar 2109.
„Maar het jaar daarvoor hebben
we het aantal jongeren verdub
beld, dus je zou kunnen stellen
dat we dat goed hebben vastge
houden," zegt Tijmstra.
Het aantal door het Zeeuwse
RBA aan een baan geholpen
vrouwen steeg met acht procent
tot 1901. In Midden- en West-
Brabant hielpen de arbeidsbu
reaus 13.048 mensen aan een
baan, ondanks de aantrekkende
economie nagenoeg hetzelfde
aantal als het jaar ervoor. Hier
van waren 10.563 mensen werk
loos, 3275 zelfs langer dan een
jaar. Het aantal vrouwen waar
voor met succes een bemidde
lingspoging werd ondernomen,
bleef stabiel op 5004. De Bredase
cijfers bevestigen de uitkomsten
van een onderzoek dat eind vorig
jaar uitwees dat de werkloosheid
in de regio Breda stijgende is en
het aantal banen dalende. In de
regio Breda was eind '95 9,2 pro
cent van de beroepsbevolking
werkloos, terwijl het landelijke
percentage gedaald was naar 7,5
procent.
"hift26 versla99ever
isrli «n Philips betaalt zieke werknemers ook na het
je, en van de ziektewet per 1 maart volledig door geduren-
w weken. Alleen een stijging van het ziekteverzuim zou
^nen leiden, dat Philips in de toekomst dit standpunt
^directeur mr. A. de Haas
L® Nederlandse Philips
1 en zei dit gisteren tijdens
fcZetsconf« °ver het
LJr «o-overieg. Philips is
zi«w ei®en risic°-drager voor
is hotTet Seweest. Daardoor
taan ,e ^herneming toege-
de controle en begelei-
„J® arbeidsongeschikte
-en m6? eiSen beheer uit te
ebeleid hL<f?°rTh'lips gevoer-
i&fcv» geleid tot een laag
erzmm van tussen de 3,5
en 4% en van een zeer beperkte
uitstroom naar de AAW/WAO.
De onderneming zegt ervoor te
kiezen om het succesvolle beleid
voort te zetten, ondanks het feit
dat dit in de nieuwe situatie extra
kosten met zich meebrengt.
Onlangs veroorzaakte de werkge
versorganisatie FME-CWM nog
commotie door haar leden, die
onder de grootmetaal-cao vallen,
het advies te geven om het loon
bij ziekte niet langer aan te vul
len tot 100%.
Een schets van Schiphol IJpoort
De leiding van Boskalis en ingenieursbureau Lievense volgen een diapresentatie over de aanleg van Schiphol IJpoort in zee.
FOTO ANP
Van onze verslaggever
IJmuiden/ Den Haag- Schiphol IJpoort
is de enige locatie waar zonder veel pro
blemen de nodige uitbreiding van de
nationale luchthaven begin volgende
eeuw plaats kan vinden: in zee dus. Op
de Maasvlakte of in de Flevopolder bij
Lelystad zal dat niet lukken wat betreft
hinder, vliegveiligheid en te grote
afstand van Schiphol.
Voor de kust bij IJmuiden, op vier kilometer
afstand de zee in, kan voor 2,5 tot 3 mil
jard een kunstmatig schiereiland aangelegd
worden met twee banen, parallel aan de
kust, samen met een zeehaven en overslag
voor spoor- en wegtransport.
Dat plan heeft baggermaatschappij Boska
lis ontwikkeld, samen met het Bredase inge
nieursbureau Lievense. Het plan Schiphol
IJpoort houdt een zesde en zevende baan
voor de luchthaven in, als westelijke termi
nal een aanvullig voor het huidige Schiphol.
De nieuwe luchthaven in zee zou 60-70%
van de capaciteit van Schiphol kunnen
overnemen ter ontlasting van de milieupro
blemen daar. Per jaar zou de 'annex' van
Schiphol zo'n 30 miljoen passagiers kunnen
verwerken.
De initiatiefnemers hebben hun plan giste
ren in Den Haag aangeboden aan minister
Jorritsma van Verkeer en Waterstaat. Zij
beloofde het mee te nemen in de plannen
voor de toekomstige Nederlandse lucht
vaart-infrastructuur. Boskalis en Lievense
noemen hun - nog maar beperkt uitgewerk
te - plan een studie, voorlopig alleen nog
bedoeld voor discussie. Het kunstmatige
eiland, drie bij vijf kilometer groot, vergt
zeven tot tien jaar bouwtijd. De oppervlakte
wordt in totaal 1460 km2 groot, er moet 270
miljoen m3 zand voor opgespoten worden.
Boskalis heeft ervaring met de aanleg van
luchthavens op opgespoten land in zee,
zoals bij Hongkong. Bureau Lievense heeft
ook vaker plannen ontwikkeld voor kunst
matige eilanden in zee. 'Wel de lusten, niet
de lasten van een mainport', is de leus bij
het plan. Het vliegveld zou zo ver in zee lig
gen, dat de badgasten van Wijk aan Zee tot
Bergen 'het lawaai niet boven de branding
uit horen', zoals ir.D.Zwemmer van bureau
Lievense zonder blikken of blozen aankon
digde. Het lucht-/zeehaveneiland komt ter
hoogte van het Hoogovens-complex, direct
ten noorden van de havenpieren van IJmui-
den.In het plan is een 15 tot 20 minuten
snelle, 29 kilometer korte verbinding met
Schiphol voorzien via een 'shuttle'-treinver-
binding. Die moet deels lopen door geboor
de tunnels onder duinen, natuurgebieden en
woonkernen door. Schiphol IJpoort moet
met spoor- en autowegen aangesloten wor
den op de bestaande infrastructuur bij Cas-
tricum en Uitgeest.
Zonnig
Het plan spreekt zonnig over het milieu. Zo
zou in de luwte van het schiereiland een
wad-achtig gebied ontstaan waar watervo
gels profijt van hebben. Toch werpt het idee
grote milieu-vraagtekens op, waar de plan
nenmakers nog geen antwoord op hebben.
Zo verstoort het luchthaven-eiland de
vogeltrekroute, die langs de kust loopt. 'Een
vogelvriendelijke omleidingsroute' zou
moeten voorkomen, dat trekvogels massaal
de straalmotoren binnengezogen worden.
Ook zullen de gevolgen voor kustafslag
noordwaarts groot zijn. De aanleg en ver
lenging van de havenpieren zorgde al voor
gevaarlijke veranderingen in de erosie bij
Egmond en Bergen, Texel en de overige
Waddeneilanden. Ingrijpende, voortduren
de zandsuppletie en aanleg van strekdam
men moet daar het wegvreten van de zeewe
ring tegengaan.
Afwijzend
Toen het plan vorig jaar oktober uitlekte
reageerde de Noordhollandse milieu-gede
puteerde De Zeeuw afwijzend. Hij wees er
op, dat de regio al onder een hoge milieu
druk zucht. De Stichting Natuur en Milieu
heeft gisteren het plan onverantwoord
genoemd. Zij veroordeelt het mikken op een
voortgaande groei van het luchtverkeer en
voorziet dat de milieuproblemen in de regio
Schiphol hierdoor verder zullen verergeren.
Bovendien wordt de kwetsbare duinstrook
aangetast. Om geluidoverlast en risico's
voor de veiligheid te voorkomen zou zo'n
luchthaven niet vier, maar twintig kilome
ter ver in zee moeten komen, aldus Natuur
en Milieu.
Nijmegen (anp) - Vrouwen die in
een organisatie een hogere of lei
dinggevende functie willen, moe
ten daarvoor harder werken en
zich meer bewijzen dan mannen.
Hoewel de meeste bedrijven vin
den dat zij mannen en vrouwen
dezelfde kansen bieden, blijkt
dat in de praktijk niet waar te
zijn.
Dit stelt drs. Y. Benschop, die
volgende week aan de Katholieke
Universiteit in Nijmegen promo
veert op een onderzoek naar
emancipatie in bedrijven.
Volgens Benschop nemen organi
saties als vanzelfsprekend aan,
dat vrouwen die een hogere func
tie willen, zich als een ideale
werknemer gedragen. Zij moeten
voortdurend beschikbaar zijn,
mogen niet in deeltijd werken,
moeten opleidingen volgen en
overwerken en algemeen inzet
baar zijn. Bedrijven willen zo
min mogelijk merken van eventu
eel moederschap. Organisaties en
Den Haag - De Tweede-Kamerleden Van Walsem (D66) en Van
Gelder (PvdA) houden reserves bij een mogelijke zelfstandige
doorstart van Fokker. Zij vrezen vooral dat de Nederlandse over
heid uiteindelijk toch moet opdraaien voor de risico's, hetgeen de
kamerleden koste wat kost willen voorkomen. „De risicodragen
de factor in zo'n scenario kan nooit de overheid worden," zei Van
Gelder.
Zoetermeer - De werkgevers in de zuivel, verenigd in de Neder
landse Zuivel Organisatie (NZO), voelen niets voor het voorstel
van de Voedingsbond FNV om te komen tot een 'driekwart-cao'.
In zo'n cao wordt een beperkt aantal zaken op landelijk niveau
geregeld; de overige bepalingen worden per bedrijf afgesproken.
De Voedingsbond had de plannen voor de driekwart-cao dinsdag
gepresenteerd. Gisteren schoten de werkgevers ze bij de eerste
onderhandelingsronde echter al af. De bond gaat nu nieuwe cao-
voorstellen formuleren. In de zuivel werken 14.000 mensen.
Den Haag - Auto- en Recycling Nederland (ARN) is financieel
goed uit de startblokken gekomen. Vorig jaar, toen de verplichte
verwijderingsbijdrage op nieuwe personenauto's inging, werden
veel meer auto's verkocht dan verwacht. De inkomsten bedroegen
116 miljoen gulden ofwel 25,8 miljoen gulden meer dan begroot.
Daar stonden uitgaven van 21,9 miljoen gulden tegenover. Het is
echter nog veel te vroeg om te besluiten, dat de verplichte bijdra
ge van 250 gulden omlaag kan, aldus het jaarverslag van ARN, de
onderneming die tot stand kwam op initiatief van de garage- en
sloopbedrijven.
Utrecht - Het voorgenomen ontslag van VSN-topman mr. C. Nyq
vist kan worden doorgezet. De president van de rechtbank in
Utrecht heeft gisteren de door Nyqvist geëiste adempauze van zes
maanden afgewezen. Naar het oordeel van de rechtbank-presi
dent heeft de raad van commissarissen van de VSN groep geen
procedurele fouten gemaakt. Volgens de raad van commissarissen
ontbeert het Nyqvist aan de kwaliteit om de rol van manager te
vervullen. Hij is daarom voor de komende jaren niet meer de juis
te man op de juiste plaats. De VSN Groep verzorgt in vrijwel
geheel Nederland het streekvervoer en heeft grote belangen in
touringcar- en taxibedrijven.
Amsterdam - De Nederlandse Staat komt met een vervolguitgifte
van de tienjarige 9-procents staatslening uit 1991, met aflossing
in één keer op 15 januari 2001. De bestaande lening staat al geno
teerd aan de Amsterdamse effectenbeurs met een koers van
114,50, hetgeen staat voor een rendement van 5,52 procent. De
lening wordt aangeboden volgens het tendersysteem, hetgeen wil
zeggen dat de Agent van Financiën in Amsterdam eerst laat
inschrijven door belangstellenden en dan vervolgens een koers
afgeeft. Inschrijving en uitgiftekoers staan geagendeerd voor vol
gende week donderdag. Storting moet op 5 maart plaatshebben.
Tot nu toe is de lening goed geweest voor 7,7 miljard. De reste
rende looptijd van de lening is 4,9 jaar. De obligaties van deze
lening kunnen worden omgewisseld in strips, zo heeft Financiën
nu ook besloten.
Amsterdam - De elektronische snelweg ligt open voor de hele
familie, althans als het aan Philips ligt. Voor het zoeken op Inter
net is vanaf volgende maand geen computer meer nodig. Het elek
tronicaconcern uit Eindhoven introduceert dan de mogelijkheid
om te 'internetten' via de televisie. De klant moet wel beschikken
over een cdi-speler en moet natuurlijk het door Philips ontwik
kelde cdi-Internet-pakket aanschaffen. Het pakket alleen al gaat
400 gulden kosten.
Bonn - De Duitse overheid stopt geen geld in de werf Bremer Vul
kan, die woensdag uitstel van betaling aanvroeg. Subsidies voor
een afzonderlijke onderneming hebben geen zin en zijn door de
Europese Commissie niet toegestaan. Minister van Economische
Zaken Rexrodt ziet de surséance ais beste mogelijkheid Bremer
Vulkan te reddden. Directie en commissarissen van de onderne
ming moeten een plan opstellen waarin onder meer het schrappen
van banen moet staan. Bremer Vulkan moet weer winst maken en
kredietwaardig worden. „Daar gaat het om, en niet om subsi
dies," zei Rexrodt gisteren.
Van onze verslaggever
Londen/Rotterdam - Captain Iglo gaat het voorbeeld geven hoe
de consument smakelijk zijn vissticks kan wegkauwen, terwijl
tegelijkertijd de ernstig bedreigde visstand van de werelzeeën
toch wordt ontzien. De consument kan voortaan aan een logo
op het pak zien of de vangst ecologisch verantwoord is
geschied, zoals scharreleieren en scharrelvlees in de schappen
zijn voorgegaan.
werknemers vinden het heel
gewoon dat een vrouw die kiest
voor werk en moederschap, uit
sluitend in aanmerking komt
voor een laag functieniveau.
Bedrijven beschouwen de enkele
vrouwen die wel een hogere func
tie hebben, als paradepaardjes,
stelt Benschop.
Unilever en het Wereld Natuur
Fonds (WWF) slaan de handen
ineen om de wereldwijde achter
uitgang van de visstand een halt
toe te roepen. Het voedingsmid
delenconcern en de natuurbe
schermers maakten gisteren
bekend samen een organisatie op
te richten die duurzame visserij
gaat promoten. Deze Marine Ste
wardship Council (MSC) wordt
opgezet naar het model van de
FSC, een organisatie die zich
sterk maakt voor duurzame bos
bouw.
Het Wereld Natuur Fonds ziet in
de samenwerking met Iglo een
mogelijkheid om de macht van de
consument in te zetten tegen de
overbevissing in de wereld. „De
macht van de consument is een
uiterst effectief wapen voor het
behoud van de visstand," vindt
Michael Sutton, leider van de
WWF-campagne rond de
bedreigde zeeën.
Ongeveer zeventig procent van de
visstand in de wereldzeeën lijdt
onder overbevissing, zo melden
studies van de Verenigde Naties.
Volgens het WWF wordt de vis
stand in dertien van zeventien
belangrijkste visgronden in de
wereld bedreigd.
Dood
Herstel van de visstand is moei
lijk omdat onder meer door
moderne vangstechnieken veel
onvolgroeide vis dood terug de
zee in wordt gegooid. De mondia
le vloot van een miljoen indus
triële vissersschepen vangt jaar
lijks 85 miljoen ton vis, maar zet
27 miljoen ton weer overboord.
Quota, verdragen en nationale
wetgeving blijken onvoldoende te
hebben geholpen om de aanslag
op het aqua-fauna te beperken.
Het contract tussen Unilever en
het Wereld Natuur Fonds is een
nieuwe weg om de overbevissing
te lijf te gaan. Voor Unilever
snijdt het zwaard aan twee kan
ten: een duurzame visvangst stelt
de verkopen op lange termijn vei
lig, terwijl de consument met met
scharrelvlees en -eieren heeft
getoond een duidelijke voorkeur
voor ecologische, milieu- en dier
vriendelijke produkten te heb
ben.
Omzet
Unilever, eigenaar van de merken
Iglo en het in Engeland populaire
Birds Eye, is al een van 's werelds
belangrijkste verkopers van
diepvries-visprodukten. Het voe
dingsconcern heeft met een
omzet van anderhalf miljard gul
den in Europa en de VS een aan
deel van twintig procent van de
diepvriesvismarkt.
Het op te richten MSC wordt een
onafhankelijke stichting. Unile
ver en het WWF willen weten
schappers, milieuorganisaties en
de visserij-industrie betrekken
bij het MSC.
Het MSC moet duurzame visserij
bevorden door middel van
markt-instrumenten. De organi
satie zal richtlijnen voor vis
vangst opzetten. Produkten die
gemaakt zijn van vis die gevan
gen is volgens deze voorschriften
krijgen een keurmerk. Consu
menten kunnen zo visprodukten
kiezen waarvan bij de herkomst
rekening is gehouden met de
duurzaamheid van de visstand.
Volgens Unilever en het WWF
zijn maatregelen nu hard nodig
omdat diverse vissoorten op lan
ge termijn in hun voortbestaan
bedreigd worden.
Het probleem doet zich met name
voor bij tonijn, kabeljauw en
schelvis.