Bemesting zeewater lis een heikele zaak Nederlandse militairen in Bosnië raken op streek Landbouw in steden neemt enorm toe .„U Volkswagen Golf hielp Sarajevo door de oorlog pESTEM EXTRA E4 tEIZEN KORT Icord 'geland J houden hun hart vast. I Toevoegen van nog meer stikstof, fosfaat en nitraat kan het ingewik kelde ecosysteem van de e ernstig verstoren. lees' ïgidsen egen museum Europese Unie geeft geld voor bemesten zee - t FEBRUARI 1996 VRIJDAG 23 FFuRUARi 1996 lestaat en is heel gemakke 1 een kinderpartij, want het Smeer een toetje uit de ovet, [ijskoud is. Beschik je dan (rum of zoiets) dan tover ie Irdig luciferdunne kaarsjes [den gestoken. Licht uit en l model hiumfolie en verhit de over len schaal (doorsnede liefst Vordt bijgesneden. Klop de de kom glijdt, ook al hou je |e de basterd- en vanillesui- 1 ijs, maar zorg dat er rond- |ft. Bedek het ijs met eiwit li het geheel met poedersui- lin de berg. Zet de schotel in webruind (niet meer dan een de oven, giet de iets ver- Jkje en steek er de vlam in. Ti in de berg en breng de vul- p5 een recordjaar: meer dan i het land. Dat betekende een [1994. Ongeveer 1,5 miljoen I Vanuit de Benelux steeg het [Oorzaken voor de groei zijn pau voor Toerisme het sterk jen (Israël-Jordanië is op dat bnderde imago van het land. Iden niet meer als onveilige i toeristische organisatie. pe Europese Unie legt vier miljoen op tafel voor een opvallend experi ment: het bemesten van de zee. Milieubeweging en visserijdeskundigen IDoor Hans Bos Maastricht - 'Wie mest zaait, 'san meer vis oogsten', hebben de Noren gedacht. Drie Noor se universiteiten, een onder zoeksinstituut en kunstmest- iabrikant Norsk Hydro mogen over twee jaar met forse steun van de Europese Unie drie experimenten uitvoeren met van de zee. Toevoegen van extra fosfaat, nitraat en stikstof aan voedse- I larm zeewater bevordert de groei i plankton. En meer planton betekent op termijn ook meer vis, kreeft en mosselen, zo roepen de Noren. Opvallend aan de gang van zaken is dat Norsk Hydro behalve I kunstmest ook zalm produceert, s de kans is groot dat de ene ad vrijwel automatisch de I andere gaat wassen. De vraag is bovendien of dergelijke experi menten, hoe ver van onze kust ook uitgevoerd, op termijn geen neveneffecten krij- .n deze zomer gratis meene- |ls ze met de veerdienstmaat- j tot en met donderdag in de I |>er. Het aanbod geldt alleen en Dover. Een retour met zittenden, caravan tot 6,5 Jwil varen, betaalt een dikke de Vriendschapsvereniging fidje reis Chinees' volgen. De )den in Eindhoven, Arnhem, Itaat uit vijf lessen van ander pen. Informatie: 030-2611846. nde De Bokkerijders bestaan 'lden zich af in zuid-Limburg, De VW Limburg heeft vier- samengesteld die het spoor i 427,50 gulden voor degenen fietsen en 697,50 gulden voor pen zijn verschenen. Er zijn pt met daarin een groot aantal J is er een speciale gids met leen overzicht van kleine cam- Ik de gidsen Hotels Benelux, ANWB heeft een deel van de pracht; deze kosten 24,95 gul- Jrijs van 11,95 tot 24,95 gulden lar gulden meer voor deze uit- .vee nieuwe uitgaven in de gidsen bieden veel achter- cultuur-historische aspecten, (els kosten 33,95 gulden in de in bij de ANWB-kantoren. van Acsi is uit. In die gids |a vermeld. Bij elke camping classificatie. De gids biedt fee en reserveringcoupons. De is nog tot en met 27 februari Nederland. Tijdens de 36e eurs, is daar een groot aanbod te zien. Bovendien is er een torie van tent en caravan, er den met auto en caravan en er 25.000 caravans per jaar ver- t een enorme 'caravan-dient- tegelij kertij d bijna niet meer. van 10.00 tot 18.00 uur, maan- ag van 10.00 tot 18.00 uur. De jp zondag 3 maart in het Ko lacht aan actieve vakantie e isorganisaties, buitensportz en verenigingen komen vo luto, te voet, fietsend, kanoe - eens een kijkje nemen. Er z i eentje over de K2-expe<b n 10.30 tot 17.00 uur en de toe- runnen tussen morgen en ein umuseum, LinneausstraaWp rhalen om niet te ver„n loriginals in het noorden .oning. De kinderen spelen :e Australiërs tot leven ge 'anaf 8 maart elke vrijdag-- llelight Express de stoom n ingericht voor een vieJj~°nrn achter het station van H im in Medemblik een bez e kosten voor deelname :n bellen, omdat de tram meeboemelen. Boekinge Heeft in het verleden ooit iemand stilgestaan bij de mogelijkheid dat ons grondwater ernstig ver ontreinigd zou raken door over- van akkers en weilan- j van zeewater kan snel leiden tot extra groei van algen it met name van giftige soorten. Een van de Noorse proeven vindt plaats in de Middellandse Zee, toch al maritiem uitermate gevoelig voor giftige algen, zo blijkt elk jaar. Maar ook voor de Noordzee kunnen de Noorse expenmenten slecht uitpakken. In het kustgebied is de zee al meer dan verzadigd met fosfaat es nitraat, afkomstig van de Nederlandse landbouw. Daar door hoeft maar weinig te gebeu- I ren of er is sprake van een ecolo- ramp. Wat goed is voor de visserij kan desastreus I ritpakken voor het water in de I Noordzee. waarschuwde het Nederlands Instituut voor Oeco- logisch Onderzoek (NIOO) in Ier- e er nog voor dat de Noordzee een grote beerput dreigt te wor den als de landbouw niet ophoudt met het toevoegen van grote hoeveelheden stikstof. En ook Rijkswaterstaat en het ministerie van Landbouw zijn tegenstanders van bemesting van zeewater. Drijfmest Een bemesting die ook op een geheel andere manier gestalte kan krijgen. Want zitten we in ons land niet met een'geweldig mestprobleem? Zeebioloog Lin deboom van het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NfOZ) opperde twee jaar gele den dat het dumpen van overtol lige drijfmest in de oceaan nog helemaal zo'n slecht idee niet is. Als de lozingen 's winters plaats vinden, ver uit de kust en gespreid in plaats en tijd, hoeven dergelijke dumpingen geen meet baar effect te hebben op het eco systeem. Het is in ieder geval beter voor het milieu dan het verspreiden over het land, zo stelde Linde boom. Ook hij noemde het Noorse stuk van de Noordzee geschikt voor dergelijke lozingen. Ecomare, het informatiecentrum voor Wadden en Noordzee, reageert zeer sceptisch op de aan gekondigde Noorse experimen ten. Woordvoerder Peter Bielars: „Ik begrijp wel waar de schoen wringt. Als dit de manier is om meer vis te kweken, kunnen de vangstquota's omhoog. De kans op geheel tegengestelde reacties is beslist niet denkbeeldig. Ons is bovendien niet duidelijk wanneer de proeven als geslaagd worden beschouwd. En als dat zo is, wor den ze dan op grotere schaal her haald?" Volgens Ecomare is het nog steeds niet best gesteld met de Noordzee. De kwaliteit van de zoutwatervis voldoet doorgaans aan de eisen (met uitzondering van de stijgende hoeveelheid gif tig toxafeen). Maar Noordzee en Waddenzee blijken nog steeds poelen van bestrijdingsmiddelen. Het jong ste overzicht over de periode 1992-1993 toont aan dat er nau welijks sprake is van verbetering. Integendeel. In 1992 werden de normen op 37 procent van de lokaties overschreden, tegen 45 procent in 1993. Eufemistisch Daarbij gaat het om zeer giftige en moeilijk afbreekbare stoffen als diuron en dichloorvos. Diuron wordt gebruikt als onkruidbe strijdingsmiddel door gemeente lijke plantsoendiensten, terwijl dichloorvos in de glastuinbouw en groenteteelt wordt toegepast Door Hans Bos Maastricht - Met steun van de Europese Unie worden in 1998 proeven genomen met bemesting van de zee. De experimenten moeten uitwij zen of de produktie van vis, kreeft en mosselen door toe voegen van stikstof en fos faat kan worden vergroot. De proeven worden tegelij kertijd uitgevoerd voor de Noorse kust, in de Middel landse Zee en in de buurt van de Canarische Eilanden. De Europese Unie legt voor het onderzoek vier miljoen op tafel. 'Maricult' (marine cultiva tion) is een initiatief van drie Noorse universiteiten, het Noorse onderzoeksinstituut Sintef en het bedrijf Norsk Hydro. Dit produceert zowel kunstmest als zalm. De Noorse plannen zijn door Nederlandse milieugroepe ringen en zee-onderzoekers met grote reserves ontvan gen. De Noren gaan er van uit dat de groei van plankton in van nature voedselarm zeewater door bemesting wordt gesti muleerd. Plankton vormt de belangrijkste voedingsbron voor vissen. De milieubeweging is echter bang dat het toevoegen van extra voedingsstoffen het ingewikkelde ecosysteem van de zee ernstig verstoort. Met name bestaat grote angst voor de produktie van nog meer algen, waardoor ook de kans op giftige soor ten sterk toeneemt. Het Nederlandse kustwater bevat zoveel fosfaat en nitraat dat extra bemesting onmiddellijk tot een gebrek aan zuurstof in het zeewater kan leiden. Met mogelijk massale vissterfte tot gevolg. als insecticide. Diuron over schrijdt de grenswaarde in de Noordzee soms met 300 keer, dichloorvos 'slechts' met 150 keer. Ter vergelijking: in Neder landse binnenwateren worden de grenswaardes met respectievelijk 15.000 en 23.500 keer overschre den. Een schrale troost is dat de binnenwateren er in 1993 iets beter aan toe waren dan het jaar ervoor. Op alle meetpunten in Maas en Rijn werden ook in 1993 NA. am M m ■•w .4 v>&~- tfmJ JL J***. - - :vr?! In 1988 moesten sleepboten nog complete 'visboerderijen' uit Noorse fjorden wegslepen omdat een giftige alg hen bedreigde. Bemesting van zeewater zorgt ook voor toename van voor vissen giftige algenzeggen sceptici foto ap voor bestrijdingsmiddelen de grenswaarden overschreden, maar toch in mindere mate dan in 1992. Over de gevolgen van deze giftige chemische middelen voor de vis stand is nog weinig bekend, laat staan over de effecten die het nuttigen van deze vis heeft op het menselijk lichaam. Centraal pro bleem: er zitten meer giftige bestrijdingsmiddelen in het water dan via technisch onder zoek aan het licht kan komen. De onderzoekers spreken eufemis tisch over 'een onderschatting van de werkelijke verontreini ging'. Door Debbie Langelaan Busovaca - Ze pakken Bosnische, Kroatische en moslim-militairen de wapens af, ze proberen het vertrou- I wen van de bevolking te winnen en ruimen mijnen op. De 2100 Nederlandse militairen in Bosnië inmiddels een aardig eind op s'reek. Minister Voorhoeve van Defensie bezocht hen onlangs: „Ik neb diep respect voor wat hier gebeurt." Hotel Babanovac in Sisava biedt uitzicht op een skipiste. De schans, een enorm ®ig gebouwd voor de Olympische Spe len van 1984, is halverwege geampu teerd. Het hout van de stellingen die de schans droegen, is opgestookt in het hotel. Tijdens de oorlog in Bosnië is het 'gran hotel' hoofdkwartier geweest van zowel Serviërs, Kroaten als moslims. Het draagt alle sporen van die strijd: er zit geen ruit meer in de sponningen. Ook de ski-hutjes erom heen zijn deels afgebro ken voor het hout. IJzeren staketsels ste ken kaal de lucht in. Nu is het hotel het hoofdkwartier van 'mech-bat', het gemechaniseerd batal jon, waaronder bijna driehonderd mili tairen van het pantserinfanteriebataljon Limburgse Jagers uit Seedorf. In de voormalige chique eetzaal staat, op een eens prachtige parketvloer, een water zuiveringsinstallatie luid te pompen. Vernietigen In een ruimte waar een enorme dieselka chel hete lucht in blaast, vertelt Hoofd Operatieën Ton Nijkamp uit Rijssen over de ervaringen in Bosnië tot nu toe. Aan weerszijden van de scheidingslijn tussen Bosnisch-Servisch en federaal gebied, die met het verdrag van Dayton is inge steld, is in een zone van twee kilometer breed ieder wapen van een van de drie vroegere strijdende partijen verboden. In een bredere zóne rond diezelfde lijn, tien kilometer ervandaan, mogen alleen sen l'oorde toeziend oog van de Ifor-troepen keren Bosniërs, Kroaten en Serviërs langzaam terug naar de streken waar ze !cl>e deel oorlog woonden. Een vernielde brug over de rivier de Bosna vormt de verbinding tussen het Bosnische en Servi- van de stad Doboj, waar familieleden die de oorlog hebben overleefd elkaar hopen te vinden. wapens gedragen worden die bij de Ifor- troepen zijn aangemeld. „Als wij op wapens stuiten, worden ze afgenomen en overgedragen aan de Britten die ze ver nietigen," aldus Nijkamp. Inlichtingenofficier Van Meegenburg meldt dat alle bevolkingsgroepen goed mee werken aan deze regeling. De Bra- vo-compagnie stuitte onlangs wel op moslimstrijders die tussen de gewone burgers in een bus het gebied probeerden in te komen. „De vijftien zijn ontwapend en terug gestuurd naar hun eigen gebied," aldus Van Meegenburg. De grootste angst van Nijkamp en overi gens van alle Ifor-troepen, geldt het gro te aantal mijnen dat in het gebied is ach tergelaten. De militairen in Sisava mogen hun kamp niet af, omdat overal mijnen kunnen liggen. De voormalige strijdende partijen hebben inmiddels keurig zo'n tweeduizend mijnenvelden aangemeld bij de Ifor-troepen, maar er zijn er nog veel meer. Nijkamp: „Er blijft hier nog jaren een mijnenprobleem. Er liggen in ons gebied misschien wel een miljoen van die explo sieven. De mijnenvelden die troepen aanleggen om hun kwartieren heen, de zogenaamde 'storende velden', zijn niet geregistreerd. Daarom verbiedt Nijkamp zijn man schappen om de talloze verlaten huizen in te gaan en om van de wegen af de berm in te wandelen. „We hebben de wegen nu schoon van mijnen, maar ik garandeer niets als je verder dan vijf meter aan weerszijden van de weg komt." Booby-traps Nijkamp vreest het ergste als het straks voorjaar wordt. Talloze huizen in Bosnië zijn kapot geschoten of vernield met een handgranaat door de laatste bewoners toen zij moesten vertrekken omdat vij andelijke troepen het gebied hadden ingenomen. De oorspronkelijke bewo ners, in het gebied waar de Nederlandse militairen zitten vooral Bosnische Ser viërs, keren nu nog maar mondjesmaat terug. Slechts hier en daar zijn in de talloze donkere, verlaten spookdorpen rook pluimen en lichtjes te zien. Maar in het voorjaar, zo verwacht Nijkamp, zullen de bewoners massaal terugkeren. „Dan komen ze met bussen tegelijk, dat is voorspelbaar. Ze zullen niet weten wat ze aantreffen. Veel huizen liggen vol booby-traps." Aan de problemen die de terugkerende burgers hebben én nog krijgen, kunnen de Ifor-troepen nu niet veel doen. Dat is een zaak van EU-vertegenwoordiger Carl Bildt, die nog maar amper begon nen is met zijn werk. Hooguit verlenen de militairen wat hand- en spandiensten aan de bevolking, wanneer bijvoorbeeld de elektriciteit hersteld moet worden. Generaal Coopmans, de bevelhebber van de Nederlanders in Bosnië, zegt dat dit werk het vertrouwen ten goede komt dat Ifor moet opbouwen onder de bevolking. „Anders worden wij niet geaccepterd." Luitenant Fridsma vertelt dat de bevol king, die overwegend uit moslims bestaat, de Ifor-troepen 'gemengd' ont vangt. Vele zwaaien, en Voorhoeve zwaaide consequent terug, maar sommi gen steken ook de middelvinger op. „Dat laatste geeft te denken," aldus Fridsma. Het militair in de hand houden van de strijdende partijen heeft voorlopig nog voorrang boven de noden van de bevol king. Bovenop een heuvel van 800 meter in de buurt van Mrkonjic Grad staat een Nederlandse radareenheid, die mortier vuur moet opsporen. Met zeventien man, met slechts uitzicht op besneeuwde hel lingen, zoeken zij de omgeving af. Maar mortiervuur wordt nog nauwelijks gehoord. „We registreren nu nog zo'n tien doelen per dag," vertelt wachtmeester Hans ter Horst uit Aalten. Hij schenkt koffie in de tent, terwijl Voorhoeve buiten in de kou op een stoel is gezet voor een flip-over om op de hoogte te worden gesteld van alle details van de operatie. „Het zijn vooral schoten uit klein-kali- berwapens die we horen," zegt Ter Horst. „We noemen dat 'slivo-vuur': mannen die 's avonds na een paar glazen slivovitch met hun mitrailleur in de lucht schieten." Spoort de eenheid toch mortiervuur op, dan wordt dat doorge geven zodat de wapens kunnen worden geregistreerd of afgenomen. Generaal Coopmans wenst zijn 'maatjes' sterkte bij het afscheid van de radareen heid. Coopmans' thuisbasis in Bosnië is Busovaca waar het logistiek- en trans portbataljon is gevestigd. Het kamp daar heeft echter ook gemeenteborden van Oirschot en Nunspeet aan de gevel han gen. De generaal ziet, net ais andere Nederlandse militairen, uit naar 18 april, de dag dat de drie voormalige strij dende partijen met al hun materieel terug moeten zijn in hun hoofdkwartie ren. New York (ips) - Daken, vuilnisbelten en lege stukjes grond dienen als landbouwgrond voor miljoenen stadsbewoners in de wereld. Stedelijke landbouw is een groeiend fenomeen. Ze staat reeds in voor 10 procent van de wereldvoedselproduktie, meldt een rapport van het Ont wikkelingsprogramma van de Verenigde Naties. Het rapport 'Stedelijke landbouw: voedsel, jobs en duurzame steden', schat dat 800 miljoen mensen in steden aan landbouw doen. Het is niet zozeer een nieuw ver schijnsel, maar wel een dat momenteel enorm groeit. De stu die is gebaseerd op drie jaar onderzoek op het terrein in meer dan 18 landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika en bevat meer dan driehonderd interviews. „Stedelijke landbouw wordt vaak afgedaan als 'keukentuinie ren' of gemarginaliseerd als een overblijfsel van plattelandsge woontes," meldt het rapport. De realiteit is dat de steden zich zelf voeden door veel te halen uit schaars land, afval, water en andere natuurlijke middelen. Veel ontwikkelingslanden zullen op het eind van dit decenium diep in de schulden zitten en een nega tieve handelsbalans hebben. Voor sommigen onder hen is het moge lijk en nuttig hun goede land bouwgronden voor de export ter beschikking te stellen en de ste den in hun eigen voedsel te doen vorrzien. Door Harald Doornbos Sarajevo - „Wegwezen hier," roept de jonge Servische bewaker die voor de toegangspoort staat van de TAS-Volkswagenfa- briek in Vogosca, op 10 kilometer ten noorden van de Bosnische hoofdstad Sarajevo. TAS staat voor Tvornica Automobila Sarajevo. Overal ligt oud ijzer en de fabriekshallen laten het midden tussen verwoest en vervallen. Vrachtwagens rijden af en aan met machine-onderdelen. Van pottekijkers moeten ze hier niet veel hebben. „Het gaat je niets aan wat we hier doen," snauwt de bewaker. Een politieman vertelt even later, op vriendelijke toon, dat alles wordt gesloopt, aangezien Vogosca vol gens het Dayton-akkoord terug moet worden gegeven aan de door moslims gedomineerde Bos nische regering in Sarajevo. „Alles wat we mee kunnen nemen, iaden we op vrachtwa gens," vervolgt de politieman, „We brengen het meeste naar gebied dat wel in Servische han den mag blijven. Want we willen niet dat de moslims aan de haal gaan met al die spullen." Gesticht in 1972, met ruim 3500 arbeiders, was de TAS-fabriek niet alleen een van Sarajevo's grootste fabrieken, maar ook de trots van de stad. Dit was niet de zoveelste fabriek waar kwalita tief laagwaardige Joegoslavische produkten werden gemaakt. Nee, TAS-Sarajevo was voor 50 pro cent in handen van het Duitse Volkswagenconcern, terwijl de andere helft werd beheerd door de respectabele Joegoslavische onderneming Unis. Wie bij TAS werkte had geluk, zo zeiden ze vroeger in Sarajevo; een goed loon, goede arbeidsomstandighe den en een goed pensioen. Dage lijks rolden er tussen de zeventig en honderd auto's van de band. Na vier jaar oorlog is daar niets meer van over. „In het begin van de oorlog," vertelt de Servische soldaat Alexander, „werd er fel gevochten om de fabriek. Eerst hadden de moslims het in han den, maar daarna hebben wij het overgenomen." Op dat moment stonden er zo'n kleine duizend Volkswagen- Golfjes op het parkeerterrein van de fabriek. Het begin van de oor log verliep zeer chaotisch. Ieder een - moslims en Serviërs - dacht toen: graaien, zolang het nog kan. Na een paar weken waren alle auto's gestolen of vernield tijdens de gevechten," zegt Alexander. De fabriek lag dicht aan de front linie en werd regelmatig bescho ten door het Bosnisch-regerings- leger, aangezien de Serviërs er inmiddels geen auto's meer maakten, maar munitie. Ondanks de dood van TAS, zoals velen in Sarajevo het noemen, heeft de Volkswagen-Golf een belangrijke rol gespeeld tijdens de oorlog. De fabriek mocht zich dan in handen bevinden van de Serviërs, in de stad deden derma te veel reserve-onderdelen de ronde, dat de Golf tijdens de belegering zo ongeveer de enige auto was die het bleef doen. Heden ten dage wordt het straat beeld van Sarajevo nog altijd gedomineerd door de Golf. Mini maal 70 procent van alles wat er rijdt is afkomstig van de TAS- fabriek. Voor het bekende Kosjevo-zie- kenhuis in Sarajevo staan twaalf taxi's geparkeerd. Negen ervan zijn Golfjes. Oude modellen van zelfsprekend, want alles heeft hier zo'n vier jaar stilgestaan. Een van de taxi-chauffeurs, Muharem Baharovic doet zijn motorkap open en laat de machi ne zien. „Oud, maar wel degelijke kwali teit," zegt hij trots „Ik zou mijn Golf voor geen andere auto wil len inruilen. Nooit van mijn leven." Volgens Baharovic heeft de Golf Sarajevo door de oorlog gehol pen. „Heel handig," zegt hij op cynische toon, „de auto's deden het altijd, waardoor we ze gebruikten om er gewonden mee op te halen." Dan wijst hij op de achterklep en vervolgt: „Hup, die achterklep ging open en zo kon je gemakke lijk twee doden vervoeren. Als de mensen alleen maar gewond waren, dan konden er drie in. Twee op de achterbank en een in de bagageruimte." Vervolgens reden ze dan in vlie gende vaart naar het Kosjevo- ziekenhuis waar de doden en gewonden werden afgeleverd. „Zonder Golfje, zonder al die reserve-onderdelen hadden we het nooit gered. Alle auto's gin gen stuk. Alleen het Golfje bleef rijden." Vandaar dat de Golf door veel inwoners van Sarajevo wordt beschouwd als een heroïsche auto. Vanaf de jaren '70 heeft hij meegeholpen om de stad groot te maken en tijdens de oorlog deed hij dienst als veredelde ambulan ce. Er is nog een reden die de auto zo populair maakte. De Golf was zuinig in gebruik. En dat was uiterst belangrijk in een stad waar benzine tijdens de meest barre tijden ongeveer 65 gulden per liter kostte. „Op 6 liter rijd je 100 kilometer," beweert Golf-eigenaar Ado Delic, „zo'n Joegoslavische Zas- tava of Yugo-auto slurpt veel meer, wel 8 of 9 liter per 100 kilo meter." De Volkswagen-Golf mag dan voor en tijdens de oorlog een belangrijke functie hebben gespeeld in Sarajevo, het is nog maar de vraag of er ook een na oorlogse rol zal zijn weggelegd voor deze auto. Officieel zijn Volkswagen en Unis nog steeds eigenaar van TAS-Sarajevo. Maar volgens Volkswagen woordvoerder Peter Schlelein is het nog 'lang niet zeker dat de fabriek weer zal worden opge bouwd. „Sinds die vervelende Pale-Ser- viërs alles kapot hebben gemaakt, zijn wij er niet meer geweest," zegt Schlelein over de telefoon vanuit het Duitse Wolfs berg. „Wij hebben aan het begin van de oorlog 110 miljoen Duitse marken teruggekregen van de Duitse regering als een soort van schadeloosstelling. Al die jaren wisten wij niet hoe het eraan toe ging in de fabriek. We hoorden alleen dat het complex groten deels is vernietigd." Omdat het veel geld gaat kosten om de fabriek te herbouwen, zal er waarschijnlijk in maart een delegatie van Volkswagen uit Duitsland een kijkje komen nemen bij de fabriek in Sarajevo. „Pas dan kunnen we beslissen of het nog de moeite loont om er ooit weer auto's te gaan produceren," zegt Schlelein. De Golf was voor veel inwoners van Sarajevo een van de weinige zaken waar men op kon vertrouwen. Hier moet een chauffeur zijn auto in de steek laten, nadat hij door een sluipschutter is bescho ten. foto ap.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27