Duitsland is patiënt en arts tegelijk Als de Duitse locomotief geen puf meer heeft, wie moet Europa dan trekken? 'Liever met de fiets naar de kroeg, dan met de Mercedes naar het werk...' Wijze heren moeten Eurotunnel redden Privatisering van Brits Spoor begint als klucht EXTRA C5 s n IN 7 tiema-avonden: t entertainment (heks, fmodo, ketel vrouwtje) :t en vrijdag 29 maart: S heksenavond f 79,50 (ale heksenfuif f 89,50 tainment: troubadour) n 20.00 tot 00.00 uur. inden zijn erg geschikt (crsoncclsfeesten e.d.! Sper geheel vrijblijvend liverse mogelijkheden. iraat 118 Udenhout (013) 511 18 lis in Duitsland de stem- jirung beter dan de (eco nomische) situatie, of is [het omgekeerd? Praat Iedereen ten onrechte „wartgallig over de Lagere jaren die komen? ■Er worden cynische grappen gemaakt over de inderdaad wat minder riant geworden sociaal- economisch-financiële toestand van de 'bv Duitsland': liever met de fiets naar de kroeg dan met de Mercedes naar het werk... Maar bijna vier miljoen werkloze Duit pers zouden dolgraag met ie fiets, desnoods te voet paar het werk willen. Als irmaar werk was; als er jnaarwerk komt... Onze correspondent hans Wijnands over 'Standort Deutschland', |tandplaats Duitsland. >or Frans Wijnands lonn - Vlaggen tellen op de fijn. Een Duitse kennis rtelde me onlangs dat 'ie ten kind aan zijn door dans ongedurige kinderen lad gehad tijdens een rit door het Rijndal, van foblenz naar Bingen. Hij l ze voorgesteld om te [ijken waar al die schepen i rivier vandaan kwa llen, Heel onderhoudend, ton was het de kinderen t hem - opgevallen, dat zoveel Nederlandse daggen hadden geteld. Wel pen keer het rood-wit- w, tegen hooguit één f eer het vertrouwde zwart- i-geel. [i let haventje van Oberwinter, Königswinter en Rema- ggen maar zelden binnen ben. Maar of je nou daar, of [de grootste 'binnenhaven van in Duisburg, bij Duitse [Miippers naar de gang van Pffl vraagt, overal krijg je het- ïlfde antwoord: 'Beroerd'. F daan binnenschippers en "«en internationaal bekend dat i altijd wel wat te klagen heb- ttMaar de Duitse vrachtschip- [rsstaat het water werkelijk tot Mercedes en Trabant: de symbolen van het voormalige West- en Oost-Duitsland. Sinds de twee samen door dezelfde straten rijden is het met de gezamenlijke economie bergafwaarts gegaan. fotovnu sen, Kurt Biedenkopf het onlangs samenvatte: 'We hebben geen gebrek aan werk, maar aan werk gevers'. Dat vindt de politiek ook. Maar iets vinden en de juiste maatregelen nemen is niet het zelfde. Het vergt in elk geval politieke moed. Met name van de Bondskanselier. Hij heeft aan raadgevers in elk geval geen gebrek. Een van de specialisten die zich ongevraagd aandient is oud-kanselier Helmut Schmidt. Hij pleit voor drasti sche vereenvoudiging van het ontmoedigende stelsel van wet ten en voorschriften 'dat onze economie tot een geknevelde Gulliver heeft gemaakt'. Daar naast bezuinigingen op de over heidsuitgaven, afslanking van de dure bureaucratie en een innova tiebeleid waardoor Duitsland met nieuwe produkten de markt op kan. Geen paniek Regering, vakbonden en werkge vers hebben elkaar in eikaars netten gevangen. Zonder de een kan de ander niets doen. Als de een niet meewerkt kunnen de kassa in het Bonner voorstadje Mehlem - interesseert die inves teringspolitiek dan ook niet zo veel. Het gaat er haar om wat ze netto te besteden heeft. Beroeps matig kent ze de stijgende en maar zelden dalende levensmid- delenprijzen. Aan wat de klanten kopen ziet ze dat de meeste por- temonnaies niet meer zo dik zijn en niet meer zo royaal open wor den getrokken. De meeste Duit sers zetten de tering noodge dwongen naar de nering. In de stationshal van Bad Godes- berg schuift een grote, jonge vent onopvallend mijn kant op. Of ik niet een paar Groschen voor 'm heb?, vraagt 'ie, dicht tegen m'n oor. Dakloos, werkeloos. Een paar Groschen? Tot voor kort vroegen de 'zelfkanters' nog min stens om een losse mark. Kenne lijk zit overal de klad in. De keurige Duitse doorsnee-bur ger kijkt wat gegeneerd een andere kant op als de zoveelste bedelaar zijn hand of busje ophoudt. Duitse bedelaars. Een groeiend leger daklozen, vier mil joen werklozen, een kennelijk nog niet te stoppen reeks van bedrijfsfusies en faillisementen. Niet vrolijk Veel Duitsers slaan het dagelijkse economische nieuws liever over. Het maakt niet vrolijk. Na de bouw, de staal, de chemie en de scheepsbouw klaagt nu de meu belsector steen en been. De omzetten dalen, meubelpaleizen houden opheffingsuitverkopen. De DAG-beambtenbond laat weten dat de komende jaren min stens 140.000 arbeidsplaatsen bij de banken verloren gaan; 20 pro cent! Het is niet eens een record. Ver in het oosten van Duitsland, waar rond de stad Cottbus de Lausitz ligt, wordt een werkloos heidspercentage van meer dan 20 procent gesignaleerd, vanwege economische reus Duitsland. Recordwerkloosheid, stokkende economische groei, dure loonkos ten, inzakkende bereidheid tot investeren, een onbetaalbaar wordend sociaal stelsel. En een ongezond hoge staatsschuld. Dat is het beeld van Duitsland aan het begin van 1996. aanhoudende ontslagen in de mijnbouw en energiesector. De Duitse export raakt buiten adem, schreef een krant een dezer dagen. En hoe zit het met de Duitse ondernemingsgeest? Het toonaangevende blad 'Business Week' koos onlangs de vijfen twintig topmanagers van het afgelopen jaar. Onder hen slechts één Duitser; Bernd Pischetsrieder van BMW, uitverkoren vanwege zijn succes volle autofabriek in de Ameri kaanse staat Noord Carolina. Maar een op de vijfentwintig is een bedroevende score voor de i is een hulpprogramma P® noodlijdende schippers aart. Ze krijgen een overheids- ®™ie van 70.000 mark maxi- l ze zelf een eigen kapi- tankkrediet van een ton „Alsof een kleine schip- ®e tot over z'n oren in de L. f J!'' van een bank zo'n krijgt," moppert Heinz »,..er> regionaal, socialistisch Picns. kleine, zelfstandige ®.ers hebben geen kans K jjta grote rederijen, tegen de isoop varende Hollanders - Idp'n dat ve'e ro°d-wit-blauw blutse waterwegen -geen te§en de hoge belastingen, slastingen )kn"e'e 'n we'ke branche dan irjfta economische situatie C 'and Praat> overal duikt s. as'lnS op als grote boos te» i6®® ze week riep de t bouwvakbond dat de «lom n'et m°eten eisen dat ers meer (leer)personeel moeten nemen, maar overheidswege eerst lendelijv Voor een belasting- ket„,Jj mvesteringsklimaat worden gezorgd. gaan in de Duitse bouw »te»„ 90.000 arbeids- L„ vertaren. Terwijl Berlijn ""0(1 6W1 tekort heeft van woningen. Het zijn dat ier ®enstellingen die veel met meer begrijpen. fetter - inJ deeltijd achter de supermarkt- Vooral in Oost-Duitsland vielen de afgelopen jaren harde klap pen. Vakbondsprotesten zoals hier in de oostelijke deelstaat Thü- ringen konden massa-ontslagen niet voorkomen. foto epa Als de Europese Monetaire Unie vandaag van start zou gaan, zou Duitsland niet kunnen aanhaken. Vanwege die staatsschuld. Maar als de locomotief niet kan rijden, hóe kan dan de Europese mone taire trein ooit vooruit komen? Tranen En leg Frau Schneider van de supermarktkassa maar eens uit dat dat allemaal komt omdat de Duitse mark te duur is. Te hard, te sterk. Met bovendien een nög té hoge rentestand en een koor van deskundigen dat in schriller wordende tonen een zwanenzang zingt over de Europese monetaire unie. Die komt veel te vroeg, waarschuwen onafhankelijke economen en zelfs bestuursleden van de Deutsche Bundesbank, alsmede vooraanstaande politici; van de Beierse (CSU)-minister- president tot zijn socialistische collega van Nedersaksen. Helmut Kohl houdt vast aan 1999. In de Duitse media is geschreven dat hij op de herden kingsbijeenkomst voor Franfois Mitterand niet alleen om zijn vriend tranen liet, maar ook om Europa. Omdat er nog maar weinig politi ci van formaat zijn die hun ziel en zaligheid durven leggen in de strikte uitvoering van het Ver drag van Maastricht. Heeft de steeds hoger vliegende Duitse adelaar zichzelf gekooid? Frau Schneider leest dat er vol gens de regering geen reden is voor huurverhoging en ze hoopt dat het waar is. Dat ze wat meer kinderbijslag krijgt weegt nau welijks op tegen de eigen bijdra ge bij de apotheek en de duurdere waterrekening. Dat ze voor de grote vakantie twee weekjes op een Oostenrijkse camping heeft gereserveerd heeft niets te maken met vliegangst, maar met het feit dat zelfs de Canarische eilanden te prijzig worden. Of het Frau Schneider dan slecht gaat? Ach nee, ze kent in het dorp wel ande re gevallen... Soms, zegt de man van Frau Sch neider, soms heeft 'ie het idee dat het ergste nog moet komen. In de mijnbouw en de staal. In het Roergebied en het Saarland. En in de sociale voorzieningen; luis ter maar naar wat de politici aan kondigen. Dat profiteurs en oplichters aangepakt worden, prima. Maar dat er fors gesneden zal worden in de uitkeringen, zoals de ww, dat wordt voor veel brave burgers een ramp. Een baan, een spaarrekening, sociale zekerheid. En natuurlijk een eigen dak boven het hoofd. Maar een huisje in het groen is een toenemend moeilijker te ver wezenlijken droom. Ook al van wege de absurd hoge kosten in de Duitse bouw. Er is een groot huizentekort in Duitsland. Daarom zijn ze duur. Zijn de huren hoog. Maar in de stadscentra staan eindeloze vlak tes kantoorruimte leeg. Aan een van Duitslands pronkstraten, de Königsallee in Düsseldorf, slui ten dure boetiekhouders discreet hun deuren om de eenvoudige reden dat de huren hen boven het hoofd woekeren. Medicijnen Ais Duitsland niest is Nederland al verkouden; als het in de Bondsrepubliek druppelt regent het bij ons. In de rest van Europa stortregent het dan. Het zijn bekende uitdrukkingen. Net zoals het gezegde, dat je nergens zo ziek wordt als in de wachtka mer van de dokter vanwege het ziekmakende geklets over ziek tes. Duitsland is tijdelijk patiënt en arts tegelijk. Het praat veel over de eigen kwalen, maar moet zich daarbij zelf zien te redden omdat het op niemand anders kan reke nen. Een koene vakbondsbestuurder, Klaus Zwickel van de metaalvak- bond, heeft een recept voorge schreven waar iedereen de mond van vol heeft maar waar de har ten nog niet van overlopen: min der loon voor meer (nieuw) werk. Volkswagen, dat in bezuinigin gen, ontslagen en werktijdver korting voorop blijft lopen, wil Zwickel een kans geven en kon- Door Wilko Voordouw Parijs - Binnen nu en enkele maanden hoopt Eurotunnel een vergelijk te vinden met de 225 banken, die bij de onderneming een schuld hebben uitstaan van meer dan 22 miljard gulden. Twee wijze heren, de Fransman Robert Badinter en de Brit John Wakeham moeten proberen een einde te maken aan de problemen van Eurotunnel, dat in feite al maanden failliet is. „We zijn veroordeeld om tot een oplossing te komen," aldus oud-minister Badinter. digde duizend nieuwe arbeids plaatsen aan. Wie biedt er meer? Twee miljoen! De bieder is Hans-Olaf Henkei, president van het Bondsverband van de Duitse Industrie (BDI). Hij gelooft dat er nog voor het jaar 2000 zeker twee miljoen nieuwe arbeidsplaatsen gescha pen kunnen worden. Als tenmin ste een drastische hervorming plaatsvindt van het sociale- en belastingstelsel. Als de lasten voor het bedrijfsleven - van lonen tot winstbelasting - omlaag gaan en investeerders en (innovatieve) nieuwstarters letterlijk onbelast hun gang kunnen gaan. Of, zoals de christen-democrati sche minister-president van Sak- Het Franse Handelstribunaal in Parijs heeft besloten tot de benoeming van het tweetal om de huidige impasse te doorbreken. Sinds september betaalt Euro tunnel zijn schuld niet meer terug aan de banken, om de simpele reden dat de onderneming daar het geld niet voor heeft. De Franse wet maakt het dan mogelijk om met het terugbetalen te stoppen, terwijl naar een oplossing wordt gezocht. In Engeland zou Eurotunnel waar schijnlijk al failliet zijn ver klaard. De wat soepeler Franse wetge ving schiet Eurotunnel dus te hulp. De onderneming kan nu, via Badinter en Wakeham, pro beren de problemen op te lossen. Dat zou mogelijk kunnen door de banken mede-eigenaar te maken van de tunnel. Die zijn daar ech ter niet zo happig op. Want het zou betekenen dat de banken afstand doen van een deel van de schuld, en de gigantische rente van 2 miljard gulden per jaar, die over dat bedrag betaald zou moeten worden. Alleen al die rente kan niet worden terugbe taald: vorig jaar kwam bij Euro tunnel een bedrag aan inkomsten binnen van iets meer dan 700 miljoen gulden. Doel is om dit jaar het dubbele aan inkomsten te verwerven. Zelfs dat zou dus niet voldoende zijn om de rente over de schuld terug te kunnen betalen. De 225 banken lijken zo op het eerste gezicht de grote verliezers, maar dat klopt niet. Ze hebben namelijk al meer dan 2 miljard gulden verdiend, dankzij com missies en rentemarges. De echte verliezers in de Euro- tunnel-ellende zijn de kleine aan deelhouders. Zij dachten te investeren in een 'project van de eeuw', dat nu meer lijkt op een 'zeperd van de eeuw'. Driekwart van hen, 620.000 personen zijn afkomstig uit Frankrijk en hebben van de 8 miljard gulden die ze hebben geïnvesteerd er al 6 miljard ver loren. De inkomsten van de Shuttles en Eurostars vallen zwaar tegen. Aanvankelijk gingen de spoor wegmaatschappijen uit van 13,2 miljoen passagiers in het eerste jaar van de tunnel. Maar door de hoge veiligheidseisen en de opge lopen vertraging bij de aanleg van de tunnel reden er begin 1995 nog maar twee dagelijkse retour- ritten tussen Londen en Parijs en Brussel. Dat is nu opgevoerd tot twaalf retours op de twee trajecten. Eurostar heeft nu 40 procent van het aantal potentiële passagiers,- - zo'n 3 miljoen reizigers. Een groot deel daarvan maakt gebruik van goedkope treinrit ten. Er moesten speciale promo tietarieven worden ingesteld, omdat de diverse luchtvaart maatschappijen hun prijzen flink, hebben verlaagd. Gemiddeld zijn de treinen tussen Parijs en Londen voor 50 procent gevuld, die tussen Brussel en Londen maar 25 procent. Via de Shuttles vervoert Eurotunnel intussen ook zo'n 40 procent van het aantal passagiers, dat nor maal gesproken de boot zou nemen. Maar de tarieven moesten ook daar fors omlaag, omdat de ferry-maatschappijen een zware concurrentieslag hebben ontke tend. Eurotunnel is van het begin af een moeizaam project geweest. De bouw duurde twee jaar langer dan was voorzien; de kosten lie- pen op van de begrote 16 miljard gulden tot 33,5 miljard gulden. Het is nu aan de twee wijze man nen om de ingewikkelde knopen te ontwarren en er voor te zorgen dat het project ooit nog winstge vend kan worden. Badinter en Wakeham hopen nog voor de zomer met een oplossing te komen. anderen niets bereiken. De afge lopen maanden is alles en ieder een in Duitsland systematisch doordrongen geraakt van de ernst van de situatie. De Duitsers zouden geen Duit sers meer zijn als ze er niet in gemeenschappelijke inspanning iets van gaan maken. Ook al bete kent dat voor de man van Frau Schneider geen loonsverhoging maar daarom wèl een onver wachte baan voor hun werkloze buurjongen. „Van een recessie kan geen spra ke zijn," vindt dr. Herbert Hax, een van de economische wijzen van de Bondsrepubliek. Dat de situatie nog veel beroerder kan worden gelooft hij niet. Van werkgelegenheidsprojecten op korte termijn verwacht hij wei nig. Wat Duitsland op dit moment nodig heeft is een beter investeringsklimaat. Met minder bureaucratie en minder remmen de belastingen... Geen paniek. Een gematigde loonpolitiek brengt nieuwe banen. Ook al zullen het er niet meteen twee miljoen zijn. Het 'Handelsblatt' gaf zelfs een opti mistische analyse van de situatie. Alles komt goed, mits er gema tigd wordt bij looneisen en over heidsuitgaven. Groot was de euforie toen Fransen en Engelsen elkaar ruim vijf jaar geleden voor het eerst in de tunnel ontmoetten. Inmiddels is er sprake van een economische flop. foto ap Door Bob van Huët Londen - De privatisering van de eerste drie lijnen van het Britse staatsspoor is uitgelopen op een grote klucht. De vakbonden krijgen een veeg uit de pan. Die hebben, bij het begin van de rit bergop, meteen in de vijfde versnelling gescha keld nog voordat er goed en wel vaart zat in de economie. Het loopt met de economische teloorgang van Duitsland zo'n vaart nog niet zolang aan de Frankfurter beurs het ene record na het andere wordt gebroken. In een tempo waarbij 'de champag ne nauwelijks de kans krijgt om koud te worden', zoals een Duitse krant opmerkte. Dat aan de beurs zulke fantastische zaken worden gedaan is het beste bewijs dat het internationale vertrouwen in de Duitse economie en industrie ongebroken is. De overdracht van de drukke forenzenlijn Londen-Southend, aan de monding van de Theems, moest zelfs worden geannuleerd na verdenkingen van fraude door een directielid van de nieuwe exploitatiemaatschappij. In het zuiden van het land bleek vervolgens de eerste trein op de geprivatiseerde South Western- lijn (Londen-Southampton-Exe- ter) te eindigen als busdienst wegens werkzaamheden aan het spoor. Wat door de Conservatieve transportminister Sir George Young was begroet als het begin van 'de renaissance' van de Britse spoorwegen leek in de praktijk toch meer op het vertrouwde gestuntel van British Rail. Desal niettemin was het de eerste keer sinds 48 jaar dat particuliere exploitanten hun eigen spoor boekje mochten beheren op drie drukke lijnen. Behalve op de bei de genoemde tracé's werd een licensie vergeven voor het Inter city verkeer tussen Londen en Wales. Bedoeling is het totale Britse netwerk op den duur op te splitsen en over te dragen aan 25 exploitanten die het rollend materieel en de stations zullen leasen van de overheid. Daarvoor hebben ze zich dan gebonden aan een eisenpakket dat grofweg overeenkomt met het huidige Britse spoorboekje. De exploi tanten krijgen subsidie voor onrendabele bestemmingen. De eerste fase van de zeer oms treden railprivatisering draaide uit op een pijnlijke oefening voor de Conservatieve regering. De Labouroppositie, die tegen het opdelen van het Britse spoor net is maar tot nu toe vaag blijft over een toekomstige hernationa lisatie, heeft inmiddels aange drongen op een gerechtelijk onderzoek naar de fraude. Labourafgevaardigde Glenda Jackson en transport-schaduw- minister Brian Wilson konden vervolgens hun lol niet op toen ze eerste geprivatiseerde trein op de lijn Londen-Southampton bela chelijk mochten maken omdat die het einde van de rit niet haal de. Vanwege werkzaamheden aan het spoor moest een bus de laatste tien kilometer afleggen. DONDERDAG 22 FEBRUARI 1996

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21