Prijsafspraken medicijnen verboden 'Staat moet verlies Fokker financieren' Banken-cao geeft spraakverwarring Begemann verkoopt Holec Projects Werkgevers leveren slag om milieufonds J NedCar Helmond heeft 'concept-car' gereed Verlies-financiering Fokker voor Den Haag onacceptabel ECONOMIE A7 I noor Willem Reijn I n» Nederlandse Staat is aan het I lokker-debacle al vierhonderd I Lijoen gulden kwijt Volgens I In woordvoerder van het mirns- Lje van Economische Zaken i banken claims neerge- „r de staatsgegarandeerde Wettelijke maximumprijs mag niet feitelijke verkoopprijs zijn 1 .70 06-98.50 06-95.98 ÖAF Trucks volgt rolvo niet in Iproduktiebeperking volgers' over het Teruggang Half miljard PTT Telecom krijgt eerder concurrentie Postbank niet kapot van bankchipknip Daf Bus begint Roemeense busfabriek Handelsoverschot Japan duikt omlaag Euronews steunt Europese fimindustrie Jorritsma ziet weinig problemen in hoge toltarieven Oostenrijk 3RUARI 1996 A6 DESTEM DINSDAG 20 FEBRUARI 1996 Goud I Goud onbewerkt 20,850-21,450 bewerkt 23,030 Zilver zilver onbewerkt 260-330 I bewerkt 370 vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden exclaim d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend Lterdam/DenHaag-Bom- Lrdier wil een sterk afge- I bnkt Fokker overnemen, op I ÏÏaarde dat de Neder- I «idse overheid zich de eerste ren garant stelt voor verlie- tWi z0 verluidt in welinge- I lichte kringen. leningen, die de banken aan Fok ker hebben verstrekt. Dat geld drukt niet meer op Fokker, zegt de woordvoerder. De EZ-woordvoerder zegt niet te willen ingaan op de inhoud van de gesprekken, die minister Wij- ers met Bombardier-topman L. Beaudoin heeft gevoerd. Hij stelt wel, dat er in dat onderhoud nog geen concrete eisen op tafel zijn gelegd. „Wij verwachten dat Bombardier op korte termijn een finaal plan presenteert." In Montreal zegt een woordvoer ster, dat Bombardier geen infor matie geeft tot het concern een definitief besluit over Fokker heeft genomen. Bekend is dat er nog problemen op te lossen zijn voor export-faciliteiten, nieuwe lease-vliegtuigen en ontwikke lingskredieten. „Ik had verwacht dat Bombardier een bod onder voorwaarden aan de minister zou presenteren," zegt G. van den Heuvel van de Industriebond CNV. „Maar blijkbaar doen ze het andersom: ze willen eerst weten wat Wijers geeft, voordat ze een bod formuleren." Het onderwerp van verliesfinan- ciering wekt allergische reacties op in Den Haag. De EZ-woord voerder onderstreept de woorden van Wijers nog eens 'dat het heel moeilijk zal worden Fokker te redden'. „Het is vloeken in de kerk," beseft P. van Bers van de Indus triebond FNV. Verlies-financiering gaat in tegen alle geldende wetten van de door minister Wijers en de Haagse politiek gepredikte vrije markt economie. Van Bers zegt dat het Zuidkore- aanse Samsung door een verlan gen van verlies-conpensatie steeds nadrukkelijker in beeld komt. „Een probleem is wel dat Sam sung nog niet in de branche zit, in het onderzoek op een achterstand staat en qua cultuur nogal ver schilt van Fokker. Maar het is bijvoorbeeld wel kapitaalkrach tiger dan Bombardier." Den Haag wil niet afhankelijk worden van één kandidaat. „De minister is heel actief in zijn con tacten met potentiële overname kandidaten," zegt de woordvoer der van Wijers. De huidige afkoelingsperiode van Fokker wordt binnenkort met vier weken verlengd. De bewind voerders hebben dat bij de recht bank in Amsterdam aange vraagd. Dat betekent dat schuld eisers tijdens de huidige surséan ce opnieuw geen spullen bij Fok ker kunnen opeisen. Den Haag (anp) - Fabrikanten en leveranciers van geneesmid- I delen mogen de wettelijke maximumprijs voor geneesmiddelen piet als feitelijke verkoopprijs hanteren. Het kabinet heeft besloten zulke verticale prijsbinding te verbieden voor zowel peesmiddelen op voorschrift als medicijnen die zonder recept I te koop zijn. koo 396 14,00 16,00 ioo 371 2,70 2,10 I 1,00 408 1,60 1,90 1,00 803 9,00 a 7,10 a 1.00 319 4,00 2,90 1,00 311 1,25 0,65 |,oo 404 0,60 1,00 l.oo 311 5,50 5,40 1,00 851 9,50 6,80 1.00 1017 7,30 4,50 1,00 2022 5,30 a 2,80 1.00 1116 3,40 a 1,80 too 488 1,40 b 2,30 b f,00 451 2,20 3,40 fc.oo 1149 3,20 5,00 f.00 1697 5,00 b 7,20 f,00 975 7,00 b 10,00 f,00 332 9,50 b 13,50 Id.oo 341 12,50 b 17,20 b Dl .40 1500 2,92 - a 5,00 310 0,70 0,60 b5,00 333 2,00. 1,70 65,00 408 3,10 2,40 S0,00 2010 3,00 2,50 55,00 385 2,00 2,40 [12,00 2500 0,70 a 0,10 04,00 1212 1,40 a 2,10 B5.00 650 2,70 1,60 ko.oo 383 2,60 1,90 25,00 311 2,20 30,00 518 4,80 b 5,20 40,00 536 11,10 12,20 65,00 411 3,30 2,80 67,50 1177 1,90 1,60 65,00 1586 3,60 a 3,40 70,00 874 1J5Q 1,50 70,00 1107 3,40 3,30 65,00 728 1,60 1,60 57,50 752 0,80 0,90 65,00 959 3,50 3,40 67,50 555 4,90 4,90 180,00 400 0,80 a 0,90 130,00 388 6,00 7,50 140,00 649 8,00 11,50 235,00 652 5,30 2,70 1225,00 1749 1,20 b 2,20 b 230,00 1574 2,50 4,00 220,00 744 1,10 2,10 230,00 784 3,60 b 5,20 24,00 1189 2,30 2,20 ubs/06/Escort 6-LIJNEN es voor de rubriek lubs/06/escort tegen contante betaling aan iantoren worden opgegeven matie verplicht). arief excl. BTW: ag 14,84 Zaterdag 16,34 arief excl. BTW: dag 3,45 Zaterdag 3,80 met >hm tsige ;ode! nd ken eds iam 4970 ujn ikken jn in lor U! ÜJN! jereed e vlug rscha- isaumct, dat het verbod giste- bekend maakte, wil zo voor komen dat fabrikanten en leve ranciers omzetderving door de i prijzenwet geneesmiddelen op jiet publiek afwentelen. de prijzenwet kan minister it van volksgezondheid de pnjzen van geneesmiddelen aan 'een maximum binden. Dat maxi mum is gebaseerd op het prijsni- I veau in omringende landen, waar medicijnen gemiddeld zo'n 20 'procent goedkoper zijn. Fabri kanten en leveranciers zullen jaardoor inkomsten derven, hoe- Lel het maximum in een enkel [geval hoger zal zijn dan de huidi- he prijs. Door individuele verticale prijs afspraken tussen fabrikant en leverancier te verbieden, voor komt het kabinet dat zij de maxi mumprijs als feitelijke verkoop prijs opleggen voor apothekers, drogisten en apotheekhoudende huisartsen. Zo zouden zij het te lijden verlies weer kunnen goedmaken. Collec tieve verticale prijsbinding en horizontale prijsafspraken (tus sen leveranciers of fabrikanten onderling) zijn al langer verbo den. Individuele verticale prijsbin ding komt nu nog nauwelijks voor, maar het kabinet wil de weg bij voorbaat afsnijden. I Houten (anp) - De vijf vakbonden in het bankbedrijf willen lopnieuw onderhandelen over de cao. Minder dan een jaar na Ihet cao-akkoord zijn werkgevers en bonden het zó oneens over Ideuitleg ervan, dat volgens de bonden de oorspronkelijke dele- I gaties van werkgevers en werknemers weer rond de tafel moe iten gaan zitten. gestuurd. De Werkgeversvereni ging voor het bankbedrijf, die de cao-onderhandelingen voert, kon die dag echter niet reageren. Aanleiding voor de onenigheid is ABN Amro, waar bijna 20 pro cent van het personeel geen kor tere werkweek krijgt. De bonden zijn daar woedend over. Enkele weken geleden dreigden zij met een kort geding om de bank in het gareel te krijgen, maar dat riep in dat stadium te veel juridische problemen op. De vakorganisaties kozen er daarom voor om opnieuw te onderhandelen over de tekst van de cao binnen de kerncomissie. De bonden stellen dat de cao de intentie had zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden. De werkgeversvereniging bestrijdt dat. De werkgevers betogen bovendien dat een bank in sommige situaties juist werk gelegenheid kan sparen door de werkweek niet in te korten. De bank kan dan immers goedkoper werken, waardoor verlies aan marktaandeel wordt voorkomen. De bonden willen nu met de werkgeversdelegatie hardere afspraken maken over de kortere werkweek. Die geldt in hun ogen voor vrijwel al het personeel; alleen degenen die echt niet gemist kunnen worden, mogen langer werken. De bonden hopen op steun van de overige banken, omdat die benadeeld zouden zijn door wijze waarop ABN Amro de cao interpreteert. Impressievan de concept-car die NedCar PD E zal onthullen tijdens de autoshow in Genève. probeerden de ■honden het meningsverschil nog lit overbruggen binnen de zoge- kerncommissie, waarin [.niet alle werkgeversonderhande- s vertegenwoordigd zijn. commissie kon het echter ■met eens worden. Daarom is het woord nu aan de tan-onderhandelaars, aldus de nden. „Mochten wij niet tot i eensluidende tekst kunnen men, dan lijkt het ons raad zaam, alvorens eventuele juridi- Isclie stappen te ondernemen, het ■interpretatieverschil te bespre- l'sen met de voltallige werkge- I versdelegatie. Kern van het pro- tleem is immers de geest van de |eao," zo schreven de gezamenlij ke bonden vrijdag aan de werk- Helmond - NedCar Product Design Engineering (PD E) in Helmond is klaar met de ontwikkeling van een concept voor een lichtgewicht en milieuvriendelijke familie auto. Het grotendeels uit alu minium opgebouwde voertuig weegt 850 kilo en zal komende maand voor het eerst worden getoond op de internationale motorshow in Genève. NedCar PD E is drie jaar gele den begonnen met de ontwikke ling van het nieuwe concept. Sinds begin 1994 wordt samenge werkt met 24 industriële partners onder wie DSM, Hoogovens, Rey nolds en Siemens. Het project - dat door het leven gaat als Access Aluminium-based Con cept of a CO2 Emissions Saving Sub-compact car- wordt gesubsidieerd met Europese gel den in het kader van het techno logie-stimuleringsprogramma Eureka. Het Helmondse ontwik kelingsbedrijf van NedCar wilde gisteren, vooruitlopend op de officiële onthulling in Genève, nog niet veel kwijt over het pro ject. In een eerder stadium heeft NedCar aangegeven, dat Access een volledig ontwikkelde, auto zal opleveren, maar dat die niet door de onderneming zelf in pro- duktie wordt genomen. Het is de bedoeling, dat een derde het pro ject zal 'adopteren'. Of daarvoor inmiddels een gegadigde is gevonden, wilde een woordvoer der gisteren niet zeggen. De nieuwe auto is gebaseerd op een zogenoemd spaceframe, een ruimtelijk geraamte dat de plaats inneemt van de gebruikelijke afzonderlijke plaatdelen. Het geraamte is voorzien van een aantal bevestigingspunten voor onderdelen, die voor een snelle assemblage moeten zorgdragen. De ingenieurs hebben gekozen voor een zogenoemde modulaire constructie, waarbij wordt gewerkt met zoveel mogelijk in elkaar te klikken elementen in plaats van vele losse onderdelen. Het Access-frame bevat maar tweederde van het aantal onder delen dat normaal nodig is. Door veel gebruik te maken van aluminium en kunststoffen (ther moplastics) heeft de auto een laag gewicht en lage produktiekosten en is het materiaal grotendeels voor hergebruik geschikt. Niette min voldoet het model volgens de ontwerpers aan hoge veiligheids normen. De auto is voorzien van een vier cylinder-motor, heeft een lage uitstoot van schadelijke stoffen en is geluidsarm. De 4,25 meter lange concept-car ken merkt zich verder door een brandstofverbruik van minder dan 1 op 22 en 'een royale bin nenruimte bij compacte buiten afmetingen'. Na de autotentoonstelling in Illustratie NedCar Genève start NedCar met een testprogramma met een volledig gebruiksklaar prototype van de Access-auto. Aan het einde van het jaar zal een kleine 'vloot' beschikbaar zijn voor een evalu atie door potentiële klanten. NedCar PD E heeft zich voor genomen uit te groeien tot een van de belangrijkste ontwikke lingscentra in de automobielsec tor van Europa. De drie aandeel houders (Volvo, Mitsubishi en de Staat) hebben het ontwikkelings bedrijf te verstaan gegeven, dat het 30 procent van zijn omzet uit orders voor derden moet halen om zelfstandig te kunnen voort bestaan. Een woordvoerder van PD E zei gisteren tevreden te zijn over het aantal eigen orders, dat in 1995 is geboekt. Het bedrijf werkt met een vaste bezetting van 320 mensen. Momenteel zijn daarnaast onge veer 100 mensen op tijdelijke basis in Helmond actief. Hoogtepunten! Hoof 39 vrouwen binnen 1 gebruiken de vreemdste middelen! Je kunt ook met ze! 1gpm. 06-9858. Op z'n Frans! Ze slaat.haar zachte lippen om jetf Haar tong gaat°Pe6n4n6 Zalig hel 1qpm. 06J}6Ag^_ Grieks! 06-9591 pak die meisjes achterlangs. O hun rokje! 1gpm.- Donkere Harriet DD-cup,^ dunne witte lin9®"® pei thuis verwend worden! Be nrive! 06-9524 prnjg:- Nw! Gluur door de ramen Esther en Peter en beie mee wat ze met Anja do nfi-3?032313 maarjSES^-; Geen meededogeri jou! Je meestere:oo033113 te doen 1 aom 06 Bel dames thuis 24 u/p.d. 1 gjÜÜ- Bel vrouwen thuis in heel Nederland GEHEELPRWE Hete Huisvrouwen 9 s£,x echt telnrs. v. grat's 06-9664 (75gpm> J is een uitnodiging van |fe strekking aan de werkgevers l!?n?nze redactie economie ven - Volvo Trucks eerste fabrikant van - vagens in Europa ploten zijn produktie dit Pr te beperken als gevolg I'M een verwachte terugval in I® vraag. De stap van de Itweedse truckproducent r'ordt nauwlettend gevolgd DAF Trucks, maar de hovense onderneming li.et volgens een woordvoerder F ^t moment geen aanlei- JS zijn produktieplannen F! te stellen. Itf ??cks maakte in januari Imm aantal in Eindhoven ®'edo te maken vrachtwa- 1! in 1996 naar verwachting te l-S^rbogen van 16.656 tot lm ^AF zjt momenteel CfoduktietemPO van onge- vrachtwagens per dag en van uit dit aantal de lom! '^d verder te zullen lï«vennaar 90 voertuigen. lMtkmV°uZiet' dat de Europese &rkt in de tweede helft lüveau laair^let langer het hoge a', kunnen vasthouden, liw f°rdetotale verkopen van «en H la§er zullen uitko- 1)95 de 112.000 stuks van s dan e Weedse onderneming Pessimistischer dan Iftocent n°g e6n groei van 3 vL,oorspelien- FWo Z1Jn Produktie terug- rtuL Van 43'000 tot 35-000 b«V fVorig iaar verkocht s U 'J, 35.200 bedrijfswa- 1% 1 non Pf°duktiebeperking ten ,.vaade 15.000Europese JVVolvo gemoeid. Het ï2i, gedwongen ontsla- lil„,n,met onder andere 1 Produktiepauzes. Van onze verslaggever Breda - Begemann verkoopt dochter Holec Projects aan het automatiserings concern Getronics. De bedrijven maakten gisteravond in een gemeenschappelijke verklaring bekend 'dat de verwachting gewettigd is dat binnenkort overeenstemming wordt bereikt'. Holec Projects is gevestigd in Hengelo en is internationaal leverancier van projecten en systemen op het gebied van opwekking, transport, distributie en conversie van elek trische energie, alsmede industriële automa tisering. De belangrijkste markten voor Holec Projects zijn onder meer de openbare energie voorziening, voedingsindustrie en openbaar vervoer. Bij het bedrijf werken 575 mensen. Over 1995 draaide Holec Projects een omzet van 160 miljoen gulden. Volgens Begemann is het bedrijf winstgevend en heeft het een uitste kende orderportefeuille ter waarde van twee honderd miljoen gulden. De verkoop van Holec Projects past in een reeks van verkopen, waarmee Begemann de schuldenlast saneert. De Begemann Groep moest vorig jaar voor ruim tweehonderd mil joen gulden aan leningen aflossen. Begemann verkocht in een lange reeks bedrijf Holec International (omzet 350 min, 1500 werkne mers), Holec Hoogspanning DocData/IAG 70 min, 450 mensen) en HDS Infomanage- ment (50 werknemers). De Begemann Groep beëindigde daarnaast een reeks van verliesgevende activiteiten: G&G in België, Windmaster België en de Machinefabriek Stramproy. Tien dagen geleden trok Joep van den Nieu- wenhuyzen zich definitief terug als topman van het door hem opgebouwde concern. Hij nam de scheepswerf RDM van Begemann over om als basis voor een nieuwe industriële cluster te dienen. Daarmee slonk Begemann Door Willem Reijn Amsterdam/Den Haag - Het zal een stevig gevecht worden tussen minister Wijers en Bombardier, overname-kan didaat nummer één van Fok ker. Waarbij het de vraag is of het Canadese concern zijn troeven goed getimed op tafel legt dan wel zijn hand over speelt. Een eis van verlies-financiering, die naar verluidt is geopperd, zal altijd een brug te ver zijn voor minister Wijers en politiek Den Haag. Het kabinet zou in princi pe wel bereid zijn om eenmalige steun te verlenen, zoals Wijers en Kok die al aan Dasa hadden aangeboden: de resterende klei ne vierhonderd miljoen van de schulden bij de overheid van 800 miljoen gulden, alsmede een rechtstreekse kapitaalsinjectie van vier- tot vijfhonderd miljoen gulden. Waarbij in het gesprek met Dasa indertijd zou zijn aangegeven, dat er nog enige rek in dit bod zat, als de Duitsers zich meer zouden inspannen dan het gebo den miljard. Hoever Wijers dit maal wil gaan, zal mede afhan gen van de plannen van Bom bardier. In het algemeen geldt: des te minder banen er overblij ven, des te minder steun zal Den Haag willen verlenen. „Wij kij ken daarbij niet alleen naar het aantal banen, maar ook naar het niveau. Voor hoogwaardige werkgelegenheid hebben we meer over," zegt de woordvoer der van Wijers. Het zal dus een interessante dis cussie worden tussen Bombar dier en Wijers. Want het meest optimistische scenario van de bewindvoerders voorziet in een totale teruggang met 2500 men sen van 7900 naar 5400 banen bij Fokker. Dat aantal is inclu sief de in principe gezonde doch terondernemingen, die buiten het faillissement vallen: Elmo en Fokker Aircraft Services in Woensdrecht en Fokker Special Products in Hoogeveen. Het aantal van 2500 bestaat uit twee reorganisatie-ronden, die Fokker nog moest gaan in het kader van 'Fokker 2000' (670 banen) en de aangekondigde management-slag (130). Om te overleven zou Bombardier de ontwikkelingsafdeling (enginee ring) van 1100 tot 300 kunnen uitkleden (deels al verwerkt in Fokker 2000). Op het hoofdkan toor kan de overnemer de bezem verder laten vegen. En verder zou het nieuwe Fokker veel meer op de wereldmarkt kunnen bestellen in plaats van bij de toeleveranciers in Papendrecht en Ypenburg, waar nu nog 1900 mensen werken. De nieuwe sanering zal de minister te denken geven. Als Fokker 'gewoon' omvalt, blijven er naar schatting tweeduizend banen overeind: bij de gezonde dochters en bij het service bedrijf dat de huidige Fokker- vloot bij de klanten in de lucht moet houden. De nieuwe kas-steun van een half miljard gulden zou voorlo pig een slordige 2500 banen in stand houden: dat is twee ton per baan. Ondertussen weet Wij ers ook, dat Fokker in de toe komst opnieuw geld nodig zal hebben voor de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigprogram ma's. Die bedragen hoeven op zich niet zo dramatisch hoog te zijn, als Fokker ervan afziet om com pleet nieuwe vliegtuigtypes te ontwikkelen. Het FA-X-toestel, dat Fokker en Dasa met de Chi nezen en Koreanen wilde bou wen, kostte vier tot vijf miljard gulden aan ontwikkeling. Maar Boeing weet met het steeds verder doorontwikkelen van bestaande vliegtuigtypes twee derde van de markt in handen te houden, hoewel de vliegtuigen minder geavanceerd zijn dan de Europese Airbussen. Zo zou Fokker voorlopig met het verder uitontwikkelen van de Fokker 70 en 100 nog wel een tijd voor uit kunnen. Tegelijkertijd betekent een der gelijke strategie dat de overblij vende werkgelegenheid op een lager niveau komt en dus minder 'subidiabel' is. „We hebben nog geen plan van Bombardie gezien, waarin we kunnen nagaan op welke wijze Fokker tegen marktconforme prijzen vliegtuigen kan produceren," formuleert de EZ-woordvoerder de allereerste eis van Wijers. Dat Bombardier eisen stelt aan de overheid is op zich logisch, omdat de hele vliegtuigindustrie internationaal van steun, zowel direct als indirect, aan elkaar hangt. Bij de overname van het Noordierse Short kreeg Bom bardier van de Noordierse over heid een soort bruidschat mee. Garanties voor eventuele verlie zen is voor politiek Den Haag zonder meer een brug te ver. Uiteindelijk kan wel eens blij ken dat Fokker helemaal omvalt. „Wijers maakt de eind afweging of elke gulden op de beste manier wordt besteed," stelt de woordvoerder nog eens. Maar ook het uitspelen van kan didaten kan helpen, zowel voor Wijers, als voor Fokker. Vandaar dat Samsung bepaald nog niet buiten beeld is. Gelui den als zou het Koreaanse bedrijf zich weinig vakbonds- en werknemersvriendelijk opstel len, raken vakbondsman Van Bers niet. „Onze indruk is, dat Samsung zich buiten Zuidkorea gewoon aanpast aan de locale situatie." ECONOMIE KORT Den Haag - Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat heeft gisteren toegegeven eaan sterke druk uit de Tweede Kamer om het monopolie van PTT Telecom op gewone telefonie (via draad of kabel) reeds per 1 juli volgend jaar op te heffen in plaats van 1 januari 1998, de uiterste datum van de Europese Unie. Jorritsma toonde zich bovendien bereid niet aan slechts één concurrent graafrecht te verlenen - in feite een verplichting aan de burger om te gedogen dat door zijn grond kabels worden gegraven - maar aan meerdere. Dat betekent ook, dat een oplossing gevonden moet worden voor het echte knelpunt om te komen tot meer concurren tie, het toewijzen van de radiofrequenties die nodig zijn voor de straalzenders om vaste telefoonnetten goed te laten functioneren. Amsterdam - Postbank/PTT Telecom is niet ondersteboven van de versnelde invoering van de chipknip door de gezamenlijke banken deze zomer. „Wij gaan met de voorbereidingen voor onze chipknip gewoon door en we hopen er in oktober mee op de markt te komen. Een gesprek met de banken over hun initiatief is niet aan de orde," aldus desgevraagd een woordvoerder van Post bank/PTT Telecom. Zullen beide chipknips elkaar dus niet bijten, iets anders wordt het met de toepasbaarheid van de elektronische portemonnee. „We moeten wel met de banken om de tafel gaan zitten om te bereiken dat er één kastje in de winkels komt, waar in met beide chipknips kan worden afgerekend," aldus de woord voerder. Afgelopen weekeinde werd bekend dat de banken een jaar eerder dan verwacht gereed zijn om hun chipknip landelijk in te voeren. Met de betaalkaart kan de klant dan, behalve winke len, ook bellen, parkeren en reizen met het openbaar vervoer. Ook de chipkaart van Postbank/PTT Telecom zal geschikt zijn voor multifunctioneel gebruik. Eindhoven/Valkenswaard - Daf Bus en Berkhof Beheer beginnen midden volgend jaar met de produktie van stadsbussen in Roe menië. De nieuwe fabriek wordt opgezet met Roemeense partners. Daf Bus schat de totale investeringskosten op 10 miljoen. De Roemeense deelnemers, stedelijk vervoersmaatschappij RATB uit Boekarest en RomAmerica Invest, krijgen een belang van 40 pro cent in de nieuwe onderneming. De beide Nederlandse partners hebben het resterende gedeelte in handen. Tokyo - Japan ziet zijn handelsoverschot met de maand zakken. In januari kwam het surplus uit op 467 miljoen dollar. In januari 1995, toen de Japanse export door de aardbeving in Kobe juist sterk terugviel, lag het overschot nog op 2,8 miljard dollar. Het is de zevende achtereenvolgende maand dat Japan zijn handels overschot ziet dalen, al moet worden aangetekend dat de export in januari wegens de vrije dagen na Nieuwjaar meestal weinig voorstelt. Maar er tekent zich een structurele omslag af, waarbij de groei van de export achterblijft bij die van de import. Berlijn - Het televisiestation Euronews gaat de Europese filmin dustrie steunen. Daartoe is maandag in Berlijn een contract gete kend. Samen met Eurimages, de afdeling film van de Europese Unie, wil Euronews de productie van de continentale films bevor deren. Producers die subsidies van Eurimages ontvangen, kunnen de ontwikkelingen rond hun produkties voortaan kwijt in het magazine Cinema van Euronews. Die publiciteit moet een tegen wicht bieden aan Amerikaanse films die met grote pr-budgetten plegen te werken. opnieuw met honderd miljoen gulden omzet en 450 werknemers. Volgens de woordvoerster van Begemann zal de verkoop van Holec Projects geen gevolgen hebben voor het personeel. „Holec Projects zal als zelfstandige werkmaatschappij binnen Getronics opereren." De woordvoerster kon gisteren niet zeggen of de eventuele boekwinst op de verkoop over 1995 of over 1996 zal worden genomen. In het verleden is Begemann bekritiseerd, omdat bedrijfsverkopen na 1 januari toch in het voorgaande jaar werden geboekt. Analisten verdachten Begemann ervan daarmee jaarcij fers op te fleuren. Over de prijs zou overigens nog geen definitieve overeenstemming zijn bereikt. Getronics verwacht door de voorgenomen aansluiting van Holec Projects de positie in een interessante groeimarkt verder te kunnen uitbouwen. Daarbij vullen Holec Projects en Getronics elkaar aan. Den Haag (anp) - Minister Jorritsma (Verkeer) ziet voor alsnog geen onoverkomelijke problemen voor de Neder landse transportsector, nu Oostenrijk een fikse verho ging van de toltarieven op de Brennerautobahn heeft inge voerd. Met de hogere tol, die geldt sinds 1 februari, wil Oostenrijk het vrachtverkeer op deze belangrij ke Europese verbinding beper ken. De kostenverhoging kan oplopen tot 130 procent (nachtta rief), zo laat de minister weten in antwoorden op kamervragen van de WD'erBlaauw. Volgens Jorritsma zuilen de aan zienlijke verhogingen geen grote belemmering vormen voor de handel tussen de lidstaten van de Europese Unie. De hogere kosten kunnen waarschijnlijk wel in de vervoersprijs worden verwerkt, zo denkt ze. Jorritsma. FOTOPERSBUREAU DIJKSTRA Een dramatische verschuiving van het transitovervoer naar Frankrijk of Zwitserland is vol gens de minister niet realistisch. Samen met haar Duitse collega Wissmann is Jorritsma wel bereid de vrees van wegtranspor- teurs voor hogere kosten in Euro pees verband te bespreken. Den Haag - De werkgeversorganisatie VNO-NCW is het met EnergieNed, de organisatie van de nutsbedrijven, eens gewor den over de opzet van een fonds, waarmee bedrijven investe ringen in energiebesparing kunnen financieren. Vice-voorzitter Blankert van VNO-NCW heeft dat maandag bekend gemaakt. De aankondiging van Blankert is ongetwijfeld tegen het zere been van de werkgeversorganisatie MKB-Nederland. Deze organisa tie kon het niet met EnergieNed eens worden over een zogeheten MKB-fonds voor kleine en mid delgrote bedrijven en is vervol gens buiten het overleg met VNO-NCW gehouden. De energiedistributiebedrijven heffen de zogeheten MAP-toeslag (MAP= Milieu Actie Plan) op hun tarieven. Jaarlijks levert dat ongeveer 300 miljoen gulden op. De consument ziet het geld van de toeslag, die per energiebedrijf wordt geheven en gemiddeld 1,8 procent bedraagt, terug door voorlichting en onder andere spaarlampacties. Voor de grote industrie is er een energiebesparingsprogramma. Kleine en middelgrote bedrijven zien weinig of niets terug van de toeslag. VNO-NCW wil dat de toeslag die kleine en middelgrote bedrijven betalen, wordt gestort in een zogeheten 'revolving fund'. Bedrijven kunnen lenen uit het fonds en betalen de investerings kosten met een lage rente terug. Het terugbetaalde geld komt opnieuw in het fonds. Bedrijven die een meerjarenafspraak heb ben om energie te besparen, zou den moeten worden vrijgesteld van de MAP-toeslag, maar ook niet uit het fonds kunnen putten. Het mislukken van het overleg tussen EnergieNed en MKB- Nederland was voor de rege ringspartijen in de Tweede Kamer aanleiding een motie in te dienen. Daarin vragen zij minis ter Wijers van Economische Zaken te bevorderen, dat er bin nen drie maanden een MKB- fonds van tachtig miljoen gulden komt. De Kamer zal de motie deze week behandelen, evenals een motie die aandringt op strenger toe zicht op de energiebedrijven bij de besteding van de MAP-gelden. Die besteding is hoogst ondoor zichtig. Voor tientallen miljoenen guldens is geen geschikte aan wending gevonden. Blankert stelt dat goede ervarin gen zijn opgedaan met de meerja renafspraken bij de grotere ener gie-intensieve bedrijven. Inmid dels is er ook een meerjarig akkoord tussen de overheid en de zorgsector. Binnen een jaar vol gen de supermarkten. Maar voor het midden- en kleinbedrijf, dat een grote verscheidenheid kent, zijn moeilijk per bedrijfstak afspraken te maken. Daarvoor moet het Energiebesparingsfonds soelaas bieden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7