Prijsafspraken medicijnen verboden
'Staat moet verlies Fokker financieren'
Banken-cao geeft
spraakverwarring
Begemann verkoopt Holec Projects
Werkgevers leveren
slag om milieufonds
J
NedCar Helmond heeft 'concept-car' gereed
Verlies-financiering Fokker voor Den Haag onacceptabel
ECONOMIE
A7
I noor Willem Reijn
I n» Nederlandse Staat is aan het
I lokker-debacle al vierhonderd
I Lijoen gulden kwijt Volgens
I In woordvoerder van het mirns-
Lje van Economische Zaken
i banken claims neerge-
„r de staatsgegarandeerde
Wettelijke maximumprijs mag niet feitelijke verkoopprijs zijn
1
.70
06-98.50
06-95.98
ÖAF Trucks volgt
rolvo niet in
Iproduktiebeperking
volgers' over het
Teruggang
Half miljard
PTT Telecom krijgt eerder concurrentie
Postbank niet kapot van bankchipknip
Daf Bus begint Roemeense busfabriek
Handelsoverschot Japan duikt omlaag
Euronews steunt Europese fimindustrie
Jorritsma ziet weinig problemen
in hoge toltarieven Oostenrijk
3RUARI 1996 A6
DESTEM
DINSDAG 20 FEBRUARI 1996
Goud
I Goud onbewerkt 20,850-21,450
bewerkt 23,030
Zilver
zilver onbewerkt 260-330
I bewerkt 370
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
exclaim
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
Lterdam/DenHaag-Bom-
Lrdier wil een sterk afge-
I bnkt Fokker overnemen, op
I ÏÏaarde dat de Neder-
I «idse overheid zich de eerste
ren garant stelt voor verlie-
tWi z0 verluidt in welinge-
I lichte kringen.
leningen, die de banken aan Fok
ker hebben verstrekt. Dat geld
drukt niet meer op Fokker, zegt
de woordvoerder.
De EZ-woordvoerder zegt niet te
willen ingaan op de inhoud van
de gesprekken, die minister Wij-
ers met Bombardier-topman L.
Beaudoin heeft gevoerd. Hij stelt
wel, dat er in dat onderhoud nog
geen concrete eisen op tafel zijn
gelegd. „Wij verwachten dat
Bombardier op korte termijn een
finaal plan presenteert."
In Montreal zegt een woordvoer
ster, dat Bombardier geen infor
matie geeft tot het concern een
definitief besluit over Fokker
heeft genomen. Bekend is dat er
nog problemen op te lossen zijn
voor export-faciliteiten, nieuwe
lease-vliegtuigen en ontwikke
lingskredieten. „Ik had verwacht
dat Bombardier een bod onder
voorwaarden aan de minister zou
presenteren," zegt G. van den
Heuvel van de Industriebond
CNV. „Maar blijkbaar doen ze
het andersom: ze willen eerst
weten wat Wijers geeft, voordat
ze een bod formuleren."
Het onderwerp van verliesfinan-
ciering wekt allergische reacties
op in Den Haag. De EZ-woord
voerder onderstreept de woorden
van Wijers nog eens 'dat het heel
moeilijk zal worden Fokker te
redden'.
„Het is vloeken in de kerk,"
beseft P. van Bers van de Indus
triebond FNV.
Verlies-financiering gaat in tegen
alle geldende wetten van de door
minister Wijers en de Haagse
politiek gepredikte vrije markt
economie.
Van Bers zegt dat het Zuidkore-
aanse Samsung door een verlan
gen van verlies-conpensatie
steeds nadrukkelijker in beeld
komt.
„Een probleem is wel dat Sam
sung nog niet in de branche zit, in
het onderzoek op een achterstand
staat en qua cultuur nogal ver
schilt van Fokker. Maar het is
bijvoorbeeld wel kapitaalkrach
tiger dan Bombardier."
Den Haag wil niet afhankelijk
worden van één kandidaat. „De
minister is heel actief in zijn con
tacten met potentiële overname
kandidaten," zegt de woordvoer
der van Wijers.
De huidige afkoelingsperiode van
Fokker wordt binnenkort met
vier weken verlengd. De bewind
voerders hebben dat bij de recht
bank in Amsterdam aange
vraagd. Dat betekent dat schuld
eisers tijdens de huidige surséan
ce opnieuw geen spullen bij Fok
ker kunnen opeisen.
Den Haag (anp) - Fabrikanten en leveranciers van geneesmid-
I delen mogen de wettelijke maximumprijs voor geneesmiddelen
piet als feitelijke verkoopprijs hanteren. Het kabinet heeft
besloten zulke verticale prijsbinding te verbieden voor zowel
peesmiddelen op voorschrift als medicijnen die zonder recept
I te koop zijn.
koo
396
14,00
16,00
ioo
371
2,70
2,10 I
1,00
408
1,60
1,90
1,00
803
9,00 a
7,10 a
1.00
319
4,00
2,90
1,00
311
1,25
0,65
|,oo
404
0,60
1,00
l.oo
311
5,50
5,40
1,00
851
9,50
6,80
1.00
1017
7,30
4,50
1,00
2022
5,30 a
2,80
1.00
1116
3,40 a
1,80
too
488
1,40 b
2,30 b
f,00
451
2,20
3,40
fc.oo
1149
3,20
5,00
f.00
1697
5,00 b
7,20
f,00
975
7,00 b
10,00
f,00
332
9,50 b
13,50
Id.oo
341
12,50 b
17,20 b
Dl .40
1500
2,92
- a
5,00
310
0,70
0,60
b5,00
333
2,00.
1,70
65,00
408
3,10
2,40
S0,00
2010
3,00
2,50
55,00
385
2,00
2,40
[12,00
2500
0,70 a
0,10
04,00
1212
1,40 a
2,10
B5.00
650
2,70
1,60
ko.oo
383
2,60
1,90
25,00
311
2,20
30,00
518
4,80 b
5,20
40,00
536
11,10
12,20
65,00
411
3,30
2,80
67,50
1177
1,90
1,60
65,00
1586
3,60 a
3,40
70,00
874
1J5Q
1,50
70,00
1107
3,40
3,30
65,00
728
1,60
1,60
57,50
752
0,80
0,90
65,00
959
3,50
3,40
67,50
555
4,90
4,90
180,00
400
0,80 a
0,90
130,00
388
6,00
7,50
140,00
649
8,00
11,50
235,00
652
5,30
2,70
1225,00
1749
1,20 b
2,20 b
230,00
1574
2,50
4,00
220,00
744
1,10
2,10
230,00
784
3,60 b
5,20
24,00
1189
2,30
2,20
ubs/06/Escort
6-LIJNEN
es voor de rubriek
lubs/06/escort
tegen contante betaling aan
iantoren worden opgegeven
matie verplicht).
arief excl. BTW:
ag 14,84 Zaterdag 16,34
arief excl. BTW:
dag 3,45 Zaterdag 3,80
met
>hm
tsige
;ode!
nd
ken
eds
iam
4970
ujn
ikken
jn in
lor U!
ÜJN!
jereed
e vlug
rscha-
isaumct, dat het verbod giste-
bekend maakte, wil zo voor
komen dat fabrikanten en leve
ranciers omzetderving door de
i prijzenwet geneesmiddelen op
jiet publiek afwentelen.
de prijzenwet kan minister
it van volksgezondheid de
pnjzen van geneesmiddelen aan
'een maximum binden. Dat maxi
mum is gebaseerd op het prijsni-
I veau in omringende landen, waar
medicijnen gemiddeld zo'n 20
'procent goedkoper zijn. Fabri
kanten en leveranciers zullen
jaardoor inkomsten derven, hoe-
Lel het maximum in een enkel
[geval hoger zal zijn dan de huidi-
he prijs.
Door individuele verticale prijs
afspraken tussen fabrikant en
leverancier te verbieden, voor
komt het kabinet dat zij de maxi
mumprijs als feitelijke verkoop
prijs opleggen voor apothekers,
drogisten en apotheekhoudende
huisartsen.
Zo zouden zij het te lijden verlies
weer kunnen goedmaken. Collec
tieve verticale prijsbinding en
horizontale prijsafspraken (tus
sen leveranciers of fabrikanten
onderling) zijn al langer verbo
den.
Individuele verticale prijsbin
ding komt nu nog nauwelijks
voor, maar het kabinet wil de
weg bij voorbaat afsnijden.
I Houten (anp) - De vijf vakbonden in het bankbedrijf willen
lopnieuw onderhandelen over de cao. Minder dan een jaar na
Ihet cao-akkoord zijn werkgevers en bonden het zó oneens over
Ideuitleg ervan, dat volgens de bonden de oorspronkelijke dele-
I gaties van werkgevers en werknemers weer rond de tafel moe
iten gaan zitten.
gestuurd. De Werkgeversvereni
ging voor het bankbedrijf, die de
cao-onderhandelingen voert, kon
die dag echter niet reageren.
Aanleiding voor de onenigheid is
ABN Amro, waar bijna 20 pro
cent van het personeel geen kor
tere werkweek krijgt. De bonden
zijn daar woedend over. Enkele
weken geleden dreigden zij met
een kort geding om de bank in het
gareel te krijgen, maar dat riep in
dat stadium te veel juridische
problemen op.
De vakorganisaties kozen er
daarom voor om opnieuw te
onderhandelen over de tekst van
de cao binnen de kerncomissie.
De bonden stellen dat de cao de
intentie had zoveel mogelijk
werkgelegenheid te behouden.
De werkgeversvereniging
bestrijdt dat. De werkgevers
betogen bovendien dat een bank
in sommige situaties juist werk
gelegenheid kan sparen door de
werkweek niet in te korten. De
bank kan dan immers goedkoper
werken, waardoor verlies aan
marktaandeel wordt voorkomen.
De bonden willen nu met de
werkgeversdelegatie hardere
afspraken maken over de kortere
werkweek. Die geldt in hun ogen
voor vrijwel al het personeel;
alleen degenen die echt niet
gemist kunnen worden, mogen
langer werken. De bonden hopen
op steun van de overige banken,
omdat die benadeeld zouden zijn
door wijze waarop ABN Amro de
cao interpreteert.
Impressievan de concept-car die NedCar PD E zal onthullen tijdens de autoshow in Genève.
probeerden de
■honden het meningsverschil nog
lit overbruggen binnen de zoge-
kerncommissie, waarin
[.niet alle werkgeversonderhande-
s vertegenwoordigd zijn.
commissie kon het echter
■met eens worden.
Daarom is het woord nu aan de
tan-onderhandelaars, aldus de
nden. „Mochten wij niet tot
i eensluidende tekst kunnen
men, dan lijkt het ons raad
zaam, alvorens eventuele juridi-
Isclie stappen te ondernemen, het
■interpretatieverschil te bespre-
l'sen met de voltallige werkge-
I versdelegatie. Kern van het pro-
tleem is immers de geest van de
|eao," zo schreven de gezamenlij
ke bonden vrijdag aan de werk-
Helmond - NedCar Product
Design Engineering (PD
E) in Helmond is klaar met de
ontwikkeling van een concept
voor een lichtgewicht en
milieuvriendelijke familie
auto. Het grotendeels uit alu
minium opgebouwde voertuig
weegt 850 kilo en zal komende
maand voor het eerst worden
getoond op de internationale
motorshow in Genève.
NedCar PD E is drie jaar gele
den begonnen met de ontwikke
ling van het nieuwe concept.
Sinds begin 1994 wordt samenge
werkt met 24 industriële partners
onder wie DSM, Hoogovens, Rey
nolds en Siemens. Het project
- dat door het leven gaat als
Access Aluminium-based Con
cept of a CO2 Emissions Saving
Sub-compact car- wordt
gesubsidieerd met Europese gel
den in het kader van het techno
logie-stimuleringsprogramma
Eureka. Het Helmondse ontwik
kelingsbedrijf van NedCar wilde
gisteren, vooruitlopend op de
officiële onthulling in Genève,
nog niet veel kwijt over het pro
ject. In een eerder stadium heeft
NedCar aangegeven, dat Access
een volledig ontwikkelde, auto
zal opleveren, maar dat die niet
door de onderneming zelf in pro-
duktie wordt genomen. Het is de
bedoeling, dat een derde het pro
ject zal 'adopteren'. Of daarvoor
inmiddels een gegadigde is
gevonden, wilde een woordvoer
der gisteren niet zeggen.
De nieuwe auto is gebaseerd op
een zogenoemd spaceframe, een
ruimtelijk geraamte dat de plaats
inneemt van de gebruikelijke
afzonderlijke plaatdelen. Het
geraamte is voorzien van een
aantal bevestigingspunten voor
onderdelen, die voor een snelle
assemblage moeten zorgdragen.
De ingenieurs hebben gekozen
voor een zogenoemde modulaire
constructie, waarbij wordt
gewerkt met zoveel mogelijk in
elkaar te klikken elementen in
plaats van vele losse onderdelen.
Het Access-frame bevat maar
tweederde van het aantal onder
delen dat normaal nodig is.
Door veel gebruik te maken van
aluminium en kunststoffen (ther
moplastics) heeft de auto een laag
gewicht en lage produktiekosten
en is het materiaal grotendeels
voor hergebruik geschikt. Niette
min voldoet het model volgens de
ontwerpers aan hoge veiligheids
normen. De auto is voorzien van
een vier cylinder-motor, heeft
een lage uitstoot van schadelijke
stoffen en is geluidsarm. De 4,25
meter lange concept-car ken
merkt zich verder door een
brandstofverbruik van minder
dan 1 op 22 en 'een royale bin
nenruimte bij compacte buiten
afmetingen'.
Na de autotentoonstelling in
Illustratie NedCar
Genève start NedCar met een
testprogramma met een volledig
gebruiksklaar prototype van de
Access-auto. Aan het einde van
het jaar zal een kleine 'vloot'
beschikbaar zijn voor een evalu
atie door potentiële klanten.
NedCar PD E heeft zich voor
genomen uit te groeien tot een
van de belangrijkste ontwikke
lingscentra in de automobielsec
tor van Europa. De drie aandeel
houders (Volvo, Mitsubishi en de
Staat) hebben het ontwikkelings
bedrijf te verstaan gegeven, dat
het 30 procent van zijn omzet uit
orders voor derden moet halen
om zelfstandig te kunnen voort
bestaan. Een woordvoerder van
PD E zei gisteren tevreden te
zijn over het aantal eigen orders,
dat in 1995 is geboekt. Het
bedrijf werkt met een vaste
bezetting van 320 mensen.
Momenteel zijn daarnaast onge
veer 100 mensen op tijdelijke
basis in Helmond actief.
Hoogtepunten! Hoof 39
vrouwen binnen 1
gebruiken de vreemdste
middelen! Je kunt ook
met ze! 1gpm. 06-9858.
Op z'n Frans! Ze slaat.haar
zachte lippen om jetf
Haar tong gaat°Pe6n4n6
Zalig hel 1qpm. 06J}6Ag^_
Grieks! 06-9591 pak die
meisjes achterlangs. O
hun rokje! 1gpm.-
Donkere Harriet DD-cup,^
dunne witte lin9®"® pei
thuis verwend worden! Be
nrive! 06-9524 prnjg:-
Nw! Gluur door de ramen
Esther en Peter en beie
mee wat ze met Anja do
nfi-3?032313 maarjSES^-;
Geen meededogeri
jou! Je meestere:oo033113
te doen 1 aom 06
Bel dames thuis
24 u/p.d. 1 gjÜÜ-
Bel vrouwen thuis
in heel Nederland
GEHEELPRWE
Hete Huisvrouwen 9 s£,x
echt telnrs. v. grat's
06-9664 (75gpm>
J is een uitnodiging van
|fe strekking aan de werkgevers
l!?n?nze redactie economie
ven - Volvo Trucks
eerste fabrikant van
- vagens in Europa
ploten zijn produktie dit
Pr te beperken als gevolg
I'M een verwachte terugval in
I® vraag. De stap van de
Itweedse truckproducent
r'ordt nauwlettend gevolgd
DAF Trucks, maar de
hovense onderneming
li.et volgens een woordvoerder
F ^t moment geen aanlei-
JS zijn produktieplannen
F! te stellen.
Itf ??cks maakte in januari
Imm aantal in Eindhoven
®'edo te maken vrachtwa-
1! in 1996 naar verwachting te
l-S^rbogen van 16.656 tot
lm ^AF zjt momenteel
CfoduktietemPO van onge-
vrachtwagens per dag en
van uit dit aantal de
lom! '^d verder te zullen
lï«vennaar 90 voertuigen.
lMtkmV°uZiet' dat de Europese
&rkt in de tweede helft
lüveau laair^let langer het hoge
a', kunnen vasthouden,
liw f°rdetotale verkopen van
«en H la§er zullen uitko-
1)95 de 112.000 stuks van
s dan e Weedse onderneming
Pessimistischer dan
Iftocent n°g e6n groei van 3
vL,oorspelien-
FWo Z1Jn Produktie terug-
rtuL Van 43'000 tot 35-000
b«V fVorig iaar verkocht
s U 'J, 35.200 bedrijfswa-
1% 1 non Pf°duktiebeperking
ten ,.vaade 15.000Europese
JVVolvo gemoeid. Het
ï2i, gedwongen ontsla-
lil„,n,met onder andere
1 Produktiepauzes.
Van onze verslaggever
Breda - Begemann verkoopt dochter
Holec Projects aan het automatiserings
concern Getronics.
De bedrijven maakten gisteravond in een
gemeenschappelijke verklaring bekend 'dat
de verwachting gewettigd is dat binnenkort
overeenstemming wordt bereikt'.
Holec Projects is gevestigd in Hengelo en is
internationaal leverancier van projecten en
systemen op het gebied van opwekking,
transport, distributie en conversie van elek
trische energie, alsmede industriële automa
tisering. De belangrijkste markten voor Holec
Projects zijn onder meer de openbare energie
voorziening, voedingsindustrie en openbaar
vervoer.
Bij het bedrijf werken 575 mensen. Over 1995
draaide Holec Projects een omzet van 160
miljoen gulden. Volgens Begemann is het
bedrijf winstgevend en heeft het een uitste
kende orderportefeuille ter waarde van twee
honderd miljoen gulden.
De verkoop van Holec Projects past in een
reeks van verkopen, waarmee Begemann de
schuldenlast saneert. De Begemann Groep
moest vorig jaar voor ruim tweehonderd mil
joen gulden aan leningen aflossen. Begemann
verkocht in een lange reeks bedrijf Holec
International (omzet 350 min, 1500 werkne
mers), Holec Hoogspanning DocData/IAG
70 min, 450 mensen) en HDS Infomanage-
ment (50 werknemers).
De Begemann Groep beëindigde daarnaast
een reeks van verliesgevende activiteiten:
G&G in België, Windmaster België en de
Machinefabriek Stramproy.
Tien dagen geleden trok Joep van den Nieu-
wenhuyzen zich definitief terug als topman
van het door hem opgebouwde concern. Hij
nam de scheepswerf RDM van Begemann
over om als basis voor een nieuwe industriële
cluster te dienen. Daarmee slonk Begemann
Door Willem Reijn
Amsterdam/Den Haag - Het
zal een stevig gevecht worden
tussen minister Wijers en
Bombardier, overname-kan
didaat nummer één van Fok
ker. Waarbij het de vraag is of
het Canadese concern zijn
troeven goed getimed op tafel
legt dan wel zijn hand over
speelt.
Een eis van verlies-financiering,
die naar verluidt is geopperd, zal
altijd een brug te ver zijn voor
minister Wijers en politiek Den
Haag. Het kabinet zou in princi
pe wel bereid zijn om eenmalige
steun te verlenen, zoals Wijers
en Kok die al aan Dasa hadden
aangeboden: de resterende klei
ne vierhonderd miljoen van de
schulden bij de overheid van 800
miljoen gulden, alsmede een
rechtstreekse kapitaalsinjectie
van vier- tot vijfhonderd miljoen
gulden.
Waarbij in het gesprek met Dasa
indertijd zou zijn aangegeven,
dat er nog enige rek in dit bod
zat, als de Duitsers zich meer
zouden inspannen dan het gebo
den miljard. Hoever Wijers dit
maal wil gaan, zal mede afhan
gen van de plannen van Bom
bardier. In het algemeen geldt:
des te minder banen er overblij
ven, des te minder steun zal Den
Haag willen verlenen. „Wij kij
ken daarbij niet alleen naar het
aantal banen, maar ook naar het
niveau. Voor hoogwaardige
werkgelegenheid hebben we
meer over," zegt de woordvoer
der van Wijers.
Het zal dus een interessante dis
cussie worden tussen Bombar
dier en Wijers. Want het meest
optimistische scenario van de
bewindvoerders voorziet in een
totale teruggang met 2500 men
sen van 7900 naar 5400 banen
bij Fokker. Dat aantal is inclu
sief de in principe gezonde doch
terondernemingen, die buiten
het faillissement vallen: Elmo en
Fokker Aircraft Services in
Woensdrecht en Fokker Special
Products in Hoogeveen.
Het aantal van 2500 bestaat uit
twee reorganisatie-ronden, die
Fokker nog moest gaan in het
kader van 'Fokker 2000' (670
banen) en de aangekondigde
management-slag (130). Om te
overleven zou Bombardier de
ontwikkelingsafdeling (enginee
ring) van 1100 tot 300 kunnen
uitkleden (deels al verwerkt in
Fokker 2000). Op het hoofdkan
toor kan de overnemer de bezem
verder laten vegen. En verder
zou het nieuwe Fokker veel meer
op de wereldmarkt kunnen
bestellen in plaats van bij de
toeleveranciers in Papendrecht
en Ypenburg, waar nu nog 1900
mensen werken.
De nieuwe sanering zal de
minister te denken geven. Als
Fokker 'gewoon' omvalt, blijven
er naar schatting tweeduizend
banen overeind: bij de gezonde
dochters en bij het service
bedrijf dat de huidige Fokker-
vloot bij de klanten in de lucht
moet houden.
De nieuwe kas-steun van een
half miljard gulden zou voorlo
pig een slordige 2500 banen in
stand houden: dat is twee ton
per baan. Ondertussen weet Wij
ers ook, dat Fokker in de toe
komst opnieuw geld nodig zal
hebben voor de ontwikkeling
van nieuwe vliegtuigprogram
ma's.
Die bedragen hoeven op zich
niet zo dramatisch hoog te zijn,
als Fokker ervan afziet om com
pleet nieuwe vliegtuigtypes te
ontwikkelen. Het FA-X-toestel,
dat Fokker en Dasa met de Chi
nezen en Koreanen wilde bou
wen, kostte vier tot vijf miljard
gulden aan ontwikkeling.
Maar Boeing weet met het steeds
verder doorontwikkelen van
bestaande vliegtuigtypes twee
derde van de markt in handen te
houden, hoewel de vliegtuigen
minder geavanceerd zijn dan de
Europese Airbussen. Zo zou
Fokker voorlopig met het verder
uitontwikkelen van de Fokker
70 en 100 nog wel een tijd voor
uit kunnen.
Tegelijkertijd betekent een der
gelijke strategie dat de overblij
vende werkgelegenheid op een
lager niveau komt en dus minder
'subidiabel' is. „We hebben nog
geen plan van Bombardie
gezien, waarin we kunnen
nagaan op welke wijze Fokker
tegen marktconforme prijzen
vliegtuigen kan produceren,"
formuleert de EZ-woordvoerder
de allereerste eis van Wijers.
Dat Bombardier eisen stelt aan
de overheid is op zich logisch,
omdat de hele vliegtuigindustrie
internationaal van steun, zowel
direct als indirect, aan elkaar
hangt. Bij de overname van het
Noordierse Short kreeg Bom
bardier van de Noordierse over
heid een soort bruidschat mee.
Garanties voor eventuele verlie
zen is voor politiek Den Haag
zonder meer een brug te ver.
Uiteindelijk kan wel eens blij
ken dat Fokker helemaal
omvalt. „Wijers maakt de eind
afweging of elke gulden op de
beste manier wordt besteed,"
stelt de woordvoerder nog eens.
Maar ook het uitspelen van kan
didaten kan helpen, zowel voor
Wijers, als voor Fokker.
Vandaar dat Samsung bepaald
nog niet buiten beeld is. Gelui
den als zou het Koreaanse
bedrijf zich weinig vakbonds- en
werknemersvriendelijk opstel
len, raken vakbondsman Van
Bers niet. „Onze indruk is, dat
Samsung zich buiten Zuidkorea
gewoon aanpast aan de locale
situatie."
ECONOMIE KORT
Den Haag - Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat heeft
gisteren toegegeven eaan sterke druk uit de Tweede Kamer om
het monopolie van PTT Telecom op gewone telefonie (via draad of
kabel) reeds per 1 juli volgend jaar op te heffen in plaats van 1
januari 1998, de uiterste datum van de Europese Unie. Jorritsma
toonde zich bovendien bereid niet aan slechts één concurrent
graafrecht te verlenen - in feite een verplichting aan de burger om
te gedogen dat door zijn grond kabels worden gegraven - maar
aan meerdere. Dat betekent ook, dat een oplossing gevonden moet
worden voor het echte knelpunt om te komen tot meer concurren
tie, het toewijzen van de radiofrequenties die nodig zijn voor de
straalzenders om vaste telefoonnetten goed te laten functioneren.
Amsterdam - Postbank/PTT Telecom is niet ondersteboven van
de versnelde invoering van de chipknip door de gezamenlijke
banken deze zomer. „Wij gaan met de voorbereidingen voor onze
chipknip gewoon door en we hopen er in oktober mee op de markt
te komen. Een gesprek met de banken over hun initiatief is niet
aan de orde," aldus desgevraagd een woordvoerder van Post
bank/PTT Telecom. Zullen beide chipknips elkaar dus niet bijten,
iets anders wordt het met de toepasbaarheid van de elektronische
portemonnee. „We moeten wel met de banken om de tafel gaan
zitten om te bereiken dat er één kastje in de winkels komt, waar
in met beide chipknips kan worden afgerekend," aldus de woord
voerder. Afgelopen weekeinde werd bekend dat de banken een
jaar eerder dan verwacht gereed zijn om hun chipknip landelijk
in te voeren. Met de betaalkaart kan de klant dan, behalve winke
len, ook bellen, parkeren en reizen met het openbaar vervoer. Ook
de chipkaart van Postbank/PTT Telecom zal geschikt zijn voor
multifunctioneel gebruik.
Eindhoven/Valkenswaard - Daf Bus en Berkhof Beheer beginnen
midden volgend jaar met de produktie van stadsbussen in Roe
menië. De nieuwe fabriek wordt opgezet met Roemeense partners.
Daf Bus schat de totale investeringskosten op 10 miljoen. De
Roemeense deelnemers, stedelijk vervoersmaatschappij RATB uit
Boekarest en RomAmerica Invest, krijgen een belang van 40 pro
cent in de nieuwe onderneming. De beide Nederlandse partners
hebben het resterende gedeelte in handen.
Tokyo - Japan ziet zijn handelsoverschot met de maand zakken.
In januari kwam het surplus uit op 467 miljoen dollar. In januari
1995, toen de Japanse export door de aardbeving in Kobe juist
sterk terugviel, lag het overschot nog op 2,8 miljard dollar. Het is
de zevende achtereenvolgende maand dat Japan zijn handels
overschot ziet dalen, al moet worden aangetekend dat de export
in januari wegens de vrije dagen na Nieuwjaar meestal weinig
voorstelt. Maar er tekent zich een structurele omslag af, waarbij
de groei van de export achterblijft bij die van de import.
Berlijn - Het televisiestation Euronews gaat de Europese filmin
dustrie steunen. Daartoe is maandag in Berlijn een contract gete
kend. Samen met Eurimages, de afdeling film van de Europese
Unie, wil Euronews de productie van de continentale films bevor
deren. Producers die subsidies van Eurimages ontvangen, kunnen
de ontwikkelingen rond hun produkties voortaan kwijt in het
magazine Cinema van Euronews. Die publiciteit moet een tegen
wicht bieden aan Amerikaanse films die met grote pr-budgetten
plegen te werken.
opnieuw met honderd miljoen gulden omzet
en 450 werknemers.
Volgens de woordvoerster van Begemann zal
de verkoop van Holec Projects geen gevolgen
hebben voor het personeel. „Holec Projects
zal als zelfstandige werkmaatschappij binnen
Getronics opereren."
De woordvoerster kon gisteren niet zeggen of
de eventuele boekwinst op de verkoop over
1995 of over 1996 zal worden genomen. In het
verleden is Begemann bekritiseerd, omdat
bedrijfsverkopen na 1 januari toch in het
voorgaande jaar werden geboekt. Analisten
verdachten Begemann ervan daarmee jaarcij
fers op te fleuren. Over de prijs zou overigens
nog geen definitieve overeenstemming zijn
bereikt.
Getronics verwacht door de voorgenomen
aansluiting van Holec Projects de positie in
een interessante groeimarkt verder te kunnen
uitbouwen. Daarbij vullen Holec Projects en
Getronics elkaar aan.
Den Haag (anp) - Minister
Jorritsma (Verkeer) ziet voor
alsnog geen onoverkomelijke
problemen voor de Neder
landse transportsector, nu
Oostenrijk een fikse verho
ging van de toltarieven op de
Brennerautobahn heeft inge
voerd.
Met de hogere tol, die geldt sinds
1 februari, wil Oostenrijk het
vrachtverkeer op deze belangrij
ke Europese verbinding beper
ken. De kostenverhoging kan
oplopen tot 130 procent (nachtta
rief), zo laat de minister weten in
antwoorden op kamervragen van
de WD'erBlaauw.
Volgens Jorritsma zuilen de aan
zienlijke verhogingen geen grote
belemmering vormen voor de
handel tussen de lidstaten van de
Europese Unie. De hogere kosten
kunnen waarschijnlijk wel in de
vervoersprijs worden verwerkt,
zo denkt ze.
Jorritsma.
FOTOPERSBUREAU DIJKSTRA
Een dramatische verschuiving
van het transitovervoer naar
Frankrijk of Zwitserland is vol
gens de minister niet realistisch.
Samen met haar Duitse collega
Wissmann is Jorritsma wel
bereid de vrees van wegtranspor-
teurs voor hogere kosten in Euro
pees verband te bespreken.
Den Haag - De werkgeversorganisatie VNO-NCW is het met
EnergieNed, de organisatie van de nutsbedrijven, eens gewor
den over de opzet van een fonds, waarmee bedrijven investe
ringen in energiebesparing kunnen financieren. Vice-voorzitter
Blankert van VNO-NCW heeft dat maandag bekend gemaakt.
De aankondiging van Blankert is
ongetwijfeld tegen het zere been
van de werkgeversorganisatie
MKB-Nederland. Deze organisa
tie kon het niet met EnergieNed
eens worden over een zogeheten
MKB-fonds voor kleine en mid
delgrote bedrijven en is vervol
gens buiten het overleg met
VNO-NCW gehouden.
De energiedistributiebedrijven
heffen de zogeheten MAP-toeslag
(MAP= Milieu Actie Plan) op hun
tarieven. Jaarlijks levert dat
ongeveer 300 miljoen gulden op.
De consument ziet het geld van
de toeslag, die per energiebedrijf
wordt geheven en gemiddeld 1,8
procent bedraagt, terug door
voorlichting en onder andere
spaarlampacties.
Voor de grote industrie is er een
energiebesparingsprogramma.
Kleine en middelgrote bedrijven
zien weinig of niets terug van de
toeslag.
VNO-NCW wil dat de toeslag die
kleine en middelgrote bedrijven
betalen, wordt gestort in een
zogeheten 'revolving fund'.
Bedrijven kunnen lenen uit het
fonds en betalen de investerings
kosten met een lage rente terug.
Het terugbetaalde geld komt
opnieuw in het fonds. Bedrijven
die een meerjarenafspraak heb
ben om energie te besparen, zou
den moeten worden vrijgesteld
van de MAP-toeslag, maar ook
niet uit het fonds kunnen putten.
Het mislukken van het overleg
tussen EnergieNed en MKB-
Nederland was voor de rege
ringspartijen in de Tweede
Kamer aanleiding een motie in te
dienen. Daarin vragen zij minis
ter Wijers van Economische
Zaken te bevorderen, dat er bin
nen drie maanden een MKB-
fonds van tachtig miljoen gulden
komt.
De Kamer zal de motie deze week
behandelen, evenals een motie
die aandringt op strenger toe
zicht op de energiebedrijven bij
de besteding van de MAP-gelden.
Die besteding is hoogst ondoor
zichtig. Voor tientallen miljoenen
guldens is geen geschikte aan
wending gevonden.
Blankert stelt dat goede ervarin
gen zijn opgedaan met de meerja
renafspraken bij de grotere ener
gie-intensieve bedrijven. Inmid
dels is er ook een meerjarig
akkoord tussen de overheid en de
zorgsector. Binnen een jaar vol
gen de supermarkten. Maar voor
het midden- en kleinbedrijf, dat
een grote verscheidenheid kent,
zijn moeilijk per bedrijfstak
afspraken te maken. Daarvoor
moet het Energiebesparingsfonds
soelaas bieden.