'Het kan heel gevaarlijk zijn' DE STEM Onderwijs Televisie maakt Jezus-film Guy Gypens directeur Springdance Festival Robert ten Brink al vier jaar het gezicht van All You Need Is Love Albert Roussel Weber/Mahler Hartaanval velt McLean Stevenson Munch-expo in het Stedelijk Blueszanger McGhee overleden .Ouders zyn mensen die foto's in hun portemonnee hebben in plaats van geld" Liv Ullmann, actrice DINSDAG 20 FEBRUARI 1996 DEEL D Utrecht (anp) - De Belg Guy Gypens is benoemd tot algemeen directeur van het Springdance Festival in Utrecht. Hij vols Kees Eijrond op. De naam van de Franse compo nist Albert Roussel (1869-1937) is minder bekend dan die van zijn tijd- en landgenoten Claude Debussy en Maurice Ravel. De muziek van Roussel spreekt minder aan, is wellicht wat weerbarstiger, vereist wat meer gecontcentreerd luisteren. Wat de klanktovenaars Debussy en Ravel beiden niet waren, dat was Roussel wel: namelijk sym- fonicus. Roussel beheerste muzi kale vaardigheden die je bij zijn Franse tijdgenoten weinig aan treft, zoals het componeren van een grote, uitgewerkte fuga. Roussel heeft veel moeite moe ten doen om die technieken te leren. Zijn verhaal is dat van de weesjongen, die naar zee gaat. Als koopvaardij-officier bevoer hij de wereldzeeën. Pas later koos hij voor de muziek en toen hij afstudeerde aan het conser vatorium en met zijn carière kon beginnen was hij al 37, een leef tijd waarop Schubert en Mozart al dood waren, met achterlating van enorme oeuvres. Het is een prachtig idee om de vier symfonieën van Roussel gezamenlijk uit te brengen, op twee cd's. Dat is gebeurd door het Orchestre Philharmonique de Radio France onder leiding van Marek Janowski. Deze 2-cd- set is wat de muzikale uitvoering én de geluidsweergave betreft een feest. Roussels muziek is compact en krachtig. Hij is geen uitgespro ken melodieus, meezingers schreef hij niet. Belangrijker is bij Roussel de structuur, de architectuur, en die maakt bij herhaald luisteren steeds meer indruk. Zijn muziek ontwikkelde zich vanuit het allesoverheersende Franse impressionisme naar muziek puur. Geen beschrijven de of sfeeroproepende muziek Albert Roussel maar neutrale klank-architec tuur. Roussels eerste symfonie (1906) is nog wel impressionis tisch. De titel luidt dan ook Le poème de la forêt, de ondertitels onder andere Forët d'hiver, Soir d' été en Faunes et Dryades. Hoe dat klinkt kun je al bijna hóren als je de titels alleen maar leest. Maar daarna slaat Roussel zijn eigen weg in. De Tweede Symfo nie (1921) is al heel andere koek, maar we zijn dan inmiddels ook 15 jaar later. Deze Tweede van Roussel lijkt al nergens meer op, noch op de muziek van zijn Franse tijdgenoten, noch op die van bijvoorbeeld zijn leeftijdge- FOTO HARUNGUE noot uit die andere cultuur, Gustav Mahler. Deze muziek met haar krachtige persoonlijke identiteit lijkt slechts op zich zelf. Hooguit denk je soms aan dat andere eigenzinnige buiten beentje in de Europese muziek van rond 1910-1930, de Deense componist Carl Nielsen. In de Derde en Vierde Symfonie dikt Roussel het thematisch materiaal nog verder in, hij con centreert en kort in waar het maar kan. Het eerste deel van de Derde (1930) duurt maar vijf minuten maar laat een geweldi ge samengebalde energie horen. Roussel is erin geslaagd een 20e- eeuws muzikaal idioom te scheppen dat niet atonaal is en desondanks ver verwijderd van de taal van 19e eeuw. Hij was sterk in allegro's met krachtige thema's en in langzame delen van een contemplatieve ingeto genheid. Dat alles bij elkaar gehouden door een uitstekend beheerst contrapunt en een vaardige hand van instrumente ren. Kortom: alle ingrediënten voor symfonische muziek van het hoogste gehalte. De componist heeft overigens het succes nog tijdens zijn leven mogen beleven: de première van de Vierde Symfonie in 1935 in Parijs was een triomf. (BMG/RCA Victor Red Seal 09026 62511 2) H.R. Gustav Mahler schreef nooit een opera, maar hij is er wel een keer dicht bij geweest. Zijn leven lang was hij om den brode ope ra-dirigent, verbonden aan theaters in Budapest, Ljubljana, Leipzig, Hamburg en uiteinde lijk Wenen. In Leipzig woonde Mahler in de jaren 1887/1888, toen hij 27 jaar was. Tijdens dat verblijf werd de opera Die Drei Pintos van Carl Maria von Weber geprogram meerd. Dat was een onvoltooide opera. Mahler zette zich aan de klus om de opera te voltooien. Hele stukken componeerde Mahler nieuw, in de trant van Weber. In het voorbijgaan bewerkte hij de bestaande gedeelten. De orkestratie en ins trumentatie van de opera zijn uiteindelijk geheel van Mahlers hand. Zo is Die Drei Pintos de eerste proeve van Mahlers geniale talent als klanktovenaar. Het is niet helemaal duidelijk hoe groot het aandeel 'Weber' in deze komische opera is en hoe groot het element 'Mahler'. Het boekje bij de cd met deze curieu ze opera geeft weinig informatie. De algemene reactie destijds in 1887, zoals in de toonaangeven de Neue Zeitschrift für Musik, luidde: een zwakke Weber, naar een aanvaardbaar niveau getild door een bovenmodaal arrange ment. Een verrijking van het opera-repertoire werd de opera genoemd. Collega-componist Richard Strauss (toen pas 23 maar reeds beroemd), oordeelde: „Mahlers bewerking van Webers 3 Pintos lijkt mij een meester stuk." BMG heeft Die drei Pintos opnieuw uitgebracht. Opnieuw, want de opname dateert uit 1976 (wat niet te horen is). In de cast komen bekende namen voor als Lucia Popp, Hermann Prey en Kurt Moll. Het koor is het Nederlands Vocaal Ensemble en de Münchner Philharmoniker staat onder leiding van Gary Bertini - geen ombekende als Mahler-dirigent. (BMG/RCA Classics 74321 32246 2) (Helemaal van deze tijd is overi gens de tekst die tegenwoordig achterop de cd's van het label BMG prijkt: „Ontdek de opwin dende wereld van de klassieke muziek via Internet! Breng een bezoek aan Classics World op het adres www.classicalmus.com.") Hij is de brenger van de videoboodschap. Al vier jaar schakelen verliefde en verloren mensen hem in, omdat ze 'het' zelf niet durven zeggen tegen de ander. Robert ten Brink (40), vader van vier dochters en presentator van All You Need Is Love, heeft daar geen enkele moeite mee. „Prachtig werk toch? Ik doe nooit iets wat de mensen niet willen." Een gesprek over de koord dans hoog bovenin het circus van amusement en emotie. Door Anja van den Akker Het is 'the day after the night before', een dag na de opnamen. De vermoeidheid mag nu even toeslaan. Robert ten Brink decla meert ongevraagd uit een brief van een enthousiaste Canadees. Die hoogst verbaasd is dat hij na zijn optreden in All You Need Is Love werd herkend in de straten van Almelo en nota bene op Schiphol nóg een keer. „Dat brengt mij meteen op een vraag", begin ik het interview, zonder de indruk te willen wek ken hem te onderbreken. „Ja, je ziet, ik geef de vragen prachtig aan", klinkt het een beetje cynisch. „Cynisch ben ik inderdaad", geeft hij toe. „In het vak ben ik gewoon heel hard. Ik kan in mijn werk uiterst etterig overkomen. Met name als ik met mensen moet werken die iets niet kun nen. Ik heb gewoon twee kanten. De ene dag sta je voor de camera, de andere dag breng je de lege flessen naar Albert Heijn. Thuis zijn betekent boodschappen doen, gezelligheid. Dan ben ik niet zo hard, nee." Eén ding is duidelijk. Ten Brink heeft geen zin zich voor de tach- tigduizendste keer te moeten verdedigen over het fenomeen emotie-tv. De vraag of mensen de reikwijdte van televisie wel beseffen, is hem tot vervelens toe gesteld. Begrafenis „Voor een deel hebben de kandi daten heel goed door waarmee ze bezig zijn. Anderen niet altijd. Deze Canadese meneer bijvoor beeld vond het geweldig. We krijgen regelmatig post van voormalige gasten als ze trou wen, kinderen krijgen en zelfs als er iemand is overleden. Een vrouw met wie we naar Euro Disney zijn geweest en met wie we een hele hechte band hadden opgebouwd, wilde graag het nummer All You Need Is Love op haar begrafenis gedraaid heb ben. Dat vind ik mooi." Voor de critici onder ons heeft Ten Brink een duidelijk ant woord klaar. „Kijk, ik kom niet uit mezelf, de mensen vragen me toch? Iemand stuurt mij met een videoband naar een ander. De wensen variëren van: wil je een avondje met me uit, tot: ik wil je terug. Zolang ik maar goed weet hoe de situatie precies in elkaar steekt, voel ik me daar niet onge makkelijk bij. Mijn ervaring is dat de mensen die aan ons pro gramma hebben meegedaan er meestal beter van zijn geworden. Die geluiden horen we ook ach teraf. Hoe ze zijn gegroeid, hoe ze zichzelf hebben gedwongen dingen uit hun relatie onder ogen te zien. Bij sommigen heeft All You Need Is Love iets aan hun leven toegevoegd. Er zitten hele schrijnende gevallen bij. Met dit programma zetten wij hen in een situatie waarbij ze in korte tijd dingen tegen elkaar kunnen zeg gen waar ze anders misschien een paar jaar psychiater voor nodig zouden hebben gehad." „Natuurlijk zijn er ook mensen voor wie deze formule niet goed is. Maar die willen ook niet in dit programma. Ik ben er niet op uit om mensen te pesten." Verwarring „Robert ten Brink is zuinig op 'zijn' All You Need. „Ik bewaak die formule. Het kan een heel gevaarlijk programma zijn. Als mensen er kwaad mee willen, zou dat kunnen. Ik snap best dat sommige mensen erdoor in ver warring kunnen raken. Maar al wordt All You Need Is Love nog honderd keer erger dan sommige mensen vinden, het is altijd nog heel wat beter dan veel program ma's die ik op het scherm voorbij zie schuiven. Goedemorgen! Ach Gypens (33) neemt vanaf 1 juli de algemene en artistieke leiding van het festival op zich. Sinds 1991 is hij zakelijk leider van het Brusselse dansgezelschap Rosas van Anne Teresa de Keersmae- ker. Dit gezelschap speelt ook een belangrijke rol op de achttiende editie van Springdance, die zich van 17 tot en met 28 april op negen lokaties in Utrecht afpeelt. De Keersmaeker brengt tijdens het festival twee reprises. Op het programma staat Rosas danst Rosas, dat voor het eerst in 1983 werd uitgevoerd. Een jaar eerder had zij Fase, vier bewegingen op muziek van Steve Reich, op haar repertoire genomen. Ook dat wordt dit jaar tijdens Springdan ce opnieuw uitgevoerd. Andere gezelschappen die optre den zijn onder meer de Dans. groep Krisztina de Chatel, dt Compagnie Fattoumi-Lamou. reux en de Compagnie Josef Nadj. Naast dansvoorstellingen kent het festival traditioneel hei filmprogramma Springdance Cinema, dat zich in Filmtheater) Hoogt afspeelt. Hilversum (anp) - De rooms-katholieke en protestantse basis stichtingen van de Nederlandse Onderwijs Televisie (NOT) gaan vanaf 11 maart vier gedramatiseerde parabels uitzenden. De gelijkenissen van Jezus wor den gespeeld door Nederlandse acteurs en zijn opgenomen in Israël. Het is voor het eerst dat een godsdienstprogramma van de NOT oecumenisch tot stand is gekomen. De doelgroep van het volgens de NOT „vrij unieke project" zijn leerlingen van de laatste twee klassen van de basisschool, en de brugklas van het voortgezet onderwijs. Theologen van ver schillende gezindten hebben vooraf de scenario's gelezen. De uitzendingen, die elk een kwar tier duren, zijn in overleg met de betrokken rooms-katholieke en protestantse onderwijsorganisa ties algemeen gehouden. „Van daaruit kan in de lessen gediffe rentieerd worden naar de eigen identiteit", aldus projectleider C. Spierenburg. Er zijn in Nederland 2580'prote- stants-christelijke en 2600 rooms-katholieke basisscholen. Marktonderzoek leerde dat de protestantse scholen gemiddeld 2,5 uur godsdienstonderwijs per week verzorgen, waarin vooral aandacht wordt gegeven aan bij belse geschiedenis en de geschie denis van Israël. Rooms-katho lieke scholen trekken gemiddeld een uur per week uit voor gods dienstonderwijs, waarin vaak het leven van Jezus centraal staat. De redactie die de uitzendingen voorbereidde, ging op zoek naar een vorm die voor alle gezindten nuttig kan zijn. Daarbij moesten uitgebreide discussies gevoerd worden over de vraag of de serie moest spreken over apostelen (de rk-term) of discipelen (het in pro testantse kringen gebruikelijke woord). Toen eenmaal de keuze voor het onderwerp was gemaakt, werd een soortgelijk gesprek gehouden over de termen parabel en gelijkenis. De NOT heeft zorgvuldig geke ken naar de verlangens en behoeften van het onderwijsveld. De rol van Jezus wordt gespeeld door Barth van Lint, student aan Los Angeles (ap) - De Ameri kaanse acteur McLean Stevens on, die in de televisieserie M-A- S-H de rol van commandant Henry Blake speelde, is overle den, zo heeft zijn agent bekend gemaakt. Hij was 66 jaar. Stevenson overleed aan een hart aanval. Stevenson speelde de eerste drie seizoenen van M-A-S-H, een serie die momenteel weer is te zien bij TV 10 Gold, de rol van luitenant-kolonel Henry Blake, de rokkenjagende, enigszins luie commandant, met vispetje, van het 4077ste Mobile Army Surgi cal Hospital in Korea. In 1973 kreeg Stevenson een Gol den Globe voor zijn rol in M-A- S-H. Amsterdam (anp) - Het stedelijk Museum in Amsterdam bereidt samen met het Munch Museet in Oslo een tentoonstelling voor van het late werk van de Noor Edvard Munch (1863-1944). De expositie met 35 schilderijen en 20 tekeningen van, Munch wordt gecombineerd met werk van kunstenaars die verwant zijn met diens werk of dat waar deren. de toneelschool van Maastricht. Zijn blauwe ogen, donkerblonde krullen en korte rossige sluiten volgens de programma makers goed aan bij het beeld dat bij de afnemers over Jezus le „Je moet rekening houden i die wensen", zegt Spierenburg „Anders loop je de kans dat Jezus niet herkend wordt en dan wordt je programma niet afgenomen." De NOT ziet de serie als eer proef, die een vervolg krijgt al: de kijkcijfers goed zijn. Kinder boekenschrijver Bies van schreef de scenario's, die filmd werden door regisseur Rein van Schagen. Acteurs als n Lensink en Eddy Brugman spelen in verschillende afleveringen mee. Zanger Bob Fosko van pop band De Raggende Manne is ee van de dagloners in de afleveÉ die de gelijkenis van de arbeida in de wijngaard vertelt. Wachten De uitzendingen tonen Jezus e zijn leerlingen, ergens tijdei hun rondreis door Palestina. De verhalen die Jezus vertelt spelen zich onder de ogen van 1 schap af. Daarmee gaat wat filmische tijd gepaard. 1 gelijkenis van de wijngaard bij voorbeeld, wachten Jezus en zijn leerlingen de gebeurtenissen die een volle dag duren af vanonder een afdak. Volgens regisseur Van Schagen bracht deze wijze van vertellen wel met zich mee „dat Jezus en zijn leerlingen eens wachten en zitten te eten en drinken. Maar meer actie in i vertelling zou afleiden van de kernervan." San Francisco (rtr) - De Amerikaanse blueszanger en -gitarist Walter Brow nie McGhee is vrijdag overleden aan kanker. Een woordvoerder van het zie kenhuis in zijn woon plaats Oakland heeft dat maandag bekend gemaakt. McGhee was 80 jaar. McGhee trad decennia lang op met Saunders 'Sonny ™cr" ry' Terrell. Het duo nam tientallen platen op en was onder meer te zien in de ori ginele uitvoering van ne toneelstuk Cat on a Hot M Roof van Tennessee Williams (1955). McGhee werd geboren Knoxville, Tennessee. Door- dat hij als kind aan j» leed, liep hij sedertd® mank. Vanaf zijn 13"la wijdde hij zich geheel aan muziek. In 1939 vormde WJ met de blinde harmonicaspe ler TerreU een duo. Ze wa den bekend door nun®® als Baseball Boogie en a» Much Trouble. De 'wee. hun hoogtijdagen kenden® de jaren vijftig en begin jaren zestig, traden op bekende musici als Leadte ly en Woody Dutbrie. hee kreeg in 1989 een f> je in de Blues Hall of McGhee keerde zich 'eg het racisme, ffl] weigerde spelen op plaatsen blanken en zwarten ge- den zaten. Robert ten Brink: „Ik vind iemand een enorme lui als een ander zoveel moeite voor je doet en je geen waardering laat blijken. FOTO DIJKSTRA ja, die zenders moeten natuurlijk ook vol." Ooit zei een collega in een inter view: 'Als we met z'n allen vin den dat we een programma als All You Need Is Love moeten maken, dan moet Robert ten Brink het maar presenteren. Dat is dan nog het beste alternatief. Hij lacht. „Ik werk heel intuïtief, ben erg gevoelig voor stemmin gen. Heb me ook aangeleerd om dingen die me wel of niet beval len hardop te zeggen tijdens het programma. Ik doe niet alsof. Ik breng streng en selectief. Moet iets met mijn kandidaten heb ben. Als ik niet eerlijk ben tegen over mezelf en de gasten wordt het niks. Daarom kost dit pro gramma ook zoveel energie." „Soms raak ik echt bij mensen betrokken. Denk ik ineens spon taan aan een bepaalde situatie terug. Maar gaan staan huilen? Nee, dat past niet bij mij. Thuis ook niet. Als ik nou ook nog eens ga staan janken, wordt het een rommeltje. Natuurlijk schiet ik wel eens vol. Maar als dat te vaak gebeurt, kan ik mijn werk niet goed doen. Ik wil er een soort chique-heid in houden. Daarom spreek ik de mensen thuis ook nooit aan met jij. Altijd met u." „Geen idee hoe lang ik het nog volhoud. Dit is het vierde sei zoen. Het programma verveelt nog niet. Ik heb nog nooit ergens spijt van gehad. Maar er komt een dag dat we het allemaal wel weten. Dat zou je meteen terug zien op het scherm. Dan is het weg, afgelopen." Ten Brinks verslaving aan AU You Need Is Love zit'm in het 'veldwerk', de vaak nachtelijke tochten door dorp en stad. Aan bellen bij wildvreemde mensen, hen op hun gemak stellen. Met een bekertje koffie warm worden in de koude auto, onderweg een Mars kopen. „Gewoon met een hele kleine ploeg op pad zijn. Geen show of glamour. Net als sommige gasten realiseer ik me dan ook niet altijd dat je via dat ene came raatje later in miljoenen huiska mers komt." „Misschien is het wel typisch iets van dit land om je te schamen als je met je emoties op de tv komt. We voelen ons al gauw voor schut staan. Je kunt door de grond zinken als je en plein publique wordt afgewezen door iemand die je leuk vindt. Maar is dat hetzelfde als voor schut staan? Ik vind van niet. Het feit dat je daar in het openbaar durft te zitten, kweekt vaak veel good will bij het publiek." „Van de andere kant zorgen wij er natuurlijk wel voor dat degene die iemand op het oog heeft, niet al een vrouw met zes kinderen op de bank heeft zitten. Een mooie boel zou dat zijn. Dat checken we van tevoren." Denken mensen dan niet te snel: dat gaan we effe regelen via RobertAls je aanmelding wordt gehonoreerd, weetje al datje een grote kans maakt op een afspraakje. „Nou, dat is toch precies de bedoeling. Om mensen bij elkaar te brengen. Natuurlijk maak je via ons meer kans. Je durft zelf niet en daarom ga ik voor jou op pad. De druk van de camera kan uiteraard meespelen. Dat is de opzet van het programma. Daar om is het juist leuk om naar te kijken. Wie heeft het over onecht? Onze kandidaten gaan niet trouwen, ze willen gewoon een keer met iemand uit. Je moet het 'allemaal niet zo zwaar opvatten. Natuurlijk hebben we ook serieuzere onderdelen. Maar, zoals gezegd, de meeste mensen voelen zich na afloop beter." „We hebben onze grenzen inmid dels wel bewezen. All You Need Is Love is anders dan de Surpris eshow of Spoorloos. Het is de optelsom van emotie, show en amusement. Wij brengen nooit een hele familie samen. Dat doen weer andere programma's. We hebben een heel afgebakend gebiedje, de liefde." Antenne De optelsom van alle program ma-onderdelen levert een puur amusementsprogramma op, dat drijft op de emoties van anderen. Hoe combineert Ten Brink dat voor zijn eigen gevoel „Nogmaals, door selectief te zijn. Een bepaalde antenne te hebben. Niet recht praten wat krom is. Alert en eerlijk blijven. Zoals in het geval van het Groningse meisje dat ons twee brieven in een week schreef. In de ene stond dat ze graag uit wilde met jongen A. en in de andere was jongen B. alles. Ik confronteerde haar daarmee. In het bijzijn van een van de jongens. Dat was hard. Maar ik wilde die jongen bij mij op de bank toch iets laten voelen van: beetje raar meisje." „Ik heb ook wel eens een stel gehad, waarvan de jongen meer oog had voor een race-auto dan voor het meisje dat hem vroeg. Ik gaf toen een aantal voorzetjes waardoor dat meisje zoiets had van: smeer het maar in je haar. Ik vind iemand een enorme lui als een ander zoveel moeite voor je doet en je geen waardering laat blij ken. Ik zeg wat ik voel. Ze vertel len mij nooit wat ik moet doen." „Toch blijft het met zo'n pro gramma altijd een beetje dub bel", geeft hij tenslotte toe. „Aan de ene kant vragen we ons af: kan dit allemaal zomaar op de tv, willen we onze emoties binnens kamers houden. En tegelijkertijd vinden we het leuk en spannend om te zien." r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18