Festival Cultureel Gekleurd hangt af van ministerie m §0^ Ierland! DE STEM Paul de Leeuw is schat van een homo in lieve smartlap zit in de "MSM SHIT Werk van reclameman van Rembrandt in Amsterdam Arp-Museum in Remagen kost 100 miljoen mark Lou Bandy en Willy Derby herleven in Haags musenm SLAGERIJ lang.., - 'Torch Song Trilogy' week in Breda [Nieuw beleidsplan pleit voor centrumrol voor Breda UBRESSE DAMESVERBAND diverse soorten eldersAÖT Vanaf 20.995,- lis winnaar uit de beste zorgen dat Cebuco ffff 162-453515 NORMAAL OF COLOR at ST. W1LLEBR0RD: Dorpsstraat OP ZOOM: Noordgeest „Zelf kan ik nog geen ei bakken. Manon Thomas, presentatrice 'Kook tv' Gids Door Marjan Mes Een ingetogen en soms zelfs verstilde Paul de Leeuw; dat is niet direct het beeld dat Nederland heeft van zijn pop ulairste entertainer. Toch is hij als de homoseksuele ^id Beckoff in de nieuwe joop van den Ende-theater- produktie, Torch Song Trilo- q» vooral herkenbaar als I zichzelf, compleet met zijn even naar het Rotter- i neigende tongval en I zelfs een moment (per onge luk?) met de koddige intonatie van Annie de Rooy. Van een toneelacteur zou je het I eigenlijk anders willen, maar dat is De Leeuw nu eenmaal niet. Tegelijkertijd heeft hij in zijn uit- aling precies die combinatie I van aanvallige kwetsbaarheid en zelfspot om in de hoofdrol van 'smartlap'-trilogie te kun- floreren. Arnold Beckoff is ichat van een homoseksueel, die ondanks zijn provocerende irgronds' bestaan als traves- I tie-artiest in een nichtentent en lals bezoeker van homobars, I droomt van een gelukkig alle ngs leven met een vaste vriend I en een kind. Kortom: een leuk inetje om voor te leven, net I als de gemiddelde hetero. 1 Die indruk wekt althans de I Nederlandse voorstelling van I regisseur Eddy Habbema, waarin Ide 'valse nichterigheid' en de I joodse humor ontbreken, die dit I stuk van de voormalige Newy- lorkse travestie-artiest Harvey I Fierstein (ook als film) oorspron- k zo leuk maakten. iDeze Nederlandse versie van I Torch Song Trilogy is door Joop Ivan den Ende duidelijk bedoeld Ivoor een groot publiek, dat tien I jaarna dato rijp wordt geacht om I ongeschokt de confrontatie aan I te gaan met het wel en wee van I een naar liefde snakkende homo- I seksueel. Om tot de geruststellen- de conclusie te mogen komen dat I homo's ook maar gewone mensen Harvey Fierstein (1954), geboren als zoon van een joodse zakdoe kenfabrikant in Brooklyn, trad op zijn vijftiende, 120 kilo zwaar en ontevreden over zijn uiterlijk, al op in een travestietenclub waar hij in uitzinnige gewaden 'torch songs', smartlappen uit de jaren twintig en dertig, zong. Trilogie Toen Fierstein vijf jaar later van liefdesverdriet om een gebroken relatie een eind wilde maken aan zijn leven, raadde zijn psychiater hem aan om alles op papier te zetten en dat leidde tot het eerste deel van een autobiografische tri logie, waarvan de drie verschil lende onderdelen in kleine Newy- orkse theatertjes met succes voor een incrowd publiek werden gespeeld. Onder de verzamelnaam Torch Song Trilogy werden de drie kor te stukken in 1982 een groot suc ces op Broadway, dat Fierstein (die zelf opnieuw de hoofdrol vertolkte) twee Tony Awards opleverde, voor het beste stuk en de beste hoofdrol. Het thema van een 'normaal' leven tegen de ver drukking in met een (geadop teerd) kind keerde ook terug in Fiersteins eveneens zeer succes volle Broadway-bewerking van het Franse toneelsucces La Cage aux Folies (dit seizoen eveneens door Van den Ende in Nederland uitgebracht). Het thema krijgt een mooie uit werking in het laatste deel van Torch Song Trilogy, dat ook in deze Nederlandse voorstelling veruit het sterkst is, mede door de sterke rol van Pleuni Touw als Arnolds moeder, die maar niet kan begrijpen dat haar zoon ook echte liefde kan voelen, maar diens afwijkende levenswijze uit eindelijk toch accepteert. In het eerste deel zien we een opvallend ingetogen Paul de Leeuw als de travestiet Arnold die na zijn optreden in een homo- bar de biseksuele Ed (een mooie rol van Hugo Haenen) ontmoet en onmiddellijk verloren is. Omdat Ed niet durft te kiezèn, houdt hij Arnold voortdurend aan het lijn tje en laat hem na een tergende aan-uit-relatie in de steek voor een meisje, Laura (Esther Roord). Het zijn simpel geënscèneerde scènes op een toneel dat verschil lende locaties moet suggereren, met aan de linkerkant pianist Ruud Bos en nachtclubzangeres Gerrie van der Klei, die ter afwis seling jazzy nummers ten gehore brengt. In het tweede deel brengt Arnold met zijn nieuwe liefde Alan (Antonie Kamerling, fysiek overtuigend) een weekend door bij Laura en Ed, waarbij de laat ste niet van de mooie, blonde Alan kan afblijven en zodoende zowel Laura als Arnold ongeluk kig maakt. Ook hier vinden de dialogen, hoewel binnen één toneelruimte, op verschillende lokaties en tijdstippen plaats, waarbij het decor overigens wei nig fantasievol is, met één groot alles afdekkend doek. In het derde deel blijkt levensge zel Alan te zijn gedood door potenrammers en staat Arnold, in zijn eigen ogen weduwnaar, op het punt om een homoseksuele scholier te adopteren, met wie hij een geslaagde vader-zoonrelatie onderhoudt. Ed, voorgoed weg bij Laura, is ook weer van de par tij en misschien wordt het nog wat tussen die twee. Arnolds lief hebbende moeder, die komt loge ren, is geschokt en betwijfelt of haar zoon wel in staat is om een kind op te voeden. Bovendien weigert ze, met woedend aplomb, om zijn verdriet om Alan te ver gelijken met haar eigen verdriet om het verlies van haar man na 35 jaar huwelijk. Een instituut dat toch niks te maken heeft met waar haar zoon mee bezig is. Vleugels Deze scène is de mooiste uit de hele voorstelling. Ook het spel van Paul de Leeuw lijkt dan, als response op de geestig-kordate aanwezigheid van Pleuni Touw, vleugels te krijgen. Bovendien wordt de rol van de aangenomen zoon in dit fraai door Paul Gallis aangeklede laatste deel (een Pleuni Touw en Paul de Leeuw in het sympathieke melodrama 'Torch Song Trilogy' van Harvey Fier stein waarmee Joop van den Enden Theaterprodukties een bijdrage wil leveren aan een homovrien- ,delijk Nederland. 1u|v foto pan sok woonkamer) geloofwaardig en fris geacteerd door de jonge Tho mas de Bres. Torch Song Trilogy blijkt zo toch nog een aardig en vooral lief melodrama dat een breed publiek zal kunnen bekoren. De Amster damse première, met tientallen Bekende Nederlanders onder wie een geroerde Mary Dresselhuys, oogstte zaterdagavond een ova tioneel applaus, gevolgd door een media-circus met televisiecame ra's en veel champagne. 'Torqh. ,Sijpg Trilogy' door Joop van den Ende Theaterprodukties is op 21 februari in het Chassé Theater in Breda, daarna 23 tot en met 25 februari en op 27 februari, ook 27-28 juni. Op 1 maart in Etten-Leur, 4 mei in Tilburg, 30 mei in Roosendaal. uur suuuime modellen Daihatsu ook op Internet: www-9 119, tel. 0164-234254- 1651337. ETTEN LËUR. Autobedrijf Jan Dekker ,gi jedrijven, Rijksstraa 666. abaan 10, tel. 0165- I. 0115-681200. g «eg 24, tel. 0111-652018' 30, tel. 0168-412306- [Van onze kunstredactie [Komt er in 1997 een nieuw [opgezet Festival Cultureel [Gekleurd, met Breda als [hoofdstad? Of wordt de hele |organisatie opgeheven bij aan geld en een over tuigend programma? Als de [Bredase wethouder voor cul- [tuur, Gielen, eind deze maand [het beleidsplan voor een festi val nieuwe stijl positief |Moordeelt en er tussen de en 150.000 gulden Ivoor over heeft, dan is er een [pede kans dat dit multi-cul- jtiirele evenement (in een l'nderevorm) behouden blijft. Paar ook dan nog is het laatste I?®G aan het ministerie van |W Gat zal moeten beslissen of Ifestival in het nieuwe Kun- Pfflplan voor 1997-2000 wordt l'Kenoraen. Pas dan kan een vereenkomst tot stand komen 11®en rijk, provincie en gemeen- I die het nieuwe festival geza- anlijk moeten financieren. f™"»1 is er inmiddels al een Ptelagprocedure gestart voor 1 «tivaidirecteur Wiard Molenaar zi]n bureau, aangezien het f es- eiSenlijk al niet meer aat. De voor dit jaar door de wting Cultureel Gekleurd ""-""O gulden subsidie a®> zoals bekend, niet vers- iDièt j de gemeente Breda. I !j geen£iducieineenfesti- Iwnt sfvjl> waardoor het voor L afgeblazen, mede ^onderhandelingen met het |von se Theater stagneerden. L een festival-nieuwe stijl zal Kemleerste P'aats °°k overeen- 1uïf^oeten w°rden bereikt lelann ..9 assé Theater, dat een lel tïï ro1 moet in pa van w en muziekprogram- jhrele' fe p nJeuwe 'etnisch-cul- PPeuk fCsé°TT,Z^n 00 hUren V3n het lelt Veel te ho°g"' ï«»Connn /olenaar' -Vroeger L t "C0fdla een aantal finan- Ffivalnma r™ met bepaalde Maar door de kter it ®ln§ van het nieuwe let dit er,ee,n absolute breuk beten 4e!!eden ontstaan- Er wel nieuwe oplossin- Optreden van het merengue-orkest Hasta Domingo vorig jaar tijdens een open dag van het Festival Cultureel Gekleurd.foto cor viveen gen worden bedacht." Alida Neslo, die de nieuwe pro grammeur van het festival zou worden, is afgelopen najaar opgestapt na onenigheid met directeur Ten Zijthoff van het Bredase theater over de doelstel lingen van het festival. „Laat de gemeente Breda eerst maar eens haar eigen problemen oplossen", vond zij toen. Of zij alsnog het artistieke leider schap op zich zal nemen, als het groene licht voor het festival is gegeven, is nog onduidelijk. Molenaar wil in ieder geval 'per se iemand van buitenaf als festi valprogrammeur. „Omdat een staflid van het Chassé Theater met twee petten op zit. Hij heeft niet alleen de verantwoordelijk heid voor het festival maar ook ■li voor het eigen theater en dat is geen goede combinatie. Wel kun nen de schouwburgprogram meurs uitstekend als adviseur fungeren, zoals in het verleden ook is bewezen." Ononderbroken Volgens het nieuwe beleidsplan, waaraan Wiard Molenaar de laatste hand legt, moet de stad Breda een uitdrukkelijke cen trumrol in het Festival Cultureel Gekleurd vervullen. Het zou acht of tien dagen moeten duren en in ieder geval gedurende drie dagen ononderbroken op een groot aan tal lokaties in de stad van 's mor gens tot 's avonds veel te bieden moeten hebben. Ook op straat. Zodat het publiek het festival ook als zodanig ervaart. Iets wat in het verleden zelden het geval was. Toen was het programma ver snipperd over een niet aaneenge sloten periode, teveel verspreid over een groot aantal plaatsen in Zuid-Nederland en kon het ook nauwelijks een eigen identiteit krijgen, omdat er nooit een dui delijk festivalthema was. For meel was dat er wel, maar in de theaterprogrammering viel er weinig van terug te vinden. Toch wil de Stichting Cultureel Gekleurd ook bij het nieuwe fes tival in 1997 tussen de zes en tien andere steden in Brabant, Zee land en Vlaanderen betrekken. Vooral om als theatercircuit dure voorstellingen en concerten te kunnen financieren. Vanuit Bre da kunnen deze produkties jjn andere evementen dan langs deze deelnemende plaatsen reizen. Gedacht wordt o.a. aan Roosen daal, Oosterhout, Bergen op Zoom, Etten-Leur, Den Bosch, Eindhoven, Middelburg, Vlissin- gen, Turnhout en Mechelen. Sponsors Afhankelijk van de onderhande lingen is het niet ondenkbaar dat de stichting alsnog kiest voor een andere stad dan Breda als festi valhoofdstad. „Maar daar gaan we beslist niet vanuit", aldus fes tivaldirecteur Molenaar, „want we hopen op de creativiteit van wethouder Gielen om een finan ciële oplossing te vinden, ook met het Chassé Theater. Daarnaast zullen we ook met sponsors moe ten gaan werken." MAANDAG 19 FEBRUARI 1996 DEELl Amsterdam (anp) - Reclame is niet iets van de laatste jaren. Ook in de 17e eeuw lieten kunstenaars hun werk aanprijzen. De reclameman van Rembrandt was Jan van Vliet, geboren tussen 1600 en 1610 in Leiden. Het Rembrandthuis in Amster dam laat de komende maanden ongeveer honderd prenten, teke ningen en schilderijen van deze pr-functionaris zien. Enkele daarvan golden lange tijd als echte Rembrandts. Dat zijn vooral etsen waaraan Rembrandt was begonnen en die Van Vliet uitwerkte. Over de Leidse kunstenaar is weinig bekend. Pas de laatste jaren is hij onderwerp van onder zoek. Uit recent speurwerk naar de watermerken in de prenten blijkt dat Van Vliet en Rembrandt hun werk ook in hetzelfde atelier in Leiden lieten drukken. Niet alleen in artistiek maar ook in technisch opzicht werkten ze dus samen. Rembrandt gaf Van Vliet opdracht reprodukties van zijn schilderijen te maken zodat meer mensen zijn werk konden zien. Foto's van schilderijen bestonden nog niet, maar een ets kon ook een goede indruk geven van een werk. Waarom Rembrandt de kopieën niet zelf maakte, is een raadsel. Misschien vond hij dat niet chi que. Misschien had hij er geen tijd voor. De etsen verschenen in een grote oplage van circa vijfhonderd exemplaren en werden verspreid in Europa verkocht. Wie de kopers waren en hoeveel ze moesten betalen, is onbekend. De reprodukties bevinden zich nu in de prentenkabinetten van grote musea. Eén van de meest curieuze etsen op de tentoonstelling is gemaakt naar het schilderij Christus voor Pilatus. Van Vliet probeerde het religieu: ze werk zo goed mogelijk na te maken, maar kwam er niet uit. Intussen zijn 'twee mensen uit de Randstad die hun sporen hebben verdiend met regie en program meren' bezig met een artistieke profielschets van een nieuw Fes tival Cultureel Gekleurd. Ook dat artistieke beleidsplan wordt aan het eind van deze maand in eerste instantie voorgelegd aan de Bre dase cultuurwethouder. Uitgangspunt van het festival blijft de confrontatie met niet- westerse culturen en de integra tie van etnische culturen in Nederland. Behalve toneel en muziek moeten net als in het ver leden ook symposia, lezingen, exposities en filmvertoningen deel uitmaken van het program ma. Thema De voorstellingen zullen op de eerste plaats afkomstig zijn uit Nederland en Vlaanderen, aange vuld met buitenlandse produk ties wanneer het festivalthema daartoe aanleiding geeft. „Geen voorstelling dus uit India of Argentinië omdat die op dat moment toevallig al in Nederland is, zoals in het verleden, maar alleen wanneer het thema er om vraagt", aldus Molenaar. Van het festival, dat aanstaande 14 tot 28 april had moeten plaats vinden in o.a. Oosterhout, Roosendaal, Terneuzen en Oost burg, zijn nog slechts een paar evenementen onder eigen verant woordelijkheid van de plaatselij ke theaters of onafhankelijke werkgroepen overgebleven. In De Bussel in Oosterhout wordt op 14 april een interculturele ontmoetingsdag gehouden, maar een festival is er verder niet bij. Wel worden in Oosterhout twee weken lang op andere lokaties multi-culturele activiteiten geor ganiseerd door een werkgroep van allochtonen. De aangekondigde voorstellingen van Lust van Helen Kamperveen en Gerda Havertong kunnen in deze plaatsen niet doorgaan omdat de produktie is uitgesteld. Ook een geplande dansvoorstel ling van Shusaku Dormu gaat niet door omdat het gezelschap zelf deze produktie heeft terug genomen. Hierdoor is het bescheiden festivalprogramma dat in deze plaatsen was gepland alc vanzelf komen te vervallen. Het middelste gedeelte liet hij open. Die proefdruk uit 1635 stuurde de kunstenaar naar Rem brandt die verbeteringen aan bracht. Op de tentoonstelling zullen voor het eerst de drie stadia te zien zijn: de prent met het onafge maakte deel uit het British Muse um, de door Rembrandt gecorri geerde versie en de uiteindelijke druk die Rembrandt signeerde. Het is voor het eerst dat het publiek die drie naast elkaar kan bewonderen. De samenwerking tussen Van Vliet en Rembrandt speelde zich tussen 1631 en 1635 af. De nadruk lag voor 1632, toen Rem brandt van Leiden naar Amster dam vertrok. Na Van Vliet nam Rembrandt geen nieuwe reclameman in dienst. Hij had in de hoofdstad waarschijnlijk zoveel opdrachten dat hij dat niet meer nodig vond. De Plaetsriyder tot Leyden, zoals Van Vliet werd genoemd, trouw de in 1636 met een rijke vrouw. Waarschijnlijk hoefde de dertiger daardoor niet meer te werken. Al zijn prenten zijn gemaakt voor dat huwelijk. Het Rembrandthuis laat behalve de etsen naar de schilderijen van Rembrandt ook zeventien exem plaren zien die door Rembrandt werden begonnen en zijn afge maakt door Van Vliet. Ook bevat de tentoonstelling werk dat Van Vliet naar andere kunstenaars als Lievens maakte. Ook is er aandacht voor Van Vliets eigen werk. In zijn tijd was hij beroemd om zijn beroepense- rie, plaatjes van de kleermaker, hoedenmaker, koperslager en mandenvlechten De tentoonstelling in het voor malige atelier en woonhuis van Rembrandt in Amsterdam duurt tot en met 5 mei. Remagen/Den Haag (dpa/anp) - Eind 1998 moet in het Duitse Remagen een nieuw museum voltooid zijn dat geheel is gewijd aan de schilder, beeldhouwer en dichter Jean Arp. De deelstaat Rheinland-Pfalz investeert rond 100 miljoen mark in het pro ject. bruikleen geven met een totale waarde van 60 miljoen mark. Jean Arp (1887-1966), ook wel Hans Arp genoemd, was een van de belangrijkste avant-garde- kunstenaars uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Hij werd in Straatsburg geboren en raakte in 1912 in München kort betrokken bij de kunste naarsgroep Der Blaue Reiter. Tij dens de Eerste Wereldoorlog vluchtte hij naar Zwitserland, waar hij in Zürich een van de oprichters van de DADA-bewe- ging werd. Ook tijdens de Tweede Wereld oorlog leefde hij in Zürich, waar hij zijn eerste papiers froisés maakte. Het museumgebouw zelf, dat een vloeroppervlak van 2200 vier kante meter krijgt, wordt een ontwerp van de Amerikaanse architect Richard Meier. Hij heeft in Duitsland ook het Muse um für Kunsthandwerk in Frankfurt en het stadhuis van Ulm op zijn naam staan en in Den Haag eveneens het stadhuis. Het gebouw gaat 30 miljoen mark kosten. De deelstaat gaat voor 20 miljoen mark werk van Arp aankopen en stort nog eens 50 miljoen mark in de kas van de stichting die het museum gaat exploiteren. Daarnaast zal de in Remagen gevestigde Arp-stichting langdu rig werk van de kunstenaar in Den Haag (anp) - Lou Bandy en Willy Derby herleven in de Haagse Schilderswijk, de buurt waar ze eind vorige eeuw werden geboren. Het Volksbuurtmuseum wijdt van morgen tot en met 16 juni een tentoonstelling aan deze in jlfl lang vervlogen tijden zo popu- t 'm laire artiesten. L *^1» *f F* Lou Bandy's grootste hits waren M wel Louise, zit niet op je nagels te bijten en Zoek de zon op. Willy ^HH.7 I Derby bezorgde menigeen een brok in de keel met Hallo, Ban- doeng. [HRBp nSNffii De twee waren broers. Ze werden als Lodewijk en Willem Dieben geboren in de Van Limburg Sti- Lou Bandy rumstraat in Den Haag. Aanvan- foto archief de stem kelijk gingen ze als de Bandy Brothers door het leven, maar de Eerste Wereldoorlog dreef het duo uiteen. De in 189D geboren Lou Bandy begon als zanger en komiek een solo carrière en in 1931 kwam hij bij de revue, waar zijn grote tijd echt begon. In de jaren vijftig presenteerde hij een paar eigen program ma's, tot hij in 1959 in Zandvoort zelfmoord pleegde na een mislukt huwelijk met een veel jongere vrouw. Willy Derby, in 1886 geboren, zong vooral levensliedjes, in revue's en voor de radio. Hij begon zijn loopbaan eigenlijk al voordat hij met Lou een duo vormde: hij trad op als zingende kelner op de boot van Hoek van Holland naar Harwich. Willy Derby bracht ook weieens jolige liedjes ten gehore. De bekend ste daarvan is wel Heidewitzka, vooruit geef gas! Hij overleed in 1944. De expositie in het Volksbuurtmuseum is tot stand gekomen in samenwerking van het Theater Insituut Nederland en toont onder meer foto's en bladmuziek van de broers. Hun 78-toeren-plaatjes zijn natuurlijk ook volop te horen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17