Interbrew heeft op alle vragen van de »lo?ke,n II consument antwoord k druk il in de to] zekeraars 'Het nieuwe sprookje van Kaatsheuvel' Lufthansa zoekt weer volop nieuwe piloten Robecogroep moest wel [met verzekeringen komen PE STEM ECONOMIE A7 "MIE KORT der Giessen fcr ziekengeld jao afgebroken Jbben gisteren het overleg met che Ondernemingen (KVGO) [arbeidsovereenkomsten in de Irkgevers valt op geen enkele In over de betrokkenheid van |n, aldus Druk en Papier FNV. fin de toekomst op onderme nen over zaken als arbeidstij- |rograijima's. De werkgevers [daarbij hun gesprekspartners let hele personeel moet kunnen Hken af Outplacement en Loopbaanbegeleiding VAN EDE PARTNERS Mandemakers wil binnen 5 jaar 15 tot 20 procent van Nederlandse keukenmarkt Logica van de koude grond Bonden: meer winkels Bata kunnen blijven ZATERDAG 17 FEBRUARI 1996 IRUARI 1996 A6 ht steeds meer gods-1 'iet Vloeken althans. aan tegen een recla- rgelijking met 1994. Irverslag. leelden waarop tennis- ll Haarhuis een grove paakte. Ook de AVRO en beterschap, buöend is de Bond met tenen van strafklachten Reclame Code Commis- (een in zeer stuitende zoals de affiches van at de bond daartoe over. hmissie vond de affiches bs kwetsend voor chris tin die periode stond op Jntoor van de bond de enkele dagen rood- fcd. [jaar deed de Bond aan- Jij justitie over een 'erg Isterlijke' column van Ian Gogh in HP/De Tijd. |e wacht in die zaak op de aak (waarschijnlijk dins- een soortgelijke kwestie [olumnist Theodoor Hol- Die stelde dat 'elke chris- nd een misdadiger' is. op til voor scheepsbouwer Ide gulden, het subsidiebe- llanden en de afwachtende |nd met verwachte veilig- oor veerboten onder zware iltaat dat dit jaar 'aanzien 'ft de scheepswerf gisteren Jacht dat de prijzen zich pas en. J orde van grootte liggen als [erdiend. Met de aflevering i der Giessen 'wederom een ngsbond CNV is bereid tot leid wordt verminderd. De ^machtigd de stakingskaste j van 100 procent loon bij Ifdwingbaar is. |le aanleiding het bestaande vijzigen. Volledige doorbet- de bondsraad, speerpunt te kar. De gezamenlijke bonden FME-CWM voor de rechter ■en verlangen intrekking van om, na privatisering van de niet meer volledig door te bpij Aegon wil af van zijn vijf- Jantieparken. Indofin-dochter Iderende vakantieparken over- C. de Bruin, wil de parken na foor verkopen aan een andere lerlandse en vijf Duitse va"an 2 werknemers, waarvan bi 'oor de werknemers, het huidi reinen blijft zitten. Aegon vonü id in de bijt geworden, die mei an het verzekeringsconcern- I Ua ruim 25 jaar onder deel te zijn geweest van Let Engelse concern Allied Domecq, kwam de Bredase bierbrouwerij Oranjeboom één jaar geleden in handen van I het Belgische Interbrew. I Samen met de brouwerij- 1 en in Dommelen en Arcen opereert Oranje boom nu als Interbrew Nederland NV en is daar mee na Heineken de tweede speler op de nationale biermarkt [geworden. Door Paul Verlinden „WE MAKEN nu deel uit van een {écht brouwerij-concern. Bij I Allied was dat niet zo. Dat was ;r spirits and wine geworden, r was geen core-business ,...;r. Interbrew doet niets anders dan bier brouwen. Het is een ver- ling om bij zo'n onderne- te werken," aldus J. van [Baardwijk, tot voor één jaar top- I man van de Oranjeboom Bier- brouwerij in Breda en nu de alge- l ffieen directeur van Interbrew I Nederland. |De overname door de Belgische p betekende voor Oranje- n een fusie met de Oostbra- Ibantse Interbrew-dochter Dom- Imelsch. Geen gemakkelijke I opdracht, zo erkent Van Baard- I wijk: „Het is een emotioneel pro- I ces; het heeft met mensen te maken. Het brengt onrust met i mee want mensen krijgen leen andere functie of worden geplaatst. Maar het is zorg- Ivuldig gebeurt en tot nu toe kun- Inen we tevreden zijn." Directie en ondernemingsraad I werden het vorig jaar zomer eens lover de blauwdruk van de nieuwe I organisatie. Diverse diensten van I Dommelsch en Oranjeboom wer- Iden in elkaar geschoven. Breda kreeg het hoofdkantoor, de auto matisering, administratie en marketing. Ook wordt vanaf Bre da de horeca in Noord-Nederland en de thuismarkt (supermarkten, slijters) bediend. Dommelen ver zorgt nu het contact met de hore ca in Zuid-Nederland, is verant woordelijk voor evenementen en heeft de technische service in huis. De fusie betekende een behoorlij ke aanslag op het personeelsbe stand. In de produktie verander de nog het minst, want de drie brouwerijen - Oranjeboom had al de kleine brouwerij in Arcen - blijven hun eigen bier brouwen. Maar in de commerciële diensten waren veel dubbelfuncties. Vooral in de groothandels wor den banen geschrapt. Samen hadden Oranjeboom en Dom melsch zevenentwintig groothan dels in Nederland. Dat aantal gaat terug naar circa vijftien. Voor de fusie had Oranjeboom zo'n duizend mensen in dienst en Dommelsch vijfhonderd. In drie jaar moet het totale aantal arbeidsplaatsen met driehonderd verminderen. De pijn wordt evenredig verdeeld over de twee bedrijven. Met de vakbonden is afgesproken dat gedwongen ont slagen zoveel mogelijk worden vermeden. „Dat zal ook absoluut lukken," zegt de directeur. Integratie Navraag bij de Industriebond FNV leert dat men daar niet onte vreden is over het verloop van integratie. Ondertussen zijn ook de arbeidsvoorwaarden van de twee bedrijven op elkaar afge stemd en is er één nieuwe cao tot stand gekomen. Volgens Van Baardwijk went het personeel, ondanks de turbulente tijden, snel aan de nieuwe situ atie. „Het valt voor mensen in het veld natuurlijk niet mee. Ze heb ben het andere biermerk altijd als de vijand gezien en nu moeten ze het opeens gaan verkopen. Maar ook dat is goed gaan draaien." Van Baardwijk roemt het enthou- klaar voor de grote sp«®| jaar intern orde op zak 7 aar uit Tilburg binnen e na grootste asssuraüew ile-Nederlanden. zijn vruchten op. V°"LL bedroeg de winst j l' jri tegen ƒ94 miljoen in resultaat voor belasting. ■Jarenlang heeft hij geprobeerd |voor de Robeco-fondsen dezelfde iscale voordelen te krijgen als Iverzekeringsprodukten hebben. [Vooral koopsompolissen zijn vol- Korteweg oneerlijke con ventie, omdat de storting voor °'n polis van de inkomstenbe lasting mag worden afgetrokken. |'laar de lobby bleef zonder resul- llaat. |0nder de naam RoZeker gaat de nu zelf koopsompolissen pen. Later komen daar ook [andere kapitaal- en levensverze keringen bij. Sobeco werkt bij op de verzeke- Rpmarkt niet samen met de [Rabobank, zoals bij het beleggen peurt. Het concern zet als «reet writer (zonder de hulp van rn tussenpersoon) een goedkoop jprodukt in de markt. neemt de gelegenheid aat door luid en duidelijk te ondigen dat zijn produkten voordeliger zijn dan die van rzekeraars als Interpolis, Ohra Centraal Beheer. De kosten F B rekening worden gebracht li fluiten en beheren van L ™Ps°mpolis zijn vaak Eoeüijk te berekenen. bui, verwijst naar onder- van prof. dr. A. Boot, die 1® °mt op een gemiddelde van I,tot achttien procent. E!! v daar - bij een koop- PMis van tienduizend gulden 1® percentage van 5,9% tegen- r™ zetten. procent tot 221 nu£° nettore„ ander komt neer op èen """"jggi dement van 10,1 pr°cen!^e vol[ nog 5,7 procent). „Daarm doen we aan de rendern o van onze aandeelhoude Ook de omzet vermeer" L*g van RoZeker is in '°gisch vervolg op eer- Li.. aPPen van de Rotterdamse gsgroep. Tot 1965 kende siasme van de medewerkers, want zoals het er nu naar uit ziet, zal de integratie van beide bedrij ven medio 1997 afgerond zijn. „In ruim twee jaar tijd dus, ter wijl we daar drie jaar voor uitge trokken hebben." De synergetische voordelen van de fusie zijn nu al duidelijk te merken, zegt Van Baardwijk. „We hebben alle systemen en procedures van de bedrijven de revue laten passeren en steeds de beste van de twee genomen." Dat heeft vorig jaar al kostenreduc ties opgeleverd. De netto-winst van Interbrew steeg daardoor in 1995 naar 35 miljoen gulden. De omzet van Interbrew Neder land bedroeg zo'n 700 miljoen. Werelwijd draait Interbrew (12.500 werknemers) een omzet van 5 miljard. Het marktaandeel van Interbrew is vorig jaar ongeveer gelijk gebleven in Nederland. Dit jaar verwacht Van Baardwijk echter enige groei. „We hebben eerst de zaak intern opgeschud maar nu gaan we weer intensief de markt bewerken." Na Heineken is Interbrew nu de tweede speler op de Nederlandse biermarkt. Met Oranjeboom heeft Interbrew vooral een flinke positie in het horeca-segment veroverd: de dekking is van vier- naar tiendui zend horeca-gelegenheden gegaan, een kwart van de markt. Met de toegang tot het horeca- kanaal heeft Interbrew de moge lijkheden voor haar speciaalbie- ren (o.a. Hoegaarden, Leffe, Bel- le-Vue) stevig vergroot. De verkoop van speciaalbieren (ruim 6 procent van de Nederland markt) groeit nog steeds. Interbrew kwam begin dit jaar met een nieuwe amber-bier, Lie ve (gebrouwen in Arcen). Lieve wordt nu in de horecazaken ver kocht naast het populaire Palm, waarmee Oranjeboom enkele jaren geleden een overeenkomst had gesloten. Tegen de zin van Palm werd dat Interbrew-directeur J. van Baardwijk met (links) een Dommelsch- en een Oranjeboom-pilsje. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP contract vorig jaar opgezegd. Palm vocht de opzegging nog aan voor de rechtbank maar verloor die zaak twee weken geleden. Export Van de ruim drie miljoen hectoli ter die de Nederlandse Inter- brew-brouwerijen produceren is een derde voor de export bestemd. Vooral Oranjeboom staat met zijn eigen merk en spe ciale exportmerken (Breda Bier, Three Horses) al sinds lang sterk in het buitenland. „We hebben een goede exportorganisatie. Dat is zeer aantrekkelijk voor Inter brew." Anderzijds kunnen Oranjeboom en Dommelsch weer profiteren van de buitenlandse mogelijkhe den die de Interbrew Groep biedt. Zo nam het Belgische concern vorig jaar de grote Canadese brouwer Labatt over. Labatt heeft een goede positie in Zuid en Midden-Amerika, markten waar Interbrew Nederland nog nauwelijks aanwezig is. Hoewel in Breda ook enkele huis merken (o.a. Brouwersbier voor Albert Heijn) gemaakt worden, is de Interbrew Groep vooral een brouwer van a-merken. Dat spreekt Van Baardwijk zeer aan: „Ze weten hoe ze om moeten gaan met merken. De eigenaren van Interbrew zijn families die al vele honderden jaren in het brouwers vak zitten. Met elkaar hebben we nu een grote portefeuille van merken. We zitten in alle segmen ten, diverse soorten pils en speci aalbieren. We hebben zelfs bier voor aUe jaargetijden. Op aUe vragen van de consument hebben we een antwoord en dat is heel prettig." [Door Gijs Moes |NU STEEDS meer mensen hun spaargeld willen wegzetten als |koopsompolis of levensverzekering kiest Robeco eieren voor i geld. De Rotterdamse beleggingsgroep gaat zelf verzeke ren verkopen. „We worden ertoe gedwongen en verzekeren lis niet zo moeilijk," is het laconieke commentaar van topman IPiet Korteweg. zij maar één produkt, het risico mijdende fonds Robeco. Rolinco, een fonds dat wat meer risico neemt, was de eerste nieuweling. Daarna volgden het obligatie fonds Rorento en het vastgoed fonds Rodamco. In 1981 schopte Robeco de ban ken tegen de schenen door de spaarmogelijkheid Roparco op de markt te brengen. De banken zagen dit als een inbreuk op hun terrein en sloegen terug met de oprichting van eigen beleggingsfondsen. Eind jaren tachtig moest Robeco weer een achterstand goed maken door, in navolging de ban ken, meer gespecialiseerde fond sen op de markt te brengen. Het aanbieden van verzekeringen is opnieuw een stap die wel gezet moet worden, omdat de belegger er om vraagt. „Eén van de zes Robeco-reke- ninghouders koopt een koop som," weet Korteweg. Hij weet ook dat de verzekeraars vorig jaar ruim twee miljard gul den binnen haalden via koop sompolissen, 38% meer dan het jaar daarvoor. Binnen vijf jaar willen de Rotterdammers vier a vijf procent van die markt bedie nen. Robeco moet ook om zijn toe komst denken. Het aandeel in de markt voor Nederlandse beleg- gingsfonden is sinds 1990 nauwe lijks gestegen. De tegenvallende resultaten van de afgelopen twee jaar hebben de Robeco-fondsen geen goed gedaan. Naast verzekeringen moeten overnames in het buitenland weer groei brengen. (ADVERTENTIE) flink, van 3,7 naar 4,4 i llilift., van j i.r>rtpr\ iard, vooral door ges van koopsompoliss®n_ markt was Interpobs omzet van 800 m'LvorigH aandeel van 20 Prolr Io0er. H naar eigen zeggen koplop ceil deze polissen vond BU zijn weg naar de Rabo-kantorennet. PERSOONLIJKE ONTWIKRELING EN INZETBAARHEID Eindhoven: telefoon 040 245 72 20, ir W.H.M. van Lange "oiTFKn, 'AM: telefoon OIO 412 00 22, mw E.S.H. van Eerde FOTO FRANK TROMMELEN Directeur Ben Mandemakers in de showroom van de Keuken Kampioen in Kaatsheuvel. Door Kees Bechtold Kaatsheuvel - Keukencentrum Mande makers in Kaatsheuvel is in een snel treinvaart bezig Nederlands grootste verkoper van keukens te worden. Grootschalige uitbreidingen staan op stapel. Het nieuwste sprookje van Kaatsheuvel staat niet in de vermaarde Efteling, maar gewoon in het dorp en heet Keukencentrum Mandemakers. Althans als we het radio spotje mogen geloven dat dagelijks de ether wordt ingeslingerd. Geen echt sprookje dus! Maar de ontwikkeling die de keukenboer doormaakt laat zich lezen als een sprookje. De voormalige timmerman Ben Mandema kers (39) begon achttien jaar geleden in een paar schuurtjes met de verkoop van keu kens. Inmiddels verlaten jaarlijks 10.000 stuks de diverse showrooms en heeft het bedrijf een omzet van tientallen miljoenen guldens. En de groei is er nog lang niet uit volgens Mandemakers. Allereerst verschijnt nog dit jaar aan de autosnelweg in Waalwijk een gloednieuw distributiecentrum van 11.500 m: en kan toor van 3.000 m2. Een investering van 12 miljoen gulden. „Daar kunnen we 1000 keu kens per week verwerken. Het bedrijf gaat nu echter ook de vleugels verder uitspreiden dan de Langstraat. „Bin nen vijf jaar willen we op diverse plekken in Nederland vijf mega-stores openen met showrooms van minimaal 200 keukens. Nu hebben we 8 procent van de markt (130.000 keukens), we willen groeien naar zo'n 15 procent tot 20 procent." Het personeelbe- stand groeit evenredig; van 110 nu naar een kleine 200 werknemers binnen twee jaar. Deze groei is tegen de verdrukking in. „Vorig jaar kromp de markt met 4 a 5 pro cent. Er zijn in Nederland tussen de 1200 en 1400 keukenzaken. Binnen vijf jaar zijn er daar nog 800 van over. Alleen de grote en de beste overleven." Mandemakers zegt dat hij 'bijna elke week een zaak ter overname krijgt aangeboden'. Maar daar gaat hij niet op in. Mandemakers werkt in het groot. De enige overname die hij tot nu toe heeft gepleegd is die van Piet Klerkx Keukenwe reld. Onder die naam gaat de keukenzaak ook deel uit maken van het nieuwe Thema park Wonen waartoe Piet Klerkx woonbou levard momenteel wordt uitgebouwd. Vooral de laatste zes jaar zit de vaart in het bedrijf. „Zes jaar geleden zetten we nog 1000 keukens per jaar om. Voor die groei hebben we eigenlijk niets hoeven te doen. Het is vanzelf gegaan, een soort sneeuwbal effect. Negentig procent van de mensen die hier komen is door mond-tot-mond reclame. We krijgen mensen hier van Texel, uit Gro ningen en Maastricht, maar ook uit België. Sinds vier jaar opereren we ook landelijk. Nog dit jaar komen we ook met spotjes op de televisie." Om de bekendheid te vergroten is Mande makers ook hoofdsponsor van de voetbal clubs Sparta en RKC. Het contract met de Rotterdammers loopt aan het eind van dit seizoen af, met de Waalwijkse voetbalclub zegt Mandemakers nog twee jaar door te gaan. Mandemakers is van alle keukens thuis. De smalle beurs en de dikke portemonnee kun nen er terecht, want Mandemakers heeft keukens in prijzen variërend van 5000 tot 90.000 guldens. Is de beurs krap, dan kom je bij Piet Klerkx Keukenwereld terecht. Heb je wat meer te verspijkeren dan is de Keuken Kampioen in Kaatsheuvel en Mijd recht de aangewezen plek. Voor het neusje van de zalm biedt Keukencentrum Mande makers uitkomst met keukens die in prijs kunnen oplopen tot 90.000 gulden. Het bedrijf ontwerpt het merendeel van de keukens zelf. „We hebben geen aparte ont werpers. Negentig procent komt van het eigen personeel. Wij zijn geen volgers, maar trendsetters. Alle keukens worden gemaakt in Duitsland en een paar in Frankrijk. In Nederland hebben we drie granietfabrieken die voor ons werken." Mandemakers schrijft dus zijn eigen sprookje. Het geheim van de smid: „Wij staan bekend om onze goede service, leveren kwaliteitsspullen, we geven vijf jaar garan tie en mensen hoeven bij ons geen aanbet aling te doen. Zelf sta ik ook nog minimaal vier dagen per maand in de showroom. Gewoon om de feeling met het produkt en het contact met de klanten te houden en om te oordelen hoe we het doen." Cao-onderhandelingen beginnen meestal al maanden voordat de delegaties tegenover elkaar plaatsnemen. Het opstellen van concept-nota's, het raad plegen van achterbannen en het lossen van schoten voor de boeg behoren tot het gebrui kelijke voorspel. Een onder handelaar 'moet immers een uitgangsstelling hebben en bij het kiezen daarvan moet je ruimte scheppen. Dat zal ook wel de gedachte geweest zijn bij voorzitter Van den Akker van de metaal- werkgeversclub FME-CWM toen hij afgelopen week zijn leden suggereerde vanaf 1 maart de aanvulling op de doorbetaling bij ziekte maar te staken. De cao zegt immers dat het een aanvulling op de ziektewet is en als die wet niet meer geldt, hoeft de aanvul ling ook niet meer. Dat scheelt dertig procent, nietwaar? Die logica van de koude grond is uiteraard niet besteed aan de vakorganisaties in 'de metaal'. Zij hebben geregeld dat de mensen bij ziekte hon derd procent blijven ontvan gen en of die aanvulling nu komt uit de ziekenkas, uit de reserve van een verzekeraar of uit de beurs van de baas, dat doet er allemaal niet toe. Werkgevers die de aanvulling willen stoppen, plegen con tractbreuk, niet meer, niet minder, zo luidt hun opvatting. Volgende week moet een kort gedingrechter uitmaken of dat ook juridisch houdbaar is. Het lijkt een beetje flauw van metaalvoorzitter Van den Akker om voor de vier maan den die de cao voor 'de groot- metaal' na 1 maart nog loopt, de afspraken zo naar de letter uit te leggen. Maar hij heeft er vast over nagedacht en de reacties (althans die uit de vakbeweging) zullen hem niet hebben verrast. Zo kies je aan de vooravond van onderhan delingen positie. Ook als de rechter hem straks afvalt, is er geen man overboord: het spel is op de wagen en wel op zijn voorwaarden. Het 'ziektewetgat' lijkt zo door toedoen van Van den Akker - meteen bijgespron gen door de overkoepelende VNO/NCW - al net zo'n heet hangijzer te worden als twee jaar geleden het 'wao-gat'. Inderhaast zijn toen in veel cao's de steken opgeraapt die de overheid liet vallen, tot genoegen van de verzekeraars. Die staan nu opnieuw handen wrijvend in de coulissen om hun bijdrage te leveren aan de veelgeroemde 'marktwerking'. Het is echter nog niet zeker dat Van den Akker werkelijk al met 1-0 voor staat voordat de wedstrijd is begonnen. Zijn oprisping heeft ook in eigen kring onrust en zelfs weer stand opgeroepen. In veel ondernemingen is de afstand tussen de werkvloer en het kantoor zo klein, dat zo'n slim migheidje met een cao-tekst maar liever achterwege wordt gelaten. Zo heeft de Metaal unie, een omvangrijke verza meling van middelgrote en kleinere metaalbedrijven, luid en duidelijk afstand genomen. Het schot voor de boeg van de vakbeweging heeft dus scheur tjes veroorzaakt in het werkge versfront en dat is een niet te verwaarlozen minpunt bij de aanvang van onderhandelin gen. Een front dat bovendien bestand moet zijn tegen een geladen oppositie. Want het afbreken van 'verworven rech ten' is nog altijd het beste recept voor arbeidsonrust. Door Frans Wijnands Frankfurt - Piloot worden. Het kan weer. Althans met volle garantie op een baan. Piloot worden kon je altijd wel, als je er tenminste in slaagde door de fijnmazige selectie van de oplei dingsscholen te komen. Maar het was jarenlang razend moeilijk om dan aansluitend een baan te krijgen. Die tijd is voorbij. Zeker in Duitsland. Lufthansa zoekt dit jaar alleen al meer dan tweeduizend nieuwe piloten (m/vr) en ander boordpersoneel. Piloten verdienen goed tot uitste kend. Cijfers onderbouwen dat hardnekkige vooroordeel: begin ners van rond de vijfentwintig 'vangen' bij Lufthansa 84.000 mark bruto (ongeveer 95.000 gul den); plus een slordige 10.000 gul den aan overuren. Hoe dat salaris met de jaren en de toenemende ervaring op kan lopen laat zich raden. Maar voor wat hoort wat, redeneert Lufthansa, de 70-jarige Duitse nationale luchtvaartmaat schappij. Wie opgeleid wil worden met.zo'n droombaan in het zekere vooruitzicht moet er flink wat voor over hebben. Om exact te zijn: 140.000 mark puur studie geld, zo'n 160.000 gulden. Het lijkt een kapitaal, maar volgens Lufthansa-woordvoerder Chris tian Kliek is het een toekomstze- kere investering. Lening En wat heet zelf betalen? De luchtvaartmaatschappij scheldt de geslaagde kandidaat groot moedig 25.000 mark kwijt, mits hij drie jaar bij de maatschappij blijft. Bovendien kan vrijwel het hele studiebedrag tegen vijf pro cent rente worden geleend. In der tien jaar kan de lening pijnloos (gezien de hoge salarissen) worden afgelost. 'Pdoten gezocht'. Het is een advertentie die jarenlang uit beeld was. Net als vrijwel alle vlieg maatschappijen leed Lufthansa onder de oliecrisis tijdens de Golf oorlog en bokste jarenlang tegen dalende omzet- en winstcijfers. In die jaren stond de opleiding van eigen piloten op een zeer laag pit je. Afgestudeerden kregen geen baan maar kwamen op een wacht lijst. Ze zijn, toen het weer beter ging, allemaal aangesteld, zegt Kliek. In die periode ging het praatje 'dat Lufthansa geen pilo ten meer in dienst nam en dat je er toch niet aan de bak kwam, ook al had je een Duits brevet'. Dat mis verstand leeft nog. Intussen draait de Lufthansa-opleiding in de internationale vliegschool bij Bre men weer op volle toeren. Meer dan honderdduizend jongeren informeren jaarlijks telefonisch en schriftelijk naar hun oplei dingskansen. Na eerste selecties - zelfs aan de telefoon wordt ai getest hoe goed de belangstellen den hun Engels spreken - worden er jaarlijks zesduizend kandida ten voor nadere gesprekken en tests uitgenodigd, van wie er ten slotte tweeduizend in Breemen aan de twee jaar durende oplei ding mogen beginnen. Iedere maand een nieuwe lichting. Wereldwijd Piloten die op de zelfstandige vliegschool in Bremen zijn opge leid staan wereldwijd in hoog aanzien. De opleiding is van zeer hoge kwaliteit en trekt daarom ook buitenlanders aan. Goed Duits spreken is evenwel een 'must'. Bij Lufthansa vliegen niet alleen maar Duitsers. Een Neder landse gezagvoerder aan boord van een Lufthansa-machine is net zo gewoon als - sinds kort - Indi sche en Thaise stewardessen. Die stewardessen worden overi gens betaald volgens de salaris schalen in hun eigen land. Ze ver dienen dus aanzienlijk minder dan hun Duitse collega's die met dezelfde drankjes in hetzelfde gangpad onderweg zijn. De Duitse vakbond is akkoord dat maximaal 10 procent van het cabineperso neel buitenlands mag zijn en op die salarisbasis mag werken. „Het gaat ons eigenlijk niet zozeer om goedkopere arbeidskrachten, maar veel meer om onze Aziati sche reizigers in hun eigen taal te kunnen aanspreken tijdens de reis," verklaart Christian Klick.De vraag naar piloten is niet typisch Duits. Ook in andere lan den - en met name bij de charter maatschappijen - bestaat of dreigt een schreeuwend tekort aan erva ren piloten omdat veel oudere piloten de dienst verlaten en veel maatschappijen de komende jaren een groei in de totale luchtvaart verwachten en dus nieuwe vlieg tuigen aanschaffen. Bovendien zijn goede opleidingsinstituten schaars. Best - Volgens de vakbonden kun nen veel meer dan zeventien Bata- filialen open blijven. Veel schoen winkels die volgens de directie dicht moeten zijn in feite renda bel, zo blijkt uit cijfers van het bedrijf. Bata maakte eerder deze week bekend dat 58 filialen in Neder land moeten sluiten, waaronder de winkels in Oosterhout en Roosendaal. Het bedrijf wil met slechts 17 winkels 'betere tijden in de sehoenenbranche' afwachten. Wim Brouwer van de Unie schat dat zo'n twintig van de 58 winkels die dicht moeten, bedrijfsmatig gezien open kunnen blijven. Hij wijst onder meer op de filialen in Tilburg en Maastricht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7