Weekend filligers INTERFACE E3 I oosterhoutse Fatiha Bouhan helpt met preventieproject 'Arrazi' Marokkaanse ouders De Marokkaanse jongeren in dit Voorkomen Methodiek Open Napraten AR1 1996 E2 I DESTEM ZATERDAG 17 FEBRUARI 1996 elderland is vorig jaar it naar de marktkansen Duizenden automobi- den in de file, kregen oorgelegd. Uit de ant- kswaterstaat opmaken :e hebben tussen open- Ie auto. Slechts één op ers (37 procent) heeft ider alternatief om bin- mijn op de plaats van imen. Bijna de helft (46 rrijwilliger'. Ze kunnen e bus nemen, maar zien van af. van Roon [land hebben de naam moeilijk te n, En inderdaad zijn de pro blemen in die groep omvangrijk, löat er niets tegen ondernomen I wordt, is echter niet waar. In IAmsterdam draait al drie jaar ■hetpreventieproject 'Arrazi'. ■Dat is een initiatief van de Ma rokkaanse gemeenschap zelf. ■Waar gevestigde Nederlandse (instellingen moeten constateren [geen ingang te vinden bij Ma rokkaanse ouders, daar lijkt Arrazi' de gezinnen wél binnen |te komen. r Rinze Brandsma de NS werd het manage- urotisch van de extra hoe- Die viel gewoon niet te de bestaande infrastruc- het studentenrecht op een ;1 teruggebracht tot uitslui- s, of alleen in het weekend, dat terug te betalen in de issen autogebruik en open- ederland, ligt momenteel op NS de forensenmarkt plot- rrerende tarieven benadert, is Wagenaar uiterst aanne- ïizigersaanbod op slag ver- Ie drukte op de weg maakt t, de verhouding tussen auto 10 blijven. Maar de NS kan l van de vraag naar trein- its absoluut niet verwerken, een verkeersinfarct opleve- waar niemand die verwacht. agenaar nog maar de vraag, automobilisten wel zo als soms wordt en ilijk crnjjv Zijn ow ctivisten. Scheiden dezen t consciëntieus hun afval, ne builtje bij het gft, het merk- lon op de stapel oud papie it restafval? Zouden mense ius milieubewust gedrag, me •egelmatig af te zien van igen auto? Wagenaar: „na ipen als trein en bus veranae- r tot serieus alternatief. ;ezet voor een slotconelu litieke partijen en overhel» lobilisten geen schuldgevo hard nadenken over het gebrek aan infrastructuur •en. Reistempo en taneve ërvoer blijven op beschamen de reisbehoefte die hoo n wonen, leven en perken. aarom autogebruik we •e noodzaak blijft voor en die actief zijn in onze flex onomie." ;eur' over overbodige r J reer leidt volgens hem s kern van de kwestie. Tem« cele regeringscoalitie, va ian ook, ooit de groei heeft afgeremd. Integ vandaag wordt allewe aven Rotterdam het lanu Seteen combinatie vaad aan het milieu Modaal, dat op zondag irjaardagsvisite naaro ndat de trein nou eenmaa i als je met z'n vieren jjjfc. i, drukt de verantwoo f milieuvervuiling ie» daB ihouders van de autor j denkt als hij twijfelt tus of autosleutels. bdel is een Marokkaans joch van een jaar of vijftien. Hij is voor het Éeerst opgepakt door de politie, betrapt als drugskoerier. thuis bij Abdel vraagt zijn moeder zich intus- len af waar hij blijft. 'Dat is jouw verant woordelijkheid', kaatst Abdels vader terug, ie telefoon gaat, vader neemt op: een politie- [gente die meedeelt dat Abdel zich op het politiebureau bevindt en daar afgehaald moet porden. De vader schrikt, is kwaad, maar j zijn vrouw niets en neemt een vriend mee shij Abdel gaat ophalen. R'eer thuis legt de vader de schuld bij de moe- Ier. De opvoeding is toch haar taak? Als de pend bemiddelend opmerkt dat zij daar bei- Jen de verantwoordelijkheid voor hebben, stert de vader, opgewonden en in verwar- ig, nauwelijks. Impulsief zegt hij dat zoon «moeder maar terug moeten naar Marokko. Ner legt hij de schuld bij de school. Daar fordt hem gevraagd waarom hij nooit eens [peenouderavond geweest is. Te druk, zegt 1 overuren maken om een huis in Marokko ro later, voor de kinderen, te kunnen bou- iflodel zijn de openingsscènes van een videofilm, «el en zijn ouders staan model voor een »ot aantal Marokkaanse jongeren en hun [We thuis. e jaren wordt steeds duidelijker hoe »thun problematiek is. Als criminologen - s bij de commissie-Van Traa - aanvoeren omvangrijk het aandeel van allochtone teen in de criminaliteit is, ontstaat een pikeffect. Als een kranteverhaal 'meldt' moskeeën spil zijn in een omvangrij- r'arokkaanse hasjhandel, dan doet dat de r dicht. P'r beeft onze gemeenschap last van. s negatieve publiciteit, steeds beschui ten. En dan staat daar weer dat de tokkaanse gemeenschap passief is en zelf De Oosterhoutse agoge Fatiha Bouhan: „Bij kinderen van tien moet je goed bezig zijn. Want binnen drie, vier jaar kan het te laat zijn. niets "doet aan de problematiek." Volgens Abdou Menebhi, voorzitter van het Komité Marokkaanse Arbeiders Nederland (KMAN), belemmert al die stigmatiserende publiciteit het meedoen aan de preventie-projecten die wel degelijk draaien. Want waarom meedoen als je als Marokkaans gezin toch steeds weer een draai om de oren krijgt van de maat schappij. Zo'n project is 'Arrazi'. Drie jaar loopt het nu, vooralsnog in Amsterdam en nog uniek. Maar het preventieproject, bedoeld om Marok kaanse jongeren weg te houden bij drugs, cri minaliteit, verslaving, staat op het punt om op te gaan in een landelijk netwerk. Want waar gevestigde Nederlandse instellingen moeten constateren geen ingang te vinden bij Marokkaanse ouders, lijkt 'Arrazi' de gezin nen wél binnen te komen. 'Arrazi' is genoemd naar een middeleeuwse Arabische arts en filosoof die uitging van 'Voorkomen is beter dan genezen'. Op het kantoor van het KMAN, om de hoek van de Albert Cuypmarkt in de hoofdstad, leggen de drie medewerkers van het project uit dat hun aanpak op den duur wel effectief móet zijn. Fatiha Bouhan, agoge, wonend in Oosterhout (daar werkte ze voorheen met Marokkaanse vrouwen, ook in opvoedingsprojecten): „In de opvoeding, daar begint alles. Bij kinderen van tien moet je goed bezig zijn. Want binnen drie, vier jaar kan het te laat zijn. De proble men van allochtone jongeren, zoals geen per spectief voor de toekomst en minder kans op werk, kunnen verergerd worden door de manier waarop daar in het gezin door de ouders mee wordt omgegaan." Mhamed El 'In de opvoeding, daar begint alles' Ouafrassi, ook agoog: „De video is heel her kenbaar voor Marokkaanse ouders. De vader voelt zich overrompeld en aangevallen, ter wijl hij naar zijn gevoel alles doet voor de toe komst van zijn kinderen. Keihard werken, sparen voor een huis voor later in Marokko. Hij weet niet dat zijn zoon daar totaal geen boodschap aan heeft en in een heel andere leefwereld zit. Hij beseft niet dat een deel van de identiteit van zijn kinderen allang in Nederland ligt." 'Arrazi' begon, als initiatief van de Marok kaanse gemeenschap zélf, naar aanleiding van de beleidsnotities en ongunstige verhalen over de situatie van Marokkaanse jongeren in ons land. Hoge schooluitval, toenemend drug gebruik en verslaving en stijgende criminali teit. Er werd een eigen werkmethodiek ontwik keld. Themabijeenkomsten, voor de vaders en moeders apart, werden georganiseerd over de rol van politie en justitie, Islam en de opvoe ding, onderwijs, jongeren en drugs en de leef wereld van de Marokkaanse jongeren in Nederland. Aan de ene kant krijgen de ouders daar informatie - bijvoorbeeld over waar voor hulp aan te kloppen is - en tegelijk kun nen de Marokkaanse agogen werken aan een scherper beeld en effectieve aanpak. Daar naast zijn er spreekuren. De thema-avonden blijken onverwacht popu lair, maar zijn uitputtend voor de mehsen van 'Arrazi'. Want het gaat om huizenhoge taboes. Vooral de vaders schuiven gretig alle schuld af: op de moeder (terwijl die niet het gezag krijgt, in een maatschappelijk isolement leeft, geen Nederlands begrijpt, zich ongelukkig voelt in een vreemd en vijandig land), op de school (want die maakt de kinderen brutaal), op Nederland (te veel vrijheden). Thijs van Rens, stafmedewerker: „Het ligt aan alles en iedereen en niet aan jezelf. Daar bij komt dat de communicatie binnen Marok kaanse gezinnen vaak moeilijk is." Fatiha Boudhan schetst een stereotiep voorbeeld: „Vaak begint het met een kleine fout van het kind. Een jongetje van tien dat een keertje gespijbeld heeft. De vader reageert woest en slaat. Bij elk volgend incident herhaalt zich dat, het stapelt zich op. Vaak wordt ook nog een andere jongen als slecht voorbeeld voor gehouden, als schrikbeeld. De vader is zich er niet van bewust hoe negatief die uitwerking is. Hij denkt juist dat-ie op de goede manier aan het opvoeden is." „Wij proberen over te brengen dat het beter werkt als hij het op een andere, meer open manier probeert. Vragen waaróm zijn kind spijbelde, proberen iets te weten te komen van zijn leefwereld, of hij misschien gepest wordt op school, of hij soms problemen met FOTO FOTOPERSBUREAU DIJKSTRA de onderwijzer heeft, en prijzen voor een goed cijfer of prestatie. En proberen samen met de moeder over de opvoeding te praten." Wat kan het gevolg zijn als dat de ouders niet lukt? „Dat het kind op zijn 12e, 13e écht uit de greep van de ouders raakt. Dat die alle con trole kwijt zijn. Dat de zoon in aanraking komt met criminaliteit. Met iemand die je wel als drugskoeriertje kan gebruiken. Van kwaad tot erger dus." Opmerkelijk is dat de godsdienst te hulp kan worden geroepen: dat nemen de vaders gemakkelijker aan dan het advies van een voorlichter, ook al is die zelf Marokkaan. Een liefdevolle en wijze raad voor de opvoeding, van alle tijden. „De uitspraak van de profeet Mohammed dat je de eerste zeven jaar met je kinderen moet spelen, ze de tweede zeven jaar kennis moet bijbrengen en de derde zeven jaar een vriend voor ze moet zijn. Dat klinkt toch heel anders dan eerst straffen en leren bidden. De mensen van 'Arrazi' zijn bescheiden over hun succes. „Mensen verander je niet in drie jaar. Maar na themabijeenkomsten blijkt nog wekenlang in het koffiehuis onderling over de aangesneden onderwerpen gediscussieerd te worden. Jongerenproblematiek, opvoeding, drugs en verslaving zijn bespreekbaar gewor den onder Marokkaanse ouders." De laatste tijd zou sprake zijn van een grote re toestroom van jonge Marokkanen naar de verslavingszorg, zonder dat het aantal ver slaafden is toegenomen. „Dat wijst er op dat de Marokkaanse gemeenschap zelf ook begint te erkennen dat er problemen zijn en gemak kelijker om hulp vraagt." IS?' tenminste bestaat, mag van mij "Zjjnertijd best mijn ziel redden, vooropge- «Id dat ik er een heb. Ik heb mijn eerste zin 1 andaag geleend van John Spencer, omdat ik roerend met hem eens ben. »r ivie mij een beetje kent zal dat geen ver- ""1 wezen, en voor wie het nog niet in de ,lad: ik ben, als ik überhaupt iets ben, 1 scepticus. Ik hou niet van flauwekul, ik fc h van ^errebeelden hebben, en ik recalcitrant als er goeroes, antroposo- gebedsgenezers, gifmengers, hypnoti- s °t bandopleggers in de buurt zijn. Ik veri J1®' lekker dwars liggen als er op een t dugsteestje iemand begint te verkon- 8 n dat hij een bijzonder frappant gesprek een helderziende gehad heeft. reen mag van mij geloven wat-ie wil, als JLmaar niet mee lastig gevallen word. Ze maar' ze mogen van mij blijven eu*en dat er tussen aarde en hemel a, dle?) veel meer is dan ik denk dat er Set v26 maar met C"5' laten. Praat me Seller v Amanda's, en hou op over Uri 'atretv®8' voorutt' dat mag van mij, want eldad 6n strekken, dat zou best wel eens '8 voor de spieren van de stijven en fel lartlT161 ons bunnen zijn. National ils gelubbig niet van die inter- tvaak e,samenzWering van betweters, want enrerfii! „ze nou ook weer niet op straat oon ik „e?' ak dat wel het geval is, dan vel een eindje om. Wat dat betreft is het in cyberspace, zoals zovaak, precies het zelfde als in het dagelijkse leven. Kom ik op een een of andere zijweg van de elektroni sche snelweg iets tegen waar ik absoluut niets van moet hebben, dan ben ik via een simpele muisclick weg en ze bekijken het verder maar. Waar ik op zo'n moment wel van baal is dat ik een voetstap heb achtergelaten op zo'n pagina en dat ik word meegenomen in het totaal aantal hits dat die pagina gescoord heeft. Als ik pech heb en de desbetreffende home-page is professioneel in elkaar gezet dan betaat de kans dat hij de E-mail-adres- sen van alle bezoekers verzamelt. Als dat zo is, krijg ik binnen afzienbare tijd weer de nodige junk in mijn postbak, in dezelfde slij merige of veel te veel belovende bewoordin gen waarmee loterijen, postorderbedrijven en religieuze fanatici als sinds jaar en dag knaken dan wel zielen binnenboord probe ren te halen. Dat kost me weer de nodige clicks extra, want ik moet het allemaal twee keer deleten voor die vlekjes op mijn onbedoezelde harde schijven weggepoetst zijn. Als je geen junk mail thuis op de mat wilt hebben, dan kun je zo'n sticker op de brievenbus plakken, hopen dat de bezorger van dat reclamespul kan lezen, en dan ben je er weer een tijdje vanaf. Er zal ook in cyberspace wel zoiets wezen, en zo niet, dan duurt het niet lang meer. Wie weet heb ik nog niet eens ontdekt dat ik aan mijn postbode, in casu Compuserve, door kan geven van welk rijtje E-mail-adressen ik absoluut geen byte meer ontvangen wil. Hoe wel het bij sommigen ook meteen afgelopen is als je ze een berichtje terugstuurt met de vraag of ze zo snel mogelijk op willen houden met die rommel. Daarentegen ga ik mezelf wel met onmiddel lijke ingang lid, aanhanger, donateur en een paar alinea's geleden omschreven heb, gruwen uiteraard van de Skeptics Society. Ik vind alleen de naam een beetje ongelukkig gekozen, want als er een gemeenschap is waar alles afgekort wordt dan is het wel Internet. De initialen van de club van sceptici zouden wel eens tot misverstanden kunnen leiden, maar dat even terzijde. Op het adres Door Léon Krijnen Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com abbonee maken van de Skeptics Society die ik de afgelopen week op Internet ontdekt heb. Ik had wel eens wat gelezen over die club van nuchtere wetenschappers die er een satanisch genoegen in schijnt te scheppen om luchtballonnen door te prikken, maar ik wist niet dat ze al een site op het World Wide Web hadden. Pseudo-wetenschappers, kwakzalvers, halve en hele oplichters, alle grappenmakers die ik http://www.skeptic.com kan je je abonneren op de nieuwsbrief en/of het magazine van de Society, of je kunt er verslagen downloaden over de manier waarop er iets of iemand door de mand gevallen is. Omdat wetenschap en techniek meer zijn dan broer en zus, die kon ik even niet laten, verwijs ik gelijk maar even naar de site van Popular Mechanics. Een van mijn favoriete tijdschriften waarin altijd zo mooi uitgelegd wordt hoe en waarom iets werkt zoals het werkt. Dat moet interessant zijn voor een substantieel gedeelte van de lezers van deze rubriek. Dat meen ik af te mogen leiden uit het gegeven dat nogal wat reacties erop afkomstig zijn van schrijvers die blijkbaar een account op een technische opleiding gebruiken. Voor hen, al vinden ze dat blad misschien een beetje te kinderachtig, Popu lar Mechanics is te vinden op http://popular- mechanics.com. Ik mag dan wel sceptisch zijn, en heel af en toe een beetje eigenwijs en recalcitrant, maar ik ben desondanks de beroerdste niet. Daar om heb ik links en rechts nog wat adressen opgeduikeld waarin die alternatieve lezers die vandaag tot deze zin een gloeiende hekel aan me begonnen te krijgen, ook aan hun trekken komen. Om te beginnen is daar The Jesus Army op het http://www.tecc.co.uk/jesusa. U kunt daar een mailt je naartoe sturen met uw dringend ste geestelijke problemen en u krijgt per ommegaande passende psalmen, bijbeltek sten en gebeden terug. Voor wie desondanks de moed opgegeven heeft maar dit ondermaanse in stijl wil verla ten heb ik een andere tip. Ga naar http://newciv.org/worldtrans/naturaldeath Dat is de site van de Association of Nature Reserve Burial Grounds. U kunt er bouwte keningen van doodskisten vinden, waarvan er sommige eerst als salontafel gebruikt kun nen worden, voordat ze het uiteindelijke doel dienen. Verder kunnen er bouwpakketten besteld worden, waarvan de goedkoopste (zestig Engelse ponden zonder deksel) uit bordkarton is samengesteld. Ooit wel eens gedacht dat u al eens eerder geleefd heeft? Sjees als de weerga met uw browser naar http://www.oro.net:80/fox/ en daar vindt u uw een soortgenoot. De samen steller van die site heet eigenlijk Jon C. Fox, maar sind hij in 1983 stemmen hoorde weet hij geloof ik dat hij eerst als Plato of de apos tel Johannes door het leven gegaan is en daarom noemt hij zichzelf nu Hilarion. Als ik het tenminste goed begrepen heb, maar ik heb niet echt de moeite genomen om alles goed te lezen. De mooiste nonsens tenslotte is te vinden op het adres http://cathouse.org/ Daar is een verzameling urban myths waarvoor we in het Nederlands dankzij Ethel Portnoy de mooie omschrijving broodje aap hebben. Die onuit roeibare verzinsels die iedere keer opnieuw als zogenaamd waar gebeurd opduiken. Vooral in de komkommertijd, waarvoor ze hier in Australië weer een betere omschrij ving hebben: The silly season. Bezoek het cathouse, lees en lach. Dat laatste is volgens mij nog de beste remedie voor heel wat klachten en problemen. Wat zegt u? Maar ja, natuurlijk is dat wetenschappelijk bewezen. Ik moet alleen nog eens even opzoeken waar, wanneer en door wie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 31