DE STEM Voor radio en tv is carnaval voorbij9 Arbeidsvitaminen als de muziekschool voor de modale Nederlander ORT HB< I Het was hét muziekprogramma 1 voor alle smaken en gezindten in I je tijd dat de draaiers in Hilver- I sum het moreel en esthetisch niet I verantwoord vonden iets anders J in de ether te brengen dan psal- I men en gezangen, gladde orkest- 1 klanken en kleuterliedjes. Het I was in de periode vóórdat de I popmuziek oprukte en complete Iers ging beheersen. Tot de ,Jt van jaren zestig waren de 1 arbeider aan de lopende band, de I strijkende huisvrouw, de fluiten- I de slagersjongen en de hongerige I jongeling aangewezen op I Arbeidsvitaminen. Dinsdag en donderdag waren de lichtpunten I in de werkweek en eens in de [veertien dagen werd ook de [maandagochtend leefbaar door it populaire verzoekplatenpro- en Recht uw business card! Sculptura terug naar zijn roots ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 17 FEBRUARI 1996 DEEL Was het maar dinsdag of donderdag Door Dirk Vellenga {Arbeidsvitaminen bestaat maandag vijftig jaar. Feest natuurlijk, vooral omdat het stokoude programma nog j niet zo lang geleden werd opgewaardeerd tot het dage lijkse fundament van Radio 3. Toch wordt de vreugde even getemperd door de ontdekking dat een mooie, over zichtelijke top-100 van de meest gedraaide platen in Arbeidsvitaminen niet bestaat! Het zou een meer dan I 'ionende klus zijn zo'n lijst samen te stellen uit de AVRO- bodes en Televizieren van de afgelopen 50 jaar. Welke muziek verwarmde deze halve eeuw het meest de harten der Nederlanders? Wat kunnen cultuurhistorici en socio logen hieruit opmaken? 1 a n G EN iCH, COMMERCIEEL) IL) 39 43 33 L*M6«WIZ»N 1 -Rnm»tBWUSIHST»UIH6 HOGESCHOOL WE S T BRABANT ituur en Beleid Tel.: 076-52 50 691152 SO 696 I Jan met de pet 'Een vrolijk programma voor huis en fabriek' was de ondertitel die de AVKO in 1946 bedacht. Voor het eerst kwam de voorkeur van de gewone man, van Jan met [de pet, aan bod in Hilversum, [want de verzoeken kwamen van [het personeel van drie of vier [bedrijven. De BBC pastte die for- [mule al toe in Music while you [uiorfc en ook Herrijzend Neder- I zou gebaat zijn bij muziek |öie de werklust stimuleerde. De naam Arbeidsvitaminen is waar schijnlijk een vondst van mr. J. i Daas, destijds programma lleider bij de AVRO, maar het kan ook zijn dat de roemruchte direc- leur Willem Vogt het magische [woord heeft laten vallen. |ln de eerste twintig jaren was Itrbeidsvitaminen op Hilversum |l voor alle lagen van de bevol- dé muziekschool waarin a) alle genres aan bod kwa- Televisie was nog in de [kleuterfase en Hilversum 3 [bestond nog niet. Bert Hiddema eschreef het belang van het pro- ramma aan het eind van de [jaren vijftig en het begin van de [jaren zestig in zijn roman Scheu ken in het'asfalt (1985). „We leven bier bij de gratie van de Arbeids- jtitaminen", laat hij een arbeids recht in een naai-atelier zeggen, hhet atelier stond de radio aan en als je een nummer goed wilde horen, stak je je hand in de lucht en schakelde je je machine uit-, „De Arbeidsvitaminen zijn verre weg het populairst. Bij elk liedje gaan er handen de lucht in. Soms 28, dan 80 of 100. Net een veiling. Op dinsdagochtend zijn er elke week Arbeidsvitaminen, behalve als het op Kerst of Koninginne dag valt. Nul handen bij de Koe- koekswals, dertig bij Oh mein .Papa, Jannie en Annie weer héél melig vandaag en elkaar kus handjes toewerpend als Frankie Laine High Noon zingt met hon derd handen omhoog. Jambalaya zingen ze mee, terwijl ze hun kauwgom laten klappen." Hiddema beschrijft een uitzen ding met onder meer de nummers Holiday for strings, Bij ons in de Jorclaan, Volare, Jealousy van Malando, Thank you fox calling van Jo Stafford, In the Mood, Jezebel van Frankie Lane, Koning Voetbal, Mona Lisa van Nat King Cole, Les feuilles mor- tes van Juliette Gréco, Skokian van The Four Lads, Ik sta op wacht van Joop de Knegt (zonder broek, zonder hemd!), Ik zou wel eens willen weten (Jules de Corte) en I'll be home van Pat Boone. Een probleem op de werkvloer is het gat tussen de dinsdag en de donderdag. Bert Hiddema noteert: „Op woensdag zendt de VARA uit en zijn er geen Arbeids vitaminen. Een vreemde dag. Net alsof je niet echt bestaat." Stevige mars Het eerste nummer in de eerste Arbeidsvitaminen was Go Ahead (van de Bredase componist Louis de Morée) van het Columbia Orkest en sindsdien begon Arbeidsvitaminen steevast met een stevige mars of twee. Als je de mars Alte Kameraden of Koning Voetbal hoorde, wist je dat je goed zat. Jan Vilters was de eerste samen steller van Arbeidsvitaminen, daarna namen Wim Harsma en Jo Fisher jr het delicate keuzewerk over. Na ,Piet Wielinga en Jan Steeman rust die taak nu op de schouders van Jaap de Groot, die in de jaren zestig gitaar speelde bij de Maskers van ZZ. Samen- w' Samensteller Wim Harsma: geen klassiek en geen wilde muziek. foto sticht Caterina Valente en haar broer Silvio Francesco. Mieke Telkamp fotoarchief de stem stellen deed je niet zomaar, aan het programma lag een uitge kiend systeem ten grondslag. Laten we bijvoorbeeld eens kij ken hoe de Arbeidsvitaminen er precies 35 jaar geleden uitzagen. Op dinsdag 21 februari 1961 moeten eerst vaste programma's als de Dagopening (met Anthon van der Horst op piano), Recht door naar school en kantoor (8.15 tot 9.00 uur), Ochtengymnastiek voor de vrquw (door Ab Goubitz), De Groenteman, De Waterstan den en de Morgenwijding afge werkt worden. Vervolgeps bespreekt prof. dr. A.A. van Ruler in vijf minuten 'een boek voor het geestelijk leven' en dan is het eindelijk 10.00 uur. We kunnen beginnen. Componist Aanvragen komen deze dinsdag van bedrijven in Tiel, Beverwijk en Oss. Eerst klinkt de Twelfth Street Rag van Pee Wee Hunt. De naam van de componist wordt in die jaren ook keurig vermeld, nog vóór de artiest. Dan passeren Nooit op zondag van Anneke van Hooff, Selectie van The 3 Jacks ons, Darling, ik ben zo blij van Ria Valk, La Paloma van Manuel en zijn orkest en Zeg kleine ree van de Limbra Zusjes. Daar klinkt Send me the pillow van Lydia (en haar Melody Strings), een Apeldoorns meisje van Indische afkomst dat kort daarna emigreerde naar Canada. De Dixieland dirigent van The Spotlights, Sennerin Abschied von de Alm van Karl Schriebl, Prego, prego, gondoliere van Mielke Telkamp, All of me van de Blue Diamonds (van wie Ramona en Little Ship ook veel gevraagd werden), Papieren rozen van Ria Verda en The Cotton Song van Chass McDevitt en zijn .Skiffle Group. Skiffle was populair in die periode; diezelfde middag bracht Hilversum 2 nog 20 minu ten met de Nederlandse Light Town Skiffle Group. Via Walt zing Mathilda van Jimmie Rod- gers ging het naar Dans nog een maal met mij van de Fouryo's (een Nederlandse versie van Save the last Dance for me en nummer één op dat moment). Ook het vol gende nummer, It's now or never van Elvis Presley, is redelijk actueel. De Boogie March van de Koninklijke Luchtmachtkapel is de positieve afsluiter. Dan is het alweer tien voor elf: Kleutertje luister o.l.v. Lily Petersen en Herman Broekhuizen. Bruggetjes Samensteller Wim Harsma (nu 72) heeft ooit het geheim van Arbeidsvitaminen uit de doeken gedaan. Klassiek en 'te wild' kwamen onder zijn bewind niet in aanmerking en conferences maakten ook geen kans. „Ik maakte bruggetjes: eerst wat op de oude toer en dan langzaam naar rock 'n' roll. Ik lette dan .vooral op de overgangen. Een goede overgang hoor je niet." De modernste nummers werden helemaal achterin gezet. Donderdag 23 februari 1961: Radetzki Mars van het Berlijns Politie-orkest, Schön ist die Jugend van Leni en Ludwig (sie kommt, sie kommt nie mehr....), Circus Renz van Fred Roozen- daal, Ik kom uit Alpenland van Olga Lowina, Jackson's dance parade (nr.9) van The 3 Jacksons (alweer), Pony Song van Herman Emmink (die toen zong en nog niet presenteerde), Meine Liebste van de Egerlander Musikanten, Sterren en strepen van Annie Palmen (Al heb je geen sterren op je kraag, al heb je strepen op je mouw, toch hou ik van jou), Wenn der weisse Flieder van Hel mut Zacharias en zijn orkest, Dich werd' ich nie vergessen van Caterina Valente, Baby Doll van The Butterflies (die in 1958 scoorden met Willem wordt wak ker), Melodie der Nacht van Freddy, Grosshands Boogie van Winfred Atwell (piano), Wooden Heart van, Elvis Presley, Bei mir bist du schön van de Dutch Swing College Band, Es war in Portugal in Mai van Caterina Valente en Silvio Francesco (nu met broer), Sweetheart, my dar ling, my dear van Bill en Jack Door René van der Velden Breda - Ze zijn er wel maar doordat er op radio en tv niet of nauwelijks aandacht wordt besteed, lijken ze er niet te zijn. Waar zijn de nieuwe car navalsliedjes? Enkele tiental len zijn er de afgelopen weken uitgebracht maar geen mens die ze kent. De grootste carna valshit van 1996? Geen idee. Waar zijn de tijden gebleven? Van Chiel Montagne met zijn Op Losse Groeven, Andr,é van Duin als aanvoerder van het Hilver- sumse carnavalsgeweld, de jaar lijkse strijd om het populairste carnavalslied. Dat ene deuntje dat in elk café de menigte laat hossen en meezingen. Vader Abraham is met zijn inleg- kruisje-lied niet de enige die geboycot wordt door Hilversum. Afgezien van een half uur carna val op tv in Op Nieuwe Toeren met Albert West is het stil. Te stil. K. Stellwag van muziekhandel Spronk in Breda schudt de namen van artiesten en titels zo uit zijn mouw. Hij telt 53 carna valssingles onder de nieuwe lich ting leut. Maar om nou te zeggen dat er eentje uitspringt waarvoor mensen de deur platlopen, nee. „Het aanbod is nog groot genoeg, maar het wordt nauwelijks 'Uit de weg' van de Bredase coryfee Joep Peeters doet het in Breda het beste. 'Het is een plaatselijk gebeuren geworden'. gedraaid. De media negeren de carnavalssingles en daarom is er niet één liedje dat het echt gedaan heeft. Er zijn 53 nieuwe liedjes maar in de Top 40 zie je daar weinig van terug. Vader Abraham staat er in, maar ik kan niet zeggen dat dat nou zo goed verkocht wordt. Het leeft gewoon niet." Spronk heeft zelf een carnavals single uitgebracht van de Breda se muziek- en feestcoryfee Joep Peeters (het door sommige Bred- anaars het hele jaar door gezon gen 'Uit de weg want ik moet weer overgeven, kijk, er komen allemaal harde stukskes mee') en dat loopt als een trein. „Daar hebben we er al 750 van ver kocht. Dat betekent dat carnaval nog wel leeft bij hét publiek. Maar voor radio en tv is het voor bij. Het is eén plaatselijk gebeu ren geworden." Deurzakkers In Utrecht heeft Radio Noordzee Nationaal afgelopen zondag Wij vieren feest van de routiniers De Deurzakkers uitgeroepen tot de Carnavalssingle van het Jaar. Maar wat kunnen we verder zoal uit de speakers verwachten? Mijn tante heeft een olifant van AHe Vijf, Helaholala van De Blaoska- ken, Schattebout 't ging weer even fout van de Gebroeders Grimm, 't Was bij de konijnen van het Duo Rozewater, De Kwek-song van The Talk of the Town, M'n Neus van Van Alles Wat, Dielaila van C'est Tout, André Riool ofwel De Violenwals van Tineke Schouten, Leve de Après Ski van Die Knapen, Wij gaan voor Oranje van Kleintje Pils, Holland is the club for me van Hans Versnel, Ik heb echt genoten van m'n echtgenote van Eddie Reber en ga zo maar door. Goed verkocht is het geen van alle. Het enige waar nog een beet je vraag naar is in de platenzaak zijn de verzamelcd's. Daarvan zijn er een stuk of vier op de markt gebracht onder het aloude motto De Daverende Dertien (plus vier extra). Op die cd's staan nieuw en oud broederlijk naast elkaar, waarbij nieuw vaak toch oud blijkt te zijn. „Veel werk wordt heruitgebracht," weet Stellwag. De lijst van titels is lang genoeg. Maar waar moet op gehost wor den? Wat moeten we meezingen, of sterker nog, wat moeten we meezingen? Geen idee. Stellwag doet een voorzichtige gooi néar een paar titels die wel eens wat zouden kunnen gaan doen de komende dagen. Polonai se van De Nachraove, Laat maar waaien van Pater Moeskroen en, wat hem betreft nog de grootste kanshebber, het vorige week vrij dag uitgekomen Per Spoor (kedengkedeng) van Guus Meeuwis, die ons tenslotte ook de zomer doorgeholpen heeft met zijn 'Nacht'. Mocht het allemaal niks worden met die nieuwe liedjes vallen we maar gewoon terug op de Gouwe Ouwe: Het feest kan beginnen, want wij zijn binnen. Maar voor al: Zak es lekker deur! (dat ook bestond in de versie van de zeer geliefde Caterina Valen te), Dear hearts and gentle people van Perry Como en aan het slot Sons of the brave van de Amster damse Politie Kapel. Dat waren 19 nummers in 50 minuten. Schriftje Vier maal een vocaal nummer achter elkaar, dat mocht sowieso niet in ArbeidsvitaminenDaar hoorde een instrumentaaltje tus sen. Wim Harsma oordeelde ver der dat hetzelfde nummer niet te vaak gedraaid mocht worden. Om dat correct bij te houden, noteerde hij alle titels in een han dig schriftje. Er moest zeker een periode van drie weken tussen zitten. Geen enkele kans maakten pikante nummertjes. „Als AVRO heb je nog altijd een zeker niveau. We zijn een nette omroep'-', 'zei Wim Harsma. Op dinsdag 30 oktober 1962 wordt vrolijk begonnen met de Eurovisie mars van de Mariniers kapel en daarna signaleren we ó.a. Dorus met Figaro, het Draai orgel De Arabier, Alley-Oop van het Cocktail Trio, Heimweh van Freddy, Speedy Gonzales van Pat Boone, twee keer Connie Francis en Old Soldiers never die van Gene Autrey. De donderdag daaropvolgend zaten Middel landse Zee van Toon Hermans en Ketelbinkie van Frans van Schaick voorin. Tussen de vocale nummers door klonken Bob Moore en zijn orkest met Mexico, Billy Vaughan en zijn orkest met A lovers guitar en In the mood van Glenn Miller. Niks op aan te merken dus. Dan nog even 31 maart 1964: Posthoorn Galop van de Bieten bouwers, Rote Korallen van Nana Mouskouri, Washington Square van de New Orleans Syn- copaters, Rijst met kouseband van Max Woiski jr., Koffie van Rita Corita, Wini wini van Orkest Don Costa, Goody goody van Tri- ni Lopez, Red Sails in the sunset van Fats Domino en Kiss me quick van Elvis. In die tijd liet de dienstdoende omroeper zich om de drie num mers kort en droog horen. De geleidelijke overgang van Duitse schlagers op Engelse hits ging voor sommige omroepers nog een beetje te snel. Toen ergens in 1966 Doo-wah- diddy had geklonken, werd als uitvoerende artiest Manfred Mann genoemd, maar dan zéér Duits uitgesproken. Sinds de bijna-dood van Arbeids vitaminen in 1991 en het eerher stel op Radio 3, is er van de ver fijnde constructie niets meer over. Het is nu niet meer te onderscheiden van andere ver- zoekplatenprogramma's. De afgelopen week waren You've lost that loving feeling van de Righteous Brothers (1965) en Wild Thing van de Troggs (1966) de oudste nummers. Geen orkes ten meer en ook geen woord Duits. Magisch „Een mooie omgeving zorgt ervoor dat elke plaat boeiend blijft. De formule van Arbeidsvi taminen is magisch," zegt Hans Schiffers, de presentator anno 1996, om de moed er in te houden. Waar ligt de grens op dit moment? House kan wel, death metal niet. „Arbeidsvitaminen is de moeder van alle verzoekplatenprogram- ma's," stelt Jan Steeman, oud samensteller. Bedankt, lieve moeder! Annie Palmen en Herman Emmink. foto dijkstra

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23