De enige Nederlander met eigen kerk Kerkwijk wil geen Staphorst van het zuiden zijn Mennonieten herdenken 500e geboortedag Menno Simons BESTEM SURPLUS Stucwerk Metsel- en 1 VRIJD AG 16 FEBRUARI 1996 es. De ZETEC SE pk en 90 pk. lieke Dynamic |ta uitgerust met landaard airbag |t uitbreiden met En zelfs ABS en Ie Nieuwe Fiesta bent geworden u ontvangt gratis ga naar de Ford wee jaar een nieuwe Ford )LENWATER 64 10 AA Breskens 17-383230 terneuzen Axelsestraat 165 Tel. 0115-613857 st. jansteen Hemelstraat 20 Tel. 0114-313041 Uw administratie Verzorging van Belastingaangifte E biljet a ƒ35,- V. Vliet 0162-6831^ Kerkwijkse zondagen verlo pen al generaties lang hetzelf de: in een oase van rust wordt de gang naar de kerk gemaakt. FOTO COR DE KOCK In Gods naam, niet de Tour op zondag Over de weg nadert een zwart stipje Een zwoegend, pruttelend torretje. Van dichtbij wordt het een oude man op zijn snorfiets, stevig ingepakt tegen de kou. Hij groet met een enorme kaphand- schoen en krimpt dan weer tot een brommend torretje, dat even later oplost in het verblindend tegenlicht van de lage zon. Het is dat typische winterlicht, dat in stralenbundels door de wolken valt. Alsof iemand daar boven per ongeluk even vergeten is het luik naar de hemel dicht te doen - dat glorieuze, ontzagwek kende licht. Vroeger hing dat licht bij oma aan de muur, gevangen en inge lijst naast de kachel. Een grote driehoek was erboven geschil derd, met daarin een oog. God ziet alles, stond er in strenge let ters onder, voor het geval je daar aan mocht twijfelen. Zo'n licht beschijnt vandaag dit mooie land, ingebed tussen Maas en Waal zoals het tweestromen land tussen Eufraat en Tigris. Kerkwijk heet het hier. In feite zijn het zeven piepkleine, vers trooide dorpjes: Bern, Bruchem, Delwijnen, Gameren, Nederhe- mert-noord, Nederhemert-zuid, Nieuwaal, en natuurlijk Kerk wijk zelf. Godvruchtig Zeker duizend jaar al is de streek bewoond. Met godvruchtig volk, zover de historie reikt, al veran derden met de tijden soms ook de stromingen en gezindten. Ooit stond in Delwijnen een klooster, tot de paus in 1312 de orde ver bood. Tempelieren waren het, dus de reden laat zich raden. En het huidige Nederlandse Her vormde kerkje in Nederhemert was in de Middeleeuwen nog een katholiek bolwerk. Alles wisselt, onderwijst het opschrift op een schuur ergens tussen Kerkwijk en Delwijnen, en zo is het maar net. Maar sinds de reformatie valt het met dat wisselen wel mee. De 6625 zielen van Kerk wijk staan overwegend te boek als protestant: Nederlands Her vormd, gereformeerd. Veel vee houders, glastuinders en fruit kwekers, wier werken en leven strekken tot eer van God. Des zondags gaan de gemeenteleden trouw ter kerke, wel twee of vier keer. De Dag des Heren geldt als rustdag, daarin zijn de gelovigen onverzettelijk. Behalve de volle uiers van loeiend melkvee is er weinig dat die rust kan verstoren, willen de Bijbelse voorschriften. Zelfs de haan mag niet bij de kip pen, zogezegd. Zo verlopen Kerk wijkse zondagen al generaties lang hetzelfde: in een oase van psalmen en opwekkingsliederen. Wandelaars Op de Dag des Heren ontmoet je op de verlaten dijken slechts wandelaars, ingetogen kerkgan gers veelal. Goed, af en toe iemand op de fiets, wat ruimer in de leer misschien. En soms een groepje jagende toerrenners - waarschijnlijk vreemden op doortocht door het mooie gebied. Maar ach, het is de Tour de Fran ce niet, dus heerst er nog overwe gend serene rust. Maar nu komt de Tour de France. Over Kerkwijks asfalt en, alsof de duvel zelf het bedacht heeft, ook nog op een zondag: de 30ste juni. Het hele circus, het comple te peloton, helemaal uit Frank rijk, uitgerekend naar de Bom- melerwaard. Tour-baas LeBlanc en in zijn kielzog de Bossche ex- burgemeester Burgers hebben hun oog laten vallen op deze val lei van Jericho. En de Kerkwij- kers wisten van niets. Ze hadden het uit de krant moeten lezen, en dat stak behoorlijk in het gemeentehuis. Goed, het gaat om een stukje van maar twee kilometer bij Bruchem, en hooguit vijf bij de Bergsemaasdijk in Nederhemert - bij elkaar nog geen demarrage waard - maar tóch. „De grootste inbreuk op de zondagsrust in de geschiedenis van Kerkwijk", ful mineerde de fractievoorzitter van de RPF. Of, zoals burgemeester Henk de Kort (62) het uitdrukt: „De kat hing hier in de gordij nen." De gemeenteraad - CDA, SGP, RPF, WD en PvdA - ging dwars over de dijk liggen, en zo bereikte het Gelderse provincie bestuur een verzoek om het Tour comité geen toestemming te ver lenen. Burgemeester De Kort zit lelijk met de affaire in zijn maag. Immers, Kerkwijk komt niet vaak in de publiciteit, en nu zo. „In de raad leefde argwaan, dat de Tour-organisatie ons bewust niet had ingelicht, juist uit vrees voor onze opstelling. Dat was tegen het zere been natuurlijk. We hebben domweg niet mee kunnen praten over een andere route. Don Burgers heeft later wel excuses aangeboden, maar het gevoel heeft hij niet weg kun nen nemen." Politiek is de kwestie afgedaan. „De raad heeft zijn teleurstelling uitgesproken. Als de provincie toch toestemming verleent, dan gaan we heus niet op de barrica den. Zo zijn de mensen hier niet." Veel vervelender vindt De Kort dat Kerkwijk sindsdien wordt achtervolgd door de media. Tot in Belgische krantekolommen wor den de gemeente en zijn inwoners afgeschilderd als een wereld vreemde enclave, een rariteit - want wie in Gods naam is er nou tégen de Tour de France? „De objectiviteit is soms ver te zoeken", vindt de burgemeester. „Kerkwijk wordt naar voren gebracht als iets wat het niet is." Hij klimt naar het puntje van zijn bureaustoel. „Het leven is hier goed, men woont hier graag. We hebben een van de grootste geboorte-overschotten van Nederland. Ook mensen van bui ten komen hier graag wonen, de huizenprijzen stijgen. Forenzen die de hectiek van de stad ont vluchten. Maar juist die rust heeft ook met het geloof te maken." Verstoring „Zeker, een klein deel van de mensen heeft moeite met de Tour de France als verschijnsel, omdat het zo'n commmercieel circus is. Maar Olympia's Ronde komt hier ook wel eens door, en dat is beslist geen probleem. Waar het om gaat is de verstoring van de zondagsrust. Dat stuit de mees ten tegen de borst, vanuit hun geloofsbeleving. Dat verdient respect1?"* De Kort leunt achter over en pauzeert. Zucht: „Ach, in al die jaren hebben we vaker onbegrip ontmoet. Je wordt er harder in, maar jammer blijft het wel." Een verdieping lager, in de kanti ne van het gemeentehuis, steekt bode Ad van Oversteeg (52) de brand in een sigaar. Maar tijd om hem op te roken heeft hij niet, want weer stuurt zijn mobiele telefoon hem naar een andere afdeling. Als een echte troubles hooter beent zijn slanke gestalte door de gangen, soepel en snel. Afgezien van de sigaar is hij niet het type dat je verwacht van een ouderling in de kerkeraad. ,„Zeg maar gewoon lid van het kerkbe stuur. In een kerkeraad zitten notabelen en kerkvoogden, die het gebouw en de gelden beheren. En je hebt de ouderlingen en dia kenen; die behartigen de geeste lijke belangen." Terwijl Van Oversteeg uitleg geeft, kijkt hij onderzoekend, met argusogen. „Begrijp je? Het is geen zaak van vijandigheid, maar van teleurstelling. Dat is de strekking van de brief die we als kerkeraad naar Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben gestuurd, en naar het Tour comité in Den Bosch. Vanuit de Bijbel wordt ons voorgehouden hoe we Gods dag moeten invul len. En bepaalde activiteiten tas ten de eer van God aan. Ze bele digen niet ons, de mensen, maar God." - Een vergelijking schiet hem te binnen. „Kijk naar Israël, daar houden ze de zaterdag in ere, de sabbat. De regering zal er nooit op die dag gasten ontvangen. Net zo min als de Knesseth ooit op de sabbat zal vergaderen." En: „We hebben diepe hoogach ting voor het koningshuis, dat leert ons ook de Bijbel. Als koningin Beatrix op zondag een staatsbezoek begint, dan betreu ren we dat. Als ze dingen zou doen in strijd met de Bijbel, dan zouden we haar daar op wijzen, vanuit de liefde van ons hart. Niet omdat wij ons beter voelen - ieder mens heeft zijn gebreken. Maar we hebben de opdracht elkaar aan te scherpen en het goede voor elkaar te zoeken." Tegen sport heeft Van Oversteeg niets. Hij speelde zelfs ooit in het ambtenaren-elftal, al was dat niet tot ieders vreugde, bekent hij. „Ik heb niets tegen wielren nen of voetballen, als het maar geen verdwazing wordt. Er zullen hier best mensen gaan kijken als de Tour de France komt, óók leden van de Nederlandse Her vormde Kerk. Die nemen het wat minder nauw met de regels, ja, die heb je onder katholieken ook. Maar zelfs al zou die Tour op donderdag komen, ik kan er niet achter staan. Het is een pure geldzaak, dat vind ik niet goed." De bode vindt dat je dingen niet in het extreme moet trekken, je kop niet in het zand moet steken. „Vroeger had mijn familie een zuivelbedrijf in Sprang-Capelle. Wij brachten de melk rond in Kaatsheuvel. Op een goed moment konden we gaan leveren aan De Efteling, maar dat bete kende dagmelk en slagroom op zondag. We hebben het niet gedaan. Maar als ouders met een ziek kind op zondag aanklopten voor speciale Olvarit of zo, dan hielp je die mensen gewoon. Begrijp je wat ik bedoel?" Zonde Luik-Bastenaken-Luik, de Elf stedentocht in de zomer, ze rijden vanalles. Als het maar veel kilo meters zijn, en in een straf tempo. De dertig renners van fietstoer- club De Bruchemse Stampers worden gesponsord door schil dersbedrijf Wamazo en staan op de subsidielijst van de gemeente Kerkwijk. „In de zomer trainen we drie keer per week", vertelt voorzitter Ruud Koemans (45). „Nooit op zondag, nee, al vind ik zelf dat fietsen op zondag ook ontspanning mag heten. Hard fietsen is goed tegen de stress. Maar ach, je houdt rekening met alle gezindten." Zonde; vindt Koemans, al dat gedoe over die Tour de France. „Kerkwijk komt in het nieuws als een soort Staphorst van het Zui den. Dat beeld klopt niet. Er zijn hier ook zat niet-belijdende pro testanten. En de import hoeft echt niet mee naar de kerk om geaccepteerd te worden. Je moet alleen niet provoceren - op zon dag je auto staan wassen of zo." De gemeente had wat hem betreft wel wat anders kunnen reageren. „De hele zomer kom je op de dij ken motorclubs tegen, oldtimers, antieke rijtuigen, elke zondag. Daar hoor je ook niemand over. Langs die plekken waar de Tour passeert staan bij eikaar mis schien acht huizen, niet eens langs de weg. Ik vind het alle maal een beetje opgeblazen." Nee, Koemans weet wel waar hij op de 30ste juni te vinden is. „En zeker weten dat die etappe voor mij nóg een paar keer langs komt." Hij trekt een brede grijns. „Op de video." Wolken schuiven voor de zon, het hemelluik gaat dicht. In het gelid wachten kale appelbomen op de nieuwe lente. Over een paar weken zal de teler de jonge scheuten snoeien, zodat het nieu we fruit kan groeien op het grilli ge, oude hout. 7°6m5Pii924 0f5427299' Menno Simons is de enige Nederlander die een wereld wijde geloofsgemeenschap haar zich vernoemd heeft gekregen: de Mennonieten, in Nederland bekend als doops gezinden. Dit jaar is het 500 jaar geleden dat Menno Simons werd geboren in het mese Witmarsum. Een lan delijke tentoonstelling over het leven van deze vervolgde, Van oorsprong katholieke Pastoor loopt momenteel in Leeuwarden. Ö°wiians Rubë Kiff zwedt Menno Simons rond jen or de Noordelijke Nederlan- tLziïn, hoofd staat een prijs. De in i«c Pastoor Simons heeft zich aan§es'oten bij de dopers, een üadat v°gelvrij is verklaard odrs in Europa kerkelijk Pjw is ontstaan. wJestiende eeuw belanden 2000 Si dopers' op de brandstapel. Hii Hinw°e^niets bebben van geweld. Wn j onder en oefent zich met de» h! schriiven in der stilheydt in S*e,eren Woord'. Zijn geschriften têail-,5imons «4t op tot van wan *s teSen dragen ®t aan Tt' ljerwerPt doodvonnissen, ot het weigeren van over heidsambten en staat een vreedzame en sobere levenswijze voor. Revolutionair Zijn geloofsopvattingen zijn voor die tijd revolutionair: slechts volwassenen kunnen zich bij zijn kerk aansluiten na een persoonlijke belijdenis. Kinder doop is onjuist, meent hij, omdat aan de doop boetedoening vooraf dient te gaan. Simons kiest voor de volstrekte navolging van Christus in doen en denken, begeeft zich 'onder Zijn druk kend kruis'. Daarmee strijkt hij de katholieke machthebbers in die tijd tegen de haren in. Nu, bijna 500 jaar later, staat rehabilitatie van Simons door diezelfde katholieke kerk, voor de deur. „De doopsgezinde broederschap is nog steeds een actueel kerkgenootschap," zegt Beno Hofman, landelijk woord voerder van 'Menno Simons 500', het herdenkingsprogramma van de Alge mene Doopsgezinde Sociëteit in Nederland. Dit jaar herdenken de doopsgezinden dat Menno Simons, de enige Nederlander die een kerk naar zich vernoemd kreeg, eind januari 1496 in Witmarsum werd geboren. Hofman komt uit een oud doopsgezind geslacht. Zijn eigen vader was predi kant in Workum, het Friese dorp waar de vader van cabaretier Freek de Jon ge rond de zelfde tijd predikte in de Nederlands Hervormde kerk. „In mijn jonge jaren verzette ik me tegen de kerk van mijn vader," zegt de Gro ningse leraar geschiedenis/aardrijks kunde van de 'laatste middenschool in Nederland'. „Maar toen kwam de dienstplicht. Ik weigerde en diende me te bezinnen op de fundamentele waar den van het leven. Op dat moment ben ik teruggekeerd op het oude nest en heb belijdenis gedaan." De doopsgezinden, zegt Hofman, kie zen voor navolging van Christus. „We willen werken aan een rechtvaardige en vreedzame samenleving." In de praktijk betekent dat: asielzoekers helpen, ontwikkelingswerk in de Der de Wereld of vezoeningswerk in ex- Joegoslavië tussen alle partijen. „Eer lijk delen, een gezond milieu en sober heid in de persoonlijke levensstijl staan centraal, voor racisme, nationa lisme en discriminatie is geen enkele plaats." Zelf is Hofman overtuigd pacifist. Zijn wilde haardos getuigt nog van een PSP-verleden, waarin vredesdemon straties heersten. Ook nu nog staat anti-militarisme hoog in zijn vaandel. „We wijzen elke vorm van geweld af." De dienstplicht is afgeschaft, rest het streven om gewetensbezwaren tegen het betalen van defensiebelasting wet telijk geregeld te krijgen. Klein In Nederland is de doopsgezinde broe derschap klein in omvang, met onge veer vijftienduizend volwassenen. De meesten wonen in het noorden: Fries land en Noord-Holland. In Brabant zijn er actieve gemeenschappen in Eindhoven, Den Bosch en Breda. De snelst groeiende doopsgezinde gemeente is Ouddorp, waar veel van oudsher streng gereformeerden de overstap naar de meer liberale doops gezinden maken. Wereldwijd zijn er een miljoen Menno nieten, van wie de meesten in Noord- Amerika en Afrika wonen. „De ver spreiding van het geloof is een direct gevolg geweest van de vervolging", zegt Beno Hofman. „In 1525 is de beweging in Zwitserland ontstaan. Daarna hebben zich twee hoofdgroe pen ontwikkeld: aan de ene kant Zwit sers en Zuid-Duisters en aan de ande re kant Nederlanders en Noord-Duit sers." Opgejaagd, in de ban gedaan en vogel vrij, beginnen de Mennonieten aan een zwerftocht door Europa. In ruil voor godsdienstvrijheid en vrijstelling van militaire dienst bieden ze hun diensten aan als landbouwers. Ze vestigen zich in Pruisen, Polen en Wit-Rusland, ont ginnen daar het land. Tijdens de Russische Revolutie en de Tweede Wereldoorlog worden ze opnieuw verjaagd. Hun taal, een men gelmoes van Nederlands en Duits maakt hen op voorhand verdacht. Het noorden van de VS en Zuid-Amerika, met name Paraguay, zijn de nieuwe vluchthavens. „De nieuwe landen in Afrika zijn met het doperdom in aanraking gekomen na zendings- en ontwikkelingswerk. In een land als Zaïre zie je nu dat de geschiedenis zich herhaalt. Tijdens het huidige geweld worden de doopsgezin den vervolgd, omdat zij weigeren te vechten." Mennonieten zijn over het algemeen liberaal ingesteld, in tegenstelling tot bijvoorbeeld doopsgezinden uit de Amish-cultuur, oorspronkelijke Zwit sers. Amish, bekend uit de film Wit ness, gaan gehuld in het zwart. Ze maken geen gebruik van moderne technieken, bewerken het land tradi tioneel met handwerktuig en vervoe ren zich met paard en wagen. Hofman: „Onze basisprincipes zijn hetzelfde, maar de cultuur waarin je staat bepaalt de ontwikkeling. In Duitsland en Nederland zijn de doops gezinden liberaler dan in de VS. Hoe wel we een landelijke organisatie heb ben, kunnen ook in ons land lokale verschillen optreden. De 135 bij de Algemene Doopsgezinde Sociëteit aangesloten gemeenten bepalen hun eigen beleid." Zo zijn er gemeenten die al sedert tien tallen jaren een vrouwelijke predikant kennen, de eerste werd in 1911 aange steld: Annie Mankes-Zemike. Doops gezinden in Nederland kennen het homo-huwelijk, iets dat in de VS momenteel ondenkbaar is. Ze timmeren niet aan de weg, zegt Hofman. „Daden zijn in onze filosofie belang rijker dan woorden. Daarom is onze broederschap klein. Het is voor het eerst dat we zo naar buiten treden. Onze verzoeningswerken, de vakantie kampen en dat soort dingen, spreken voor zich." Tot 31 maart: Landelijke Menno Simons tentoonstelling, Fries Museum Leeuw arden. Verder onder meer: 16-19 mei Regionale Europese Conferentie Een van de oudst bekende portretten van Menno Simons (prentencollectie Doopsgezinde bibliotheek). Elspeet. Eind augustus: symposium Uni- nationaal Jongerencongres (Gronin- versiteit van Amsterdam: Calvijn, Luther gen). 16 November: afsluitende lande- en Menno Simons. 24-27 Oktober Inter- Ujke bijeenkomst Menno Simons 500. Door Joop van der Pol Als Moto 2 van de Tour karavaan het dorp bin nenschuift, is Moto 1 er al weer uit. Zo klein zal het aandeel van het Bom- melse Kerkwijk zijn in de tweede etappe van de Ronde van Frankrijk op 30 juni. Maar op zondag, op de Dag des Heren, dat gaat de gemeente te ver. De media schilderen het dorp nu af als een wereldvreemde enclave. Kerkwijk verlangt alleen een beetje respect.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27