DE STEM Een ineengedoken jongeman met een schuwe blik 01 ii TRIO jj 0 li luimige Knoek-abouts2 tSSRABSaÖ»! Het korte leven van Paul van Ostaijen vastgelegd door Henri-Floris Jespers ly^edPas "It!ueroen Grote Zirkus van de H. Geest lila iËNDA iert feest ita-ticket jketelftal *rote werk 5KETBAL m van gullen tSftiWB&Kk Evenementen rond Paul van Ostaijen heden avond optreden van Henri-Floris Jespers, de biograaf of het wereldberoemde Sukses! Sukses! Lachsuksesü Dus het wachtwoord voorOud JonGÜ Jm OPGEPAST. Allen op post in Jj li de Zirkus van de h. Heest.Allo allo!! OPtredeii van het wereldberoemd TRIO r.iui«Hpn<t vw i II ■ARI 1996 Q ■bruari: BV Volhar- vaarts 1 (vrouwen Zeeland), Sport- ad Goes, aanvang Bouburg 1-Schelde- innen eerste klasse orthal Van Duyven- -Souburg, aanvang rRien vanNunen 1 van 'maar' 20 en 22 welijks meer werd In. Leuk detail is wel ans Naerebout' eerst >>an de Den Helderse iest worden gebro- Vanuit IJmuiden de nvaarden. Niet voor fden in Noordelijke ijs Zweden, Noorwe- Dcnemarken juist in h februari meerdere ^festivals gehouden. or sportvissers, die |echt uit de bol willen, i een wraktrip te boe- |r pas op. Het vissen is eenvoudig en dient (eden met het beste dat te verkrijgen is I iedere ervaren wrak- 1 zonder mankeren Een reëel met 50/60 een dikke 40 pond Iht is wel nodig, want 'julenwerk dat wrakvis- bd, pikkers en haken In in flinke hoeveeihe- inemen, want er wordt El wat materiaal ver- Voordeel van vissen /pieren in combinatie 'ppets? Het aas hoeft Jidioot snel op en neer |en bewogen en is de Jan pakt de ene na de yis. i die voor hard werken kiekte allergisch zijn, I zich de moeite van een ntocht besparen. Grote Gids lolle boel. Spelers die in teide rijkelijk. Heerlijk, jars, supporters en pers - ve twee lekkere Duitse ihad toch zo iets van 'maak allemaal maar eens waar'.' enburg doelt hiermee op m de kant schuiven van ;oach Ivo Trumbic, die op mg van de selectie het veld ruimen ten faveure van de mmer Hans van Zeeland, een heeft het hier over de lerde situatie, dat is natur el logisch. Maar inmiddels ■n beetje uitgemolken. Laat zo zeggen: Ivo heeft goed verricht, maar Van Zeeland het karwei af", vertelde de van het Edese Polar Bears, er tevreden is met de presta- t de ploeg. ronde eroen F: Nederland - [je 9-6 (3-3 1-1 2-1 3-1)- ters Nederland: Van de M' oot 2, Issard, Havenga, De Jong. :n Van der Kolk 1; Bulgari^ Pel Danovski, piralkov, aostov nder Patsjaljev 1. Nederland naa ine - Slowakije 8-6 (3-1 2-1 4"2 i zachstan - Roemenië 9-7 -34). cricketelftal begint zater- mtuur in de strijd o over de opstelling- Z ipen met darmklachten lining. „Wij hopen nI togelijk te kunnen aantr Door Ton Verbeeten Het beeld is dat van een dandy- dichter, flanerend over de Antwerp se Keyserlei. Dat was ook het eerste beeld dat ik van hem had," zegt de dichter Leo- i Nolens. Hij is aangeschoven het tafeltje in het oud-Ant- werpse café, waar ik met Henri- Floris Jespers spreek over Paul van Ostaijen. Achter ons, op het Mechelse Plein, I tuurt met stuurse blik, de mondhoe- naar beneden getrokken, de Antwerpse seigneur en schrijver Willem Elsschot (1882-1960) over i het bronzen boek in zijn hand naar I de verte. Paul van Ostaijen Werd geboren toen Elsschot veertien was. Op de honderste geboortedag van Paul van Ostaijen, donderdag 22 februari 1996, zal op een steenworp afstand, op de Pottenbrug, zijn standbeeld worden onthuld. Het beeld dat biograaf Henri-Floris van Van Ostaijen schetst is uiteraard genuanceerder en zonder s dandyisme te ontkennen, steekt I het daar scherp tegen af: „Op zijn tijd genoten maakte hij een verpletterende indruk. Omdat hij een groot kunste- was? Nee, puur vanwege het I uiterlijk. Primo waren daar zijn ver schijning en de eigenaardige kledij waarin hij zich hulde, maar er was ook zijn ongenaakbaarheid. „Vorig jaar bracht ik een bezoek aan Michel Seuphor, schrijver, schilder, t van Van Ostaijen en schrij- ver van de biografie P. Mondrian, sa tie, son oeuvre (1956). Deze inmiddels bijna 95-jarige heer woont sinds 1925 in Parijs. Zeventig jaar later toont hij zich nog geëmotioneerd omdat Van jen hem toen afwees. Ze zagen r elke dag in de kroeg, maar Van I Ostaijen liet hem niet toe tot zijn mendenkring. Hij groette Seuphor op een handgebaar en een geen voorwaarde zelf om zou vragen. Gemoedsbewegingen spelen een veel grotere rol dan rationele overwegin gen. Blijkbaar hadden beiden een nestgeur die contact uitsloot. Ach ja, speculaties. Mijn beeld van Paul van Ostaijen is dat van een ineengedoken jongeman met een zijdelingse schuwe blik. Met mensen die hij goed kende, was hij ple zant en amicaal, maar in wezen was hij verbitterd, eenzaam en sociaal niet in staat tot het leggen van echte contac ten. En in dat beeld ligt het uitgangs punt van de biografie. De romantische sfeer rond Paul van Ostaijen, het dandyisme, het rebelse, de politieke opstandigheid die tot een veroordeling en tot zijn gang in bal lingschap leidde, dat spreekt tot de verbeelding. Maar veel gelezen is hij niet. Toen hij stierf waren er veertig exemplaren van de bundel Het Sien- jaal verkocht en honderd van Bezette Stad. Dat heeft hij gemeen met zijn Ant werpse kunstbroeders Elsschot en Maurice Gilliams. De laatste heeft overigens met Een bezoek aan het prinsengraf (1952) een prachtig essay over Van Ostaijen geschreven. En dat Nestgeur „Menselijk heel boeiend, dat tragisch misverstand tussen die twee. We kun- r.en daarover aan het fantaseren slaan. Moesten die twee niet als vijanden tegenover elkaar hebben gestaan, wat zou dat voor gevolgen hebben gehad? Seuphor was veel in Parijs en Berlijn. Hij kende iedereen, was bevriend met schilders als Vassily Kandinsky en oprichter van het avant-garde tijd schrift Het Overzicht, dat tussen 1921 ai 1925 in Antwerpen is verschenen. I J1™aa' dingen die Van Ostaijen ook wilde, maar waar hij onder in een tijd, waarin de Van Ostaijen- studie nog nergens was. Hij heeft van uit zijn kunstenaarschap Van Ostaijen meesterlijk aangevoeld." Rebels De Mare uit het gedicht Mare groet 's morgens de dingen is de zoon van Oscar Jespers en daarmee de oom van biograaf Henri-Floris Jespers, die op 6 oktober 1944 in Etterbeek geboren werd. De dichter Henri-Floris Jespers debuteerde met Franse poëzie in Tex- tes (1963), gevolgd door Comme une aille qui se brise (1967). Ook in zijn Nederlandstalige poëzie - zes bundels sinds De tijd van een vreemdeling (1976) - laat hij zich inspireren door de Franse dichter-diplomaat Saint- John Perse (1887-1975). Rebels uit droefgeestigheid is het motto van zijn poëzie. Zijn belangstelling voor de avant-gar de in de jaren twintig blijkt niet alleen uit zijn publicaties over Paul van Ostaijen, ook uit de essaybundel Floris 1 zal ook afhangen |a"jers, Iwerk van de Nederlanden eland verloor deze uw-Zeeland, maar niet strijd gewonnen wanne» eel vangkansen waren g I zou voor de Nederlan I reldige gewaarwording ■zij zaterdag voor z° terend schouwers het s :gen stadion van Baroaa betreden, terwijl zij jv01 d soms voor ®eI? er iliek spelen. w°nir,nen'dr°- iben wij nooit vanevenals n. Ze zijn hierin Indw «cket. Pakistan bezeten v j g- en sport trekt zoveel bei Hing." hip™s werkt aan het beeld Ten onthuld zal worden. - - -- /ff van Paul van Ostaijen dat op diens honderdste geboortedag VRIJDAG 16 FEBRUARI 1996 DEEL Jespers en de gay twenties (1989). De dichter-essayist is ere-voorzitter van de Vereniging van Vlaamse Letterkun digen. Zijn verbondenheid met de jong gestorven Van Ostaijen brengt hem 'curieuze tijdservaringen'. Hij illus treert dat aan de hand van zijn erva ringen na de dood, in 1975, van zijn vriend, de Antwerpse dichter Hugues C. Pernath van wie hij de Nagelaten gedichten (1976) en het Verzameld werk (1980) bezorgde: „De vriend die in 1975 gestorven is, brengt mij twintig jaar terug in mijn tijdsbeleving. Laten we zeggen, dat ik in 1960 actief begonnen ben met de studie van Paul van Ostaijen. Eenzelf de tijdsafstand plaatst mij dan in 1940. Die persoonlijke tijdservaring levert mij genoeg aanknopingspunten met de periode waarin Van Ostaijen leefde om meer dan alleen gedrukte getuigenis sen van zijn leven aan te kunnen voe ren." Theoretisch „Eddy du Perron (1899-1940) schreef in een brief aan Gaston Burssens (1896-1965): 'Laat ons van Paul van Ostaijen niet zoiets maken als de tegenwoordige Stalinisten van Lenin: een machine van feilloosheden'. Ik beschouw dat als een cruciale uit spraak. De neiging bestaat het werk van Van Ostaijen in een theoretisch model te dwingen. Maar, dat werk is niet zoiets als een gemummificeerd wezen dat met een apothekersweeg schaal gewogen kan worden. Dat werk is integendeel een evolutief ding. Je hebt te 'maken met iemand die op 32- jarige leeftijd is gestorven en dan mag je niet, al of niet impliciet, zeggen: 'Ja, zijn werk is voltooid'. Altijd, en ik kan ook niet anders, zal ik blijven proberen de bewegingen in dat werk te benadrukken. Eigenlijk is dat een onbehoorlijke opdracht aan mezelf. Maar een ding staat voor mij vast. De poëtische evolutie van Van Ostaijen vertoont een duidelijke lijn. Heel de avant-garde in Europa verstilt in het begin van de jaren dertig. Van Pstaijen is de periode van boetedoe ning die op de gay twenties volgde bespaard gebleven. Wat dat betreft zie Paul van Ostaijen, de laatste foto van de dichter, gemaakt in 1927. ik een parallel met de dolle jaren zestig, de vrolijke jaren zeventig en het huidige tijdsklimaat." Verbitterd „De vraag laat zich stellen: wat zou Van Ostaijen gedaan hebben? Hij was tegen het eind van zijn leven een ver bitterd man die zich, deels terecht, beklaagde over gebrek aan erkenning en die een hardnekkige neiging tot absolutisme vertoonde. Hij woonde in het vaderhuis, verdiende wat, maar te weinig, geld met de handel in schilde rijen en hij was zwaar ziek. „Men speculeert over een verslechte ring van zijn gezondheid in 1926, begin 1927, maar ik kan aan de hand van door mij ontdekte brieven aanto nen dat hij al in 1924 niet in staat was een reis naar Berlijn te maken, waar de enige echte geliefde van zijn leven, Emmeke Clement, woonde. Hij schrijft dan over griep en bronchitis, omdat tbc in die dagen een maladie honteuse was. Inmiddels waren daar wel een broer en een zuster van Van Ostaijen aan overleden. Je hebt dus te maken met een man die het fysiek moeilijk heeft met alle karakteriële gevolgen vandien en met een man die zich maatschappelijk mis lukt acht. Vanaf het begin wilde hij drie dingen: erkenning als dichter en schrijver, een eigen tijdschrift en een georganiseerde kunstenaarsgroep waar hij de leider van was. Tijdens de eerste wereldoorlog heeft hij gepoogd een tijdschrift, Het Sien- jaal op te richten. Later, in zijn perio de van ballingschap met Emmeke in Berlijn (1917-1921), probeert hij dat nog eens. Het tijdschrift zou er nooit komen. Anderen slaagden daar wel in. In Antwerpen richtten Michel Seuphor en de constructivistische schilder Jozef Peeters Het Overzicht op, waarin heel de Europese avant-garde publi ceerde. Van Ostaijen leverde ook wel een paar gedichten, maar het was zijn tijdschrift niet." Schamper „De Nederlandse criticus .Dirk Coster (1887-1956) legde in het maandblad De Stem heel wat meer waardering aan de dag voor Marnix Gijsens bun del Het Huis (1925) en voor Wies Moens die veel lezingen in Nederland gaf, dan voor Van Ostaijen. Weliswaar bespreekt hij Het Sienjaal, maar vraagt de dichter achteraf om een exemplaar. Hij besprak een bundel die hij niet had! Wanneer Bezette Stad in 1921 ver schijnt, wordt het in de kritiek een vol slagen flop. Geen enkele positieve recensie. Theo van Doesburg (1883- 1931) maakte de bundel in schampere bewoordingen af. Daar komt nog een belangrijk per soonlijke element bij. Emmeke Cle ment was niet zijn enige geliefde, maar wel de vrouw die het meeste voor hem betekende. In december 1923 sluit zij, nota bene niet goedkeuring van Paul van Ostaijen, een marriage de raison met de fysicus Peter Pringsheim. Zij zoeht geborgenheid en Paul haar die niet kon geven. Om dat probleem op te lossen gaat Van Ostaijen met uiterste rationaliteit te werk. Ook hier is weer sprake van een curi euze samenloop van omstandigheden. Paul brengt op 1 november 1923 Emmeke naar het station voor de trein FOTO BART HUVSMANS naar Berlijn. De dag voordien sterft zijn moeder. Zo verliest hij in een klap de twee meest belangrijke vrouwen in zijn leven." Prijs „Al deze gegevens bij elkaar wekken toch wel begrip voor zijn verbittering. Wat niet wil zeggen dat die verbitte ring alleen de rode draad voor mijn biografie is. Enige obejectiviteit is wel 'gewenst. Als Van Ostaijen zich erover beklaagt dat een literaire prijs hem is ontgaan, is het toch van belang te weten dat hij absoluut niet had inge zonden. En dat geeft zicht op zijn fun damentele karaktertrek: 'Ik heb daar allemaal recht op. Men moet het mij maar komen aandragen'. Ik schrijf zijn biografie vanuit het leven, omdat ik geloof in de wisselwer king van leven en werk. Wat weer niet wil zeggen dat ik het negentiende eeuwse Franse academische standpunt huldig, dat het werk vanuit de biogra fie verklaard kan worden. Men legt altijd het accent op het een of op het ander. Weinig mensen zijn in staat drie of vier zaken tegelijkertijd met elkaar te verbinden. Dat probeer ik." Op donderdag 22 februari, de honderste geboortedag van de dichter Paul van Ostaijen, gaat op zolder van de Bourlaschouwburg in zijn geboortestad Antwerpen en op het uur waarop de dichter geboren werd, 22.30 uur, de muziektheaterproduktie Hartelik, uw Paul van Ostaijen in première. Teksten: Paul van Ostaijen en Henri-Floris Jespers. Regie: Leo Madder van de Koninklijke Nederlandse Schouwburg. Spel: schrijver en performer Tom Lanoye en de jonge acteurs Donald Madder en Christ'l van Schoonwinkel. Tot en met zater dag 2 maart, Bourlaschouwburg, Komedieplaats Antwerpen 20.00 uur. De Antwerpse beeldhouwer Wilf- ried Pas heeft in een standbeeld van Paul van Ostaijen gemaakt. Het bronzen beeld krijgt een plaats op de Pottenbrug, nabij de Minderbroedersrui in Antwerpen. De onthulling is op donderdag 22 februari en wordt verricht door Leona Detiège, burgemeester van Antwerpen, om 18.00 uur. Tom Lanoye houdt bij die gelegenheid een toespraak. In het Van Ostaijen-jaar vinden ruim honderd evenementen plaats, hoofdzakelijk in Antwer pen. De belangrijkste feiten, data en festiviteiten in dit jubileum jaar: 'Paul van Ostaijen'. Tentoon stelling in het Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven', Minderbroederstraat 22, Antwer pen. (22 feb. t/m 1 juni) 'Paul van Ostaijen in beeld'. Tentoonstelling in het Stedelijk Prentenkabinet, Vrijdagmarkt 23, Antwerpen (24 feb. t/m 2 juni) Paul van Ostaijenconcert, 24 februari, hal Centraal Station Antwerpen. Aansluitend De Nacht van Paul van Ostaijen in de Antwerpse binnenstad. 'Paul van Ostaijen in de beel dende kunst'. Tentoonstelling in het Hessenhuis, Falconrui 53, Antwerpen. (22 juni t/m 3 nov.) Zomeravonden van de poëzie. Binnenstad Antwerpen, juni t/m september. Van Ostaijen-kioskconcerten. Groenplaats, Antwerpen, 28/29 sept. 'Variété Van Ostaijen'. Amster dam, De Balie, KI. Gartmanplant- soen 10. Presentatie Benno Bar nard (22 feb.) 'Bezette steden, eerbetoon aan Paul van Ostaijen'. Amsterdam, Perdu, Kloveniersburgwal 86 (23 feb.) 'Van Ostaijen Documentatie I en II' door Gerrit Borgers. Gebon den, in cassette. Uitg. Bert Bak ker. Prijs 100,- Verzamelde Gedichten van Paul van Ostaijen, deel 6 van de serie Klassieken van de Nederlandse Letterkunde. Prijs 49,90 Essaybundel 'De stem van dé Loreley'. Uitg. Bert Bakker. Prijs ƒ29,90. 'Music Hall' en 'Het bordeel van Ika Loch'. Ooievaarpockets. Uitg. Bert Bakker. Prijs 15,- per stuk. Het decembernummer van het tijdschrift Dietsche Warande Belfort is een hommage aan Paul van Ostaijen. de Pottenbrug in FOTO LU DO GEYSELS In maart verschijnt ijs en weder diendende de biografie Allen zijn mij vreemdelingen van de jong gestorven dadaïstische en expressionistische Vlaamse dichter Paul van Ostaijen (1896-1928). Schrijver van de biografie is de dichter en essayist Henri-Floris Jespers (1944). Acteur en schrijver Guido Lauwaert (1945) fungeert als co-auteur. „Hij behoedt mij voor al te specialistische uitschieters," zegt Henri-Floris Jespers. Henri-Floris Jespers groeide op in de schaduw van Paul van Ostaijen. Hij is de kleinzoon van de schilder Floris Jespers (1889-1965). Floris en zijn broer, de beeldhouwer Oscar (1887-1970), waren zeer bevriend met Van Ostaijen. Oscar maakte het beeld De luisterende engel, dat op het graf is geplaatst in het Erepark Schoonselhof te Antwerpen waar Van Ostaijen in 1952 voor de tweede keer werd herbegraven. Floris maakte onder andere het portret van de dichter voor de luxe uitgave van de bundel Het Sienjaal (1918). Henri-Floris Jespers: „Mijn eerste 'literaire ervaring' was het zien van dé bundel Bezette Stad (1921). Ik was acht jaar en het bezorgde me een schok. Ik was 21 toen mijn grootvader stierf en heb ruimschoots gelegenheid gehad met hem te spreken op een leeftijd waarop men geacht wordt enig verstand te hebben. Mijn grootmoeder vertelde hoe zij met Van Ostaijen pokerde. In die omstandigheden ben je ontvankelijker voor onbewuste signalen." Vorst i Staat I li Het gedicht 'Grote Zirkus van de H. Geest' uit de bundel 'Bezette Stad' (1921) van Paul van Ostaijen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15