Bata-keten sluit 58 schoenwinkels ««fSiS'ödK PvdA wil front tegen vliegtuigbouwers VS E Bundesbank zinspeelt op uitstellen EMU, paarse coalitie schrikt Duitsland wil liever vertraging EMU dan versoepeling Ruzie ministers over inhoud borrelglaasje A&P moet verpakking scheermesjes wijzigen JM krijgt toestemming mr vluchten op China ECONOMIE 300 banen weg In Zuidwest-Nederland blijft alleen vestiging in Breda open -ABC Gereedsch/Bojj^ ECONOMIE KORT 'Prijsafspraak makelaars onbewijsbaar' Benzine en diesel duurder EU weert rijst via Antillen-route Bescheiden winstgroei Polygram Unilever koopt concern Helene Curtis Schoengigant zoekt nieuwe eigenaar JARI 1996 /\g DONDERDAG 15 FEBRUARI 1996 Street inal inds .tel :orp nc. mpany on sfe ific lison uipm. nemours emicai n kodak corp >tor ectric otors sar t-pack. s.mach ustries lines nnell (CO. oil financ. dutch roebuck :o ine. Iers >d techn. nghouse man corp worth 13/02 14/02 54'/. 54 46% 45 68 67% '1 71% 30% 30 50 50 '5% 15% 83% 83% 83% 82% 19% 18% 56% 55% 12% 13 56% 56 '6 76% 34% 33% 74% 70% 80 79% 77 77% 76% 77% 83% 82% 30 31 79% 76% 52 52% 48% 49% 88% 88% "3 114% 26% 25 32% 32% 39% 39% 92% 91% 70% 70% 116% 114% 32 32 39% 39 148% 145 46 46"/. 82% 81% 66% 67% 105% 105% 19% 18 24 24 12% 12% ud d onbewerkt 21,100-21,700 erkt 23,300 ver onbewerkt 265-335 rerkt 380 vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim gedaan /bieden ex dividend gedaan /laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 798 1,60 1,40 613 0,80 0,80 550 1,20 1,30 561 24,20 b 24,00 545 13,50 a 12,20 666 4 5,50 5,50 510 2,20 a 1,70 502 11,00 b 11,503 1834 6,20 6,70 8 3724 2,70 b 3,10 3151 0,60 b 0,90 787 0,20 0,20 1072 8,00 9,00 1889 6,00 b 6,30 2031 4,00 4,50 504 7,00 7,50 1865 1,00 a 0,50 2949 2,40 a 1,60 507 2,80 3,10 558 4,00 4,30 950 6,70 6,30 489 5,10 5,10 511 3,30 3,30 514 1,90 1,90 484 0,10 0,30 1715 7,20 7,90 587 8,50 9,50 665 0,70 0,60 736 1,90 1,60 1050 1,80 1,80 884 4,80 4,40 525 3,00 D 3,50 2659 1,50 1,70 1134 0,70 0,70 1383 0,20 0,30 584 2,00 1059 3,20 b 3,40 a 647 2,30 2,50 a 3550 1,40 b 1,70 1250 4,80 b 5,30 a 2926 3,00 3,30 869 9,60 10,30 1306 0,70 0,60 3091 1,70 1,40 713 1,70 1158 2,00 2,00 b 887 3,10 a 3,00 1349 4,40 a 4,20 b 686 6,00 6,50 484 2,00 2,50 van vliegtuigbouw Lente redden is door samen werken met niet-Ameri- kaanse vliegtuigbouwers over heel de wereld. Daarnaast moet de Europese I Commissie de steun voor onder- I Toek en ontwikkeling van nieuwe (nestellen voorfinancieren. Vol- '7ns pvdA-Europarlementanër I a Metten bestaat daarover brede overeenstemming in het Europees I Ook^Lukken die over zuilen blijven van Fokker' zullen volgens Metten gebaat zijn bij een inter nationaal pact tegen grote Ameri kaanse producenten als Boeing. Dat bedrijf is volgens de Euroso cialist bezig aan een snelle opmars in de markt voor regionale toestel len. 'Vorig jaar verkocht Boeing als nieuwkomer op die markt al meer vliegtuigen dan het Europese con sortium Airbus. Metten meent dat Boeing door de Amerikaanse overheid wordt bevoordeeld door de 'verkapte steun' via militaire opdrachten. „De Boeing 737 is uit een militair toestel ontwikkeld." Metten zal er vandaag via een resolutie aan Europees commissa ris Bangemann (Industrie) op aan dringen werk te maken van de Europese samenwerking. Daar aan moeten ook niet-Europese producenten deelnemen, zoals de mogelijke Fokker-overnemer Bombardier. Deze Canadese pro ducent heeft overigens via de Noordierse producent van vleu gels Shorts ook belangen in Euro pa. Door de steun van de Europe se christen-democratische, libera le en socialistische fracties is er volgens Metten nu voldoende 'prikkeling' om Bangemann tot daden aan te zetten. Eind januari poogde minister van Economische Zaken Wijers in Brussel zijn colle ga's uit de vliegtuigproducerende landen tot een internationaal saneringsfonds aan te zetten. Bui ten Wijers zag niemand daar een gat in. Bangemann zag daarop af van initiatief. Volgens Metten blijven de andere landen te lang hun eigen industrie bevoordelen en denken dat ze het alleen wel zullen redden. Evenals Wijers meent hij dat het zonder concentratie niet bij Fokker zal blijven. Naast samenwerking en een breed front tegen de prominente markt positie van Boeing streeft Metten naar een 'schommelfonds' voor de Europese vliegtuigbouw. De Ame rikaanse producenten ondervin den de laatste jaren veel voordeel van de lage dollar. Een hulpfonds kan uitkomst bieden, meent Met ten. Dat gebeurt nu ook al in de glastuinbouw. In die opzet krijgen producenten een bijdrage uit het fonds, wan neer de dollar zich beneden een bepaald niveau begeeft. Bij stij ging van de Amerikaanse munt eenheid boven een vooraf afge sproken koers moeten bedrijven stortingen doen in het fonds. Van onze verslaggever Best - Bata gaat 58 van zijn 75 schoenwinkels in Nederland sluiten. De 190 mensen die werken bij de winkels die dicht aan worden bijna allemaal ontslagen. Alle 49 vestigingen in België worden verkocht. Dat heeft Bata Nederland in Best gisteren bekend gemaakt. 4 14 doende," motiveert hij de opera- In Zuidwest-Nederland sluit Bata de vestigingen in Ooster- Ut, Roosendaal en Tilburg. De enige Bata-winkel die er in dat 'gebied nog blijft bestaan, is die in Breda. Op het hoofdkantoor en het centrale magazijn in Best verdwijnen 25 van de 40 banen. De vakbonden hebben veel kri tiek op de manier waarop Bata de maatregel bekend 'heeft gemaakt. Veel verkopers hoor den via de radio dat hun winkel iaat sluiten. Volgens de Indus triebond FNV gaat het, de hulp- jachten meegerekend, om een rerlies van meer dan 300 banen, ie sluiting van 58 schoenenwin- ;els is volgens Bata nodig omdat iet heel slecht gaat met de ver loop. Bata wil zich voorlopig oncentreren op de winstgeven- Ie activiteiten, zoals de verkoop m de veiligheidsschoenen die lij Bata Industrial in Best wor- n gemaakt. ,ta wil 'als de malaise voorbij weer op grote schaal terugke ren op de Nederlandse schoe- lenmarkt. Tot die tijd kiest het «drijf ervoor met slechts 17 inkels aanwezig te blijven in Ie grote steden. De winkels in lederland en België maakten mrig jaar negen miljoen gulden erlies op een omzet van 85 mil- ien, hetzelfde resultaat als in .994. ,Nederlanders geven steeds ander geld uit aan kleding en ichoenen," aldus J. van Tart- ijk, directeur personeelszaken (an Bata Nederland. „Hopen op «tere tijden is niet meer vol- tie. „We konden de omzet onvol doende vasthouden, ondanks de aanpassing van onze winkelfor mule." Hij gaat ervan uit dat het nog wel 'vijf a zes jaar' kan duren voor de schoenenmarkt weer aantrekt. „We proberen onder tussen landelijk dominant op de markt aanwezig te blijven. We kiezen daarbij voor de super A 1-lokaties." Bestuurder Smit van de Indus triebond FNV is verontwaardigd over de manier waarop Bata de maatregel bekend heeft gemaakt. „Je zult maar op de radio horen dat je winkel dicht gaat. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd." Bij de bond kwamen gisteren veel 'geschokte en boze reacties' bin nen. Smit wijst er op dat Bata de 125 hulpkrachten, die wel een contract hebben met het bedrijf, niet meerekent in het aantal bedreigde arbeidsplaatsen. Ook D. Hermes van de Unie BLHP is verbolgen over de 'manier van communiceren' van Bata. „Het is erg vreemd dat ze dit niet in het reguliere overleg hebben gemeld." In België heeft Bata alle 49 win kels verkocht aan Euroshoe in Diest. Dit bedrijf exploiteert een aantal schoenwinkelketens. Van Tartwijk weet niet hoeveel vesti gingen Euroshoe gaat sluiten en hoeveel van de 165 medewer kers, die door Bata worden ont slagen, wellicht weer aan het werk kunnen. 158 van de 75 schoenwinkels van Bata in Nederland moeten dicht, waaronder deze in Hoorn. pen Haag (anp) - Nog dit jaar starten de KLM en chartermaat schappij Martinair met vluchten op de Volksrepubliek China. Ue KLM gaat twee keer per week vliegen tussen Amsterdam en SEAT MARBELLA 2-94, zwart, 5-bak, 25.000km, 8.750,-. 076-5200367 SUZUKI Vitara JLX bj. 93, in uitst.staat, 18V km, kl. zwartmet. men» kap, extra zwarte Hardtopj grijs kenteken vaste 23.000,- 076-5719351 |n_ VOLKSWAGEND] SUZUKI. VW Passat 1.8 CL, bj- 9'« m sportvlg., dir. van 40.000 km, i-abs.nw.st., P j n.o.t.k.Tel.0165-541244°' 076-6215958 na 18JUJL-- VW Golf D, b.j. 83, i-Z-9' 1 APK t/m 2-97, Z97' 076-5415890 VOLVO_ VOLVO 340DL, APK 7;9 VOLVO 440 GL f#. Sedan bj. m 99' n bekl„ mant zwart, P^Lerbr. get.gl., c.v., starto 500.i alarm, spoiler, q0.| Splinternw., 1e ,e!9" 1ê gm| 3233150940 Belgie. v. Breda (Ned. kent) hnpkifls v. dealera - _(Bmrn)Fi6fë^ F|ets v.a. 35,'en Dames/Heren,Msnuffeim. kinderfietsen, dag7onne- Breda Bazaar, Zon bloemstnjhOTg^ft- Een KLEINTJE nu da TREFZEKERDER voorheen. Martinair gaat, in samenwer king met de Chinese maatschap pij China Southern Airlines, trachteharters uitvoeren tussen nste'rdam en Guangzhou, een ad in het zuidoosten van de Volksrepubliek. Ook Martinair ïag twee keer per week op Chi- la vliegen. De KLM start 26 juni pst de dienst Schiphol-Peking. fe vrachtdiensten van Martinair larten 1 oktober. Pe vluchten op China zijn een ,6volg van een luchtvaartover- ïnkomst tussen Nederland en ïe Volksrepubliek. Naar ver pachting ondertekent minister pritsma van Verkeer in april ya definitief akkoord met de «rokken Chinese bewindslie- h. fat luchtvaartakkoord had de 8 voeten in de aarde. Amb- Iparen van het ministerie van Perkeer onderhandelden gedu ld drie jaar intensief met de sn. De bezoeken vorig jVan Pren>ier Kok en minis- l'fmtsma aan China brach- ,,.e' Proces in een stroomver- nS' Het akkoord ligt gevoe- fS PWdat de KLM ook op Tai- Lt de aartsvijand van de E£?Umbliek China- 0ok liirv Tarwabese maatschap- L,inaAjrlines op Schiphol, bat e, e(ierlandse luchtvaart- Lpf. aPP'jen veel aan gelegen &te,m°sen vlieSen' Het Ittk I groeimarkt bij uit- fc lci A«°Pese concurrenten van L. kregen al eerder toe- !%en °P de Vo'ksrepubliek jaar diende de doorbraak de wens gaat in vervulling," zei hij. De maatschappij ziet de vluchten als een belangrijke stap op weg naar een wereldomspan nend routenet. Den Haag (anp) - WD- kamerlid H. Hoogervorst heeft gisteren geschrokken gereageerd op uitlatingen van president Tietmeyer van de Duitse centrale bank, dat het misschien beter is de Econo mische en Monetaire Unie (EMU) uit te stellen. Volgens de topman van de Bun desbank is uitstel nog altijd te prefereren boven een versoepe ling van de voorwaarden. Ook PvdA en D66 zijn verbaasd over deze opmerking. Hoogervorst meent dat de woor den van Tietmeyer een klimaat verslechtering voor de EMU inluiden. Landen die moeite heb ben om aan de EMU-voorwaar- den te voldoen, kunnen nu in de verleiding komen de teugels te vieren, zo stelt hij. Bovendien vraagt het WD- kamerlid zich af of het hier om een solo-actie van Tietmeyer gaat. Hij wijst erop dat de presi dent van de Bundesbank een politieke vertrouweling is van bondskanselier Kohl. „Dit zou wel eens kunnen betekenen dat Duitsland begint te schuiven." Tietmeyer heeft gewaarschuwd dat aan de toelatingsvoorwaar den voor de EMU, zoals vastge legd in het Verdrag van Maast richt, niet getornd mag worden. De EMU moet immers een stabie le unie zijn. „De trein van de monetaire eenheid mag niet ont sporen als die eenmaal in bewe ging is gekomen. Zonodig levert uitstel minder problemen op dan een ontsporing in een later stadi um," aldus de president van de Bundesbank. Zijn woorden komen in een periode dat er steeds meer twij fels zijn aan de haalbaarheid van de startdatum van de EMU en de invoering van de euro als een heidsmunt op 1 januari 1999. Momenteel voldoet van de vijf tien Europese lidstaten alleen Luxemburg aan alle voorwaar den, die onder meer betrekking hebben op de omvang van finan cieringstekort en staatsschuld. Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economische machten van de EU, kampen nog met een te hoog begrotingstekort. De fracties van PvdA en D66 vin den de opmerkingen van Tiet meyer merkwaardig omdat de presidenten van de Franse en Duitse banken onlangs de afspra ken over invoeringsdatum en toe tredingsvoorwaarden weer heb ben bevestigd. De twee fracties blijven uitgaan van de ingangs datum van 1 januari 1999. PvdA en D66 vinden overigens niet ieder uitstel onaanvaard baar. „Als het gaat om enkele maanden, dan kan dat een prak tische oplossing zijn," aldus D66- kamerlid Ybema. „Maar als het langer gaat duren, dan wordt het uitstel met een politieke beteke nis. Dan dreigt afstel en dat is levensgevaarlijk." r'1 reeds aan. KLM ontdeed ^«-naaTdeï™ pei van de Neder- GEPLASTIFICEERDE en liet ze bovendien jj a.° de handelsnaam rL e „\D,e Chinezen zaSen L T.6,«langrijke handrei- It 01,] hadden ze vorig jaar IÏÏ v?lu7htruim a' open- °or Nederlandse toe- lM.»iuZd00r konden de f ®eer dan -?ongkong F1 bekort. °P een half uur wor- ten 16,19?" --gp. 2,7m x 2.60. _2 g1 van part. 076-521/" ELM-woordvoerder verheugd op de over- »Een lang gekoester- Door Frans Wijnands Frankfurt - De tijd is niet (zó) belangrijk. Stabiliteit komt op de allereerste plaats. Wie gaat rommelen aan de toetredingsvoorwaarden voor de Europese Monetaire Unie en de instelling van de Euro-munt, brengt grote schade toe aan de fundamenten van de monetaire eenheid. En die moeten graniethard blijven. Duidelijker kan zelfs de president van de Bundesbank het niet zeggen. Hans Tiet meyer, topman van de Duitse centrale bank, lijkt met die stellingname een recht streekse confrontatie met bondskanselier Kohl en minister van Financiën Waigel aan te gaan. Dat 'Euro'-duo houdt name lijk onverkort vast aan 1999 als startda tum van de EMU. Maar ook binnen de grootste regerings partij CDU/CSU komen geluiden op dat die datum niet zaligmakend mag zijn. Dat over verschuiving vanaf eind volgend jaar, begin 1998 te praten moet zijn als tegen die tijd te weinig landen aan de strenge toetredingscriteria voldoen. Want een EMU met alleen Luxemburg, Frankrijk en Duitsland lijkt te mager; hoezeer Duitse bank-experts ook aandringen op nog hechtere samenwerking op monetair gebied tussen Duitsland en Frankrijk in deze aanloopperiode naar de EMU. „Als er in 1998 een conflict is tussen de toetredingsvoorwaarden en het tijdsche ma, dan mag dat probleem niet worden opgelost ten nadele van de criteria." Aldus Wolfgang Schauble, voorzitter van de christen-democratische CDU/CSU-fractie in de Bondsdag. Hij deed die uitspraak een week geleden. Maar anders dan bankpre- sident Tietmeyer stemt Schauble dit soort brisante uitspraken binnenskamers af met regerings- en partijchef Kohl. Dat zou er op kunnen duiden, dat zelfs Kohl, in weerwil van zijn uitspraken, wel degelijk rekening houdt met een toekom stig debat over de datum waarop de EMU van start gaat. Eind 1998 worden in de Bondsrepubliek algemene verkiezingen Tietmeyer gehouden en Kohl zal zich het 'Europa'- thema niet door de socialistische oppositie uit handen laten nemen. Tenslotte heeft de Duitse kanselier altijd beweerd dat zijn burgers geen centje pijn over zijn dierbare mark hoeven te hebben: de nieuwe Euro munt zal minstens zo hard zijn als de D- mark. Maar dan mogen de toetredingscri teria niet versoepeld worden. Anders wordt öf de mark gevaarlijk hard, öf er treden landen tot de EMU toe die thuis op een bankroet zitten. Dat de criteria tenslotte belangrijker zijn FOTO EPA dan het tijdschema is eigenlijk niets nieuws. Al in 1992 stond in een stellingna me van de Zentralbankrat van de Duitse Bundesbank: „De vervulling van de toe tredingscriteria c.q. de convergentievoor- waarden mag niet door tijdhandicaps beperkt worden." Dat uitgangspunt is nog steeds geldig. In de politiek, het bedrijfsle ven en de financiële wereld. De president van het Verbond van de Duitse Industrie (BDI), Hans-Olaf Henkei, en de bondsmi- nister van Economische Zaken, Günter Rexrodt, benadrukten dezer dagen ook nog eens dat het tijdschema, als het er wérkelijk op aan komt, ondergeschikt moet zijn. In Duitsland groeit het geloof in de EMU, tegelijk met de scepsis over de haalbaar heid van het vastgestelde tijdplan. Eind vorige maand bleek uit een opinie-onder- zoek dat 77 procent van de Duitse topma nagers 'ja' zegt tegen de Europese mone taire samenwerking. Heel anders denken de burgers. Bijna 70 procent voelt eigen lijk niets voor de EMU, nog steeds vrezend voor koopkrachtverlies als de Duitse mark vervangen wordt door een onbekende Euro-munt. Toch zijn er bankiers die waarschuwen voor uitstel van de aanvangstermijn. Zelfs binnen het bestuur van de Bundesbank. Ulrich Cartellieri bijvoorbeeld zegt dat verschuiving van de datum grote turbu lentie op de geld- en deviezenmarkten zal veroorzaken. Als beleggers dan naar de D- mark vluchten wordt die waarschijnlijk zó sterk, dat de Duitse export daar grote nadelen van zal ondervinden. Ook Norbert Walter van de Deutsche Bank meent dat het praten over een later begin van de EMU een aanslag is op de inspanningen van de potentiële deelnemende landen om bijtijds aan de criteria te voldoen. De pre sident van het verbond van Duitse Volks banken en Raifeissenbanken waarschuwt voor een overijlde start van de EMU. Als er voldoende stabiliteit is lijkt de EMU, misschien nog wel in 1999 haalbaar. Zonder voldoende stabilieit geen unie, is het standpunt van de Bundesbank. „De trein van de monetaire eenheid mag niet ontsporen als die eenmaal in beweging is. Desnoods levert uitstel minder problemen op dan een ontsporing in later stadium," aldus Tietmeyer. Eind maart start in Duitsland een 15 mil joen dure publiciteitscampagne om de Duitsers vertrouwd te maken met de EMU en de toekomstige Euro-munt. De weer stand onder de Duitse burgerij is nog groot. De Duitse overheid heeft er die 15 miljoen graag voor over om de burgers op andere gedachten te brengen. Schiedam (anp) - Minister Borst van Volksgezondheid wil niet zonder meer akkoord gaan met het schrappen van de horeca-verordening, die de inhoud van het borrel- en bier glas tot op de centiliter bepaalt. Minister Wijers, (Economische Zaken) daarentegen vindt in het kader van afschaffen van regels dat het bedrijfsschap horeca groot gelijk heeft met het voorstel de verordening in te trekken. Beide ministers moeten hun handtekening plaatsen onder het intrekkings- besluit, dat de horecasector al in mei op de bureau van beide bewindslieden heeft gedepo neerd. Het kan nog wel enkele maan den duren voor er een besluit valt, bevestigt een woordvoer der van het ministerie van Volksgezondheid. Overleg met Veilig Verkeer Nederland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat vergt tijd. Bovendien heeft het produkt- schap voor gedestilleerd bezwaar gemaakt tegen de nieuwe vrijheid voor de bar man om het glas naar believen te vullen. Nu moet moet hij een borrel van exact 3,5 centiliter schenken en een glas bier van minstens 20 centiliter. De klant weet dat de hoeveelheid alcohol in dit maatje na anderhalf uur uit het bloed is verdwenen. Er moet enig houvast blijven, ook in het café. Vandaar dat de Schiedamse lobby pleit voor het Franse voorbeeld van een op een centrale plaats opgehan gen prijslijst, met daar achter de inhoud van de glasvulling. De verordening glasinhoud kwam in 1956 tot stand om kroegbazen in de hand te hou den die uit het oogpunt van klantenbinding het glas tot de rand vulden met jenever. Een maximummaatje dus. In 1982 werd het de trend om bier in steeds kleinere glazen te tap pen. Er kwam dus een mini- mummaat van 20 centiliter voor pils. Den Haag - Het is juridisch niet aan te tonen dat er onderlinge prijsafspraken bestaan tussen makelaars. Dit heeft het openbaar ministerie vastgesteld naar aanleiding van een onderzoek door de Economische Controledienst. Het onderzoek Werd vorig jaar verricht naar aanleiding van berichten van de Vereniging Eigen Huis, dat dergelijke verboden afspraken nog steeds voorkwa men. Minister Wijers van Economische Zaken vindt het dan ook geen zin hebben om een dergelijk onderzoek opnieuw te laten verrich ten, nu naar aanleiding van bevindingen van de Consumenten bond. Hij antwoordt dit op schriftelijke vragen van het kamerlid Smits (CDA). Rotterdam - De prijs van dieselolie gaat morgen 2 cent per liter omhoog. Benzines worden 1 cent per liter duurder. Dat heeft marktleider Shell Nederland gisteren bekendgemaakt. De jong ste prijsverhoging van diesel is de vierde in ruim een week. Van daag komt er ook al een cent bij. De advies-pompprijzen voor super plus-loodvrij wordt 1,98 gulden, Euro loodvrij kost 1,93 gulden en voor superbenzine met lood adviseert Shell Nederland een verkoopprijs van 2,10 gulden. Brussel - De Europese Commissie wil een eind maken aan de goedkope invoer van Surinaamse rijst in Nederland. De commis sie heeft gisteren maatregelen voorgesteld die de zogeheten Antillen-route moeten blokkeren. Nederlandse pellerijen impor teren momenteel via de Nederlandse Antillen rijst uit Suriname. Ze maken daarbij handig gebruik van Brusselse voorkeursregels die gelden voor overzeese gebiedsdelen van EU-lidstaten. Dank zij deze constructie kan de rijst zonder importrechten in Europa worden ingevoerd. Met name Zuideuropese landen, die zelf rijst produceren, protesteren tegen de Antillen-route. Londen - Muziek- en filmuitgeverij Polygram heeft haar netto winst over 1995 bescheiden zien stijgen van 738 miljoen naar 741 miljoen. Ondanks de groei van slechts 0,4 procent betreft het toch een recordresultaat voor de Philipsdochter. Polygram-top- man A. Levy noemde gisteren 1995 'een matig jaar'.Het bedrijfs resultaat groeide met 1,4 procent aan van 1069 miljoen naar 1084 miljoen. De omzet klom met 2,3 procent tot 8,79 miljard. Een van de grootste successen was het tweede album van de pop groep The Cranberries, waarvan Polygram zeven miljoen exem plaren verkocht. Bon Jovi draaide met 5,4 miljoen exemplaren eveneens goed. Rotterdam - Unilever en het Amerikaanse concern Helene Curtis (fabrikant van toiletartikelen) gaan samen. Unilever brengt een bod uit op alle uitstaande aandelen van Helene Curtis van in totaal circa 1234 miljoen. Dat gebeurt naar verwachting op 20 februari. De omzet van Helene Curtis bedroeg in het eind febru ari 1995 afgesloten boekjaar ruim ƒ2 miljard, terwijl de winst voor belastingen uitkwam op 58 miljoen en de nettowinst op 31 miljoen. Het personeelsbestand is 3300. Ongeveer 2200 men sen werken in de VS. Den Bosch - De schoenengigant Hoogenbosch uit Den Bosch, met in haar bezit onder meer de schoenenketens Dolcis, Invito, Manfield en Schoen Expres, is door zijn Britse eigenaar Sears plc in de verkoop gedaan. Volgens algemeen directeur Fokke- ma van Hoogenbosch zijn de onderhandelingen met mogelijke nieuwe eigenaren in volle gang. Moedermaatschappij Sears uit London herstructureert. Binnen die strategie past het om Hoogenbosch af te stoten. Hoogenbosch heeft 310 winkels in de Benelux en Duitsland. Den Haag (anp) - Supermarktketen A&P moet binnen twee weken de verpakking van scheermesjes wijzigen. Iedere verwij zing alsof het om het sensor-systeem van marktleider Gillette gaat is uit den boze. Zo heeft mr. E. Numann, presi dent van de rechtbank in Den Haag gisteren bepaald. Gillette Nederland moet zich verder ont houden van negatieve kwalifica ties over de kwaliteit van de A&P scheermesjes. Gillette is de grootste fabrikant van scheermesjes ter wereld. Zes jaar geleden lanceerde Gillette in Nederland de sensor-techniek met onafhankelijk van elkaar beweegbare mesjes. Sinds okto ber vorig jaar brengt A&P in een doosjes van vijf scheermesjes op de markt met de vermelding, dat de mesjes passen op het sensor apparaat van Gillette. Aan de achterzijde meldt de supermarktketen bovendien dat Gillette en Sensor geregistreerde handelsmerken zijn van The Gil lette Company. Volgens Gillette maakt A&P zich daarmee schul dig aan misleiding van het publiek en maakt de grutter zich schuldig aan inbreuk op het mer kenrecht. De omstreden scheermesjes van A&P zijn in werkelijkheid van het type Gil/Contour, een oud systeem dat al in de jaren zeven tig door Gillette op de markt werd gebracht. Volgens Numann is het aannemelijk dat de consu ment door de vermelding op de verpakking in de -onjuiste - ver onderstelling komt te verkeren, mesjes te kopen die technisch vergelijkbaar zijn met de sensor mesjes. Die indruk wordt nog eens versterkt door de vermel ding van de handelsmerken. Op één punt komt de rechtbank^ president A&P tegemoet. In pers- publikaties en tijdens het geding betoogde Gillette Nederland dat de A&P-mesjes 'inferieur' zijn. Volgens rechtbank-president mr. Numann geven gebruikerstests geen aanleiding tot zo'n kwalifi catie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7