Bata-keten sluit 58 schoenwinkels
««fSiS'ödK PvdA wil front tegen vliegtuigbouwers VS
E
Bundesbank zinspeelt
op uitstellen EMU,
paarse coalitie schrikt
Duitsland wil liever vertraging EMU dan versoepeling
Ruzie ministers over
inhoud borrelglaasje
A&P moet verpakking
scheermesjes wijzigen
JM krijgt toestemming
mr vluchten op China
ECONOMIE
300 banen weg In Zuidwest-Nederland blijft alleen vestiging in Breda open
-ABC
Gereedsch/Bojj^
ECONOMIE KORT
'Prijsafspraak makelaars onbewijsbaar'
Benzine en diesel duurder
EU weert rijst via Antillen-route
Bescheiden winstgroei Polygram
Unilever koopt concern Helene Curtis
Schoengigant zoekt nieuwe eigenaar
JARI 1996 /\g
DONDERDAG 15 FEBRUARI 1996
Street
inal
inds
.tel
:orp
nc.
mpany
on sfe
ific
lison
uipm.
nemours
emicai
n kodak
corp
>tor
ectric
otors
sar
t-pack.
s.mach
ustries
lines
nnell
(CO.
oil
financ.
dutch
roebuck
:o ine.
Iers
>d techn.
nghouse
man corp
worth
13/02 14/02
54'/. 54
46% 45
68 67%
'1 71%
30% 30
50 50
'5% 15%
83% 83%
83% 82%
19% 18%
56% 55%
12% 13
56% 56
'6 76%
34% 33%
74% 70%
80 79%
77 77%
76% 77%
83% 82%
30 31
79% 76%
52 52%
48% 49%
88% 88%
"3 114%
26% 25
32% 32%
39% 39%
92% 91%
70% 70%
116% 114%
32 32
39% 39
148% 145
46 46"/.
82% 81%
66% 67%
105% 105%
19% 18
24 24
12% 12%
ud
d onbewerkt 21,100-21,700
erkt 23,300
ver
onbewerkt 265-335
rerkt 380
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
gedaan /bieden
ex dividend
gedaan /laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
798
1,60
1,40
613
0,80
0,80
550
1,20
1,30
561
24,20 b
24,00
545
13,50 a
12,20
666 4
5,50
5,50
510
2,20 a
1,70
502
11,00 b
11,503
1834
6,20
6,70 8
3724
2,70 b
3,10
3151
0,60 b
0,90
787
0,20
0,20
1072
8,00
9,00
1889
6,00 b
6,30
2031
4,00
4,50
504
7,00
7,50
1865
1,00 a
0,50
2949
2,40 a
1,60
507
2,80
3,10
558
4,00
4,30
950
6,70
6,30
489
5,10
5,10
511
3,30
3,30
514
1,90
1,90
484
0,10
0,30
1715
7,20
7,90
587
8,50
9,50
665
0,70
0,60
736
1,90
1,60
1050
1,80
1,80
884
4,80
4,40
525
3,00 D
3,50
2659
1,50
1,70
1134
0,70
0,70
1383
0,20
0,30
584
2,00
1059
3,20 b
3,40 a
647
2,30
2,50 a
3550
1,40 b
1,70
1250
4,80 b
5,30 a
2926
3,00
3,30
869
9,60
10,30
1306
0,70
0,60
3091
1,70
1,40
713
1,70
1158
2,00
2,00 b
887
3,10 a
3,00
1349
4,40 a
4,20 b
686
6,00
6,50
484
2,00
2,50
van vliegtuigbouw
Lente redden is door samen
werken met niet-Ameri-
kaanse vliegtuigbouwers over
heel de wereld.
Daarnaast moet de Europese
I Commissie de steun voor onder-
I Toek en ontwikkeling van nieuwe
(nestellen voorfinancieren. Vol-
'7ns pvdA-Europarlementanër
I a Metten bestaat daarover brede
overeenstemming in het Europees
I Ook^Lukken die over zuilen
blijven van Fokker' zullen volgens
Metten gebaat zijn bij een inter
nationaal pact tegen grote Ameri
kaanse producenten als Boeing.
Dat bedrijf is volgens de Euroso
cialist bezig aan een snelle opmars
in de markt voor regionale toestel
len.
'Vorig jaar verkocht Boeing als
nieuwkomer op die markt al meer
vliegtuigen dan het Europese con
sortium Airbus. Metten meent dat
Boeing door de Amerikaanse
overheid wordt bevoordeeld door
de 'verkapte steun' via militaire
opdrachten. „De Boeing 737 is uit
een militair toestel ontwikkeld."
Metten zal er vandaag via een
resolutie aan Europees commissa
ris Bangemann (Industrie) op aan
dringen werk te maken van de
Europese samenwerking. Daar
aan moeten ook niet-Europese
producenten deelnemen, zoals de
mogelijke Fokker-overnemer
Bombardier. Deze Canadese pro
ducent heeft overigens via de
Noordierse producent van vleu
gels Shorts ook belangen in Euro
pa. Door de steun van de Europe
se christen-democratische, libera
le en socialistische fracties is er
volgens Metten nu voldoende
'prikkeling' om Bangemann tot
daden aan te zetten. Eind januari
poogde minister van Economische
Zaken Wijers in Brussel zijn colle
ga's uit de vliegtuigproducerende
landen tot een internationaal
saneringsfonds aan te zetten. Bui
ten Wijers zag niemand daar een
gat in. Bangemann zag daarop af
van initiatief.
Volgens Metten blijven de andere
landen te lang hun eigen industrie
bevoordelen en denken dat ze het
alleen wel zullen redden. Evenals
Wijers meent hij dat het zonder
concentratie niet bij Fokker zal
blijven.
Naast samenwerking en een breed
front tegen de prominente markt
positie van Boeing streeft Metten
naar een 'schommelfonds' voor de
Europese vliegtuigbouw. De Ame
rikaanse producenten ondervin
den de laatste jaren veel voordeel
van de lage dollar. Een hulpfonds
kan uitkomst bieden, meent Met
ten. Dat gebeurt nu ook al in de
glastuinbouw.
In die opzet krijgen producenten
een bijdrage uit het fonds, wan
neer de dollar zich beneden een
bepaald niveau begeeft. Bij stij
ging van de Amerikaanse munt
eenheid boven een vooraf afge
sproken koers moeten bedrijven
stortingen doen in het fonds.
Van onze verslaggever
Best - Bata gaat 58 van zijn 75 schoenwinkels in Nederland
sluiten. De 190 mensen die werken bij de winkels die dicht
aan worden bijna allemaal ontslagen. Alle 49 vestigingen in
België worden verkocht. Dat heeft Bata Nederland in Best
gisteren bekend gemaakt.
4 14 doende," motiveert hij de opera-
In Zuidwest-Nederland sluit
Bata de vestigingen in Ooster-
Ut, Roosendaal en Tilburg. De
enige Bata-winkel die er in dat
'gebied nog blijft bestaan, is die
in Breda. Op het hoofdkantoor
en het centrale magazijn in Best
verdwijnen 25 van de 40 banen.
De vakbonden hebben veel kri
tiek op de manier waarop Bata
de maatregel bekend 'heeft
gemaakt. Veel verkopers hoor
den via de radio dat hun winkel
iaat sluiten. Volgens de Indus
triebond FNV gaat het, de hulp-
jachten meegerekend, om een
rerlies van meer dan 300 banen,
ie sluiting van 58 schoenenwin-
;els is volgens Bata nodig omdat
iet heel slecht gaat met de ver
loop. Bata wil zich voorlopig
oncentreren op de winstgeven-
Ie activiteiten, zoals de verkoop
m de veiligheidsschoenen die
lij Bata Industrial in Best wor-
n gemaakt.
,ta wil 'als de malaise voorbij
weer op grote schaal terugke
ren op de Nederlandse schoe-
lenmarkt. Tot die tijd kiest het
«drijf ervoor met slechts 17
inkels aanwezig te blijven in
Ie grote steden. De winkels in
lederland en België maakten
mrig jaar negen miljoen gulden
erlies op een omzet van 85 mil-
ien, hetzelfde resultaat als in
.994.
,Nederlanders geven steeds
ander geld uit aan kleding en
ichoenen," aldus J. van Tart-
ijk, directeur personeelszaken
(an Bata Nederland. „Hopen op
«tere tijden is niet meer vol-
tie. „We konden de omzet onvol
doende vasthouden, ondanks de
aanpassing van onze winkelfor
mule."
Hij gaat ervan uit dat het nog
wel 'vijf a zes jaar' kan duren
voor de schoenenmarkt weer
aantrekt. „We proberen onder
tussen landelijk dominant op de
markt aanwezig te blijven. We
kiezen daarbij voor de super
A 1-lokaties."
Bestuurder Smit van de Indus
triebond FNV is verontwaardigd
over de manier waarop Bata de
maatregel bekend heeft
gemaakt. „Je zult maar op de
radio horen dat je winkel dicht
gaat. Hier is het laatste woord
nog niet over gezegd." Bij de
bond kwamen gisteren veel
'geschokte en boze reacties' bin
nen. Smit wijst er op dat Bata de
125 hulpkrachten, die wel een
contract hebben met het bedrijf,
niet meerekent in het aantal
bedreigde arbeidsplaatsen. Ook
D. Hermes van de Unie BLHP is
verbolgen over de 'manier van
communiceren' van Bata. „Het is
erg vreemd dat ze dit niet in het
reguliere overleg hebben
gemeld."
In België heeft Bata alle 49 win
kels verkocht aan Euroshoe in
Diest. Dit bedrijf exploiteert een
aantal schoenwinkelketens. Van
Tartwijk weet niet hoeveel vesti
gingen Euroshoe gaat sluiten en
hoeveel van de 165 medewer
kers, die door Bata worden ont
slagen, wellicht weer aan het
werk kunnen.
158 van de 75 schoenwinkels van Bata in Nederland moeten dicht, waaronder deze in Hoorn.
pen Haag (anp) - Nog dit jaar starten de KLM en chartermaat
schappij Martinair met vluchten op de Volksrepubliek China.
Ue KLM gaat twee keer per week vliegen tussen Amsterdam en
SEAT
MARBELLA 2-94, zwart,
5-bak, 25.000km, 8.750,-.
076-5200367
SUZUKI Vitara JLX bj.
93, in uitst.staat, 18V
km, kl. zwartmet. men»
kap, extra zwarte Hardtopj
grijs kenteken vaste
23.000,- 076-5719351
|n_ VOLKSWAGEND]
SUZUKI.
VW Passat 1.8 CL, bj- 9'«
m sportvlg., dir. van
40.000 km, i-abs.nw.st., P j
n.o.t.k.Tel.0165-541244°'
076-6215958 na 18JUJL--
VW Golf D, b.j. 83, i-Z-9' 1
APK t/m 2-97, Z97'
076-5415890
VOLVO_
VOLVO 340DL, APK 7;9
VOLVO 440 GL f#.
Sedan bj. m 99' n bekl„
mant zwart, P^Lerbr.
get.gl., c.v., starto 500.i
alarm, spoiler, q0.|
Splinternw., 1e ,e!9" 1ê gm|
3233150940 Belgie.
v. Breda (Ned. kent)
hnpkifls v. dealera -
_(Bmrn)Fi6fë^
F|ets v.a. 35,'en
Dames/Heren,Msnuffeim.
kinderfietsen, dag7onne-
Breda Bazaar, Zon
bloemstnjhOTg^ft-
Een KLEINTJE nu da
TREFZEKERDER
voorheen.
Martinair gaat, in samenwer
king met de Chinese maatschap
pij China Southern Airlines,
trachteharters uitvoeren tussen
nste'rdam en Guangzhou, een
ad in het zuidoosten van de
Volksrepubliek. Ook Martinair
ïag twee keer per week op Chi-
la vliegen. De KLM start 26 juni
pst de dienst Schiphol-Peking.
fe vrachtdiensten van Martinair
larten 1 oktober.
Pe vluchten op China zijn een
,6volg van een luchtvaartover-
ïnkomst tussen Nederland en
ïe Volksrepubliek. Naar ver
pachting ondertekent minister
pritsma van Verkeer in april
ya definitief akkoord met de
«rokken Chinese bewindslie-
h.
fat luchtvaartakkoord had de
8 voeten in de aarde. Amb-
Iparen van het ministerie van
Perkeer onderhandelden gedu
ld drie jaar intensief met de
sn. De bezoeken vorig
jVan Pren>ier Kok en minis-
l'fmtsma aan China brach-
,,.e' Proces in een stroomver-
nS' Het akkoord ligt gevoe-
fS PWdat de KLM ook op Tai-
Lt de aartsvijand van de
E£?Umbliek China- 0ok
liirv Tarwabese maatschap-
L,inaAjrlines op Schiphol,
bat e, e(ierlandse luchtvaart-
Lpf. aPP'jen veel aan gelegen
&te,m°sen vlieSen' Het
Ittk I groeimarkt bij uit-
fc lci A«°Pese concurrenten van
L. kregen al eerder toe-
!%en °P de Vo'ksrepubliek
jaar diende de doorbraak
de wens gaat in vervulling," zei
hij. De maatschappij ziet de
vluchten als een belangrijke stap
op weg naar een wereldomspan
nend routenet.
Den Haag (anp) - WD-
kamerlid H. Hoogervorst
heeft gisteren geschrokken
gereageerd op uitlatingen van
president Tietmeyer van de
Duitse centrale bank, dat het
misschien beter is de Econo
mische en Monetaire Unie
(EMU) uit te stellen.
Volgens de topman van de Bun
desbank is uitstel nog altijd te
prefereren boven een versoepe
ling van de voorwaarden. Ook
PvdA en D66 zijn verbaasd over
deze opmerking.
Hoogervorst meent dat de woor
den van Tietmeyer een klimaat
verslechtering voor de EMU
inluiden. Landen die moeite heb
ben om aan de EMU-voorwaar-
den te voldoen, kunnen nu in de
verleiding komen de teugels te
vieren, zo stelt hij.
Bovendien vraagt het WD-
kamerlid zich af of het hier om
een solo-actie van Tietmeyer
gaat. Hij wijst erop dat de presi
dent van de Bundesbank een
politieke vertrouweling is van
bondskanselier Kohl. „Dit zou
wel eens kunnen betekenen dat
Duitsland begint te schuiven."
Tietmeyer heeft gewaarschuwd
dat aan de toelatingsvoorwaar
den voor de EMU, zoals vastge
legd in het Verdrag van Maast
richt, niet getornd mag worden.
De EMU moet immers een stabie
le unie zijn. „De trein van de
monetaire eenheid mag niet ont
sporen als die eenmaal in bewe
ging is gekomen. Zonodig levert
uitstel minder problemen op dan
een ontsporing in een later stadi
um," aldus de president van de
Bundesbank.
Zijn woorden komen in een
periode dat er steeds meer twij
fels zijn aan de haalbaarheid van
de startdatum van de EMU en de
invoering van de euro als een
heidsmunt op 1 januari 1999.
Momenteel voldoet van de vijf
tien Europese lidstaten alleen
Luxemburg aan alle voorwaar
den, die onder meer betrekking
hebben op de omvang van finan
cieringstekort en staatsschuld.
Duitsland en Frankrijk, de twee
grootste economische machten
van de EU, kampen nog met een
te hoog begrotingstekort.
De fracties van PvdA en D66 vin
den de opmerkingen van Tiet
meyer merkwaardig omdat de
presidenten van de Franse en
Duitse banken onlangs de afspra
ken over invoeringsdatum en toe
tredingsvoorwaarden weer heb
ben bevestigd. De twee fracties
blijven uitgaan van de ingangs
datum van 1 januari 1999.
PvdA en D66 vinden overigens
niet ieder uitstel onaanvaard
baar. „Als het gaat om enkele
maanden, dan kan dat een prak
tische oplossing zijn," aldus D66-
kamerlid Ybema. „Maar als het
langer gaat duren, dan wordt het
uitstel met een politieke beteke
nis. Dan dreigt afstel en dat is
levensgevaarlijk."
r'1 reeds
aan. KLM ontdeed
^«-naaTdeï™
pei van de Neder-
GEPLASTIFICEERDE
en liet ze bovendien
jj a.° de handelsnaam
rL e „\D,e Chinezen zaSen
L T.6,«langrijke handrei-
It 01,] hadden ze vorig jaar
IÏÏ v?lu7htruim a' open-
°or Nederlandse toe-
lM.»iuZd00r konden de
f ®eer dan -?ongkong
F1 bekort.
°P
een half uur wor-
ten 16,19?" --gp.
2,7m x 2.60. _2 g1
van part. 076-521/"
ELM-woordvoerder
verheugd op de over-
»Een lang gekoester-
Door Frans Wijnands
Frankfurt - De tijd is niet (zó)
belangrijk. Stabiliteit komt op de
allereerste plaats. Wie gaat rommelen
aan de toetredingsvoorwaarden voor
de Europese Monetaire Unie en de
instelling van de Euro-munt, brengt
grote schade toe aan de fundamenten
van de monetaire eenheid. En die
moeten graniethard blijven.
Duidelijker kan zelfs de president van de
Bundesbank het niet zeggen. Hans Tiet
meyer, topman van de Duitse centrale
bank, lijkt met die stellingname een recht
streekse confrontatie met bondskanselier
Kohl en minister van Financiën Waigel
aan te gaan. Dat 'Euro'-duo houdt name
lijk onverkort vast aan 1999 als startda
tum van de EMU.
Maar ook binnen de grootste regerings
partij CDU/CSU komen geluiden op dat
die datum niet zaligmakend mag zijn. Dat
over verschuiving vanaf eind volgend jaar,
begin 1998 te praten moet zijn als tegen
die tijd te weinig landen aan de strenge
toetredingscriteria voldoen. Want een
EMU met alleen Luxemburg, Frankrijk en
Duitsland lijkt te mager; hoezeer Duitse
bank-experts ook aandringen op nog
hechtere samenwerking op monetair
gebied tussen Duitsland en Frankrijk in
deze aanloopperiode naar de EMU.
„Als er in 1998 een conflict is tussen de
toetredingsvoorwaarden en het tijdsche
ma, dan mag dat probleem niet worden
opgelost ten nadele van de criteria." Aldus
Wolfgang Schauble, voorzitter van de
christen-democratische CDU/CSU-fractie
in de Bondsdag. Hij deed die uitspraak een
week geleden. Maar anders dan bankpre-
sident Tietmeyer stemt Schauble dit soort
brisante uitspraken binnenskamers af met
regerings- en partijchef Kohl.
Dat zou er op kunnen duiden, dat zelfs
Kohl, in weerwil van zijn uitspraken, wel
degelijk rekening houdt met een toekom
stig debat over de datum waarop de EMU
van start gaat. Eind 1998 worden in de
Bondsrepubliek algemene verkiezingen
Tietmeyer
gehouden en Kohl zal zich het 'Europa'-
thema niet door de socialistische oppositie
uit handen laten nemen. Tenslotte heeft de
Duitse kanselier altijd beweerd dat zijn
burgers geen centje pijn over zijn dierbare
mark hoeven te hebben: de nieuwe Euro
munt zal minstens zo hard zijn als de D-
mark. Maar dan mogen de toetredingscri
teria niet versoepeld worden. Anders
wordt öf de mark gevaarlijk hard, öf er
treden landen tot de EMU toe die thuis op
een bankroet zitten.
Dat de criteria tenslotte belangrijker zijn
FOTO EPA
dan het tijdschema is eigenlijk niets
nieuws. Al in 1992 stond in een stellingna
me van de Zentralbankrat van de Duitse
Bundesbank: „De vervulling van de toe
tredingscriteria c.q. de convergentievoor-
waarden mag niet door tijdhandicaps
beperkt worden." Dat uitgangspunt is nog
steeds geldig. In de politiek, het bedrijfsle
ven en de financiële wereld. De president
van het Verbond van de Duitse Industrie
(BDI), Hans-Olaf Henkei, en de bondsmi-
nister van Economische Zaken, Günter
Rexrodt, benadrukten dezer dagen ook
nog eens dat het tijdschema, als het er
wérkelijk op aan komt, ondergeschikt
moet zijn.
In Duitsland groeit het geloof in de EMU,
tegelijk met de scepsis over de haalbaar
heid van het vastgestelde tijdplan. Eind
vorige maand bleek uit een opinie-onder-
zoek dat 77 procent van de Duitse topma
nagers 'ja' zegt tegen de Europese mone
taire samenwerking. Heel anders denken
de burgers. Bijna 70 procent voelt eigen
lijk niets voor de EMU, nog steeds vrezend
voor koopkrachtverlies als de Duitse mark
vervangen wordt door een onbekende
Euro-munt.
Toch zijn er bankiers die waarschuwen
voor uitstel van de aanvangstermijn. Zelfs
binnen het bestuur van de Bundesbank.
Ulrich Cartellieri bijvoorbeeld zegt dat
verschuiving van de datum grote turbu
lentie op de geld- en deviezenmarkten zal
veroorzaken. Als beleggers dan naar de D-
mark vluchten wordt die waarschijnlijk zó
sterk, dat de Duitse export daar grote
nadelen van zal ondervinden. Ook Norbert
Walter van de Deutsche Bank meent dat
het praten over een later begin van de
EMU een aanslag is op de inspanningen
van de potentiële deelnemende landen om
bijtijds aan de criteria te voldoen. De pre
sident van het verbond van Duitse Volks
banken en Raifeissenbanken waarschuwt
voor een overijlde start van de EMU.
Als er voldoende stabiliteit is lijkt de
EMU, misschien nog wel in 1999 haalbaar.
Zonder voldoende stabilieit geen unie, is
het standpunt van de Bundesbank. „De
trein van de monetaire eenheid mag niet
ontsporen als die eenmaal in beweging is.
Desnoods levert uitstel minder problemen
op dan een ontsporing in later stadium,"
aldus Tietmeyer.
Eind maart start in Duitsland een 15 mil
joen dure publiciteitscampagne om de
Duitsers vertrouwd te maken met de EMU
en de toekomstige Euro-munt. De weer
stand onder de Duitse burgerij is nog
groot. De Duitse overheid heeft er die 15
miljoen graag voor over om de burgers op
andere gedachten te brengen.
Schiedam (anp) - Minister Borst van Volksgezondheid wil
niet zonder meer akkoord gaan met het schrappen van de
horeca-verordening, die de inhoud van het borrel- en bier
glas tot op de centiliter bepaalt.
Minister Wijers, (Economische
Zaken) daarentegen vindt in
het kader van afschaffen van
regels dat het bedrijfsschap
horeca groot gelijk heeft met
het voorstel de verordening in
te trekken. Beide ministers
moeten hun handtekening
plaatsen onder het intrekkings-
besluit, dat de horecasector al
in mei op de bureau van beide
bewindslieden heeft gedepo
neerd.
Het kan nog wel enkele maan
den duren voor er een besluit
valt, bevestigt een woordvoer
der van het ministerie van
Volksgezondheid. Overleg met
Veilig Verkeer Nederland en
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat vergt tijd.
Bovendien heeft het produkt-
schap voor gedestilleerd
bezwaar gemaakt tegen de
nieuwe vrijheid voor de bar
man om het glas naar believen
te vullen. Nu moet moet hij een
borrel van exact 3,5 centiliter
schenken en een glas bier van
minstens 20 centiliter. De klant
weet dat de hoeveelheid alcohol
in dit maatje na anderhalf uur
uit het bloed is verdwenen. Er
moet enig houvast blijven, ook
in het café. Vandaar dat de
Schiedamse lobby pleit voor
het Franse voorbeeld van een
op een centrale plaats opgehan
gen prijslijst, met daar achter
de inhoud van de glasvulling.
De verordening glasinhoud
kwam in 1956 tot stand om
kroegbazen in de hand te hou
den die uit het oogpunt van
klantenbinding het glas tot de
rand vulden met jenever. Een
maximummaatje dus. In 1982
werd het de trend om bier in
steeds kleinere glazen te tap
pen. Er kwam dus een mini-
mummaat van 20 centiliter
voor pils.
Den Haag - Het is juridisch niet aan te tonen dat er onderlinge
prijsafspraken bestaan tussen makelaars. Dit heeft het openbaar
ministerie vastgesteld naar aanleiding van een onderzoek door
de Economische Controledienst. Het onderzoek Werd vorig jaar
verricht naar aanleiding van berichten van de Vereniging Eigen
Huis, dat dergelijke verboden afspraken nog steeds voorkwa
men.
Minister Wijers van Economische Zaken vindt het dan ook geen
zin hebben om een dergelijk onderzoek opnieuw te laten verrich
ten, nu naar aanleiding van bevindingen van de Consumenten
bond. Hij antwoordt dit op schriftelijke vragen van het kamerlid
Smits (CDA).
Rotterdam - De prijs van dieselolie gaat morgen 2 cent per liter
omhoog. Benzines worden 1 cent per liter duurder. Dat heeft
marktleider Shell Nederland gisteren bekendgemaakt. De jong
ste prijsverhoging van diesel is de vierde in ruim een week. Van
daag komt er ook al een cent bij. De advies-pompprijzen voor
super plus-loodvrij wordt 1,98 gulden, Euro loodvrij kost 1,93
gulden en voor superbenzine met lood adviseert Shell Nederland
een verkoopprijs van 2,10 gulden.
Brussel - De Europese Commissie wil een eind maken aan de
goedkope invoer van Surinaamse rijst in Nederland. De commis
sie heeft gisteren maatregelen voorgesteld die de zogeheten
Antillen-route moeten blokkeren. Nederlandse pellerijen impor
teren momenteel via de Nederlandse Antillen rijst uit Suriname.
Ze maken daarbij handig gebruik van Brusselse voorkeursregels
die gelden voor overzeese gebiedsdelen van EU-lidstaten. Dank
zij deze constructie kan de rijst zonder importrechten in Europa
worden ingevoerd. Met name Zuideuropese landen, die zelf rijst
produceren, protesteren tegen de Antillen-route.
Londen - Muziek- en filmuitgeverij Polygram heeft haar netto
winst over 1995 bescheiden zien stijgen van 738 miljoen naar
741 miljoen. Ondanks de groei van slechts 0,4 procent betreft het
toch een recordresultaat voor de Philipsdochter. Polygram-top-
man A. Levy noemde gisteren 1995 'een matig jaar'.Het bedrijfs
resultaat groeide met 1,4 procent aan van 1069 miljoen naar
1084 miljoen. De omzet klom met 2,3 procent tot 8,79 miljard.
Een van de grootste successen was het tweede album van de pop
groep The Cranberries, waarvan Polygram zeven miljoen exem
plaren verkocht. Bon Jovi draaide met 5,4 miljoen exemplaren
eveneens goed.
Rotterdam - Unilever en het Amerikaanse concern Helene Curtis
(fabrikant van toiletartikelen) gaan samen. Unilever brengt een
bod uit op alle uitstaande aandelen van Helene Curtis van in
totaal circa 1234 miljoen. Dat gebeurt naar verwachting op 20
februari. De omzet van Helene Curtis bedroeg in het eind febru
ari 1995 afgesloten boekjaar ruim ƒ2 miljard, terwijl de winst
voor belastingen uitkwam op 58 miljoen en de nettowinst op
31 miljoen. Het personeelsbestand is 3300. Ongeveer 2200 men
sen werken in de VS.
Den Bosch - De schoenengigant Hoogenbosch uit Den Bosch,
met in haar bezit onder meer de schoenenketens Dolcis, Invito,
Manfield en Schoen Expres, is door zijn Britse eigenaar Sears
plc in de verkoop gedaan. Volgens algemeen directeur Fokke-
ma van Hoogenbosch zijn de onderhandelingen met mogelijke
nieuwe eigenaren in volle gang. Moedermaatschappij Sears uit
London herstructureert. Binnen die strategie past het om
Hoogenbosch af te stoten. Hoogenbosch heeft 310 winkels in de
Benelux en Duitsland.
Den Haag (anp) - Supermarktketen A&P moet binnen twee
weken de verpakking van scheermesjes wijzigen. Iedere verwij
zing alsof het om het sensor-systeem van marktleider Gillette
gaat is uit den boze.
Zo heeft mr. E. Numann, presi
dent van de rechtbank in Den
Haag gisteren bepaald. Gillette
Nederland moet zich verder ont
houden van negatieve kwalifica
ties over de kwaliteit van de A&P
scheermesjes.
Gillette is de grootste fabrikant
van scheermesjes ter wereld. Zes
jaar geleden lanceerde Gillette in
Nederland de sensor-techniek
met onafhankelijk van elkaar
beweegbare mesjes. Sinds okto
ber vorig jaar brengt A&P in een
doosjes van vijf scheermesjes op
de markt met de vermelding, dat
de mesjes passen op het sensor
apparaat van Gillette.
Aan de achterzijde meldt de
supermarktketen bovendien dat
Gillette en Sensor geregistreerde
handelsmerken zijn van The Gil
lette Company. Volgens Gillette
maakt A&P zich daarmee schul
dig aan misleiding van het
publiek en maakt de grutter zich
schuldig aan inbreuk op het mer
kenrecht.
De omstreden scheermesjes van
A&P zijn in werkelijkheid van
het type Gil/Contour, een oud
systeem dat al in de jaren zeven
tig door Gillette op de markt
werd gebracht. Volgens Numann
is het aannemelijk dat de consu
ment door de vermelding op de
verpakking in de -onjuiste - ver
onderstelling komt te verkeren,
mesjes te kopen die technisch
vergelijkbaar zijn met de sensor
mesjes. Die indruk wordt nog
eens versterkt door de vermel
ding van de handelsmerken.
Op één punt komt de rechtbank^
president A&P tegemoet. In pers-
publikaties en tijdens het geding
betoogde Gillette Nederland dat
de A&P-mesjes 'inferieur' zijn.
Volgens rechtbank-president mr.
Numann geven gebruikerstests
geen aanleiding tot zo'n kwalifi
catie.