DE STEM 6Ik wil mensen aan het denken zetten' 'Babe' of 'II Postino' mogelijk beste film Nigeriaanse musicus Fela Kuti weer vrij SCHIJF Meat Loaf wil via rechter nog 14 miljoen opstrijkenI DE STEM Kees Willemen politiek tekenaar en tegelijk opnieuw student Giant Sand Deep Purple Frank Black Genius 22J Franse postzegel van Jan Dibbets Europese Soundmix op 13 april Werkman-lezing WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊI „Nederlandse zeelui krijgen geen werk, ze zyn te duur geworden" Bert van der Meij, loods Gids B MIIMIM.il—» II Kees Willemen, is een politiek tekenaar die sinds de jaren zestig voor en over studenten tekent. Er is net een nieuwe bun del van hem uit. 'Grote verwachtingen.' Een gesprek met een oor spronkelijk uit Rijen afkomstige tekenaar die aan zijn derde universi taire studie bezig is. Spij kerschrift dit keer. Door Mick Salet „Ik vind de jaren zestig geen tijd om een gouden randje te geven. Mensen van mijn generatie doen vaak of het een grote revolutie en een culturele shock was. Maar was die periode wel zo belang rijk? Nee, tussen 1795 en 1820 veranderde er veel meer. Daarom vind ik het interessanter te weten waarom mensen van mijn gene ratie vaak doén alsof het zo'n legendarische tijd was." Kees Willemen, 53 jaar, is, nog net als in de jaren zestig, student en politiek tekenaar. Toen stu deerde hij Nederlands in Nijme gen en tekende er voor het uni versiteitsblad. Nu studeert hij spijkerschrift in Groningen en tekent er voor het universiteits blad. De studenten om hem heen vindt hij in de tussentijd wel wat veranderd. „De studenten van nu zijn de kin deren van de studenten van de jaren zestig en zeventig. Ze zijn mondiger. Ze hebben ieder spoor van slaafsheid verloren. Maar ik vind vooral de omstandigheden voor de studenten waanzinnig veranderd. Adolescenten begin nen hun academische studie nu bijna met de zekerheid dat ze aan het eind moeite zullen hebben om een baan te vinden. Dan moeten ze met duizend of tweeduizend tegelijk solliciteren naar een functie die goed geschikt is voor iemand met een middelbare beroepsopleiding. Dat vind ik de grote verandering. Docenten Het zijn dan ook niet de studen ten, maar vooral de docenten die er op vooruit zijn gegaan. In de jaren zestig waren professoren koningen in hun koninkrijkjes. Je kon als universitair medewerker alleen vooruitkomen als meneer - want de meeste professoren Kees Willemen: „Eigenlijk zijn mijn tekeningen spiegels die een tegenbeeld van de realiteit geven." waren meneren - je vooruit liet komen. De professoren hadden alle promoties in handen. Dat is niet meer zo. Vooral de docenten hebben veel meer zeggenschap gekregen." Kees Willemen werd in de oorlog geboren. In 1943 in Kijen. Aan het eind van de katholieke lagere school waren er maar een paar uit de klas die door mochten leren. Onderwijzerszoon Kees was er één van. De rest moest werken. Kees ging naar het gym nasium. In Tilburg. Daar kreeg hij ook voor het eerst echt teken les. „Mijn vader was naar de kunst academie gegaan. 'Kan die jon gen van mij hier op woensdag middag niet een beetje les krij gen?' Dat kon. Dus ging ik daar na school, met mijn tas vol boe ken, naar toe. Met zo'n buis voor mijn tekeningen, een busje houts kool en een flesje fixatief. 'Ga maar naar de beeldhouwklas', zei een leraar. Daar stonden alle maal van die klassieke koppen, Cicero en zo, die ik ben gaan tekenen. Anderhalf jaar heb ik dat gedaan. Toen vroeg een leraar: 'Wil je ook model tekenen?' Ik wist niet goed wat hij bedoelde, maar zei ja. Toen ik dat thuis vertelde, vroeg mijn vader: 'Gekleed of onge kleed?' Ik wist het niet en ben het die leraar gaan vragen. 'Niet gekleed.' Toen zei mijn vader: 'Kom dan voortaan maar weer thuis je huiswerk maken.' Dat was het eind van mijn tekenles. In feite heb ik me daarna alles zelf geleerd." Zijn eerste getekende grappen stuurde Kees Willemen naar het katholieke weekblad De Linie. „Dat waren van die brave grapjes die je ook in Tussen de Rails zag: een kangoeroe met een buidel waar rook uit komt, omdat een kleine kangoeroe daar een siga retje rookt. Zoiets. Eigenlijk hou ik niet van die cartoons. Ik vind er niks aan. Maar als middelbare scholier leek het me een makke lijke manier om geld te verdie nen." Als student Nederlands in Nijme gen tekende hij al snel voor het universiteitsblad. Maar hij maakte die studie niet af. Hij probeerde het nog een paar jaar met geschiedenis, maar staakte de studie om zijn brood met de pen te verdienen. Zijn tekeningen verschenen vooral in actiebladen, universiteitskranten en het eind jaren tachtig verdwenen communistische dagblad De Waarheid. Talen In '89 schreef Kees Willemen zich weer in als student. Hij studeert nu Akkadisch en Sumerisch aan de universiteit in Groningen. Twee uitgestorven talen uit de Babylonische tijd. Tekenen doet hij nog altijd. Onder andere voor FOTO JAAP KNIGGE de universiteitskrant in Gronin gen. Aan een samenwerking met het Nieuwsblad van het Noorden, een krant waarvoor hij dagelijks een politieke prent zou maken, kwam snel een eind. Hoe zou het komen dat hij het, behalve bij De Waarheid, nooit lang vol wist te houden als poli tiek tekenaar van een gewone krant? „Omdat mijn tekeningen anders dan de traditionele politieke car toons zijn. En omdat ik voortkom uit een radicaal-progressieve beweging. Ik denk dat mijn poli tieke gezindte een rol speelt. Ook al is me dat nooit zo gezegd. Ze zeiden: 'we vinden het niet leuk meer' of 'er is geen draagvlak voor'." Waarom tekent hij zo weinig politici in zijn politieke prenten? „Dat is een ontwikkeling van de laatste jaren. Met een tekening EEN VAN de meest eigenzinnige groepen die ik ken is Giant Sand. Deze vanuit Tuscon, Ari zona opererende groep maakt al jaren platen, waarop experiment en improvisatie hoogtij vieren. Als basis daarvoor dienen veelal country en aanverwante rock. De platen van Giant Sand zijn geen afgewerkte, gepolijste pro- dukten, maar ruwe diamanten vol prachtige muziek. Soms gaat het om niet meer dan aanzetten tot nummers, soms zit er meer structuur in, maar altijd wordt er muziek gemaakt die wars is van conventies. BBQ, the Backyard Barbecue Broadcast, is de achttiende lang- speler van het gezelschap. De plaat werd grotendeels opgeno men tijdens een barbecue in de achtertuin van een radiostation in New Jersey, waar Giant Sand de muziek en tegelijkertijd de live-uitzending verzorgde. Indrukwekkendste stuk op de plaat is het dik 22 minuten durende BBQ Suite. Het is alsof je een uitgefreakte versie van Dr. Hook aan het werk hoort met vocale bijdragen van wat een wel hele lijzige Lou Reed of een dito Jonathan Richman zouden kunnen zijn. BBQ roept met zijn ontspannen sfeer en ongedwongen karakter inderdaad beelden op van een zonovergoten tuinfeestje met live-muziek. Maar luister je intenser, dan hoor je wel dege lijk uitstekende muzikanten aan het werk die met beperkte mid delen een maximum aan onge hoord goeie muziek weten te creëren. Als geintje bevat de plaat nog een ghost, een laatste nummer dat pas na vijf minuten stilte begint en dat een vuige improvi- MUZIEKRECENSIES satie blijkt te zijn op basis van Stones-motieven. (Enemy, Rough Trade) WIM VAN LEEST DE ZOGENOEMDE Mark 2- bezetting van Deep Purple (met Ian Gillan, Ritchie Blackmore, Roger Glover, Jon Lord en Ian Paice) geldt als een van de opwindenste hardrockbands die er ooit geweest zijn. In 1993, toen zoveel bands van vroeger ineens weer opdoken, probeerde de groep het nog eens. Meer dan de live-plaat The bat tle rages on leverde dat niet op, want gitarist Ritchie Blackmore stapte halverwege een toernee voor de zoveelste keer op. Voor de overige leden was dat evenwel niet het signaal om er ook het bijltje bij neer te gooien. Na eerst aan de concert-ver- plichtingen te hebben voldaan met Joe Satriani als gitarist, werd besloten een permanente kracht aan te trekken. Dat werd Steve Morse die eerder bij Kans as gitaar speelde. Vervolgens ging de groep de studio in en daarvan is de cd Purpendicular het resultaat. De vraag of Deep Purple anno 1996 nog iets relevants te melden heeft, kan met ja beantwoord worden. Van het soms wat pom peuze geluid gaat wel degelijk een zekere bekoring uit en als deze oude mannen loos gaan, dan wordt de plaat behoorlijk heavy. Gitarist Steve Morse heeft zich probleemloos in de groep ingepast en samen met Jon Lord en een nog uitstekend bij stem zijnde Ian Gillan zorgt hij voor vuurwerk dat er beslist mag zijn. De single Sometimes i feel like screaming zal het zeker in de VS goed doen en nummers als Rosa's cantina en Somebody sto le my guitar zijn stukken waar veel jonge bands een puntje aan kunnen zuigen. (RCA) WVL MET DE Pixies werd hij beroemd, maar solo wilde het nog niet zo vlotten. Zijn reputa tie als enfant terrible was een van de redenen dat de Pixies het loodje legden. En op zijn eerste twee solo-platen bleek hoe eigenzinnig hij is. De platen kre gen niet de waardering die het werk van de Pixies voorheen kreeg. En dat moet Frank Black gestoken hebben, getuige zijn derde schijf: The Cult of Ray. Eigenzinnig is hij nog steeds, maar hij heeft nu een plaat gemaakt die een veel groter publiek kan bereiken dan de eer ste twee. Eigenlijk is The Cult of Ray gewoon een lekkere punkplaat zoals die rond 1980 werden gemaakt. Frank Black werkt volgens het het aloude rock roll adagio gitaar-bas-drums en speelt fris van de lever aansteke lijke popsongs, dertien in totaal. Zonder al te veel pretenties, ern met hoorbaar veel plezier. Het grootste verschil met de punk en new wave van weleer is het geluid; anno 1996 is er met de modernste opnametechnieken een veel 'vettere' sound te reali seren dan toen. Er is nog een 'limited edition' verkrijgbaar met vier extra nummers. Men in Black, Punk Rock City en I don't want to Hurt You heb ben zelfs hitpotentie. Frank Black schudt schijnbaar achte loos het ene na het andere lekke re gitaarrifje uit zijn mouw, waarbij het moeilijk stilzitten is. Zijn teksten zijn als vanouds onbegrijpelijk en soms komisch (Kicked in the Taco). Er staan ook twee instrumentale num mers op de plaat, die zo als soundtrack bij een Quentin Tar- antino-film zouden passen. Het jaar is pas begonnen, maar The Cult of Ray zou wel eens een van de grote verrassingen kun nen worden. (Dragnet, Sony Music) JOEP TROMMELEN MET DE ijzersterke solo-cd's van Raekwon en 01' Dirty Bas tard drong het New Yorkse rap- collectief Wu-Tang Clan vorig jaar definitief de absolue hip hop-top binnen. En de Wu-tan- gers houden niet op. Nu komt Genius/GZA weer met een eigen plaat - Liquid Swords - die wederom superieure rapkunst laat horen. Liquid Swords staat voor de ver bale kracht van de Wu-Tang- rappers, die hun scherpe tong als een zwaard hanteren; zij hebben slecht rake woorden nodig om hun tegenstanders te vellen. Genius is wat dat betreft een grootmeester. Zonder zich aan het seksisme en geweld van de Gangsta-rappers te buiten te gaan, schildert hij het leven in de Genius: fel realisme. urban jungle op fel realistische wijze. Er zullen weinigen zijn die tegen hem op kunnen rap pen. Genius rhymes vloeien perfect op het rhythme dat Wu-Tang- huisproducer Prince Rakeem the RZA in de muziek legt. RZA zorgt voor ruige underground- hiphop die hij gedoseerd door spekt met droge beats, psyche- FOTO GEFFEN delische riedels en rauwe funky uithalen. Genius en RZA maken samen van Liquid Swords zowel een tekstueel als muzikaal hoog standje. Wat moet dat worden als de complete Wu-Tang Clan straks weer met een cd komt? Iets om reikhalzend naar uit te kijken dus. (Geffen/MCA) PAUL VERLINDEN over een politicus zet je makke lijk een mechanisme in werking waarbij de vinger naar één per soon wijst: dié heeft het gedaan. Maar zo werkt het in onze demo cratie natuurlijk niet. Het is bijna nooit één minister die het heeft gedaan. Die minister wordt gesteund door het kabinet, door de Tweede Kamer, door kiezers. Het is heel makkelijk om een minister van onderwijs een schop in zijn kruis te geven. Maar ik wil niet blijven roepen dat Ritzen dit verkeerd doet en dat Ritzen dat verkeerd doet. Dat is oeverloos. Het gaat in de politiek niet om de personen, het gaat om hun visie en argumenten. De persoon van de politicus interesseert me niet. Ik wil liever een ander beeld van de politieke realiteit geven. Hoe gaan mensen met asielzoekers om? Hoe gaan mensen met de ver anderingen in het onderwijs om? Hoe gaan mensen met elkaar om? Ik wil met beeldtekst een verhaal vertellen. 'Er was eens...' Eigen lijk zijn mijn tekeningen een soort parabels." Sneltekenaar Is het een gebrek aan opdrachten dat hij nu ook werkt als snelteke naar? „Het zou misplaatst zijn om te zeggen: hij is zo ver afgezakt dat hij nu als sneltekenaar werkt. Nee, ik vind het leuk om te doen, het is meteen verdiend geld en, eh, hoe zeg je dat nou zonder dat het lullig klinkt, ik vind het leuk om onder de mensen te zijn. Ik ben een tekenend journalist. Ik werk liever onder de mensen dan alleen achter mijn tafel. Alles wat ik hoor en zie, kan ik gebruiken voor een tekening." „Mijn politieke tekeningen maak ik trouwens ook snel. Vooral als ik in serie werk. Dan roept de ene tekening de andere op. Zo heb ik net weer een boekje gemaakt. 'Grote verwachtingen.' over aca demische perikelen van alledag. Dat zijn niet alleen maar grap pen, maar vooral tekeningen om mensen aan het denken te zetten. Over de universiteit. Over het studentenleven. Eigenlijk zijn mijn tekeningen spiegels die een tegenbeeld van de realiteit geven. Mensen moeten kijken en den ken: 'is dat echt zo? Praten men sen werkelijk zo?' En als ze dan beseffen dat ik een beeld van de werkelijkheid schets, dan valt er weinig meer te lachen." Kees Willemen: Grote verwachtin gen. Uitg. Xeno, prijs 12,50. WOENSDAG 14 FEBRUARI 1996 DEEL D Ook Nederlandse 'Antonio' maakt kans Los Angeles (rtr/afp) - Twee niet-Amerikaanse films maken kans een Oscar voor de beste film te winnen, 13', 'Sense and Sensibility' en 'Leaving Las Vegas'. Babe vertelt het verhaal van een biggetje dat een herders hond wil worden. Regisseur Chris Noonan en bijrolspeler James Cromwell zijn eveneens genomineerd. Voor 'II Postino', over de vriendschap tussen de verban nen Chileense dichter Pablo Neruda en zijn postbode, is een van de nominaties posthuum. Hoofdrolspeler Massimo Troisi overleed kort na de opnamen. Ook de Britse regisseur Micha el Radford is voorgedragen. Van 'Leaving Las Vegas', over een schrijver die zichzelf dood- drinkt, zijn de hoofdrolspelers Nicholas Cage en Elisabeth Shue genomineerd, evenals de Britse regisseur Mike Figgis, De Britse actrice Emma Thompson is tweemaal geno mineerd voor 'Sense and Sensi bility': als hoofdrolspeelster, en voor het beste van een origineel werk geadapteerde scenario. De dierenfilm 'Babe' uit Austr alië en het Italiaanse 'II Posti no' zijn dinsdag in deze catego rie genomineerd door de Ame rikaanse Academy of Motion Picture Arts. De uitreiking van de Oscars heeft op 25 maart plaats. De twee films moeten het opnemen tegen drie Ameri kaanse produkties: het ruimte vaart-epos 'Apollo 13', 'Brave- heart dat in de Schotse middel eeuwen speelt, en de 19e eeuw- se zedenschets 'Sense and Sen sibility'. De Nederlandse film 'Antonia' van Marleen Gorris (hoofdrolspelers Willeke van Ammelrooy en Jan Decleir) is voorgedragen voor een Oscar voor de beste niet-Engelstalige film. Op het lijstje van de Academy staan dit jaar geen echte uit schieters. 'Babe' en 'H Postino' kregen elk vier nominaties in de belangrijkste categorieën (beste film, regisseur, acteur, actrice, bijrolspeler en -speel ster, scenario), evenals 'Apollo NEDERLAND 1 14 02 Een huis in Jeruzalem, bijbelver haal voor de jeugd 14 07 Bertje Knor met Tom Tim; Noddy; La la liedje; Nijntje 14 30 Studio op stelten met Ratjetoe; Robbedoes; Uitgestorven; Tom Jerry; Pete PeteKrux, nieuwsru- briekvoorjongeren 16.00 Journaal 16.05 De week van, gesprekken 16.35 Peak Practice, serie 17.38 Cosby Show 18.08 Boggle, spelletje 13.37 Ik heb al een boek, literair maga zine 19.06 Deasoshow 19.51 (PP); SP 20.00 Journaal 20.30 Middlemarch, serie. Afl. 1 21.31 Televizier 22.02 L'Africain, speelfilm 23.41 Teevee studio. Gast: Ursul de Geer (tot 00.16) NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 Ik, Mik Loreland (tot 09.50) 10.00 Geluid (tot 10.20) 16.10 17.00 17.29 19.00 Lagos (rtr/anp) - De bekende Nigeriaanse musicus Fela Kuti is sinds maandag weer op vrije voeten. De Waltons, serie Als je durft, jongerenmagazine 2 Vandaag met actualiteiten, 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal; 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws Het pakhuis, magazine over Nederlanders en hun verzamelin gen 19.30 Ik weet het beter, spelletje 20.00 Enkel spel: Jos Verstappen 20.35 Summer Heat speelfilm 22.00 Deadly Medicine, speelfilm 23.36 Journaal 23.41 Digitaal (tot 00.11) NEDERLAND 3 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.29 Ontbijt-tv met elk half uur Jour- *1 Ei sfT 18 18 19. 19l 20 J 20. 21J 21; 22.1 22l 23l 23. 07 J 07.1 07.1 Nigeriaanse veiligheidsagenten hielden hem vorige week aan in zijn woning in Lagos wegens drugsgebruik. Ook 30 medewer kers werden gearresteerd. De voorwaarden voor de vrijlating zijn niet bekendgemaakt. De 57-jarige kleurrijke saxofo nist en bandleider heeft in het verleden verscheidene Nigeri aanse regimes tegen zich in het harnas gejaagd. In zijn songs por tretteerde hij soldaten als mensen met een laag IQ. Kuti staat bekend als iemand die in het openbaar marihuana rookt en louter gekleed gaat in ondergoed. Voorafgaand aan de vrijlating van Kuti heeft zijn advocaat een proces aangespannen, waarin hij van de veiligheidstroepen ruim 117 duizend dollar schade vergoe- Parijs (anp) - De Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets heeft een postzegel ontworpen voor de Franse posterijen, die van af deze week te koop is. Hij is de laatste van een serie van twaalf Europese kunstenaars die sinds 1992 op verzoek van de Franse PTT een zegel hebben ontworpen. Aanleiding was toen de eenwor ding van de Europese markt. In het museum Jeu de Paume in Parijs is een expositie van de twaalf ontwerpen. Op de zegel van Dibbets is een foto te zien van een zee met horizon, die het beeld diagonaal doorsnijdt. Dibbets is de laatste jaren zeer succesvol in Frankrijk. Vorig jaar werd van hem het Monument pour Arago in gebruik genomen, een werk van 135 plaatjes in de grond dat de Parijse meridiaan aangeeft. Twee jaar geleden ver wierf hij de prestigieuze opdracht gebrandschilderde ramen voor de kathedraal van Blois te ontwerpen. ding eist. De datum van de uit-1 spraak is nog niet bekend. In 1977 ging Kuti in 1 in Ghana. Bij zijn richtte hij in 1981 de politieke partij Movement of the (MoP) op. Van onze rtv-redactie In Cannes lanceerde Endemol| vorig jaar april het idee een Europese Soundmixshoi| op poten te zetten. De gedach ten krijgen vorm en een datum is ook al geprikt. RTL4 brengt de show zaterdag 131 april op de buis. Arno Kolen brander vertegenwoordigt] Nederland. Aan de Soundmixshow doen tien landen mee die nu ook al zo'n show ken nen. Naast Nederland zijn België, Denemarken, Duitsland.l Engeland, Italië, Noorwegen, Portugal, Spanje en Zweden. Zij schotelen op de InternatimA Soundmixshow Contest de kers imitaties voor van oi anderen Take That, Ja Ingram, Tom Jones, John Lennoal en Luciano Pavarotti. Elk land krijgt zijn eigen vers«| van de wedstrijd met een ver trouwde presentator: vort Nederland is dat uiteraard Hen- ny Huisman. Daarnaast neemt] Linda de Mol de centrale presen tatie voor haar rekening. 09.00 09.05 09.08 09.30 10.08 10.38 11.03 11.31 11.59 13.00 13.08 13.33 13.59 14.40 15.22 16.00 16.08 16.33 16.59 17.10 17.32 18.00 18.15 naai en 8.10 NOS-Sportjournaal Journaal (PP): RPF Kook tv Rondom tien Ontdek de chemie Eenmaal andermaal De week van Boggle MiddagEditie met Journaal, 12.15 Den Haag en 12.30 NOS- Sportjournaal Journaal Een dramatische vergissing De verhuizing Zembla Kunstmest Anno Joosten Journaal Desmonds, comedy Redemption Song, documentaire In alle toonaarden: Bach Dieren centraal, reportage Halfway Across the Galaxy, sf- jeugdserie Villa Achterwerk met Het man netje van de radio; 18.06 Ik dans; 18.11 Dingen doen dingen Sesamstraat 09.: 10.J ut 11.4 12.3 13.C 13.3 14.2 14.3 15.1 16.0 16.1 17.(1 17.1 18.: 19.q 19.3 20.0 20.3 BELGIË FRANS 1 14.40 Double 7, spelletje 16.05 Luna Park, jongerenmagazine 16.35 Neighbours, soap 17.00 La bande a Carlos, magazine 17.30 The Waltons, serie 18.30 Régions "J8-50 Cartes sur table, magazine 19-05 Le quotidien des sports 19,30 Nieuws 20.10 Faits divers, magazine 21,15 °f Kin' Ameril<aanse politiefilm uit '989 van John Irvin met Patrick Swayze, Liam Neeson en Adam Baldwin 23.05 Coup de film 23.35 Nieuws Gesu 22.1 twe| gel gen] Heu' Gisteren meldden wij c lezing over het gra: werk van H.N. Werkman B De Beyerd in Breda pk vindt op donderdag februari. Dit moet zijn: d derdag 15 februari. New York (anp) - De Amerikaanse zanger Meat Loaf heeft platenmaatschappij, Cleveland Entertainment, voor de reed BELGIË FRANS 2 17.00 (Ja passé quand?, katholieke uitzen ding 17.30 Cheval passion, paardesport- magazine 18.00 lei Bla-bla, kinderpro gramma 19.00 Neighbours, soap 19.30 Nieuws 19.52 Sneeuwberichten 19.55 Vous permettez, Raymond 20.00 Zoom Jiaj06, vriendschappelijke wed- dia w«8»rn<,"Bel£,iê 21,45 Foot mon" al 22.12 Nieuws 22.35 Le jeu des jeux Coib portret Olympische atleet Tour do monde en 8 jours sportac- tualiteiten (tot 23.10) DUITSLAND 1 S Mor9enma9azin 09.00 Heute 09.03 !w r^Pnru-45JOY«d^den inter 10.00 Heute 10.03 37°, reportage: ■Trendfm L°We 10,35 Tips und Uuf'nn932")?11-00 "eute H.04 Poli- 12 55 Prl« p°lltleseria 12-35 Umschau 'A55 Presseschau 13.00 Mittagsmagazin 1100 Tan h45 Wirtschafts-Telegramm show 15 00 T V4-03 Rehmsen talk" ^^,tIhT0T?-chau,5-03Ju«a"^ menu wortet 16 nn -T 15,55 Jür9en Flie9e ant- tafahow mL !ïSS'hau.16,03 Flie9e, actuele thema's 17.00 gedaagd. Hij heeft naar zijn zeggen nog veertien miljoen dollar te goed aan royalties op zijn album 'Bat Out Of Heli', zo meldde dinsdag de Britse zakenkrant Financial Times. Vorig jaar speelde eenzelfde zaak die Cleveland had aangespannen tegen Sony Music, de distribu teur van het album. Die zaak leverde niets op. Door Cleveland voor de rechter te dagen hoopt Meat Loaf alsnog zijn gelijk te halen. 'Bat Out Of Heli' kwam in 1977 uit en ging ook aan het begin van de jaren tachtig vaak over de toonbank. Het is een van de meest verkochte albums tot nu toe. Cleveland en Sony liggen al tij den met elkaar overhoop over hoogte van de royalties. Da I doordat het exacte aant» J kochte albums onduidellij l m®? Meat Loaf zegt dat ert van verkocht zijl- baseert hij de veertien T dollar. Platenmaatschappij I veland zegt dat Sony nie 8 I financiële gegevens nee J handigd om de juiste ho 6 de royalties te kunnen bei De rechtszaak die heeft aangespannen komt ine periode dat artiesten meer hun r— onder druk zetten om beu tracten te krijgen. Een ,j| daarvan is het contra r miljoen dollar dat Jane vorige maand wist te s Virgin Music. talkshow SeSeUinf'1° B-'Sant' ma9a2'ne 17-40 tiÏÏÏn fe\17;50 Ta9esschau" 18,25 MarienK erbotene Llebe, serie p18'49^eachau- Ta9esschau 2n u® artner'serie 2000 nacht '96 honnt 'acht 2ur Fasse' 15-0( in HessischiSn w carnavals2i«ing Thora 2u"i MieSn enStadt 22,00 Mannar leau's voorm'a™PrÜaïe over se™cebu- den, Rome Par- e jke hegeleiders, in Lon den 23 00 m n 22,30 Ta9est" Nacfitmaqazin ftnenspeelfilm 00.30 Anoth" Woman, 2effi|°m0dyAllen"CyClus: Duitsland 2 °*\eZiei4DïsSlanc! 1 Daili Dalli, L. Ieugdserie isnx SSOn auf dem Dach. [15-15 kickte 'ima h°90, ieu9djournaal ''ukenfilm 15 45 u starken Mannar, l9enbed« strie Unsere ueben' serie 1700 Ah V Men9e ïeute 17.55 Hotri P 9azin met Heute 19 25e' Paradies, serie 19.00 ^'arzeit rennn3 misdaadserie 20.15 Uet °^oud aaneHDe,Chimpansees in de Ivoorkust 21.00 f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20