DE STEM
6Ik wil mensen aan het denken zetten'
'Babe' of 'II Postino'
mogelijk beste film
Nigeriaanse musicus
Fela Kuti weer vrij
SCHIJF
Meat Loaf wil via rechter
nog 14 miljoen opstrijkenI
DE STEM
Kees Willemen politiek tekenaar en tegelijk opnieuw student
Giant Sand
Deep Purple
Frank Black
Genius
22J
Franse postzegel
van Jan Dibbets
Europese
Soundmix
op 13 april
Werkman-lezing
WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊI
„Nederlandse zeelui krijgen geen
werk, ze zyn te duur geworden"
Bert van der Meij, loods
Gids
B
MIIMIM.il—» II
Kees Willemen, is een
politiek tekenaar die
sinds de jaren zestig voor
en over studenten tekent.
Er is net een nieuwe bun
del van hem uit. 'Grote
verwachtingen.' Een
gesprek met een oor
spronkelijk uit Rijen
afkomstige tekenaar die
aan zijn derde universi
taire studie bezig is. Spij
kerschrift dit keer.
Door Mick Salet
„Ik vind de jaren zestig geen tijd
om een gouden randje te geven.
Mensen van mijn generatie doen
vaak of het een grote revolutie en
een culturele shock was. Maar
was die periode wel zo belang
rijk? Nee, tussen 1795 en 1820
veranderde er veel meer. Daarom
vind ik het interessanter te weten
waarom mensen van mijn gene
ratie vaak doén alsof het zo'n
legendarische tijd was."
Kees Willemen, 53 jaar, is, nog
net als in de jaren zestig, student
en politiek tekenaar. Toen stu
deerde hij Nederlands in Nijme
gen en tekende er voor het uni
versiteitsblad. Nu studeert hij
spijkerschrift in Groningen en
tekent er voor het universiteits
blad. De studenten om hem heen
vindt hij in de tussentijd wel wat
veranderd.
„De studenten van nu zijn de kin
deren van de studenten van de
jaren zestig en zeventig. Ze zijn
mondiger. Ze hebben ieder spoor
van slaafsheid verloren. Maar ik
vind vooral de omstandigheden
voor de studenten waanzinnig
veranderd. Adolescenten begin
nen hun academische studie nu
bijna met de zekerheid dat ze aan
het eind moeite zullen hebben om
een baan te vinden. Dan moeten
ze met duizend of tweeduizend
tegelijk solliciteren naar een
functie die goed geschikt is voor
iemand met een middelbare
beroepsopleiding. Dat vind ik de
grote verandering.
Docenten
Het zijn dan ook niet de studen
ten, maar vooral de docenten die
er op vooruit zijn gegaan. In de
jaren zestig waren professoren
koningen in hun koninkrijkjes. Je
kon als universitair medewerker
alleen vooruitkomen als meneer -
want de meeste professoren
Kees Willemen: „Eigenlijk zijn mijn tekeningen spiegels die een tegenbeeld van de realiteit geven."
waren meneren - je vooruit liet
komen. De professoren hadden
alle promoties in handen. Dat is
niet meer zo. Vooral de docenten
hebben veel meer zeggenschap
gekregen."
Kees Willemen werd in de oorlog
geboren. In 1943 in Kijen. Aan
het eind van de katholieke lagere
school waren er maar een paar
uit de klas die door mochten
leren. Onderwijzerszoon Kees
was er één van. De rest moest
werken. Kees ging naar het gym
nasium. In Tilburg. Daar kreeg
hij ook voor het eerst echt teken
les.
„Mijn vader was naar de kunst
academie gegaan. 'Kan die jon
gen van mij hier op woensdag
middag niet een beetje les krij
gen?' Dat kon. Dus ging ik daar
na school, met mijn tas vol boe
ken, naar toe. Met zo'n buis voor
mijn tekeningen, een busje houts
kool en een flesje fixatief. 'Ga
maar naar de beeldhouwklas', zei
een leraar. Daar stonden alle
maal van die klassieke koppen,
Cicero en zo, die ik ben gaan
tekenen.
Anderhalf jaar heb ik dat gedaan.
Toen vroeg een leraar: 'Wil je ook
model tekenen?' Ik wist niet goed
wat hij bedoelde, maar zei ja.
Toen ik dat thuis vertelde, vroeg
mijn vader: 'Gekleed of onge
kleed?' Ik wist het niet en ben het
die leraar gaan vragen. 'Niet
gekleed.' Toen zei mijn vader:
'Kom dan voortaan maar weer
thuis je huiswerk maken.' Dat
was het eind van mijn tekenles.
In feite heb ik me daarna alles
zelf geleerd."
Zijn eerste getekende grappen
stuurde Kees Willemen naar het
katholieke weekblad De Linie.
„Dat waren van die brave grapjes
die je ook in Tussen de Rails zag:
een kangoeroe met een buidel
waar rook uit komt, omdat een
kleine kangoeroe daar een siga
retje rookt. Zoiets. Eigenlijk hou
ik niet van die cartoons. Ik vind
er niks aan. Maar als middelbare
scholier leek het me een makke
lijke manier om geld te verdie
nen."
Als student Nederlands in Nijme
gen tekende hij al snel voor het
universiteitsblad. Maar hij
maakte die studie niet af. Hij
probeerde het nog een paar jaar
met geschiedenis, maar staakte
de studie om zijn brood met de
pen te verdienen. Zijn tekeningen
verschenen vooral in actiebladen,
universiteitskranten en het
eind jaren tachtig verdwenen
communistische dagblad De
Waarheid.
Talen
In '89 schreef Kees Willemen zich
weer in als student. Hij studeert
nu Akkadisch en Sumerisch aan
de universiteit in Groningen.
Twee uitgestorven talen uit de
Babylonische tijd. Tekenen doet
hij nog altijd. Onder andere voor
FOTO JAAP KNIGGE
de universiteitskrant in Gronin
gen. Aan een samenwerking met
het Nieuwsblad van het Noorden,
een krant waarvoor hij dagelijks
een politieke prent zou maken,
kwam snel een eind.
Hoe zou het komen dat hij het,
behalve bij De Waarheid, nooit
lang vol wist te houden als poli
tiek tekenaar van een gewone
krant?
„Omdat mijn tekeningen anders
dan de traditionele politieke car
toons zijn. En omdat ik voortkom
uit een radicaal-progressieve
beweging. Ik denk dat mijn poli
tieke gezindte een rol speelt. Ook
al is me dat nooit zo gezegd. Ze
zeiden: 'we vinden het niet leuk
meer' of 'er is geen draagvlak
voor'."
Waarom tekent hij zo weinig
politici in zijn politieke prenten?
„Dat is een ontwikkeling van de
laatste jaren. Met een tekening
EEN VAN de meest eigenzinnige
groepen die ik ken is Giant
Sand. Deze vanuit Tuscon, Ari
zona opererende groep maakt al
jaren platen, waarop experiment
en improvisatie hoogtij vieren.
Als basis daarvoor dienen veelal
country en aanverwante rock.
De platen van Giant Sand zijn
geen afgewerkte, gepolijste pro-
dukten, maar ruwe diamanten
vol prachtige muziek. Soms gaat
het om niet meer dan aanzetten
tot nummers, soms zit er meer
structuur in, maar altijd wordt
er muziek gemaakt die wars is
van conventies.
BBQ, the Backyard Barbecue
Broadcast, is de achttiende lang-
speler van het gezelschap. De
plaat werd grotendeels opgeno
men tijdens een barbecue in de
achtertuin van een radiostation
in New Jersey, waar Giant Sand
de muziek en tegelijkertijd de
live-uitzending verzorgde.
Indrukwekkendste stuk op de
plaat is het dik 22 minuten
durende BBQ Suite. Het is alsof
je een uitgefreakte versie van Dr.
Hook aan het werk hoort met
vocale bijdragen van wat een
wel hele lijzige Lou Reed of een
dito Jonathan Richman zouden
kunnen zijn.
BBQ roept met zijn ontspannen
sfeer en ongedwongen karakter
inderdaad beelden op van een
zonovergoten tuinfeestje met
live-muziek. Maar luister je
intenser, dan hoor je wel dege
lijk uitstekende muzikanten aan
het werk die met beperkte mid
delen een maximum aan onge
hoord goeie muziek weten te
creëren.
Als geintje bevat de plaat nog
een ghost, een laatste nummer
dat pas na vijf minuten stilte
begint en dat een vuige improvi-
MUZIEKRECENSIES
satie blijkt te zijn op basis van
Stones-motieven. (Enemy,
Rough Trade)
WIM VAN LEEST
DE ZOGENOEMDE Mark 2-
bezetting van Deep Purple (met
Ian Gillan, Ritchie Blackmore,
Roger Glover, Jon Lord en Ian
Paice) geldt als een van de
opwindenste hardrockbands die
er ooit geweest zijn.
In 1993, toen zoveel bands van
vroeger ineens weer opdoken,
probeerde de groep het nog eens.
Meer dan de live-plaat The bat
tle rages on leverde dat niet op,
want gitarist Ritchie Blackmore
stapte halverwege een toernee
voor de zoveelste keer op.
Voor de overige leden was dat
evenwel niet het signaal om er
ook het bijltje bij neer te gooien.
Na eerst aan de concert-ver-
plichtingen te hebben voldaan
met Joe Satriani als gitarist,
werd besloten een permanente
kracht aan te trekken. Dat werd
Steve Morse die eerder bij Kans
as gitaar speelde. Vervolgens
ging de groep de studio in en
daarvan is de cd Purpendicular
het resultaat.
De vraag of Deep Purple anno
1996 nog iets relevants te melden
heeft, kan met ja beantwoord
worden. Van het soms wat pom
peuze geluid gaat wel degelijk
een zekere bekoring uit en als
deze oude mannen loos gaan,
dan wordt de plaat behoorlijk
heavy. Gitarist Steve Morse
heeft zich probleemloos in de
groep ingepast en samen met Jon
Lord en een nog uitstekend bij
stem zijnde Ian Gillan zorgt hij
voor vuurwerk dat er beslist mag
zijn. De single Sometimes i feel
like screaming zal het zeker in
de VS goed doen en nummers als
Rosa's cantina en Somebody sto
le my guitar zijn stukken waar
veel jonge bands een puntje aan
kunnen zuigen. (RCA)
WVL
MET DE Pixies werd hij
beroemd, maar solo wilde het
nog niet zo vlotten. Zijn reputa
tie als enfant terrible was een
van de redenen dat de Pixies het
loodje legden. En op zijn eerste
twee solo-platen bleek hoe
eigenzinnig hij is. De platen kre
gen niet de waardering die het
werk van de Pixies voorheen
kreeg. En dat moet Frank Black
gestoken hebben, getuige zijn
derde schijf: The Cult of Ray.
Eigenzinnig is hij nog steeds,
maar hij heeft nu een plaat
gemaakt die een veel groter
publiek kan bereiken dan de eer
ste twee.
Eigenlijk is The Cult of Ray
gewoon een lekkere punkplaat
zoals die rond 1980 werden
gemaakt. Frank Black werkt
volgens het het aloude rock
roll adagio gitaar-bas-drums en
speelt fris van de lever aansteke
lijke popsongs, dertien in totaal.
Zonder al te veel pretenties, ern
met hoorbaar veel plezier.
Het grootste verschil met de
punk en new wave van weleer is
het geluid; anno 1996 is er met
de modernste opnametechnieken
een veel 'vettere' sound te reali
seren dan toen. Er is nog een
'limited edition' verkrijgbaar
met vier extra nummers.
Men in Black, Punk Rock City
en I don't want to Hurt You heb
ben zelfs hitpotentie. Frank
Black schudt schijnbaar achte
loos het ene na het andere lekke
re gitaarrifje uit zijn mouw,
waarbij het moeilijk stilzitten is.
Zijn teksten zijn als vanouds
onbegrijpelijk en soms komisch
(Kicked in the Taco). Er staan
ook twee instrumentale num
mers op de plaat, die zo als
soundtrack bij een Quentin Tar-
antino-film zouden passen.
Het jaar is pas begonnen, maar
The Cult of Ray zou wel eens een
van de grote verrassingen kun
nen worden. (Dragnet, Sony
Music)
JOEP TROMMELEN
MET DE ijzersterke solo-cd's
van Raekwon en 01' Dirty Bas
tard drong het New Yorkse rap-
collectief Wu-Tang Clan vorig
jaar definitief de absolue hip
hop-top binnen. En de Wu-tan-
gers houden niet op. Nu komt
Genius/GZA weer met een eigen
plaat - Liquid Swords - die
wederom superieure rapkunst
laat horen.
Liquid Swords staat voor de ver
bale kracht van de Wu-Tang-
rappers, die hun scherpe tong als
een zwaard hanteren; zij hebben
slecht rake woorden nodig om
hun tegenstanders te vellen.
Genius is wat dat betreft een
grootmeester. Zonder zich aan
het seksisme en geweld van de
Gangsta-rappers te buiten te
gaan, schildert hij het leven in de
Genius: fel realisme.
urban jungle op fel realistische
wijze. Er zullen weinigen zijn
die tegen hem op kunnen rap
pen.
Genius rhymes vloeien perfect
op het rhythme dat Wu-Tang-
huisproducer Prince Rakeem the
RZA in de muziek legt. RZA
zorgt voor ruige underground-
hiphop die hij gedoseerd door
spekt met droge beats, psyche-
FOTO GEFFEN
delische riedels en rauwe funky
uithalen.
Genius en RZA maken samen
van Liquid Swords zowel een
tekstueel als muzikaal hoog
standje. Wat moet dat worden
als de complete Wu-Tang Clan
straks weer met een cd komt?
Iets om reikhalzend naar uit te
kijken dus. (Geffen/MCA)
PAUL VERLINDEN
over een politicus zet je makke
lijk een mechanisme in werking
waarbij de vinger naar één per
soon wijst: dié heeft het gedaan.
Maar zo werkt het in onze demo
cratie natuurlijk niet. Het is bijna
nooit één minister die het heeft
gedaan. Die minister wordt
gesteund door het kabinet, door
de Tweede Kamer, door kiezers.
Het is heel makkelijk om een
minister van onderwijs een schop
in zijn kruis te geven. Maar ik wil
niet blijven roepen dat Ritzen dit
verkeerd doet en dat Ritzen dat
verkeerd doet. Dat is oeverloos.
Het gaat in de politiek niet om de
personen, het gaat om hun visie
en argumenten. De persoon van
de politicus interesseert me niet.
Ik wil liever een ander beeld van
de politieke realiteit geven. Hoe
gaan mensen met asielzoekers
om? Hoe gaan mensen met de ver
anderingen in het onderwijs om?
Hoe gaan mensen met elkaar om?
Ik wil met beeldtekst een verhaal
vertellen. 'Er was eens...' Eigen
lijk zijn mijn tekeningen een
soort parabels."
Sneltekenaar
Is het een gebrek aan opdrachten
dat hij nu ook werkt als snelteke
naar?
„Het zou misplaatst zijn om te
zeggen: hij is zo ver afgezakt dat
hij nu als sneltekenaar werkt.
Nee, ik vind het leuk om te doen,
het is meteen verdiend geld en,
eh, hoe zeg je dat nou zonder dat
het lullig klinkt, ik vind het leuk
om onder de mensen te zijn. Ik
ben een tekenend journalist. Ik
werk liever onder de mensen dan
alleen achter mijn tafel. Alles wat
ik hoor en zie, kan ik gebruiken
voor een tekening."
„Mijn politieke tekeningen maak
ik trouwens ook snel. Vooral als
ik in serie werk. Dan roept de ene
tekening de andere op. Zo heb ik
net weer een boekje gemaakt.
'Grote verwachtingen.' over aca
demische perikelen van alledag.
Dat zijn niet alleen maar grap
pen, maar vooral tekeningen om
mensen aan het denken te zetten.
Over de universiteit. Over het
studentenleven. Eigenlijk zijn
mijn tekeningen spiegels die een
tegenbeeld van de realiteit geven.
Mensen moeten kijken en den
ken: 'is dat echt zo? Praten men
sen werkelijk zo?' En als ze dan
beseffen dat ik een beeld van de
werkelijkheid schets, dan valt er
weinig meer te lachen."
Kees Willemen: Grote verwachtin
gen. Uitg. Xeno, prijs 12,50.
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1996 DEEL D
Ook Nederlandse 'Antonio' maakt kans
Los Angeles (rtr/afp) - Twee niet-Amerikaanse films
maken kans een Oscar voor de beste film te winnen,
13', 'Sense and Sensibility' en
'Leaving Las Vegas'.
Babe vertelt het verhaal van
een biggetje dat een herders
hond wil worden. Regisseur
Chris Noonan en bijrolspeler
James Cromwell zijn eveneens
genomineerd.
Voor 'II Postino', over de
vriendschap tussen de verban
nen Chileense dichter Pablo
Neruda en zijn postbode, is een
van de nominaties posthuum.
Hoofdrolspeler Massimo Troisi
overleed kort na de opnamen.
Ook de Britse regisseur Micha
el Radford is voorgedragen.
Van 'Leaving Las Vegas', over
een schrijver die zichzelf dood-
drinkt, zijn de hoofdrolspelers
Nicholas Cage en Elisabeth
Shue genomineerd, evenals de
Britse regisseur Mike Figgis,
De Britse actrice Emma
Thompson is tweemaal geno
mineerd voor 'Sense and Sensi
bility': als hoofdrolspeelster, en
voor het beste van een origineel
werk geadapteerde scenario.
De dierenfilm 'Babe' uit Austr
alië en het Italiaanse 'II Posti
no' zijn dinsdag in deze catego
rie genomineerd door de Ame
rikaanse Academy of Motion
Picture Arts. De uitreiking van
de Oscars heeft op 25 maart
plaats. De twee films moeten
het opnemen tegen drie Ameri
kaanse produkties: het ruimte
vaart-epos 'Apollo 13', 'Brave-
heart dat in de Schotse middel
eeuwen speelt, en de 19e eeuw-
se zedenschets 'Sense and Sen
sibility'. De Nederlandse film
'Antonia' van Marleen Gorris
(hoofdrolspelers Willeke van
Ammelrooy en Jan Decleir) is
voorgedragen voor een Oscar
voor de beste niet-Engelstalige
film.
Op het lijstje van de Academy
staan dit jaar geen echte uit
schieters. 'Babe' en 'H Postino'
kregen elk vier nominaties in
de belangrijkste categorieën
(beste film, regisseur, acteur,
actrice, bijrolspeler en -speel
ster, scenario), evenals 'Apollo
NEDERLAND 1
14 02 Een huis in Jeruzalem, bijbelver
haal voor de jeugd
14 07 Bertje Knor met Tom Tim;
Noddy; La la liedje; Nijntje
14 30 Studio op stelten met Ratjetoe;
Robbedoes; Uitgestorven; Tom
Jerry; Pete PeteKrux, nieuwsru-
briekvoorjongeren
16.00 Journaal
16.05 De week van, gesprekken
16.35 Peak Practice, serie
17.38 Cosby Show
18.08 Boggle, spelletje
13.37 Ik heb al een boek, literair maga
zine
19.06 Deasoshow
19.51 (PP); SP
20.00 Journaal
20.30 Middlemarch, serie. Afl. 1
21.31 Televizier
22.02 L'Africain, speelfilm
23.41 Teevee studio. Gast: Ursul de
Geer (tot 00.16)
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 Ik, Mik Loreland (tot 09.50)
10.00 Geluid (tot 10.20)
16.10
17.00
17.29
19.00
Lagos (rtr/anp) - De bekende Nigeriaanse musicus Fela Kuti is
sinds maandag weer op vrije voeten.
De Waltons, serie
Als je durft, jongerenmagazine
2 Vandaag met actualiteiten,
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal; 18.51 Hoofdpunten
uit het nieuws
Het pakhuis, magazine over
Nederlanders en hun verzamelin
gen
19.30 Ik weet het beter, spelletje
20.00 Enkel spel: Jos Verstappen
20.35 Summer Heat speelfilm
22.00 Deadly Medicine, speelfilm
23.36 Journaal
23.41 Digitaal (tot 00.11)
NEDERLAND 3
07.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.29 Ontbijt-tv met elk half uur Jour-
*1
Ei
sfT
18
18
19.
19l
20 J
20.
21J
21;
22.1
22l
23l
23.
07 J
07.1
07.1
Nigeriaanse veiligheidsagenten
hielden hem vorige week aan in
zijn woning in Lagos wegens
drugsgebruik. Ook 30 medewer
kers werden gearresteerd. De
voorwaarden voor de vrijlating
zijn niet bekendgemaakt.
De 57-jarige kleurrijke saxofo
nist en bandleider heeft in het
verleden verscheidene Nigeri
aanse regimes tegen zich in het
harnas gejaagd. In zijn songs por
tretteerde hij soldaten als mensen
met een laag IQ. Kuti staat
bekend als iemand die in het
openbaar marihuana rookt en
louter gekleed gaat in ondergoed.
Voorafgaand aan de vrijlating
van Kuti heeft zijn advocaat een
proces aangespannen, waarin hij
van de veiligheidstroepen ruim
117 duizend dollar schade vergoe-
Parijs (anp) - De Nederlandse
kunstenaar Jan Dibbets heeft
een postzegel ontworpen voor
de Franse posterijen, die van
af deze week te koop is.
Hij is de laatste van een serie van
twaalf Europese kunstenaars die
sinds 1992 op verzoek van de
Franse PTT een zegel hebben
ontworpen.
Aanleiding was toen de eenwor
ding van de Europese markt. In
het museum Jeu de Paume in
Parijs is een expositie van de
twaalf ontwerpen. Op de zegel
van Dibbets is een foto te zien
van een zee met horizon, die het
beeld diagonaal doorsnijdt.
Dibbets is de laatste jaren zeer
succesvol in Frankrijk. Vorig jaar
werd van hem het Monument
pour Arago in gebruik genomen,
een werk van 135 plaatjes in de
grond dat de Parijse meridiaan
aangeeft. Twee jaar geleden ver
wierf hij de prestigieuze
opdracht gebrandschilderde
ramen voor de kathedraal van
Blois te ontwerpen.
ding eist. De datum van de uit-1
spraak is nog niet bekend.
In 1977 ging Kuti in 1
in Ghana. Bij zijn
richtte hij in 1981 de politieke
partij Movement of the
(MoP) op.
Van onze rtv-redactie
In Cannes lanceerde Endemol|
vorig jaar april het idee
een Europese Soundmixshoi|
op poten te zetten. De gedach
ten krijgen vorm en een
datum is ook al geprikt.
RTL4 brengt de show zaterdag 131
april op de buis. Arno Kolen
brander vertegenwoordigt]
Nederland. Aan de
Soundmixshow doen tien landen
mee die nu ook al zo'n show ken
nen. Naast Nederland zijn
België, Denemarken, Duitsland.l
Engeland, Italië, Noorwegen,
Portugal, Spanje en Zweden. Zij
schotelen op de InternatimA
Soundmixshow Contest de
kers imitaties voor van oi
anderen Take That, Ja
Ingram, Tom Jones, John Lennoal
en Luciano Pavarotti.
Elk land krijgt zijn eigen vers«|
van de wedstrijd met een ver
trouwde presentator: vort
Nederland is dat uiteraard Hen-
ny Huisman. Daarnaast neemt]
Linda de Mol de centrale presen
tatie voor haar rekening.
09.00
09.05
09.08
09.30
10.08
10.38
11.03
11.31
11.59
13.00
13.08
13.33
13.59
14.40
15.22
16.00
16.08
16.33
16.59
17.10
17.32
18.00
18.15
naai en 8.10 NOS-Sportjournaal
Journaal
(PP): RPF
Kook tv
Rondom tien
Ontdek de chemie
Eenmaal andermaal
De week van
Boggle
MiddagEditie met Journaal,
12.15 Den Haag en 12.30 NOS-
Sportjournaal
Journaal
Een dramatische vergissing
De verhuizing
Zembla
Kunstmest
Anno Joosten
Journaal
Desmonds, comedy
Redemption Song, documentaire
In alle toonaarden: Bach
Dieren centraal, reportage
Halfway Across the Galaxy, sf-
jeugdserie
Villa Achterwerk met Het man
netje van de radio; 18.06 Ik dans;
18.11 Dingen doen dingen
Sesamstraat
09.:
10.J
ut
11.4
12.3
13.C
13.3
14.2
14.3
15.1
16.0
16.1
17.(1
17.1
18.:
19.q
19.3
20.0
20.3
BELGIË FRANS 1
14.40 Double 7, spelletje 16.05 Luna Park,
jongerenmagazine 16.35 Neighbours,
soap 17.00 La bande a Carlos, magazine
17.30 The Waltons, serie 18.30 Régions
"J8-50 Cartes sur table, magazine
19-05 Le quotidien des sports 19,30
Nieuws 20.10 Faits divers, magazine 21,15
°f Kin' Ameril<aanse politiefilm uit
'989 van John Irvin met Patrick Swayze,
Liam Neeson en Adam Baldwin 23.05 Coup
de film 23.35 Nieuws
Gesu
22.1
twe|
gel
gen]
Heu'
Gisteren meldden wij c
lezing over het gra:
werk van H.N. Werkman B
De Beyerd in Breda pk
vindt op donderdag
februari. Dit moet zijn: d
derdag 15 februari.
New York (anp) - De Amerikaanse zanger Meat Loaf heeft
platenmaatschappij, Cleveland Entertainment, voor de reed
BELGIË FRANS 2
17.00 (Ja passé quand?, katholieke uitzen
ding 17.30 Cheval passion, paardesport-
magazine 18.00 lei Bla-bla, kinderpro
gramma 19.00 Neighbours, soap 19.30
Nieuws 19.52 Sneeuwberichten 19.55
Vous permettez, Raymond 20.00 Zoom
Jiaj06, vriendschappelijke wed-
dia w«8»rn<,"Bel£,iê 21,45 Foot mon"
al 22.12 Nieuws 22.35 Le jeu des jeux
Coib portret Olympische atleet
Tour do monde en 8 jours sportac-
tualiteiten (tot 23.10)
DUITSLAND 1
S Mor9enma9azin 09.00 Heute 09.03
!w r^Pnru-45JOY«d^den
inter 10.00 Heute 10.03 37°, reportage:
■Trendfm L°We 10,35 Tips und
Uuf'nn932")?11-00 "eute H.04 Poli-
12 55 Prl« p°lltleseria 12-35 Umschau
'A55 Presseschau 13.00 Mittagsmagazin
1100 Tan h45 Wirtschafts-Telegramm
show 15 00 T V4-03 Rehmsen talk"
^^,tIhT0T?-chau,5-03Ju«a"^
menu
wortet 16 nn -T 15,55 Jür9en Flie9e ant-
tafahow mL !ïSS'hau.16,03 Flie9e,
actuele thema's 17.00
gedaagd.
Hij heeft naar zijn zeggen nog
veertien miljoen dollar te goed
aan royalties op zijn album 'Bat
Out Of Heli', zo meldde dinsdag
de Britse zakenkrant Financial
Times.
Vorig jaar speelde eenzelfde zaak
die Cleveland had aangespannen
tegen Sony Music, de distribu
teur van het album. Die zaak
leverde niets op. Door Cleveland
voor de rechter te dagen hoopt
Meat Loaf alsnog zijn gelijk te
halen. 'Bat Out Of Heli' kwam in
1977 uit en ging ook aan het
begin van de jaren tachtig vaak
over de toonbank. Het is een van
de meest verkochte albums tot nu
toe.
Cleveland en Sony liggen al tij
den met elkaar overhoop over
hoogte van de royalties. Da I
doordat het exacte aant» J
kochte albums onduidellij l
m®?
Meat Loaf zegt dat ert
van verkocht zijl-
baseert hij de veertien T
dollar. Platenmaatschappij I
veland zegt dat Sony nie 8 I
financiële gegevens nee J
handigd om de juiste ho 6
de royalties te kunnen bei
De rechtszaak die
heeft aangespannen
komt ine
periode dat artiesten
meer hun r—
onder druk zetten om beu
tracten te krijgen. Een ,j|
daarvan is het contra r
miljoen dollar dat Jane
vorige maand wist te s
Virgin Music.
talkshow
SeSeUinf'1° B-'Sant' ma9a2'ne 17-40
tiÏÏÏn fe\17;50 Ta9esschau"
18,25 MarienK erbotene Llebe, serie
p18'49^eachau-
Ta9esschau 2n u® artner'serie 2000
nacht '96 honnt 'acht 2ur Fasse' 15-0(
in HessischiSn w carnavals2i«ing Thora
2u"i MieSn enStadt 22,00 Mannar
leau's voorm'a™PrÜaïe over se™cebu-
den, Rome Par- e jke hegeleiders, in Lon
den 23 00 m n 22,30 Ta9est"
Nacfitmaqazin ftnenspeelfilm 00.30
Anoth" Woman, 2effi|°m0dyAllen"CyClus:
Duitsland 2
°*\eZiei4DïsSlanc! 1 Daili Dalli,
L. Ieugdserie isnx SSOn auf dem Dach.
[15-15 kickte 'ima h°90, ieu9djournaal
''ukenfilm 15 45 u starken Mannar,
l9enbed« strie Unsere
ueben' serie 1700 Ah V Men9e
ïeute 17.55 Hotri P 9azin met
Heute 19 25e' Paradies, serie 19.00
^'arzeit rennn3 misdaadserie 20.15
Uet °^oud aaneHDe,Chimpansees in
de Ivoorkust 21.00
f