N K .jerk Jetty's DE STEM Hulst zoekt oplossingen Morres Goereese druiven niet al te zuur in Zeeland ;rtshof Zeeland eist meer informatie over opslag radio-actief afval Ijs houdt binnenschepen aan de kant Kamer wil maximaal financieel toezicht op aanleg van WOV I tal m etl> die uitbreiding Gedeputeerde Staten voeren 'constructief' gesprek met directie meubelgigant Bewonersplatform werkt aan plan om Pasterbos leefbaar te maken Motto actie: 'Een ware zot maakt niks kapot' ilsadvertenties. m Kindermode ACHTEN fSMe.- IJ'»™ »e kerkhof |<kCto0oPhïen00rl0g- Landbouw-voorman spreekt schande over ontpoldering Jorritsma wil besluit liefst voor de zomer Zwaardere straf bij overtreding binnenstadverbod 6 E) /vr Van Wesel BIT Systemen BV MAXIM Dongense Bouw Maatschappij B v Van Voorden B V Fri-d'Or B.V. Fri-d'Or B.V. Fri-d'Or B.V. Mercuri Urval Thust en Graff Pomptechn. B.V let Axxicon B.V. Fri-d'Or B.V. Fri-d'Or B.V. Fri-d'Or B.V. Fri-d'Or B.V. Kone Starlift Interim Techinci Interim Technici Interim Technici Interim Technici Interim Technici Outokumpu PNEM Fri-Jado Ziekenhuis Lievensberg LVP B.V. MacManiac MacManiac vr Ericsson B.V. Arjan van Dijk Groep BV I uikers IPDS IPDS Routine Organisatie Automatisering ering De Gelderlander 'vr Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen Neckermann Randstad Tempo-Team Tempo-Team GPD Wegvervoer GPD Wegvervoer Manpower Tempo-Team Tempo-Team Vedior ASB VediorASB Vedior ASB Vedior ASB Vedior ASB igen VediorASB verker VediorASB Vedior ASB Vedior ASB VediorASB VediorASB Vedior ASB VediorASB VediorASB Vedior ASB Vedior ASB Vedior ASB VediorASB Vedior ASB VediorASB VediorASB Vedior ASB m, adres en woonplaats naar: da reda aat ge t-Brasserie-Zalencentrum PARKETTMACHER F. v. Waesberghestraat 50 |J [Q j" Tel.0114-314096 Zeeland van onze verslaggever Middelburg - In een brief aan het ministerie van Economische Zaken eist het Zeeuws provinciebestuur meer informatie over de opslag van hoog-radio-actief afval bij de Covra in Borssele. ne brief is een vertolking van de gevoe lens die de Zeeuwse Staten eerder deze maand'in een extra vergadering van een statencommissie ventileerden. Algemeen is de opvatting dat de voorlich ting aan de bevolking onvoldoende is, aldus de brief. Dat ondergraaft het ver trouwen en voedt het gevoel .van onge loofwaardigheid. De acceptatieplicht van Covra voor Nederlands radio-actief afval, zo gaat de brief verder, wil niet zeggen dat er een blanco cheque op tafel ligt om Zeeland maar ongelimiteerd vol te pompen met allerlei gevaarlijke stoffen. Er moet dan ook een versnelde discussie komen over de eindberging van het afval en er moeten bovengrenzen worden gesteld. Een zeer heikel punt voor het provincie bestuur en de bevolking van de gemeente Borsele, is het risico op overstromingen en de milieugevolgen voor de delta als de Covra onder water loopt. Toen de Covra zich vestigde in Zeeland was dat ook een strijdpunt. De provincie stelt nu vast dat, evenals in 1989, de verplichte milieu-effectenrap- portage niet ingaat op de gevolgen van een overstroming van het opslaggebouw. De rapportage constateert alleen dat de risico's voor de mens 'onder het maximaal toelaatbaar voor individueel risico ligt, in het onwaarschijnlijke geval van een dieet dat bestaat uit verschillende vissen'. Verder eist het provinciebestuur meer informatie over de verhoogde kans op risico's omdat er in het Sloegebied ook zware industrie aanwezig is waarmee ongelukken kunnen- gebeuren. De milieurapportage rept evenmin, aldus de brief, van de risico's van transport van radio-actieve stoffen. lelijk door de week overdag en ifl| :onds in het weekend, heb je gevoel voor het omgaan :ht in voorkomende werkzaal* :en, maak je wel even een a jaar. 1492, vanuit België 0031-311492 Van onze verslaggever Hulst - De gemeente Hulst gaat op korte termijn een studie verrichten die oplos singen moet bieden voor de verkeers- en parkeerpro- j blemen bij Morres Meubel. I Provincie Zeeland en I Rijkswaterstaat werken mee aan het rapport dat binnen enkele maanden onderwerp van nieuwe onderhandelingen is tussen gemeente, provincie en I Morres. Dat maakte de Zeeuwse gedepu teerde Bruinooge (economie) gisteren bekend na afloop van het onderhoud dat hij had met het Hulster college van burgemeester en wethouders en de Morres- directie. Bruinooge toog samen met colle- ji-gedeputeerden Hennekeij I (verkeer en waterstaat) en Van Zwieten (ruimtelijke ordening) naar Hulst om te praten over het wensenpakket van Morres. Dat bedrijf- laat toékomstige investe ringen in Hulst afhangen van wat provincie en gemeente te bieden hebben. Het college van B en W en de Morres-directie wilden gisteren geen commentaar geven op het I verloop van het gesprek met I Gedeputeerde Staten. Beleidslijnen nooge echter, noemde de I ruim twee uur durende bespre- 1 kingen 'constructief en open', I hoewel hij niet vooruit wil lopen I op de resultaten van de voorge- I nomen, gemeentelijke studie. I „We hebben kennis genomen van 1 de toekomstwensen van het bedrijf en. de problemen op een I rijtje gezet. We zijn tot de conclu- sie gekomen dat een aantal pun- a nader onderzocht moet wor- n, willen we gezamenlijk de I beleidslijnen verder kunnen uit- I stippelen," 19e studie moet volgens Bruin- I ooge de verkeers- en parkeerpro- I blemen - vooral ook in relatie tot I de Hulster binnenstad - in kaart I hengen. „Om toekomstige inves- I teringen van Morres in Hulst I mogelijk te maken, moet een aan- I tal problemen uit de weg worden I S°lpen' daar uwrictit in te I hijgen, is die studie nodig," 1 aldus Bruinooge die zich niet wil- I® uitlaten over de wens van tot uitbreiding van J detailhandelmogelijkheden. Weinig tijd Jge realiseert zich dat J weinig tijd heeft in de I lacht op een plaats in de top vijf I 'ffl Europa's grootste meubelbe- I Jnjven. „Daarom gaan we - op I asis van de studie - over twee, I we maanden weer rond de tafel I «ten. Investeringsbeslissingen, I et8 ,et. bedrijf wil nemen, zijn I in a^ankelijk van de oploss- |Jen,^e w°rden aangedragen 00r de problemen die ik net lönVtrf heb' Provincie, maar I ma l Waterstaat' zullen opti- I «eewerken aan de tot- ■««tuiltoniing van de studie." I ,r?,00gê onderkent het belang I stn, i1™ als een van de groot- I LT fe,Vers in Zeeuws-Vlaan- ü-j er als ze gaan uitbrei- ItsnLu Ldat extra werkgele- |oootfflgenbeVSen^00rde M?°PEELAND-C2- ™A pleit voor rotonde op N60 - Bruynzeel Drodukten gbaar bij: E N - Slaapkamermeuc aat 1 - Oostburg 17-455150 ^grafkon"RBilhet delven van Ütendii P begraafplaats in "erker Ji foest gemeente toen Len even slikken *-L granaat op zijn i^u"irdeiwer^het'vermoede- I 'tommenrt weede Wereldoorlog Veel ijs en minder vracht zorgen er voor dat er veel binnenvaartschepen liggen in de haven van Terneuzen. FOTO CAMILE Van onze verslaggever Terneuzen - De hoeveelheid ijs op de vaarwegen houdt ook in Terneuzen veel schepen aan de kant. In de Terneuzense haven liggen momenteel meer binnenschepen dan normaal. Bij de schippersbeurs in Terneuzen waren gisteren 107 schepen ingeschreven. „Maar er kunnen best meer sche pen in Terneuzen liggen want lang niet iedereen is bij ons ingeschreven. Een getal van 130 is zeker niet uitgesloten," aldus een woordvoerder van de schippersbeurs. Schippers zijn bang aanzienlijke schade op te lopen als ze toch met een vracht op pad gaan. „Je loopt zeker snel schade op. Vorige week nog ging een schip van elfhonderd ton met duizend ton tarwe van Terneuzen naar Bergen op Zoom. De schipper kwam vast te zitten in het ijs. Een lek kende machinekamer was het gevolg. Het resultaat is toch dat het schip gerepareerd moet-worden en dat betekent een schadepost voor de schipper.Volgens de woordvoer der van de schippersbeurs is naast de hoeveelheid ijs ook het gebrek aan vracht een oorzaak van de hoeveelheid schepen in de haven van Terneuzen. „Er is momenteel niet zo veel werk. Het een houdt natuurlijk verband met het ander." In Terneuzen zijn in ieder geval nog niet alle ligplaatsen bezet. „Er is nog plaats genoeg. Maar het is goed te zien dat er momenteel meer binnenschepen in Terneuzen liggen." Axel - 'Niemand zou je serieus nemen als je zou voorstellen Schiphol om te ploegen om er een bos aan te planten. Maar als erover gesproken wordt kostbare landbouwgrond te ontpolderen, kijkt niemand daar vreemd van op'. Discussie over ontpoldering is alleen daarom al een 'waanzinnige gedachte'. Dat hield G. Doornbos, voorzit ter van de boeren- en tuinders organisatie LTO-Nederland, gisteravond ongeveer honderd leden van de landbouworgani satie 3 ZLO Oost-Zeeuws- Vlaanderen voor op een bijeen komst in De Halle in Axel. Doornbos zegde zo zonder dat woord te gebruiken toe er in politiek Den Haag voor te plei ten dat de ontpoldering ter compensatie van de verdieping van de Westerschelde wordt tegengehouden. Doornbos sprak schande van het plan voor ontpolderingen in Zeeuws-Vlaanderen aan het eind van een inleiding waarin hij een aantal ontwikkelingen in de land- en tuinbouw schet ste. De landbouw-voorman constateerde dat deze economi sche sectoren in Nederland niet goed liggen. De individuele boer kan bij de bevolking nog wel op populariteit rekenen, voor de totale sector ligt dat totaal anders. „We worden opgezadeld met het imago dat we veel geld kosten, niet van deze tijd zijn en in verval. Daar moeten we van af. We zullen ons moeten laten zien als groe pering die er wel degelijk moet zijn in Nederland." Van onze verslaggever Terneuzen - Het Bewoners platform Binnenstad is druk bezig met een plan om het Pasterbos (tussen Dijkstraat en Donze Visserstraat) weer leefbaar te maken. Daarmee hangt samen de actie 'Kom je wonen', wat een aantal ideeën behelst om de leegstand in de binnenstad tegen te gaan. Het Pasterbos is nu nog een plek waar junks en dealers geregejd overlast veroorzaken voor de bewoners. Het platform is van mening dat daar een eind aan gemaakt kan worden door op de drie toegangswegen hekken te plaatsen. Alleen bewoners, poli tie en openbare werken zouden een sleutel moeten krijgen. Het punt is alleen dat een stuk open bare weg niet een-twee-drie is af te sluiten voor het publiek. Daar zijn procedures voor nodig. Maar Bert Kaiser en Peter Clijsen zijn namens het platform optimis tisch. „Het gaat niet om metershoge hekwerken," zegt Kaiser. „En voor wat de openbare weg betreft, wie hier niet woont, heeft hier eigenlijk ook niets te zoeken. Er valt hier verder ook niets te zien." Clijsen: „Tot voor enkele jaren geleden was het een bere gezellige plek in het centrum. Er werden feestjes en barbeques voor de omwonenden georgani seerd. Maar die mensen zijn er niet meer, ze zijn allemaal weg gejaagd." Die bewoners moeten weer terug komen, zo vindt het platform, dat zich in dat opzicht gesteund ziet door de gemeente en de woning bouwvereniging. Om dat te kun nen realiseren zijn volgens Kaiser bepaalde 'prikkels' nodig. „De flats aan de Alvarezlaan gaan gesloopt worden. Nou, van die 93 bewoners moet toch wel een aan tal zijn dat in de binnenstad wil wonen. Ik heb inmiddels al met een aantal instanties gesproken over hoe we het voor de mensen van buiten het centrum aantrek kelijk kunnen maken om naar de binnenstad te komen. De woningbouw heeft anderhalve maand huur kwijtschelding toe gezegd. Een ondernemer heeft dertig procent korting op behang en voor tweehonderd gulden aan plafondverf in het vooruitzicht gesteld. Ook de gemeente heeft enthousiast op het plan gere ageerd. Het moet alleen nog ver der worden uitgewerkt." Het Bewonersplatform Binnen stad hoopt voor 1 april met een concreet plan naar de gemeente te kunnen stappen. WOENSDAG 14 FEBRUARI 1996 DEEL 1 Beloning tijdens carnaval Aardenburg Van onze verslaggever Aardenburg - De werkgroep '-25% Verkeersslachtoffers West-Zeeuws-Vlaanderen' houdt tijdens carnaval een ludieke actie in Aardenburg opi feestvierders ervan te doordringen dat alcoholgebruik en verkeersdeelname niet samengaan. Onder het motto 'Een ware zot maakt niks kapot' wil de werk groep benadrukken dat carna val een prachtig feest is, maar dat het voor iedereen in het 'Uulehat' leuk moet blijven en er dus geen plaats is, voor rij den onder invloed. Tijdens de carnavalsstoet in Aardenburg, zaterdag 17 februari, en tussen 13.00 en 18.00 uur in de kroegen, reiken vrijwilligers van de afdeling Zeeuws-Vlaanderen van Veilig Verkeer Nederland (WH) medailles uit aan alle chauffeurs die tijdens carnaval hun' verantwoordelijkheid nemen. Ze lopèn vergezeld van een fotograaf door de straten van Aardenburg en doen ook de cafés aan. Feestvierders die zich aan de regels houden (wel licht onder de lijfspreuk: 'Ik rijd niet. Ik moet nog drinken') worden op de foto gezet en kunnen die vervolgens in de medaille stop pen. Verder rijdt de verkeers- voorlichtingsbus van WH mee in de Aardenburgse optocht om de verkeersveiligheid posi tief onder de aandacht te bren gen. Naast het belonen van 'ver standige zotten' wil de werk groep in deze feestelijke tijd van het jaar ook het belang van alcoholvrije verkeersdeelname onder de aandacht brengen. De hoop is, dat deze publieks vriendelijke, ludieke actie de minder verstandige chauffeurs aan het denken zet over hun gedrag. Van onze Haagse redactie Den Haag - De Tweede Kamer wil maximaal financieel toe zicht houden op de aanleg van de Westerschelde Oeververbin ding (WOV), de ruim zes kilometer lange tunnel die Ellewouts- dijk moet verbinden met Terneuzen. Dat heeft de vaste kamercom missie voor Verkeer en Waters taat gisteren op voorstel van de coalitiepartijen PvdA', D.66 en WD besloten. Minister Jorrits ma (Verkeer en Waterstaat) zal de Kamer van alle voor de tun nelbouw relevante beslissingen op de hoogte moeten stellen. Zo moeten bijvoorbeeld de komen de maanden ontwerp-contrac- ten worden voorgelegd. Om deze te beoordelen krijgt de commis sie voor Verkeer en Waterstaat assistentie van de financieel veel beter onderlegde commissie voor de rijksuitgaven. Deze procedure is niet ingege ven door wantrouwen maar vooral door voorzichtigheid, aldus het D66-kamerlid Van 't Riet. VVD'er Jos van Rey, voor zitter van de commissie voor rijksuitgaven, benadrukt dat het doodnormaal is zijn commissie voor de bouw van de tunnel in té schakelen. „Voor een project van 1.7 mil jard gulden lijkt me dat een logische stap." De grote fracties in de Kamer staan allemaal positief tegen over het plan om de zes kilome ter lange tunnel onder de Wes terschelde te boren. Maar geen van hen wil zich nu al wagen aan een eindoordeel. „Eerst wil len wij inzage krijgen in alle relevante stukken," zegt het PvdA-kamerlid Lilipaly. Zo wil de Kamer onder andere de ver- voersprognoses bekijken waar op het besluit tot de bouw van de tunnel is gebaseerd. Van 't Riet: „Ik wil daar eerst het mij ne van weten voordat ik het groene licht geef." Lilipaly: „Natuurlijk moet ook bekeken worden of het financierings- voorstel van het Rijk en de pro- Door Cees Maas Middelburg - Bestuurlijke kringen in Zeeland hebben gisteren niet al te aangedaan gereageerd op het nieuws dat Goeree-Overflakkee niet bij Zeeland wordt ingedeeld. Goeree was welkom geweest, maar Zeeland wordt er niet slechter op en we gaan gewoon verder, zo is de sfeer. De Goereese druiven zijn niet al zuur en van een bestuurlijke kater is in Middelburg nauwe lijks sprake. Gisteren werd in Den Haag het wetsvoorstel om een stadsprovincie Rotterdam te vormen, teruggetrokken, wat automatisch inhoudt dat Goeree dan niet bij Zeeland zal komen. Want Rotterdam wilde Goeree niet en het voormalige 'eiland was gedoemd als een soort van wormvormig aanhangsel onder de vernieuwde provincie Zuid- Holland te bungelen. Zeeland kon Goeree krijgen, oordeelde het kabinet. Hoera, zei Zeeland. Waarna de bevolking van Rot terdam in een volksraadpleging massaal 'nee' zei tegen de vor ming van de stadsprovincie. Wat weer tot gevolg had dat gisteren het wetsvoorstel werd ingetrok ken. „Ik hoop," zegt de Zeeuwse WD-gedeputeerde Van Zwie ten in een reactie, „dat er voor Goeree nu een stabielere periode komt, want door dit alles is er wel veel onrust ontstaan bij bestuurders en bevolking. Maar voor Zeeland verandert er niets, wij worden er niet slechter van, we gaan gewoon door." Gedeputeerde Van Zwieten denkt dat een rustperiode van vijf jaar wel op zijn plaats is. Hij is niet teleurgesteld door het Haagse besluit, zegt hij. „Nee, ik vond het logisch dat Goeree bij ons zou komen gezien de situatie en wij wilden ze met open armen welkom heten, maar ik ben nooit voor annexatie geweest en laten we wel wezen: het enthou siasme op Goeree was nooit groot. Men was daar door de nood gedwongen, maar zelf zei den ze dat ze gelukkiger waren als ze bij Zuid-Holland konden blijven als daar niets zou veran deren. Dus voor Goeree is het geen slecht besluit." Een groot voorstander van samenvoeging was ook de voor man van de SGP-statenfractie, de Terneuzenaar Kolijn. Politie ke motieven speelden ook mee in die wens, want de achterban van de Staatkundig Gereformeerden op Goeree is groot. Door samenvoeging zou de Zeeuwse fractie in de Staten betekenend aan zetels winnen. Maar ook statenlid Kolijn is niet teleurgesteld, zo blijkt. Kolijn: „Dat komt omdat wij pas voor standers werden toen de zaak in beweging kwam. Daarvoor heeft niemand ons gehoord. Het is ook nooit een vurige wens geweest die met geweld'moest worden afgedwongen. Er speelden inderdaad politieke motieven mee, maar ook nog iets anders. Vijftien jaar geleden was dit ook aan de orde en toen werd er van alle kanten geroepen dat Zee land 'landjepik' speelde. Maar wij kregen signalen dat men op Goeree dacht niet welkom te zijn. En nu dat dus weer aan de orde kwam en uit een bezoek van ons op Goeree bleek dat de meerderheid van onze achter ban daar voor samenvoeging was, zijn we het idee gaan steu nen." Kolijn denkt dat de zaak echter toeh in beweging zal blijven, ook nu het wetsvoorstel is terug getrokken. „Want de oorzaak van dat wetsvoorstel ligt er nog, de bestuurlijke problemen in de provincie zijn opgelost dus ze zullen toch iets moeten doen." Eén man ziet een streep getrok ken door een paar politieke plannen. Alex Dijkwel van D66. Toen hij na de verkiezingen niet meer terug kwam als gedepu teerde, noemde hij het nieuwe college van GS steevast een 'interim-college'. Hij zinspeelde daarmee op vervroegde verkie zingen van de Staten, die uitge schreven zouden worden als Goeree erbij kwam. D66, dat fors verloor bij de vorige verkie zingen, hoopte op een herkan sing, maar zal nu gewoon op de volgende verkiezingen moeten wachten. vincie wel klopt." Onduidelijk is wanneer het kabinet een eindoordeel over de tunnel zal geven. Minister Jor ritsma wil het liefst voor de zomer alles rond hebben. Naar verluidt zou 1 juli voor haar de deadline zijn. Heeft de Kamer voor die datum haar fiat niet gegeven dan zouden verschillen de offertes en contracten met aannemers komen te vervallen. De kamerleden willen zich ech ter niet laten opjagen. Zij willen eerst inzage in alle ontwerp- contracten. Naar alle waar schijnlijkheid gebeurt dat ach ter gesloten deuren. „Jorritsma is doodsbang dat vertrouwelijke gevens uitlekken, bijvoorbeeld offertes van aannemers. Dat zou het Rijk al snel enkele miljoenen guldens kunnen kosten," aldus een ingewijde. Als Jorritsma de ontwerp-con- tracten de Kamer heeft toege zonden, moet de commissie voor de rijksuitgaven zich erover buigen. Jorritsma zal vervolgens schriftelijke vragen moeten beantwoorden. Pas daarna is het 'dossier WOV' rijp voor een openbaar debat.in de Tweede Kamer. Van onze verslaggever Terneuzen - Politie en justitie hebben een nieuw wapen in de strijd geworpen om opge legde verboden om de Terneu zense binnenstad te betreden beter te laten naleven. Wie voor de eerste keer een straatverbod wordt opgelegd, krijgt tevens een schriftelijk bevel om zich in een bepaald tijdvak niet meer in de binnen stad te vertonen. Doet men dit toch dan volgt proces-verbaal wegens het niet 'voldoen aan een bevel of vordering'. Volgens het Wetboek van Straf recht is dit een misdrijf, dat zwaarder wordt bestraft dan een overtreding van de Algeme ne Politie Verordening, zoals de procedure tot nu toe was. De nieuwe werkwijze kadert in de onlangs gestarte actie 'Houd greep', die moet leiden tot een leefbare Terneuzense binnen stad. Deze vrij nieuwe werkwijze werd^gisteren toegepast bij een 25- en een 24-jarige man, zonder woon- of verblijfplaats, die een eerder opgelegd verbod negeer den. Tevens werd een 18-jarige Terneuzenaar aangehouden voor wie de binnenstad even eens verboden gebied is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15