N K
.jerk
Jetty's
DE STEM
Hulst zoekt oplossingen Morres
Goereese druiven niet al te zuur in Zeeland
;rtshof
Zeeland eist meer informatie over opslag radio-actief afval
Ijs houdt binnenschepen aan de kant
Kamer wil maximaal
financieel toezicht
op aanleg van WOV
I tal m etl> die uitbreiding
Gedeputeerde Staten voeren 'constructief' gesprek met directie meubelgigant
Bewonersplatform werkt aan plan
om Pasterbos leefbaar te maken
Motto actie: 'Een ware
zot maakt niks kapot'
ilsadvertenties.
m
Kindermode
ACHTEN
fSMe.- IJ'»™ »e kerkhof
|<kCto0oPhïen00rl0g-
Landbouw-voorman spreekt
schande over ontpoldering
Jorritsma wil besluit liefst voor de zomer
Zwaardere straf
bij overtreding
binnenstadverbod
6
E)
/vr
Van Wesel
BIT Systemen BV
MAXIM
Dongense Bouw
Maatschappij B v
Van Voorden B V
Fri-d'Or B.V.
Fri-d'Or B.V.
Fri-d'Or B.V.
Mercuri Urval
Thust en Graff
Pomptechn. B.V
let Axxicon B.V.
Fri-d'Or B.V.
Fri-d'Or B.V.
Fri-d'Or B.V.
Fri-d'Or B.V.
Kone Starlift
Interim Techinci
Interim Technici
Interim Technici
Interim Technici
Interim Technici
Outokumpu
PNEM
Fri-Jado
Ziekenhuis Lievensberg
LVP B.V.
MacManiac
MacManiac
vr Ericsson B.V.
Arjan van Dijk Groep BV I
uikers IPDS
IPDS
Routine Organisatie
Automatisering
ering De Gelderlander
'vr Ziekenhuis
Zeeuws-Vlaanderen
Neckermann
Randstad
Tempo-Team
Tempo-Team
GPD Wegvervoer
GPD Wegvervoer
Manpower
Tempo-Team
Tempo-Team
Vedior ASB
VediorASB
Vedior ASB
Vedior ASB
Vedior ASB
igen VediorASB
verker VediorASB
Vedior ASB
Vedior ASB
VediorASB
VediorASB
Vedior ASB
VediorASB
VediorASB
Vedior ASB
Vedior ASB
Vedior ASB
VediorASB
Vedior ASB
VediorASB
VediorASB
Vedior ASB
m, adres en woonplaats naar:
da
reda
aat
ge
t-Brasserie-Zalencentrum
PARKETTMACHER
F. v. Waesberghestraat 50 |J [Q j"
Tel.0114-314096
Zeeland
van onze verslaggever
Middelburg - In een brief aan het
ministerie van Economische Zaken
eist het Zeeuws provinciebestuur
meer informatie over de opslag van
hoog-radio-actief afval bij de Covra
in Borssele.
ne brief is een vertolking van de gevoe
lens die de Zeeuwse Staten eerder deze
maand'in een extra vergadering van een
statencommissie ventileerden.
Algemeen is de opvatting dat de voorlich
ting aan de bevolking onvoldoende is,
aldus de brief. Dat ondergraaft het ver
trouwen en voedt het gevoel .van onge
loofwaardigheid.
De acceptatieplicht van Covra voor
Nederlands radio-actief afval, zo gaat de
brief verder, wil niet zeggen dat er een
blanco cheque op tafel ligt om Zeeland
maar ongelimiteerd vol te pompen met
allerlei gevaarlijke stoffen. Er moet dan
ook een versnelde discussie komen over
de eindberging van het afval en er moeten
bovengrenzen worden gesteld.
Een zeer heikel punt voor het provincie
bestuur en de bevolking van de gemeente
Borsele, is het risico op overstromingen
en de milieugevolgen voor de delta als de
Covra onder water loopt. Toen de Covra
zich vestigde in Zeeland was dat ook een
strijdpunt.
De provincie stelt nu vast dat, evenals in
1989, de verplichte milieu-effectenrap-
portage niet ingaat op de gevolgen van
een overstroming van het opslaggebouw.
De rapportage constateert alleen dat de
risico's voor de mens 'onder het maximaal
toelaatbaar voor individueel risico ligt, in
het onwaarschijnlijke geval van een dieet
dat bestaat uit verschillende vissen'.
Verder eist het provinciebestuur meer
informatie over de verhoogde kans op
risico's omdat er in het Sloegebied ook
zware industrie aanwezig is waarmee
ongelukken kunnen- gebeuren. De
milieurapportage rept evenmin, aldus de
brief, van de risico's van transport van
radio-actieve stoffen.
lelijk door de week overdag en ifl|
:onds in het weekend,
heb je gevoel voor het omgaan
:ht in voorkomende werkzaal*
:en, maak je wel even een a
jaar.
1492, vanuit België 0031-311492
Van onze verslaggever
Hulst - De gemeente Hulst
gaat op korte termijn een
studie verrichten die oplos
singen moet bieden voor de
verkeers- en parkeerpro-
j blemen bij Morres Meubel.
I Provincie Zeeland en
I Rijkswaterstaat werken
mee aan het rapport dat
binnen enkele maanden
onderwerp van nieuwe
onderhandelingen is tussen
gemeente, provincie en
I Morres.
Dat maakte de Zeeuwse gedepu
teerde Bruinooge (economie)
gisteren bekend na afloop van het
onderhoud dat hij had met het
Hulster college van burgemeester
en wethouders en de Morres-
directie.
Bruinooge toog samen met colle-
ji-gedeputeerden Hennekeij
I (verkeer en waterstaat) en Van
Zwieten (ruimtelijke ordening)
naar Hulst om te praten over het
wensenpakket van Morres. Dat
bedrijf- laat toékomstige investe
ringen in Hulst afhangen van wat
provincie en gemeente te bieden
hebben.
Het college van B en W en de
Morres-directie wilden gisteren
geen commentaar geven op het
I verloop van het gesprek met
I Gedeputeerde Staten.
Beleidslijnen
nooge echter, noemde de
I ruim twee uur durende bespre-
1 kingen 'constructief en open',
I hoewel hij niet vooruit wil lopen
I op de resultaten van de voorge-
I nomen, gemeentelijke studie.
I „We hebben kennis genomen van
1 de toekomstwensen van het
bedrijf en. de problemen op een
I rijtje gezet. We zijn tot de conclu-
sie gekomen dat een aantal pun-
a nader onderzocht moet wor-
n, willen we gezamenlijk de
I beleidslijnen verder kunnen uit-
I stippelen,"
19e studie moet volgens Bruin-
I ooge de verkeers- en parkeerpro-
I blemen - vooral ook in relatie tot
I de Hulster binnenstad - in kaart
I hengen. „Om toekomstige inves-
I teringen van Morres in Hulst
I mogelijk te maken, moet een aan-
I tal problemen uit de weg worden
I S°lpen' daar uwrictit in te
I hijgen, is die studie nodig,"
1 aldus Bruinooge die zich niet wil-
I® uitlaten over de wens van
tot uitbreiding van
J detailhandelmogelijkheden.
Weinig tijd
Jge realiseert zich dat
J weinig tijd heeft in de
I lacht op een plaats in de top vijf
I 'ffl Europa's grootste meubelbe-
I Jnjven. „Daarom gaan we - op
I asis van de studie - over twee,
I we maanden weer rond de tafel
I «ten. Investeringsbeslissingen,
I et8 ,et. bedrijf wil nemen, zijn
I in a^ankelijk van de oploss-
|Jen,^e w°rden aangedragen
00r de problemen die ik net
lönVtrf heb' Provincie, maar
I ma l Waterstaat' zullen opti-
I «eewerken aan de tot-
■««tuiltoniing van de studie."
I ,r?,00gê onderkent het belang
I stn, i1™ als een van de groot-
I LT fe,Vers in Zeeuws-Vlaan-
ü-j er als ze gaan uitbrei-
ItsnLu Ldat extra werkgele-
|oootfflgenbeVSen^00rde
M?°PEELAND-C2-
™A pleit voor rotonde op N60
- Bruynzeel
Drodukten
gbaar bij:
E N
- Slaapkamermeuc
aat 1 - Oostburg
17-455150
^grafkon"RBilhet delven van
Ütendii P begraafplaats in
"erker Ji foest gemeente
toen Len even slikken
*-L granaat op zijn
i^u"irdeiwer^het'vermoede-
I 'tommenrt weede Wereldoorlog
Veel ijs en minder vracht zorgen er voor dat er veel binnenvaartschepen liggen in de haven van Terneuzen.
FOTO CAMILE
Van onze verslaggever
Terneuzen - De hoeveelheid ijs op de vaarwegen
houdt ook in Terneuzen veel schepen aan de kant.
In de Terneuzense haven liggen momenteel meer
binnenschepen dan normaal.
Bij de schippersbeurs in Terneuzen waren gisteren 107
schepen ingeschreven. „Maar er kunnen best meer sche
pen in Terneuzen liggen want lang niet iedereen is bij ons
ingeschreven. Een getal van 130 is zeker niet uitgesloten,"
aldus een woordvoerder van de schippersbeurs.
Schippers zijn bang aanzienlijke schade op te lopen als ze
toch met een vracht op pad gaan. „Je loopt zeker snel
schade op. Vorige week nog ging een schip van elfhonderd
ton met duizend ton tarwe van Terneuzen naar Bergen op
Zoom. De schipper kwam vast te zitten in het ijs. Een lek
kende machinekamer was het gevolg. Het resultaat is toch
dat het schip gerepareerd moet-worden en dat betekent
een schadepost voor de schipper.Volgens de woordvoer
der van de schippersbeurs is naast de hoeveelheid ijs ook
het gebrek aan vracht een oorzaak van de hoeveelheid
schepen in de haven van Terneuzen. „Er is momenteel
niet zo veel werk. Het een houdt natuurlijk verband met
het ander." In Terneuzen zijn in ieder geval nog niet alle
ligplaatsen bezet. „Er is nog plaats genoeg. Maar het is
goed te zien dat er momenteel meer binnenschepen in
Terneuzen liggen."
Axel - 'Niemand zou je serieus nemen als je zou voorstellen
Schiphol om te ploegen om er een bos aan te planten. Maar als
erover gesproken wordt kostbare landbouwgrond te ontpolderen,
kijkt niemand daar vreemd van op'. Discussie over ontpoldering
is alleen daarom al een 'waanzinnige gedachte'.
Dat hield G. Doornbos, voorzit
ter van de boeren- en tuinders
organisatie LTO-Nederland,
gisteravond ongeveer honderd
leden van de landbouworgani
satie 3 ZLO Oost-Zeeuws-
Vlaanderen voor op een bijeen
komst in De Halle in Axel.
Doornbos zegde zo zonder dat
woord te gebruiken toe er in
politiek Den Haag voor te plei
ten dat de ontpoldering ter
compensatie van de verdieping
van de Westerschelde wordt
tegengehouden.
Doornbos sprak schande van
het plan voor ontpolderingen in
Zeeuws-Vlaanderen aan het
eind van een inleiding waarin
hij een aantal ontwikkelingen
in de land- en tuinbouw schet
ste. De landbouw-voorman
constateerde dat deze economi
sche sectoren in Nederland niet
goed liggen. De individuele
boer kan bij de bevolking nog
wel op populariteit rekenen,
voor de totale sector ligt dat
totaal anders. „We worden
opgezadeld met het imago dat
we veel geld kosten, niet van
deze tijd zijn en in verval. Daar
moeten we van af. We zullen
ons moeten laten zien als groe
pering die er wel degelijk moet
zijn in Nederland."
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het Bewoners
platform Binnenstad is druk
bezig met een plan om het
Pasterbos (tussen Dijkstraat
en Donze Visserstraat) weer
leefbaar te maken. Daarmee
hangt samen de actie 'Kom je
wonen', wat een aantal ideeën
behelst om de leegstand in de
binnenstad tegen te gaan.
Het Pasterbos is nu nog een plek
waar junks en dealers geregejd
overlast veroorzaken voor de
bewoners. Het platform is van
mening dat daar een eind aan
gemaakt kan worden door op de
drie toegangswegen hekken te
plaatsen. Alleen bewoners, poli
tie en openbare werken zouden
een sleutel moeten krijgen. Het
punt is alleen dat een stuk open
bare weg niet een-twee-drie is af
te sluiten voor het publiek. Daar
zijn procedures voor nodig. Maar
Bert Kaiser en Peter Clijsen zijn
namens het platform optimis
tisch.
„Het gaat niet om metershoge
hekwerken," zegt Kaiser. „En
voor wat de openbare weg
betreft, wie hier niet woont, heeft
hier eigenlijk ook niets te zoeken.
Er valt hier verder ook niets te
zien." Clijsen: „Tot voor enkele
jaren geleden was het een bere
gezellige plek in het centrum. Er
werden feestjes en barbeques
voor de omwonenden georgani
seerd. Maar die mensen zijn er
niet meer, ze zijn allemaal weg
gejaagd."
Die bewoners moeten weer terug
komen, zo vindt het platform, dat
zich in dat opzicht gesteund ziet
door de gemeente en de woning
bouwvereniging. Om dat te kun
nen realiseren zijn volgens Kaiser
bepaalde 'prikkels' nodig. „De
flats aan de Alvarezlaan gaan
gesloopt worden. Nou, van die 93
bewoners moet toch wel een aan
tal zijn dat in de binnenstad wil
wonen. Ik heb inmiddels al met
een aantal instanties gesproken
over hoe we het voor de mensen
van buiten het centrum aantrek
kelijk kunnen maken om naar de
binnenstad te komen. De
woningbouw heeft anderhalve
maand huur kwijtschelding toe
gezegd. Een ondernemer heeft
dertig procent korting op behang
en voor tweehonderd gulden aan
plafondverf in het vooruitzicht
gesteld. Ook de gemeente heeft
enthousiast op het plan gere
ageerd. Het moet alleen nog ver
der worden uitgewerkt."
Het Bewonersplatform Binnen
stad hoopt voor 1 april met een
concreet plan naar de gemeente
te kunnen stappen.
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1996 DEEL 1
Beloning tijdens carnaval Aardenburg
Van onze verslaggever
Aardenburg - De werkgroep '-25% Verkeersslachtoffers
West-Zeeuws-Vlaanderen' houdt tijdens carnaval een
ludieke actie in Aardenburg opi feestvierders ervan te
doordringen dat alcoholgebruik en verkeersdeelname niet
samengaan.
Onder het motto 'Een ware zot
maakt niks kapot' wil de werk
groep benadrukken dat carna
val een prachtig feest is, maar
dat het voor iedereen in het
'Uulehat' leuk moet blijven en
er dus geen plaats is, voor rij
den onder invloed.
Tijdens de carnavalsstoet in
Aardenburg, zaterdag 17
februari, en tussen 13.00 en
18.00 uur in de kroegen, reiken
vrijwilligers van de afdeling
Zeeuws-Vlaanderen van Veilig
Verkeer Nederland (WH)
medailles uit aan alle
chauffeurs die tijdens carnaval
hun' verantwoordelijkheid
nemen.
Ze lopèn vergezeld van een
fotograaf door de straten van
Aardenburg en doen ook de
cafés aan. Feestvierders die
zich aan de regels houden (wel
licht onder de lijfspreuk: 'Ik
rijd niet.
Ik moet nog drinken') worden
op de foto gezet en kunnen die
vervolgens in de medaille stop
pen. Verder rijdt de verkeers-
voorlichtingsbus van WH mee
in de Aardenburgse optocht
om de verkeersveiligheid posi
tief onder de aandacht te bren
gen.
Naast het belonen van 'ver
standige zotten' wil de werk
groep in deze feestelijke tijd
van het jaar ook het belang van
alcoholvrije verkeersdeelname
onder de aandacht brengen.
De hoop is, dat deze publieks
vriendelijke, ludieke actie de
minder verstandige chauffeurs
aan het denken zet over hun
gedrag.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De Tweede Kamer wil maximaal financieel toe
zicht houden op de aanleg van de Westerschelde Oeververbin
ding (WOV), de ruim zes kilometer lange tunnel die Ellewouts-
dijk moet verbinden met Terneuzen.
Dat heeft de vaste kamercom
missie voor Verkeer en Waters
taat gisteren op voorstel van de
coalitiepartijen PvdA', D.66 en
WD besloten. Minister Jorrits
ma (Verkeer en Waterstaat) zal
de Kamer van alle voor de tun
nelbouw relevante beslissingen
op de hoogte moeten stellen. Zo
moeten bijvoorbeeld de komen
de maanden ontwerp-contrac-
ten worden voorgelegd. Om deze
te beoordelen krijgt de commis
sie voor Verkeer en Waterstaat
assistentie van de financieel
veel beter onderlegde commissie
voor de rijksuitgaven.
Deze procedure is niet ingege
ven door wantrouwen maar
vooral door voorzichtigheid,
aldus het D66-kamerlid Van 't
Riet. VVD'er Jos van Rey, voor
zitter van de commissie voor
rijksuitgaven, benadrukt dat het
doodnormaal is zijn commissie
voor de bouw van de tunnel in té
schakelen.
„Voor een project van 1.7 mil
jard gulden lijkt me dat een
logische stap."
De grote fracties in de Kamer
staan allemaal positief tegen
over het plan om de zes kilome
ter lange tunnel onder de Wes
terschelde te boren. Maar geen
van hen wil zich nu al wagen
aan een eindoordeel. „Eerst wil
len wij inzage krijgen in alle
relevante stukken," zegt het
PvdA-kamerlid Lilipaly. Zo wil
de Kamer onder andere de ver-
voersprognoses bekijken waar
op het besluit tot de bouw van
de tunnel is gebaseerd. Van 't
Riet: „Ik wil daar eerst het mij
ne van weten voordat ik het
groene licht geef." Lilipaly:
„Natuurlijk moet ook bekeken
worden of het financierings-
voorstel van het Rijk en de pro-
Door Cees Maas
Middelburg - Bestuurlijke
kringen in Zeeland hebben
gisteren niet al te aangedaan
gereageerd op het nieuws dat
Goeree-Overflakkee niet bij
Zeeland wordt ingedeeld.
Goeree was welkom geweest,
maar Zeeland wordt er niet
slechter op en we gaan
gewoon verder, zo is de sfeer.
De Goereese druiven zijn niet al
zuur en van een bestuurlijke
kater is in Middelburg nauwe
lijks sprake. Gisteren werd in
Den Haag het wetsvoorstel om
een stadsprovincie Rotterdam te
vormen, teruggetrokken, wat
automatisch inhoudt dat Goeree
dan niet bij Zeeland zal komen.
Want Rotterdam wilde Goeree
niet en het voormalige 'eiland
was gedoemd als een soort van
wormvormig aanhangsel onder
de vernieuwde provincie Zuid-
Holland te bungelen. Zeeland
kon Goeree krijgen, oordeelde
het kabinet. Hoera, zei Zeeland.
Waarna de bevolking van Rot
terdam in een volksraadpleging
massaal 'nee' zei tegen de vor
ming van de stadsprovincie. Wat
weer tot gevolg had dat gisteren
het wetsvoorstel werd ingetrok
ken.
„Ik hoop," zegt de Zeeuwse
WD-gedeputeerde Van Zwie
ten in een reactie, „dat er voor
Goeree nu een stabielere periode
komt, want door dit alles is er
wel veel onrust ontstaan bij
bestuurders en bevolking. Maar
voor Zeeland verandert er niets,
wij worden er niet slechter van,
we gaan gewoon door."
Gedeputeerde Van Zwieten
denkt dat een rustperiode van
vijf jaar wel op zijn plaats is. Hij
is niet teleurgesteld door het
Haagse besluit, zegt hij. „Nee, ik
vond het logisch dat Goeree bij
ons zou komen gezien de situatie
en wij wilden ze met open armen
welkom heten, maar ik ben
nooit voor annexatie geweest en
laten we wel wezen: het enthou
siasme op Goeree was nooit
groot. Men was daar door de
nood gedwongen, maar zelf zei
den ze dat ze gelukkiger waren
als ze bij Zuid-Holland konden
blijven als daar niets zou veran
deren. Dus voor Goeree is het
geen slecht besluit."
Een groot voorstander van
samenvoeging was ook de voor
man van de SGP-statenfractie,
de Terneuzenaar Kolijn. Politie
ke motieven speelden ook mee in
die wens, want de achterban van
de Staatkundig Gereformeerden
op Goeree is groot.
Door samenvoeging zou de
Zeeuwse fractie in de Staten
betekenend aan zetels winnen.
Maar ook statenlid Kolijn is niet
teleurgesteld, zo blijkt. Kolijn:
„Dat komt omdat wij pas voor
standers werden toen de zaak in
beweging kwam. Daarvoor heeft
niemand ons gehoord. Het is ook
nooit een vurige wens geweest
die met geweld'moest worden
afgedwongen. Er speelden
inderdaad politieke motieven
mee, maar ook nog iets anders.
Vijftien jaar geleden was dit ook
aan de orde en toen werd er van
alle kanten geroepen dat Zee
land 'landjepik' speelde. Maar
wij kregen signalen dat men op
Goeree dacht niet welkom te
zijn. En nu dat dus weer aan de
orde kwam en uit een bezoek
van ons op Goeree bleek dat de
meerderheid van onze achter
ban daar voor samenvoeging
was, zijn we het idee gaan steu
nen."
Kolijn denkt dat de zaak echter
toeh in beweging zal blijven,
ook nu het wetsvoorstel is terug
getrokken. „Want de oorzaak
van dat wetsvoorstel ligt er nog,
de bestuurlijke problemen in de
provincie zijn opgelost dus ze
zullen toch iets moeten doen."
Eén man ziet een streep getrok
ken door een paar politieke
plannen. Alex Dijkwel van D66.
Toen hij na de verkiezingen niet
meer terug kwam als gedepu
teerde, noemde hij het nieuwe
college van GS steevast een
'interim-college'. Hij zinspeelde
daarmee op vervroegde verkie
zingen van de Staten, die uitge
schreven zouden worden als
Goeree erbij kwam. D66, dat
fors verloor bij de vorige verkie
zingen, hoopte op een herkan
sing, maar zal nu gewoon op de
volgende verkiezingen moeten
wachten.
vincie wel klopt."
Onduidelijk is wanneer het
kabinet een eindoordeel over de
tunnel zal geven. Minister Jor
ritsma wil het liefst voor de
zomer alles rond hebben. Naar
verluidt zou 1 juli voor haar de
deadline zijn. Heeft de Kamer
voor die datum haar fiat niet
gegeven dan zouden verschillen
de offertes en contracten met
aannemers komen te vervallen.
De kamerleden willen zich ech
ter niet laten opjagen. Zij willen
eerst inzage in alle ontwerp-
contracten. Naar alle waar
schijnlijkheid gebeurt dat ach
ter gesloten deuren. „Jorritsma
is doodsbang dat vertrouwelijke
gevens uitlekken, bijvoorbeeld
offertes van aannemers. Dat zou
het Rijk al snel enkele miljoenen
guldens kunnen kosten," aldus
een ingewijde.
Als Jorritsma de ontwerp-con-
tracten de Kamer heeft toege
zonden, moet de commissie voor
de rijksuitgaven zich erover
buigen. Jorritsma zal vervolgens
schriftelijke vragen moeten
beantwoorden. Pas daarna is het
'dossier WOV' rijp voor een
openbaar debat.in de Tweede
Kamer.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Politie en justitie
hebben een nieuw wapen in
de strijd geworpen om opge
legde verboden om de Terneu
zense binnenstad te betreden
beter te laten naleven.
Wie voor de eerste keer een
straatverbod wordt opgelegd,
krijgt tevens een schriftelijk
bevel om zich in een bepaald
tijdvak niet meer in de binnen
stad te vertonen. Doet men dit
toch dan volgt proces-verbaal
wegens het niet 'voldoen aan een
bevel of vordering'.
Volgens het Wetboek van Straf
recht is dit een misdrijf, dat
zwaarder wordt bestraft dan
een overtreding van de Algeme
ne Politie Verordening, zoals de
procedure tot nu toe was. De
nieuwe werkwijze kadert in de
onlangs gestarte actie 'Houd
greep', die moet leiden tot een
leefbare Terneuzense binnen
stad.
Deze vrij nieuwe werkwijze
werd^gisteren toegepast bij een
25- en een 24-jarige man, zonder
woon- of verblijfplaats, die een
eerder opgelegd verbod negeer
den. Tevens werd een 18-jarige
Terneuzenaar aangehouden
voor wie de binnenstad even
eens verboden gebied is.