Speelgoedbranche in de problemen nvast&t» rtsessSS Druk op Nederlandse landbouw doet emigratiestroom groeien sSSftïirasss *UARM996 A71 deSTEM Staatsbosbeheer moet het bos aan de man brengen ECONOMIE A8 Multinationals tarten de Schepper ZATERDAG 10 FEBRUARI 1996 ill Street 08/02 09/02 d signal 54* 55'/, r brands 46* 46% r.tel.tel 67% m co corp 71% 72 co ine. 31% 31% company 53 52% il. steel 15% 15% ng co 79% 81% ington sfe 83% 83% .pacific 19% 19% vron 53% 54% juita 13% 13% /sier 56% 57% corp 75 75% s.edison 34% 341/, t.equipm. 75% 74 lont nemours 79% 77 v chemical 78 78% itman kodak 76 75 ion corp 82% 83% d motor 29% 30% i. electric 79% 78 i. motors 51% 52% odyear 48 49% wlett-pack. 91 90% bus.mach. 113% 114% industries 25% 26 n airlines 31% 31% n 38% 38% cdonnell 90% 89% èrek co. 70 70% pbil oil 115% 113% nega financ. 33 31% lilips 41% 40% yal dutch 142% 142 >ars roebuck 44 44% xaco ine. 81% 82 aveiers 65% 65% nited techn. 104% 102% (estinghouse 19% 19%.' /hitman corp 24 23 /oolworth 12 12% Goud Goud onbewerkt 21,370-21,970 bewerkt 23,570 Zilver Zilver onbewerkt 265-335 bewerkt 380 vorige koers slotkoers gisteren laten bieden exclaim ex dividend gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 663 2,30 2,70 370 1,30 1,50 438 4,50 4,40 416 0,80 0,70 606 1,00 0,90 645 0,50 0,50 2040 0,40 a 0,30 666 9,00 a 8,10 1342 5,20 4,50 3349 2,60 2,10 892 1,10 a 0,80 923 0,50 0,30 416 4,80 4,70 1519 1,40 1,20 1664 2,60 2,50 2758 5,00 5,30 373 1,30 1,40 376 3,80 a 4,10 568 24,50 25,20 b 430 8,40 8,00 720 1,50 1.70 404 1,40 1,50 374 1,90 2,00 697 0,50 a 0,60 418 3,20 3,70 383 1,40 1,20 578 4,00 a 3,50 1347 3,4Q: 2,70 1369 1,80 1,40 750 0,90 0,70 939 5,00 4,50 594 2,60 2,30 690 1069 1,30 6,60 1,00 6,00 524 0,90 1,00 764 1,40 1,50 392 2,20 2,30 1258 3,30 3,50 1312 0,40 0,60 395 1,30 1,40 600 12,40 11,00 392 1,00 a 0,80 406 1,90 1-70 1403 3,90 4,00 a 569 2,60 1,60 1165 9,60 8,80 b 390 0,60 0,60 717 3,10 3,80 a 630 0,40 0,40 770 0,20 0,40 noorRobVunderink 7netermeer/Keulen/Nijmegen Het gaat niet goed met de Nederlandse speelgoedbran- he De branche-organisatie Gebra in Zoetermeer houdt het voor 1995 voorlopig op eenzelfde resultaat als het iaar ervoor, nissr do V3n oor- 'nrong Amerikaanse speel- goedgigant Toys 'R' Us komt „et somberder nieuws. Het Europese hoofdkwartier in Keulen meldt voor de Neder landse speelgoedmarkt een terugval van de omzet (in geld) met 4 tot 5 procent. Toys 'R' Us zond eerder deze I maand al een duidelijk signaal uit waaruit iets bleek over de Te in de branche. Het con- I Cern kondigde aan wereldwijd 25 winkels te zullen sluiten, waarvan 10 in Europa. Tot dus ver heeft het bedrijf nog geen duidelijkheid verschaft over de vraag of bij die tien Europese filialen ook een of meer van de negen vestigingen zullen zijn die sinds oktober 1993 in Nederland de deuren hebben geopend. De oorspronkelijke plannen van I Toys 'R' Us om in Nederland 15 tot 20 zaken te openen zijn inmiddels in het gunstigste geval in de ijskast beland. De leiding van Toys 'R' Us in Keulen, waar de Nederlander P. Buurdon de scepter zwaait, geeft nu toe zich I te hebben verkeken op de Neder landse markt. De Amerikanen dachten met grote winkels een I doorbraak te kunnen bereiken. „Daar kun je vraagtekens bij I zetten", geeft het Europese management nu toe. Verklaring? „De dichtheid van de markt en de sterk ingesleten gewoonte van de Nederlandse consument om 1 'downtown' te winkelen." Merkwaardig De krimpende markt is een merkwaardig gegeven, vooral gezien het feit dat het geboorte cijfer in Nederland de laatste tien jaar niet is gedaald. Direc- I teur Henk van Dorst van de Ver eniging Gebra (gemengde bran- I che) ziet de voornaamste oor- I zaak van de malaise in de zui- I nigheid van de prijsbewuste I Nederlander. Dan is er de spaar- I loonregeling, die miljarden voor I een periode van vier jaar aan de I markt heeft onttrokken. Boven- dien heeft de koopkracht vol- I gens Van Dorst als gevolg van leen hausse in gemeentelijke I heffingen een flinke dreun 'Nederlandse consument is zuinig en houdt niet van enorme stellages met speelgoed'. ■Ook in Duitsland is de markt Ivoor speelgoed gekrompen, is Toys 'R' Us, zij het iets I minder dan in Nederland. De cijfers in Zwitserland zijn juist weer slechter. De komst van de Amerikaanse speelgoedreus had de voornaam ste spelers op de Nederlandse markt in 1993 al gemobiliseerd. Blokker, dat al eigenaar was van Bart Smit, kocht Intertoys en beheerst sindsdien meer dan een kwart van de Nederlandse markt. Bij de verovering van de Neder landse markt gaat het familiebe drijf Blokker overigens niet zachtzinnig te werk. Een derde groep spelers op de markt, de zelfstandige winkeliers, maakt gewag van agressieve overname praktijken. Een winkelier in Malden bij Nijmegen zou ooit voor de keus zijn gesteld: hij kon zijn zaak aan Blokker verkopen of hij kreeg een Intertoys-zaak naast zich. De kleine winkelier zou bakzeil hebben gehaald. Het hoofdkantoor van Blokker in Amsterdam weigert elk com mentaar. Het samengaan onder de Blok ker-paraplu maakte een einde aan de prijzenslag die Bart Smit en Intertoys plachten te voeren. Hun concurrentie is sedertdien 'gecontroleerd'. Een nieuwe prij zenslag ontstond tussen de Blok ker-winkels en Toys 'R' Us. Vol gens het management van de Amerikanen in Keulen hebben zij de siag gewonnen. „Wij heb ben het iets beter gedaan en ons marktaandeel uitgebreid." Dat marktaandeel zou inmiddels tussen de 5 en 7 procent liggen. Adjunct-bedrijfsleider Edward Kersten in De Speelboom in Nij megen maakt de indruk van een lachende derde. „Met dat samengaan van Bart Smit en Intertoys zijn we best tevreden." Zijn tevredenheid geldt het einde van een moor dende concurrentiestrijd tussen de twee giganten waarin menige zelfstandige ondernemer kopje onder ging. Voor Toys 'R' Us is Kersten niet bang. „Die enorme stellages met speelgoed van de vloer tot het plafond, rijen en rijen lang, spreken de Nederlander niet aan. Onze klanten willen aan dacht en uitleg. Die krijgen ze bij ons. Bij die Amerikanen krijg je absoluut geen service. Daar mag je tijdens de feestdagen zelf je cadeautjes gaan staan inpak ken." Bovendien snappen de buiten landers de Nederlandse markt niet. „Wie komt er nu tijdens Sinterklaas met reclame vol kerstmannen." „Inderdaad, maar die fout maken we niet meer", meldt de top van Toys 'R' Us. De negen Nederlandse winkels, op een totaal van 670 winkels in Euro pa, zijn maar goed voor 8 tot 10 procent van de Europese omzet, dus hadden ze Sinterklaas per ongeluk even over het hoofd gezien. Inmiddels is besloten ook in de verschillende Europese landen meer rekening te houden met de nationale en lokale cultu ren en omstandigheden. Sinter klaas zal dus niet meer aan de aandacht ontsnappen. Weinig ontzag Ook de Blokker-winkels boeze men de Speelboom weinig ont zag in. Kersten: „Als zelfstandi ge zaak kun je je specialiseren. Bij Intertoys en Bart Smit zitten ze vast aan het assortiment dat ze dentraal krijgen toegeleverd. Zij reageren traag op de vraag. Als wij iets willen hebben, stap pen we in de auto en gaan we het halen bij de importeur." Kersten is trots op zijn speciali teit: computerspellen. „Wij zijn ojJ twee na de grootste Sega- FOTO GERARD VERSCHOOTEN dealer van Nederland, na Virgin, in Amsterdam, en een winkel in Zwolle." De Speelboom is aangesloten bij de inkooporganisatie Toy Part ners en kan daardoor ook met de prijzen goed meekomen. „Als een grote keten echter afspraken over kortingen gaat maken met software-huizen, kunnen wij een probleem krijgen", geeft Kersten toe. „Dan moeten wij de klant zien te overtuigen dat hij omwil le van de service bij ons moet kopen. Daar doen wij veel aan. Om de klant alle mogelijkheden van computerspellen te laten zien en horen, hebben wij zelfs dolby-surround." Als het om de prijs gaat, lijkt Toys 'R' Us niet te kloppen: vind je binnen twee weken na een aankoop een advertentie waarin hetzelfde artikel goedkoper wordt aangeboden, dan geeft Toys 'R' Us het verschil terug. en, artikelen, gedichten. Stukadoors- vloerenle3!>- - - oek.Achterdiik 16.4751 EK Oud-Gas- ikadoors- en vloerenleggersbedrijt. Frizzle, Calfven 120,4641 RG Osseni - Ambulant dames- en herenkappers- en visagie. J.J. Service, Calfven 120, 4641 R" drecht. Ambulante handel (mark2. zelfbereide broodjes, snacks, waren en frisdranken en onger (i tweedehands artikelen. Seasons, Irenestraat 28 4744 henhoofd. Detailhandel in dames-w ■bovenkleding. J. Pronk, Kwartier 20,4651 WTStee» n NB. Schoonheidssalon. A W B. Logistiek Adviesburo, Ju» tolbergstr. 3,4797 HM Willemstad NB_ srstrskken van adviezen t.a.v. kkelen van logistieke beheerssys Polyfijn, Hildebrandlaan 89,490'I® I rhout NB. Groothandel inW»1 m aquaria en de tussenhandel in» :n (vnl. pompen, filters e.d.l. a| Lumineus Filmprodukties, I ekstraat 88. 4818 BX Breda. Produce L n documentaire films en P Klussenbedrijf 2,4891 TH D;ieho de van o Pazzo nuiseu t laten) verrichten m.n. acteren en en van- en irgenvan fen van fl.s leiden van I. De Ireda /varen. 4. Accc )erg 60, 4708 omisch- en esbureau. 5 Tholhuijsen 99, 4817 BB 1 gebied van ca. 6. Sligro/Thijs nu« '35 AB Roosendaal. 7. Duimelotje, H-1" Kinderopvang 8. Meti Roo 129,4706 PH bewerking ithandel en ort- en export en, chemische r. I, glas in andere mefc ere bouwmaterialen, ang, schilders- en aa appen, huishoudeli)Ke<, ;v1ijtartikelen en aanVÉ het plaatsen van ierialen, het doen werk. „n licht- n flight-c aedrijf H. Jacobs, Ettans«; Rijsbergen. Klusbedriji verkoop (detailhandel/gas» S£érrf8.4824HRBredakH»; .arrichten van artistieke a acteren en musiceren. bouwen van decors. ht-engeluidstechneKhn aren. r v/„ F1u' telecommunicatie Roosendaal, idaal. Totaalgro g n. Havik 56,4872 WO tot voor kinderen vanu Gedreven door de onzekerhe den in eigen land tonen steeds meer Nederlandse boeren interesse voor emigratie. Voor lichtingsavonden over Cana da, Frankrijk, Denemarken, Portugal en oostelijk Duits land trekken volle zalen. Dui zenden boerengezinnen wik ken en wegen momenteel of hun toekomst elders ligt. Slechts een klein percentage waagt de stap uiteindelijk. Maar de uittocht blijft door- gaan, voorzien de experts. Poor Chris van Alem Zuidlaren - „Als je Pools staatsbur ger wordt, heb je dan wél het recht grond te kopen?" De duidelijk Brabantse tongval in het Noord- Drentse congreszaaltje verraadt dat ze van heinde en verre zijn gekomen. m allemaal met hetzelfde doel: uit zoeken of de door strenge regels /grensde boerenhorizon kan wor sen verlegd. Desnoods ver van huis haard. Als er maar ruimte is, geen u.ttelende overheid en er geld kan "orden verdiend. 7nia ?Ca honderd aanwezigen in het ticn se zaaltie zuigen de informa- ÖniMr j nemarhen, Polen en oostelijk kw Srchg op. Tijdens het vragen- naar- i!efie ziin de og«n voornamelijk fmLi ,pijt gericht Maar zodra het de hr> ®e "e 's afgelopen, drommen boeren rond de inleiders. senaaai u.v Roosendaal, wo d8 en verwerkmp jt detailhandel in- tfe(va„, van glas produkten, glaAen ■re metalen J ffgn, erialen, kui ej. en aannemers!! en •lijke<.d0 if produk' aanverwante PwuvV. glas en gla» sch,|. uitvoeren va riSb°eren iaarUjks have en goed de is nirttereu m elders 0Pnieuw beginnen aüan„ achterhalen- Registreren wordt V nrtereu - J Iers v-a meer gedaan en de oude cij- opvangvoorkindere, J betrouwbaar. Maar dat Roosendaal B.y., Hb4Pvaar(|i'. I gs elhng duidelijk opleeft wordt r PH Roosendaal. D Ba I g beaamd. Absoluut', zegt LTO Vastgoed in Deventer, komt jaar lijks ook met zo'n tweeduizend potentië le emigranten in contact. Zijn organisa tie richt zich op emigratie binnen Euro pa: Frankrijk, Denemarken, oostelijk Duitsland, Polen, Portugal en sinds kort ook Engeland. Dat boeren het hier beu worden, begrijpt hij volkomen. „De landbouw heeft hier politiek afgedaan. Het is onvoorstelbaar hoe de overheid hier met de landbouw - toch niet de geringste bedrijfstak - is omgegaan. In de politiek is niemand meer die gevoel heeft voor de boeren. Wél voor Fokker. Ze zijn hier bezig een geweldig goede bedrijfstak af te bre ken," vertolkt Steinmetz de boerenfrus- tratie. Maar niet alleen de bemoeizucht van de overheid voedt de emigratiedrift. „Het gaat ook om mensen die in Nederland te weinig armslag hebben, voor wie de investeringen hier te zwaar worden. Als je je bedrijf in Nederland liquideert, kun je met dat geld in Canada twee keer zoveel doen", zegt Frans Buysse. Het gaat vooral om melkveehouders en varkenshouders. „Vaak boeren die het in Nederland goed gedaan hebben", zegt Paul Hamilton uit Den Haag, tot voor kort in dienst van de niet meer actieve Stichting Dienstverlening Emigratie Nederland en nu zelfstandig adviseur voor emigratie naar Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Tussen eerste opwelling en definitief besluit verstrijken al gauw drie jaar. Een enkeling maakt meer haast. „Die zijn nog nooit in Canada geweest, gaan een keer kijken, en als ze weer op Schiphol staan, blijkt dat ze daar een bedrijf heb ben gekocht. Dat moedigen wij niet aan", zegt de directeur van Buysse Immigration Consultancy. Nederlanders worden aangetrokken door de lage grondprijzen in Canada die met bedragen van ƒ2.500 per hectare (Alberta) tot 7.500 (Ontario) schril afsteken tegen het Nederland gemiddel de van ƒ43.000 per hectare. „Melkquo tum kost in Nederland vier gulden per liter, daar pakweg eenderde. Varkens voer kost in Canada een schijntje ten opzichte van Nederland, arbeid is er goedkoop. Milieu, daar wordt wel steeds meer naar gekeken, maar er is nog genoeg grond om de mest op uit te rij den." Melkquotum In Europa is Frankrijk runner up als emigratieland voor, vooral jonge, boe ren. De 100 tot 150 Nederlandse boeren die er nu zitten, krijgen dit jaar gezel schap van nog eens 40 tot 50 landgeno ten, zegt Steinmetz van LTO Vastgoed. „En dan heb ik nog een lijst met tussen de 100 en 150 mensen die er vroeger of later ook naar toe willen." Met investe ringen tussen de één ton en anderhalf miljoen en een gemiddelde grondprijs van ƒ6.300 per hectare blijft dit land voor de startende boer betaalbaar. De Franse overheid is royaal voor de jon ge boeren-emigram. „Mijn zwager boert er en als zijn vrouw een landbouwoplei- ding zou gaan volgen, kregen ze zomaar voor niks een extra melkquotum van vijftigduizend kilo. Dus die is maar aan zo'n opleiding begonnen, dat snap je wel", zegt een woordvoerder van LTO Nederland. Denemarken en oostelijk Duitsland beginnen hun aantrekkingskracht op de Nederlandse boer te verliezen. Welis waar voegen zich gemiddeld jaarlijks nog circa veertig Nederlands boeren bij hun twee a driehonderd landgenoten in Denemarken, 'maar de hausse is geweest', meent Steinmetz. „Je kunt er nog goedkoop een bedrijf kopen", zegt Hans de Vries die al tien jaar in Dene marken boert. „Fiscaal is het land een ramp", vat Steinmetz het wurgende Deense belastingregime samen. Boeren 'op afstand', zoals in oostelijk Duitsland en Polen wel mogelijk is, kan in Denemarken niet. Wie koopt, moet op het bedrijf wonen. „Niet succesvol bete kent veel leed", meldt de Nederlandse Landbouwraad in Kopenhagen. De voormalige DDR, waar inmiddels zo'n 250 Nederlandse boeren (evenals in Denemarken meest melkveehouders) naar toe getrokken zijn, is goeddeels 'afgegraasd'. „De krenten zijn uit de pap. In de bedrijven die overblijven, zal heel veel geïnvesteerd moeten worden", waarschuwt de daar woonachtige account manager van de Gelderse Gibo Groep, H. Kampschroër. Steinmetz huivert van de Oost-Duitse handelspraktijken. „In Nederland ken nen we een cleane makelaardij. Afspraak is afspraak. Maar niet in oostelijk Duits land. Als daar een West-Duitser of Oos tenrijker voorbij komt die tienduizend gulden méér biedt, ben je je deal kwijt. Zelfs al sta je op dat moment bij wijze van spreken al op de stoep bij de notaris. Rampzalig is dat." Polen is niet echt in zwang als emigratie- land. Steinmetz schat dat er zich tot dus verre 15 tot 20 Nederlanders gevestigd hebben. „Agro-economisch is het inte ressant, let op voor juridische valkuilen maar fiscaal is het bijna een paradijs", meent mr. Peter de Ruiter van Moret, Ernst en Young. Het taalprobleem is er groter dan in Por tugal, waar de huidige circa honderd Nederlandse tellende boerenkolonie jaarlijks met vijf tot tien groeit. Behalve aan melkveehouders en akkerbouwers biedt dit subtropische land ook een boterham aan bollenkwekers. Engeland Dichter bij huis dient Engeland zich als nieuw emigratieland aan. „Dat is altijd een beetje over het hoofd gezien. De grondprijzen zijn er heel aantrekkelijk, de schaal van de bedrijven is goed. Fis caal is het allemaal wat minder dan bij ons. Wij denken dat het een goed emigra tieland is", meent Steinmetz. De opleving van de emigratie is niet tij delijk, menen Buijsse en Steinmetz. „Zo lang de sanering in Nederland gaande is, zie ik nog heel wat mensen vertrekken", zegt Buijsse. „De uitstroom zal de eerste tien jaar beslist doorgaan. Zeker als de overheid zulke claims blijft leggen op de land bouw. Het is een volslagen onzinnige siuatie", meent Steinmetz. Een reddingsplan voor dikzakken. Als geen ander weet de Ameri kaanse multinational Procter Gamble reclame via de nieuw smedia te bedrijven. Met een publiciteitsoffensief werd op die manier twee jaar geleden al Omo Power van concurrent Unilever tot zinken gebracht. Ditmaal bespeelt de onderne ming de wereldpers met een eigen vondst. Olestra, een vet- soort waarvan de molecuul zo groot is dat hij niet door de poriën van de darmwand past. Onbegrensd schransen zonder één grammetje aan te komen, behoort ineens tot de mogelijk heden. In deze ietwat perverse vinding is 200 miljoen dollar geïnves teerd. Eten zonder dik worden: het gros van de wereldbevol king weet helaas al generaties dit effect te bereiken door dysenterie, tyfus, diarree of simpel door gebrek aan voed sel. Dit gegeven weerhield Procter Gamble er niet van met Olestra de wereldtrom te roeren. En opnieuw liet Unilever zich publicitair het beleg van het brood eten door de Amerikaan se concurrent. Unilever werkt al jaren met moleculen die te groot zijn voor hun taak. Het is het geheim van Dove. Die zeep met hydraterende crème, waar van je geen roodgeboende koontjes krijgt, zoals bij de ouderwetse Sunlight zeep. Dove kun je onbeperkt gebrui ken zonder een geïrriteerde huid te krijgen, omdat de mole cuul simpelweg niet in de huid porie past. Het haalt alleen het vuil op de huid weg. Vandaar dat de zeep zo zacht aanvoelt. Hij is te grof om te wassen. Maar wat geeft dat. Wie wordt er tegenwoordig nog vies? Voor een automonteur is er goedko pe echte zeep op de markt. Bij het manipuleren van de molecuul heeft Unilever nog een aantal pijlen op de boog. Bij Dove en Olestra is de groot te van de molecuul opgerekt. Bij een verkleining zijn de resultaten nog veel spectacu lairder. Vandaar dat ze in de laboratoria in Vlaardingen hard knutselen aan de druppeldikte. Beneden een grootte van vijf micrometer kunnen er geen bacteriën in een druppel leven omdat er te weinig voedings stoffen inzitten. De druppeldikte bepaalt bovendien de snelheid waar mee smaak en geur van een stof vrijkomen. De smaak moet tus sen oplepelen en doorslikken vrijkomen en niet in de maag. Door nog even door te sleute len met de molecuul kan deze eerder bevrijd worden. Dus door zo iets eenvoudigs als het verkleinen van een druppel hoeven er geen smaak- en con serveringsmiddelen meer in een produkt. Dat lijkt tenminste op echte vooruitgang in plaats van op het verwennen van dikzak ken. Voor zowel Unilever als Proc ter Gamble wordt dergelijk onderzoek steeds belangrijker In toenemende mate wordt hur toegang tot de consumem geblokkeerd door machtige winkelketens. Merkfabrikanten mogen een nieuw produk introduceren, maar zo gauw hei succesvol is, komen de winke liers met een eigen huismerk. Wat is in een dergelijke ver- dringingsmarkt prettiger dar een aantal produkten te heb ben, die met patenten er octrooien zo zijn dichtgespij kerd dat ze niet verdreven kun nen worden door huismerken' Tandenknarsend moeten de supermarkten dergelijke pro dukten op de schappen gedo gen. Daarom proberen Unile ver en Procter Gamble dt schepping alsnog over te doen. Uit een oogpunt van afgestrafte hoogmoed lukt dat gelukkig niet altijd. In de jaren zestij meende Unilever een onvolko menheid ontdekt te hebben bij de kip. Het beest had tevee veren, waardeloze poten, twee nutteloze vleugels en slecht; één malse kippenborst die hei voedingsconcern kon gebrui ken. De laboratoria kreger opdracht met een verbeterde versie te komen. Na veel speur werk leek de Schepper afge troefd: het voedingsconcerr had een kippenborst zondei kip. Maar hogere machten laten niei met zich spotten. Aan de kunst borst van proteïne kleefden sto rende bezwaren. Het vlees ver oorzaakte tijdens de bestuurs vergadering waar het were gepresenteerd zoveel winderig heid dat deze voortijdig moes: worden afgeblazen. Bovendien won de traditionele kip het ook op het punt van de prijs. Toer was de strijd snel gestreden Een voorstel om blauwgeader- de kaas te maken zonder blau we schimmel stierf een roem loos einde. Maar komt tijd, komt raad Voor de winderigheid is moge lijk dertig jaar na dato alsnog een oplossing gevonden: bak d« kippenborst in Olestra. Door Henny Zetteler Tilburg - Staatsbosbeheer moet de boer op en vooral snel min der 'staats' worden. Bos is mooi maar het moet aan de man gebracht worden. 'Van een intern gerichte uitvoe rende overheidsdienst onder de veilige vleugels van het ministe rie van Landbouw, Visserij en Natuurbeheer moet de dienst op eigen kracht verder. Met volle kracht op zoek naar het publiek. Staatsbosbeheer gaat activitei ten aanslingeren, boswandelin gen voor ouderen organiseren, of naar school om daar met educa tieve programma's de jeugd wegwijs in de natuur te maken. „Dat deden we vroeger niet." Mr. A. de Weerd regio hoofd Brabant West zegt het haast ver ontschuldigend. Bijna een jaar geleden besloot het kabinet dat Staatsbosbeheer een zelfstandi ge organisatie buiten het minis terie moest worden. Van de bestaande veertien grillig over het land verdeelde regio's, met twee kantoren in Brabant, blij ven er hoogstens acht over. Verdrievoudigd Staatsbosbeheer telde in de jaren zeventig nog 1.800 werk nemers. Sindsdien is het areaal bossen en natuurterreinen meer dan verdrievoudigd tot bijna 250.000 hectaren. En elk jaar komt er door landinrichting 5.000 bunder bij. Maar het per soneelsbestand kromp tegelij kertijd doordat steeds meer onderhoudswerk in natuurge bieden wordt uitbesteed tot een kleine 1.200. De Weerd verwacht dat het bestand verder zal indik ken met 10 tot 15 procent. „Maar onze nieuwe voorlichten de taken brengen ook nieuwe banen met zich mee." Staatsbos beheer wil volgens hem 25 nieu we voorlichters aantrekken, omdat er veel behoefte bestaat aan kennis. Noord-Brabant mag de handen dichtknijpen als een van de twee nieuwe regiokantoren binnen de provinciegrenzen blijft. Brabant dreigt door de nieuwe indeling zowel het kantoor in Tilburg als dat in Heesch te verliezen. Want Middelburg trekt fors aan de westkant en Maastricht rukt al even stevig aan de oostflank. De Weerd is optimistisch over de nieuwe koers van zijn dienst. „Wij moeten er voortaan zelf op uit. Kijken wat de recreant wil." En net als zijn baas algemeen directeur M. Brabers in Drieber gen ziet De Weerd de recreant absoluut niet als een bedreiging voor de natuur. „Verdroging en verzuring van de grond bedreigen de natuur veel meer." Trommeltje „We bieden geen ruimte voor avonturen in de commerciële sfeer. In principe stellen we al onze terreinen voor de recreant open; misschien moeten we alleen in de broedtijd hier en daar een uitzondering maken. We vragen ook geen entreegel den." Er zit dus volgens De Weerd straks 'geen man met een trom meltje aan de rand van het bos om van elke bezoeker twee kwartjes te vangen'. De dienst is hard op zoek naar vrijwilligers die zich nu al inten sief met de natuur bemoeien. De Weerd wil ze veel nauwer bij de dienst betrekken. Ook cultuur historische objecten krijgen meer aandacht. Door samenwer king met de heemkundekringen in de provincie bijvoorbeeld. „Het organiseren van historische wandelingen. Die unieke bron is nog nauwelijks aangeboord. Er is hier nog veel meer dan bos." De Weerd is ervan overtuigd dat er ook in de toekomst veel over heidsgeld in de organisatie gepompt moet worden. „Het is uitgesloten dat dat zou ophou den, we hebben een publieke functie. Wij privatiseren ook niet, we worden alleen zelfstan diger."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9