Weekend Een Ne; Ruim baan voor de winter- slachtoffers DE STEM EJ DB STEM Oud-minister Gerrit Braks con stateerde het rond de jaarwisse ling omonwonden: de katholie ken in het CDA zitten vooral op de achtergrond, en ze zijn dat nog zelf schuld ook. Katholieken en protestanten vertonen kenne lijk verschillend gedrag. Waar komt dat dan door? Onze nieuwsgierige speurtocht ging langs een aantal kerkelijke en wereldlijke deskundigen. Verschillen bestaan, bevestigden zij, maar er loopt geen scherpe scheidslijn tussen de twee groe pen. In grote lijnen geldt: licht voetig versus serieus, blij versus somber. Geen idee 'Katholieken zien de overheid niet als iets van henzelf, protestanten wel' Hiërarchie Verkiezingen Er loopt geen scherpe scheidslijn tussen de geloven, maar verschil is er wel Pragmatisch Weerzin De eerste busreizen naar Koij worden al georganiseerd. Er zijn belangstellenden gen< die met eigen ogen willen zie wat er zo bijzonder is aan da provinciegat waarover zo'n i boek is geschreven. I Dus u wist helemaal niets van Konin t\ I met uw onderzoek begon? Zondag ZATERDAG 10 FEBRUARI 1996 In de winter van 1996 is het gebeurd. Terug denkend kom ik steeds weer tot die conclusie. Generaal Karremans was toen net kolonel geworden, minister Couzy van Defensie was nog bevelhebber van de landstrijdkrachten. En Joris Voorhoeve, nu rayonhoofd in Wassenaar, zat destijds in Den Haag als minister (echt waar!). Dat was de laatste echte winter die ons land aandeed. De meesten van ons kunnen zich dat rampseizoen nog wel herinneren. De grote rivie ren, waarin wij nu drie-kwart van het jaar ver koeling zoeken, waren toen bedekt met een dikke laag ijs. Boten die ijsbrekers werden genoemd en nu vooral ingezet worden om waterskiërs te trekken, konden er niet meer doorkomen. Waar anders veerponten voeren, reden toen, in die winter van '95 op '96, auto's. De wind kwam in die tijd onafgebroken uit het oosten en was koud, gemeen en droog. Vogels vielen dood uit de kale bomen. Mensen kregen allerlei kwalen. Keelpijn, open wonden, slappe benen, langdurige griepen en oogproblemen. Tienduizenden mensen kregen last van een typi sche winteraandoening die later kwik-klap werd genoemd: als het kwik 's nachts onder de min- tien komt, reageert het zenuwstelsel plots zeer ongecoördineerd. Ze probeerden massaal te ontvluchten via het IJsselmeer, maar raakten voor altijd de weg kwijt in dat vreselijke pool landschap. Anderen vestigden hun hoop op de provincie Friesland, waarvan werd verkondigd dat je in de steden (elf in getal) een stempel en warme versnaperingen kon bekomen, terwijl rij en mensen voor je klapten. In die winter ben ik ziek geworden. Het begon met diarree en braken. Dat was op zich niks bij zonders, het gebeurde wel vaker. Maar ik kreeg er ook koude voeten bij en die kou trok omhoog richting schouderbladen. Ik keek naar alle medi sche programma's op de tv. Er kwamen tiental len werkelijk fascinerende ziektes voorbij, maar de mijne was er niet bij. „Je bent in een wak gelopen," zei de huisarts, nog nahijgend van de Biesbosch-tocht (waar nu de grootste jachtha ven van West-Europa ligt). „Figuurlijk dan. Het lichaam laat de kop hangen. Verstandelijk kun je er niets tegen doen." Ik bleef zitten met die koude rug en die gevoel loosheid in de oogleden Ook toen eind maart de zomer kwam en in feite nooit meer wégg- ging. Met al dat gesukkel naar wachtkamers en apotheken had ik totaal niet in de gaten dat de ziektewet was afgeschaft. Ik hoorde er wel eens iets over, maar ik dacht dat het net zoiets was als het afschaffen van die oude treinen, die hon dekoppen uit de jaren vijftig (van de 20e eeuw dus). Ik redeneerde: ze vervangen iets ouds door iets moderns, dat natuurlijk veel beter is. Maar zo was het niet. Mijn buurman, die al jaren thuiszat met zijn bovenbenen, beweerde dat de Eerste Kamer de ziektewet had gedumpt. Toen schrok ik wel, want daarin zaten bij mijn weten toch juist de ouderen, zwakken en zieken van de Nederland se politiek. Ik zocht in die tijd naar een nieuwe baan en printte per dag gemiddeld tien sollicita tiebrieven. Uit de kranten begreep ik dat ik het verder kon vergeten. Werkgevers moesten voor taan zelf het ziektegeld betalen voor perso neelsleden die thuis zaten of lagen. Nou, dat betekende dat ze nooit een kerel met een chro nisch koude rug zouden aannemen. De maatschappelijk werkster zag mijn geval ook somber in. Ik kan hoogstens voor je regelen dat je iets krijgt uit de pot Winterhulp '96, zei ze. Een warme sjaal bijvoorbeeld. De zwakkeren in de samenleving zitten gewoon in de kou. Het was dus een grote verrassing dat ik na een paar maanden zo ongeveer elke dag een brief kreeg van een bedrijf dat mij vriendelijk verzocht even contact op te nemen voor een oriënterend sollicitatiegesprek. Tientallen werkgevers wilden mij opeens hebben. De ene bood me direct tien procent loonsverhoging toen ik even aarzelde, de ander verklaarde zich zonder meer bereid mij iedere dag persoonlijk te komen halen en weer terug te brengen. Ik besloot te kiezen met de ogen dicht. Ik werk hier nu al vele jaren met plezier. Veel ziek, tot grote tevredenheid van afdeling perso neelszaken. Het schijnt te maken te hebben met die laatste winter. Ze hebben het me wel eens uitgelegd hoe het kwam. Kijk, de politiek wenstte dat elke werkgever min of meer ver plicht was een aantal zieke, zwakke of misselij ke werknemers in de dienst te hebben. Om dat percentage te halen gingen ze de boer op ik ben een gelukkig mens. Sinds de winter van 1996 word ik behandeld als een vorst. Van der Vlies: „Bij ons gaat het toch vooral om het ver- Simonis: „Het verschil zit 'm niet zozeer in het hande- »Deetman: „Protestanten hebben ook een wat meer per- staan van de Heilige Schrift op het vlak van de ethische len en het doen als wel in de leefcultuur.soonlijke levensopdracht, dat is waar. consequenties." foto fotopersburo dijkstra foto de stem joh an van gurp foto de stem/johan van gurp Blij versus somber Door Jan Greyn De aartsbisschop komt gniffelend binnen. Even eerder kreeg hij een telefoontje van de Britse ambassade. Of hij wilde aanzitten aan een diner met de aartsbisschop van Canterbury min of meer zijn Anglikaanse evenknie Simonis keek in zijn agenda en zag dat hij het net zou halen. „Maar heeft u dan ook tiid om uw vrouw even op te halen?," vraagt de ambassade-medewerker bezorgd Hij weet eigenlijk niet of hij er om moet lachen, maar doet dat toch maar wel. Het gesprek zal gaan over de verschillen tussen katholieken en protestanten. Zo zijn er dus ook verschillen tussen katholieke en anglik aanse prelaten. Katholieke bisschoppen zijn m elk geval niet getrouwd. „Een rare fout van zo n secretaresse. Maar ach," verzucht de aartsbisschop van Utrecht. Adrianus Johannes Kardinaal Simonis richt zlJi, s"el, °P het gespreksonderwerp. „Natuurlijk is er een verschil in gedrag bij katholieken en protestanten. Dat zit 'm niet zozeer m het handelen en het doen als wel in de leefcultuur. Dat heeft, denk ik, vooral te maken met Het Grote Wij, dat bij de katholie ken voorop staat. De gemeenschap staat voorop bij katholieken, terwijl de protestan- beLven me6r individueel en subjectief De aartsbisschop ziet in deze uitleg ook de verklaring waarom protestanten meer religi euze afsplitsingen kennen. „Katholieken krij gen van huis uit meer het idee mee dat je bij elkaar moet blijven. Dat wordt een soort ini- tuitief gedrag. Dat zit er heel diep in, mis schien wat dieper beneden de grote rivieren m Nederland." Nadrukkelijk zegt Simonis 'geen idee' te heb ben hoe dit katholiek of protestants gedrag uitwerkt in het politieke handelen. Daar wil J bever verre van blijven, net zoals trou wens ook de meeste CDA-politici die het ver- zoek kregen hun opvattingen over het ver- schil tussen katholiek en protestant te uiten. De vrees dat het CDA te lijden zou krijgen van een schisma - katholiek tegenover prote stant - is wellicht de oorzaak. CDA-peetva- der Piet Steenkamp heft alleen een korte een jammerklacht aan. Hij wordt 'doodziek' van het gepraat over de voormalige bloedgroepen En verder zwijgt hij liever. Kamervoorzitter Deetman (CDA, voorheen Christelijk Historische Unie) is wat minder bang, al houdt hij zijn verhaal erg algemeen. „De verschillen zitten verscholen in gewoon- Het clichébeeld van carnaval, waaruit de blijmoedigheid van de katholiek zou moeten blijken. foto anp tes, tradities en geloofsbeleving. Kijk naar carnaval, kijk naar de wijze waarop de zon dag wordt beleefd. Daar zit al een wereld van verschil in. Dat is natuurlijk ook geografisch verklaard, omdat de katholieken beneden en boven de grote rivieren toch ook ander gedrag vertonen. Deetman wil het nog even anders bezien. „Alleen al het gedenk te sterven, het 'memen to mori' in de geloofsbeleving, zorgt al voor een andere stijl van leven. Hoe kijk je tegen de dood aan? Bij de katholiek leidt dat veelal tot een wat zorgelozer bestaan, of wat meer 'Bourgondisch' zoals sommige mensen zeg gen. Protestanten hebben ook een wat meer persoonlijke levensopdracht, dat is waar." Een ander in het oog springend verschil: katholieken leerden meer met een sterk hië rarchisch stelsel omgaan. Maar, zegt prof. Joop van den Berg, fractieleider van de PvdA in de Eerste Kamer, katholiek van huis uit: „Dat respect voor een overheid richt zich toch vooral op de kerkelijke overheid. Je zult zien dat katholieken wat meer reserve hebben tegenover het wereldlijke gezag. Protestanten zijn meer geschapen voor de democratie, zou ik durven zeggen." Directeur Jos van Gennip - „Ik kan mijn vrouw wél meenemen naar het diner met de bisschop van Canterbury, haha" - van het wetenschappelijke bureau van het CDA is het daar mee eens. Katholieken hebben in zijn ogen een relatievere opvatting over begrippen als natie en overheid. „Katholieken zijn meer opgevoed met het idee van een wereldge meenschap. En dat leidt tot een minder dog matisch gedrag: eerst de aardse werkelijkheid bekijken en dan preken. Juist ook door dat besef deel te hebben aan de wereldgemeen schap lopen katholieken cultureel gezien ook minder in de voorhoede. En dat heeft soms ook wel zijn nadelen, ja." Heel voorzichtig geeft Van Gennip toch ver klaringen voor het probleem dat oud-minis ter Gerrit Braks schetste in het CDA. Dat katholieken zich minder manifesteren bij de discussie over waarden en normen - al zegt Van Gennip dat niet precies zo - heeft ook te maken met het feit dat katholieken minder training kregen grote geloofswaarheden over te brengen in het gezin. Van Gennip: „De aanwezigheid van katholie ken heeft de Nederlandse samenleving wat warmer gemaakt. Alleen jammer dat katho lieken zo slecht voor zichzelf zorgen. Ze vech ten veel minder hard om op de eerste rij te zit ten. De emancipatie van katholieken die zo goed werkte tot aan de jaren zestig, is diffuus geworden." De in Maastricht geboren Van den Berg zegt dat uit statistieken valt op te maken dat katholieken gewoonweg ook minder snel opdraven als er verkiezingen zijn. „Katholie ken zien de overheid niet als iets van henzelf, protestanten wel. Het verklaart misschien ook de wat makkelijkere belastingmoraal bij katholieken. En als je dan zegt dat het katho licisme een wat kommervol bestaan leidt, ook beneden de rivieren, moet ik zeggen dat zo'n cultuur toch heel lang blijft doorwerken." Volgens Van den Berg is 'trouw' een van de kenmerkende eigenschappen van protestan ten, ook ten opzichte van politieke partijen. „Katholieken zijn minder loyaal en grilliger in hun stemgedrag. Daar heeft natuurlijk niet alleen het CDA last van, maar zeker ook PvdA en VVD. Katholieken maken makkelij ker een overstap naar een andere partij. Het valt met cijfers te staven." Ook Van den Berg onderschrijft de analyse van Simonis: het draait om de vraagt hoe men tegenover de gemeenschap staat. „Protestan ten zijn erg gehecht aan Het Woord. Als het geschreven staat, is het zo, al laat dat natuur lijk verschillende, persoonlijke interpretaties toe. Katholieken zijn makkelijker daarin, ook minder bijbelvast, hoor je vaak." De hoogleraar parlementaire geschiedenis herinnert zich dat Limburgers - toch een uit gesproken katholieke bevolkingsgroep - wel eens vergeleken worden met Javanen. „Ze hebben vijf tonen om ja te zeggen, naar ver luidt. Je moet maar afwachten of het inschik kelijke gedrag ook betekent dat ze het met je eens zijn. Er zijn veel nuances mogelijk. Pro testanten zijn daar veel rechtlijniger in, en ook directer." Het sacrament van de biecht zal ook een rol spelen. Kardinaal Simonis vindt het een prachtig sacrament, „maar jammer genoeg maken veel katholieken daar geen gebruik meer van." Van den Berg beschouwt het als een van de aanleidingen voor wat 'makkelij ker gedrag'. „Je kunt het als het mis gaat toch biechten," zegt hij. Maar dat is voor Simonis te makkelijk:. „Je krijgt pas vergeving als je ook echt berouw hebt." Van den Berg schetst de neiging van katholie ken om aan 'casuïstiek' te doen. „Heel prag matisch proberen te achterhalen wat je het beste zou kunnen doen. Dan krijg je ook uit gangspunten als: als het niet verboden is, is het dus toegestaan. Protestanten zijn daar veel principiëler in. Protestanten stellen zich zelf steeds de morele vraag of iets kan, dus zijn ze voorzichtig." Maar, waarschuwen Van den Berg en Deet man bijna eensluidend: „Je kunt geen ijzeren gordijn optrekken tussen katholieken en pro testanten." De laatste tientallen jaren, zeker onder invloed van de media, vervlakken de verschillen heel snel. En er bestonden en bestaan net zo goed joviale protestanten als strakke, serieuze katholieken. De verschillen in gedrag zijn merkbaar in het CDA - al willen christen-democratischepol;| tici daar alleen met het grootste voorbehoud over praten. Maar ze zijn ook'li merken in de PvdA, geeft Van den Berg graaf toe. Van den Berg herinnert zich gesprekk met zijn partijgenoot Wöltgens, de oud- PvdA-fractieleider in de Tweede Kamer, ow| de wel erg serieuze werksfeer in Den Ha; „Nee, lachebekjes zijn het niet, die noordelij| kePvdA'ers," constateerden Van Wöltgens in grote unanimiteit. „Maar het verschil is niet zo groot dat kah| lieken geen protestantse politieke leidsi zouden accepteren. Ik denk dat Jan Koning zeer tot de verbeelding van katholle-] ken zou hebben gesproken als die premier zijn geweest. En omgekeerd maakte Van toch onmiskenbaar een zuidelijk katholie ook gevoelens van sympathie los bij hetpr testantse volksdeel, waarschijnlijk juist d( zijn pragmatisme." Voor Van den Berg overheerst toch in Neds-I land de Hollands-calvinistische cultun] waar ook katholieken een lik van kregen, hebt hier in dit land een grote onderhui; humanistische stroming, met weerzin tej rituele onzin met een groot gevoel voorzal lijkheid. Dat hebben katholieken hier o; zeker als je dat vergelijkt met hun geloof: noten in het zuiden van Europa." CD A-Kamerlid Ad Lansink - vader was noordelijke katholiek, moeder een zuidelijl - vindt de verschillen het treffendst bij bej fenissen. „Katholieke begrafenissen zijn, triest natuurlijk ook, vrolijker. Bij de gerefcj meerden wordt hel en verdoemenis Hoezo troost, denk je dan. Het heeft te mi met de opvattingen over het hiernamaals; zegt Lansink net als Deetman, „Als katholiek weet je dat er iets ongeloolj lijks komt na je dood. Daarom zijn we blij moediger - en dat geldt ook voor katholiek van boven de grote rivieren. Maar dat weer niet zeggen dat gereformeerden maal lijden onder het leven. Net zo min carnaval - dat hoor je wel eens - alleen katholieken is weggelegd. Ook onzin. T< moet je constateren dat zoiets als kinderkijj slag in katholieke kring eigenlijk onomsl den is, bij protestanten ligt dat Typisch." Door Hans Rooseboom De burgemeester van Konin i| gelukkig dat ik zijn stad kaart heb gezet," vertelt del se tv-maker en schrijver Theo Richrf Door zijn boek Konin, een zoektocht een vergeten stadje in Polen, ergens tl Poznan en Lódz nog eens wereldberoeml Afgelopen najaar kwam Konin, a que/ een vuistdikke, spannende detective dij van Londen, via New York, Nebraslf Israël naar Polen voert. Het boek was oi] dellijk een bestseller. In de Engelse en i kaanse pers struikelden de lovende reet] over elkaar. De joodse Engelsman Theo Richl reconstrueert de plaats waar zijn voor ren Ryczke (Rietsjke) vandaan komei| plaats waar hij uiteindelijk zelf va komt. Van een vergelijking met het Roots van de zwarte Amerikaan Alex I wil Theo Richmond niet horen - al hel< niet omdat dat boek later bedrog bleek ti Toch is de overeenkomst tussen beide bi onmiskenbaar. Ook het thema van Theo mond is een zoektocht naar zijn worte| het vinden van die wortels. Theo Richmond, geboren in 1930 in Lol presenteerde van de week de Nederlf versie van zijn boek. Dat gebeurde Joods Historisch Museum in Amsterdan passende omgeving, want het museu I gevestigd in de voormalige Amsterd jodenbuurt. Een bloeiend stadsdeel waf bijna niets over is. In het geval van het Poolse Konin is er vq rijke joodse leven helemaal niets over. jaar geleden wist ook Theo Richmond I wat Konin was. Tot 1939 was Konin een| je in Polen met 12.000 inwoners, van wiq joden. In 1941 waren al die joden verdu Theo Richmond: „Het woord konin kfl vanaf mijn vroegste jeugd. Zoals af baby's eerst de woorden mama en papa 1 zo was mijn eerste woord konin. Mijn of en hun ouders waren al voor de Wereldoorlog uit Polen weggegaan. Daf in 1913. Ze hadden daar geen econoij vooruitzicht. Ze vestigden zich in Londe hebben me nooit over Konin verteld vroeg er niet naar. Ik wist niet dat hd stadje was tussen Lódz en Poznan. DJ noemden ze dat. Dat was het woordl Polen in het Jiddisch, de taal die ze elkaar spraken. Ik leerde alleen Engels.I ik veel later alsnog alles van Konin 1 weten waren mijn ouders dood, evenf mijn ooms en tantes. Ik heb er altijd spij gehad dat ik nooit iets heb gevraagd." „Wat ik in 1987 van Konin wist paste ol briefkaart. Ik dacht toen nog: ik doe eerf maanden onderzoek, dan schrijf ik een L I je over het verloren leven van Konin ei kan ik weer gewoon documentaires C maken voor de televisie. Want dat is| werk." Maar die paar maanden liepen uit. „Dat kun je wel zeggen. Het werd een i een obsessie die mij zeven jaar dag en Fractieleider Van der Vlies van de Staatkui-B bezig beeft(d< dig Gereformeerde Partij kondigt aanopf* Sehouden. Konm enkele wijze met voorbeelden te komen w het verschil in gedrag tussen katholieken6 protestanten. „Ik ga per se niet op nament Maar gelooft u mij: er is een duidelijk w| schil. Protestanten kennen een meer perst®] lijk roepingsproces -tot eer van dienstbaarheid van de naaste - en d duidelijke gevolgen voor hun gedrag. Zeker Van der Vlies erkent dat katholieke po®11 meer het vermogen tot relativeren hebbes maar wil ook geen waarde-oordeel daar»'® uitspreken. Onuitgesproken blijft daarom Van der Vlies 'in theologisch-dogmaW zin' natuurlijk onnoemelijk veel kritiek»® op katholieken; de reformatie was er voor niets. „Ik zie de verschillen duidelijk ook beleving van de zondag. In protestant-cn telijke hoek komt men tot heel andere pnjj feiten bij de overheidsbemoeienis met der dag; misschien ligt de grens op dat po»1' bij de grote rivieren." r Voor Van der Vlies zijn katholieken ook mensen die gezelligheid een zwaar ace geven. „Bij ons gaat het toch vooral verstaan van de Heilige Schrift op »c van de ethische consequenties. En voortdurende besef van de aanwezig^1 de Here God. Maar waarom katholiek® met zoveel meer betrekkelijkheid leven aan kijken? Het is geen die ik dagelijks beleef, zodat ook niet kan geven." Een ander punt: het mensbeeld. Van' weet zeker dat de mens geneigd is kwaad. „Here, ik geloof, kom mijn onge hulp," heet 't in zijn geloofsovertuiging wijl katholieken meer oog hebben goede kanten van de mens. „Begrijp1* ik spreek geen waarde-oordeel uit, z j der Vlies verontschuldigend. Kat zullen hem geloven. nam mijrt helemaal over. Ik wilde een totale recom I tie maken. Plattegronden, boeken, brie\l mappen lagen verspreid door het hele hl I woon in Londen in een huis aan de Thl maar het leek alsof de Warta, de riviq Witte Waaszwam, Wissewasje, Gul Sinterklaasschijfje, Wrat- I sporig keutelschijfje, Elfen doekje, Bosnetje, Weerhuisje, Muizestaartzwam, Balsemtruf fel. Fonkelnieuwe woorden die (nog) niet in de Dikke van Dale staan, maar wel in het 'Over zicht van de paddestoelen in Nederland'. Het lijvige boek werk balt alle kennis samen °ver de 3488 paddestoelsoorten die hier te vinden zijn. Het le venswerk van Eef Arnolds. hoor John van Oppen J n ammer voor Limburg, maar I een Mestreechterzwam bestaat I niet. Wel een Mesttrechter- Zwam. pie is zeer zeldzaam en voor de 1 geduldige zoeker te vinden op sterk 1 emeste weilanden, verspreid in het j Sehele iand Maar njet in Maastricht. Nederland telt bijna zeshonderd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 38