Cursus in L Kronplat Het verwenmoment van de gourmet-lolly 'De geur van vrijheid Groot-Bri Na totstandkoming van de Verenigde Staten van Europa vier ffir met ]°nge kinderen- E2 'Home-made' moet echt zijn Oostenrijkse sfeei DE STEM SURPLUS Samensmelten Handen ineen Italiaans Probleem Rotsvast Medicalisering Snoepfabrikanten hebben nu ook de 'grazende' consument ontdekt Schuldgevoel Zult Light uit Harley-Davidson als aftershave DE STEM V Accenten VRIJDAG 9 FEBRUARI 1996 De ideale Europese auto Wanneer Europa zou samensmelten tot een federatieve staat, zouden veel autofabrieken gedwongen worden nauw samen te werken, alleen al omdat de natio nale protectiemaatregelen wegvallen. Onze redacteur bekijkt wie de ideale Europe se auto kan bouwen en hoe die er uit moet zien. De Europese auto moet natuurlijk een stationwagon zijn. Ontworpen door de Italianen, gemotoriseerd door BMW/Audi, op poten gezet door Mercedes-Benz en aangekleed door Saab en Jaguar. FOTO MARC BOLSIUS Door Rien van der Steen Wat nu? We dachten toch echt plaatsge nomen te hebben achter het stuur van een Italiaanse wagen. Maar het interieur wekt veeleer de indruk van een luxe Zweed. En dat degelijke gevoel dan, dat zo Duits aandoet? De bediening is pro bleemloos. Als er in testverslagen iets aan auto's mankeert, is het toch minstens het asbakje of de maat van de stoelen. Maar nu klopt alles. Zelfs het asbakje zit op de juiste plek en het heeft de goede afmetin gen. Bestaat deze auto wel? Zou er een ideale Europese auto gebouwd kunnen worden? En hoe zou die er dan uitzien? Elke Amerikaan is verbij sterd, wanneer hij verneemt hoeveel autofabrieken Europa telt. Want in de VS zijn er maar drie. En 'een Amerikaan' rijdt wezenlijk anders dan een 'Europe aan'. Die ziet er totaal anders uit, heeft een strakker weggedrag, is over het alge meen praktischer en zuiniger. Er zijn Japanse auto's. Amerikaanse. En Europese. Maar dat zijn Nederlandse, Zweedse, Engelse, Duitse, Italiaanse en Spaanse. Wanneer Europa nou één grote natie zou zijn, zou een aantal van al die autofabrieken samensmelten. Meer dan nu al het geval is. Citroen en Peugeot zit ten in PSA al bij elkaar op schoot, Fiat, Ferrari, Lancia, Maserati en Alfa Borneo eten allemaal uit dezelfde ruif, Saab zit onder de paraplu van General Motors en Jaguar en Aston Martin dansen naar de pijpen van Ford. BMW heeft Rover inge lijfd en VW overkoepelt Seat, Skoda en Audi. Het aantal fabrikanten en automo dellen blijft altijd nog oneindig veel gro ter dan in de VS. Hoe meer concurrentie, hoe moeilijker het voor al die constructeurs in Europa wordt zich te profileren. Als de één stan daard een airbag toepast, volgt de ander razendsnel met gratis airco. Het is maar de vraag hoelang dat goed blijft gaan. Ze willen hun auto's allemaal 'in de markt' prijzen, maar zodra er eentje het lef heeft om te zakken, volgt de ander al snel. Met meer uitrusting of een lagere prijs. Sommige fabrikanten onderscheiden zich met design. Kijk naar Fiat, dat het afgelopen jaar verraste met prachtige ontwerpen van de Bravo/Brava, maar ook met de Coupé, de Alfa GTV/Spider en de Lancia Y. Anderen moeten het meer hebben van hun veelzijdigheid (Opel/Ford/VW) of reputatie en kwali teitsimago (Mercedes/BMW/Volvo/Saab). En de rest heeft van alles wel een beetje. De fabrikanten in Europa speelden al vaker met het idee samen auto's te bou wen. Zo sloegen Saab en Fiat jaren gele den de handen ineen om gezamenlijk een limousine te ontwerpen. Het resultaat bestond uit Saab's 9000, Alfa's 164, Lan- cia's Thema en Fiats Croma. Auto's die allemaal op dezelfde bodemplaat, het duurste auto-onderdeel, gezet werden. Maar dat Tipo 4 project strandde omdat de Europese commissie een stokje voor verdere samenwerking stak. Bovendien stelde Saab andere eisen aan zo'n auto dan de Italianen. Toch moet er een ideale Europese auto in elkaar te schroeven zijn. Ik zou in elk geval Stuttgart aanwijzen voor de orga nisatie van het project. Want bij Merce des-Benz weten ze op dat gebied van wanten. Van alle bezoeken aan autofa brieken over de hele wereld zijn die aan het merk-met-de-ster me het meest bij gebleven. Alles gebeurt daar even gron dig en doordacht. En in zo'n serieuze sfeer worden aantoonbaar goede auto's gebouwd. Het onderstel van de auto zou geleverd moeten worden door Renault en Peugeot, die dan voor de verandering maar eens moeten samenwerken met Audi. Duitsers maken niet de meest fantasievolle auto's, maar weten drommels goed hoe een onberispelijk onderstel en een goede aandrijving in elkaar zitten. De motoren zijn in elk geval van BMW of Audi. Veel trekkracht, veel kwaliteit en veel sportiviteit. Saab zou moeten teke nen voor de inrichting van dashboard en de rest van het interieur, Jaguar zou het meubilair, het leer en het houtfineer moeten leveren. Het design kan uitsluitend in handen komen van de Italianen. Een pact tussen meestertekenaars Pininfarina en Giugia- ro moet tot een tikje olijk, grensverleg gend ontwerp leiden. Met nostalgische trekjes, herinnerend aan de rijke auto historie van het Europese continent. Met in het oog springende welvingen en opvallende verlichtingsblokken. De auto moet in elk geval een stationcar moeten worden. Eentje, die trekjes heeft van de Touring van BMW, de Avant van Audi en, jawel, de V40 die Volvo momen teel aan het bouwen is. Een stationwa gon, omdat die zoveel meer praktische mogelijkheden heeft dan een gewone vierdeurs sedan of, jakkes, een hatch back. Dat heeft een ruimte-auto ook, maar die heeft weer het nadeel dat je immer met een joekel van een automobiel onderweg bent, ook al zit je er moeder ziel alleen in. En da's lastig en bovendien niet economisch. De produktie is een probleem. Dat moet gebeuren in een land waar de lonen niet te hoog zijn en waar een zekere traditie heerst op het gebied van het bouwen van auto's. Spanje lijkt leuk, maar daar eisen de arbeiders nog steeds een siësta. Duits land is te duur, Italië te chaotisch en Nederland te lastig. In Frankrijk schij nen uitsluitend immigranten in een auto- fabriek te willen werken en de Polen lij ken ook niet echt aangewezen om een goede auto te bouwen. In Tsjechië weten ze verdraaid goed wat techniek is, maar de situatie daar is verre van ideaal om een high-tech autofabriek neer te zetten. Net als Engeland. Waar tegenwoordig trouwens meer Japanse dan Britse auto fabrieken staan. Zweden heeft een naam hoog te houden, maar daar is arbeid te duur. Waar moet die fabriek nou verdorie komen? Hongarije dan? Audi bouwt daar al motoren in een splinternieuwe fabriek. Misschien is het land, eens het beschaafdste van het Oostblok, wel het meest geschikt voor de 'Europese autofa briek'. Met dank aan Audi voor de ver kenning. De afdeling verkoop en marketing moet naar Ford. Niet omdat dat merk het allereerst auto's in serie bouwde, maar vanouds al wereldwijd opereert. De onderneming van Dear Henry heeft een imposante selling power opgebouwd en is niet te benauwd om een auto als de nieuwe Scorpio - door sommigen beschouwd als een toppunt van lelijk heid - te lanceren in de rotsvaste overtui ging, dat het ding nog succes boekt ook. Ford stelt in de ogen van velen technisch niet bijster veel voor en dat is onterecht. Het merk veroorlooft zich wel blunders, zoals met de Escort die er een paar edi ties over moest doen voor er een versie zonder mankementen stond. Maar Ford speelt het bijvoorbeeld wel klaar om supersnel met standaard airbags voor middenklasse-auto's te komen. En over hoe ze auto's moeten verkopen hoef je ze bij Ford niks wijs te maken. Als het ooit tot de Verenigde Staten van Europa komt, kan er een fantastische Europese auto ontstaan. Mooi ogend met enkele nostalgische design-accenten, technisch up-to-date en kwalitatief onberispelijk. Merken als Renault en Fiat zijn mede groot geworden door de bescherming, die ze van overheidswege genoten. Als die nationale protectie weg valt, worden autofabrikanten gedwon gen elkaar nog meer op te zoeken. Van die Europese autofabriek zal het wel nooit komen, gezien de moeite die het al gekost heeft om de grenzen open te stel len. Bovendien zou het vraagstuk van de werkgelegenheid nog nijpender worden dan het nu al is. De ideale auto is dus, net als elk ideaal, gedoemd fantasie te blij ven. Ach, het asbakje zal dus in de meeste Europese auto's voorlopig wel miniem blijven en op de verkeerde plek blijven zitten... Door Will Gerritsen Bij de eerste aanblik springen de barstjes spontaan in het tandgla zuur. Een ruimte van vijftien voetbalvelden groot, gevuld met koekjes, chocola, bonbons, cake, lolly's, kauwgum, candybars, drop, wafels, spekken, winegums, toffees, staven, ontbijtkoek, gebakjes, taartjes, chocoladepas ta's. En dat is nog maar een sum miere greep uit het aanbod van 1265 exposanten uit 57 landen. De Internationale Zoetwaren- beurs die vorige week in Keulen plaatsvond, is de ultieme droom van snoepers en een regelrechte nachtmerrie voor de jeugdtand- zorg. De gebitsravage die deze kanon- nade van zoetigheden bij kinde ren kan aanrichten, is gigantisch. En nergens is het bekende logo van het tandenborsteltje te zien, nergens dat waarschuwende domineesvingertje dat de Neder landse commercialkijker tot tan denpoetsen maant, mocht hij zich aan de zoete verlokkingen over geven. Hoewel, tandenborsteltje? Waar om zou een snoeper nog zijn tan den poetsen? Er is een overweldi gend aanbod van kauwgum die volgens de promopraat van de betrokken fabrikanten een wel daad is voor tanden en kiezen. Zelfs een tandenborstelproducent als Oral-B lanceert een kauw gum, waarmee je de bacteriën en de plaque die voortdurend het gebit teisteren, kunt wegkauwen. Snoep verstandig, eet een snoep je. Het is een van de trends op deze beurs: de 'medicalisering' De Internetcake, de after-dinner lolly en de multivitaminenpasta. Enkele noviteiten in 's werelds grootste snoepkraam: de Internationale Zoetwarenbeurs in Keulen. Hoe gaat u straks uw verwenmoment invullen? INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. van snoepgoed. Zo introduceert de fabrikant van Stimorol een kauwgum met nicotine. Succes is verzekerd. Niet alleen omdat steeds meer mensen stoppen met roken, maar ook omdat op steeds meer plaatsen een rookverbod geldt. De verstokte roker kan dan toch mooi zijn nicotine-flash krij gen. Een ander aspect van deze 'medi calisering' is de toevoeging van vitamines en mineralen aan snoepgoed. In april verandert de Nederlandse Warenwet, waar door fabrikanten een aantal vita mines en mineralen in hun zoet waren mogen stoppen. Zo krijgen de nieuwe Frutona biscuitjes van koekjesbakker Van Delft de weerstandsverhogende vitamine Trek in een onweerstaanbare lolly? C. Crest Suikerwerken uit Weert brengt lolly's op basis van melk poeder en extra calcium op de markt. De Gronsveldse bakkerij Nora voegt aan zijn nieuwe kin derkoekje Jambos melk toe. De Enschedese boterhampastafabri- kant BZZ is bezig met de ontwik keling van een pasta, waarin maar liefst tien vitamines én cal cium zitten. „We haken in op de gezondheidstrend", licht Petra Bos van BZZ toe. „Je eet iets lek kers zonder dat je echt zondigt." En zo speelt de industrie in op de schuldgevoelens van de ouders die de snoeplust van hun kinde ren maar moeilijk weten te tem peren. Ze kunnen de beruchte scènes met drenzende kleuters bij het snoepschap in de winkel keu rig oplossen door de aanschaf van een 'gezonde' calcium-lolly. Een bizarre variant op de gezond heidsrage is de Internetcake van Vastbanket. Annie Vast: „Er zit ten flintertjes wortel in. En wor tels zijn goed voor je ogen. Prima dus voor wie veel achter de pc zit." Snoepfabrikanten hebben de 'grazende' consument ontdekt. Nestlé heeft een kinderkoekje gemaakt dat als een mini-maal tijd kan worden beschouwd. De industrie maakt het 'grazen' makkelijker door de porties te verkleinen. Wie een tussendoortje wil, koopt immers een klein zakje snoep of chips en geen gezinspak. De 'miniaturisering' van zoetwa ren is een ontwikkeling die hierop inhaakt. De Zeeuwse bakkerij De Waal Banket heeft dit gedaan met het minibiscuitje Caffé Dolcini met de omvang van een peper noot.' Het bedrijf won in Keulen de Nederlandse exportprijs Dutch Export Diamond met dit eenhapskoekje. Uit het juryrapport: „De kracht zit in de maat van de koekjes. Ze hebben een goede beet, daar komt bij dat deze koekjes 'dooretertjes' zijn, 'uitdelertjes'. Het schaaltje wordt snel leeggegeten," aldus de jury. „Je kunt ze als chips eten," verduidelijkt Linda Floren van De Waal voor wie zich nog geen beeld kan vormen van de graai- Heej, dacht ik er toen zó over? Na ruim een jaar vind ik het maar gek. Toen Robert Leenaers' boekje 'De juiste wijn aan tafel' in 1994 uitkwam, gingen bij het doorbladeren mijn gedachten nauwelijks verder dan de con statering dat het een aardig werkje was, geschikt om de rij en wijnboeken met één centi meter uit te breiden want het is maar een tamelijk dun boek je op overigens hanteerbaar zakformaat. De praktijk in het afgelopen jaar pakte heel anders uit dan ik aanvankelijk had vermoed. Juist dat boekje is, samen met nog wat andere veel geraad pleegde literatuur, opvallend vaak üit die kast geweest. En je kunt al zien, dat mijn han den de bladzijden keer op keer te pakken hebben gehad. Dit nu brengt achteraf verba zing. Het is wel degelijk een heel goed boekje. En dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers, waarover nog steeds niet te klagen valt. Ik had het tevoren kunnen weten, want in de wijnliteratuur komt het onder werp merkwaardigerwijs maar spaarzaam aan de orde. Wei nig auteurs houden zich er nog mee bezig. Hier en daar vind je wel wat, maar nergens kom je een Nederlandse auteur tegen die uitsluitend over het samen spel van spijs en drank een heel boek schrijft, handig alfa betisch gerangschikt per gerecht. Over deze uitgave heb ik dus mijn mening herzien. Temeer omdat bij nadere bestudering veel oer-Hollandse gerechten aan de orde blijken te komen, die met uiteenlopende wijnen, goedkope en dure, samen kun nen gaan. Veel mensen nog gaan ervan uit, dat het op de juiste wijze combineren van wijn en eten iets sjieks is, een luxe probleem in hogere kook kunstkringen. Vergissing! Pak maar een bonk zure zult. Vanwege dat zuur, zou ik er zelf nauwelijks een wijn bij hebben kunnen bedenken. Alles wat zuur is, verpest elke wijn. Elke? In dit geval beveelt Leenaers, verrassend genoeg, een lichte rode wijn aan, een Pinot Noir uit de Elzas. Een toeval onlangs schonk mij het bewijs dat deze tip klopt. Gaan we even naar de boeren kool. Zelf drink ik daar graag een betrekkelijk eenvoudige rode wijn bij, zoals een Cötes du Roussillon of zelfs een Pinotage uit Zuid-Afrika, maar er zijn volgens Leenaers nog veel meer mogelijkheden. Zoals ook bij de brave gehakt bal, waar hij een eenvoudige Bordeaux naast zet, maar ook een Fronsac, een Chianti, een Zinfandel uit Californië of een Beaujolais. Daar zou ik nog een Cötes du Rhöne aan kun nen toevoegen, een Bairrada uit Portugal of een niet al te complexe Rioja. En dan hebben we het nog maar over een gehaktbal zon- der speciale saus. Want zit die erbij, dan verandert de zaak. Dan wordt het rijtje héél lang Net zoals bij kip. Iedere lief. hebber zal je kunnen vertellen, dat je met die vogel alles kunt uithalen, rood of wit, het maakt niet uit. En hoezo, geen wijn bij de erwtensoep? Leenaers zegt dat je maar een zachte, droge, simpele witte erbij moet pro beren. Diezelfde soort wijn, maar dan net een stapje hoger in kwaliteit, is bijvoorbeeld dikke vriendjes met een loem-1 pia. Nog zoiets typisch Nederlands is balkenbrij. Wie daarvan houdt, moet van Leenaers maar eens een zachte rode wijn opentrekken, een Cötes l de Provence of een Beaujolais. Een Italiaanse Valpolicella I kan ook. Leenaers vermeldt relative-1 rend en terecht in zijn voor woord: Teder volgt zijn I smaak'. Want al die adviezen, hoewel gastronomisch verant- !j woord, zijn geen wetten. Zo ken ik iemand die smult II van witte wijn bij biefstuk. Ik gun dat die persoon van harte. Mij gaat dat te ver. Ik drink dan dus rode wijn. Witte laat ik bij dit vlees, letterlijk en figuurlijk, wel uit mijn hoofd. En nog even die rode Elzasser, Mmm, die gaat er bij die zure varkenskop wél héél goed in. Toch een vondst. potentie die het koekje biedt. Géén trend in snoepland is light. Verbazingwekkend? Topmanager Kees Langerak van Nestlé-Duits- land: „De Kpht-produkten in onze branche zijn allemaal geflopt, uitgezonderd kauwgum. Minder vet of cacoaboter in bij voorbeeld chocolade is gewoon weg niet lekker. De consument denkt: als ik niet dik wil worden, dan snoep ik maar minder. Hij gaat dus bewuster snoepen. Als hij dan eens iets lekkers wil, dan wil hij wel iets goeds. Dat zie je bij het Magnum-ijsje. Dat is het echte verwennen, het is snoepen en het is tegelijkertijd fun." Het is een trend die een tijdje geleden door marketingdeskun digen is voorzien. De mensen ver langen in de enorme stress van deze tijd enkele keren per dag naar een rustpunt, naar een 'ver wenmoment' waarin ze de drukte van zich af laten glijden door bij voorbeeld tergend langzaam te genieten van een hemelse bonbon of van een goddelijk ijsje. Welnu, als het aan Linda Har- kavy van Linda's Lollies ligt, zul len we ons verwenmoment gaan invullen met een lolly. De New Yorkse heeft 'gourmetlolly's' met 39 verschillende smaken zoals pindakaas, pina colada en Franse chocolade in de aanbieding. Haar 'dessertlolly's' hebben smaken als 'Duitse chocoladecake' en 'bana- nencrèmegebakje' en voor wie dan nog niet is uitgelikt, zijn nog 'after-dinner lolly's' verkrijg baar. Een beetje gastronoom heeft na een copieuze maaltijd toch trek in een onweerstaanbare Amaretto-lolly of in een crème- de-menthe-lolly? Maar kom je als lolly-sabbelende volwassene niet wat infantiel over? Linda Harkavy: „Welnee. Kijk, hier in Europa kun je bijna overal een sigaret opsteken, maar in Amerika is roken in het open baar volstrekt taboe. Rokers pak ken dan een lolly. In het vliegtuig naar Keulen heb ik lolly's uitge deeld aan zakenlieden. Ze deden hun werk met een lolly in de mond." Door Jetty Ferwerda De verstokte Harley-Davidsonrij- der uit Amsterdam moet niets van de nieuwe aftershave, vernoemd naar zijn troetelkind, hebben. „Geef mij maar de lucht van een nieuwe Harley of die van motoro lie en benzine." Aan hem is het in maart te intro duceren herenparfum niet besteed, dat is duidelijk. Maar hij heeft de geur ook niet nodig, hij is al achttien jaar Harley-Davidson. Hij zal het parfum wel kopen, voor de verzameling. Nee, dan de heren die hun midlife crisis trachten te bezweren met de aankoop van een gloednieuwe Harley-Davidson en een span nend leren motorpak, maar van hun levensdagen geen echte motormuis zullen worden. Of de pubers die staan te kwijlen bij zo'n glimmende machine en wier hart sneller gaat kloppen bij het horen van dat typisch ronkende geluid. Voor deze mensen en nog veel meer zijn de eau de toilette en after shave bestemd. Het brengt hen een stapje dichter bij de wereld van Harley. Al ademt de geirn meer lavendel en patchouli dan motorolie en benzine. Het avontuurlijke image van Har ley-Davidson spreekt tot de ver beelding. Een film als Easy Eft heeft daar flink aan toe bijgedra gen. Maar ook de oorsprong '11! het merk (Milwaukee, Amerij® en het design. Volgens l'Oreal,het bedrijf achter de nieuwe ge®® hij dan ook bestemd voor man* die 'avontuurlijk en onafhankeli?| willen zijn, zelfbevestiging ken, en bij een groep w* horen'. 'De geur van vrijheid' is® theatrale ondertitel van het pi® dukt. De cosmeticagigant nee-I officieel toestemming van *1 hoofdkantoor in Milwaukee naam Harley-Davidson te ëe ken. In ruil daarvoor maken1! Fransen tien procent van d aan de Amerikanen over. Nu verscheen enkele jare den in de Verenigde Staten al I geur onder de naam Davidson. Dat was van duur, de naam mocht niet ij gebruikt worden zonder gr ring van de motorfabrikant verstokte Amsterdamse H» Davidsonrijder kon het T geurwater in elk geval nog "P bemachtigen. „Voor de verz ling Harley-rariteiten. De I geur komt daar ook terecht.. I variëren van 11,95 guide" 39,95 gulden. Fabrikanten moeten wel eerlijk zijn en blijven, vindt de Franse®1 ter. De Belgische fabrikant Delacre moet vier ton boete betalen o hij koekjes op de markt bracht met aanduidingen als 'home-® 'fait maison' en 'ambachtelijk'. j De koekjes worden verkocht in supermarkten maar ze gemaakt in fabrieken van onder meer citroenzuur, palmolie en umbicarbonaat, en dat zijn volgens de rechter 'typisch ®n nClt-| produkten'. De klacht tegen Delacre werd aangespannen doorc J rent Belin (van Danone) die door de campagne van Delacre beo wat omzet zou hebben verloren. Belin beschouwt de uitspraak 'overwinning van de consument'. Mensen die als toerist Groot- Brittannië willen bezoeken, h kunnen op woensdag 14 v februari terecht in het Turf- z schip in Breda. Daar wordt van 12 tot 20 uur een Reis- d markt gehouden, als eerste in 0 een serie van drie. Het is de d eerste keer, dat Breda zo'n a manifestatie meemaakt, ei Bedoeling is om zoveel moge- n lijk mensen te trekken uit het zuiden van het land. Volgens Arno Neijzen van het b Enge] zijnE Ermee opstaan en ermee naai buitenlandse taal het best. Bi gen van een taalcursus in het nen met Engelse lessen in het hoofdstad. Inkopen doen in d keistraat Oxford Street. Een cester Square. De opgedane praktijk brengen aan de bar in Co vent Garden. Werkelijkl Engelse taalcursus volgen aar hartje Londen. Door Liselotte van Werkhoven 'The woman is the nigger of the world', schrijft de jonge Engelse lerares op het schoolbord in een klein leslokaal dat uitkijkt op het centrum van Londen. Tien stu denten van om en nabij de twintig jaar zitten in een cirkel om haar heen. Grote bruine ogen, felle blauwe ogen, zwarte spleetogen en guitige groene kijkers kijken haar aandachtig aan. De Spaanse, Italiaanse, Franse, Zweedse, Oostenrijkse, Japanse en Nederlandse studenten volgen een cursus General English op het hoogste niveau aan St. Giles Col lege in hartje Londen. De cursisten moeten die morgen een gooi doen naar de betekenis en tevens het onderwerp van deze les. 'Feminisme', klinkt het uit de mond van een twintigjarige stu dent die zijn mond in deze les nog vaak zal opendoen. Zijn naam: Diederik Hoekstra, nationaliteit: Nederlands. Het thema feminisme wordt de komende anderhalf uur behandeld aan de hand van typisch vrouwelijke en mannelij ke Engelse woorden. ke he al kf hi VI 'b ti' la d< ti D in SI! of bi D de Ai oc Ei ge kl di g< d< ve w lil m si: H co gf bd de er ki la vtj Hi StJ oc ne lig D: le| Wl Het gebruik ervan moeten de leer lingen direct in praktijk brengen door in koppels van twee met elkaar te praten. Het 100 jaar oude muffe lokaal wordt ineens gevuld met Engels gebabbel dat pol staat van temperament en internationale accenten. De twintig uren Engelse les die deze studenten per week volgen, worden gevuld met lezen, schrij ven, luisteren en vooral praten. De leerlingen staan op deze school centraal en daarom wordt de hed^ §elegd °P spreekvaardig- Nadat het feminisme de revue is gepasseerd, wordt het seksisme van de Engelse taal in groepsver band aan de kaak gesteld. De lera res stelt dat de Engelse vocabulai re nogal wat vrouwelijke woorden door Rein van der Helm rniieck (I) - Seizoensverlenging is - rlrf Jmtersportgebieden een must. tl ond de jaarwisseling en tijdens de Kr ulth±ntle het bord3e 'Vol' te kunnl sen Is ®een Probleem. Méér me' ven V00r" 6n naseizoen dat is het str de^T1 Pf>'sbeleid Proberen ze rondt ber^nTv ,een enorme Puist in f ItalLanbgo gebied rond Bruneck in l] maken d'^rol, daar werk van talrijk006 16 maart-20 april - dank sneel,Sneeuwkanonn® men alt natuur wf mocht onverhoopt met kim! n a^weten - zijn gezinn belkom if6" daar dan °°k meer d gramZ' n Pe"aal voor ben is het pJ Cronw f miHen-hit ontwikkeld, de elf stlsche coöperatie waaf Werken r°nd de Kronplatz same ënde eérinn ZlCh bierbi3 vooral op r' r(ri, hebben a"' met in totaal 120 H allerjongsten iiv00-k alle beSriP voor voor 3-fa„r Z1ln reeds skicursuss: Worden be^n-Ldie dageHjks een u drie Plaatse n Ernaast zijn er Olang in ,eiSchach, Sankt Virgil 1 riaandag tot» Kinder9<*rten. VI Van 4 tot 8 laan met vn3dag kan de jeu] gens tot viei f Van neSen uur 's mc sP°rt, snel B„ Ti S middags terecht vo «3d is inbegreneneSSen' °e middaSmal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 24