foen
eren
Mundial zoekt internationale roem
GROTE GIDS
D4
je laagste
priiientei
wereld
sJVTlB*
,1115}
00 -16 0°
<e Vaporetto
toomrefitlge?,
tett daverend
succes
I Nederland!
I
an:srurku1ndatomaturge Ivoiuie Lex wordt opgevolgd door haar dochter
Psalmenboek centraal op Festival Oude Muziek
Theaterspektakel in Den Bosch rond wielerheld
Gerrit Schulte
Jules Deelder start met
talkshow bij Veronica
4Red, Yellow and Blue' is
weer te zien in Amsterdam
Marquez schrijft boek
over bende van Escobar
Christopher Reeve schrijft
boek over zijn verlamming
YPRO-voorzitter wellicht
hoofdredacteur radio-sectie
10NSTRATIE BIJ
fAN HAPEREN
>p zaterdag
j februari van
iniger, made by Polti®-
ovens
plavuizen enz- enz.
wmfc sssss"
Idealistisch Tilburgs festival krijgt een zakelijker opzet
I Uaar soms is de mensheid onge-
Iduldig. Het honderdjarig ver
wond van pies, poep, snot en
Igeivetó is reeds aangebroken. The
inew age of shit.
1
DB STEM
VRIJDAG 9 FEBRUARI 1996
uien als de
Keuken
'strijd aan
delaren.
'g niet alles:
li©
m.
de ideale hulp in huis.
s en bespaart u veel tijd en
it apparaat zijn zo groot, dat
ratie aan u kunnen laten zien.
vlekken met alleen leiding-
ig van milieubelastende
erte zoals o.a. huismijt
|d als geld
hulpstukken voor speciale
trijkijzer niet mag ontbreken
Tel. 020-6070116 Fax: 020-612009^
Geselecteerde Vaporetto
dealer:
h 4561 AC HUI
1609
Catrien" Hermans (35) is
benoemd tot voorzitter van de
raad van bestuur van Theater
Iv0nne Lex in Antwerpen. Zij
volgt daarmee haar moeder
on de actrice Ivonne Lex, die
I twee weken terug op 69-jange
leeftijd overleed.
I De acteur Frans Maas, sinds vele
jaren directeur van het TIL,
blijft deze functie vervullen. Hij
blijft de dagelijkse leiding van
het Antwerpse toneelgezelschap
op zich nemen, nu in samenwer
king met Catrien Hermans, die
haar moeder tijdens haar ziekte
al assisteerde in deze functie.
Catrien Hermans is tevens de
voorzitter van een vzw (vereni
ging zonder winstoogmerk),
waaronder behalve het gezel
schap ook de theaters Het
Appeltje en Het Klokhuis in de
Antwerpse binnenstad ressorte
ren. Het Theater Ivonne Lex
werd in 1968 opgericht door zijn
naamgeefster en heeft zich
sindsdien gericht op een breed,
toegankelijk toneelrepertoire,
met veel Vlaamse en uit het
Frans vertaalde stukken en op
kindertheater.
Catrien Hermans wil in de geest
van haar moeder verder werken.
Het stuk Mama Carlota van
Frans Depeuter, waarin Ivonne
Lex de hoofdrol zou spelen, staat
deze en volgende maand nog op
het repertoire, nu met Martine
Geerlinckx in de hoofdrol van
Charlotte, dochter van koning
Leopold I en ex-keizerin van
Mexico. Tegelijkertijd speelt het
TIL op diverse plaatsen in
Nederland en België De moord
op Jeanneke Van Calck, een
documentaire-achtig stuk over
een nooit opgeloste moordzaak
aan het begin van deze eeuw in
Brussel. In maart wordt in
theater Het Appeltje de voorstel
ling Sonja Barend, at moeder
rustig een taartje gespeeld.
MeroeBX
voordeliger!
poor Robert Dolle
Tilburg - Festival Mundial
gaat dit juur de stap zetten
naar internationale roem.
Wij willen het meest toon
aangevende festival in Europa
worden op het gebied van
j wereldmuziek," zegt festival
directeur H. van Vugt. De
impulsen die het festival
nodig heeft om de gewenste
erkenning van over de gren-
i zen te vergaren, betekenen dat
Festival Mundial dit jaar een
nieuw concept krijgt. De
l organisatie wordt bedrijfsma-
J tiger, het karakter van het fes-
I tival grootschaliger.
1 Grootste verandering is de verhui-
J zing van het Leypark naar de
1 voetbalvelden van Hart van Bra
bant aan de Rielseweg. Daar
I wordt niet alleen op zaterdag en
i zondag (15 en 16 juni) een pro-
I gramma geboden, maar ook op de
I voorafgaande donderdag en vrij-
1 dag. PopMundial verdwijnt als
J zelfstandig onderdeel; alle festi-
Ivaldagen staan in het teken van
wereldmuziek. Bezoekers moeten
een entreeprijs van 7,50 betalen.
Kinderen tot en met twaalf jaar
l'.hebben gratis toegang.
J De toegangsprijs is volgens Van
I Vugt noodzakelijk om de kwali-
1 teit te verhogen. „Zonder de
I .opbrengst uit entreekaartjes blij
ven de inkomsten achter bij ons
Ihoge ambitieniveau." Hij ver-
I wacht 90.000 tot 100.000 betalen-
I de bezoekers verspreid over de
I festivaldagen. Met advertenties in
I landelijke dagbladen wordt
I getracht meer publiek van buiten
Brabant te trekken.
Overgangsjaar
1 „Het wordt een soort overgangs-
I jaar voor Mundial. We nemen
Jafscheid van de oude opzet in het
Leypark, waarmee we aan de
jrenzen van onze mogelijkheden
aten. Dit jaar zetten we de lijnen
juit naar een nieuw, hoogwaardi-
festival voor de komende
Fjaren," aldus Van Vugt. Waarbij
Een vredig beeld uit vroeger jaren toen Festival Mundial nog Derde Wereld-festival heette.
hij benadrukt dat de doelstelling
dezelfde blijft: „Het kweken van
belangstelling voor andere cultu
ren door middel van muziek en
informatie."
Onveranderd is dat aan het festi
val op het Hart van Brabant-ter
rein een groot aantal educatieve
activiteiten voorafgaat. Naast
vertrouwde elementen, zoals
Mundial in de Klas, ook nieuwe:
een KinderMundial in cultuurcafé
Bosvreugd en een Parade van de
Toekomst door Tilburg, beide op
zondag 9 juni. De vier afsluitende
festivaldagen krijgen een groot
schaliger opzet, maar behouden
de vertrouwde mix van muziek,
eerlijke handel, exotische hapjes,
kinderactiviteiten en speels opge
zette informatiemarkten. Van de
muziekgroepen die al zijn gecon
tracteerd, zijn de meest in het oog
springende: Ali Hassan Kuban
(Egypte), Habib Koite (Mali),
Antonio Rivas (Colombia), I
Muvrini (Corsica) en Willem Ver-
mandere (België).
De naamswijziging enkele jaren
was nog een redelijk onschuldige
verandering. De naam Derde-
Wereldfestival werd te kneuterig,
te weinig flitsend bevonden en
verruilt voor Festival Mundial,
een titel die beter bekt in de publi
citeit en geen associaties met gei-
tewollensokken oproept. Daaren
tegen was de introductie twee jaar
geleden van het nieuwe onderdeel
PopMundial voor velen heel wat
moeilijker te verteren. Binnen de
gelederen van. het organiserende
Centrum voor Ontwikkelingssa
menwerking (COS) werd hardop
de vraag gesteld welke relatie het
popfestival nog had met de oor
spronkelijke opzet: bezoekers
interesse bijbrengen voor de mon-
foto niek hermans
diale zaak. In de discussie tekende
zich een scheiding af tussen de
meer idealistisch ingestelde COS-
medewerkers en vrijwilligers, die
het festival zien als een middel
voor het overbrengen van hun
ideeële boodschap, en COS-direc-
teur Hans van Vugt.
Zijn hoge ambitieniveau - de
woorden zijn van Van Vugt zelf -
zorgde vorig jaar voor grote span
ningen binnen het COS-kantoor
aan de Stationsstraat. Tegen de
wens van veel COS-medewerkers
in, had Van Vugt de tweede uitga
ve van PopMundial doorgedrukt.
Zo ontstond de opmerkelijke situ
atie dat het maatschappelijk
draagvlak voor Mundial nog
steeds groeiende was, terwijl bij
het COS een kloof gaapte tussen
de medewerkers en directeur
Hans van Vugt, de geestelijk vader
van het festival.
De meningsverschillen dreigden
dermate onwerkbaar te worden,
dat het voortbestaan van Festival
Mundial concreet in gevaar was.
Het pijnlijke verlies van een
pracht festival werd bezworen
door de verzelfstandiging van het
festival in een aparte stichting.
Van Vugt nam ontslag bij het COS
en werd directeur van de stichting
Festival Mundial, waarvan Jan-
Arie Scholten, directeur van de
Tilburgse Woningbouwstichting,
voorzitter werd.
Sponsors
Voor de korte termijn is het festi
val hiermee gered. Maar de vaste
sponsors van Mundial, zoals Vas-
tenaktie en Novib, roeren zich.
Houdt Mundial zich aan de oor
spronkelijk doelstellingen nu het
COS als inhoudelijk verantwoor
delijke wegvalt? Marjolein
Sehuurmans van hoofsponsor
Vastenaktie stelt zich kritisch op.
„Dit is een breukmoment. Mun
dial wordt een ander festival dan
waar wij destijds mee in zee gin
gen. We hebben er vooralsnog ver
trouwen in dat de ideeële uit
gangspunten voldoende zichtbaar
blijven. Maar er zijn grenzen en
daar moeten we de komende
weken over praten."
Gezien de Europese ambities kan
zij zich een situatie voorstellen
dat het festival meer grote, dure
publiekstrekkers wil contracte
ren.
De vraag is dan of de minder kapi
taalkrachtige sponsors uit de
wereld van de ontwikkelingssa
menwerking voor voldoende bud
get kunnen en willen zorgen. Voor
Mundial kan de verleiding dan
zeer groot worden om zaken te
gaan doen met commerciële
mega-sponsors als bijvoorbeeld
Heineken.
[Een nieuwe eeuw, een nieuwe
I lijd, die staat er aan te komen.
I Geen schutting, ongewassen auto
I en trottoir of er staat kut en lui op
tie lezen. Kranten drukken schuttingwoorden, radiopresentatoren vloe-
I ken alsof het een gebed is en schoolkinderen nemen meer viezigheid in
Ide mond dan een vorige generatie in een heel leven gezien heeft.
|ln het plantsoen kleeft een verse mensendrol, achter de brievenbus staat
I s ochtends een stinkend ven alcoholurine en in het portiek van de war-
I ine bakker dampt een moeras van overtollige maaginhoud.
IWaf moet de kunst, het medium van nieuw en shocks, daar nog aan
I 'owoegen? Een komiek die zijn eigen verbale neusinhoud becommen
tarieert, alvorens de rolletjes de zaal in te schieten, een schilder die tus-
I se» liet scharlaken en het vermiljoen de putkleur mengt van zijn eigen
Ijhterwerksubstantie? Natuur en cultuur als synthese. Of een actrice
tiie de zaal in een douche van ochtendwater zet?
rea^'st'sr-h kan de verheven artisticiteit niet zijn, verwacht
I kunstminnaar. De grensverleggende geesten van het experiment zoe-
I ken lock naar nieuw en anders. Niet de herkenbaarheid van de dage-
I ieii rea^te'1'maar abstrahering en een hoger niveau bepalen kwali-
rü "}'sverslmd- biet veelgeroemde Hollandia, de club van de naar
I onbekende nog niet platgetreden wegen zoekende Johan Simons, pro-
Ijeieeri geen nieuwe tijd, maar blijkt slechts de heilsboodschapper van
I etvMtt^e van nu. 'Korbes' van Tankred Dorst, een stuk dat uitge-
I 'acnt is met steun van OC W, de provincie Noord-Holland, het
l e?eraan '!e' Vrijthof en de net ingestelde internationale Jekerregie-
van de Toneelacademie Maastricht, dus van ieder die het goede
oor heeft met de vernieuwing in het moderne toneel, is niet meer dan
in Molenboek van eigentijdse stank, geweld en viezigheid,
hoofdpersoon die zich wentelt in het lichaamsvuil, in uitwerpselen
oei echt bloed. Een brandspuit in de kale fabriekshal om met kracht
oon te wassen. Een naakt spattend lichaam in een volle teil. Wat
ter" 0,n<^er rokken, enig gesol met een lijk en als extraatje een
t na eerst ^'°'e billen en het pluizig dons der schaamstreek
toe °tt >e ^e^en een zenuwachtige merrie op commando de
P e vloer voor het publiek met een klaterende boog van gouden regen
I Tone tl(n Zlc^ verv°kgens wentelt in haar eigen lichaamsvocht,
hm!f 6jH cata^°Sus fan Casa Rosso, bureau Halt of de ochtend-
iebn"n\r^aa ^e Politierechter. Mourik, Pekela of Zetten op
vorm i"w he' natuurlijk wel, want doorgaans figureert deze
Henri^T n s^cl"s in rechtbankverslagen. Maar is het ook vernieu-
ktnt h "°nteen ^ant van bet bestaan die de toeschouwer nog niet
opv' ren'et hem tot vragen over het eigen functioneren en de eigen
Pbn T"- ^'et meer an plens kots, het gevulde condoom of de
I in 7 til spuil die bij 's ochtends, voor de kinderen naar school gaan,
IlZiTnJ'0,rtaal heef' °P te ruimen,
iaat' rler e van Audi. In zijn visie op Shakespeares 'Maat voor
i eveneens om laag bij de grondse emoties. Geilheid,
'MrenÜh 7?' te8enover eerlijkheid, uitgestreken statussmoelen en
dttt ha bij bem geen nieuws onder de zon, want ieder weet
ka/r consequent en oprecht is.
«leiier, ,Lr waaroP Het Zuidelijk Toneel dat de zaal inpepert, is,
da: L J' j" bet dwaze eind goed al goed slot, zo kaal, direct en koud
r'ï Holla' r veïfGander er zich niet aan kan onttrekken. Hoe anders
lop Zij„ u J"'f ,.ar Is de reactie niet veel meer dan onverschilligheid of
Beri00„, „t W!>zen> maar dan een van het soort dat een wandelaar
TOe/iit p 5 'l een niet geziene hoop hondestront stapt. Zo snel
Wesinet L*n.scb°ne steen of een onbezoedeld polletje gras vinden om
Nzeinpe-'f ff r°ben- He enige overblijvende emotie is die van de
poagt Z[cfj t n "bef als de krant bij gebrek aan beter de lezers uit-
Utrecht (anp) - Het Utrechts
Psalter, een monumentaal
psalmenboek uit de tijd van
Karei de Grote, staat centraal
bij het Holland Festival Oude
Muziek. De vijftiende editie
van het festival wordt gehou
den van vrijdag 30 augustus
tot en met zondag 8 septem
ber, zoals gebruikelijk op
diverse lokaties in de Dom
stad. Dat bleek in muziekcen
trum Vredenburg in Utrecht,
waar festivaldirecteur Simon
Mundy alvast een voorproefje
op het programma gaf.
Het Utrechts Psalter staat te boek
als het belangrijkste geïllustreer
de handschrift dat in Nederland
wordt bewaard. Het is in de eerste
helft van de negende eeuw ver
vaardigd in de Benedictijner abdij
van Hautvillers bij Reims. De
organisatoren van het festival
noemen de 166 pentekeningen bij
het handschrift 'spectaculair en
intrigerend'. Tijdens en na het fes
tival is het werk te zien in het
Utrechtse museum Catharijne-
convent, samen met drie op de
Psalter geïnspireerde psalmen
boeken en een stuk of dertig ande
re topstukken die het boekwerk in
een juiste context plaatsen.
Op het eigenlijke festival doen
vijftien internationaal bekende
ensembles een poging het boek
werk, dat overigens geen muzie
knotatie bevat maar waarin wel
veel instrumenten zijn afgebeeld,
nieuw leven in te blazen. Groten
deels horizontaal geprogram
meerd, aan het einde van elke
middag is er een Psalter-concert,
komen diverse perioden uit de
muziekgeschiedenis voorbij. Want
thema's zijn handig, maar ze moe
ten vooral geen dictaten worden,
vindt festivaldirecteur Mundy.
Dus klinken er niet alleen gregori
aanse psalmen maar ook grootse
psalmzettingen uit latere perio
den, zoals die van Claudio Monte
verdi. En behalve zangers en zan
geressen mogen ook instrumenta
listen zich uitleven op het thema.
De Schotse directeur, die dit jaar
voor het eerst zijn stempel op het
festival drukt, maakte duidelijk
dat het budget van iets meer dan
een miljoen gulden, nu echt snel
omhoog zal moeten om vergelijk
bare festivals in het buitenland te
kunnen bijbenen. De overheid zal
over het vuil en de shit van de moderne straat.
Van onze kunstredactie
Den Bosch - Een groot theaterspektakel
rondom het leven van een van Neder
lands grootste wielrenners, Gerrit
Schulte uit Den Bosch, zal de start van
de Tour de France op 29 juni in deze
stad omlijsten. Onder de titel Gerrit, Le
Fou Pédalant - de dwaze fietser - wordt
op een sportveld aan de Bossche Hekel
laan een schouwspel neergezet. Het
bestaat uit een wielerconcours en een
dorpskermis in de sfeer van de jaren
vijftig. De gemeente Den Bosch stelt een
subsidie van tienduizend gulden
beschikbaar, aldus de organisator
Stichting Citadel Produkties.
Het idee voor een theaterproduktie, waarin
het leven van de befaamde wielrenner
Schulte de rode draad vormt, komt van C.
Siegers. Hij is initiator van grote Bossche
theaterprodukties als De Tommies. Zijn
script is af en wordt op muziek gezet door de
Bossche dirigent P. van Beijnum. De regie is
in handen van E. Danz, toneelspeler en als
regisseur werkzaam in het Brabantse ama
teurtoneel. Dit schouwspel van de Wieler
ronde van Den Bosch staat tien keer
gepland tussen vrijdag 21 en zondag 30 juni.
Het duurt steeds van 21.30 tot 23.00 uur.
De opzet is om scènes uit het leven van de
wielrenner, die in 1992 op 76-jarige leeftijd
overleed, af te wisselen met gebeurtenissen
uit een nagebootste wedstrijd uit de jaren
vijftig. De hele entourage wordt hierop
afgestemd. Zo wordt een dorpskermis inge-
Gerrit Schulte als winnaar van de Ronde
richt waarop de toeschouwers zich voor en
na de wedstrijd vrij kunnen bewegen. Een
omroeper zal eveneens niet ontbreken.
Het totale spektakel heeft plaats op het
sportveld van rugbyclub The Dukes aan de
Hekellaan dat tot dorpsplein omgetoverd
wordt met een toneelpodium en enkele tri
bunes. Vele amateurtoneelspelers en andere
acteurs doen mee. Het is nog onduidelijk
wie de hoofdrol gaat vertolken. „We schat
ten dat zo'n driehonderd spelers meewerken
van den Bosch (1955). foto archief de stem
aan het theaterspel waar ook het publiek
zelf deel van uitmaakt", aldus J. Rijnaarts
van het produktieteam.
In maart starten de eerste repetities. Ook
wil de organisatie een grote videowall
opstellen waarop een deel van de scènes
rondom Gerrit Schulte, wellicht vooraf
opgenomen, tussendoor worden vertoond.
De Stichting Citadel Produkties zoekt voor
de financiering van het evenement nog
sponsors.
Jules Deelder foto kippa
Van onze rtv-redactie
De Rotterdamse dichter en woordkunstenaar Jules Deelder
krijgt vanaf vanavond bij Veronica een eigen talkshow.
Dertien weken lang ontvangt hij in zijn gelijknamige pro
gramma bekende en onbekende gasten. Uiteraard vertolkt
Deelder niet alleen de rol van vragensteller, maar neemt hij
zelf ook regelmatig het woord.
Deelder opereert vanuit het
Rotterdamse Parkzicht. Elke
aflevering van zijn talkshow
noir draait om een thema. Zo
zijn de eerste delen achtereen
volgens gedoopt: Deelder Start,
Deelder Vlamt, Deelder Dicht
en Deelder Swingt.
Vanavond praat de Rotterdam
mer onder anderen met de
legendarische starter Ed
Meeuwis, de fameuze atlete
Fanny Blankers-Koen en de
jonge sprintsters Annemarie
Kraam en Mami Awuah Asan-
te. Kim van Kooten en Roeland
Fernhout lichten hun start toe:
zij zijn te zien in de bekroonde
film Zusje.
Bovendien komt ook de start
van Deelder zelf aan bod. Zo
bevat deze aflevering pril
beeldmateriaal van de woord
kunstenaar uit 1966, toen hij
door Simon Vinkenoog voor
het eerst aan het grote publiek
werd gepresenteerd.
'Deelder', Veronica, 22.30 uur
Amsterdam (anp) - Het omstreden schilderij Who's Afraid of
Red, Yellow and Blue III van de Amerikaanse kunstenaar Bar-
nett Newman is binnenkort weer te zien. Het schilderij, dat na
een forse beschadiging werd overgeschilderd, is zeker twee jaar
niet tentoongesteld geweest. Het Stedelijk Museum in Amster
dam neemt het op in de nieuwe permanente opstelling, die eind
februari klaar is.
een steviger duit in het zakje moe
ten doen. De subsidies, alles bij
elkaar 35 procent van de begro
ting, zijn 'extreem laag'.
De laatste jaren steeg het budget
nauwelijks. Mundy: „Maar de
kosten gaan wel omhoog. Kijk
alleen maar naar de vliegreis en de
hotelkamer van de muzikanten.
We zouden wel op zoek kunnen
gaan naar gezelschappen van
maximaal acht man, maar ik ben
bang dat het dan een tikkeltje saai
zou worden."
Begin mei ontvouwt het festival
oude muziek het volledige pro
gramma. Tegen die tijd heeft de
organisatie permanent onderdak
in de vroegere Winkel van Sinkel.
Dat pand aan de Oudegracht fun
geert voortaan ook als centrum
van het festival.
Met die vaste inrichting komt
het museum tegemoet aan vooral
toeristen die graag de hoogte
punten uit de collectie willen
zien. Voor de klassiek moderne
meesters reserveert het tien
zalen en tien kabinetten, het
grootste deel van de bovenver
dieping. Op de permanente ten
toonstelling zal werk hangen
van Chagall, Picasso, Malevich,
Matisse en Mondriaan. Ook
komt er kunst van na 1945 van
De Kooning en Judd. Het muse
um blijft verder van 1 april tot
en met 30 september dagelijks
twee uur langer open. Het sluit
dan om zeven uur 's avonds in
plaats van vijf uur. Het is het
eerste Nederlandse museum dat
dagelijks een deel van de avond
open blijft.
Barnett Newmans Who's Afraid
of Red, Yellow and Blue werd
tien jaar geleden door een bezoe
ker met een mes bewerkt. Het
doek keerde in 1991 na restaura
tie door de Amerikaan Daniel
Goldreyer terug naar het muse
um. Direct daarna barstte de
kritiek los. Goldreyer zou het
doek simpelweg hebben overge
schilderd. Ook de toenmalige
directeur Wim Beeren moest dat
na onderzoek van het Gerechte
lijk Laboratorium erkennen. „Er
is een produkt van cultuur ver
nietigd", sprak hij.
Beeren vond niet dat het werk
daarom in het depot moest blij
ven. Het zou met informatie over
de geschiedenis gewoon moeten
worden opgehangen. Of het
museum de historie op de ten
toonstelling gaat vermelden, is
nog niet bekend.
Amsterdam (anp) - Gabriel Garcia Marquez heeft een boek
geschreven over de Colombiaanse drugsmafia. Voor het boek,
gebaseerd op de ontvoeringen tussen 1989 en 1991 door de ben
de van drugsbaron Pablo Escobar, maakte hij gebruik van de
archieven van de speciale politie-eenheid van Colombia.
De Nobelprijswinnaar sprak ook met slachtoffers die hun ontvoering
overleefden en met ontvoerders in dienst van Escobar. Ontvoeringsbe-
richt (Noticia de un Secuestro) verschijnt komend najaar bij uitgever
ij Meulenhoff in een Nederlandse vertaling.
Filmproducers uit Hollywood hebben de schrijver al benaderd om de
rechten te kopen, omdat het gerucht de ronde deed dat Mérquez bezig
was met de biografie van Escobar. De leider van het Medellin-kartel
werd in 1993 op de vlucht doodgeschoten.
New York (rtr/dpa) - De acteur Christopher Reeve, die vorig
jaar verlamd raakte toen hij tijdens het paardrijden viel, gaat
een boek schrijven over zijn leven. Üitgeverij Random House
zal hem volgens onbevestigde berichten meer dan vijf miljoen
gulden betalen.
De 43-jarige acteur zal in zijn
boek, dat einde 1998 uitkomt,
uitvoerig ingaan op de periode
na mei 1995, toen hij door zijn
paard werd afgeworpen en enige
tijd in coma lag. Sindsdien is hij
vanaf zijn middel verlamd. Ree
ve heeft veel bewondering
geoogst voor de ogenschijnlijke
opgewektheid waarmee hij zijn
lot draagt.
Reeve werd vooral bekend door
zijn vertolking van de rol van de
stripheld Superman in de gelijk
namige film uit 1978. Na het eer
ste grote succes redde Reeve de
aarde nog drie maal in vervolg
films.
Hilversum (anp) - Het bestuur van de VPRO neemt vandaag een
beslissing over de kandidatuur van voorzitter Arend Jan Heerma van
Vos voor de functie van hoofdredacteur radio. Heerma van Vos is naar
verluidt de beoogde opvolger van Jan Haasbroek, die is vertrokken
naar omroep Rijnmond. Voor de beslissing zal vandaag de program
maraad worden geraadpleegd. De VPRO wil slechts zeggen dat er één
kandidaat voor de post is.
Er is een half jaar naar een opvolger vor Haasbroek gezocht. Interne
en externe sollicitatieprocedures hadden geen succes. Heerma van Vos
is nu nog hoofdredacteur van het Maandblad Geestelijke Volksge
zondheid. Enige weken geleden is de VPRO al een campagne begonnen
om een nieuwe voorzitter en enige bestuursleden te werven.