foen eren Mundial zoekt internationale roem GROTE GIDS D4 je laagste priiientei wereld sJVTlB* ,1115} 00 -16 0° <e Vaporetto toomrefitlge?, tett daverend succes I Nederland! I an:srurku1ndatomaturge Ivoiuie Lex wordt opgevolgd door haar dochter Psalmenboek centraal op Festival Oude Muziek Theaterspektakel in Den Bosch rond wielerheld Gerrit Schulte Jules Deelder start met talkshow bij Veronica 4Red, Yellow and Blue' is weer te zien in Amsterdam Marquez schrijft boek over bende van Escobar Christopher Reeve schrijft boek over zijn verlamming YPRO-voorzitter wellicht hoofdredacteur radio-sectie 10NSTRATIE BIJ fAN HAPEREN >p zaterdag j februari van iniger, made by Polti®- ovens plavuizen enz- enz. wmfc sssss" Idealistisch Tilburgs festival krijgt een zakelijker opzet I Uaar soms is de mensheid onge- Iduldig. Het honderdjarig ver wond van pies, poep, snot en Igeivetó is reeds aangebroken. The inew age of shit. 1 DB STEM VRIJDAG 9 FEBRUARI 1996 uien als de Keuken 'strijd aan delaren. 'g niet alles: li© m. de ideale hulp in huis. s en bespaart u veel tijd en it apparaat zijn zo groot, dat ratie aan u kunnen laten zien. vlekken met alleen leiding- ig van milieubelastende erte zoals o.a. huismijt |d als geld hulpstukken voor speciale trijkijzer niet mag ontbreken Tel. 020-6070116 Fax: 020-612009^ Geselecteerde Vaporetto dealer: h 4561 AC HUI 1609 Catrien" Hermans (35) is benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Theater Iv0nne Lex in Antwerpen. Zij volgt daarmee haar moeder on de actrice Ivonne Lex, die I twee weken terug op 69-jange leeftijd overleed. I De acteur Frans Maas, sinds vele jaren directeur van het TIL, blijft deze functie vervullen. Hij blijft de dagelijkse leiding van het Antwerpse toneelgezelschap op zich nemen, nu in samenwer king met Catrien Hermans, die haar moeder tijdens haar ziekte al assisteerde in deze functie. Catrien Hermans is tevens de voorzitter van een vzw (vereni ging zonder winstoogmerk), waaronder behalve het gezel schap ook de theaters Het Appeltje en Het Klokhuis in de Antwerpse binnenstad ressorte ren. Het Theater Ivonne Lex werd in 1968 opgericht door zijn naamgeefster en heeft zich sindsdien gericht op een breed, toegankelijk toneelrepertoire, met veel Vlaamse en uit het Frans vertaalde stukken en op kindertheater. Catrien Hermans wil in de geest van haar moeder verder werken. Het stuk Mama Carlota van Frans Depeuter, waarin Ivonne Lex de hoofdrol zou spelen, staat deze en volgende maand nog op het repertoire, nu met Martine Geerlinckx in de hoofdrol van Charlotte, dochter van koning Leopold I en ex-keizerin van Mexico. Tegelijkertijd speelt het TIL op diverse plaatsen in Nederland en België De moord op Jeanneke Van Calck, een documentaire-achtig stuk over een nooit opgeloste moordzaak aan het begin van deze eeuw in Brussel. In maart wordt in theater Het Appeltje de voorstel ling Sonja Barend, at moeder rustig een taartje gespeeld. MeroeBX voordeliger! poor Robert Dolle Tilburg - Festival Mundial gaat dit juur de stap zetten naar internationale roem. Wij willen het meest toon aangevende festival in Europa worden op het gebied van j wereldmuziek," zegt festival directeur H. van Vugt. De impulsen die het festival nodig heeft om de gewenste erkenning van over de gren- i zen te vergaren, betekenen dat Festival Mundial dit jaar een nieuw concept krijgt. De l organisatie wordt bedrijfsma- J tiger, het karakter van het fes- I tival grootschaliger. 1 Grootste verandering is de verhui- J zing van het Leypark naar de 1 voetbalvelden van Hart van Bra bant aan de Rielseweg. Daar I wordt niet alleen op zaterdag en i zondag (15 en 16 juni) een pro- I gramma geboden, maar ook op de I voorafgaande donderdag en vrij- 1 dag. PopMundial verdwijnt als J zelfstandig onderdeel; alle festi- Ivaldagen staan in het teken van wereldmuziek. Bezoekers moeten een entreeprijs van 7,50 betalen. Kinderen tot en met twaalf jaar l'.hebben gratis toegang. J De toegangsprijs is volgens Van I Vugt noodzakelijk om de kwali- 1 teit te verhogen. „Zonder de I .opbrengst uit entreekaartjes blij ven de inkomsten achter bij ons Ihoge ambitieniveau." Hij ver- I wacht 90.000 tot 100.000 betalen- I de bezoekers verspreid over de I festivaldagen. Met advertenties in I landelijke dagbladen wordt I getracht meer publiek van buiten Brabant te trekken. Overgangsjaar 1 „Het wordt een soort overgangs- I jaar voor Mundial. We nemen Jafscheid van de oude opzet in het Leypark, waarmee we aan de jrenzen van onze mogelijkheden aten. Dit jaar zetten we de lijnen juit naar een nieuw, hoogwaardi- festival voor de komende Fjaren," aldus Van Vugt. Waarbij Een vredig beeld uit vroeger jaren toen Festival Mundial nog Derde Wereld-festival heette. hij benadrukt dat de doelstelling dezelfde blijft: „Het kweken van belangstelling voor andere cultu ren door middel van muziek en informatie." Onveranderd is dat aan het festi val op het Hart van Brabant-ter rein een groot aantal educatieve activiteiten voorafgaat. Naast vertrouwde elementen, zoals Mundial in de Klas, ook nieuwe: een KinderMundial in cultuurcafé Bosvreugd en een Parade van de Toekomst door Tilburg, beide op zondag 9 juni. De vier afsluitende festivaldagen krijgen een groot schaliger opzet, maar behouden de vertrouwde mix van muziek, eerlijke handel, exotische hapjes, kinderactiviteiten en speels opge zette informatiemarkten. Van de muziekgroepen die al zijn gecon tracteerd, zijn de meest in het oog springende: Ali Hassan Kuban (Egypte), Habib Koite (Mali), Antonio Rivas (Colombia), I Muvrini (Corsica) en Willem Ver- mandere (België). De naamswijziging enkele jaren was nog een redelijk onschuldige verandering. De naam Derde- Wereldfestival werd te kneuterig, te weinig flitsend bevonden en verruilt voor Festival Mundial, een titel die beter bekt in de publi citeit en geen associaties met gei- tewollensokken oproept. Daaren tegen was de introductie twee jaar geleden van het nieuwe onderdeel PopMundial voor velen heel wat moeilijker te verteren. Binnen de gelederen van. het organiserende Centrum voor Ontwikkelingssa menwerking (COS) werd hardop de vraag gesteld welke relatie het popfestival nog had met de oor spronkelijke opzet: bezoekers interesse bijbrengen voor de mon- foto niek hermans diale zaak. In de discussie tekende zich een scheiding af tussen de meer idealistisch ingestelde COS- medewerkers en vrijwilligers, die het festival zien als een middel voor het overbrengen van hun ideeële boodschap, en COS-direc- teur Hans van Vugt. Zijn hoge ambitieniveau - de woorden zijn van Van Vugt zelf - zorgde vorig jaar voor grote span ningen binnen het COS-kantoor aan de Stationsstraat. Tegen de wens van veel COS-medewerkers in, had Van Vugt de tweede uitga ve van PopMundial doorgedrukt. Zo ontstond de opmerkelijke situ atie dat het maatschappelijk draagvlak voor Mundial nog steeds groeiende was, terwijl bij het COS een kloof gaapte tussen de medewerkers en directeur Hans van Vugt, de geestelijk vader van het festival. De meningsverschillen dreigden dermate onwerkbaar te worden, dat het voortbestaan van Festival Mundial concreet in gevaar was. Het pijnlijke verlies van een pracht festival werd bezworen door de verzelfstandiging van het festival in een aparte stichting. Van Vugt nam ontslag bij het COS en werd directeur van de stichting Festival Mundial, waarvan Jan- Arie Scholten, directeur van de Tilburgse Woningbouwstichting, voorzitter werd. Sponsors Voor de korte termijn is het festi val hiermee gered. Maar de vaste sponsors van Mundial, zoals Vas- tenaktie en Novib, roeren zich. Houdt Mundial zich aan de oor spronkelijk doelstellingen nu het COS als inhoudelijk verantwoor delijke wegvalt? Marjolein Sehuurmans van hoofsponsor Vastenaktie stelt zich kritisch op. „Dit is een breukmoment. Mun dial wordt een ander festival dan waar wij destijds mee in zee gin gen. We hebben er vooralsnog ver trouwen in dat de ideeële uit gangspunten voldoende zichtbaar blijven. Maar er zijn grenzen en daar moeten we de komende weken over praten." Gezien de Europese ambities kan zij zich een situatie voorstellen dat het festival meer grote, dure publiekstrekkers wil contracte ren. De vraag is dan of de minder kapi taalkrachtige sponsors uit de wereld van de ontwikkelingssa menwerking voor voldoende bud get kunnen en willen zorgen. Voor Mundial kan de verleiding dan zeer groot worden om zaken te gaan doen met commerciële mega-sponsors als bijvoorbeeld Heineken. [Een nieuwe eeuw, een nieuwe I lijd, die staat er aan te komen. I Geen schutting, ongewassen auto I en trottoir of er staat kut en lui op tie lezen. Kranten drukken schuttingwoorden, radiopresentatoren vloe- I ken alsof het een gebed is en schoolkinderen nemen meer viezigheid in Ide mond dan een vorige generatie in een heel leven gezien heeft. |ln het plantsoen kleeft een verse mensendrol, achter de brievenbus staat I s ochtends een stinkend ven alcoholurine en in het portiek van de war- I ine bakker dampt een moeras van overtollige maaginhoud. IWaf moet de kunst, het medium van nieuw en shocks, daar nog aan I 'owoegen? Een komiek die zijn eigen verbale neusinhoud becommen tarieert, alvorens de rolletjes de zaal in te schieten, een schilder die tus- I se» liet scharlaken en het vermiljoen de putkleur mengt van zijn eigen Ijhterwerksubstantie? Natuur en cultuur als synthese. Of een actrice tiie de zaal in een douche van ochtendwater zet? rea^'st'sr-h kan de verheven artisticiteit niet zijn, verwacht I kunstminnaar. De grensverleggende geesten van het experiment zoe- I ken lock naar nieuw en anders. Niet de herkenbaarheid van de dage- I ieii rea^te'1'maar abstrahering en een hoger niveau bepalen kwali- rü "}'sverslmd- biet veelgeroemde Hollandia, de club van de naar I onbekende nog niet platgetreden wegen zoekende Johan Simons, pro- Ijeieeri geen nieuwe tijd, maar blijkt slechts de heilsboodschapper van I etvMtt^e van nu. 'Korbes' van Tankred Dorst, een stuk dat uitge- I 'acnt is met steun van OC W, de provincie Noord-Holland, het l e?eraan '!e' Vrijthof en de net ingestelde internationale Jekerregie- van de Toneelacademie Maastricht, dus van ieder die het goede oor heeft met de vernieuwing in het moderne toneel, is niet meer dan in Molenboek van eigentijdse stank, geweld en viezigheid, hoofdpersoon die zich wentelt in het lichaamsvuil, in uitwerpselen oei echt bloed. Een brandspuit in de kale fabriekshal om met kracht oon te wassen. Een naakt spattend lichaam in een volle teil. Wat ter" 0,n<^er rokken, enig gesol met een lijk en als extraatje een t na eerst ^'°'e billen en het pluizig dons der schaamstreek toe °tt >e ^e^en een zenuwachtige merrie op commando de P e vloer voor het publiek met een klaterende boog van gouden regen I Tone tl(n Zlc^ verv°kgens wentelt in haar eigen lichaamsvocht, hm!f 6jH cata^°Sus fan Casa Rosso, bureau Halt of de ochtend- iebn"n\r^aa ^e Politierechter. Mourik, Pekela of Zetten op vorm i"w he' natuurlijk wel, want doorgaans figureert deze Henri^T n s^cl"s in rechtbankverslagen. Maar is het ook vernieu- ktnt h "°nteen ^ant van bet bestaan die de toeschouwer nog niet opv' ren'et hem tot vragen over het eigen functioneren en de eigen Pbn T"- ^'et meer an plens kots, het gevulde condoom of de I in 7 til spuil die bij 's ochtends, voor de kinderen naar school gaan, IlZiTnJ'0,rtaal heef' °P te ruimen, iaat' rler e van Audi. In zijn visie op Shakespeares 'Maat voor i eveneens om laag bij de grondse emoties. Geilheid, 'MrenÜh 7?' te8enover eerlijkheid, uitgestreken statussmoelen en dttt ha bij bem geen nieuws onder de zon, want ieder weet ka/r consequent en oprecht is. «leiier, ,Lr waaroP Het Zuidelijk Toneel dat de zaal inpepert, is, da: L J' j" bet dwaze eind goed al goed slot, zo kaal, direct en koud r'ï Holla' r veïfGander er zich niet aan kan onttrekken. Hoe anders lop Zij„ u J"'f ,.ar Is de reactie niet veel meer dan onverschilligheid of Beri00„, „t W!>zen> maar dan een van het soort dat een wandelaar TOe/iit p 5 'l een niet geziene hoop hondestront stapt. Zo snel Wesinet L*n.scb°ne steen of een onbezoedeld polletje gras vinden om Nzeinpe-'f ff r°ben- He enige overblijvende emotie is die van de poagt Z[cfj t n "bef als de krant bij gebrek aan beter de lezers uit- Utrecht (anp) - Het Utrechts Psalter, een monumentaal psalmenboek uit de tijd van Karei de Grote, staat centraal bij het Holland Festival Oude Muziek. De vijftiende editie van het festival wordt gehou den van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 septem ber, zoals gebruikelijk op diverse lokaties in de Dom stad. Dat bleek in muziekcen trum Vredenburg in Utrecht, waar festivaldirecteur Simon Mundy alvast een voorproefje op het programma gaf. Het Utrechts Psalter staat te boek als het belangrijkste geïllustreer de handschrift dat in Nederland wordt bewaard. Het is in de eerste helft van de negende eeuw ver vaardigd in de Benedictijner abdij van Hautvillers bij Reims. De organisatoren van het festival noemen de 166 pentekeningen bij het handschrift 'spectaculair en intrigerend'. Tijdens en na het fes tival is het werk te zien in het Utrechtse museum Catharijne- convent, samen met drie op de Psalter geïnspireerde psalmen boeken en een stuk of dertig ande re topstukken die het boekwerk in een juiste context plaatsen. Op het eigenlijke festival doen vijftien internationaal bekende ensembles een poging het boek werk, dat overigens geen muzie knotatie bevat maar waarin wel veel instrumenten zijn afgebeeld, nieuw leven in te blazen. Groten deels horizontaal geprogram meerd, aan het einde van elke middag is er een Psalter-concert, komen diverse perioden uit de muziekgeschiedenis voorbij. Want thema's zijn handig, maar ze moe ten vooral geen dictaten worden, vindt festivaldirecteur Mundy. Dus klinken er niet alleen gregori aanse psalmen maar ook grootse psalmzettingen uit latere perio den, zoals die van Claudio Monte verdi. En behalve zangers en zan geressen mogen ook instrumenta listen zich uitleven op het thema. De Schotse directeur, die dit jaar voor het eerst zijn stempel op het festival drukt, maakte duidelijk dat het budget van iets meer dan een miljoen gulden, nu echt snel omhoog zal moeten om vergelijk bare festivals in het buitenland te kunnen bijbenen. De overheid zal over het vuil en de shit van de moderne straat. Van onze kunstredactie Den Bosch - Een groot theaterspektakel rondom het leven van een van Neder lands grootste wielrenners, Gerrit Schulte uit Den Bosch, zal de start van de Tour de France op 29 juni in deze stad omlijsten. Onder de titel Gerrit, Le Fou Pédalant - de dwaze fietser - wordt op een sportveld aan de Bossche Hekel laan een schouwspel neergezet. Het bestaat uit een wielerconcours en een dorpskermis in de sfeer van de jaren vijftig. De gemeente Den Bosch stelt een subsidie van tienduizend gulden beschikbaar, aldus de organisator Stichting Citadel Produkties. Het idee voor een theaterproduktie, waarin het leven van de befaamde wielrenner Schulte de rode draad vormt, komt van C. Siegers. Hij is initiator van grote Bossche theaterprodukties als De Tommies. Zijn script is af en wordt op muziek gezet door de Bossche dirigent P. van Beijnum. De regie is in handen van E. Danz, toneelspeler en als regisseur werkzaam in het Brabantse ama teurtoneel. Dit schouwspel van de Wieler ronde van Den Bosch staat tien keer gepland tussen vrijdag 21 en zondag 30 juni. Het duurt steeds van 21.30 tot 23.00 uur. De opzet is om scènes uit het leven van de wielrenner, die in 1992 op 76-jarige leeftijd overleed, af te wisselen met gebeurtenissen uit een nagebootste wedstrijd uit de jaren vijftig. De hele entourage wordt hierop afgestemd. Zo wordt een dorpskermis inge- Gerrit Schulte als winnaar van de Ronde richt waarop de toeschouwers zich voor en na de wedstrijd vrij kunnen bewegen. Een omroeper zal eveneens niet ontbreken. Het totale spektakel heeft plaats op het sportveld van rugbyclub The Dukes aan de Hekellaan dat tot dorpsplein omgetoverd wordt met een toneelpodium en enkele tri bunes. Vele amateurtoneelspelers en andere acteurs doen mee. Het is nog onduidelijk wie de hoofdrol gaat vertolken. „We schat ten dat zo'n driehonderd spelers meewerken van den Bosch (1955). foto archief de stem aan het theaterspel waar ook het publiek zelf deel van uitmaakt", aldus J. Rijnaarts van het produktieteam. In maart starten de eerste repetities. Ook wil de organisatie een grote videowall opstellen waarop een deel van de scènes rondom Gerrit Schulte, wellicht vooraf opgenomen, tussendoor worden vertoond. De Stichting Citadel Produkties zoekt voor de financiering van het evenement nog sponsors. Jules Deelder foto kippa Van onze rtv-redactie De Rotterdamse dichter en woordkunstenaar Jules Deelder krijgt vanaf vanavond bij Veronica een eigen talkshow. Dertien weken lang ontvangt hij in zijn gelijknamige pro gramma bekende en onbekende gasten. Uiteraard vertolkt Deelder niet alleen de rol van vragensteller, maar neemt hij zelf ook regelmatig het woord. Deelder opereert vanuit het Rotterdamse Parkzicht. Elke aflevering van zijn talkshow noir draait om een thema. Zo zijn de eerste delen achtereen volgens gedoopt: Deelder Start, Deelder Vlamt, Deelder Dicht en Deelder Swingt. Vanavond praat de Rotterdam mer onder anderen met de legendarische starter Ed Meeuwis, de fameuze atlete Fanny Blankers-Koen en de jonge sprintsters Annemarie Kraam en Mami Awuah Asan- te. Kim van Kooten en Roeland Fernhout lichten hun start toe: zij zijn te zien in de bekroonde film Zusje. Bovendien komt ook de start van Deelder zelf aan bod. Zo bevat deze aflevering pril beeldmateriaal van de woord kunstenaar uit 1966, toen hij door Simon Vinkenoog voor het eerst aan het grote publiek werd gepresenteerd. 'Deelder', Veronica, 22.30 uur Amsterdam (anp) - Het omstreden schilderij Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III van de Amerikaanse kunstenaar Bar- nett Newman is binnenkort weer te zien. Het schilderij, dat na een forse beschadiging werd overgeschilderd, is zeker twee jaar niet tentoongesteld geweest. Het Stedelijk Museum in Amster dam neemt het op in de nieuwe permanente opstelling, die eind februari klaar is. een steviger duit in het zakje moe ten doen. De subsidies, alles bij elkaar 35 procent van de begro ting, zijn 'extreem laag'. De laatste jaren steeg het budget nauwelijks. Mundy: „Maar de kosten gaan wel omhoog. Kijk alleen maar naar de vliegreis en de hotelkamer van de muzikanten. We zouden wel op zoek kunnen gaan naar gezelschappen van maximaal acht man, maar ik ben bang dat het dan een tikkeltje saai zou worden." Begin mei ontvouwt het festival oude muziek het volledige pro gramma. Tegen die tijd heeft de organisatie permanent onderdak in de vroegere Winkel van Sinkel. Dat pand aan de Oudegracht fun geert voortaan ook als centrum van het festival. Met die vaste inrichting komt het museum tegemoet aan vooral toeristen die graag de hoogte punten uit de collectie willen zien. Voor de klassiek moderne meesters reserveert het tien zalen en tien kabinetten, het grootste deel van de bovenver dieping. Op de permanente ten toonstelling zal werk hangen van Chagall, Picasso, Malevich, Matisse en Mondriaan. Ook komt er kunst van na 1945 van De Kooning en Judd. Het muse um blijft verder van 1 april tot en met 30 september dagelijks twee uur langer open. Het sluit dan om zeven uur 's avonds in plaats van vijf uur. Het is het eerste Nederlandse museum dat dagelijks een deel van de avond open blijft. Barnett Newmans Who's Afraid of Red, Yellow and Blue werd tien jaar geleden door een bezoe ker met een mes bewerkt. Het doek keerde in 1991 na restaura tie door de Amerikaan Daniel Goldreyer terug naar het muse um. Direct daarna barstte de kritiek los. Goldreyer zou het doek simpelweg hebben overge schilderd. Ook de toenmalige directeur Wim Beeren moest dat na onderzoek van het Gerechte lijk Laboratorium erkennen. „Er is een produkt van cultuur ver nietigd", sprak hij. Beeren vond niet dat het werk daarom in het depot moest blij ven. Het zou met informatie over de geschiedenis gewoon moeten worden opgehangen. Of het museum de historie op de ten toonstelling gaat vermelden, is nog niet bekend. Amsterdam (anp) - Gabriel Garcia Marquez heeft een boek geschreven over de Colombiaanse drugsmafia. Voor het boek, gebaseerd op de ontvoeringen tussen 1989 en 1991 door de ben de van drugsbaron Pablo Escobar, maakte hij gebruik van de archieven van de speciale politie-eenheid van Colombia. De Nobelprijswinnaar sprak ook met slachtoffers die hun ontvoering overleefden en met ontvoerders in dienst van Escobar. Ontvoeringsbe- richt (Noticia de un Secuestro) verschijnt komend najaar bij uitgever ij Meulenhoff in een Nederlandse vertaling. Filmproducers uit Hollywood hebben de schrijver al benaderd om de rechten te kopen, omdat het gerucht de ronde deed dat Mérquez bezig was met de biografie van Escobar. De leider van het Medellin-kartel werd in 1993 op de vlucht doodgeschoten. New York (rtr/dpa) - De acteur Christopher Reeve, die vorig jaar verlamd raakte toen hij tijdens het paardrijden viel, gaat een boek schrijven over zijn leven. Üitgeverij Random House zal hem volgens onbevestigde berichten meer dan vijf miljoen gulden betalen. De 43-jarige acteur zal in zijn boek, dat einde 1998 uitkomt, uitvoerig ingaan op de periode na mei 1995, toen hij door zijn paard werd afgeworpen en enige tijd in coma lag. Sindsdien is hij vanaf zijn middel verlamd. Ree ve heeft veel bewondering geoogst voor de ogenschijnlijke opgewektheid waarmee hij zijn lot draagt. Reeve werd vooral bekend door zijn vertolking van de rol van de stripheld Superman in de gelijk namige film uit 1978. Na het eer ste grote succes redde Reeve de aarde nog drie maal in vervolg films. Hilversum (anp) - Het bestuur van de VPRO neemt vandaag een beslissing over de kandidatuur van voorzitter Arend Jan Heerma van Vos voor de functie van hoofdredacteur radio. Heerma van Vos is naar verluidt de beoogde opvolger van Jan Haasbroek, die is vertrokken naar omroep Rijnmond. Voor de beslissing zal vandaag de program maraad worden geraadpleegd. De VPRO wil slechts zeggen dat er één kandidaat voor de post is. Er is een half jaar naar een opvolger vor Haasbroek gezocht. Interne en externe sollicitatieprocedures hadden geen succes. Heerma van Vos is nu nog hoofdredacteur van het Maandblad Geestelijke Volksge zondheid. Enige weken geleden is de VPRO al een campagne begonnen om een nieuwe voorzitter en enige bestuursleden te werven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19