blijf toch met ontevredenheid 'Ik zitten. die wordt En erger ackmanl vier Designprijs Rotterdam: kleurrijk kiezen kort Q Ger Lataster (75) vitaal, trefzeker en een beetje mokkend ■ling a I fd Èfj waarbij het ►os verder et Ooms I Heyden 14-3; tweede rondej ihappen Grote Gids VRIJDAG 9 FEBRUARI 1996 DEEL lor KoosTuitjer lelburgse maatje Sanderl mende strijd verder. Uit-1 tch van het Viissingse Del iburgh het Middelburgse| Ir voordeel. zijn. Tot de verbeelding spreken de als eco-verpakking voor cos metica gegroeide kalebassen naar een idee van A.J. Velthuizen en R.S. Wall en de meteen al van bij namen als Broer konijn en Dr.Spock voorziene nieuwe ANWB-praatpaal door Chrit Gerrits. En ook de door Gazelle op de markt gebrachte Expresso stadsfiets van Van der Veer Designers is een typisch Hollands staaltje ontwerpkunst dat ver rast. Wie uiteindelijk van dit kleurrij ke geheel de Designprijs in de wacht sleept, is nog even een raadsel. Maar voor bezoekers van de tentoonstelling die het wel weten, staat de bus met briefjes voor de publieksprijs tot 2 maart open. De tentoonstelling met de 17 genomineerde werken voor de Designprijs Rotterdam 1996 is nog tot en met 17 maart te zien in de designgalerie van de Kunst hal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Open di t/m za 10-17 uur, zo 11- 17 uur. Aan uw manier van schilderen komt wel veel energie te pas. Breekt u dat niet op? Ger Lataster: „Soms verbruik je heel veel energie. Maar als je op leeftijd raakt, zo heb ik ervaren, dan moet je een soort strategie ontwikkelen. Je moet je namelijk aanpassen aan je mogelijkheden." „Renoir kon toen hij oud was, zich niet meer bewegen. Ze moesten hem de penselen aan de vingers plakken. Toch is hij door blijven schilderen. En Matisse werd in 1944 geopereerd. Hij was er 'vanaf dat moment heel slecht aan toe. Maar daarna heeft hij nog die prachtige knipsels gemaakt. Het schil deren beperkte zich dus, maar hij is heel doeltreffend op iets overgestapt, waar hij anderen bij in kon schakelen. Strategie „Dat is een kwestie van strategie. Ik moet oppassen dat ik bij het schilderen niet te wild op trappen heen en weer stap. Maar zolang je verder gezond bent, gaat het." In Venlo hebt u twee dagen driftig op een steiger heen en weer staan schilde ren. Ger Lataster: „Ik was later wel uitge put. Zolang ik werk, gaat het. Maar daarna word je dus moe. Dan ga ik even zitten en wil ook wel eens in slaap vallen. Een uurtje meestal, dat helpt. Liggen niet: dan word ik misselijk. Overigens: in een aantal uren kan ik een ding een eind op weg helpen. Dan is het weliswaar niet klaar, maar ja." Amsterdam In uw tijd is een hele groep Limburgse schilders in Amsterdam terecht geko men. Het merendeel keerde later terug. V bent in Amsterdam gebleven. „Die gang naar Amsterdam werd door de oorlogsomstandigheden bepaald. We hadden in Maastricht onze eerste verkenningen gedaan. Maar Maast richt was ontoereikend. Eigenlijk had den we naar Antwerpen gewild.'Maar dat kon dus niet vanwege de oorlog." „In Maastricht waren we opgegroeid met met het impressionisme van Cezanne. Dat was onze leidraad. In Amsterdam heerste een heel ander kli maat. Daar werden Picasso en de sur realisten ons tot voorbeeld gesteld. Als je op de Rijksakademie een plaatje van Cezanne durfde op te plakken, werd je ervan afgelazerd. Zover ging dat. Ik denk dat een aantal daarom terug gegaan is. De Franse cultuur was in het zuiden bon ton. Die was ons aangebo- En toch bent niet terug gegaan. „Hoe gaat dat? Ik ben in Amsterdam getrouwd en misschien daarom wel gebleven. Want Limburg was in die dagen erg ingeslapen. De roomskatho- lieke macht deed zich daar geleden. Wij zijn niet in de kerk gertrouwd en we hebben onze kinderen ook niet laten dopen. Aan dat soort verplichtin gen was je ontsnapt. Maar dat beteken de dat je beter niet terug kon gaan." „Natuurlijk, Picasso en Matisse golden ook in Maastrichtse ogen als grote schilders. Maar als ze katholiek waren geweest, dan zouden ze in Maastricht se ogen toch hoger zijn aangeslagen. De geestelijkheid bepaalde dat soort ideeën. En Charles Eyck natuurlijk ook. Die ageerde heel fel tegen wat wij deden. We hebben in Maastricht dan ook heel veel weerstand ondervonden. Nu nog even wat vooruit gekeken. Wat gaat u voor Arnhem doen? „Die schildering? Die komt in het gerechtsgebouw tegen een muur waar in twee deuren toegang geven tot de grote zittingzaal, waar straks over het lót van mensen beschikt wordt. Dat gegeven ga ik schilderen." Hoe gaat dat werk heten? „Gewoon: Het Laatste Oordeel." Werk van Ger Lataster is in het Museum V^n Bommel van Dam in Venlo tot en met 9 april te zien. De 75 werken op papier zijn in een schitterend catalogus gebundeld. Het museum (Deken van Oppensingel 8) is geopend van di. t/m vr. van 10-16.30, za. en zo. 14-17 uur. Het musuem is gesloten tijdens carna val. aar eigen weg. Na het Peter Ooms. ln or Jan Joosen, die aarvan de wereld. Inaar nieuwe trai- fcch Cor van der /an het wedstrijd- pr het management ópische Spelen in dan wel Dennis de J voor Mike Simon. De aki |lve finales tegen de win-| maar. nommeerde duo Haroldl erzege op Erwin de Key-f De alles overheersende indruk is dat dit alles zo panggg uit het gemoed van de schilder werd weggeschoten. Maar de kunstenaar corrigeert dit denk beeld. Ger Lataster: „Iedereen denkt steeds weer: dat gaat zo maar, dat schilderen van hem. Maar dat is niet zo. Ik moet steeds weten wat ik wil. Wat erop moet, volgt daar dan uit. Het is telkens een bewuste aanpak. Tekeningen en schilderijen ontstaan zo op dezelfde wijze. Er is geen verschil." Machteloos „Je kunt met dit werk niet zeggen: ik rijd naar XYZ, zonder een van te voren vastgestelde koers te hebbfen. Natuur lijk gebeuren er onderweg onvoorziene dingen. Dat moet je ook rustig laten gaan. Je kunt niet alles aan touwtjes binden. Maar zonder plan ben ik machteloos." Een scheve blik bij het aanhoren van roemend commentaar. Want ik zeg hem dat zijn werk, zoals dat in Venlo uit alle tijden gepresenteerd is, sterk gebleven is. Tot op de dag van. van daag. Lataster, mokkend bijna: „Ik kan niet zeggen dat ikzelf onverdeeld tevreden over mijn werk ben. De laatste tijd ziet het er met name niet zo best meer uit. Als anderen daar een andere mening over hebben, dan luister je daar wel naar en je voelt je gevleid. Maar ik blijf toch met ontevredenheid zitten. En die wordt steeds erger." Is dat op den duur geen beletsel om hier te blijven komen? Lataster: „Nee, dat niet. Ik doe mijn werk met een grote hardnekkigheid. En ik denk maar zo: ik leer er van." In een van de opzienbarende atelier stukken staat The End geschilderd. Is dat dan toch wellicht een voorbode voor een terugtreden? Ger Lataster, opverend: „Nee hoor, dat is een schil derij van een aantal jaren terug, uit Amerika. Ik reisde rond en belandde in een drive in -bioscoop. The End wil niet meer zeggen dan: 'einde voorstel ling', Dat doek is niet anders dan het bijeenrapen van allerlei dingen die ik in die tijd gezien heb." Maar er is wel menigmaal beweerd, dat het met het schilderen gedaan was. Ger Lataster: „Het schilderen hebben ze al dikwijls doodverklaard. Onzin! Het is een normale bezigheid, net als eten, drinken of slapen." Na een korte stilte: „Schilderen dood? Wat een gelul. Ze moeten me dan maar eens vertellen wannéér dat dan afgelo pen is. Trouwens: tegenwoordig mag het weer." En nu echt boosaardig: „Constant is nu weer de voorloper. Hij heeft de schil derkunst gered. Daar gaat-ie prat op. Nou, dat is een gezochte arrogantie, het redden van de schilderkunst. IK heb altijd geschilderd." Lteinde 10-3. 1-6, Remy Tax-Izaak van del 12-3. I an walk over De Jong; twee-I h, Rutger van Dierendonck-I trt Groenendijk 6-5, Eugènn itfeer-Jan-Kees Ganseman 8-1 [j, Ralf Simpelaar-Jelle Gern-| JCeijzer/Manten 17-3. fs/Verschuure 9-6, De Bruij-J jNutzmann 9-8, Davidse/Pe' ller/Raas-Van Belzen/Janse Bustraan/Visser-Van de Ber-j de Heyden 15-5, Doreley-j 12-4; tweede ronde: Jessicj Ikenburgh-Mirjam Roose 7-5, |seman 7-6. A urg 7-6; tweede ronde: Anoui Marianne Snijder 8-6. de Berge/Spies d-7, Liplijn/De Nooyer-Mos fchagen5Westeijn-Hinton/van ïroot, groter, het grootst, let een huis-, tuin- en keuke- patelier kon de schilder allang iet meer uit de voeten. Daarom liet hij twaalf jaar geleden een bouwen op het inspira tieloze en ver van de bewoonde raeld gelegen industrieterrein Sloterdijk III in Amsterdam, laar de hoogte van dat uit hout ópgetrokken bouwwerk - toch nooi vier meter - is nu niet lan- toereikend. Daarom wijkt pe schilder de komende maan- P uit naar een leegstaande gasfabriek, wat dichter bij huis. b die ruimte zal de Arnhemse jopdracht worden uitgevoerd. ■^taster is een begrip. Wie praat over «doorbraak van de moderne kunst in island, praat óók over Ger Lataster, Limburg (Schaesberg) geboren, t sinds het midden van de jaren lig aan Amsterdam verknocht. In Wboek over die na-oorlogse periode preekt zijn naam, in een adem looemd met Appel, Constant en noem «aar op. fester, de Cobraïst? r dat is een misser van de eerste de halve eindstrijd in 4 inschappen in De Braa 1 >ertjes Blackman was iw| uitslagen mannen enkelspel d kwartfinale: Donovan 1 Charl van Leeuw.elU"1, J iwartfinale: Dylan Bla gensJ Bentley 10-4, Frank Huys Seconde: H Nannttgi in 12-5; kwartfinale. M.® T I uitendijk 9-5, Evert-Ja" J2J Stephan de Schoolmees pi' rste ronde: Leo Loones-C- 16 dubbelspel de .eenhouwers/Marteijn- 17., sr/Onno van jerste ronde: Mol/WUland 9i /De RoMf Quckell ielink/Hamelink-Van I ;he/Gijssen 10-9. „.„„./pijp kwartfinale: Nann g g -Dieleman/Monsieur „gj, vrouwen dubbelsfe 2: tweede ronde- )S-i UENGDDUBBELSPEL eeU, halve finale: Buy :kman/Erpelinck 14-tt- linflf %n'x>l'ln,n\9Uro^OTOS~r^ngen J scto"™ en natuursteen a v, in verband lmaZ onder een flinke u als zonaas foto rob versluys iromö'P ar de senioren die voo 2! jn verschoven naar Lataster, net niet verbeten: „De men sen die dat beweren hebben zich ver gist. Ik praat nu over de Cobra-groep, hadden in het begin een gemeenschap pelijke deler. Kindertekeningen en niet westerse 'kunst, dat waren de Cobra stokpaardjes." „De beweging, berustte op een yell: 'laten we de mens bevrijden'. Ze gingen ervan uit dat elk mens, eenmaal door de beeldende kunst bevrijd van zijn materiële en dagelijkse gedachten, een kunstenaar zou worden. Een ideaal dat kort en goed gebaseerd was op een pri mitieve, door Karl Marx uitgedragen gedachte." „Het enige naar wat je kunt kijken, dat zijn de kinderen. Die zijn beschermd en kunnen zich vrij uiten. Maar een mens is geen kind meer. Hij is volwas sen. Ik kan de kindertekening als vol wassen mens niet gebruiken. Ik kan haar alleen bewonderen." „Dat is het verschil tussen de Cobraï- sten en zoals ik er tegen aan keek. Wat mij aantrok was het abstract expres sionisme, zoals De Kooning dat ont wikkeld had." Punt uit. Loeiers Het door een schot in tweeeën gedeelde atelier staat mudvol kleurrijke godsbe wijzen van deze leerstelligheid. Vitale en trefzekere schilderijen. In doorsnee, loeiers van doeken en een enkel kleiner werk. Lataster: „Je kunt niet alleen grote dingen maken." Door Angelique Spaninks Knallend geel voor langs de Nederlandse snelweg, flitsend rood voor de Deense posterijen en dansen in een zee van wit. De zeventien geselecteerde kandida ten voor de Designprijs Rotter dam 1996 vormen weer een kleurrijk en onvermijdelijk divers geheel. Ondanks die diver siteit biedt de tentoonstelling in dé Rotterdamse Kunsthal toch ieder jaar weer een mooie momentopname van de verwik kelingen in vormgeversland. Van verpakkingslijnen en mode collecties tot een behangdrukma- chine en een fiets. Voor wie het nog niet weet, 'tegenwoordig wordt over alles nagedacht en als dat een beetje zinnig gedaan wordt, levert het de denker moge lijk nog een prijs op ook. Bijvoor beeld de Designprijs Rotterdam die op 2 maart voor de vierde keer wordt uitgereikt. Dit keer kwa men er 294 inzendingen binnen. Vooruitlopend op de bekendma king van de definitieve winnaar van de Designprijs zijn de zeven- tien genomineerde produkten vanaf deze week te zien in de Designgalerie van de Kunsthal. Ze liggen nu alleen niet meer voor het grijpen zoals vorig jaar het geval was. Dat durfde de organi satie niet aan met de drukbezoch te Leonardo da Vinci-téntoon- stelling als buur. Daarom staat de fiets op slot, liggen de sieraden in de vitrine én hangen de kwetsba re jurkjes en broeken van ont werpster Saskia van Drimmelen hoog om al te veel besmetting door vieze vette vingers te voor komen. Tendensen Overigens blijken volgens De Baan uit de betrekkelijk magere selectie van slechts zeventien produkten een aantal interessan te tendensen in de Nederlands Vormgeving te zien. In voorgaan de jaren waren er bijvoorbeeld nauwelijks mode-collecties, dit jaar zijn er liefst twee gerfomi- neerd: een mannenlijn van Alexander van Slobbe en de fra giele maar o zo zorgvuldige col lectie 04 van Saskia van Drimme len. Andere keren waren er veel accessoires; hoeden, petten, schoenen, sieraden. Dit jaar zijn die nauwelijks te vinden, op de vreemde maar 'intrigerende Ouroboros ringen van Ruudt Peters na. Dit blijken echter geen 'ringen' zoals we ze kennen maar vreemd gekleurde klompen metaal, edelsteen of mineraal die veroverd moeten worden door ze te dragen, wat niet meevalt omdat je ze niet anders dan tus sen je vingers geklemd kunt hou den. Verder behoorde vorig jaar slechts één CD-rom tot de geno mineerden. Dit jaar zijn het er twee geworden waarvan er een - het door Opera ontwikkelde Défilé sans public - ook alles met mode te maken heeft. De traditio-, nele catwalk voldeed namelijk niet meer voor het op details en concept geënte werk van mode ontwerperscollectief Le Cri Neér- landais. Door hun show op CD- rom te zetten is deze altijd oproepbaar, en kan naar keuze in- en uitgezoomd worden op details en ideeën achter de para derende modellen. Diametraal tegenover deze CD- rom staat de V.O.L.V.O,/Airbag CD-rom die Paul Groot en Jans Possel ontwikkelden. Want waar Opera de interactivi teit benut, spotten zij nu al met alle conventies op dit pas ontgon nen gebied. Wegvluchtende icoontjes en als malloten jagende cursors maken het de gebruiker moeilijk om de rijkdom van het schijfje te ontdekken. Maar dat maakt het juist ook spannend. Grafisch Zoals ieder jaar is ook nu de grar fische vormgeving onder de geno mineerden behoorlijk vertegen woordigd. Een huisstijl, een ver pakkingsserie, een affiche-reeks, een afzonderlijk affiche en een sober maar doeltreffend Vertaal woordenboek voor kinderen behoren tot het beste wat Neder land op dit vlak te bieden heeft, al is het allemaal beduidend min der uitgesproken en eigenzinnig dan een paar jaar geleden. Alleen het als achttiende genomineerde Mentaliteiten-boekje dat de Rot terdamse Kunststichting zelf uit gaf - en om die reden van mede dinging naar de prijs is uitgeslo ten- stijgt boven de strakke soberheid uit. Resten tot slot zeven ontwerpen die niet onder één hoed te vangen De nieuwe praatpaal van de ANWB die zich binnenkort als eert reddende Broer Konijn met extra lange oren voor de versterking van het geluid langs de Nederlandse wegen bevindt. foto j. en m. zweerts 5, 2. Skjelbreid (Noo) lus) 22.53,1, 5. Niogret f 2. Grasic (Slv) 163, 3. |os voor de halve f ina-1 ppen in Goes. Dennis I de veteraan uit Hoek! De schilder en tekenaar Ger Lataster werd 75 jaar. Het Museum Van Bommel van Dam in Venlo heeft daar de vlag voor uitgestoken. Vijfenzeven tig tekeningen uit een periode van vijftig jaar worden in het museum getoond. Dit overzicht leidt tot een boeiende confrontatie met Latasters kunstenaarschap. Onstuimige vervoering spreekt uit alles wat er hangt. Latasters hartstocht voor het scheppen wordt ditmaal extra gesymboliseerd in een ter plekke gemaakte supertekening. In twee dagen tekende hij in Venlo een doek van vijf bij drie meter vol. De loftuitingen over zijn werkzaamheden hoort de kunstenaar schijnbaar achteloos aan. Och, hij had makkelijk vijf van die tentoonstellingen kunnen samenstellen. En over omvangrijk gesproken? Ach, hij gaat deze maand aan de slag met een schildering van vijftien bij drie meter. Bestemd voor de nieuwbouw van het paleis van justitie in Arnhem. Een gesprek met een groot, maar bij tijd en wijle ook stevig mopperend schilder. i debuut als in de Ronde ploeg- [n j| zich afgemeld voor In komend weekein- wegens gebrek aan reft nog te veel last Ink. Rintje Ritsma, mme starten wel in nas en Carla Zijlstra ikampioene Be Zuidduitse plaats Biathlon over 7,5 km iGer Lataster: „Het schilderen hebben ze al dikwijls doodver klaard. Onzin! Het is een normale bezigheid, net als eten, drin ken of slapen." FOTO'S GERUNDE DE DEUS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15