Inhaalslag haven Rotterdam nodig
'penbaar Ministerie balt spieren tegen voorkennis
«•SShanff.!Philips trekt handen af van dochter Grundie
Bombardier heeft steun
van Noordierse overheid
Hoogovens komt met ambitieuze groeiplannen
Shell sloopt olieplatform aan vaste wal
A6 I BESTEM
ECONOMIE
A7
jn geniet zelf
ing.
k."«art!
'Haven moet in komende drie jaar tenminste tien procent goedkoper gaan werken'
I Rotterdam De haven van Rotterdam moet in de komende
Idrie jaar tenminste tien procent goedkoper gaan werken. Vol
gens directeur W. Scholten van het Gemeentelijk Havenbedrijf
I moet Rotterdam een inhaalslag maken om qua kostenniveau de
I concurrentie aan te kunnen.
1atie
Personeel Sabena
staakt opnieuw
ECONOMIE KORT
Winst British Airways zet door
Vendex neemt Maxis-vestigingen over
Meer vertraging in luchtverkeer dan ooit
Goed jaar Mercedes Nederland
F') behoorde al
SUPERMARKTEN
HET SPAARKADO
SARI 1996
DINSDAG 6 FEBRUARI 1996
I Street
■gnal
Lands
ftl.tel
Icorp
line.
■ompany
Iteel
Ico
fcton sfe
Bcific
02/02 05/02
51 51%
45% 46
m m
71% 71-4
m 3iy«
47% 46
15% 15%
78 79%
81 82%
19% 19%
52% 52%
13% 13%
56 57%
74% 74%
Idison
33% 34%
Iquipm.
72% 75%
Lt nemours
76% 77%
ihemical
74 75%
kan kodak
72 72%
[corp
80 80%
notor
29% 29%
fclectric
77% 78%
motors
52% 52
Lear
47% 46%
ptt-pack.
86 89%
us.mach.
109% 112%
lustries
25 25
irlines
30 31%
38% 38%
pnnell
89% 92%
k co.
69% 69%
R oil
110 110%
ba financ.
32% 33
Ps
40% 41%
dutch
141 142
[s roebuck
41% 41%
|co ine.
80% 80%
blers
63% 63%
^d techn.
100% 100%
tinghouse
20% 20%
tman corp
22% 23
ilworth
11% 11
ud
d onbewerkt 21,730-22,330
erkt 23,930
ver
ir onbewerkt 270-340
Kerkt 380
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
gedaan bieden
ex dividend
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten e
x dividend
gedaan en bieden ex dividend
441
2,80
1,80
611
1,60
1,00
1068
4.80
3,50
1511
2,50 b
1,70
570
0,90
1,50
642
4,20
4,80
380
1,90
2,50
1059
23,20
21,50 b
500
0,30
0,20
734
12,00
7,00
1558
8,50
4,20 a
1470
5,10
2,40
860
2,80
1,20
1004
1,50
0,70
548
0,90 a
1,60
1063
1,40
2,80
2361
2,40
4,70
944
4,00
7,80
457
5,60
8,00
1000
30,00
32,10
393
4,00
5,40
387
7,80
5,80 b
707
4,00
3,90
1662
1,90
1,80
1224
0,80
0,70
2580
12,40 a
11,90
484
2,70
2,60
587
4,00
4,20
500
1,20
1,00
1268
1,30
1,30
613
5,30
5,50
699
6,20
6,50
443
2,40
1,70
668
6,00
4,50
407
3,40
2,40
461
1,60
2,80
400
0,70 a
0,60
499
2,60
3,10
461
0,80
0,50
500
2,70 a
3,80
430
8,80
7,20
1126
9,90
8,50
766
2,00
1,60
1089
5,20
5,10
466
1,00
1,10
518
0,60
0,50
545
0,90
1,00 a
507
11,50
7,60
495
3,70
5,10
412
7,50
7,20
00-3233150095
oor een beautydag, dan wil
Stel je eigen beautydag
aubon voor deze
r hem èn voor haar.
it:
breide grieks-romeinse sauna
zichtsbehandeling
/ibrosaun-behandeling
eede persoon: 50," korting
•eserveer snel want vol v0
\formatie met:
l of 583230.
elektronicaconcern hoeft de
verliezen bij de Duitse doch
ter na 1996 niet meer aan te
zuiveren, maar blijft Grundig
Jvel in zijn resultaten consoli-
S mede-aandeelhouders, die
hun belangen hebben onderge-
bracht i„ de Max Grundig Stif
fs is hierover een akkoord
bereikt, is gisteren bekendge-
Oorspronkelij k had Philips zich
tot het jaar 2004 aan het bedrijf
verplicht. Maar door het besluit
Grundig met ingang van
1997 financieel geheel op eigen
benen.
Het moederconcern draagt nog
wel eenmalig 270 miljoen mark
(300 miljoen gulden) bij. Dit geld
is bedoeld voor een ingrijpende
reoganisatie, waarbij dit jaar
ongeveer 3000 van de huidige
11.400 banen verloren gaan. In
Duitsland komen 2200 arbeids
plaatsen te vervallen.
Na de drastische ingreep moet de
dochteronderneming weer winst
maken. Door de extra voorzie
ning loopt het totale verlies over
1995 op tot 600 miljoen mark
(670 miljoen gulden), 100 miljoen
mark meer dan verwacht.
De stap van Philips is voor de
Duitse producent van consumen
tenelektronica vooral psycholo
gisch van belang, verklaart een
woordvoerder. „We willen hier
mee de eigen verantwoordelijk
heid benadrukken. Als je als
moederbedrijf maar blijft schui
ven, denkt iedereen: ach, dat
loopt wel weer los."
Grundig leed op de normale
bedrijfsactiviteiten vorig jaar een
verlies van 330 miljoen mark
(1994: 127 miljoen mark). Voor
naamste oorzaken: de relatief
hoge loonkosten, de gedaalde
vraag naar consumentenelektro
nica en de sterke mark. Ook de
omzet bleef met 3,5 miljard mark
achter bij de verwachtingen.
P. van der Wal, per 1 februari de
nieuwe bestuursvoorzitter, gaat
ervan uit dat de ingrijpende
sanering het bedrijf nog dit jaar
uit de verliezen zal halen. „We
doen een groot beroep op onze
werknemers en aandeelhouders.
Maar alleen een snelle en ingrij
pende oplossing kan de toekomst
van Grundig als merk en indus
trieel bedrijf redden."
Al eerder maakte Grundig
bekend dat het een deel van de
produktie wil verplaatsen naar
landen met lagere lonen, zoals
Polen. Grundig is al naar dit land
uitgeweken voor de fabricage van
jaarlijks tweehonderdduizend
televisietoestellen.
De Duitse producent van consu
mentenelektronica gold jaren
lang als het schoolvoorbeeld van
het Duitse Wirtschaftswunder. In
1978, toen Max Grundig er nog
de scepter zwaaide - hij overleed
in 1989, werkten er bij het voor
malige familiebedrijf nog 40.000
mensen. Onder meer door de felle
concurrentie uit het Verre Oosten
is dit aantal inmiddels gedaald
naar 11.400. Ook de omzet brok
kelde gestaag af, van 4,6 miljard
mark in 1991 naar 3,5 miljard
vorig jaar.
Philips is sinds 1984 economisch
verantwoordelijk voor Grundig.
Juridisch gezien is de Nederland
se multinational slechts voor 32
procent eigenaar, maar de cijfers
worden wel volledig geconsoli
deerd. Veel plezier aan die inves
tering heeft Philips tot op heden
niet beleefd. De Max Grundig
Stiftung, eigendom van de fami
lie-aandeelhouders, toucheert
jaarlijkse een vorstelijk dividend
van 50 miljoen mark. Het totale
verlies van Philips op de deelne
ming bedraagt inmiddels ruim
1,5 miljard mark.
I poor Willem Reijn
Nentsrechtbank
ibosch inzake
ïmentswet.
mtsrechtbank te 's-Hertogenbosch
nde faillissement
lestijds statutair gevestigd te
inde te Vlijmen, Raamsdonkveer
|r 121852.
Postbus 1698,5200 BS
1299.
|rechtbank te 's-Hertogenbosch.
Sport en Spel
PAARDIJCAP mt. 52,
broek maat 176 samen
50,-076-5227510-
BALLETPAK: zwart katoen
legging maat 134 zu,--
■Scholten zei dat gisteren bij een
Ibezoek aan het grootste contai
nerschip ter wereld, de Regina
■Maersk, die gisteren voor het
leerst Rotterdam aandeed. Vol-
Igens Scholten is Rotterdam in het
'verleden blind gevaren op het feit
Jdat rederijen toch niet om Rotter-
Idam heen zouden kunnen. „Dat
heeft ons vadsig gemaakt," zei
iScholten.
|Nu moeten de totale kosten
j van loodsgelden tot de
ysiekë overslag zelf. En het pro-
|dukt moet verbeterd: „Je hoeft
niet de goedkoopste te zijn, maar
je moet wel een aardig produkt
leveren."
Want M. Hassing, directeur
Maersk Nederland, onderstreepte
[gisteren nog eens fijntjes dat de
produktiviteit van de naaste con
current Antwerpen tien procent
(hoger ligt dan die in de Maasstad.
En de Japanse havenstad Kobe
weet zelfs zestig procent beter te
[scoren, zei Hassing.
Namaakt uitgerekend de nieuw-
[ste generatie containerschepen
ïfaersk juist afhankelijker van
Rotterdam. De Maersk Regina is
[het eerste exemplaar van een
feerie van twaalf schepen, die zes-
[duizend containers kunnen ver
boeren. Dat is liefst dertig pro
tent meer dan de laatste genera
le met 4500 TEU, de rekeneen-
voor standaard-containers
[van twintig voet.
pe waterverdragen tussen
Nederland en België zorgen er
weliswaar voor dat de Schelde
[eindelijk wordt uitgebaggerd
maar dan nog zal de Regina Ant
werpen niet volgeladen kunnen
Bereiken. Dat maakt het voor
lüaersk moeilijk om straks Rot-
i onder druk te zetten bij
[onderhandelingen over havengei-
Iden en het verlenen van speciale
(faciliteiten. Rederijen spelen
[concurrerende havens graag ten
uit bij het aangaan van
füeuwe contracten.
Havendirecteur Scholten zag in
jde komst van de Regina het
bewijs dat de schaalvergroting in
pet internationale goederenver
voer onverminderd hard door-
- „Driejaar terug dachten we
N containerschepen van 5200
Tlü de Jumbo's van de scheep-
aart zouden worden. Nu ligt er
tan boot aan de kade die zesdui
zend containers kan vervoeren."
pat betekent, vond Scholten, dat
p regering niet lang moet twij-
[felen over de noodzaak van de
degvan de Maasvlakte II. „De
(roei loopt op tot zeven procent
N jaar. Als je er rekening mee
piondt dat het in Nederland zeven
(jaar duurt om een grootschalig
V™ te implementeren, dan zie je
Km 8edwongen zijn nadruk-
""c aan de bel te trekken." De
'S van de Maasvlakte I wil
hij versnellen. Nu zou die in 2008
compleet klaar zijn.
Hij pleitte voor aandacht voor de
'achterdeur': de afvoer van con
tainers naar het achterland. „We
zijn teleurgesteld dat de ontkop
peling van het beheer van de rail-
infrastruur en het berijden van
de rails niet is doorgegaan. Daar
mee is een blokkade gelegd voor
gezonde concurrentie op de
rails."
Rotterdam moet de capaciteit
hebben om grote rederijen als
Maersk te blijven bedienen en
niet gehinderd worden door een
sfeer 'alsof je je moet schamen
voor grote zaken'. Met gevoel riep
Scholten dan ook dat 'het groot
ste containerschip van de groot
ste rederij voor de wal ligt bij de
grootste stuwadoor in de grootste
haven ter wereld'.
De Regina Maersk kreeg op zijn
eerste vaart gisteren in Rotter
dam dertienhonderd containers
aan boord met de bestemming het
Verre Oosten. Het schip logen
straft de theorie dat in West-
Europa geen grote zeeschepen
meer kunnen worden gebouwd.
De hele serie schepen komt van
de Maersk-werf in Odense.
„Dankzij een vergaande moder
nisering en automatisering kun
nen we daar de schepen concur
rerend produceren in vergelij
king met het Verre Oosten," zei
Maersk-directeur Hassing.
De automatisering slaat ook aan
boord toe. De Regina Maersk
vaart onder Deense vlag met een
Deense bemanning. Maar het 321
meter lange schip telt dan ook
slechts dertien, hoogopgeleide
bemanningsleden, die het schip
besturen met een batterij van
beeldschermen.
Brussel (anp) - Het personeel van
de Belgische luchtvaartmaat
schappij Sabena gaat opnieuw
staken. Mogelijk komen daardoor
de komende dagen al vluchten in
gevaar.
Dat hebben de gezamenlijke vak
bonden en de pilotenorganisatie
ABPNL gisteren bekendgemaakt.
De bonden besloten gisteren tot
nieuwe acties over te gaan, omdat
zij de directie van Sabena verwij
ten eerdere compromisvoorstel
len aan de laars te lappen. Die
compromissen werden gesloten
na tussenkomst van een door de
regering aangestelde bemidde
laar.
De bonden hebben het vertrou
wen in de directie nu opgezegd.
De bemiddelaar werd aangesteld
nadat het personeel in december
van het vorig jaar het werk twee
dagen had neergelegd.
Londen - British Airways boekt record na record. Over de laatste
drie maanden van 1995 kwam er een winst voor belasting van 104
miljoen pond sterling (263,1 miljoen gulden) uit de bus. Dat is een
verbetering van 30 procent tegenover dezelfde periode van 1994
toen de winst 80 miljoen pond bedroeg.
Daarmee zag de Britse luchtvaartmaatschappij het resultaat over
de eerste negen maanden van het boekjaar 1995/96 (april/maart)
verder oplopen tot 534 miljoen pond (1,35 miljard gulden). Dat
komt neer op een winstsprong van 24,5 procent ten opzichte van
de 429 miljoen pond die BA in de overeenkomstige periode van
1994 binnenhaalde.
Helmond/Middelburg - Vendex Food Groep is van plan van het
SHV-concern drie Maxis-vestigingen over te nemen. Bij deze
winkels in Hoogvliet, Middelburg en Rijswijk werken circa 550
mensen. De zaken zullen worden ingericht als Konmar Supersto
re. Nagenoeg het voltallige personeel zal in vergelijkbare functies
werkzaam blijven. Voor enkele tientallen zal dit moeilijk zijn,
maar getracht zal worden hen binnen het Vendex-concern een
passende baan aan te bieden. Per saldo zal de overneming een
positief effect op de werkgelegenheid hebben. Door de transactie
groeit het aantal Konmar-vestigingen naar 24.
Frankfort - De punctualiteit in het Europese luchtverkeer is vorig
jaar beroerd geweest. Een op de zes vliegtuigen die binnen Euro
pa vertrokken, had een vertraging van minstens een kwartier.
Volgens Kari-Heinz Neumeister, secretaris-generaal van Vereni
ging van Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA), is de toe
stand sinds 1990 niet zo slecht geweest. Toen kampte 21,2 procent
van de vliegtuigen met vertraging.
Vooral in het najaar en de winter ging het mis. Volgens Neumeis
ter ligt de oorzaak vooral in de gebrekkige coördinatie tussen de
autoriteiten van de verschillende landen die verantwoordelijk
zijn voor de luchtverkeersleiding. Eurocontrol, de organisatie die
ervoor moet zorgen dat het beleid van de nationale instanties op
elkaar wordt afgestemd, functioneert niet. „Eurocontrol is nog
steeds niet meer dan een vrijblijvende discussieclubje," aldus
Neumeister.
Amsterdam - Mercedes Nederland heeft een goed jaar achter de
rug. De onderneming verkocht het afgelopen jaar 10.300 perso
nenwagens, iets meer dan in 1994. Daarmee werden de verwach
tingen in een totale markt die met maar 3 procent groeide, over
troffen. £)at heeft H. van Coolwijk, bestuursvoorzitter van Merce
des-Benz Nederland, gisteren laten weten.
In de klasse waarin Mercedes opereert, bereikte de Nederlandse
vestiging een marktaandeel van 18,6 procent. Ook dat is meer dan
was verwacht. De omzet kwam uit op bijna 1,2 miljard gulden,
hetgeen bijna 14 procent meer is dan in 1994. Mercedes-Neder-
land geeft geen winst- of verliescijfers.
Het grootste container-schip ter wereld is gearriveerd bij ECT Delta Terminal op de Rotterdamse Maasvlakte. De Regina Maersk heeft
plaats voor 6000 containers. foto anp
IJmuiden (anp) - Het staal- en
aluminiumconcern Hoog
ovens wil de omzet in de
komende vijf a tien jaar met
50 procent opvoeren tot circa
12 miljard gulden.
De aluminiumactiviteiten moe
ten in evenwicht komen met de
staalactiviteiten en het concern
streeft naar een vaste positie op
groeimarkten zoals in Zuidoost-
Azië, Oost-Europa en Zuid-Ame-
rika. Het bedrijf moet internatio
nale allure krijgen.
Deze ambitieuze groeiplannen
ontvouwde bestuursvoorzitter M.
van Veen van Hoogovens in het
jongste nummer van het perso
neelsblad Starvision, Van Veen
vindt dat het na de jaren van con
solidatie tijd is om vooruit te kij
ken. Volgens de Hoogovens
bestuurder moeten ook de niet-
geconsolideerde deelnemingen
meetellen bij de groei.
Hoogovens maakte begin jaren
negentig een moeilijke periode
door. Als gevolg van miljoenen-
verliezen en dure, ingrijpende
reorganisaties teerde het flink in
op eigen vermogen. De winsten
van de afgelopen twee jaar heeft
het concern vooral gebruikt om
de vermogenspositie te verbete
ren. Inmiddels denkt Hoogovens
voldoende basis te hebben om de
'uitdagende' strategieplannen ten
uitvoer te brengen.
Van Veen wil dat zijn onderne
ming wordt herkend als een tech
nologisch hoogwaardige staal- en
aluminiumfabrikant. De kennis
voorsprong moet Hoogovens ten
volle uitbaten. In de groeilanden
zullen bij voorbeeld service-cen
tra en lokale bedrijfseenheden
worden opgericht, die meerwaar
de aan de Hoogovens-produkten
moeten geven.
De internationale ambities van
het concern blijken ook uit de
toekomstige voertaal van de con-
cerntop. De bestuurders Van
Veen, Van Duynen, Van der Vel
den en Vrins - allen Nederlanders
- spreken straks in het Engels
tegen elkaar.
Van Veen hecht opvallend veel
belang aan de aluminiumproduk-
tie, die binnen het concern een
evenwichtige positie moet krij
gen naast de staalactiviteiten. De
aluminiumdivisie is pas sinds
vorig jaar uit het slop gekomen.
In omzet gemeten is dit onderdeel
nog veruit het mindere. In 1994
bedroeg de omzet van staal 4,5
miljard gulden tegen 2 miljard
gulden bij aluminium.
De doorbraak in aluminium moet
worden bereikt door het ontwik
kelen en verbeteren van nieuwe
technologieën, waardoor Hoog
ovens ook in dit segment een
voorsprong kan opbouwen. Ver
der wil de onderneming beter in
de eigen behoefte aan primair
aluminium voorzien. Dan kan
erop duiden dat Hoogovens de
eigen smeltcapaciteit bij Aldel in
Delfzijl wil uitbreiden.
Morgen spreekt de vaste kamer
commissie voor Economische
Zaken met minister Wijers over
Aldel. Onderwerp van gesprek is
de energievoorziening aan deze
smelterij.
VERVOLG VOORPAGINA
Bombardier weet zich gesteund
door de Noordierse overheid. De
Noordierse minister voor econo
mische zaken, barones Denton,
voerde gisteren overleg met amb
tenaren van het Nederlandse
ministerie van Economische
Zaken. Daar lobbyde zij voor
Short. Zij pleitte ervoor Short
meer werk te laten uitvoeren als
dat het voortbestaan van Fokker
kan garanderen. Volgens de
barones kan Fokker profiteren
van de lage arbeidskosten in
Noord-Ierland. Het Frans-Itali-
aans-Britse verbond AIR toonde
zich gisteren een nog wat onwen
nige deelnemer aan het overna
mebal.
„We bestuderen de situatie bij
Fokker, maar we hebben nog
geen beslissing genomen, "zei een
woordvoerster van Aérospatiale.
„We hebben, via AIR, met Fokker
gesproken om te weten te komen
hoe het bedrijf ervoor staat. Maar
het is alleen nog maar verken
nend," aldus een voorzichtige
BAe-woordvoerder.
De belangstelling van AIR is
pikant. De verkopers van Fokker
lagen de afgelopen jaren danig in
de clinch met hun Europese col
lega's.
De toestellen van BAe, de Avro's,
zijn concurrenten van de straal
vliegtuigen van Fokker, de F 70's
en de F 100's. De ATR-propellor-
toestellen van Aérospatiale en
Alenia zijn concurrenten van de
F 50.
Secretaris G. Melchers van de
centrale ondernemingsraad van
Fokker wilde geen voorkeur uit
spreken voor een van de nu
bekende kandidaten.
In deze mening weet de onderne
mingsraad zich gesteund door de
bewindvoerders, zo verklaarde
Melchers.
„Wij hebben van de heer Dete-
rink begrepen dat ook de
bewindvoerders het behoud van
werkgelegenheid een belangrijk
criterium vinden bij de weging
van belangen.
De bewindvoerders toonden zich
in een eerder stadium al voor
stander van het overeind houden
van geheel Fokker. Melchers sluit
zich daarbij aan.
(ADVERTENTIE)
Londen (rtr/anp) - De Leman BK, een gepen
sioneerd olieplatform van 6000 ton, zal naar
land worden gesleept en daar worden gesloopt.
Dat heeft de Britse minister van Energie, T. Eggar,
meegedeeld na afloop van overleg met H. Rother-
mund, directeur van Shell UK. Afgelopen zomer
kwam het olieconcern Shell in opspraak wegens
plannen voor het in zee dumpen van het olieplat
form de Brent Spar. De Britse regering steunde
Shell in dit voornemen. De oliemaatschappij moest
hier echter onder druk van de publieke opinie van
afzien. Energieminister Eggar benadrukte dat het
standpunt van de Britten ten aanzien van afzinking
niet is veranderd. Vooral bij grotere en zwaardere
installaties in de noordelijke, diepe delen van de
Noordzee blijft dumping voor de Britse overheid
een reëel alternatief. Dat gaat echter niet op voor de
Leman BK, die in minder diep water is gelegen. Op
Engels grondgebied zijn nog 74 platforms, die in
diep water zijn gelegen. Voor twaalf van deze kan
afzinking een alternatief zijn, aldus Eggar.
fonze redactie economie
fedam - Het Openbaar Ministe-
L ~f'in Amsterdam heeft gisteren
f 01 behandeling van de zoge-
L. e voorkenniszaken twee officie-
l ,!ai) justitie benoemd. Tot nog toe
j-p slechts één officier zich met de
k l ln® van misbruik van voorwe-
Li_ aP kij de handel in effecten
i en wel zonder enig succes.
Ito'"™!! voorkenniszaken die het OM
ivervni? vervolgd of heeft willen
ine ni?«nilS ®0en euvele op een veroorde-
ten cen' Vrijdag nog moest het OM
L„„!70lglng van enkele Borsumij-
(e bmni staken omdat er niet voldoen
den opL ™ia? ,dat zij biet voorkennis had-
Fa bedrijf °pties op aandelen in
■iszïn'auen,.van bet OM in de voorken-
Hsterrip de reputatie van de
mse beurs in de internationale
Li?®6 wereld aanzienlijk geschaad,
heren v
ïen zuiïeïen?c,baP bij de handel in effec-
•"-'ciuaanzi
(tortaatTm ®cieren van justitie die zich
met de vervolging van misbruik
I Zllll t, r UiJ U
pouwd If fzlShouden, is er één al ver-
|a\Swi™tereï Vergnjp:
-IJK ZWEMPARADIJS.KUU^'Sgp
RESTAURANT. CAFÉ EN THE
mevrouw mr. M.
geruime tijd tot de eenheid
van mr. J. Wortel, de 'beursofficier' die
inmiddels tot advocaat-generaal is gepro
moveerd. „Dat geeft dus garantie van con-
tinuiteit," aldus persofficier mr. N.
Schaar. Van Swieteren krijgt gezelschap
van mr. H. de Graaff.
Schaar hoopt dat het duo Van Swiete-
ren/De Graaff wat langer blijft dan hun
voorgangers Wortel en mr. W van Nierop.
„Het is de bedoeling dat je in zo'n positie
een bepaalde periode, laten we zeggen
minstens vier jaar, blijft. Maar als iemand
zijn positie kan verbeteren, kun je hem
niet tegenhouden."
Die in beursfraude en voorkennis-zaken
gespecialiseerde afdeling van het Amster
damse OM heeft de grootste problemen om
gevallen van voorkennis met succes aan te
pakken. Juist vrijdag moest het bekend
maken de vervolging in de voorkenniszaak
Borsumij Wehry te staken 'wegens gebrek
aan bewijs'.
Dit gebeurt nadat de enige andere voor
kenniszaken die in Nederland ooit zijn
vervolgd, de vermoede voorwetenschap
van Joep van den Nieuwenhuyzen bij de
handel in aandelen HCS en RDM, voor het
OM al verkeerd zijn afgelopen. In de eerste
zaak werd de veroordeling van Van den
Nieuwenhuyzen vernietigd en in de andere
werd hij vrijgesproken.
Voorkennisspecialist mr. D. Doorenbos
hoopt dat, nu er voortaan twee officieren
in plaats van één op voorkenniszaken wor
den gezet, justitie deze zaken met meer
aandacht zal behandelen. Want na drie
mislukkingen is er volgens hem maar één
conclusie mogelijk: „Justitie mist gewoon
de know-how om een voorkenniszaak tot
een goed einde te brengen. De officier die
zich daarin moest specialiseren, gaf zich
daarvoor niet de tijd. Hopelijk wordt dat
nu anders. Maar het blijft moeilijk gezien
de gebrekkige delictsomschrijving in de
wet."
Doorenbos promoveerde in 1993 aan de
KUN op een studie over 'Het financiële
strafrecht', met name over misbruik van
voorwetenschap bij de handel in effecten.
Hij is nu als terzake gespecialiseerd advo
caat verbonden aan het Haagse kantoor
Spong Wladimirow.
„Ik wou dat wat meer voorkennis-zaken
deze kant uit kwamen. Maar ze zijn er
gewoon niet. Misschien verandert dat met
twee officieren."
Volgens Doorenbos heeft het OM de laat
ste drie voorkennis-zaken 'al te enthou
siast' aangepakt, zonder voldoende kennis
van zaken in huis te hebben. In de Borsu-
mij-zaak ging het om misbruik van voor
kennis door de top van het bedrijf bij de
handel in eigen effecten. Bestuursleden
Noordam en Van der Graaf handelden in
warrants, een soort opties op aandelen
Borsumij. Toen drie weken later de over
name door Borsumij Wehry van fietsfa-
briek Stokvis bekend werd, stegen die
warrants ineens in waarde.
Doorenbos: „De wet spreekt van 'effecten'.
De warrants hadden betrekking op aande
len die nog moesten worden genoteerd. Die
waren er dus op het moment waarop ze
met voorkennis zouden hebben gehandeld
nog niet eens. Dan begin je als officier van
justitie dus al verkeerd. En als verderop in
het onderzoek blijkt dat ook de voorwe
tenschap niet afdoende kan worden bewe
zen, heb je als OM helemaal geen been
meer om op te staan. Het wetsartikel moet
in elk geval zo worden aangepast dat daar
onder ook vallen effecten 'waarvan in
redelijkheid te verwachten is dat die spoe
dig zullen worden genoteerd' of iets van
die strekking."
Minister Zalm van Financiën was vorig
jaar mei op de dag dat de Hoge Raad de
veroordeling van Van den Nieuwenhuyzen
vernietigde duidelijk: de wet moest zo snel
mogelijk veranderd worden. Hoe het met
die verandering staat en waar die precies
op neer komt is onduidelijk. De ambtenaar
die erover gaat op het ministerie van Justi
tie was gisteren niet aanwezig en niemand
anders op het departement wist iets van
zijn werk.
U kunt bij Jumbo sparen voor 8 waardevolle
kado's in de PRO-KADO SPAARAKTIE! Met
Pro-Kado spaart u niet alleen gemakkelijk,
maar ook snel en voordelig voor deze
PRACHTIGE KADO'S!
Haal een informatiefolder in de winkel.
wKR^SttSyss™,
DEZE WEEK MET
PRO-KADO ZEGELS
HAK BRUINE BONEN
In groente/tomatensaus, pot 720 ml.,
per pot met 3 gratis
Pro-kado zegels!
NESCAFÉ:
CAFÉ A LA CARTE
diverse smaken, per doos, NU VOOR
met 3 gratis Pro-kado zegels per doosl
MC. CAIN COLDEN
LONG FRITES
zak 450 gram, nu met 3 gratis
pro-kado zegels per zakl NU VOOR
VAN MELLE BUSH
BUSH Bamboo, puzzles. JtMB"
wlnegums en colabears. zak 150 gram,
per zak met 3 gratis Pro-kado zegelsi
ALLDAYS INLEGKRUISJESA98
decobox, pak 56 stuks JSfHf ■O*
ALLDAYS INLEGKRUISJES
light en large, pak 38/32 stuks
NU VOOR
Aanbiedingen
Jöjn geldig Van
maandags
l/m «aterdög
10 februari 1996
Jumbo vestigingen vindt u in: Bergen, Berghem, Bladel, Den Bosch, Den Dungen, Deurne, Dongen, Eindhoven, Gemert, Grave, Heeswijk-D,
Kerkrade, Lieshout, Luyksgestel, Mariahout, Meerssen, Middelburg, Moergestel, Nistelrode, Nuenen, Nuth, Oirsbeek, Oisterwijk, Ooltgensplaat,
Scharendijke, Schijndel, Sint Michielsgestel, Someren, Steenbergen, Terneuzen, Tilburg (2x), Uden, Volkel, Willemstad.