Inhaalslag haven Rotterdam nodig 'penbaar Ministerie balt spieren tegen voorkennis «•SShanff.!Philips trekt handen af van dochter Grundie Bombardier heeft steun van Noordierse overheid Hoogovens komt met ambitieuze groeiplannen Shell sloopt olieplatform aan vaste wal A6 I BESTEM ECONOMIE A7 jn geniet zelf ing. k."«art! 'Haven moet in komende drie jaar tenminste tien procent goedkoper gaan werken' I Rotterdam De haven van Rotterdam moet in de komende Idrie jaar tenminste tien procent goedkoper gaan werken. Vol gens directeur W. Scholten van het Gemeentelijk Havenbedrijf I moet Rotterdam een inhaalslag maken om qua kostenniveau de I concurrentie aan te kunnen. 1atie Personeel Sabena staakt opnieuw ECONOMIE KORT Winst British Airways zet door Vendex neemt Maxis-vestigingen over Meer vertraging in luchtverkeer dan ooit Goed jaar Mercedes Nederland F') behoorde al SUPERMARKTEN HET SPAARKADO SARI 1996 DINSDAG 6 FEBRUARI 1996 I Street ■gnal Lands ftl.tel Icorp line. ■ompany Iteel Ico fcton sfe Bcific 02/02 05/02 51 51% 45% 46 m m 71% 71-4 m 3iy« 47% 46 15% 15% 78 79% 81 82% 19% 19% 52% 52% 13% 13% 56 57% 74% 74% Idison 33% 34% Iquipm. 72% 75% Lt nemours 76% 77% ihemical 74 75% kan kodak 72 72% [corp 80 80% notor 29% 29% fclectric 77% 78% motors 52% 52 Lear 47% 46% ptt-pack. 86 89% us.mach. 109% 112% lustries 25 25 irlines 30 31% 38% 38% pnnell 89% 92% k co. 69% 69% R oil 110 110% ba financ. 32% 33 Ps 40% 41% dutch 141 142 [s roebuck 41% 41% |co ine. 80% 80% blers 63% 63% ^d techn. 100% 100% tinghouse 20% 20% tman corp 22% 23 ilworth 11% 11 ud d onbewerkt 21,730-22,330 erkt 23,930 ver ir onbewerkt 270-340 Kerkt 380 vorige koers slotkoers gisteren laten bieden exclaim gedaan bieden ex dividend gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten e x dividend gedaan en bieden ex dividend 441 2,80 1,80 611 1,60 1,00 1068 4.80 3,50 1511 2,50 b 1,70 570 0,90 1,50 642 4,20 4,80 380 1,90 2,50 1059 23,20 21,50 b 500 0,30 0,20 734 12,00 7,00 1558 8,50 4,20 a 1470 5,10 2,40 860 2,80 1,20 1004 1,50 0,70 548 0,90 a 1,60 1063 1,40 2,80 2361 2,40 4,70 944 4,00 7,80 457 5,60 8,00 1000 30,00 32,10 393 4,00 5,40 387 7,80 5,80 b 707 4,00 3,90 1662 1,90 1,80 1224 0,80 0,70 2580 12,40 a 11,90 484 2,70 2,60 587 4,00 4,20 500 1,20 1,00 1268 1,30 1,30 613 5,30 5,50 699 6,20 6,50 443 2,40 1,70 668 6,00 4,50 407 3,40 2,40 461 1,60 2,80 400 0,70 a 0,60 499 2,60 3,10 461 0,80 0,50 500 2,70 a 3,80 430 8,80 7,20 1126 9,90 8,50 766 2,00 1,60 1089 5,20 5,10 466 1,00 1,10 518 0,60 0,50 545 0,90 1,00 a 507 11,50 7,60 495 3,70 5,10 412 7,50 7,20 00-3233150095 oor een beautydag, dan wil Stel je eigen beautydag aubon voor deze r hem èn voor haar. it: breide grieks-romeinse sauna zichtsbehandeling /ibrosaun-behandeling eede persoon: 50," korting •eserveer snel want vol v0 \formatie met: l of 583230. elektronicaconcern hoeft de verliezen bij de Duitse doch ter na 1996 niet meer aan te zuiveren, maar blijft Grundig Jvel in zijn resultaten consoli- S mede-aandeelhouders, die hun belangen hebben onderge- bracht i„ de Max Grundig Stif fs is hierover een akkoord bereikt, is gisteren bekendge- Oorspronkelij k had Philips zich tot het jaar 2004 aan het bedrijf verplicht. Maar door het besluit Grundig met ingang van 1997 financieel geheel op eigen benen. Het moederconcern draagt nog wel eenmalig 270 miljoen mark (300 miljoen gulden) bij. Dit geld is bedoeld voor een ingrijpende reoganisatie, waarbij dit jaar ongeveer 3000 van de huidige 11.400 banen verloren gaan. In Duitsland komen 2200 arbeids plaatsen te vervallen. Na de drastische ingreep moet de dochteronderneming weer winst maken. Door de extra voorzie ning loopt het totale verlies over 1995 op tot 600 miljoen mark (670 miljoen gulden), 100 miljoen mark meer dan verwacht. De stap van Philips is voor de Duitse producent van consumen tenelektronica vooral psycholo gisch van belang, verklaart een woordvoerder. „We willen hier mee de eigen verantwoordelijk heid benadrukken. Als je als moederbedrijf maar blijft schui ven, denkt iedereen: ach, dat loopt wel weer los." Grundig leed op de normale bedrijfsactiviteiten vorig jaar een verlies van 330 miljoen mark (1994: 127 miljoen mark). Voor naamste oorzaken: de relatief hoge loonkosten, de gedaalde vraag naar consumentenelektro nica en de sterke mark. Ook de omzet bleef met 3,5 miljard mark achter bij de verwachtingen. P. van der Wal, per 1 februari de nieuwe bestuursvoorzitter, gaat ervan uit dat de ingrijpende sanering het bedrijf nog dit jaar uit de verliezen zal halen. „We doen een groot beroep op onze werknemers en aandeelhouders. Maar alleen een snelle en ingrij pende oplossing kan de toekomst van Grundig als merk en indus trieel bedrijf redden." Al eerder maakte Grundig bekend dat het een deel van de produktie wil verplaatsen naar landen met lagere lonen, zoals Polen. Grundig is al naar dit land uitgeweken voor de fabricage van jaarlijks tweehonderdduizend televisietoestellen. De Duitse producent van consu mentenelektronica gold jaren lang als het schoolvoorbeeld van het Duitse Wirtschaftswunder. In 1978, toen Max Grundig er nog de scepter zwaaide - hij overleed in 1989, werkten er bij het voor malige familiebedrijf nog 40.000 mensen. Onder meer door de felle concurrentie uit het Verre Oosten is dit aantal inmiddels gedaald naar 11.400. Ook de omzet brok kelde gestaag af, van 4,6 miljard mark in 1991 naar 3,5 miljard vorig jaar. Philips is sinds 1984 economisch verantwoordelijk voor Grundig. Juridisch gezien is de Nederland se multinational slechts voor 32 procent eigenaar, maar de cijfers worden wel volledig geconsoli deerd. Veel plezier aan die inves tering heeft Philips tot op heden niet beleefd. De Max Grundig Stiftung, eigendom van de fami lie-aandeelhouders, toucheert jaarlijkse een vorstelijk dividend van 50 miljoen mark. Het totale verlies van Philips op de deelne ming bedraagt inmiddels ruim 1,5 miljard mark. I poor Willem Reijn Nentsrechtbank ibosch inzake ïmentswet. mtsrechtbank te 's-Hertogenbosch nde faillissement lestijds statutair gevestigd te inde te Vlijmen, Raamsdonkveer |r 121852. Postbus 1698,5200 BS 1299. |rechtbank te 's-Hertogenbosch. Sport en Spel PAARDIJCAP mt. 52, broek maat 176 samen 50,-076-5227510- BALLETPAK: zwart katoen legging maat 134 zu,-- ■Scholten zei dat gisteren bij een Ibezoek aan het grootste contai nerschip ter wereld, de Regina ■Maersk, die gisteren voor het leerst Rotterdam aandeed. Vol- Igens Scholten is Rotterdam in het 'verleden blind gevaren op het feit Jdat rederijen toch niet om Rotter- Idam heen zouden kunnen. „Dat heeft ons vadsig gemaakt," zei iScholten. |Nu moeten de totale kosten j van loodsgelden tot de ysiekë overslag zelf. En het pro- |dukt moet verbeterd: „Je hoeft niet de goedkoopste te zijn, maar je moet wel een aardig produkt leveren." Want M. Hassing, directeur Maersk Nederland, onderstreepte [gisteren nog eens fijntjes dat de produktiviteit van de naaste con current Antwerpen tien procent (hoger ligt dan die in de Maasstad. En de Japanse havenstad Kobe weet zelfs zestig procent beter te [scoren, zei Hassing. Namaakt uitgerekend de nieuw- [ste generatie containerschepen ïfaersk juist afhankelijker van Rotterdam. De Maersk Regina is [het eerste exemplaar van een feerie van twaalf schepen, die zes- [duizend containers kunnen ver boeren. Dat is liefst dertig pro tent meer dan de laatste genera le met 4500 TEU, de rekeneen- voor standaard-containers [van twintig voet. pe waterverdragen tussen Nederland en België zorgen er weliswaar voor dat de Schelde [eindelijk wordt uitgebaggerd maar dan nog zal de Regina Ant werpen niet volgeladen kunnen Bereiken. Dat maakt het voor lüaersk moeilijk om straks Rot- i onder druk te zetten bij [onderhandelingen over havengei- Iden en het verlenen van speciale (faciliteiten. Rederijen spelen [concurrerende havens graag ten uit bij het aangaan van füeuwe contracten. Havendirecteur Scholten zag in jde komst van de Regina het bewijs dat de schaalvergroting in pet internationale goederenver voer onverminderd hard door- - „Driejaar terug dachten we N containerschepen van 5200 Tlü de Jumbo's van de scheep- aart zouden worden. Nu ligt er tan boot aan de kade die zesdui zend containers kan vervoeren." pat betekent, vond Scholten, dat p regering niet lang moet twij- [felen over de noodzaak van de degvan de Maasvlakte II. „De (roei loopt op tot zeven procent N jaar. Als je er rekening mee piondt dat het in Nederland zeven (jaar duurt om een grootschalig V™ te implementeren, dan zie je Km 8edwongen zijn nadruk- ""c aan de bel te trekken." De 'S van de Maasvlakte I wil hij versnellen. Nu zou die in 2008 compleet klaar zijn. Hij pleitte voor aandacht voor de 'achterdeur': de afvoer van con tainers naar het achterland. „We zijn teleurgesteld dat de ontkop peling van het beheer van de rail- infrastruur en het berijden van de rails niet is doorgegaan. Daar mee is een blokkade gelegd voor gezonde concurrentie op de rails." Rotterdam moet de capaciteit hebben om grote rederijen als Maersk te blijven bedienen en niet gehinderd worden door een sfeer 'alsof je je moet schamen voor grote zaken'. Met gevoel riep Scholten dan ook dat 'het groot ste containerschip van de groot ste rederij voor de wal ligt bij de grootste stuwadoor in de grootste haven ter wereld'. De Regina Maersk kreeg op zijn eerste vaart gisteren in Rotter dam dertienhonderd containers aan boord met de bestemming het Verre Oosten. Het schip logen straft de theorie dat in West- Europa geen grote zeeschepen meer kunnen worden gebouwd. De hele serie schepen komt van de Maersk-werf in Odense. „Dankzij een vergaande moder nisering en automatisering kun nen we daar de schepen concur rerend produceren in vergelij king met het Verre Oosten," zei Maersk-directeur Hassing. De automatisering slaat ook aan boord toe. De Regina Maersk vaart onder Deense vlag met een Deense bemanning. Maar het 321 meter lange schip telt dan ook slechts dertien, hoogopgeleide bemanningsleden, die het schip besturen met een batterij van beeldschermen. Brussel (anp) - Het personeel van de Belgische luchtvaartmaat schappij Sabena gaat opnieuw staken. Mogelijk komen daardoor de komende dagen al vluchten in gevaar. Dat hebben de gezamenlijke vak bonden en de pilotenorganisatie ABPNL gisteren bekendgemaakt. De bonden besloten gisteren tot nieuwe acties over te gaan, omdat zij de directie van Sabena verwij ten eerdere compromisvoorstel len aan de laars te lappen. Die compromissen werden gesloten na tussenkomst van een door de regering aangestelde bemidde laar. De bonden hebben het vertrou wen in de directie nu opgezegd. De bemiddelaar werd aangesteld nadat het personeel in december van het vorig jaar het werk twee dagen had neergelegd. Londen - British Airways boekt record na record. Over de laatste drie maanden van 1995 kwam er een winst voor belasting van 104 miljoen pond sterling (263,1 miljoen gulden) uit de bus. Dat is een verbetering van 30 procent tegenover dezelfde periode van 1994 toen de winst 80 miljoen pond bedroeg. Daarmee zag de Britse luchtvaartmaatschappij het resultaat over de eerste negen maanden van het boekjaar 1995/96 (april/maart) verder oplopen tot 534 miljoen pond (1,35 miljard gulden). Dat komt neer op een winstsprong van 24,5 procent ten opzichte van de 429 miljoen pond die BA in de overeenkomstige periode van 1994 binnenhaalde. Helmond/Middelburg - Vendex Food Groep is van plan van het SHV-concern drie Maxis-vestigingen over te nemen. Bij deze winkels in Hoogvliet, Middelburg en Rijswijk werken circa 550 mensen. De zaken zullen worden ingericht als Konmar Supersto re. Nagenoeg het voltallige personeel zal in vergelijkbare functies werkzaam blijven. Voor enkele tientallen zal dit moeilijk zijn, maar getracht zal worden hen binnen het Vendex-concern een passende baan aan te bieden. Per saldo zal de overneming een positief effect op de werkgelegenheid hebben. Door de transactie groeit het aantal Konmar-vestigingen naar 24. Frankfort - De punctualiteit in het Europese luchtverkeer is vorig jaar beroerd geweest. Een op de zes vliegtuigen die binnen Euro pa vertrokken, had een vertraging van minstens een kwartier. Volgens Kari-Heinz Neumeister, secretaris-generaal van Vereni ging van Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA), is de toe stand sinds 1990 niet zo slecht geweest. Toen kampte 21,2 procent van de vliegtuigen met vertraging. Vooral in het najaar en de winter ging het mis. Volgens Neumeis ter ligt de oorzaak vooral in de gebrekkige coördinatie tussen de autoriteiten van de verschillende landen die verantwoordelijk zijn voor de luchtverkeersleiding. Eurocontrol, de organisatie die ervoor moet zorgen dat het beleid van de nationale instanties op elkaar wordt afgestemd, functioneert niet. „Eurocontrol is nog steeds niet meer dan een vrijblijvende discussieclubje," aldus Neumeister. Amsterdam - Mercedes Nederland heeft een goed jaar achter de rug. De onderneming verkocht het afgelopen jaar 10.300 perso nenwagens, iets meer dan in 1994. Daarmee werden de verwach tingen in een totale markt die met maar 3 procent groeide, over troffen. £)at heeft H. van Coolwijk, bestuursvoorzitter van Merce des-Benz Nederland, gisteren laten weten. In de klasse waarin Mercedes opereert, bereikte de Nederlandse vestiging een marktaandeel van 18,6 procent. Ook dat is meer dan was verwacht. De omzet kwam uit op bijna 1,2 miljard gulden, hetgeen bijna 14 procent meer is dan in 1994. Mercedes-Neder- land geeft geen winst- of verliescijfers. Het grootste container-schip ter wereld is gearriveerd bij ECT Delta Terminal op de Rotterdamse Maasvlakte. De Regina Maersk heeft plaats voor 6000 containers. foto anp IJmuiden (anp) - Het staal- en aluminiumconcern Hoog ovens wil de omzet in de komende vijf a tien jaar met 50 procent opvoeren tot circa 12 miljard gulden. De aluminiumactiviteiten moe ten in evenwicht komen met de staalactiviteiten en het concern streeft naar een vaste positie op groeimarkten zoals in Zuidoost- Azië, Oost-Europa en Zuid-Ame- rika. Het bedrijf moet internatio nale allure krijgen. Deze ambitieuze groeiplannen ontvouwde bestuursvoorzitter M. van Veen van Hoogovens in het jongste nummer van het perso neelsblad Starvision, Van Veen vindt dat het na de jaren van con solidatie tijd is om vooruit te kij ken. Volgens de Hoogovens bestuurder moeten ook de niet- geconsolideerde deelnemingen meetellen bij de groei. Hoogovens maakte begin jaren negentig een moeilijke periode door. Als gevolg van miljoenen- verliezen en dure, ingrijpende reorganisaties teerde het flink in op eigen vermogen. De winsten van de afgelopen twee jaar heeft het concern vooral gebruikt om de vermogenspositie te verbete ren. Inmiddels denkt Hoogovens voldoende basis te hebben om de 'uitdagende' strategieplannen ten uitvoer te brengen. Van Veen wil dat zijn onderne ming wordt herkend als een tech nologisch hoogwaardige staal- en aluminiumfabrikant. De kennis voorsprong moet Hoogovens ten volle uitbaten. In de groeilanden zullen bij voorbeeld service-cen tra en lokale bedrijfseenheden worden opgericht, die meerwaar de aan de Hoogovens-produkten moeten geven. De internationale ambities van het concern blijken ook uit de toekomstige voertaal van de con- cerntop. De bestuurders Van Veen, Van Duynen, Van der Vel den en Vrins - allen Nederlanders - spreken straks in het Engels tegen elkaar. Van Veen hecht opvallend veel belang aan de aluminiumproduk- tie, die binnen het concern een evenwichtige positie moet krij gen naast de staalactiviteiten. De aluminiumdivisie is pas sinds vorig jaar uit het slop gekomen. In omzet gemeten is dit onderdeel nog veruit het mindere. In 1994 bedroeg de omzet van staal 4,5 miljard gulden tegen 2 miljard gulden bij aluminium. De doorbraak in aluminium moet worden bereikt door het ontwik kelen en verbeteren van nieuwe technologieën, waardoor Hoog ovens ook in dit segment een voorsprong kan opbouwen. Ver der wil de onderneming beter in de eigen behoefte aan primair aluminium voorzien. Dan kan erop duiden dat Hoogovens de eigen smeltcapaciteit bij Aldel in Delfzijl wil uitbreiden. Morgen spreekt de vaste kamer commissie voor Economische Zaken met minister Wijers over Aldel. Onderwerp van gesprek is de energievoorziening aan deze smelterij. VERVOLG VOORPAGINA Bombardier weet zich gesteund door de Noordierse overheid. De Noordierse minister voor econo mische zaken, barones Denton, voerde gisteren overleg met amb tenaren van het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. Daar lobbyde zij voor Short. Zij pleitte ervoor Short meer werk te laten uitvoeren als dat het voortbestaan van Fokker kan garanderen. Volgens de barones kan Fokker profiteren van de lage arbeidskosten in Noord-Ierland. Het Frans-Itali- aans-Britse verbond AIR toonde zich gisteren een nog wat onwen nige deelnemer aan het overna mebal. „We bestuderen de situatie bij Fokker, maar we hebben nog geen beslissing genomen, "zei een woordvoerster van Aérospatiale. „We hebben, via AIR, met Fokker gesproken om te weten te komen hoe het bedrijf ervoor staat. Maar het is alleen nog maar verken nend," aldus een voorzichtige BAe-woordvoerder. De belangstelling van AIR is pikant. De verkopers van Fokker lagen de afgelopen jaren danig in de clinch met hun Europese col lega's. De toestellen van BAe, de Avro's, zijn concurrenten van de straal vliegtuigen van Fokker, de F 70's en de F 100's. De ATR-propellor- toestellen van Aérospatiale en Alenia zijn concurrenten van de F 50. Secretaris G. Melchers van de centrale ondernemingsraad van Fokker wilde geen voorkeur uit spreken voor een van de nu bekende kandidaten. In deze mening weet de onderne mingsraad zich gesteund door de bewindvoerders, zo verklaarde Melchers. „Wij hebben van de heer Dete- rink begrepen dat ook de bewindvoerders het behoud van werkgelegenheid een belangrijk criterium vinden bij de weging van belangen. De bewindvoerders toonden zich in een eerder stadium al voor stander van het overeind houden van geheel Fokker. Melchers sluit zich daarbij aan. (ADVERTENTIE) Londen (rtr/anp) - De Leman BK, een gepen sioneerd olieplatform van 6000 ton, zal naar land worden gesleept en daar worden gesloopt. Dat heeft de Britse minister van Energie, T. Eggar, meegedeeld na afloop van overleg met H. Rother- mund, directeur van Shell UK. Afgelopen zomer kwam het olieconcern Shell in opspraak wegens plannen voor het in zee dumpen van het olieplat form de Brent Spar. De Britse regering steunde Shell in dit voornemen. De oliemaatschappij moest hier echter onder druk van de publieke opinie van afzien. Energieminister Eggar benadrukte dat het standpunt van de Britten ten aanzien van afzinking niet is veranderd. Vooral bij grotere en zwaardere installaties in de noordelijke, diepe delen van de Noordzee blijft dumping voor de Britse overheid een reëel alternatief. Dat gaat echter niet op voor de Leman BK, die in minder diep water is gelegen. Op Engels grondgebied zijn nog 74 platforms, die in diep water zijn gelegen. Voor twaalf van deze kan afzinking een alternatief zijn, aldus Eggar. fonze redactie economie fedam - Het Openbaar Ministe- L ~f'in Amsterdam heeft gisteren f 01 behandeling van de zoge- L. e voorkenniszaken twee officie- l ,!ai) justitie benoemd. Tot nog toe j-p slechts één officier zich met de k l ln® van misbruik van voorwe- Li_ aP kij de handel in effecten i en wel zonder enig succes. Ito'"™!! voorkenniszaken die het OM ivervni? vervolgd of heeft willen ine ni?«nilS ®0en euvele op een veroorde- ten cen' Vrijdag nog moest het OM L„„!70lglng van enkele Borsumij- (e bmni staken omdat er niet voldoen den opL ™ia? ,dat zij biet voorkennis had- Fa bedrijf °pties op aandelen in ■iszïn'auen,.van bet OM in de voorken- Hsterrip de reputatie van de mse beurs in de internationale Li?®6 wereld aanzienlijk geschaad, heren v ïen zuiïeïen?c,baP bij de handel in effec- •"-'ciuaanzi (tortaatTm ®cieren van justitie die zich met de vervolging van misbruik I Zllll t, r UiJ U pouwd If fzlShouden, is er één al ver- |a\Swi™tereï Vergnjp: -IJK ZWEMPARADIJS.KUU^'Sgp RESTAURANT. CAFÉ EN THE mevrouw mr. M. geruime tijd tot de eenheid van mr. J. Wortel, de 'beursofficier' die inmiddels tot advocaat-generaal is gepro moveerd. „Dat geeft dus garantie van con- tinuiteit," aldus persofficier mr. N. Schaar. Van Swieteren krijgt gezelschap van mr. H. de Graaff. Schaar hoopt dat het duo Van Swiete- ren/De Graaff wat langer blijft dan hun voorgangers Wortel en mr. W van Nierop. „Het is de bedoeling dat je in zo'n positie een bepaalde periode, laten we zeggen minstens vier jaar, blijft. Maar als iemand zijn positie kan verbeteren, kun je hem niet tegenhouden." Die in beursfraude en voorkennis-zaken gespecialiseerde afdeling van het Amster damse OM heeft de grootste problemen om gevallen van voorkennis met succes aan te pakken. Juist vrijdag moest het bekend maken de vervolging in de voorkenniszaak Borsumij Wehry te staken 'wegens gebrek aan bewijs'. Dit gebeurt nadat de enige andere voor kenniszaken die in Nederland ooit zijn vervolgd, de vermoede voorwetenschap van Joep van den Nieuwenhuyzen bij de handel in aandelen HCS en RDM, voor het OM al verkeerd zijn afgelopen. In de eerste zaak werd de veroordeling van Van den Nieuwenhuyzen vernietigd en in de andere werd hij vrijgesproken. Voorkennisspecialist mr. D. Doorenbos hoopt dat, nu er voortaan twee officieren in plaats van één op voorkenniszaken wor den gezet, justitie deze zaken met meer aandacht zal behandelen. Want na drie mislukkingen is er volgens hem maar één conclusie mogelijk: „Justitie mist gewoon de know-how om een voorkenniszaak tot een goed einde te brengen. De officier die zich daarin moest specialiseren, gaf zich daarvoor niet de tijd. Hopelijk wordt dat nu anders. Maar het blijft moeilijk gezien de gebrekkige delictsomschrijving in de wet." Doorenbos promoveerde in 1993 aan de KUN op een studie over 'Het financiële strafrecht', met name over misbruik van voorwetenschap bij de handel in effecten. Hij is nu als terzake gespecialiseerd advo caat verbonden aan het Haagse kantoor Spong Wladimirow. „Ik wou dat wat meer voorkennis-zaken deze kant uit kwamen. Maar ze zijn er gewoon niet. Misschien verandert dat met twee officieren." Volgens Doorenbos heeft het OM de laat ste drie voorkennis-zaken 'al te enthou siast' aangepakt, zonder voldoende kennis van zaken in huis te hebben. In de Borsu- mij-zaak ging het om misbruik van voor kennis door de top van het bedrijf bij de handel in eigen effecten. Bestuursleden Noordam en Van der Graaf handelden in warrants, een soort opties op aandelen Borsumij. Toen drie weken later de over name door Borsumij Wehry van fietsfa- briek Stokvis bekend werd, stegen die warrants ineens in waarde. Doorenbos: „De wet spreekt van 'effecten'. De warrants hadden betrekking op aande len die nog moesten worden genoteerd. Die waren er dus op het moment waarop ze met voorkennis zouden hebben gehandeld nog niet eens. Dan begin je als officier van justitie dus al verkeerd. En als verderop in het onderzoek blijkt dat ook de voorwe tenschap niet afdoende kan worden bewe zen, heb je als OM helemaal geen been meer om op te staan. Het wetsartikel moet in elk geval zo worden aangepast dat daar onder ook vallen effecten 'waarvan in redelijkheid te verwachten is dat die spoe dig zullen worden genoteerd' of iets van die strekking." Minister Zalm van Financiën was vorig jaar mei op de dag dat de Hoge Raad de veroordeling van Van den Nieuwenhuyzen vernietigde duidelijk: de wet moest zo snel mogelijk veranderd worden. Hoe het met die verandering staat en waar die precies op neer komt is onduidelijk. De ambtenaar die erover gaat op het ministerie van Justi tie was gisteren niet aanwezig en niemand anders op het departement wist iets van zijn werk. U kunt bij Jumbo sparen voor 8 waardevolle kado's in de PRO-KADO SPAARAKTIE! Met Pro-Kado spaart u niet alleen gemakkelijk, maar ook snel en voordelig voor deze PRACHTIGE KADO'S! Haal een informatiefolder in de winkel. wKR^SttSyss™, DEZE WEEK MET PRO-KADO ZEGELS HAK BRUINE BONEN In groente/tomatensaus, pot 720 ml., per pot met 3 gratis Pro-kado zegels! NESCAFÉ: CAFÉ A LA CARTE diverse smaken, per doos, NU VOOR met 3 gratis Pro-kado zegels per doosl MC. CAIN COLDEN LONG FRITES zak 450 gram, nu met 3 gratis pro-kado zegels per zakl NU VOOR VAN MELLE BUSH BUSH Bamboo, puzzles. JtMB" wlnegums en colabears. zak 150 gram, per zak met 3 gratis Pro-kado zegelsi ALLDAYS INLEGKRUISJESA98 decobox, pak 56 stuks JSfHf ■O* ALLDAYS INLEGKRUISJES light en large, pak 38/32 stuks NU VOOR Aanbiedingen Jöjn geldig Van maandags l/m «aterdög 10 februari 1996 Jumbo vestigingen vindt u in: Bergen, Berghem, Bladel, Den Bosch, Den Dungen, Deurne, Dongen, Eindhoven, Gemert, Grave, Heeswijk-D, Kerkrade, Lieshout, Luyksgestel, Mariahout, Meerssen, Middelburg, Moergestel, Nistelrode, Nuenen, Nuth, Oirsbeek, Oisterwijk, Ooltgensplaat, Scharendijke, Schijndel, Sint Michielsgestel, Someren, Steenbergen, Terneuzen, Tilburg (2x), Uden, Volkel, Willemstad.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7