Gids
Endemol weg uit Holland Media
DE STEM
Boekenweekgeschenk van Adriaan van Dis in recordoplage
'Opvoering Don Giovanni
in ruïne van operahuis'
Geen duidelijke winnaars
bij nominaties Gouden Uil
PE STEM
Overblijvende partners RTL4 en Veronica gaan samen verder
Schumann
Hongaars
Bach-cantates
Portugal in
1997 centraal
op Buchmesse
Grimberg krijgt Gouden Ezelsoor
I io 00 Ik, Mik Loreland (tot 10.23)
10,30 Ferhalen fan in museum: Men-
I 17,f® 1our du monde en 8 jours, sportactu-
I aliteiten 18.00 lei bla-bla, kinderprogram-
I ma 19.00 Neighbours, soap 19.30 Nieuws
170.02 Coib, portret Olympisch atleet: Emile
|™ttemans 20.10 Zoom arrière: Voetbal.
■Vooruitblik op wedstrijd België-Nederland
I li<-f1arnPlon's 96, autosportmagazine
I «.10 Nieuws 22.30 Le jeu des jeux 22.35
l,,e.„T Pass'on. paardesportmagazine
I «.00 Tour du mond en 8 jours (tot 23.25)
WKÊË
Amsterdam (anp) - Het Boekenweekgeschenk
Palmwijn, geschreven door Adriaan van Dis, ver
schijnt in een oplage van 643.000 exemplaren. Het
is voor het eerst in de geschiedenis van de 61-jari
ge Boekenweek dat het geschenk de 600.000
exemplaren overstijgt. Palmwijn is mede op ver
zoek van Greenpeace gedrukt op 100 procent chl
oorvrij papier.
Henk Kraima, directeur van de Stichting Collectieve
Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) die de
Boekenweek jaarlijks organiseert, noemde de oplage
ongehoord. Het geeft aan dat de boekhandel een 'zinde
rende' Boekenweek verwacht, zo zei hij maandag in
Amsterdam tijdens een persbijeenkomst. Onder het
motto Eeuwig El Dorado vestigt de Boekenweek de aan
dacht op de literatuur van en over Latijns-Amerika en
het Caribisch gebied. Het boekenfestijn is van 13 tot en
met 23 maart.
Sinds 1984 laat de CPNB het Boekenweekgeschenk door
een literair auteur schrijven. In dat jaar bedroeg de
oplage 384.000 exemplaren. Het huidige aantal betekent
een stijging van bijna 70 procent.
Van Dis' novelle gaat over Afrika en haakt niet in op het
thema van de Boekenweek. Iedere schrijver van het
geschenk is vrij in de keuze van zijn onderwerp. De
CPNB bepaalt alleen hoe lang het verhaal mag zijn en
wanneer het manuscript klaar moet zijn. Toch ziet Krai
ma een belangrijke parallel tussen het thema en het
Boekenweekgeschenk: 'Hoe stellen we ons op in de
zogenoemde Noord-Zuiddialoog.'
Palmwijn is volgens Van Dis een debat met zijn andere
ik. „Ik heb het vooral voor mijzelf geschreven.Hij zei
vereerd te zijn zijn gedachten met zoveel mensen te
delen. Het Boekenweek-essay sluit traditioneel wel aan
op het thema. Carolijn Visser schreef Het goud van
Bonanza, waarin zij zich afvraagt wie de macht heeft in
het Nicaraguaanse goudmijndorp Bonanza.
Zoals een schrijfster van reisverhalen betaamt was Vis
ser op pad en liet ze verstek gaan op de persbijeenkomst.
Het essay verschijnt in een oplage van 59.000 exempla
ren. Dat is veel meer dan vorig jaar toen het essay van
Jan Wolkers een oplage van 48.000 stuks had. Het goud
van Bonanza kost 4,95. Palmwijn is tijdens de Boe
kenweek bij aankoop van 19,50 aan boeken gratis.
Daarna kost het tien gulden.
Het Boekenweekgeschenk en -essay zijn gedrukt op 100
procent chloorvrij papier. Voor de omslagen zijn geen
pvc-materialen gebruikt. De CPNB heeft dat mede op
verzoek van de Stichting Greenpeace Nederland gedaan
omdat het gebruik van chloor slecht is voor het milieu.
De CPNB zal voortaan al haar drukwerk op chloorvrij
papier drukken.
Ton Tukker, algemeen directeur van Greenpeace Neder
land, riep tijdens de bijeenkomst de uitgeversbranche
en de papierleveranciers op het voorbeeld van de CPNB
te volgen. Ook het bestuur van de Groep Algemene Uit
gevers binnen de Koninklijke Nederlandse Uitgevers
bond heeft zijn leden gevraagd de papierinkopen te
bezien op de gevolgen voor het milieu.
Greenpeace erkent dat echt milieuvriendelijk papier,
vooral bij kleinere afnames, duurder is. De consument is
volgens de organisatie echter bereid iets meer te betalen
voor een milieuvriendelijk produkt, zo blijkt uit recent
onderzoek. Van Dis kan het „niks schelen" dat Palm
wijn op chloorvrij papier is gedrukt. De voordelen van
het verantwoorde papier zijn hem bekend. Over de
nadelen wil hij weieens de mening van een deskundige
weten. Tukker kon daarover kort zijn. Aan de fabricage
van chloorvrij papier zijn volgens hem geen nadelen
verbonden.
Uitgeverijen zijn geen grootgebruikers van papier. Ze
nemen tussen de 3 en 5 procent af. Het meeste papier
gaat op aan kranten, tijdschriften, reclame- en zakelijk
drukwerk en informatie van de overheid. Uit schattin
gen van enkele grote boekdrukkers blijkt dat de helft
van de boeken al wordt geproduceerd op milieuverant
woord papier. „Maar elk procent telt", aldus Kraima
„Het boek heeft wel vaker de rol van voortrekker
gespeeld bij veranderingsprocessen."
De belangstelling voor Latijns-Amerikaanse literatuur
bestaat nog niet zo lang. In de jaren zeventig verschenen
drie tophoeken in een Nederlandse vertaling. In 1972
kwam 'Honderd jaar eenzaamheid' van de Colombiaan
se schrijver Gabriel Carcia Marquez uit. Een jaar later
verscheen 'Rayuela: een hinkelspel' van de Argentijn
Julio Cortazar, in 1975 gevolgd door 'Het groene huis'
van Mario Vargas Llosa. Latijns-Amerikaanse litera
tuur wordt veel gelezen. Zo waren in 1995 de twee best
verkochte vertalingen oorspronkelijk Zuid-Amerikaan-
se boeken: 'Paula' van Isabel Allende en 'Over de liefde
en andere duivels' van Marquez.
'Palmwijn' is geschreven door Adriaan van Dis.
FOTO ARCHIEF DE STEM
Aalsmeer (anp) - Endemol stapt uit
de Holland Media Groep (HMG), het
samenwerkingsverband met RTL4
en Veronica. Daartoe heeft de raad
van bestuur van Endemol Entertain
ment, het bedrijf van Joop van den
Ende en John de Mol, besloten.
De twee overblijvende partners gaan nu
samen verder. Hoe de verdeling van de
aandelen wordt, moet nog worden
besloten, aldus een HMG-woordvoer-
der.
De reden voor de stap van Endemol is
dat de Europese Commissie vorig jaar
september bepaalde dat het aandeel van
Endemol in HMG van 24 tot maximaal
7,5 procent moest worden teruggebracht
en dat het geen zeggenschap in de nieu
we onderneming zou krijgen. Een derge
lijke louter symbolische positie wenst
Endemol binnen de HMG niet in te
nemen, aldus het bedrijf maandag.
Endemol blijft wel een belangrijke leve
rancier van programma's van de com
merciële stations RTL4 en Veronica.
Overigens is vorig jaar ook duidelijk
geworden dat de Europese Commissie
problemen heeft met de omvang van het
contract dat Endemol met HMG voor de
komende tien jaar wilde afsluiten.
Endemol zou daarbij naar verluidt voor
210 miljoen gulden tv-programma's
gaan leveren, terwijl Brussel een con
tract van maximaal 110 miljoen gulden
aanvaardbaar zou vinden. Op dit
moment onderhandelen Endemol en
HMG nog over dat contract. Het is aan
de partners om te beslissen of het aan de
Europese Commissie wordt voorgelegd.
Dat is op dit moment nog niet gebeurd,
aldus een woordvoerder van Endemol.
De stap van Endemol om niet te gaan
deelnemen in HMG komt niet als een
verrassing. Al eerder heeft het bedrijf
duidelijk gemaakt moeite te hebben met
de eis van Van Miert het aandeel in
HMG naar 7,5 procent terug te brengen.
Smalle markt
Formeel is de Holland Media Groep nog
steeds niet tot stand gekomen. Het
wachten is op overeenstemming met de
Europese Commissie. Een van de punten
waarover nog wordt onderhandeld is de
verkoop van het station RTL5, eveneens
een eis van de Commissie. Voor de koop
Joop van den Ende en John de Mol van Endemol Entertainment.
hebben zich een aantal nationale en
internationale gegadigden gemeld. Hun
aanbod is vastgelegd in een zogenaamd
bidbook waarover de komende weken
met de Commissie wordt gesproken.
HMG heeft vorige week trouwens dui
delijk gemaakt er de voorkeur aan te
geven RTL 5 geheel op te heffen en te
laten opgaan in Veronica, als alternatief
voor de verkoop van het station. Blijft
RTL5 in de lucht, dan levert dat een
extra concurrent op voor zowel de com
merciële als de publieke omroepen op
een langzamerhand overvolle markt.
RTL4, Veronica en SBS 6 zijn al gelijk
soortige zenders, waardoor de reclame
markt wel erg smal wordt, zo redeneert
HMG.
Greep
„Het uittreden van Endemol maakt de
analyse pr eenvoudiger op, maar belang
rijkste punt waar we naar keken is de
greep als geheel die HMG op de markt
zou kunnen krijgen", aldus de woord
voerder van Europees Commissaris Van
Miert (concurrentiezaken) in een reac
tie. Voorlopig gaat de Commissie er nog
van uit dat RTL5 verkocht moet worden,
zo voegde hij eraan toe.
Brussel vreest dat als RTL5 opgaat in
Veronica, HMG daarmee ook het groot
ste deel van het marktaandeel dat RTL5
FOTO DIJKSTRA
achterlaat, kan inpikken. Dat zou dan
aan de bezwaren van de Commissie nog
niet tegemoet komen. De Commissie
heeft geëist dat er aan het bidbook nog
wat wordt geschaafd. Daarna kan de
zaak nog worden voorgelegd aan derde
partijen, zoals organisaties van adver
teerders. Vervolgens komt het bij het
Adviescomité van de lidstaten, „maar
dan zijn we wel enkele maanden ver
der", aldus de woordvoerder.
De Vierde Symfonie van Robert
Schumann is geschreven in de
toonsoort d mineur. Als Schu
mann in die toonsoort bezig was,
wist zijn vrouw Clara al hoe laat
het was. „D mineur, dan gaat hij
tot de bodem van zijn ziel."
Die toonsoortkwestie bij Schu
mann is een bekend gegeven.
Toch zijn er veel dirigenten die
er zich niets van aantrekken.
Vooral het eerste deel van deze
Vierde Symfonie wordt nogal
eëns te snel genomen, waardoor
het dramatische karakter niet
tot zijn recht komt.
De Weense dirigent Nikolaus
Harnoncourt, die kennelijk
bezig is om nu Schumann onder
handen te nemen, maakt die fout
niet - zoals ook wel van hem ver
wacht mag worden. Harnon
court geeft deze Vierde van
Schumann een aangrijpende
uitvoering, een uitvoering die
voedsel kan geven aan de stel
ling dat Schumanns symfonieën
(en zeker deze) tot de allerhoog
ste categorie behoren. Die stel
ling werd vroeger algemeen ont
kend.
Er staan nog twee andere wer
ken uit de Duitse Romantiek op
deze cd, eveneens in een inter
pretatie van Harnoncourt. Ten
eerste de Vierde Symfonie van
Franz Schubert (bijgenaamd de
Tragische), een opname gelicht
uit de eerder hier besproken
complete Schubert-release van
Harnoncurt. En dan nog de
sprookjes-ouverture Die schone
Melusine van Felix Mendels-
sohn-Bartholdy. Dit nooit meer
gehoorde opus blijkt niet een
van Mendelssohns sterkste wer
ken te zijn, en komt niet in de
buurt van de Sommernacht-
straum-muziek.
Als introductie tot de Duitse
muzikale Romantiek is deze cd
toch wel een heel mooi schrijfje,
vooral vanwege die Vierde van
Schumann. (Teldec 4509-94543-
2)
HANS ROOSEBOOM
Veertig jaar geleden werden de
symfonische gedichten van
Franz Liszt nog volop gespeeld.
Sindsdien is de glans van deze
paradepaarden van de 19e-
eeuwse orkestmuziek verbleekt.
Les PréludesMazeppa, Orfeus:
je hoort ze niet meer, ze hebben
kennelijk hun tijd gehad.
Daarom is het heel aardig om er
weer eens eentje te horen, in dit
geval Mazeppa, te beluisteren op
een cd met een hoog Hongaars
karakter. Mazeppa is een orkes
traal hoogstandje van een kwar
tier, daterend uit 1851. Vooral
de inzet is spectaculair: de muzi
kale uitbeelding van een paard
dat in volle galop over de steppe
raast. Een hoogstandje van
muzikaal naturalisme. Daarna
zakt Mazeppa wat in.
Even effectrijk als deze Mazep
pa is een werk dat 77 jaar later
werd geschreven, de suite Hdry
Janos (1927), van de hand van
Liszts landgenoot Zoltan Koda-
ly. Die componist was 3 jaar
toen Liszt in 1886 overleed.
Kodaly's suite is een van de
klassiekers van de 20e-eeuwse
muziek, vol opzwepende en lyr-
siche melodieën.
Van beide componisten biedt de
cd overigens nog een werk: van
Liszt de georkestreerde Mefisto-
wals en van Kodaly een feeste
lijke Theater-ouverture. Al deze
aantrekkelijke muziek wordt,
hoe kan het ook anders, perfect
uitgevoerd door de New York
Philharmonic onder leiding van
Kurt Masur. (Teldec 9031-
77547-2)
In de complete reeks Bach-can-
Ton Koopman heeft weer 12 Bach-cantates afgeleverd.
FOTO WARNER
tates die Ton Koopman vastlegt
met The Amsterdam Baroque
Orchestra en idem Choir, zijn er
opnieuw twaalf verschenen, in
een doosje van drie cd's. Wie
deze drie cd's achter elkaar
beluistert - en dat is geen straf -
is weer een stoet aan schoonhe
den uit Bachs onuitputtelijke
voorraad inventiviteit rijker.
De rijkdom is van diverse aard
en stemming. De cantates zijn
weliswaar allemaal geschreven
voor zon- en andere hoogtijda
gen in het kerkelijk jaar, maar
dat weerhield de componist er
niet van om zijn muziek regel
matig werelds te laten klinken,
op het lichtvoetige af.
Wat trekt er allemaal aan ons
oor voorbij? Smartelijke, dalen
de chromatiek in de inleiding
van Weinen, Klagen, Sorgen,
Zagen, naïeve blijmoedigheid in
de sopraan-aria's Mein Seelen-
schatz ist Gottes Wort en Berei-
te die Wege, een vrolijk voort-
huppelende tenor-aria Komm
Jesu, komm zü deiner Kirche,
het gebruik van pizzicati (bij
voorbeeld in de Sonata vooraf
gaand aan Himmelskönig, sei
wïllkommen), uitbundige hoog-
barok met pauken en trompet
ten in de cantate Erschallet,
idyllische lyriek in de dubbel-
aria Komm lass mich nicht lan
ger warten, de puntige bas-aria
Wer bist du (met opmerkelijke
cellosolo van Jaap ter Linden),
enzovoort. Hier is een muzikaal
universum samengesteld uit ele
menten van diverse pluimage.
De cantates in kwestie dateren
uit de periode vóórdat Bach in
1723 op 38-jarige leeftijd zijn
definitieve bestemming vond in
Leipzig.
In deze uitvoering van Ton
Koopman en de zijnen klinken
ze beheerst en gedisciplineerd,
gezongen en gespeeld in een
bescheiden bezetting, en juist
om die redenen is het resultaat
overtuigend en indrukwekkend.
(Erato 0630-12598-2)
HR
Berlijn/Venetië (dpa/afp/anp) - De regisseur Achim Freyer
heeft het gemeentebestuur van Venetië gevraagd de opera
Don Giovanni van Mozart op 22 maart te mogen uitvoeren
in de ruïnes van het vorige week afgebrande operahuis La
Fenice.
Volgens Freyer past 'de helle
vaart van Don Giovanni' bij de
afgebrande La Fenice. „Daar
om moet Don Giovanni voor La
Fenice, dat is genoemd naar de
vogel feniks, die uit zijn as her
rijst, en uit solidariteit met alle
betrokkenen uit deze as herr-
rijzen."
De Unesco, de VN-organisatie
voor onderwijs, wetenschap en
cultuur, heeft een fonds
gesticht voor de wederopbouw
van het operagebouw dat vori
ge week voor de tweede keer in
zijn ruim 200-jarige geschiede
nis afbrandde. Directeur-gene
raal Federico Mayor roept
iedereen op aan de restauratie
bij te dragen omdat „het verlies
van dit artistieke en historische
monument ons allen raakt en
wij ons aandeel moeten leveren
om het uit zijn as te laten her
rijzen".
De Italiaanse regering heeft 20
miljoen gulden uitgetrokken
voor het herstel van het opera
gebouw. De Europese Unie
kwam met een bijdrage van
ruim 200.000 gulden.
De adjunct-directeur culturele
zaken van Venetië, Gianfranco
Mossetto, zei dat het gebouw in
1998 zal zijn hersteld. Het
gebouw zal er weer uitzien
zoals het in de 19e eeuw was.
De bouwtekeningen zijn,
bewaard gebleven, doordat ze
in verband met de restauratie
werkzaamheden naar elders
waren overgebracht.
Amsterdam (anp) - De Gouden Uil, de literaire prijs voor fictie, I
non-fictie en kinder- en jeugdliteratuur, kent geen gedoodverf
de winnaars. De jury maakte gisteren in Amsterdam de nomi
naties bekend voor de drie prijzen, waaraan een geldbedrag I
van elk 40.000 gulden is verbonden. De winnaars worden op 161
maart tijdens een rechtstreekse tv-uitzending van de BRTN
bekendgemaakt.
Voor de categorie fictie - proza en
poëzie - koos de jury vijf titels uit
268 werken. Bij die keuze zit geen
debuut en ook geen poëziebun
del. Wel heeft in tegenstelling tot
vorig jaar een Vlaamse schrijver
het lijstje gehaald. De genomi
neerden zijn: J. Bernlef (Celloja
ren), Oscar van den Boogaard (De
'heerlijkheid van Julia), Jan Brok
ken (De blinde passagiers), Wes-
sel te Gussinklo (De opdracht) en
Guido van Heulendonk (Paarden
zijn ook varkens).
Vorig jaar werd de Gouden Uil
ingesteld door Standaard Boek
handel, Humo en BRTN. Win
naars waren Adriaan van Dis
(Indische duinen), Jeroen Brou
wers (Vlaamse leeuwenen Anne
Provoost (Vallen). Vooral in de
categorie fictie stond voor velen
bij voorbaat vast dat Van Dis zou
winnen. Dit jaar lijken er geen
uitspringers te zijn.
In de categorie non-fictie zijn
genomineerd: Hans Schoots
(Gevaarlijk leven. Een biografie
van Joris Ivens), Joris van Parys
(Masereel. Een biografie), Willem
Otterspeer (Bolland. Een biogra
fie), Geert Mak (Een kleine
geschiedenis van Amsterdam) en
Eelco Runia (De pathologie van
de veldslag).
De jury voor de kinder- en jeugd
literatuur selecteerde Imme Dros
en Harrie Geelen (Morgen ga ik
naar China), Rindert Kromhout I
(Rare vogels), Joke van Leeuwen
(De wereld is krom maar mij»
tanden staan recht), Bart Moeya-I
ert (Blote Handen) en Antoaj
Quintana (Het boek van Bod Pa)
Frankfurt (dpa) - Portuga;
staat volgend jaar op M
Frankfurter Buchmesse, I
grootste boekenbeurs ter
wereld, centraal. Het jaar
daarop is dat Zwitserland ei
in 1999 is Hongarije 'Schwer-
punkt'.
Dat heeft Buchmesse-directeul
'Peter Weidhaas maandag
Frankfurt bekendgemaakt.
De Portugese literatuur 1
zowel met hedendaagse als histo-1
rische werken veel interessants f
aldus Weidhaas.
Dit jaar wordt de Buchmesse »a"
2 tot 7 oktober gehouden. Daij
staat Ierland centraal.
Amsterdam (anp) - Arnon Grunberg krijgt voor zijn deb#
'Blauwe maandagen' het Gouden Ezelsoor. Hij kreeg depniH
een plastiek en 10.000 gulden, maandag in de RAI in Amster-j
dam overhandigd.
Het Gouden Ezelsoor is bestemd voor een debuterend schrijver. De v® I
koopcijfers over de eerste zes maanden na het verschijnen van het bo I
zijn een belangrijk criterium bij de toekenning van de prijs. De juryI
het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO), d®, I
prijs toekent, is enthousiast over de literaire kwaliteit: „Zeer beeld
geschreven, indrukwekkend en aangrijpend."
Van 'Blauwe maandagen', dat in 1994 verscheen, werden de i
maanden 28.300 exemplaren verkocht. Inmiddels zijn dat er mear„a|i
50.0001 Het aantal verkochte boeken na zes maanden is geen record. I
geldt wel voor de totale verkoop ten opzichte van de andere Gou
Ezelsoor-winnaars.
'Blauwe maandagen' werd eerder bekroond met de Anton Wachtó
1994. In 1995 verscheen een Deense vertaling. Aan een ItaliaaL||
Spaanse, Amerikaanse, Franse, Duitse en Zweedse vertaling I
gewerkt. Het Gouden Ezelsoor ging eerder naar Tessa de Loo (De »J
jes van de suikerwerkfabriek, 1983), Adriaan van Dis (Nathan j
1984), Rudi van Dantzig (Voor een verloren soldaat, 1986), Margn
Moor (Op de rug gezien, 1988) en Connie Palmen (De wetten, 19»
NEDERLAND 1
DINSDAG 6 FEBRUARI 1996 DEEL D
16.00 Journaal
I 605 De week van, gesprekken
16 33 Peak Practice, serie
732 TheCosbyShow
j 78.00 Boggle, spelletje
8 29 Natuur in eigen land: Boswach-
terij Ugchelen-Hoenderloo
,8 56 Abdijen en kloosters in Oost-
Europa en hun bewoners:
Klooster van de Heilige Sergius,
Sergejev Posad (Rus(and)
19.26 Linda, Linda, comedy
20.00 Journaal
2030 Tijd van leven, serie
2124 Televizier, actualiteiten
22 00 Rondom tien, praatprogramma
2241 Reporter, documentaire over
I onderzoeksjournalistiek
2317 Dokument: Perioden met zon,
4-delige serie waarin Nederland
opnieuw verkend wordt door een
ontdekkingsreiziger. Deel 1 (tot
23.58) da
NEDERLAND 2
no Simons (tot 10.50)
13,59 Het vragenuurtje, rechtstreeks 14.2
verslag van het wekelijks vragen- 14.5
uurtje in de Tweede Kamer (tot 15.3
15.00) 16.0
I 16.05 De Waltons, serie 16.0
17,00 Danger Bay, jeugdserie 16.
I 17.29 2 Vandaag met actualiteiten,
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 17.0
Sportjournaal en 18.51 Hoofd- 18.
punten uit het nieuws
19.00 Bjrrt 66! Verslag reis langs de
Route 66 in de VS 18.1
19.28 Ik weet het beter, spelletje 18.3
I 19.56 Overal en nergens: Gestolen 18.4
jeugd, documentaire over 19.0
gedwongen prostitutie in Azië 19.2
120.24 Christy, serie 20.
121.15 Vrouw-zijn, vrouwenmagazine
121.50 Praise, samenzangprogramma 20.2
1 22.20 De verandering, gesprekken
122.54 (PP): Groen Links 22.2
22.57 Time Management 22.
23.30 Journaal 23.0
123.38 Middernacht klassiek: Werken 23.3
van Schumann uitgevoerd door 23.
Jolanta Bartosiak, altviool en
Beata Cywinska, piano (tot 00.08)
107.00 Journaal
1 07.07 Klokhuis
107.29 Ontbijt-tv met elk half uur Jour- 07.1
naai en 8.10 NOS-Sportjournaal 07.1
109.00 Journaal
09.05 (PP): GPV
109.08 Kook tv 09.
Vrouw-zijn
Gospelclip 10.
Family Album 11.
Hier en nu 11.
De week van 12.
Boggle 13.
MiddagEditie met Journaal, 14.
12.15 Den Haag en 12.30 NOS- 14.
Sportjournaal 15.1
Journaal 16.
Blik op de weg 16.1
Zo vader zo zoon 17.
Twaalf steden, dertien onge- 17.
BELGIË FRANS 1
14.55 Vacaturebank 15.15 L'écran témoin:
Débat 16.40 Neighbours, soap 17.05 La
bande a Carlos, magazine 17.30 Life Goes
On, soap 18.30 Regions soir, actualiteiten
'8.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le
quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10
Double 7, spelletje 21.35 Les arts en liberté:
Cares et muses allemandes, culturele rond-
I reis 22.25 Fran?oise et les siens, cultureel
magazine 23.00 Nieuws 23.30 Presence
protestante (tot 23.40)
BELGIË FRANS 2
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin 09.00 Tagesschau
Hd„ uP soap 09'45 JOYrobic-fit durch
Winter 10 00 Tagesschau 10 M Aus_
[«journal 10.45 Info Gesundheit 11.00
IsnS 11,04 A Dangerous Summer,
I 12,30 Umschau 12.55 Presses-
oal Tagesschau 1305 Mittagsma-
L 13,45 W'rtschafts-Telegramm 14.00
IlSOftT 14,03 Rehmsen, talkshow
talk<h„ «1 au 15,03 Jul'ane Andrea,
16 On t l Jür9en Flie9e antwortet
17nnTa°ess(; 16,03 F'ie9e' talkshow
17 4n pa9esscbau U-tO Brisant, magazine
thai,™0 e informatie 17.50 Tagess-
serfeife™ 17,55 Vetbotene Liebe,
thai, Tal Manenhof. serie 18.49 Tagess-
se Sramm 13-54 Sterne des Südens,
m daarJ? cFlau 30,15 Peter Strohm,
llervorrWc Globus'magazine22.05Hal
hemen nn0tH'9ht'satire 22,30 Tagest'
144.00 Fllo Boulevard Bio, talkshow
00 4c noAC0!7,et'y °0-25 Nachtmagazin
DUITSLAND 2
|Wk Biathlonir?ïd10,25 Sport Extra met
ISeroi 1 c teams heren 11-30 A
111.04) l2inUnmer' speelfi|m (1e deel op
kt WK »Limschau 12,55 Sport Extra
113.45 Dalij Sjl' 7,5 km teams dames
111 Da|li, spelletje 14.15 Fünf
ga
Ro
Da
zin
Ak
se-
Ma
15.
16.
17.
aus
07
Ne
Ca
10
Dreunde 'im 7„it!' '""-""J* "•-13 runr
,la9er' jeugdserie 14.40
ÏÏa?azine 15,05 Logo, jeugd-
nfii «""kleund die starken Man-
5 in ,,'40 Gesundheits-Tip 15.45
I ">-45 Jedo m e Hagenbecks, serie
Abendmaa„7l^l®l19e Leben, serie 17.00
hic|itnieuwp7nc Moment ma|. over"
■programma's 17.55 Forst-
07
ak
Ju