e md ïen Geen vervolging in Borsumij-zaak 'Twintig kandidaten voor Fokker' DE STEM 'Kleurstof in kleding lankerverwekkend' Smiths: Succes van Flippo niet in gevaar Deelen: airshow voor behoud erfgoed luchtvaart ^ringen in iltuur slavië I rechtvaardigen. De recher- i cheurs, die met het onderzoek I warenbelast, hebben geen I belangrijke notulen of documen Delegatie vliegtuigbouwer overhandigt Kok en Wijers half miljoen briefkaarten Zier organisaties eisen verbod A7 Een beetje olie of een beetje zand Landbouwclubs mogelijk samen Outplacement en Loopbaanbegeleiding VAN EDE PARTNERS VERVOLG TOONBANKUITGIFTE 6 V4°/o STAATSLENING 1993 PER 15 JUL11998 UARI 1996 A n bed. Door zijn bedreiging van loed wordt hij ene te kussen en zo'n 600 gevan- houden. De bewa- de gedetineerden ladden het daarbij irzien op hun ui. heeft thans bijna behandeld die ampen in Kroatië lebben overleefd, jks komen er meer Sommigen lijden telijke castratie of ;ale verwondingen, n ernstige psycho- oblemen en de eke symptomen, veet hoeveel man- misbruikt," aldus ar uit de door ons verzamelde bewij- t het misbruik sys- laatsvond en dat aar het topje van en." artier, woordvoer- J oegosla vië-Tribu- Haag, zegt dat de zaken die voor en, betrekking heb- csueel misbruik van en van deze zaken Sosnische Serviër die wordt beschuldigd ordenen van de cas- een moslim-man in iet beruchte kamp in het westen van :t slachtoffer bloedde .er geval werden twee bewakers van het ïp bij Brcko, in het fan Bosnië, beschul- eksueel misbruik van gevangenen. Het n dergelijk misbruik groot in de Balkan, meeste slachtoffers nlijk nooit met hun n naar buiten zullen nen voelen zich diep id en gestoord n van hen hun part- de therapie wilde aldus Loncar. ische media, die over ïeen uitvoerig over het oorlogsslachtoffers geschreven, schitter- afwezigheid op het [se internationale sym- at onlangs in Zagreb thema van seksueel nisbruik werd gehou- zei niet verbaasd te et is slecht voor het an de troepen." Amsterdam (anp) - Het Open- I 'baar Ministerie ziet af van I vervolging in de zaak Borsu- Ijnij Wehry. Daarbij werden I onder meer de toenmalige bestuurders J. Noordam en A. I van der Graaf van dit Haagse I handelshuis verdacht van aandelenhandel met voorken- 1 nis. Volgens het Openbaar Ministerie I js er onvoldoende bewijs aanwe- Economie I zig °m verdere vervolging te ten kunnen vinden die de schuld konden bewijzen. Uit deze stuk ken had moeten blijken of de verdachten, op het moment waarop zij opdracht gaven tot de onderzochte effectentransacties, op de hoogte waren van besliss ingen die koersgevoelige, ver trouwelijke informatie bevatten. Borsumij Wehry heeft zelf voort durend volgehouden dat er nau welijks schriftelijke verslagleg ging van overleg of besluitvor ming binnen de raad van bestuur of de raad van toezicht tot stand kwam. Op 8 december 1994 heeft de Stichting Toezicht Effectenver keer (STE), naar aanleiding van een rapport van het controlebu reau van de Amsterdamse effec tenbeurs, aangifte gedaan bij justitie. De misbruik van voor kennis zou zich hebben voorge daan bij een aantal gelegenhe den in een periode van ongeveer zes maanden vanaf eind 1993. Justitie verdacht in totaal veer tien personen, waaronder enkele rechtspersonen, die 54 keer de modelcode zouden hebben over treden. Daarbij had het Open baar Ministerie zich vooral vast gebeten in de aankoop van war rants door Borsumij-managers op 2 december 1993. Dat was vlak voor de overname van het technische bedrijf Stokvis door Borsumij. Deze transactie werd op 17 december beklonken en drie dagen later wereldkundig gemaakt. Justtie vermoedde dat de verdachten al bij aankoop van de warrants op de hoogte waren van de overnameplannen. Alle aandacht ging uit naar twee bestuurders van Borsumij, Noordam en Van der Graaf. Bei den hebben bij hoog en laag vol gehouden zich niet schuldig te hebben gemaakt aan misbruik van voorwetenschap. Noordam ontkende overigens niet actief te hebben gehandeld. „Iedereen doet er zo spastisch over, maar wat is er nou mis met bestuur- Ivan onze Haagse redactie |Den Haag - Er hebben zich twintig kandidaten voor Fokker [gemeld. Dat verklaarde gisteren bestuurder Huis in 't Veld van I de vancentrale VHP. „En daar zijn enkele groten bij," zegt de vertegenwoordiger van het middelbaar en hoger personeel. iNamen wilde hij niet noemen, maar de geluiden dat het Cana- Idese Bombardier, een combina- [tie van Hyundai/Daiwoo onder [leiding van Samsung en het Indonesische IPTM zich onder ie belangstellenden bevinden, [houden aan. twintig geïnteresseerde con- Icerns moeten via een te beant woorden vragenformulier bewij- [zen dat hun bedoelingen serieus ti. Het management van Fokker zal rag de drie bewindvoerders ivan de in surseance verkerende [kern van het bedrijf vijf overle- hdngsscenario's aanbieden. Die scenario's dienen als handvat bij de besprekingen met de poten tiële kandidaten voor overname ]van de vliegtuigbouwer. De sce- 's variëren van een totale ['doorstart' van Fokker tot de (verkoop van aparte activiteiten. [„Het zijn theoretische excerci- rties om voorbereid te zijn op de gesprekken," zei Industriebond- pestuurder Van Bers gisteren tij pens de overhandiging van feaO.OOO briefkaarten met de lekst Houd Fokker in de lucht pan premier Kok en minister TVijers van Economische Zaken, pe delegatie van Fokker-werk- hemers en vakbondsvertegen- poordigers noemde gisteren in Den Haag de briefkaartactie onder de Nederlandse bevolking 'een succes'. „Binnen een week hebben we er al een half miljoen en dagelijks komen er nog 40.000 binnen," zei voorzitter Van der Weg van de Industriebond. Teleurstelling is er alleen over KPN. Tante post weigert 50.000 kaar ten af te leveren omdat er onvol doende of geen porto op zit. „We hadden gehoopt dat de PTT spontaner zou meewerken, maar daar gaan we nog over praten," zei Van der Weg. „Misschien moet er maar eens een telefoontje naar meneer Dik (voorzitter van de raad van bestuur van KPN) dat-ie die kaarten door moet sturen," reageerde minister Wijers. Hij en Kok kregen een berg postzakken en een diskette met 713 steunbe tuigingen via Internet. „Deze actie illustreert nog eens hoe belangrijk de Nederlandse samenleving Fokker vindt," zei Kok. Hij beklemtoonde opnieuw dat het kabinet alles op alles zet om Fokker te redden. Wijers uitte zich voorzichtiger. „Ik vind het mijn verantwoordelijkheid dat ik uitga van het slechtste scena rio. Alles dat daar bovenop komt is meegenomen." oen Haag (anp) - Vier milieu- en consumentenorganisaties vin- oen dat er een verbod op de import en verkoop van kleding met jankerverwekkende kleurstoffen moet komen. ddels proberen Servisch1 FOTO EP» fe hebben daarop aangedrongen 5 een brief aan staatssecretaris Jerpstra van Volksgezondheid. Iet ministerie wil op korte ter- lijn overleggen met de textiel- pnche over maatregelen, f organisaties, Natuur en ilieu, de Alternatieve Konsu- fintenbond, de Nederlandse leniging van Huisvrouwen en Nederlandse Bond van Plat- andsvrouwen, verwijzen naar rapport van de Keurings- lenst van Waren in Alkmaar, aruit blijkt dat een deel van ia Nederland verkochte kle- 'gnog altijd dergelijke kleur- 'ffen bevat. r ondanks een rapport van 'uur en Milieu uit 1986, waar de stichting waarschuwde F de schadelijke stoffen in ■ding. et is duidelijk dat die stoffen niet inhoren," aldus een l0r^0er^er van het ministerie [n VWS. „Het is dan de vraag je dat bewerkstelligt. Wij 'en er de voorkeur aan dat de mche zelf maatregelen neemt. ar a's dat niet lukt, dan kan een verbod komen." Het wtement wil ook nader erzoek naar de vraag wat !cies de schadelijke gevolgen P van het dragen van kleding et dergelijke stoffen, vier organisaties houden dit 'r een gezamenlijke campag- F® Pleiten ze voor een ver hop kleding die de zogenoem- ®z'de-analoge kleurstoffen It a verwiizel» naar Duits- dat al veel verder is met :ngere regelgeving op dit 'e brief aan Terpstra halen de pnisaties de problemen aan I^eweek bij het kleding- .A ontst°nden met die kankerverwekkende stoffen bleek te bevatten. De partij beha's, waarvan er tien verkocht zijn, slipte door de con troles die het bedrijf geregeld houdt. De rest is uit de winkels gehaald. Van onze verslaggever Maarssen - Smiths vreest vooralsnog niet dat het inci dent in België, waarbij een vrouw gestikt zou zijn in een plastic schijfje, het succes van de Flippo's in gevaar zal brengen. Dit verklaarde een woordvoerdster van de chipsfabrikant gisteren. „We hebben sinds maart miljoe nen Flippo's op de markt gebracht en er is nog nooit wat mee gebeurd. Bovendien zijn ze uitvoerig getest op veiligheid voordat ze op de markt kwamen. Als je nuchter naar de feiten kijkt, is er geen reden om aan te nemen dat mensen nu geen Flip po's meer willen," aldus de woordvoerster. Dat er een ver bod komt op het verpakken van plastic schijfjes in zakken schips, zoals de Belgische rege ring overweegt, verwacht ze dan ook niet. Uitspraken over het 'tragische incident' in België, kan de woordvoerster nog niet doen. .„Wij wachten eerst een onder zoek af." Volgens haar zou het overigens niet om een Flippo gaan maar om een plastic schijf je van een concurrent. De 68-jarige vrouw die in België overleden is, had drie weken geleden een zak chips gekocht. Per ongeluk at ze een hard schijfje op, dat als verzamelob ject verpakt zit in zakjes chips van Smiths en Croky. De vrouw zou daardoor in ademnood zijn gekomen, waardoor zij haar bewustzijn verloor. In de ambulance werd ontdekt dat de luchtwegen verstopt waren door een plastic schijfje met een diameter van 4 centime ter. De 'flippo' werd met succes ver wijderd. De vrouw was toen inmiddels in coma geraakt en is daar niet meer uit ontwaakt. De Belgische minister van Volksgezondheid Colla neemt de zaak ernstig op, al wil hij eerst het officiële rapport van de doodsoorzaak zien.Colla over weegt het verpakken van flip po's in voedsel te verbieden. Het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid gaat zich op de hoogte stellen van de gebeurte nis in België. Door Willem Reijn Deelen - „Ja, het mogelijk verdwij nen van Fokker raakt me echt. Ik ben er echt emotioneel bij betrokken. Fokker is een deel van Neerlands industrieel erfgoed." Jan Plesman, kleinzoon van de beroem de KLM-oprichter Albert Plesman, zegt het na de persconferentie, waarop de Airshow Europe als grootste luchtvaart evenement van het vasteland van Euro pa is aangekondigd. Jan Plesman is voorzitter van de Stich ting Airshow Europe en de Nationale Federatie Historische Luchtvaart. De federatie nam het initiatief tot de show, die een jaarlijk terugkerend evenement moet worden. De geschiedenis van luchtvaartshows gaat in Nederland terug tot 1919, De Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam, de ELTA, trok 400.000 nieuwsgierigen, van wie de meesten voor het eerst van hun leven een vliegtuig zagen. De ELTA vormde de start van een rijke luchtvaartgeschiedenis: door de bij het publieke gewekte belangstelling konden de Koninklijke Luchtvaart Maatschap pij en Fokker worden opgericht. Nu, 77 jaar later, moet met de Airshow Europe op vliegbasis Deelen bij Arnhem (31 augustus en 1 september) de grootste luchtshow van het vasteland van Europa worden. Zeker 250 vliegtuigen staan tentoonge steld, terwijl nog eens 200 toestellen Stuntteam van de partij invliegen. Beroemde stuntteams van allerlei luchtmachten ter wereld zullen hun kunsten vertonen. Maar vooral oude kistjes zijn te aan schouwen, zowel op de grond als in de lucht. „Het doel is het behoud van het erfgoed van de luchtvaart," zegt Jan Plesman. De aankondiging van het evenement komt op een gevoelig moment in de N ederlandse luchtvaartgeschiedenis. Elk moment kan het immers definitief gedaan zijn met Fokker, waarmee de Nederlandse vliegtuigbouw voor altijd geschiedenis wordt. Het toeval wil dat het toestel van de F27 Friendship Association in onderhoud was. Daarom werd de Nederlandse pers van Schiphol ingevlogen met een gloed nieuwe Fokker 50, die Fokker inmiddels in het kader van het boedelkrediet van minister Wijers heeft mogen verkopen aan de Koninklijke Luchtmacht. „Doen we met de huur in elk geval iets goeds voor Fokker." Je mag wel zeggen dat Jan Plesman iets met luchtvaart heeft. Hij is kleinzoon van de grote Albert Plesman (1889- 1953), de oprichter van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. De tijdgenoten Plesman en Anthony Fokker zijn de grondleggers van de Nederlandse luchtvaart. De een vloog, de andere bouwde vliegtuigen. De KLM en Fokker zijn dan ook precies even oud, hoewel de levensverwachtingen na 77 jaar drastisch uiteenlopen. De kleinzoon vliegt nu zelf bij de KLM, als gezagvoerder van een Boeing 747. Zijn zoon zat laatst als tweede vlieger naast hem. Het vliegen zit de Plesmans blijkbaar in de genen. „Fokker en KLM zijn eigenlijk te groot in vergelijking tot de maat van Nederland," zegt Plesman. „Dat geeft ook aan dat Nederland zeer zeker lucht- vaart-minded is." Dat enthousiasme zal de organisatie van Airshow Europe zeker nodig hebben om het evenement tot een succes te maken. Bij 150.000 bezoekers, die voor 32 gul den in de voorverkoop en 40 gulden aan de poort een kaartje kunnen aanschaf fen, bereikt de stichting haar doel van fondsenwerving voor het behoud van oude vliegtuigen. „We moeten slagen met deze show," zegt Plesman. „Als het misgaat komt er geen tweede keer." Daarom is de Britse organisatie Interna tional Air Tattoo ingehuurd. Tattoo heeft 25 jaar ervaring met grote evene menten in Engeland. De organisatie denkt in elk geval met 90.000 toeschouwers uit Nederland en Duitsland quitte te kunnen spelen. Voorwaarde is wel dat nog een hoofd sponsor wordt gevonden die vier ton op tafel legt. Een tiental subsponsors trekt al de por temonnee, terwijl de Koninklijke Lucht macht voor de ontvangst op vliegbasis Deelen zorgt. ZATERDAG 3 FEBRUARI 1996 ders die beleggen in aandelen van het eigen bedrijf?" zei hij in mei. Toen de affaire vorig jaar in de openbaarheid kwam, leidde dit tot een versnelde overname van het gerenommeerde Borsumij Wehry door branchegenoot Hagemeyer. Bestuursvoorzitter A. Land van Hagemeyer weigert desgevraagd commentaar. Het is niet de eerste keer dat jus titie bakzeil haalt in een voor kenniszaak. Eerder deze week werd Begemann-topman J. van den Nieuwenhuyzen vrijgespro ken in de RDM-affaire. Van den Nieuwenhuyzen wacht nog een proces in de slepende HCS-zaak. Minister Wijers en premier Kok (midden) nemen de voorlopige opbrengst van de actie Houd Fokker in de lucht in ogenschouw: bijna een half miljoen briefkaarten. foto anp Nog niet zo lang geleden waarde een heus spook door de economie, genaamd inflatie. Kwistige overheden, gretige consumen ten en ijverige vakbonden hiel den de spiraal van lonen en prijzen eendrachtig gaande. Die te doorbreken leek lange tijd onbegonnen werk. In de jaren tachtig is overal het inzicht doorgebroken dat die spilzucht en die gestage geld ontwaarding de economie en de welvaart uiteindelijk opbre ken. Overheden zijn als op commando gaan bezuinigen, vakbonden hebben matiging tot motto verheven en consu menten hebben het spaarvar ken teruggevonden. De inflatie is nu in de meeste Europese landen, maar ook in de Verenigde Staten en Japan, al geruime tijd beperkt tot twee, drie of hooguit vier pro cent. Het spook van de jaren zeventig is een schoothondje geworden. Zo dicht nadert het tempo van de geldontwaarding de nul, dat sommige economen - met een schuin oog naar de economi sche vertraging - beginnen te waarschuwen voor het omge keerde: deflatie, ofwel een algemene daling van het prijs peil. Je zou zeggen: als weinig infla tie goed is voor de economie, is helemaal geen inflatie prima en een daling van de prijzen nog het allerbeste. Maar een beetje geldontwaarding is nog altijd verre te verkiezen boven een beetje deflatie. Het een is als smeerolie, het ander als zand in de economische machinerie. Wat doet iemand die van plan is een nieuwe videorecorder te kopen als hij weet dat het appa raat volgende week een paar tientjes goedkoper is en de week daarop nog een paar tien tjes minder? Hij stelt zijn aan koop even uit. Wat doet iemand die een huis wil kopen, maar beseft dat zijn hypotheekschuld eigenlijk alleen maar groeit? Zijn huis daalt immers in waarde en zijn salaris zal ook wel afnemen. Dat huis kopen gaat dus even niet door. Aanhoudende deflatie van eni ge betekenis is derhalve een doeltreffend recept voor een recessie. Door vraaguitval zal de economie krakend en pie pend tot stilstand komen, met massawerkloosheid en malaise als gevolg. Ondernemingen hebben het onder zulke omstandigheden toch al lastig, omdat zij met veel geleend geld werken, en in reële termen hun schuld (net als die van de huiseigenaar) alleen maar zien toenemen. Natuurlijk zijn er bij deflatie - net als in het geval van stevige inflatie - mensen die profite ren. De koopkracht van vermo gens groeit als kool, en hetzelf de geldt voor vaste pensioen uitkeringen. Maar de recessie die er aan vast zit, is tenslotte voor iedereen slecht. Het ver lies van de verliezers overtreft de winst van de winnaars, zo drukte de Amerikaanse eco noom Paul Samuelson het ooit uit. Deflatie en de overheid vor men een hoofdstuk apart. Zeker een overheid met een schuld zoals veel Europese lan den hebben. De staatsschuld dijt immers evengoed uit als de hypotheekschuld van de parti culier. Bovendien zullen rege ringen, om er weer vaart in te krijgen, de neiging hebben hun uitgaven op te voeren, ook al moeten zij daarvoor extra lenen. En dan is er nog de Europese Monetaire Unie. Door deflatie en recessie zouden de kandi daat-deelnemers steeds verder weg drijven van de gestelde financieel-economische doe len. Als de staatsschuld niet krimpt maar het nationaal inkomen wel, dan kom je met de verhouding tussen die twee (volgens het verdrag van Maas tricht maximaal 6/10) immers steeds verder van huis. Ook zonder een deflatiedrei- ging hebben de Europese rege ringen argumenten genoeg om te proberen de stemming in de economie op te vrolijken met renteverlaging, lastenverlich ting en andere leuke dingen voor de mensen. Zij hebben hun ziel en zalig heid verbonden aan de EMU en die kan er binnen de gestel de termijn eigenlijk alleen maar komen als de economi sche ontwikkeling de komende jaren gunstig blijft. De overheidsbudgetten sane ren en de staatsschulden terug dringen in een kwakkelende economie is vragen om moei lijkheden, zowel politiek als economisch. Een beetje inflatie is smeerolie, ook voor Europa. Terneuzen - De landbouworganisaties ZMO, NCB en LTO Midoost gaan volgende week met elkaar rond de tafel zitten, om te praten over één organisatie in de drie zuidelijke provincies. Van een fusie wil NCB-secretaris L. Hooghiemstra nog niet spreken. De NCB heeft aangegeven op te willen gaan in één Zuidelijke Land en Tuinbouworganisatie (ZLTO). De bond is bereid daarvoor de katholieke identiteit en de naam NCB op te geven. „Op dit moment hebben we een rondgang langs onze kringen nagenoeg afgerond. Inmiddels is gebleken dat een meerderheid van de kringbesturen voor het plan is," aldus Hooghiemstra. (ADVERTENTIES) PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARHEID Eindhoven: telefoon 040 245 72 20, ir W.H.M. van Lange Rotterdam: telefoon OIO 412 OO 22, mw E.S.H. van Eerde inschrijving dagelijks, te beginnen op 5 februari a.s. via banken en commissionairs koers wordt dagelijks vastgesteld; is doorlopend aan te passen rente jaarlijks op 15 juli storting op 1 maart 1996 aflossing op 15 juli 1998 wordt het uitstaande bedrag van de lening a pari aflosbaar gesteld, gehele of gedeeltelijke vervroegde aflossing is niet toegestaan voorwaarden zijn gratis verkrijgbaar bij banken en commissionairs schuldregister- inschrijvingen ten minste nominaal ƒ10.000,- op te openen rekeningen nadere inlichtingen Agentschap van het Ministerie van Financiën 020-5810700

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9