Weekend 'Deze generatie zoekt haar toekomst hier' Systems! Big Brothers met rode baretten ÜOKttmÏHCZfl JIJ INTERFACE DESTEM E3 en en Recreatie" I Dertig jaar geleden begon in Nederland het Molukse streven naar een eigen vrije republiek zich te uiten in gewelddadige acties. Antropoloog Fridus Steijlen promoveert op 9 februari op een onderzoek naar de opkomst en neergang van de RMS als ideaal. „Opnieuw zijn Molukse jongeren zich aan het radicaliseren. Maar dit keer in een andere vorm." eidingen Antropoloog promoveert op onderzoek naar de opkomst en neergang van de RMS als ideaal 3, fax: 073-59410?!, L i m b u r g e r ekere mini-ski- =n per luxe tou- /anaf 371,- HP ROVAC bv., 0524; INUTE en Krokus 'ale mog. Frankrijk l-in nu 675 - k 16/2 en 1/3 y.a'. icl.bus.Op 6 maari f 369,- incl. HP en jkiTime Wintersport B0024 I/GARANTIE! 8 dgS and slechts 599,. dgn vanaf 319-1 ,9,10,16/3. Winne- iizen, 0488-468655 ZATERDAG 3 FEBRUARI 1996 incl. halfpensioni SKI-LASTMINUTES iu (tot 22.00 uur) en nog a.s. vrijdag oi 23 feb., 1-8-15-22 r een van onze fan. voordelige ski-be ngen: Oostenrijk/ a/SPANJE! BV 10 •is incl.luxe bus, fraai iet HP al v.a. 469,-! luto 369,-! Uitgebr. re? REKRO REIZEN RDAM 01 0-4142233 j. SGR er even tussenuit? es elke zaterdag de rubriek [Door Rob Ruggenberg 17 DAGEN 'EST COAST PALET IN FRANCISCO, YOSEMHE. VEGAS. BRVCE, GRAND CANYW j net. autohuur en hotel v.a. 2.335,- ROYAL XUSTOUR 17 DAGEN WESTERN SURPRISE CALIFORNIA, NEVADA, ARIZONA cl. alle ontbijten en diners. I excursies en Nederlandse misleiding VA 3.9*5,- CROEPS ampertoui 25 DAGEN WESTERN MIRACLES CALIFORNIA. ARIZONA, OLORADO, UTAH Si NEVADA let vliegretoor. camperhuur en deskundige reisleiding I v.a. 2.225,- labintoui 23 DAGEN HE NATIONAL TRE Langs de Nat. parken van difonua, Arizona. New M"1" Colorado Si Utah met. vliegretour, autohuur en kabin va. 1.685,- jan doets america tours I Voor informatie en boekingen: TeL-072 - 575 33 33 Fax:072 - 574 59 40 U kunt onze brochure ook PS Uitzendgroep. Nieuwe Emmeslngd In Eindhoven (tegenover Phihps Uchttoi«| BIJDRAGE PORTIKOSTENj PER GIDS 5.- 1 kan de klant zijn eigen taal een scherpe prijs 1 service. Als u van plan 1r enthousiaste verkopers keuze. meerprijs f too.- Haal meerprijs f215, voor Pentium f380. f 18, f429. t.v. 850 f 10, s.v. 850 f 169, e.v.850 f319, f215.- f309. f 95, f319. f 39, f 69, f135, f499, f 599, f 99, renprinter inter f 199, f 599, iter 720*720 dpi f 949, 0 begon het, dertig jaar geleden: een Indonesisch executiepeloton schiet mr. dr. Chris Soumokil [lood, ooit minister van justitie van Oost- ndonesië. Soumokil is drie jaar eerder, in 1963, op het klolukse eiland Ceram gearresteerd. De jurist m daar de leider van het laatste Molukse lierrillaverzet. ffa het bekendworden van zijn doodvonnis waarschuwt de Nederlandse minister van buitenlandse Zaken Joseph Luns in het geheim zijn Indonesische collega: daadwerke- executie van Soumokil zal in Nederland irote verontwaardiging wekken. [Zelfs degenen die tot dusver niet sympathi eën met Soumokils ideaal van een Vrije epubliek der Zuid-Molukken zullen die RMS fan gaan steunen," schrijft Luns. 1 zijn pogingen om gratie voor Soumokil te tijgen schakelt Luns zelfs de Amerikanen in. Eijn stille diplomatie werkt echter niet. In [pril 1966 brengt Indonesië de Molukse intel- ectueel ter dood. Jrie maanden nadien, op 26 juli, arriveert lionja Soumokil, de weduwe van de Molukse peteman, met haar kinderen op Schiphol. nacht nog probeert een groep dolukse jongeren brand te stichten in de ndonesische ambassade in Den Haag. Dat is f zo zal later blijken - de eerste gewelddaad leen lange, lange reeks. jerwijl Indonesië de opstand op de Molukken 1 bloed smoort, wordt in deze weken onder |e jonge Molukkers in Nederland het radica- isme geboren. In hun ogen toont de moord op lun held Soumokil aan dat praten niet helpt. de jaren daarna ondergaat Nederland, ver pieterd en niet-begrijpend, de ene militante je'ie na de andere: gijzelingen, bezettingen, [landstichtingen. Er vallen doden en veel [wonden: Wassenaar 1970, Wijster 1975, Fridus Steijlen: „Die drie letters zijn meer een symbool geworden. Ze staan voor solidariteit, voor gevoelens van verwant schap met familie en vrienden op de Molukse eilanden. foto fotopersburo dijkstra De veldslag vorig jaar bij een demonstratie bij de Indonesische ambassade in Den Haag doet de vraag rijzen of die derde generatie uiteindelijk toch niet dezelfde ontwikkeling zal doormaken als hun ouders. foto anp Amsterdam 1975, De Punt 1977, Bovensmilde 1977, Assen 1978. Geen Nederlander die snapt waarom juist Nederlanders slachtoffers worden bij die Molukse acties. En die RMS, die Republiek der Vrije Zuid-Molukken, wat is dat? Moeten we dat ideaal werkelijk serieus nemen? Ook onder Molukkers woedt daarover een hevige discussie, maar daar hebben de media in die tijd weinig aandacht voor. Zo is daar de linkse Pattimura-beweging die al gelijk na de eerste treinkaping publiekelijk aan het RMS-ideaal begint te twijfelen. De RMS en zelfs martelaar Chris Soumokil zijn gewoon produkten van het kolonialisme, menen de leiders van deze organisatie, waar veel jonge Molukse intellectuelen lid van worden. „Niet wij, maar de mensen op de Molukken moeten straks beslissen welke toe komst ze willen." Ook een enkele Nederlander is lid van deze Pattimura-beweging. Onder hen de student Fridus Steijlen die na zijn schooltijd in Bra bant en Noord-Limburg antropologie is gaan studeren in Amsterdam. Hij wordt als een van de weinige Nederlanders een insider in Molukse zaken. Volgende week promoveert hij op een onderzoek naar de veranderende betekenis van de RMS: van ideaal naar sym bool. Want de RMS als idee van een eigen vrije republiek, dat ideaal bestaat nauwelijks meer, zegt Steijlen. „Wat de meesten nu, na al die jaren, nog onder RMS verstaan is iets anders: die drie letters zijn meer een symbool geworden. Ze staan nu voor solidariteit, voor gevoelens van verwantschap met de familie en de vrienden daar op de Molukse eilanden." In die roerige jaren zestig en zeventig lag dat heel anders. Veel kinderen van oud-KNIL- militairen hadden de blik uitsluitend gericht op terugkeer naar de Molukken. Daar, in die toekomstige vrije republiek, lag hun toe komst, niet in Nederland. Ze hadden geen boodschap aan dit kikkerland. Ze hoefden hier geen werk, geen huis, geen positie, geen gezin. Ze gingen straks toch terug naar de Molukken. Deze zogenaamde tweede generatie Moluk kers wees de Nederlandse samenleving niet alleen af - er kwam nog iets bij: boosheid gevoed door de tijdgeest. hun verdeel- en heerspolitiek, ook nog eens voor hun smerige koloniale oorlog tegen de rest van de archipel'." Die beschuldiging was zo sterk, zegt Steijlen, „dat je je rustig kon veroorloven om die zoge naamde onschuldige Nederlanders slacht offer te laten worden van je acties." Steijlen: „Het RMS-denken paste precies in het anti-imperialistische gedachtengoed van die tijd. De Molukkers voelden zich deel van de mondiale strijd tegen het kolonialisme: 'Die Nederlanders zijn klootzakken, want ze hebben onze ouders dubbel uitgebuit. Eerst eeuwenlang ais koloniale macht en later, in Sinds die chaotische jaren is er iets gebeurd met dat RMS-ideaal. „Het slijt," zegt Steijlen. Er werd een derde generatie geboren en die kreeg bij het opgroeien van hun ouders vaak niet dezelfde verhalen. Sommige kinderen kregen zelfs helemaal geen verhalen te horen. Een deel van die derde generatie groeide ook op buiten de Molukse woonwijken, dus ook buiten een directe Molukse invloedssfeer. En ze zijn meer en langer onderwijs gaan volgen. Niettemin doet de veldslag vorig jaar bij een demonstratie bij de Indonesische ambassade in Den Haag de vraag rijzen of die derde generatie uiteindelijk toch niet dezelfde ont wikkeling zal doormaken als hun ouders. Steijlen daarover: „Onder die nieuwe jonge ren vindt inderdaad een vorm van radicalis me plaats. Maar het is een andere vorm. Deze radicale jongeren hebben meer en sterkere banden met de Nederlandse samenleving. Ze zijn libera ler, opener. Ze sluiten zich niet af van sociaal- economische posities. En deze tendens zal zich voortzetten." „Dat is een essentieel verschil en belangrijk voor de manier waarop hun radicalisme in actiemethoden zal worden omgezet. Deze generatie zoekt zijn toekomst in Nederland. Ik steek mijn hand niet voor in het vuur dat er geen jongens gewapende acties willen - maar het ligt veel minder in de logica dan toen in de jaren zeventig." Er zijn nog altijd Molukkers in Nederland die zeggen dat zij contact hebben met een onder grondse RMS op de Molukken, maar Steijlen gelooft daar niet erg in. „Natuurlijk zijn er contacten met familiele den en betrokkenen op de Molukken. We zien ook dat op de Molukken de sociale ontevre denheid groeit. Maar dat wil niet zeggen dat er op de Molukken een ondergronds netwerk bestaat of dat er een potentiële beweging is die iets gaat organiseren - zoiets is er niet, of nog niet." Bij zijn onderzoek op de Molukken zocht Ste ijlen naar een verband tussen de onvrede en het RMS-ideaal. Hij vond dat verband niet. „De ontevredenheid heeft in de eerste plaats te maken met de huidige sociale situatie en is niet per se een voortvloeisel van de RMS-pro- clamatie van 1959. De ontevredenheid wordt veroorzaakt door de komst van Javanen die topfuncties in het maatschappelijk leven heb ben ingenomen en door de Chinezen die de handel beheersen. De mensen zeggen: dit moet anders. Slechts een enkeling benoemt dat gevoel als RMS." Zolang op de Molukken geen aantoonbare strijd wordt gevoerd kunnen de Molukkers in Nederland weinig anders doen dan hun fami lieleden of hun dorp financieel en materieel te steunen, en er af en toe op bezoek gaan. Wat dat betreft is de situatie op de Molukken volstrekt anders geworden dan bijvoorbeeld die op Irian Jaya, of op Oost-Timor, of in Noord-Sumatra, waar nog altijd verzetsgroe pen actief zijn.„Daarom zijn het de ontwikke lingen op de Molukken die uiteindelijk de grootste invloed zullen hebben op een nieuw Moluks nationalisme in Nederland," meent Steijlen. Over enkele jaren zal de Indonesische presi dent Suharto plaats maken voor een ander. Wat er dan gaat gebeuren, weet niemand. Zal het rijk van duizend eilanden uiteen vallen? Het Indonesisch leger en de zakenwereld zul len proberen de eenheidsstaat te bewaren - maar de gebeurtenissen in het Oostblok laten zien hoe sterk latente nationalistische gevoe lens kunnen zijn. „Als op de Molukken een verzetsbeweging ontstaat, of als de Indonesische eenheidsstaat op andere wijze onder druk komt te staan, zullen Molukkers in Nederland in actie komen," voorspelt Steijlen. „Zij zullen willen dat Nederland een Molukse wens voor zelfbeschikking gaat steunen. De manier waarop de Molukkers dan acties gaan ondernemen zal afhankelijk zijn van de maat schappelijke positie die zij op dat moment in Nederland innemen - en van de mate waarin Nederland die nationalistische gevoelens serieus neemt." I Fridus Steijlen - RMS - van ideaal tot symbool, uitgeverij Het Spinhuis, prijs 40. Het boek verschijnt maandag. Ijk ga u, zolang het nog kan, nog even lekker ljaioers maken. Ik heb net voor de eerste keer I sinds een week die Toshiba weer eens opge- Igraven vanuit de kofferbak, waarin hij onder I ?e jentstokken en het kampeerbestek bleek efoonstraat 41, 013-536033i srstraat 82, 030-2331133 zerkade 6, 038-4536935 dat was even zweten want het was, zoals ze aat m Australië noemen, a hot and sticky 1"e- ^°'n dag waarop voor velen de na bush- Fes meest gevreesde nachtmerrie levend I Aching thongs. Thongs zijn die teen- ptppers die op zo'n dag, als je dat even ver- I?en kent, aan het kokende asfalt blijven lieT"' §auw oversteken en daar sta IJ dan stom vastgeplakt, midden op een |gesmolten stuk weg. In de verte komt er zo'n Ï-» vrachtwagen aan, maar je kan niet Ibrpu een aan die thongs geeft, dan sen Se§arandeerd dat stukje rubber tus- L je grootste en je op een na grootste teen. L arstaie dan op die twee stukjes losse zool, F intussen aan het wegdek gevuleaniseerd pdukkig draag ik die dingen nooit, en het is (van !,anavond op dat balkonnetje op de top LTambourine lekker koel, een dje of zesentwintig. Vanaf de berg kun nen We, nachtleven aan de Gold Coast t>aarSCR teren' veertig kilometer verder. L 's..a* vanavond tegen veertig graden en fie ra j no§ steeds lekker sticky. Over v van het balkon zitten een paar gif- wna boomkikkers. Die dingen lopen snel ler tegen de muur omhoog dan een hazewind rechtdoor en nemen nogal wat exotische insecten te pakken. Ga zo door jongens, kun nen die etters tenminste niet meer steken... De meeste hotels, maar dat had u al begrepen als u deze rubriek wat vaker gelezen heeft, zijn nog steeds niet ingericht op reizigers met een computer. That's a bloody joke mate, zei de eerste hotelier op de berg, nadat ik zijn kamer afgekeurd had vanwege het feit dat ik de Toshiba geen nummer kon laten draaien omdat hij geen direct dialing kon verstrek ken. 'Heb ik net vijfduizend bucks betaald voor een nieuwe telefooncentrale en dan kom jij me vertellen dat je er niks aan hebt...' Nummer twee had wel wat ik wilde, maar dan wel dertig dollar extra voor die kamer en een blanco imprint van een credit card vooraf. Grappenmakers die er Vandoor gegaan waren met achterlating van een tik of tweehonderd hadden ze blijkbaar al gehad. Ik moest er wel het halve hemelbed voor afbreken, want in de telefoon zat niet zo'n vierkant jackje en ergens onder dat enorme bed hing zo'n Australische telefoonstekker die net zo groot als een luciferdoosje is, maar waar ditmaal aan de zijkant gelukkig wel een modular jack aan vast bleek te zitten. Hardware oké derhalve, opluchting één. Daarna weer het nummer van de local node in Brisbane ingevoerd, nulletje ervoor voor de buitenlijn, en connect aangeclickt. En eerst een kruisje geslagen, want sommige digitale hotelcentrales kunnen zo'n PCM- CIA-modemcard blijkbaar binnen enkele seconden in de vernieling helpen. Goed mee luisteren dus. Er zat een lelijk bijgeluidje in, maar verder klonk het geschreeuw van de twee modems redelijk normaal. Opluchting twee. 'Hoe heet jij, hoe snel ben jes doorgesluisd naar een van de Atlantische backbones, en na nog een aantal kanalen zijn er uiteindelijk drukletters van gemaakt die u nu onder ogen heeft. Prachtig toch, die techniek, niet dan? Verder vond ik een stuk of zes afleveringen van de Daily Planet die iedere dag in mijn postbak- Door Léon Krijnen Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com je, hoe doe je het het liefste,' dat zijn zo onge veer de rituele paringsdansjes die twee modems tijdens de handshake afwerken, waarna ze besluiten dat ze een tijdelijke relatie aangaan. Het resultaat van de ontlo ken liefde? Tien brieven vanuit Nederland, waarvoor mijn hartelijke dank, en in de out- box van WinCim heb ik meteen de replies geproduceerd. Die zijn inmiddels tijdens de tweede run naar Brisbane de deur uitgegaan, samen met wat u op dit moment leest. Van waar ze door die Australische server via de Pacific backbone naar Amerika doorge stuurd zijn. Eenmaal in Columbus, Ohio, zijn de pakket- kie gestopt wordt door Francisco van Jole, nog wat reclamepraat van de firma Micro soft over Windows '95, en een herinnering van Kesmai. Kesmai? Oh, ja, dat is een of ander mysteri eus spelletje waar ik maanden geleden aan meegedaan heb. De gamekeeper vraagt of ik er nog zin in heb en zoja, of ik dan binnen een dag of tien iets van me wil laten horen, want anders is het over en sluiten met meneer Krijnen. Laat maar zitten, gamekeeper. Toch nog maar eens proberen wat te webben met die Toshiba? Ja, waarom niet, onze nieuwe hoofdredacteur is tenslotte een techneut, dus die zet straks ongetwijfeld een krabbeltje onder dat telefoonbonnetje. Ik moet tenslot te toch weten waar ik het allemaal over heb, nietwaar? Of het nou aan temperatuur of hoogte ligt is mij een raadsel, maar nou liep Netscape ineens wel als een tierelier, terwijl het programma meestal binnen een minuut of wat begint te bokken op de Toshiba met dat rudimentaire geheugen van slechts vier megabyte. Als de wiedeweerga naar Teletekst, even gauw kijken wat er allemaal aan de hand is. Nog steeds lekker koud? Nog geen Elfsteden tocht? Dat IRT-gedoe eindelijk afgesloten? In New South Wales is eenzelfde corruptie onderzoek gaande, dat zich ook al maanden voort blijft slepen. Wat krijgen we nou? Ajax door Cambuur uit de beker geknikkerd? Is die Toshiba gek geworden? Dat noem ik nou een bloody joke. Wegwezen uit Nederland, over twee weken word ik weer terug verwacht en dan hoor ik het verder wel. Eerst weer eens even lekker rondneuzen op de elektronische snelweg, want ik begon toch enigszins last te krijgen van ontwenningsverschijnselen na een week je webloos. Er wordt links en rechts weer heel wat afgekankerd over censuur. In Duitsland blijkt er het een en ander op dat gebied aan de hand te zijn, maar dat zal in Nederland intussen ook wel uitgebreid in de krant gestaan hebben. Maar ook in Frankrijk en Amerika is het zo te zien de afgelopen weken aardig raak geweest met ijverige overheidsdienaren die zich opwerpen als moraalridders in cyberspace. Van mij mogen ze alle halve garen, sekten, neonazi's, praktizerende pedofielen en weet ik veel wat nog meer misbruikers van Inter net via een speciale backbone rechtstreeks naar de elektronische hel of voor mijn part hemel sturen, maar zo simpel is de praktijk helaas niet. Het lijkt erop dat de meeste tot nog toe overhaast genomen maatregelen meer ongemak voor goedwillenden dan bescherming tegen kwaadwillenden opleve ren. Zelfs de Guardian Angels gaan zich nu ook al met Internet bemoeien. Die jongens met hun rode baretten, die zich geroepen voelen om in nogal wat Amerikaanse subways de zwakkeren te beschermen, gaan dat nu ook op de electronic highway doen. Ze noemen zich de Cyber Angels, en ze doen niets anders dan de hele dag duizenden home-pages navlooien op drie criminele activiteiten waaraan ze het meeste belang zeggen te hechten: zogenaamde sex-related crimes, fraude met creditcards en hate-crimes. Als ze iets zien wat niet door de beugel kan, gaat er een kopietje naar het Amerikaanse ministe rie van justitie. Het is 1996 en twaalf jaar na dato heeft George Orwell zijn gelijk gekregen. Al heeft hij nooit kunnen vermoeden dat Big Brother een rode baret zou dragen... voorbehouden, lor 3 jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41