Van Dik Hout: geen dikdoenerij Een popster als schouder om op uit te huilen Bijbaantjes O O O VI Scholieren niet rouwig om verdwijnen opstel 13 s I I Ira's 0 0 F O O O O O 0 0 (1) Linda, Roos Jessica - Ademnood (3) Luniz -1 got 5 on It (4) Simene Kleinsma Paul dc Leeuw - Zonder jou (2) George Michael - Jesus to a child (5) Backstreet Boys - We've got it goin on (6) Skee-Lo -1 wish (7) Mariah Carey Boyz II Men - One sweet day (9) Passengers - Miss Saraje vo (8) Michael Jackson - Earth song (12) Therapy?-Diane (16) Oasis - Wonderwall (13) Coolio Gangsta's paradi se (28) Coolio - To hot (11) Peter de Koning - Het is altijd lente in de ogen van.. (21) K's Choice - Not an ad dict (37) Tina, Toos Tessa - Waardeloos (10) DJ Paul Elstak - Don't leave me alone (-) Party Animals - Have you ever been mellow (16) Double Vision-All right (22) Gordon - Kijk niet meer om (-) Normaal - Top of the bult (17) T-spoon - A part of my life (24) Army of Lovers - Give me five (33) Vader Abraham - Als je inlegkruisje maargoed zit (15) Dune - Can't stop raving (35) Boyzone - Father and son (19) Enya - Anywhere is (20) Guus Meeuwis Vag ant - Het is een nacht (31) De 3 Musketiers - Het moet niet gekker worden (14) Vanessa Williams - Co lors of the wind (35) Critical Mass - Burn in love (27) Ace of Base - Beautiful life (44) Faithless - Insommia (-) Fluitsma 8i Van Tijn - 15 Miljoen mensen (42) D'Angelo - Brown sugar (25) Andre van Duin - De buurtsuper (goeiemorgen) (23) Zieke House - Kah nah da leg mu klah (43) Eternal -1 am blessed (47) De Deurzakkers - Wij vieren feest. De beste drinkers (49) Gerard Joling Shirley Zwerus - Heel even (48) The Gathering - Strange machines (30) Tina Turner - Golden eye (-) Scooter - Back in the U.K. (-) Palemger Spatzen - 't is weer harmonikatijd (45) Robson Jerome -1 believe/Up on the roof (39) Arno Kolenbrander - Hope (v) Unicorn - Living in fantasy (-) La Bouche -1 love to love (-) Mary J. Blige - You make me feel like a naturl woman (26) Simpley Red - Remem bering the first time ©Mega Top 50 Eindredactie Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragazzi, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 076-5312379. door Marjolein Rotsteeg Hun titelloze debuut-cd uit '94 heeft Van Dik Hout meer gebracht dan ze ooit hadden durven dromen. Stil in mij werd meteen een dikke hit. Alles of niets, Meer dan een ander en 's Nachts in mijn dromen volgden. Van het album werden dik vijftigduizend exem plaren verkocht. Goud dus. Van Dik Hout speelt zo'n tien tot vijf tien keer per maand. Vorig jaar ston den ze op Pinkpop en in een uitver kocht Paradiso. De verwachtingen voor de opvolger waren dus hoogespannen. Op Vier weken klinkt de band hechter en strakker. „Dat komt door de vele live-optredens", verklaard zanger/songschrijver Martin Buiten huis. „Je leert op elkaar inspelen. Muzikaal gezien wordt alles daardoor veel beter. Dat merkten we al na drie maanden toeren." „We zaten in een betere studio en we wisten wat meer", vult gitarist/pianist/songschrijver Sandro Assorgia hem aan. „De nieuwe plaat hebben we niet eerst doodgespeeld voor we 'm opnamen. Het was nog nieuw en vers en is snel opgenomen. Persoonlijk houd ik er wel van om zelf nog verbaasd te staan van wat je hoort." Een nummer dat dwars door je ziel snijdt van het kaliber Stil in mij of Alles of niets staat niet op de cd. Zou Van Dik Hout worstelen met het 'tweede album symdroom'? Voor je debuut kun je immers putten uit de songvoorraad die je vaak in jaren hebt opgebouwd. Je debuut verschijnt, je krijgt succes, je tourt je suf en dan moet er toch onver wacht snel een tweede cd komen. „Dat soort dingen lees je, maar ik heb er nog nooit een muzikant over gehoord," zegt Martin. „Persoonlijk vind ik de nieuwe nummers veel beter", aldus Sandro. Mijn held zijn vind ik een van de allerbeste. Stil in mij stamt uit een periode waarin we zulke nummers schreven. Met ons is ook onze muziek veranderd." Sandro vertelt verder over de werkwij ze. „Het was veel spelen en toch nummers proberen te schrijven. Vorig jaar zomer hebben we een maand vrij gehad. De helft van de band ging op vakantie: Martin en ik bleven achter om num mers te schrijven. We hadden er zelf behoefte aan om snel een tweede plaat te maken. In die maand is overi gens niet zo heel veel gebeurd. Een hoop was al af. We hebben wat punt jes op de i gezet. Daarna zijn we gaan oefenen en de studio in gegaan." Hoe schrijven jullie? 'On the road'? „Daar is geen plaats voor in onze bus", aldus Sandro. „Nee, gevi/oon zoals we het altijd hebben gedaan, thuis." „Voor de open haard op een schapen vel met rode wijn," voegt Martin toe. „Het begint vaak met twee akkorden en een melodietje erop," vervolgt Sandro. „Je krijgt een idee, een paar woorden. Zo ontstaat het. Als het vonkje er eenmaal is, gaat het loos. Is het vonkje er niet, dan kun je beter wat anders gaan doen. De teksten komen vaak uit de melodie te voor schijn. Bij een tv-quiz heb je wel eens een vraag waarbij een foto steeds dui delijker wordt. Zo komt bij ons de tekst naar boven." Nog zo'n illusie, muzi kanten zitten in de bijstand... „Dat Van Dik Hout: 'Veel mensen denken dat we in dikke Mercedessen rijden' foto bananas/management van dik hout wordt van ons niet meer gedacht," reageert Sandro. „Veel mensen denken eerder dat we in dikke Mercesdessen rondrijden. We hebben er één, een oude, die van papa was. Als je vaak op de radio en af en tc v i .i is oer denkt men meteen uat je stinkenu rijx bent." Martin vult hem aan. „In Nederland loopt dat natuurlijk allemaal anders. We hebben een deel van onze royalties gehad, maar er moet nu ook zo'n tien, elf man van leven. We hebben een crew van vier, vijf mensen, wij zijn met z'n vijven en we hebben een T-shirtjes- gebeuren. Dat lukt allemaal. We hoe ven niet bang te zijn dat als we een of twee rr.runden niet spelen we in de •"-mn 'f ww moeten." De jonge- lenDlaaen als rupfoto (nu Fancy) en Hitkrant pikten Van Dik Hout meteen op. Bladen als Oor volgden later. Wie staan er eigenlijk bij Van Dik Hout in de zaal? „Van alles," antwoordt Sandro. „De jongste mensen staan vooraan en naar achteren toe wordt het geleidelijk wat ouder. Met deze nieuwe plaat staan er ook heel wat jongens vooraan." Wat is voor jullie de grootste verande ring geweest sinds Stil in mij„De afgelopen periode heeft ons bekend heid opgeleverd. De nieuwigheid is er een beetje vanaf. Men weet wie we zijn en wat voor soort muziek we maken. Dat geeft je ook weer een soort van vrijheid. Je weet zeker dat er een groot aantal mensen naar je zal luisteren." Door Muriel Boll In het jaar 2000 verdwijnt het opstel uit het eindexamen havo en vwo. Het wordt vervangen door een schrijfop dracht op basis van een 'schrijfdossier'. De eindexamenkandidaten hebben zich al van tevoren in een onderwerp ver diept en moeten op het examen kiezen voor welk publiek en met welk doel ze een tekst over dat onderwerp gaan schrijven. Wij vroegen aan enkele Bre dase scholieren wat zij daarvan vinden. „Als ze het willen afschaffen, moeten ze het nu doen." „Houen zo," roept een ander. „Wij moeten het dit jaar nog wel doen. Oneerlijk!" Het is duidelijk: een opstel schrijven is niet ieders favoriete bezigheid. De titels zijn saai, ruiken naar ouwe mensen, en de klacht. De meeste scholieren vinden het dan ook niet erg dat het opstel ver dwijnt. Jan van der Holst: „Ze blijven maar den ken dat onderwerpen als criminaliteit, drugs en verslaving ons aanspreken. Ik vind ook dat er nu te veel op stijl en spelling wordt gelet, en te weinig op de inhoud." Frans van Gils: „Elke keer diezelfde dro ge onderwerpen. Ik zou het niet eens zo gek vinden om per vak een essay te moeten doen." Jeroen Tien heeft minder bezwaar tegen het traditionele opstel. „Je moet er een beetje creatief voor zijn. Als je alleen talen hebt gekozen, zoals ik, kun je weinig meer dan een verhaaltje schij ven. Om over onderwerpen op exact gebied te schrijven, heb je de kennis vraagt Andrea Manneke zich af. „Nu kiest ook bijna iedereen een zakelijk opstel, dus met een inleiding, een mid denstuk en een conclusie. Een verha lend opstel wordt zelden gekozen. Daarvoor moetje goed kunnen schrij ven. Literair, met een veranderend per spectief en zo. En je verhaal moet ergens naartoe, niet op hetzelfde punt blijven hangen. Met de onderwerpen heb ik niet zo'n moeite, meestal zit er wel iets bij waar je wat mee kunt. Samenvattingen vind ik trouwens veel erger. Dat is zo saai, je moet zorgen dat je de belangrijke puntjes eruit haalt en de rest streep je weg. Bij een opstel kun je je gedachten laten werken." Rahul Uppal: „Met een opstel wordt vooral je kennis van de taal getoetst. Of je een goed lopend verhaal kunt schrij- ven. gedachten kunt verwoorden. Ik van een schrijver, daarvoor heb ik twee boeken van Wolkers met elkaar vergele ken, ik had er toch zes gelezen. Je weet dan makkelijker waarover je wil schrij ven. Bij een schrijfdossier kun je je ook zo voorbereiden. Het kan de creativiteit stimuleren, als je de vrijheid hebt zelf te bepalen waar het over moet gaan." Toch nog even een deskundige erbij gehaald: G. Will, leraar Nederlands aan de Nassau-scholengemeenschap in Bre da. „Ik heb geen bezwaar tegen zo'n schrijfdossier. Ik hoop dat ze een stuk kunnen schrijven dat op feiten is geba seerd, een overtuigend informatieve tekst kunnen onderscheiden. De fanta sie wordt heus niet aangetast. Trou wens, ze zijn niet in opleiding voor auteur. Ze moeten binnen korte tijd gedachten op papier kunnen zetten, daar gaat het om." Q gB'-o g SE og gg s S*?" 0 e-f-g ygfrfl ge-s g.2 cugsgl-f s s-gg* UerS-" 3 3-< 5T- >3 B 8 ssB-g'g.s.s s-êSF!;? si s as* 2 cr fflcrq E- rt> ro M. C» I S &i| B 9--" 3 S „8- ÜlIBg&e- atES.^iUgiisa'g! 3 T> c/7 (t P 2 S 5 c-t- 2. H a m K' 3 3 m 5 tl: P- 03 O5 CL.CTQ W 3 W - CL 13 O - crq ju 'H £2. rD 2'99 O g'S'S'o E J» 8- f? R" a 8 SF t-. 3 o 5^3 I'S3 pr3 3 N a- f". ft CD fo a 3 - eo fi> 3. 2 ft>. nrcrq g 03 fi»"" K' 3 ê- g- 5 5-^w d- FF w 5^ rc a -O S. .--3 H Q, CO 03 a a- co - 03 O 0» JE- 2 3 £5 O tr» 3 ►-* CTQ fD BL 2 s g-£:was?zrg<s I- O m 2 (tl H a F-EFï-S 3 p b ptn PT 3 g* M 3 ÊF 3 g- 1 g g- 3 CTQ rD *-i ïtf pr 3 o. rT er g. g: g. o. -S.N S „Het was alsof ik met een vrouw samenleefde. Als ik 's morgens opstond, was zijn hele kussen besmeurd met make up." Het is niet moeilijk te raden van wie dit citaat is. Juist ja, van Lisa Marie Presley, komt deze week met alle ins en vooral outs van haar gestrande huwelijk met Michael Jackson. Lekker leesvoer voor de liefheb ber van sappige uitspraken dus. Want volgens Lisa Marie's vrien dinnen heeft ze hen toever trouwd dat Michael als een bang klein jongetje reageerde toen hij en Lisa Marie voor het eerst sex hadden (en al die andere bange kleine jongetjes dan?). Bovendien zou hij tien jaar lang geen sex met een vrouw hebben gehad. Maar niet alleen het leven in bed viel tegen, Michael begon haar zelfs te ontlopen. Lisa Marie probeer de desondanks te redden wat er te redden viel, maar uiteindelijk kon ze er niet meer tegen. Twee maanden geleden nam ze de beslissing om van haar man te scheiden. De reden komt wel heel pijnlijk over: „Michael wil een speelkameraadje, geen echtgenote! Hij zou meer aan dacht aan me schenken als ik een 10-jarig jongetje was!" Ook in de Panorama va|t de naam Michael Jackson. Volgens geruchten is hij één van dege nen die zich heeft aangemeld bij het bedrijf Alcor om na zijn dood te worden ingevroren. De wetenschap heet cryologie, de kosten zijn 100.000 dollar per ingevroren lichaam. Het doel is duidelijk: overeen paar hon derd jaar weer tot leven gewekt worden. Naar schatting leven er momenteel ongeveer duizend mensen op de wereld die na hun dood een dergelijke 'behandeling' wensen te onder gaan. Zestig zijn hen reeds voor gegaan. Overigens is het niet aan te raden om bij wijze van grap je lastige broertje in de diepvries te proppen, want de temperatuur dient minstens 130 graden onder nul te zijn. Pas dan stoppen alle biologische processen. Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je visstick plot seling tot leven komt. Kan niet. O ja, voor de minder draag- krachtigen: het is ook mogelijk om alleen je hoofd te laten invriezen. Dat kost slechts 35.000 dollar. Cryonici (artsen die de cryologie bestuderen) gaan ervan uit dat de hersenen ooit in een jong en gezond kunstlichaam getransplanteerd kunnen worden. En nu maar hopen dat de werkelijkheid over pakweg 500 jaar niet uit draait op een koude douche. Het blad Extrakt ontpopt zich als Webber in het kwadraat. Dus zonder lees-verhalen, maar met een bedroevend sex-niveau waar ongetwijfeld geen doel groep voor te vinden is. Of het moeten overgeile pubers zijn. Nou vooruit dan, Extrakt ont popt zich als een blad voor 14- jarigen voor wie het leven wei nig meer biedt dan niet-sensu- ele foto's van elke vorm van naaktheid. En die komen dan ook flink aan hun trekken in het februari-nummer. Een samen vatting: het belang van de leng te van de lui, simulatie-neuken op het dorpsplein in Nijkerker- veen, het alternatief voor kin derporno en vele misselijkma kende foto's, tekeningen en afbeeldingen. De redactie van Ragazzi wenst je veel leesple- Orkun Akinci Door Orkun Akinci Stel, je bent fan van Gloria Estefan. Op één of andere manier krijg je het onmogelijk voor elkaar: je krijgt van haar zus een rondleiding op het kan toor in Miami. Het toppunt uit je fan- loopbaan, lijkt het. Maar daar blijft het niet bij. Want terwijl je ogen haast uit hun kassen springen, beitje idool zelf op. Gloria zit thuis en verwacht je bin nen een uur. Gezellig, op de koffie. Voor Danielle kwam een droom uit. De doorsnee-fan van een bekende pop artiest zal het echter nimmer zo ver schoppen. Een idool is vaak ongrijp baar: je kunt naar een concert gaan, lid worden van de fanclub en brieven schrijven tot je erbij neervalt, maar een ontmoeting bij hem of haar thuis, tja, dat blijft meestal een onvervulbare wens. Het onlangs verschenen boek Boven mijn bed, fancultuur in Nederland beschrijft het gedrag van fans. Het voorbeeld van Danielle is daarin een hoogtepunt. De auteurs Ans Aerts en Ingrid Janssen blijven voor de rest.nog al aan de oppervlakte. Ze interviewen weliswaar talloze fans, maar er ont breekt toch iets. Waar Lutgard Mutsa- ers van poparchief Nederland in het voorwoord schrijft dat het ultieme op fangebied is dat de fan zelf muzikant wordt, succes krijgt en zijn of haar idool per cd eert, daar blijven Aerts en Janssen steken bij verzamelaars, con certgangers en brievenschrijvers. Dat wil niet zeggen dat hun boek saai is. Het zou de wetenschappers Aerts en Janssen te kort doen. Ze studeerden in 1993 af op aspecten van het fan-zijn. Hun scripties Verliefd op een poster- man en Iemand die bij mij past bleken vervolgens met de nodige aanvullin gen en bewerkingen goed genoeg om er een boekje van te maken. Alleen zouden wat minder interviews - die vervolgens wat dieper op de materie in zouden gaan - waarschijnlijk beter uit gepakt hebben. Nu is het resultaat vooral een opsomming van wat fans zoal doen. Zo wordt de 14-jarige Desiré opge voerd. Ze had problemen thuis, dacht aan weglopen. Maar toen Kurt Cobain zelf moord pleegde, deed ze ook een poging. Die mislukte. Ze zegt: „Ik wou soms dat ik net zoals hij kon zijn, dat ik de moed zou hebben om het te doen. Als ik een pistool had, zou ik het nog een keer proberen." Een mooi geval om verder uit te diepen, maar de schrijvers schakelen meteen weer over naar een andere fan en zijn gedragin gen. Aardig is wel dat Janssen exclusief toe gang had tot de fanmail die gericht was aan Ernst Jansz, in de topjaren van Doe Maar absoluut de meest begeerde knuffel onder Nederlandse tienermeis jes. Dat levert leuke passages op van hulpeloze tienermeisjes die naar Jansz schrijven alsof hij hun dagboek is. Een popster als schouder om op uit te hui len. De drang van het fan-zijn, is voor Aerts en Janssen iets ongrijpbaars gebleken. Misschien is dat wel niet zo vreemd. En erg is het al helemaal niet. Gevoelens zijn moeilijk op papier te zetten en dat kunnen we maar beter zo houden. Daarom moeten we het boekje beschouwen als iets wat lekker weg- leest. Maar echt verhelderend? Nee, dat is het niet. Boven mijn bed, Fancultuur in Nederland, door Ans Aerts en Ingrid Janssen, is een uitgave van Stichting Popmuziek Neder land. (ISBN 90 5330 164 X) De 21-jarige Isbrand van den Enden slijt veel donderdagavonden en zaterdagen tussen het bier en andere alcholische dranken. Zelf krijgt hij dan echter geen druppel binnen, want hij is aan het werk. Hij heeft namelijk een bijbaantje bij een slijterij op de Bredase Haagdijk. Hij verkoopt, vult de voor raad aan en houdt de zaak schoon. En omdat hij levensmiddelentechnofiyl<? studeert aan de Hogere Agrarische School sluit het werk oog eert beetje aan op zijn studie ook.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 36