Van Dik Hout: geen dikdoenerij
Een popster als schouder
om op uit te huilen
Bijbaantjes
O
O
O
VI
Scholieren niet rouwig om verdwijnen opstel
13 s I I Ira's
0
0
F
O
O
O
O
O
0
0
(1) Linda, Roos Jessica -
Ademnood
(3) Luniz -1 got 5 on It
(4) Simene Kleinsma Paul
dc Leeuw - Zonder jou
(2) George Michael -
Jesus to a child
(5) Backstreet Boys -
We've got it goin on
(6) Skee-Lo -1 wish
(7) Mariah Carey Boyz II
Men - One sweet day
(9) Passengers - Miss Saraje
vo
(8) Michael Jackson - Earth
song
(12) Therapy?-Diane
(16) Oasis - Wonderwall
(13) Coolio Gangsta's paradi
se
(28) Coolio - To hot
(11) Peter de Koning - Het is
altijd lente in de ogen van..
(21) K's Choice - Not an ad
dict
(37) Tina, Toos Tessa -
Waardeloos
(10) DJ Paul Elstak - Don't
leave me alone
(-) Party Animals - Have you
ever been mellow
(16) Double Vision-All
right
(22) Gordon - Kijk niet meer
om
(-) Normaal - Top of the bult
(17) T-spoon - A part of my
life
(24) Army of Lovers - Give
me five
(33) Vader Abraham - Als je
inlegkruisje maargoed zit
(15) Dune - Can't stop raving
(35) Boyzone - Father and
son
(19) Enya - Anywhere is
(20) Guus Meeuwis Vag
ant - Het is een nacht
(31) De 3 Musketiers - Het
moet niet gekker worden
(14) Vanessa Williams - Co
lors of the wind
(35) Critical Mass - Burn in
love
(27) Ace of Base - Beautiful
life
(44) Faithless - Insommia
(-) Fluitsma 8i Van Tijn - 15
Miljoen mensen
(42) D'Angelo - Brown sugar
(25) Andre van Duin - De
buurtsuper (goeiemorgen)
(23) Zieke House - Kah nah
da leg mu klah
(43) Eternal -1 am blessed
(47) De Deurzakkers - Wij
vieren feest. De beste drinkers
(49) Gerard Joling Shirley
Zwerus - Heel even
(48) The Gathering - Strange
machines
(30) Tina Turner - Golden
eye
(-) Scooter - Back in the U.K.
(-) Palemger Spatzen - 't is
weer harmonikatijd
(45) Robson Jerome -1
believe/Up on the roof
(39) Arno Kolenbrander -
Hope
(v) Unicorn - Living in fantasy
(-) La Bouche -1 love to love
(-) Mary J. Blige - You make
me feel like a naturl woman
(26) Simpley Red - Remem
bering the first time
©Mega Top 50
Eindredactie Paul Verlinden
Reacties: Vind je jezelf heel interessant,
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar: Ragazzi,
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-5312379.
door Marjolein Rotsteeg
Hun titelloze debuut-cd uit '94 heeft
Van Dik Hout meer gebracht dan ze
ooit hadden durven dromen. Stil in mij
werd meteen een dikke hit. Alles of
niets, Meer dan een ander en 's Nachts
in mijn dromen volgden. Van het
album werden dik vijftigduizend exem
plaren verkocht. Goud dus.
Van Dik Hout speelt zo'n tien tot vijf
tien keer per maand. Vorig jaar ston
den ze op Pinkpop en in een uitver
kocht Paradiso. De verwachtingen voor
de opvolger waren dus hoogespannen.
Op Vier weken klinkt de band hechter
en strakker. „Dat komt door de vele
live-optredens", verklaard
zanger/songschrijver Martin Buiten
huis. „Je leert op elkaar inspelen.
Muzikaal gezien wordt alles daardoor
veel beter. Dat merkten we al na drie
maanden toeren."
„We zaten in een betere studio en we
wisten wat meer", vult
gitarist/pianist/songschrijver Sandro
Assorgia hem aan. „De nieuwe plaat
hebben we niet eerst doodgespeeld
voor we 'm opnamen. Het was nog
nieuw en vers en is snel opgenomen.
Persoonlijk houd ik er wel van om zelf
nog verbaasd te staan van wat je
hoort."
Een nummer dat dwars door je ziel
snijdt van het kaliber Stil in mij of Alles
of niets staat niet op de cd. Zou Van
Dik Hout worstelen met het 'tweede
album symdroom'? Voor je debuut kun
je immers putten uit de songvoorraad
die je vaak in jaren hebt opgebouwd.
Je debuut verschijnt, je krijgt succes, je
tourt je suf en dan moet er toch onver
wacht snel een tweede cd komen.
„Dat soort dingen lees je, maar ik heb
er nog nooit een muzikant over
gehoord," zegt Martin. „Persoonlijk
vind ik de nieuwe nummers veel
beter", aldus Sandro. Mijn held zijn
vind ik een van de allerbeste. Stil in mij
stamt uit een periode waarin we zulke
nummers schreven. Met ons is ook
onze muziek veranderd."
Sandro vertelt verder over de werkwij
ze.
„Het was veel spelen en toch nummers
proberen te schrijven. Vorig jaar zomer
hebben we een maand vrij gehad. De
helft van de band ging op vakantie:
Martin en ik bleven achter om num
mers te schrijven. We hadden er zelf
behoefte aan om snel een tweede
plaat te maken. In die maand is overi
gens niet zo heel veel gebeurd. Een
hoop was al af. We hebben wat punt
jes op de i gezet. Daarna zijn we gaan
oefenen en de studio in gegaan."
Hoe schrijven jullie? 'On the road'?
„Daar is geen plaats voor in onze bus",
aldus Sandro. „Nee, gevi/oon zoals we
het altijd hebben gedaan, thuis."
„Voor de open haard op een schapen
vel met rode wijn," voegt Martin toe.
„Het begint vaak met twee akkorden
en een melodietje erop," vervolgt
Sandro. „Je krijgt een idee, een paar
woorden. Zo ontstaat het. Als het
vonkje er eenmaal is, gaat het loos. Is
het vonkje er niet, dan kun je beter
wat anders gaan doen. De teksten
komen vaak uit de melodie te voor
schijn. Bij een tv-quiz heb je wel eens
een vraag waarbij een foto steeds dui
delijker wordt. Zo komt bij ons de tekst
naar boven." Nog zo'n illusie, muzi
kanten zitten in de bijstand... „Dat
Van Dik Hout: 'Veel mensen denken dat we in dikke Mercedessen rijden' foto bananas/management van dik hout
wordt van ons niet meer gedacht,"
reageert Sandro. „Veel mensen denken
eerder dat we in dikke Mercesdessen
rondrijden. We hebben er één, een
oude, die van papa was. Als je vaak op
de radio en af en tc v i .i is oer
denkt men meteen uat je stinkenu rijx
bent."
Martin vult hem aan. „In Nederland
loopt dat natuurlijk allemaal anders.
We hebben een deel van onze royalties
gehad, maar er moet nu ook zo'n tien,
elf man van leven. We hebben een
crew van vier, vijf mensen, wij zijn met
z'n vijven en we hebben een T-shirtjes-
gebeuren. Dat lukt allemaal. We hoe
ven niet bang te zijn dat als we een of
twee rr.runden niet spelen we in de
•"-mn 'f ww moeten." De jonge-
lenDlaaen als rupfoto (nu Fancy) en
Hitkrant pikten Van Dik Hout meteen
op. Bladen als Oor volgden later. Wie
staan er eigenlijk bij Van Dik Hout in
de zaal?
„Van alles," antwoordt Sandro. „De
jongste mensen staan vooraan en naar
achteren toe wordt het geleidelijk wat
ouder. Met deze nieuwe plaat staan er
ook heel wat jongens vooraan."
Wat is voor jullie de grootste verande
ring geweest sinds Stil in mij„De
afgelopen periode heeft ons bekend
heid opgeleverd. De nieuwigheid is er
een beetje vanaf. Men weet wie we
zijn en wat voor soort muziek we
maken. Dat geeft je ook weer een
soort van vrijheid. Je weet zeker dat er
een groot aantal mensen naar je zal
luisteren."
Door Muriel Boll
In het jaar 2000 verdwijnt het opstel uit
het eindexamen havo en vwo. Het
wordt vervangen door een schrijfop
dracht op basis van een 'schrijfdossier'.
De eindexamenkandidaten hebben zich
al van tevoren in een onderwerp ver
diept en moeten op het examen kiezen
voor welk publiek en met welk doel ze
een tekst over dat onderwerp gaan
schrijven. Wij vroegen aan enkele Bre
dase scholieren wat zij daarvan vinden.
„Als ze het willen afschaffen, moeten
ze het nu doen." „Houen zo," roept
een ander.
„Wij moeten het dit jaar nog wel doen.
Oneerlijk!"
Het is duidelijk: een opstel schrijven is
niet ieders favoriete bezigheid. De titels
zijn saai, ruiken naar ouwe mensen, en
de klacht. De meeste scholieren vinden
het dan ook niet erg dat het opstel ver
dwijnt.
Jan van der Holst: „Ze blijven maar den
ken dat onderwerpen als criminaliteit,
drugs en verslaving ons aanspreken. Ik
vind ook dat er nu te veel op stijl en
spelling wordt gelet, en te weinig op de
inhoud."
Frans van Gils: „Elke keer diezelfde dro
ge onderwerpen. Ik zou het niet eens
zo gek vinden om per vak een essay te
moeten doen."
Jeroen Tien heeft minder bezwaar
tegen het traditionele opstel. „Je moet
er een beetje creatief voor zijn. Als je
alleen talen hebt gekozen, zoals ik, kun
je weinig meer dan een verhaaltje schij
ven. Om over onderwerpen op exact
gebied te schrijven, heb je de kennis
vraagt Andrea Manneke zich af. „Nu
kiest ook bijna iedereen een zakelijk
opstel, dus met een inleiding, een mid
denstuk en een conclusie. Een verha
lend opstel wordt zelden gekozen.
Daarvoor moetje goed kunnen schrij
ven. Literair, met een veranderend per
spectief en zo. En je verhaal moet
ergens naartoe, niet op hetzelfde punt
blijven hangen. Met de onderwerpen
heb ik niet zo'n moeite, meestal zit er
wel iets bij waar je wat mee kunt.
Samenvattingen vind ik trouwens veel
erger. Dat is zo saai, je moet zorgen dat
je de belangrijke puntjes eruit haalt en
de rest streep je weg. Bij een opstel kun
je je gedachten laten werken."
Rahul Uppal: „Met een opstel wordt
vooral je kennis van de taal getoetst. Of
je een goed lopend verhaal kunt schrij-
ven. gedachten kunt verwoorden. Ik
van een schrijver, daarvoor heb ik twee
boeken van Wolkers met elkaar vergele
ken, ik had er toch zes gelezen. Je weet
dan makkelijker waarover je wil schrij
ven. Bij een schrijfdossier kun je je ook
zo voorbereiden. Het kan de creativiteit
stimuleren, als je de vrijheid hebt zelf te
bepalen waar het over moet gaan."
Toch nog even een deskundige erbij
gehaald: G. Will, leraar Nederlands aan
de Nassau-scholengemeenschap in Bre
da.
„Ik heb geen bezwaar tegen zo'n
schrijfdossier. Ik hoop dat ze een stuk
kunnen schrijven dat op feiten is geba
seerd, een overtuigend informatieve
tekst kunnen onderscheiden. De fanta
sie wordt heus niet aangetast. Trou
wens, ze zijn niet in opleiding voor
auteur. Ze moeten binnen korte tijd
gedachten op papier kunnen zetten,
daar gaat het om."
Q gB'-o g SE og gg s S*?" 0
e-f-g ygfrfl ge-s
g.2 cugsgl-f s s-gg*
UerS-" 3 3-< 5T- >3 B
8 ssB-g'g.s.s s-êSF!;? si s as*
2 cr fflcrq E- rt> ro M. C»
I S &i| B 9--" 3 S „8-
ÜlIBg&e- atES.^iUgiisa'g!
3 T> c/7 (t P 2 S 5 c-t- 2.
H a m K' 3 3 m 5 tl:
P- 03 O5 CL.CTQ W 3 W - CL 13
O - crq ju 'H £2. rD
2'99 O g'S'S'o E J» 8- f? R" a 8 SF
t-. 3
o 5^3 I'S3
pr3
3 N a-
f". ft CD
fo a 3 -
eo fi> 3. 2
ft>. nrcrq g 03
fi»"" K'
3 ê- g-
5 5-^w
d- FF w 5^
rc a -O S.
.--3 H
Q, CO 03
a a- co -
03 O
0» JE- 2
3 £5
O
tr» 3
►-* CTQ fD
BL 2
s g-£:was?zrg<s
I- O m 2 (tl H
a F-EFï-S 3
p b
ptn
PT 3
g* M 3 ÊF 3 g-
1 g g-
3 CTQ rD
*-i ïtf pr 3 o. rT er
g. g: g. o.
-S.N S
„Het was alsof ik met een
vrouw samenleefde. Als ik 's
morgens opstond, was zijn hele
kussen besmeurd met make
up." Het is niet moeilijk te
raden van wie dit citaat is. Juist
ja, van Lisa Marie Presley,
komt deze week met alle ins en
vooral outs van haar gestrande
huwelijk met Michael Jackson.
Lekker leesvoer voor de liefheb
ber van sappige uitspraken dus.
Want volgens Lisa Marie's vrien
dinnen heeft ze hen toever
trouwd dat Michael als een
bang klein jongetje reageerde
toen hij en Lisa Marie voor het
eerst sex hadden (en al die
andere bange kleine jongetjes
dan?). Bovendien zou hij tien
jaar lang geen sex met een
vrouw hebben gehad. Maar niet
alleen het leven in bed viel
tegen, Michael begon haar zelfs
te ontlopen. Lisa Marie probeer
de desondanks te redden wat er
te redden viel, maar uiteindelijk
kon ze er niet meer tegen. Twee
maanden geleden nam ze de
beslissing om van haar man te
scheiden. De reden komt wel
heel pijnlijk over: „Michael wil
een speelkameraadje, geen
echtgenote! Hij zou meer aan
dacht aan me schenken als ik
een 10-jarig jongetje was!"
Ook in de Panorama va|t de
naam Michael Jackson. Volgens
geruchten is hij één van dege
nen die zich heeft aangemeld
bij het bedrijf Alcor om na zijn
dood te worden ingevroren. De
wetenschap heet cryologie, de
kosten zijn 100.000 dollar per
ingevroren lichaam. Het doel is
duidelijk: overeen paar hon
derd jaar weer tot leven gewekt
worden. Naar schatting leven er
momenteel ongeveer duizend
mensen op de wereld die na
hun dood een dergelijke
'behandeling' wensen te onder
gaan. Zestig zijn hen reeds voor
gegaan. Overigens is het niet
aan te raden om bij wijze van
grap je lastige broertje in de
diepvries te proppen, want de
temperatuur dient minstens 130
graden onder nul te zijn. Pas
dan stoppen alle biologische
processen. Je hoeft dus ook niet
bang te zijn dat je visstick plot
seling tot leven komt. Kan niet.
O ja, voor de minder draag-
krachtigen: het is ook mogelijk
om alleen je hoofd te laten
invriezen. Dat kost slechts
35.000 dollar. Cryonici (artsen
die de cryologie bestuderen)
gaan ervan uit dat de hersenen
ooit in een jong en gezond
kunstlichaam getransplanteerd
kunnen worden. En nu maar
hopen dat de werkelijkheid
over pakweg 500 jaar niet uit
draait op een koude douche.
Het blad Extrakt ontpopt zich
als Webber in het kwadraat.
Dus zonder lees-verhalen, maar
met een bedroevend sex-niveau
waar ongetwijfeld geen doel
groep voor te vinden is. Of het
moeten overgeile pubers zijn.
Nou vooruit dan, Extrakt ont
popt zich als een blad voor 14-
jarigen voor wie het leven wei
nig meer biedt dan niet-sensu-
ele foto's van elke vorm van
naaktheid. En die komen dan
ook flink aan hun trekken in het
februari-nummer. Een samen
vatting: het belang van de leng
te van de lui, simulatie-neuken
op het dorpsplein in Nijkerker-
veen, het alternatief voor kin
derporno en vele misselijkma
kende foto's, tekeningen en
afbeeldingen. De redactie van
Ragazzi wenst je veel leesple-
Orkun Akinci
Door Orkun Akinci
Stel, je bent fan van Gloria Estefan. Op
één of andere manier krijg je het
onmogelijk voor elkaar: je krijgt van
haar zus een rondleiding op het kan
toor in Miami. Het toppunt uit je fan-
loopbaan, lijkt het. Maar daar blijft het
niet bij. Want terwijl je ogen haast uit
hun kassen springen, beitje idool zelf
op. Gloria zit thuis en verwacht je bin
nen een uur. Gezellig, op de koffie.
Voor Danielle kwam een droom uit. De
doorsnee-fan van een bekende pop
artiest zal het echter nimmer zo ver
schoppen. Een idool is vaak ongrijp
baar: je kunt naar een concert gaan, lid
worden van de fanclub en brieven
schrijven tot je erbij neervalt, maar een
ontmoeting bij hem of haar thuis, tja,
dat blijft meestal een onvervulbare
wens.
Het onlangs verschenen boek Boven
mijn bed, fancultuur in Nederland
beschrijft het gedrag van fans. Het
voorbeeld van Danielle is daarin een
hoogtepunt. De auteurs Ans Aerts en
Ingrid Janssen blijven voor de rest.nog
al aan de oppervlakte. Ze interviewen
weliswaar talloze fans, maar er ont
breekt toch iets. Waar Lutgard Mutsa-
ers van poparchief Nederland in het
voorwoord schrijft dat het ultieme op
fangebied is dat de fan zelf muzikant
wordt, succes krijgt en zijn of haar
idool per cd eert, daar blijven Aerts en
Janssen steken bij verzamelaars, con
certgangers en brievenschrijvers.
Dat wil niet zeggen dat hun boek saai
is. Het zou de wetenschappers Aerts en
Janssen te kort doen. Ze studeerden in
1993 af op aspecten van het fan-zijn.
Hun scripties Verliefd op een poster-
man en Iemand die bij mij past bleken
vervolgens met de nodige aanvullin
gen en bewerkingen goed genoeg om
er een boekje van te maken. Alleen
zouden wat minder interviews - die
vervolgens wat dieper op de materie in
zouden gaan - waarschijnlijk beter uit
gepakt hebben. Nu is het resultaat
vooral een opsomming van wat fans
zoal doen.
Zo wordt de 14-jarige Desiré opge
voerd.
Ze had problemen thuis, dacht aan
weglopen. Maar toen Kurt Cobain zelf
moord pleegde, deed ze ook een
poging. Die mislukte. Ze zegt: „Ik wou
soms dat ik net zoals hij kon zijn, dat ik
de moed zou hebben om het te doen.
Als ik een pistool had, zou ik het nog
een keer proberen." Een mooi geval
om verder uit te diepen, maar de
schrijvers schakelen meteen weer over
naar een andere fan en zijn gedragin
gen.
Aardig is wel dat Janssen exclusief toe
gang had tot de fanmail die gericht
was aan Ernst Jansz, in de topjaren van
Doe Maar absoluut de meest begeerde
knuffel onder Nederlandse tienermeis
jes. Dat levert leuke passages op van
hulpeloze tienermeisjes die naar Jansz
schrijven alsof hij hun dagboek is. Een
popster als schouder om op uit te hui
len.
De drang van het fan-zijn, is voor Aerts
en Janssen iets ongrijpbaars gebleken.
Misschien is dat wel niet zo vreemd. En
erg is het al helemaal niet. Gevoelens
zijn moeilijk op papier te zetten en dat
kunnen we maar beter zo houden.
Daarom moeten we het boekje
beschouwen als iets wat lekker weg-
leest. Maar echt verhelderend? Nee,
dat is het niet.
Boven mijn bed, Fancultuur in Nederland,
door Ans Aerts en Ingrid Janssen, is een
uitgave van Stichting Popmuziek Neder
land. (ISBN 90 5330 164 X)
De 21-jarige Isbrand van den Enden slijt veel donderdagavonden en zaterdagen tussen het bier en
andere alcholische dranken. Zelf krijgt hij dan echter geen druppel binnen, want hij is aan het werk.
Hij heeft namelijk een bijbaantje bij een slijterij op de Bredase Haagdijk. Hij verkoopt, vult de voor
raad aan en houdt de zaak schoon. En omdat hij levensmiddelentechnofiyl<? studeert aan de Hogere
Agrarische School sluit het werk oog eert beetje aan op zijn studie ook.