Geen Duitse criminelen aan grens
Kamer
vloer
met
Weet de minister zeker dat ze wil aanblijven?
1
KORT
Commissie tikt ook Schmitz op de vingers
Commissie trekt snoeiharde conclusie: crisis in de opsporing
Kerken m«
Lichte stijj
deelnemers)
Analyse
DE STEM
BINNENLAND
i
Onderzoek Van Traa: 4Groot deel Turkse mannen op enigerlei wijze bij drughandel betrokken'
Minderheden
positief
over rapport
Kamer neemt
tijd voor
behandeling
eindrapport
DE STEM
COMMENTAAR
Spijkerhard oordeel
Wierenga blijft voor doorlaten drugs
OM alsnog tegen verhoor burger-infiltrant
Advocatuur: 'Ontluisterend rapport'
DE STEM
Delta-methode
Gezagscrisis
Aantal wachtge]
Oud-kamerlid
krijgt na drie
jaar antwoord
I van Wommunicatie G- J°osen
VRIJDAG 2 FEBRUARI 1996 A4
Den Haag (anp) - De commis
sie-Van Traa heeft staatsse
cretaris Schmitz van Justitie
flink op de vingers getikt.
De commissie verwijt de oud
burgemeester van Haarlem dat
zij als korpsbeheerder heeft ver
zuimd navraag te doen naar het
gebruik van valse identiteitspa
pieren.
Schmitz was als korpsbeheerder
in 1992 betrokken bij het ver
strekken van valse identiteiten
ten behoeve van medewerkers
van de criminele inlichtingen
dienst Kennemerland. Tijdens
haar verhoor bij de enquêtecom
missie erkende Schmitz dat zij
nooit heeft gevraagd wat er pre
cies met de valse papieren is ge
beurd.
„Indertijd heb ik er niet naar ge
vraagd. Ik heb de identiteitspa
pieren onder strikte condities
afgegeven. Ik vind dat ik dat ook
mag doen in het goede vertrou
wen dat ik mag en moet hebben
in de politie. Als daar misbruik
van is gemaakt, is dat een ernsti
ge zaak, waar ik dan uiteindelijk
wel verantwoordelijk voor ben."
Voor zover bekend heeft de cri
minele inlichtingendienst Ken
nemerland de valse identiteiten
driemaal gebruikt.
Twee keer om naar een infor
mant in de Verenigde Staten te
reizen en eenmaal voor de veilig
heid. De voormalige CID-chef
Langendoen verbleef toen met
zijn gezin twee weken in het bui
tenland.
Staatssecretaris Schmitz van
Justitie 'valse papieren afge
geven zonder navraag te doen
naar het gebruik'
FOTO ANP
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Tegen alle verwachtingen in zijn er in het grensge
bied in het oosten van Nederland geen Duitse criminele groe
pen actief. De reden zou kunnen zijn dat het Duitse achterland
relatief dun bevolkt is en dat Duitse criminele groepen hun
aandacht voornamelijk richten op het dichtbevolkte Ruhrge-
bied. Wel zijn er steeds meer signalen dat Russen in deze regio
crimineel actief zijn.
Dat blijkt uit een lokaal onder
zoek naar de criminaliteit in de
steden Enschede, Arnhem en
Nijmegen in opdracht van de
Commissie-Van Traa. De ge
organiseerde criminaliteit in de
drie steden bestaat voornamelijk
uit de handel in harddrugs. Een
groot deel van de Turkse volwas
sen mannen is volgens de onder
zoekers 'op enigerlei wijze' be
trokken bij die handel. De op
brengst wordt grotendeels geïn
vesteerd in Turkije.
Arnhem blijkt een belangrijk
knooppunt in de in- en doorvoer
van heroïne uit Turkije. Opval
lend zijn de relatief lage prijzen
van harddrugs in deze stad. Het
is volgens de onderzoekers niet
verwonderlijk dat straatdealers
uit bijvoorbeeld Nijmegen, De
venter en Enschede hun drugs
komen halen in Arnhem om die
in hun eigen woonplaats met
winst te verkopen. Een Koer
disch gezin legde begin jaren
tachtig de basis voor de heroïne
handel in Arnhem. De markt van
softdrugs wordt gecoördineerd
door een Nederlander: als gevolg
van zijn goede wetskennis en de
bijstand van twee advocaten
speelt hij een belangrijke rol in
het overleg met het lokaal
Van onze verslaggevers
Den Haag - Organisaties van
minderheden reageerden gis
teren opmerkelijk positief en
zelfs enigszins opgelucht.
Eerder vielen zij zwaar over de
stellingen van wetenschappelijk
onderzoeker Bovenkerk, tijdens
een van de eerste verhoren van de
commissie. Deze gaf aan, hoe
groot de rol van allochtonen in ons
land in de criminaliteit zou zijn.
Directeur I. Akel van het Neder
lands Centrum Buitenlanders
(NBC) sprak nu waarderend over
het inzicht dat de commissie ver
schaft heeft in de drughandel bin
nen de allochtone bevolkingsgroe
pen, 'teruggebracht tot de juiste
proporties'. Volgens Akel zal het
rapport een belangrijk effect heb
ben om criminele elementen onder
allochtonen aan te pakken. „Dat
voorkomt verdere marginalisering
van deze groepen."
Zowel het NCB als Forum, een in
stituut voor multi-culturele ont
wikkeling, zeiden blij te zijn met
de constatering dat onderwijs en
werk voor allochtone jongeren
van het grootste belang zijn.
Daarmee worden zij minder
kwetsbaar en worden minder snel
een prooi aan de criminele verlei
dingen van snel geld, drugs en
alcohol.
bestuur. Nijmegen kent een op
vallend hoog aantal autodief
stallen, maar neemt in de heroï
nehandel een tweederangsposi
tie in ten opzichte van Arnhem.
De handel concentreert zich
rond enkele hoofdfiguren. De
onderzoekers stuitten op twee in
Nijmegen woonachtige Turken:
de een dankt zijn machtspositie
aan zijn uiterlijk van krachtpat
ser. Recent heeft hij een celstraf
uitgezeten, maar ook gedurende
die periode ging zijn handel ge
woon door. De ander - 'een ge
distingeerd, goed gekleed type
voorzien van dure sieraden en
high tech' - trad op als commis
sionair in ruilverkeer tussen
Turkije en Colombia, onderhield
banden met Turkse rechters en
een Turkse bankier, reed altijd
in andere lease-auto's, gebruikte
mobiele telefoons en reisde on
der valse naam. Desondanks
werd hij in 1993 tijdens een ru
zie over achterstallige betalin
gen met zijn lijfwacht door deze
beschermer doodgeschoten.
In de drie onderzochte steden
zijn groepen actief die op grote
schaal fraude plegen. Het gaat
om flessentrekkerij, valsheid in
geschrifte en verduistering. In
Arnhem opereert een jonge der
tiger die 'een groter oplichter is
dan de bekende heer Olivier' en
er al enige tijd in slaagt een op
gelegde celstraf telkens weer uit
te stellen. In 1992 werden in
Arnhem politie- en justitiemen
sen geïntimideerd. Ze zouden, zo
werd hen te verstaan gegeven, op
een dodenlijst staan van een
groep waartegen toentertijd een
onderzoek liep.
Den Haag (anp) - De Tweede
Kamer maakt geen haastklus
van de behandeling van het
eindrapport van de parle
mentaire enquêtecommisie
opsporingsmethoden. Zij ge
bruikt de komende drie we
ken om het mammoetwerk
van de commissie-Van Traa
te lezen en schriftelijke vra
gen te formuleren. Vervol
gens gaat het parlement op
reces tot 12 maart.
Als de enquêtecommissie de
vele vragen heeft beant
woord, volgt een debat tus
sen Kamer en commissie.
Dat wordt niet verwacht
voor eind maart. Tegen de
tijd dat Kamer en kabinet
met elkaar in debat gaan, is
het al april of wellicht zelfs
mei.
Minister Sorgdrager bestudeerde gisterochtend samen met enkele ambtenaren het rapport Inzake Opsporingsmethoden.
FOTO ANP
DE OPLUCHTING van minister Winnie
Sorgdrager (Justitie, D66) was vast niet ge
speeld toen ze verklapte ervan uit te gaan dat
er met het verschijnen van het rapport Inza
ke Opsporing van de Commissie-Van Traa
een einde zou komen aan veel - ook persoon
lijke - onzekerheid.
Het is de vraag of die ministeriële hoop uit
komt. Want echt ongeschonden komt de be
windsvrouw niet uit het enquêterapport, zo
dat er reden tot politieke zorg blijft.
De commissie-Van Traa geeft weliswaar geen
lijst met 'belastende feiten', maar de onont
koombare beschrijving van haar carrière - te
beginnen als lid van de top van het fel bekri
tiseerde openbaar ministerie (OM) - zal bij
menigeen opnieuw twijfel oproepen of ze wel
de juiste vrouw op de juiste plaats is. De
Tweede Kamer wierp die twijfel gisteren in
een eerste reactie nog niet op, maar mis
schien heeft Sorgdrager zelf wat aarzelingen.
Commissievoorzitter Van Traa zei in een toe
lichting gisteren met nadruk dat om uit de
meervoudige crisis te komen bij politie en
justitie 'vertrouwen moet worden hersteld'.
Dat is bedoeld als een aanbeveling, maar het
klinkt meer als een wanhoopskreet. Want hoe
doe je dat: vertrouwen herstellen? Dat is niet
per decreet af te dwingen. Vertrouwen komt
te voet, maar gaat te paard, zei een CD A-Ka
merlid onlangs nog.
Dat moeizame proces van vertrouwensher-
stel kan hoe dan ook niet zonder enkele fikse
ingrepen in de top van politie en justitie. En
de eeuwige vraag duikt dan op: wat doet de
politiek zelf? Regering en parlement zijn, ge
tuige het rapport-Van Traa, ook schuldig en
medeverantwoordelijk voor de gezagscrisis,
de organisatiecrisis en de normeringscrisis
bij politie en justitie.
Het is op het eerste gezicht moedig van Van
Traa dat hij een hele lijst schuldigen - inclu
sief de Tweede Kamer - presenteert. Maar hij
spreekt toch hardere oordelen uit over het
'niet-Haagse' deel. Over een enkele korpschef
is de conclusie vernietigend en een enkele of
ficier van justitie komt er niet veel genadiger
vanaf. De politieke kopstukken krijgen, zo
lijkt het, een wat zakelijker rapport.
Van Traa probeerde zich gisteren te ver
schuilen achter de gewoonte van enquête
commissies - zoals voorheen over de bouw,
het paspoort en de sociale zekerheid - om
geen oordelen uit te spreken over politieke
acteurs. Alleen bij de RSV-enquête kwam de
onderzoekscommissie met een hard oordeel
over minister Van Aardenne; 'onaanvaard
baar' luidde het vonnis toen. Van Aardenne
'bungelde' toen nog een tijdje, of, zoals SGP-
Kamerlid Van Dis had uitgevonden, de om
streden WD-minister was 'aangeschoten
wild'.
Door Jan Greyn
Dat er geen politieke beoordeling valt te le
zen over ex-minister Hirsch Ballin (Justitie,
CDA) is opmerkelijk, omdat uit de gepresen
teerde feiten blijkt dat hij niet daadkrachtig
en gericht omging met de problemen bij poli
tie en justitie. Hij had zich geconcentreerd op
het grote gevecht met de criminelen, maar
leek vergeten te zijn dat hij dat niet alleen
met woorden kon. Van enige honger de oor
zaken van problemen op te sporen, of het fij
ne te weten van opsporingsmethodes, was bij
Hirsch Ballin geen sprake.
Het is natuurlijk wel te verklaren dat enquê
tecommissies in het algemeen verre blijven
van een politiek rapportcijfer: het onder
zoekscollege bestaat uit leden van Kamer
fracties. Die zijn er niet op uit om hun partij
genoten - en daarmee impliciet ook hun par
tij - in een kwaad daglicht te stellen. Het
functioneren van een korpschef of hoofdoffi
cier van justitie is dan eerder van een nega
tieve kwalificatie voorzien, omdat dat in de
commissie makkelijker tot een unaniem
standpunt leidt.
Over staatssecretaris Schmitz - voorheen
burgemeester van Haarlem, en later korpsbe
heerder - meldt de commissie slechts sum
mier dat ze verzuimde te controleren wat er
met de valse identiteitsbewijzen werd gedaan
die onder haar gezag waren uitgegeven aan
politie-agenten. Dat is niet best, maar daar
zou je nauwelijks een politieke conclusie over
haar functioneren, nu als staatssecretaris op
Justitie, uit kunnen trekken.
Voor Sorgdrager is dat anders. De commissie
gaat terecht niet meer in op de tegenstellin
gen in de uitlatingen van Sorgdrager en de
Haagse hoofdofficier Blok - of Sorgdrager nu
wel of niets wist van een doorlevering van
harddrugs. Want dat ging over een doorleve
ring die ten tijde van Sorgdragers voorganger
had plaatsgevonden.
Maar de commissie presenteert - na de her
haalde aanbeveling het vertrouwen te her
stellen - een waslijst van wets-suggesties.
Ook moet de bezem door het OM. En dat
roept de vraag toch op of een voormalig pro
cureur-generaal - die kennelijk geen vinger
uitstak naar de chaos op het openbaar minis
terie - de eerstgeroepene is een nieuwe, goede
lijn uit te zetten. De beklaagdenbank zit na
gisteren zo vol dat de IRT-kwestie het beste
kan worden geseponeerd. Als iedereen schul
dig is, is eigenlijk ook niemand schuldig. Van
Traa riep de Tweede Kamer gisteren ook op
naar de toekomst te kijken en aan de slag te
gaan met een reorganisatie van het OM en het
maken van goede wetten voor opsporingsme
thodes. In dat proces - zoals vaak bij een re
organisatie - rollen zeker koppen. Minister
Sorgdrager zou zich zelf moeten afvragen
hoe stevig haar hoofd op de romp zit, want
dat hoofd zal nog veel te verduren krijgen.
IN DE AANLOOP naar de officiële werkzaamheden van de par.
lementaire enquêtecommissie-Van Traa was het beeld not
fragmentarisch. Steeds nieuwe incidenten maakten duidelij
dat justitie en politie elkaar tegenwerkten en het met de opspol
ringsmethoden niet zo nauw namen. De vele beschuldigingei
over en weer maakten het geheel niet helderder.
Tijdens de hoorzittingen werden die losse elementen aan e|.
kaar gesmeed. Het beeld werd hechter, maar niet positiever
Opsporingsmethoden, waarbij tonnen drugs onder polititoe-
zicht Nederland werden ingevoerd, werden zonder blikken ol
blozen als volstrekt normaal betiteld. Rechercheurs die op ei-
gen houtje handelden en meenden hun superieuren niette
moeten inlichten. Ambtenaren die hun minister slechts ge-
deeltelijk of in het geheel niet op de hoogte hielden van de ont
wikkelingen. Een informant die met een door de minister van
Justitie ondertekende cheque van twee miljoen gulden werd
gehonoreerd.
Nederland keek verbijsterd toe. Politie en justitie - gedurende
lange tijd boegbeelden van normen en gezag in de Nederland
se samenleving-werden in recordtijd van hun voetstuk gesto
ten. Het wachten was nog op de eindversie van de commissie-
Van Traa, maar de uitkomst stond voor het overgrote d
vast.
Het oordeel van Van Traa en de zijnen sluit volledig aan bij de
tijdens de hoorzittingen opgedane indrukken. De commissie is
spijkerhard in haar bevindingen. De politie, het Openbaar Mi
nisterie (OM), de Tweede Kamer, ministers, hoofdcommissa
rissen, burgemeesters, rechters en de Fiscale Inlichtingen-en
Opsporingsdienst (FIOD). Zij hebben gefaald waar het gaati
de opsporing van strafbare feiten.
Zodanig dat kan worden gesproken van een ernstige crisis
politie en justitie. De maffia heeft het in Nederland (nog) niet
voor het zeggen, maar feit is dat vooral de handel in drugs
Nederland onbeheersbaar aan het worden is.
De Tweede Kamer moet in de komende periode gaan oordelen
over de conclusies en aanbevelingen van de commissie-Van
Traa. Die commissie vindt dat jusitie en politie over ruime mo
gelijkheden op het gebied van de opsporingsmethoden moe
ten beschikken, maar dat elke methode een basis in de wel
moet hebben.
Een terechte stellingname, maar de vraag is waar de grenzen
getrokken moeten worden. Politie en justitie lopen momenteel
achter de misdaad aan. Dat is een onacceptabele situatie. Tos
sen het doorlaten van grote hoeveelheden drugs en het volle
dig insnoeren van de vrijheid van handelen van politie en ji
titie, ligt nog een wereld aan mogelijkheden.
De commissie-Van Traa haalt niet alleen meedogenloos uil
naar politie en justitie, maar velt eveneens een hard oordeel
over de politiek. De Tweede Kamer en vooral de verantwoor
delijke ministers worden niet ontzien. De destijds als demissio
naire minister van Justitie opgestapte CDA'er Hirsch Ballin
krijgt de meeste kritiek.
De huidige minister van Justitie Sorgdrager wordt evenmin
gespaard. In de rapportage wordt echter ruimte gelaten voor
verder politiek functioneren. Maar sterk is haar positie niet. In
de achterliggende maanden heeft ze met haar beleidsdaden
niet weten te overtuigen. Momenteel is ze paniekerig om zich
heen aan het slaan met het opleggen van spreekverboden en
het ontslaan van topambtenaren op haar departement. Het is
zeer de vraag of deze minister in staat is justitie - conform dt
aanbevelingen in het rapport Van Traa - weer op het juiste
spoor te zetten.
Parlementaire enquête
Hilversum - De voorzitter van de commissie die de opkomst en
ondergang van het IRT van Noord-Holland en Utrecht onder
zocht, Wierenga (PvdA), blijft van mening dat de politie op kleine
schaal drugs op straat moet mogen laten komen om zodoende
zicht op grote handelaren te krijgen. Wierenga zei dat gisteren in
zijn reactie op het eindrapport van de commissie-Van Traa.
De commissie Wierenga deed haar onderzoek in opdracht van
toenmalig minister van Justitie Hirsch Ballin. Zij concludeerde
bijna twee jaar geleden dat de Amsterdamse autoriteiten het in
terregionaal rechercheteam ten onrechte had ontbonden. Wieren
ga vond de opsporingsmethode met bewust doorlaten van drugs
niet onjuist.
De commissie-Van Traa veroordeelt die methode.
Almelo - Het Openbaar Ministerie in Almelo heeft alsnog gewei
gerd de rechter-commissaris de burger-infiltrant te laten horen
die de politie hielp bij de opsporing van de zogenoemde Geeste-
rense drugsbende. De redenen voor de ommezwaai van het OM
zijn 'nieuwe ontwikkelingen'. De kwestie komt maandag aan de
orde tijdens het vervolg van de rechtszaak tegen leden van de cri
minele organisatie.
Den Haag - In de wereld van de advocatuur is tevreden gerea
geerd op het rapport-Van Traa. De Haagse advocaat G. Spong is
ronduit blij met het rapport. „Het is een blamage voor het justi
tiële apparaat. Pijnlijk, ontluisterend. De commissie heeft precies
uit de doeken gedaan wat veel advocaten allang wisten."
De Maastrichtse strafpleiter Th. Hiddema vindt het rapport voor
al ontluisterend voor Justitie. „Die zijn in feite arbeidsongeschikt
verklaard."
Volgens Hiddema wordt de crimineel door een strengere norme
ring var\ opsporingsmethoden zeker niet de lachende derde: „Het
enige nieuwe is dat er een wettelijke basis komt. Alle praktijken
die de politie zich eigen heeft gemaakt, zullen ook in de toekomst
gebruikt worden."
Door Marianne Wuite
Den Haag - Commissievoor
zitter Maarten van Traa wond
er gisteren geen doekjes om:
de opsporing in Nederland
verkeert in een diepe crisis.
Iedereen die met de opspo
ring te maken heeft, is flink
tekort geschoten. Het gevolg:
een wildgroei aan opspo
ringsmethoden, tonnen drugs
op de markt en een politie
dienst in Haarlem die een
staatje binnen de staat kon
worden. Van Traa vat het zo
samen: „De overheid is door
de misdaad gegijzeld."
De commissie-Van Traa spaart in
haar rapport niemand. De poli
tiek, de betrokken ministeries,
het Openbaar Ministerie, de
korpsleiders en korpsbeheerders,
en zelfs rechters krijgen onderuit
de zak. „Niemand heeft zich vol
ledig van zijn verantwoordelijk
heid gekweten", aldus van Traa
gisteren.
Het hardst moet het ministerie
van Justitie het ontgelden. Dit
departement had tot voor kort
nauwelijks interesse in en be
moeienis met de praktische toe
passing van de opsporingsmetho
den. Als Justitie eerder met dui
delijke wetgeving was gekomen
dan waren 'veel problemen' voor
komen, aldus de commissie.
De kritiek van Van Traa richt
zich niet alleen op de periode dat
Hirsch Ballin verantwoordelijk
bewindsman was op Justitie. Ook
onder het bewind van de huidige
minister Sorgdrager is er het no
dige misgegaan. Zo vindt de en
quêtecommissie het een onver
antwoorde situatie dat Sorgdra
ger akkoord is gegaan met een
gift van twee miljoen aan een cri
minele informant. Ook stelt de
commissie vast dat Sorgdrager de
Kamer onjuist en onvolledig heeft
geïnformeerd over een xtc-trans-
port naar Engeland. Van Traa
oordeelt niet over deze fouten,
maar meldt ze wel. Het is aan de
Kamer om de emst van de fouten
te beoordelen, aldus Van Traa.
In het rapport legt Van Traa
haarfijn bloot wat de oorzaken
van de huidige crisis zijn. Er was
niets geregeld over wat wel en
niet mocht op het gebied van de
opsporing en dus totale verwar
ring bij politie en justitie. Als
tweede oorzaak wijst Van Traa
op de gebrekkige organisatie van
het opsporingapparaat en dan
met name het falen van het Open
baar Ministerie. De derde oor
zaak vormen de verstoorde ge
zagsverhoudingen binnen het
Openbaar Ministerie en tussen
het OM en de politie.
Het Haarlemse duo Van Vondel
en Langendoen en hun Delta-me
thode vormen het trieste diepte
punt van alles wat maar fout kon
gaan op het opsporingsgebied.
Omdat de regering en parlement
en ook de rechters 'te veel ruimte
lieten' voor politie en justitie
konden ook zij lustig gaan expe
rimenteren. Zij werden aller
minst aan banden gelegd door de
politiek, maar juist aangemoe
digd. Dit had tot gevolg dat het
duo zonder dat het geweten hen
in de weg zat aanvankelijk voor
het Interregionaal Recherche
team Noord Holland/Utrecht en
later elders in het land hun om
streden methode toepasten waar
door er tonnen drugs op de markt
kwamen en criminele informan
ten miljoenen opstreken.
De commissie-Van Traa is ver
nietigend over de handelwijze
van de twee Haarlemmers, die
overduidelijk hun superieuren
om de tuin hebben geleid. De
commissie is er ook van overtuigd
dat Langendoen en Van Vondel
tijdens hun verhoren door de en
quêtecommissie hebben gelogen.
Reden waarom de commissie gis
teren de Haagse hoofdofficier van
Justitie Blok heeft gevraagd een
strafrechtelijk onderzoek in te
stellen naar meineed door de
twee. Als de rechter hen veroor
deelt, kunnen zij zes jaar celstraf
krijgen.
Maar Van Traa maakte gisteren
duidelijk dat de commissie
zwaarder tilt aan het feit dat het
Haarlemse duo zo ongestoord
heeft kunnen opereren. „Het gaat
niet alleen om wat er mis is ge
gaan bij de Criminele Inlichtin
gendienst Haarlem, het gaat er
meer om waar de verantwoorde
lijkheden hebben gelegen."
Snoeihard concludeert de com
missie dat alle verantwoordelij
ken flinke steken hebben laten
vallen. De Haarlemse korpsleider
Straver bijvoorbeeld had ook zelf
kunnen uitzoeken waar zijn re
chercheurs mee bezig waren en
ook de huidige staatssecretaris
Schmitz, indertijd burgemeester
van Haarlem, had wel wat meer
mogen doen.
De commissie Van Traa staat uit
gebreid stil bij de gezagsproble
men binnen het Openbaar Minis
terie en tussen het OM en de poli
tie. De gezagscrisis heeft zich
vooral in het ressort Amsterdam
gemanifesteerd, aldus de com
missie. De persoonlijke verhou
dingen tussen politie en justitie
waren daar in sommige gevallen
zo slecht dat er van 'werkbare si
tuatie' geen sprake meer kon zijn.
Ook hier wordt persoonlijke kri
tiek niet geschuwd. Zo krijgt de
Amsterdamse hoofdcommissaris
Nordholt zijn vurig gehoopte eer
herstel niet. Hem wordt net als
zijn Utrechtse rivaal Wiarda ver
weten het gezag van het openbaar
ministerie niet voldoende te heb
ben willen aanvaarden.
De commissie vindt dat doorla
ting van hard drugs verboden
moet worden. Een proefzending
softdrugs kan onder strikte voor
waarden wel, maar 'hooguit een
paar kilo en geen tonnen'. Alleen
commissielid Koekkoek (CDA)
vindt dat bij uitzondering ook
hard drugs mogen worden door
gelaten.
Uit de voorstellen die de commis
sie doet voor de opsporing blijkt
dat ze zo veel mogelijk politie en
justitie aan banden wil leggen.
Van Traa cs behoren duidelijk
niet tot degenen die vinden dat
ieder middel geoorloofd is in de
strijd tegen de georganiseerde
misdaad. Voorkomen moet wor
den dat de politie een staat dn een
staat wordt. „We voeren geen
oorlog tegen de zware criminali
teit. Dat is een wedstrijd die de
Nederlandse rechtsstaat zal ver
liezen", zegt hij.
Dus moeten alle opsporingme-
Om zes uur precies begon gisterochtend het uitdelen van de ef'
ste exemplaren van het rapport van de enquêtecommissie, fotoan'
thoden een wettelijke grondslag
krijgen en de controle op de op
sporing aanzienlijk verbeterd
worden. Alleen goed opgeleide
rechercheurs en bij uitzondering
burgers mogen nog maar infiltre
ren in criminele organisaties.
Verder keurt de commissie invoe
ring van het fenomeen 'kroonge
tuige' in het Nederlands straf
recht af. Vooral de procureurs
generaal moeten de controle c
zware opsporingsmethoden aai
halen. Verder moet alles over t
gebruikte methodes in een be|
paalde zaak schriftelijk woi
vastgelegd. De rechter-conui®' I
saris kan besluiten somi#
stukken tijdens de zitting achWl
te houden. De rechter moet z( I
echter wel allemaal kunnen toet' I
pen Haag (anp) - CDA-vooi
Helgers wil dat de kerken in IS
land zich meer in het publieke
mengen.
De kerken hebben een eigen gelu
kunnen een denkrichting aangever
hij gisteren na een gesprek tusse
delegatie van het CDA en een afv;
ging van de Gereformeerde Kerk
Nederland.
Aanleiding voor het gesprek was 1
november verschenen CDA-ra
'Nieuwe wegen, vaste Waarden'
rapport wil een aanzet geven vo
toekomstvisie van de christen-dem
Den Haag (anp) - De Tweede I
pogingen van onderwijsminister!
keringen in het onderwijs - de wj
len moeten veel meer worden ge
vullen met ontslagen leerkraehf
ties.
Ritzen verwerpt de kritiek. Vol
gens hem moeten scholen en ont
slagen docenten veel selectiever
gebruik maken van de wachtgel
den. De uitgaven aan wachtgel
den in het onderwijs zijn veel te
hoog, vinden minister én Tweede
Kamer. In 1995 ging het om 1,2
miljard gulden. Daarmee werd
het budget voor dat jaar met 150
miljoen gulden overschreden.
Pogingen om docenten met een
uitkering weer aan het werk te
helpen, en om te voorkómen dat
docenten worden ontslagen, heb
ben zelden effect. In 1995 is het
aantal wachtgelders met 7 pro
cent gestegen.
Mentaliteit
Volgens de Tweede Kamer ligt
dat voor een groot deel aan de
maatregelen die zijn genomen om
de uitgaven te beperken. D66-ka-
merlid Lambrechts noemde deze
gisteren tijdens een overleg met
de bewindsman 'soms contrapro-
duktief'.
Als voorbeeld noemde zij scholen
die in geval van ziekte of een va
cature proberen een wachtgelder
aan te stellen. De lijsten waarop
de kandidaten staan, blijken dan
niet te kloppen. Andere kamerle
den kwamen met soortgelijke
voorbeelden, waaruit zij conclu
deerden dat sprake is van 'Kaf
kaiaanse toestanden'.
Den Haag (anp) - Het is ge
makkelijker een vraag te
stellen dan haar te beant
woorden. Daarover kan ook
het ministerie van Land
bouw meepraten.
Ria Beckers, voormalig ka
merlid voor GroenLinks,
stelde op 19 april 1993 de
toenmalige landbouwminis
ter Bukman schriftelijke
vragen over hormonenvlees.
Volgens de regels moeten
vragen binnen drie weken
schriftelijk worden beant
woord. Maar gisteren pas,
bijna drie jaar later, rolden
de antwoorden bij Beckers in
de bus. Althans bij haar op
volger, want zijzelf is al lang
uit de landelijke politiek ver
dwenen.
Landbouw bleek de vragen
vergeten te zijn, ontdekte on
langs een ijverige ambte
naar.
Van onze verslaggever
reda Zo'n 114.000 kinderen del
eindtoets basisonderwijs', oftewl
A i Procent van de leerlingen
olen in Nederland. Vorig jaai
aatl mee, 69 procent.
?e toets wordt dit jaar voor de 26e
W*g6houden door het cito, het
i r,"muf voor Toetsontwikkeling.
9q Uu aR. van de Cito-toets, die
1 ebruari 1 maart bij de scho-
I aan - vormt een belangrijke
I mp.1?'2111® djj het bepalen van de
voln- §eschikte vorm van ver-
yalgonderwijs.
tnofStal k°mt de uitslag van de
aZS ovjereen met het uiteindelijke
ve^e? ,de sch°o1 Seeft voor het
I co,., erwÖs' »De resultaten
een f aan dat een hind naar
honfaPaalde sch001 móet," zegt
I Der l lto- »Er r°R uiteindelijk
Per leerling een getalletje uit. Dat