;.490,- inDHi Produktie in Nederland zit weer in EET WIJZER E3 lendez-Vous SI Boekhouder Ergonomie in vrachtauto De prettig pittige keuken van Tunesië (3) iienst Markt terug naar topniveau REIZEN KORT Stedenreis met voetbal Reisgids Amerikaans oostkust Amerika per jeep of oldtimer 'Movie World tweede Disneyland' Nieuwe Noorwegen-brochure X 53 I DE STEM VRIJDAG 2 FEBRUARI 1996 :es personen, jn laadruimte cabine t.w.v. nte van een bpen van een abel interieur ie jaar garantie inder lage kilo met de H I00 voeringen, kring: de H I00 r een geheel terste gedeelte voor f 25.490,- b,- (excl. BTW), leed stuur, een je, verwarmde luxe uitvoering, anaf f 27.490,- ektrisch bedien- int glas, toeren- in verschillende pr bij de Hyundai- dubbele cabine een proefrit. Voorraad strekt, prijzen Ibijdrage. de h ioo® is een 'ERELDMERK llieuwe dames aanwezig! itrikt privé Ma-vr 11 -24u. 0162-688084 -l-VOOR-2: direkt apart ior dominant sexkontakt. 1-320.329.99 (75cpm) en llen 25,-. p.p. so en Ellen, g vanuit centrum richting 3m 1 e straat rechts, id. Tel. 0161-492596. Stucadoor Granol, stucwerk en schilderwerk. Tel.: 076-5221141. Schilderwerk 5] Stucwerk Metsel- en tegelwerk, complete verbouwingen 076-5422924 of 5427299. Verhuizingen 0l Vrachtjesbus Iets te vervoeren of te verhuizen? Bus met chauf' feurhelpende hand biedt zich aan. 076-5411173 |D Admin.advies voor verzorging van admits stratie en aangiftebiljetten- Slagboom, Marijke Meusk 100, Breda, Tel. 5214282. bgg 5411013/5036174. Electricien Elektrotechniek van Loenhout vof (nieuw)verbouw, renovatie- Tel. 076-5410525. Reparateur Dakbedekking Lekkage of algehele ver nieuwing, metsel, stuc, tin mer of sloopwerk. Tel. 076-5212081- Groeikans voor STK Door Rien van der Steen De Nederlandse vrachtauto industrie zit in de lift. De pro duktie van vrachtauto's en trek kers groeide hier vorig jaar met meer dan 40 procent. Dat bete kent, dat de produktie weer terug is op het niveau van begin jaren negentig, toen jaarlijks ca. 25.000 vrachtwagens de fabrieken uit kwamen. Ook de verkopen krabbelen terug naar een hoger niveau. Vorig jaar werden er ca. 65.000 bedrijfs auto's van alle typen verkocht en 8550 zware aanhangwagens en opleggers. In verband met de ver schuiving van het eigen naar beroepsgoederenvervoer nam de produktie van trekkers (+52 pro cent) sterk toe, ten koste van de vrachtwagens. In 1994 hadden de eigen vervoer ders 9.000 opleggers, maar de beroepsvervoerders 40.000. De branche verwacht dat het weg- i transport in Nederland verder zal groeien, mede door de beperkte capaciteit van rail en water. Op de BedrijfsautoRai van 8 tot en met 17 februari in Amsterdam worden vracht- en bestelauto's, trailers, componenten en acces soires, afkomstig uit zestien lan den getoond. De tentoonstelling beslaat het hele complex van de RAI. De ontwikkelingen bij de vrachtwagens gaan hard: ze wor den stiller en schoner en de ergo nomische aspecten van de cabine springen in het oog. Een over zicht. Citroen is in de RAI van de partij met de lichte bedrijfswagen Jum py, die een plek krijgt tussen de C15 en de Jumper. De auto is gebaseerd op de ruimtewagen Evasion. DAF heeft twee echte primeurs: na de reusachtige 95 Super Space Cab van twee jaar geleden is nu de beurt aan wat lichtere voertuigen, de nieuwe DAF 45 in de klasse van 6 tot 11 ton en een uitbreiding van de 65- serie met de 240 pk sterke motor. Beide gaan medio dit jaar in pro duktie. DAF heeft de lichte lijn nu compleet vernieuwd. Op de stand staan twee racetrucks, waarmee het Eindhovense merk vanaf april dit jaar deelneemt aan het Europees Kampioen schap. Fiat heeft een enorm programma op de RAI. Met een grote keus in laadvolume, vermogen, aandrij ving, carrosserievorm en opbouwmogelijkheden. Opval lend is de Scudo, afgeleid van de ruimte-auto Ulysse. De auto ont leent daar comfortabele rij- eigenschappen aan. De ruime Scudo Bestel EL 1.6 is te koop I voor 24.200, excl. BTW. Andere I noviteit is de Fiat Ducato 4x4, die ook in lastig terrein zijn manne- I tje staat. De Ducato is er in acht uitvoeringen, waaronder een koelwagen die het bestaat de temperatuur in vijf minuten van 125'C naar het vriespunt te bren- I gen. De kleinste Fiatbesteller is de Fiorino, gesloten en als pick- I up te krijgen. De Fiesta-reeks van Ford is uit gebreid met een nieuwe tweeper soons Courier 'Van' en de vijfper- soons Courier Kombi. De eerste versie is op de RAI voor het eerst te zien, de laatste mag er niet staan, omdat het een personen auto is. De Escort Van en de Mondeo Wagon Van zijn voor het eerst te zien. De hoofdrol wordt hij Ford ingenomen door de Transit-serie, die in een veelvoud aan opbouwvarianten geleverd wordt. De nieuwe Galaxy, die Ford samen met VW in Portugal bouwt, is in Amsterdam als 'Van', met grijs kenteken dus, te zien. Airbag en stuurbekrachtiging [zijn standaard. Hyundai, dat er alles aan gelegen ls zich niet de kaas van het brood laten eten door landgenoot [Daewoo, laat zijn brede bedrijfs wagen-aanbod zien. De in Sit- jard geassembleerde H350 en IH600 vervullen daarin een cen- Ikale plaats. De importeur heeft een stunt op de RAI voor Jberoepschauffeurs: die kunnen lach opgeven voor een prestatier- 't met H600's door Zuid-Amèri- I ka. Op de stand verder veel aan- acht voor de H150, bestemd geconditioneerd vervoer. En atuurlijk is er een bijzonder Plekje voor de H100, de eerste ""'aller van Hyundai, die in heel e tijd een groot succes werd. |lveco toont voor het eerst de iuroCargo met dubbele cabine |en met luchtvering. In de dubbele cabine is plaats voor de chauffeur m zes passagiers. Binnen de enelux is de EuroTech met "estuurde middelste as voor het aerst te zien, net als de EuroStar widen met een motor van 470 pk. ij LandRover tonen ze de Def ender Crew Cab en de High PP/óty Pick-up, maar ook L ellen die 'grijs' geregistreerd .,nne!j worden zonder dat het F erh]k daar al te nadelige (gavoigen van ondervindt. *'7Ü,T 1:131 zeer nauwe banden a VW heeft, komt in de loop Van rlif .r De Ergo Viking. Een moderne, comfortabele chauffeurs- stoel. Kosten: f 3490,-. Door Rien van der Steen De ontwikkeling bij vrachtauto's gaat de richting in van stiller en schoner. Op de BedrijfsautoRai in Amsterdam blijkt echter ook, dat er meer aandacht geschonken wordt aan het interieur van de 'grote jongens'. De chauffeur, die urenlang achter het stuur zit, hoeft geen genoe gen meer te nemen met een Spartaans aangeklede cabine. Een vrachtwagen met lederen zittingen, met houtfineer op dashboard en portieren, het is al niet uitzonderlijk meer. En op de tentoon stelling in Amsterdam laat Savas Seating uit Zaltbommel een nieuwe chauffeursstoel zien: de Ergo Viking K840. Savas is gespecialiseerd in geveerde stoelen voor vrachtwagens, trekkers, heftrucks, bulldozers en kranen. Sinds drie jaar is de onderneming bezig met de ontwikkeling van industriële stoelen. Volgens directeur Frans-Josef van Seumeren heeft niet minder dan 80 procent van de beroepschauffeurs last van rugklachten. Een goede stoel kan die klachten voorkomen, meent Van Seume ren. De nieuwe Ergo Viking is een op maat gemaakte chauffeursstoel, die op bijna elk verend onderstel geplaatst kan worden. Rug en zitting zijn voorzien van lamellen, een gepatenteerd systeem dat voor 'gezond comfort' zorgt. De zijwangen zijn nauwkeurig in te stellen, de stoel heeft een mechanische lendesteun, een uitschuif- baar zitkussen, kantelinstelling en 'kifose': niet alleen de rugleu ning, maar ook de bovenkant daarvan is apart verstelbaar. Van Seumeren: „Verwarming kan ook nog, net als elektrische bedie ning, lederen bekleding, een ingebouwde compressor of armleu ningen." pn dit [serie aO° jaar met een uitgebreide voertuigen voor de bouw, waarvan de achteras gestuurd wordt. In Amsterdam is verder het hydropneumatische veersys- teem te zien, waarmee Citroën beroemd werd, maar dat dankzij M.A.N. ook al een jaar of tien toe gepast wordt in zware legervoer tuigen. Primeur bij het Duitse merk is een 600 pk-motor voor internationaal en zwaar trans port. In totaal heeft M.A.N. der tien voertuigen op de stand, waaronder een klassieker uit 1924 Bij Mazda draait het om variaties op een thema: de E-serie. Daar van zijn er negen versies met kor te en lange wielbasis, gesloten, met dubbele cabine, als chassis- cabine of als pick-up met kipbak. Mega Tjaffer luidt de naam van uit kunststof opgetrokken autootjes, gebouwd met Citroën- techniek. Importeur Jaap van den Broek in Nieuwleusen ontwik kelde speciaal voor Nederland een pick-up en dat is meteen de kleinste en lichtste auto die hier op grijs kenteken te krijgen is. Eventueel met vierwielaandrij- ving en leverbaar vanaf 22.975,- excl. BTW. Splinternieuw op de stand van Mercedes-Benz is de Vito, kleine broer van de Sprinter en opvolger van de MB 80 en 100D. De Vito is er als gesloten besteller en als combi voor personenvervoer. Net als bij de Fiat/PSA-produkten is de versnellingspook van de Vito als een soort joystick op het dash board geplaatst. Zodat de door gang naar opzij of naar achteren niet belemmerd wordt. De Ecoli- ner is voortaan voorzien van motoren, die voldoen aan de Euro 2-emissienorm. Mitsubishi schenkt vooral aan dacht aan de nieuwe regels voor het 'grijze' kenteken. Met nieuwe 'Van'-versies van de Pajero, Space Wagon en Space Runner. Rondom geheel gesloten, met het verplichte tussenschot achter de stoelen. Zware trucks, die het merk wel in Japan levert, zijn in Nederland niet te krijgen. Hier blijft Mitsubishi het doen met de L200, L300 en de Canter tot 7,5 ton. Nissan trekt de lijn van stan daard airconditioning nu door naar de bedrijfsauto's. 'Want de werkplek van chauffeurs van bedrijfswagens moet in orde zijn'. Volgens Nissan is airco niet alleen prettig bij warm weer, maar draagt ze ook bij aan de verkeersveiligheid, omdat de chauffeur langer alert blijft als de temperatuur in de cabine opti maal is. Naast de Vanette heeft ook de Trade voortaan standaard airco aan boord Opel speelt, net als Nissan, in op de aangescherpte maatregelen van de Warenwet met een Combo die als koelwagen fungeert. Het koelsysteem kan zelfs eenvoudig in de volgende auto ingebouwd worden. Verder is de Frontera met lange wielbasis voortaan leverbaar met grijs kenteken. Hetzelfde geldt voor de Monte rey. Peugeot heeft de Expert als blik vanger. Een auto die, net als bij Fiat en Citroën, afgeleid is van de ruimtewagen die PSA en Fiat samen ontwikkeld hebben. De auto, met standaard stuurbe krachtiging, wordt geleverd als gesloten besteller, personenbus en laadvloer/cabine. Volgens Peugeot vult de auto een gat in de markt. Sterk punt vormen de rij- eigenschappen van de Expert. Met uitstekende instelmogelijk- heden van de bestuurdersplek. De Peugeot Boxer 270C, het basismodel, is met meer dan twee mille in prijs verlaagd, zodat die versie nu 27.900,- kost. Verder toont Peugeot de 205 Commercial Terberg, de 405 Break Commer cial en de 806 Commercial met zijn twee schuifdeuren en een laadvolume van drie kubieke meter, leverbaar vanaf 41,045,- Renault is gemeten naar omzet op twee na de grootste truckfabri kant ter wereld. Het merk ver koopt in de VS vrachtauto's onder de naam Mack. Op de RAI staat als wereldprimeur de groot ste van Renault, de Magnum AE 560 Privilége. Met een motorin- houd van 16,4 liter en een vermo gen van 560 pk. Nieuw voor agen De markt voor compacte bestelwagens is in Europa aan het groeien. De branche verwacht in 1997 uit te komen op een totaal aantal van een half miljoen. En rond de eeuwwisseling zul len de verkopen gestegen zijn tot 540.000 kleine bestel auto's. Als dat allemaal uit komt herstelt de markt zich over een jaar of vijf dus naar het niveau van topjaar 1989, toen er 533.000 van dit soort voertuigen verkocht werden. In 1993 was de verkoop inge zakt tot 372.000 stuks. Vorig jaar gingen er weer 465.000 bestelauto's over de toon bank. Nederland is de Midliner-serie met verhoogd dak, geschikt voor inteniseve distributietaken. Op de stand staan ook experimentele prototypes, die zuiniger, veiliger en milieuvriendelijker de toe komst in kunnen. Scania won met de nieuwe 4- serie de trofee Truck van het Jaar 1996. De onderneming bouwt trucks, uitgerust met gloednieu we twaalf- of zestien liter zes- of achtcilinder diesels met 400 en 530 pk, cabines met afgeronde hoeken, remsystemen die gehol pen door retarders veel minder slijtage veroorzaken en met luchtvering, die comfort en manoevreerbaarheid verhogen. Het grootste produktiecentrum van Scania voor vrachtwagens staat overigens in Zwolle. Seat heeft met de Inca een nieuwe bestelwagen, gebouwd op de bodemgroep van de Ibiza. Voor het eerst te zien op de BedrijfsautoRai is Tata Telco. Het Indiase merk levert in Nederland een pick-up met diesel motor vanaf 19.915,-, de terrein auto TelcoSport 25.340,- excl. BTW) en een lichte bedrijfs wagen met laadbak die 407 heet en vanaf half juli leverbaar wordt. Tata heeft, net als het Koreaanse SsangYong, intensie ve banden met Mer cedes-Benz. Voor Skoda wordt het na vele jaren een terugkeer op de Amsterdamse BedrijfsautoRai. De Felicia VanPlus beleeft er zelfs zijn werelddebuut. Verder laat Skoda de 1.9 dieselmotor (van VW) zien en de Felicia Pick up. De VanPlus is een besteller met een verhoogd dak, gebaseerd op de Felicia Combi. Verkrijg baar voor 16.165,96, excl. BTW. De pick-up is ruim twee mille goedkoper. Toyota laat de nieuwe uitvoerin gen van de Corolla Stationwagon Commercial, de HiAce, de Hi- Lux, LandCruiser en Dyna zien. Het merk verwacht vooral veel van de nieuwe HiAce, leverbaar vanaf 32.498,- excl. BTW., o.a. ook als koelwagen. 'Volkswagen a la Carte' heet de presentatie van het uitgebreide programma van VW. De Caddy is een in een groot aantal varianten te krijgen kleine bestelwagen, gebouwd op basis van de Golf. Eventueel met zuinige direct ingespoten dieselmotor, die ook in de Golf Van te krijgen is. De Transporter is grondig herzien en voortaan ook te krijgen met de economische TDi-diesel. De prijs van de Transporter begint bij 35.244,-. De BedrijfsautoRai is van 8 tot en met 17 februari dagelijks open van tien tot vijf uur. Van maandag 12 tot en met vrijdag 16 februari is de tentoonstelling bovendien 's avonds tussen zeven en tien uur te bezoeken. De entreeprijs bedraagt 25,- per persoon. In de avonduren is die prijs een rijks daalder lager. Door Marijke Prins Wie weieens in Tunesië is geweest en van merguez, dunne pittige lamsworstjes, houdt, kan het land niet verlaten hebben zonder een keer 'ojja merguez' te hebben gegeten. Merguez kun je in Nederland kopen bij islamitische slagers. Je komt allerlei ojja tegen in Tunesië. In principe is ojja een com binatie van geroerbakte en gepocheerde eieren. Dit alles in een pittige tomatensaus. Aarzel dan ook niet om een ojja als hoofd maaltijd op te dienen. Met sla en brood (die heerlijk in het eigeel en saus wordt gedoopt). Ik geef hier enkele versies: natuurlijk één met merguez, maar ook met garnalen of zonder iets. Te beginnen met de laatste, de eenvoudigste. VOOR VIER PERSONEN Ojja 3 eetlepels olijfolie, 2 kleine blikjes tomatenpuree, 1 groene paprika, 1 theelepel harisa (recept twee weken geleden gegeven), 4 tenen knoflook, 1 theelepel fijngestampte karwijzaadjes, 6 eieren zout naar smaak Snij de paprika in kleine stukjes. Verhit de olie in een bakpan. Voeg de groente en tomatenpuree toe (opgelost in een groot glas water), alsmede de harisa, karwij, knoflook uit de knijper en zout. Laat het geheel 15 minuten sudderen. Voeg twee eieren toe, roer die door de tomatensaus. Breek de overige vier voorzichtig boven de pan en roer ze niet om. Bedek de pan met een deksel en wacht enkele minuten totdat het wit, maar nog niet het geel gestold is. OJJA MET GARNALEN Zelfde ingrediënten als hierboven met de toevoeging van 100 gram gekookte, gepelde garnalen. Die worden vlak voordat de eerste twee eieren door de saus worden geroerd in de pan gestrooid. Laat ze warmen en breek dan de eieren boven de pan. OJJA MET MERGUEZ Zelfde ingrediënten als in het eerste gerecht met de toevoeging van 3 merguez. De volgorde van bereiding is nu enigszins anders. Eerst worden de worstjes voorzichtig gebakken in de olie. Ze wor den na zo'n tien minuten uit de olie gehaald en in 2 centimeter lange stukjes gesneden. Vervolgens wordt, zoals in het eerste recept staat beschreven, alle overige ingrediënten in de pan gedaan. Doe ook de fijngesneden worst erbij. De rest van de berei dingswijze is dezelfde. Mega Tjaffer luidt de naam van uit kunststof opgetrokken autootjes, gebouwd met Citroën-techniek. Parijs en Londen zijn klassieke bestemmingen voor stedenreisjes. Trend in de reisbranche: ook die tussendoorvakanties met allerlei extra's aankleden. Zo zijn er arrangementen te boeken die zijn opgebouwd rond voetbalwedstrijden. Holland International Speciale Reizen biedt reizen aan naar Bar celona. Daar kan een weekendje weg gecombineerd worden met het bezoek aan een wedstrijd van de ploeg van coach Johan Cruijff in het fameuze Nou Camp-stadion. Een driedaags arran gement kost 695 gulden (inclusief hotel en vliegreis). Een kaartje voor een thuiswedstrijd van FC Barcelona kost nog eens 125 gul den. Arke Stedenreizen biedt arrangementen aan in Milaan Manches ter en Londen. In die laatste stad kunnen de thuiswedstrijden van Arsenal (Dennis Bergkamp en Glenn Helder) en Chelsea (Ruud Gullit) worden bezocht. Voor de Londense clubs bestaat het arrangement uit een over nachting plus wedstrijdkaart. In Manchester biedt Arke een tweedaags arrangement aan, inclusief toegangskaart en entree tot clubhuis en museum in het stadion van Manchester United. In Milaan verzorgt Arke een driedaags arrangement, inclusief toe gang tot het San Siro-stadion (waar AC en Inter spelen). Prijzen: Londen vanaf 541 gulden, Manchester vanaf 801 gulden, Milaan vanaf 1.028 gulden. Het gaat bij deze prijzen om vliegreizen inclusief hotels, andere vervoerssoorten zijn goedkoper. Het oosten van Amerika komt uitgebreid aan bod in de onlangs verschenen reisgids 'Oostkust USA' van uitgeverij Lannoo. Een dikke reisgids en toch bevat hij minder tekst dan concurrerende uitgaven van dezelfde omvang. Dat komt omdat deze reeks zwaar leunt op foto's en kaartjes. De reisgids bevat veel praktische informatie. De gids is vooral aardig voor doe-het-zelfreizigers: in de uitgave worden namelijk suggesties voor te volgen routes gege ven. Voorafgaand aan elke route wordt in het kort aangegeven wat de reiziger die dag te wachten staat aan bezienswaardighe den, winkels, restaurants en hotels. Oostkust USA is een publikatie van de Vlaamse uitgeverij Lan noo, maar vertaald uit het Duits. Dat is op een enkel kaartje nog te zien, als Canada en Mexico als Kanada en Mexiko worden gespeld. ■Horst Schmidt-Brümmer - Oostkust USA, uitgeverij Lannoo, prijs 64,50 gulden. Vakanties in Noord-Amerika gingen eerst per bus. Later net zo gemakkelijk per huurauto of camper. Een jaar of wat geleden kwamen er rondreizen per motorfiets bij. NBBS heeft toch weer een nieuwe variant gevonden: het Jeep Wilderness Adventure. Ofwel met een jeep door de natuurgebieden in west-Canada trek ken. De tocht voert onder over oude mijn- en houthakkerspaden. Vanaf 2.845 gulden voor 16 dagen (inclusief vlucht, bij verblijf in tweepersoonskamer). Via dezelfde reisorganisatie kunnen toeristen met een klassieke oldtimer door de VS gaan trekken. De slagschepen uit de jaren vijftig en zestig, waaronder bijvoorbeeld een Cadillac Converti ble, een Chevy uit 1957, een Thunderbird en een Corvette, zijn in 'originele staat' gerestaureerd. De verhuurstations bevinden zich aan de Amerikaanse westkust, in Los Angeles en San Francisco. De huurkosten zijn niet gering: vanaf 165 gulden per dag, maar bij een langere huurperiode zijn kortingen mogelijk. Pretparkfans kunnen nu al reizen boeken naar het nieuwe grote attractiepark Warners Bros. Movie World dat dit voorjaar in Duitsland opent. Diverse Nederlandse reisorganisaties komen met arrangementen rond dit park op de markt. Volgens adjunct directeur C. van Dongen van De Jong Intra Vakanties heeft het themapark alles in zich om een even groot succes te worden als Disneyland Parijs. In het veertig hectare grote Movie World, nabij Gelsenkirchen, draait het om de film. Er komt in het Duitse park bijvoorbeeld een Lethal Weapon Achtbaan, een Police Academy Stuntshow en een Looney Tune Land. Van Dongen: „Movie World heeft vergeleken met Disneyland als groot voordeel dat het veel goedkoper is". De entree in het hoogseizoen is bijvoorbeeld voor een volwassene in Movie World 38 gulden en in Disneyland 64 gulden. De nieuwe informatiebrochure over Noorwegen heeft met een dikte van 164 bladzijden wel wat weg van een boekwerk. In de Nederlandstalige uitgave van het Noors Nationaal verkeersbu reau voor de Benelux worden de vele aspecten van het vakantie land belicht. Alle voor toeristen belangrijke steden en streken komen aan bod, er worden routesuggesties gegeven en mogelijk heden om een actieve vakantie in het land door te brengen. Verder in de uitgave adressen van toeristische organisaties. Aanvragen kan via 06-8991170, 24 uur per dag bereikbaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27