;.490,-
inDHi
Produktie in Nederland zit weer in
EET WIJZER
E3
lendez-Vous
SI
Boekhouder
Ergonomie in vrachtauto
De prettig pittige
keuken van Tunesië (3)
iienst
Markt terug
naar topniveau
REIZEN KORT
Stedenreis met voetbal
Reisgids Amerikaans oostkust
Amerika per jeep of oldtimer
'Movie World tweede Disneyland'
Nieuwe Noorwegen-brochure
X 53 I DE STEM
VRIJDAG 2 FEBRUARI 1996
:es personen,
jn laadruimte
cabine t.w.v.
nte van een
bpen van een
abel interieur
ie jaar garantie
inder lage kilo
met de H I00
voeringen,
kring: de H I00
r een geheel
terste gedeelte
voor f 25.490,-
b,- (excl. BTW),
leed stuur, een
je, verwarmde
luxe uitvoering,
anaf f 27.490,-
ektrisch bedien-
int glas, toeren-
in verschillende
pr bij de Hyundai-
dubbele cabine
een proefrit.
Voorraad strekt, prijzen
Ibijdrage. de h ioo® is een
'ERELDMERK
llieuwe dames aanwezig!
itrikt privé Ma-vr 11 -24u.
0162-688084
-l-VOOR-2: direkt apart
ior dominant sexkontakt.
1-320.329.99 (75cpm)
en
llen 25,-. p.p.
so en Ellen,
g vanuit centrum richting
3m 1 e straat rechts,
id. Tel. 0161-492596.
Stucadoor
Granol,
stucwerk en schilderwerk.
Tel.: 076-5221141.
Schilderwerk 5]
Stucwerk
Metsel- en tegelwerk,
complete verbouwingen
076-5422924 of 5427299.
Verhuizingen 0l
Vrachtjesbus
Iets te vervoeren of te
verhuizen? Bus met chauf'
feurhelpende hand biedt
zich aan. 076-5411173
|D Admin.advies
voor verzorging van admits
stratie en aangiftebiljetten-
Slagboom, Marijke Meusk
100, Breda, Tel. 5214282.
bgg 5411013/5036174.
Electricien
Elektrotechniek
van Loenhout vof
(nieuw)verbouw, renovatie-
Tel. 076-5410525.
Reparateur
Dakbedekking
Lekkage of algehele ver
nieuwing, metsel, stuc, tin
mer of sloopwerk.
Tel. 076-5212081-
Groeikans voor
STK
Door Rien van der Steen
De Nederlandse vrachtauto
industrie zit in de lift. De pro
duktie van vrachtauto's en trek
kers groeide hier vorig jaar met
meer dan 40 procent. Dat bete
kent, dat de produktie weer terug
is op het niveau van begin jaren
negentig, toen jaarlijks ca. 25.000
vrachtwagens de fabrieken uit
kwamen.
Ook de verkopen krabbelen terug
naar een hoger niveau. Vorig jaar
werden er ca. 65.000 bedrijfs
auto's van alle typen verkocht en
8550 zware aanhangwagens en
opleggers. In verband met de ver
schuiving van het eigen naar
beroepsgoederenvervoer nam de
produktie van trekkers (+52 pro
cent) sterk toe, ten koste van de
vrachtwagens.
In 1994 hadden de eigen vervoer
ders 9.000 opleggers, maar de
beroepsvervoerders 40.000. De
branche verwacht dat het weg-
i transport in Nederland verder zal
groeien, mede door de beperkte
capaciteit van rail en water.
Op de BedrijfsautoRai van 8 tot
en met 17 februari in Amsterdam
worden vracht- en bestelauto's,
trailers, componenten en acces
soires, afkomstig uit zestien lan
den getoond. De tentoonstelling
beslaat het hele complex van de
RAI. De ontwikkelingen bij de
vrachtwagens gaan hard: ze wor
den stiller en schoner en de ergo
nomische aspecten van de cabine
springen in het oog. Een over
zicht.
Citroen is in de RAI van de partij
met de lichte bedrijfswagen Jum
py, die een plek krijgt tussen de
C15 en de Jumper. De auto is
gebaseerd op de ruimtewagen
Evasion. DAF heeft twee echte
primeurs: na de reusachtige 95
Super Space Cab van twee jaar
geleden is nu de beurt aan wat
lichtere voertuigen, de nieuwe
DAF 45 in de klasse van 6 tot 11
ton en een uitbreiding van de 65-
serie met de 240 pk sterke motor.
Beide gaan medio dit jaar in pro
duktie. DAF heeft de lichte lijn
nu compleet vernieuwd. Op de
stand staan twee racetrucks,
waarmee het Eindhovense merk
vanaf april dit jaar deelneemt
aan het Europees Kampioen
schap.
Fiat heeft een enorm programma
op de RAI. Met een grote keus in
laadvolume, vermogen, aandrij
ving, carrosserievorm en
opbouwmogelijkheden. Opval
lend is de Scudo, afgeleid van de
ruimte-auto Ulysse. De auto ont
leent daar comfortabele rij-
eigenschappen aan. De ruime
Scudo Bestel EL 1.6 is te koop
I voor 24.200, excl. BTW. Andere
I noviteit is de Fiat Ducato 4x4, die
ook in lastig terrein zijn manne-
I tje staat. De Ducato is er in acht
uitvoeringen, waaronder een
koelwagen die het bestaat de
temperatuur in vijf minuten van
125'C naar het vriespunt te bren-
I gen. De kleinste Fiatbesteller is
de Fiorino, gesloten en als pick-
I up te krijgen.
De Fiesta-reeks van Ford is uit
gebreid met een nieuwe tweeper
soons Courier 'Van' en de vijfper-
soons Courier Kombi. De eerste
versie is op de RAI voor het eerst
te zien, de laatste mag er niet
staan, omdat het een personen
auto is. De Escort Van en de
Mondeo Wagon Van zijn voor het
eerst te zien. De hoofdrol wordt
hij Ford ingenomen door de
Transit-serie, die in een veelvoud
aan opbouwvarianten geleverd
wordt. De nieuwe Galaxy, die
Ford samen met VW in Portugal
bouwt, is in Amsterdam als 'Van',
met grijs kenteken dus, te zien.
Airbag en stuurbekrachtiging
[zijn standaard.
Hyundai, dat er alles aan gelegen
ls zich niet de kaas van het brood
laten eten door landgenoot
[Daewoo, laat zijn brede bedrijfs
wagen-aanbod zien. De in Sit-
jard geassembleerde H350 en
IH600 vervullen daarin een cen-
Ikale plaats. De importeur heeft
een stunt op de RAI voor
Jberoepschauffeurs: die kunnen
lach opgeven voor een prestatier-
't met H600's door Zuid-Amèri-
I ka. Op de stand verder veel aan-
acht voor de H150, bestemd
geconditioneerd vervoer. En
atuurlijk is er een bijzonder
Plekje voor de H100, de eerste
""'aller van Hyundai, die in heel
e tijd een groot succes werd.
|lveco toont voor het eerst de
iuroCargo met dubbele cabine
|en met luchtvering. In de dubbele
cabine is plaats voor de chauffeur
m zes passagiers. Binnen de
enelux is de EuroTech met
"estuurde middelste as voor het
aerst te zien, net als de EuroStar
widen met een motor van 470
pk.
ij LandRover tonen ze de Def
ender Crew Cab en de High
PP/óty Pick-up, maar ook
L ellen die 'grijs' geregistreerd
.,nne!j worden zonder dat het
F erh]k daar al te nadelige
(gavoigen van ondervindt.
*'7Ü,T 1:131 zeer nauwe banden
a VW heeft, komt in de loop
Van rlif .r
De Ergo Viking. Een moderne, comfortabele chauffeurs-
stoel. Kosten: f 3490,-.
Door Rien van der Steen
De ontwikkeling bij vrachtauto's gaat de richting in van stiller en
schoner. Op de BedrijfsautoRai in Amsterdam blijkt echter ook,
dat er meer aandacht geschonken wordt aan het interieur van de
'grote jongens'.
De chauffeur, die urenlang achter het stuur zit, hoeft geen genoe
gen meer te nemen met een Spartaans aangeklede cabine. Een
vrachtwagen met lederen zittingen, met houtfineer op dashboard
en portieren, het is al niet uitzonderlijk meer. En op de tentoon
stelling in Amsterdam laat Savas Seating uit Zaltbommel een
nieuwe chauffeursstoel zien: de Ergo Viking K840.
Savas is gespecialiseerd in geveerde stoelen voor vrachtwagens,
trekkers, heftrucks, bulldozers en kranen. Sinds drie jaar is de
onderneming bezig met de ontwikkeling van industriële stoelen.
Volgens directeur Frans-Josef van Seumeren heeft niet minder
dan 80 procent van de beroepschauffeurs last van rugklachten.
Een goede stoel kan die klachten voorkomen, meent Van Seume
ren.
De nieuwe Ergo Viking is een op maat gemaakte chauffeursstoel,
die op bijna elk verend onderstel geplaatst kan worden. Rug en
zitting zijn voorzien van lamellen, een gepatenteerd systeem dat
voor 'gezond comfort' zorgt. De zijwangen zijn nauwkeurig in te
stellen, de stoel heeft een mechanische lendesteun, een uitschuif-
baar zitkussen, kantelinstelling en 'kifose': niet alleen de rugleu
ning, maar ook de bovenkant daarvan is apart verstelbaar. Van
Seumeren: „Verwarming kan ook nog, net als elektrische bedie
ning, lederen bekleding, een ingebouwde compressor of armleu
ningen."
pn dit
[serie
aO°
jaar met een uitgebreide
voertuigen voor de bouw,
waarvan de achteras gestuurd
wordt. In Amsterdam is verder
het hydropneumatische veersys-
teem te zien, waarmee Citroën
beroemd werd, maar dat dankzij
M.A.N. ook al een jaar of tien toe
gepast wordt in zware legervoer
tuigen. Primeur bij het Duitse
merk is een 600 pk-motor voor
internationaal en zwaar trans
port. In totaal heeft M.A.N. der
tien voertuigen op de stand,
waaronder een klassieker uit
1924
Bij Mazda draait het om variaties
op een thema: de E-serie. Daar
van zijn er negen versies met kor
te en lange wielbasis, gesloten,
met dubbele cabine, als chassis-
cabine of als pick-up met kipbak.
Mega Tjaffer luidt de naam van
uit kunststof opgetrokken
autootjes, gebouwd met Citroën-
techniek. Importeur Jaap van den
Broek in Nieuwleusen ontwik
kelde speciaal voor Nederland
een pick-up en dat is meteen de
kleinste en lichtste auto die hier
op grijs kenteken te krijgen is.
Eventueel met vierwielaandrij-
ving en leverbaar vanaf
22.975,- excl. BTW.
Splinternieuw op de stand van
Mercedes-Benz is de Vito, kleine
broer van de Sprinter en opvolger
van de MB 80 en 100D. De Vito is
er als gesloten besteller en als
combi voor personenvervoer. Net
als bij de Fiat/PSA-produkten is
de versnellingspook van de Vito
als een soort joystick op het dash
board geplaatst. Zodat de door
gang naar opzij of naar achteren
niet belemmerd wordt. De Ecoli-
ner is voortaan voorzien van
motoren, die voldoen aan de Euro
2-emissienorm.
Mitsubishi schenkt vooral aan
dacht aan de nieuwe regels voor
het 'grijze' kenteken. Met nieuwe
'Van'-versies van de Pajero,
Space Wagon en Space Runner.
Rondom geheel gesloten, met het
verplichte tussenschot achter de
stoelen. Zware trucks, die het
merk wel in Japan levert, zijn in
Nederland niet te krijgen. Hier
blijft Mitsubishi het doen met de
L200, L300 en de Canter tot 7,5
ton.
Nissan trekt de lijn van stan
daard airconditioning nu door
naar de bedrijfsauto's. 'Want de
werkplek van chauffeurs van
bedrijfswagens moet in orde
zijn'. Volgens Nissan is airco niet
alleen prettig bij warm weer,
maar draagt ze ook bij aan de
verkeersveiligheid, omdat de
chauffeur langer alert blijft als
de temperatuur in de cabine opti
maal is. Naast de Vanette heeft
ook de Trade voortaan standaard
airco aan boord
Opel speelt, net als Nissan, in op
de aangescherpte maatregelen
van de Warenwet met een Combo
die als koelwagen fungeert. Het
koelsysteem kan zelfs eenvoudig
in de volgende auto ingebouwd
worden. Verder is de Frontera
met lange wielbasis voortaan
leverbaar met grijs kenteken.
Hetzelfde geldt voor de Monte
rey.
Peugeot heeft de Expert als blik
vanger. Een auto die, net als bij
Fiat en Citroën, afgeleid is van de
ruimtewagen die PSA en Fiat
samen ontwikkeld hebben. De
auto, met standaard stuurbe
krachtiging, wordt geleverd als
gesloten besteller, personenbus
en laadvloer/cabine. Volgens
Peugeot vult de auto een gat in de
markt. Sterk punt vormen de rij-
eigenschappen van de Expert.
Met uitstekende instelmogelijk-
heden van de bestuurdersplek.
De Peugeot Boxer 270C, het
basismodel, is met meer dan twee
mille in prijs verlaagd, zodat die
versie nu 27.900,- kost. Verder
toont Peugeot de 205 Commercial
Terberg, de 405 Break Commer
cial en de 806 Commercial met
zijn twee schuifdeuren en een
laadvolume van drie kubieke
meter, leverbaar vanaf 41,045,-
Renault is gemeten naar omzet op
twee na de grootste truckfabri
kant ter wereld. Het merk ver
koopt in de VS vrachtauto's
onder de naam Mack. Op de RAI
staat als wereldprimeur de groot
ste van Renault, de Magnum AE
560 Privilége. Met een motorin-
houd van 16,4 liter en een vermo
gen van 560 pk. Nieuw voor
agen
De markt voor compacte
bestelwagens is in Europa
aan het groeien. De branche
verwacht in 1997 uit te
komen op een totaal aantal
van een half miljoen. En
rond de eeuwwisseling zul
len de verkopen gestegen zijn
tot 540.000 kleine bestel
auto's. Als dat allemaal uit
komt herstelt de markt zich
over een jaar of vijf dus naar
het niveau van topjaar 1989,
toen er 533.000 van dit soort
voertuigen verkocht werden.
In 1993 was de verkoop inge
zakt tot 372.000 stuks. Vorig
jaar gingen er weer 465.000
bestelauto's over de toon
bank.
Nederland is de Midliner-serie
met verhoogd dak, geschikt voor
inteniseve distributietaken. Op
de stand staan ook experimentele
prototypes, die zuiniger, veiliger
en milieuvriendelijker de toe
komst in kunnen.
Scania won met de nieuwe 4-
serie de trofee Truck van het Jaar
1996. De onderneming bouwt
trucks, uitgerust met gloednieu
we twaalf- of zestien liter zes- of
achtcilinder diesels met 400 en
530 pk, cabines met afgeronde
hoeken, remsystemen die gehol
pen door retarders veel minder
slijtage veroorzaken en met
luchtvering, die comfort en
manoevreerbaarheid verhogen.
Het grootste produktiecentrum
van Scania voor vrachtwagens
staat overigens in
Zwolle.
Seat heeft met de
Inca een nieuwe
bestelwagen,
gebouwd op de
bodemgroep van de
Ibiza. Voor het eerst
te zien op de
BedrijfsautoRai is
Tata Telco. Het
Indiase merk levert
in Nederland een
pick-up met diesel
motor vanaf
19.915,-, de terrein
auto TelcoSport
25.340,- excl. BTW)
en een lichte bedrijfs
wagen met laadbak
die 407 heet en vanaf
half juli leverbaar
wordt. Tata heeft, net
als het Koreaanse
SsangYong, intensie
ve banden met Mer
cedes-Benz.
Voor Skoda wordt
het na vele jaren een
terugkeer op de
Amsterdamse BedrijfsautoRai.
De Felicia VanPlus beleeft er
zelfs zijn werelddebuut. Verder
laat Skoda de 1.9 dieselmotor
(van VW) zien en de Felicia Pick
up. De VanPlus is een besteller
met een verhoogd dak, gebaseerd
op de Felicia Combi. Verkrijg
baar voor 16.165,96, excl. BTW.
De pick-up is ruim twee mille
goedkoper.
Toyota laat de nieuwe uitvoerin
gen van de Corolla Stationwagon
Commercial, de HiAce, de Hi-
Lux, LandCruiser en Dyna zien.
Het merk verwacht vooral veel
van de nieuwe HiAce, leverbaar
vanaf 32.498,- excl. BTW., o.a.
ook als koelwagen.
'Volkswagen a la Carte' heet de
presentatie van het uitgebreide
programma van VW. De Caddy is
een in een groot aantal varianten
te krijgen kleine bestelwagen,
gebouwd op basis van de Golf.
Eventueel met zuinige direct
ingespoten dieselmotor, die ook
in de Golf Van te krijgen is. De
Transporter is grondig herzien en
voortaan ook te krijgen met de
economische TDi-diesel. De prijs
van de Transporter begint bij
35.244,-.
De BedrijfsautoRai is van 8 tot en
met 17 februari dagelijks open
van tien tot vijf uur. Van maandag
12 tot en met vrijdag 16 februari
is de tentoonstelling bovendien 's
avonds tussen zeven en tien uur
te bezoeken. De entreeprijs
bedraagt 25,- per persoon. In de
avonduren is die prijs een rijks
daalder lager.
Door Marijke Prins
Wie weieens in Tunesië is geweest en van merguez, dunne pittige
lamsworstjes, houdt, kan het land niet verlaten hebben zonder
een keer 'ojja merguez' te hebben gegeten. Merguez kun je in
Nederland kopen bij islamitische slagers.
Je komt allerlei ojja tegen in Tunesië. In principe is ojja een com
binatie van geroerbakte en gepocheerde eieren. Dit alles in een
pittige tomatensaus. Aarzel dan ook niet om een ojja als hoofd
maaltijd op te dienen. Met sla en brood (die heerlijk in het eigeel
en saus wordt gedoopt). Ik geef hier enkele versies: natuurlijk één
met merguez, maar ook met garnalen of zonder iets. Te beginnen
met de laatste, de eenvoudigste.
VOOR VIER PERSONEN
Ojja
3 eetlepels olijfolie,
2 kleine blikjes tomatenpuree,
1 groene paprika,
1 theelepel harisa (recept twee weken geleden gegeven),
4 tenen knoflook,
1 theelepel fijngestampte karwijzaadjes,
6 eieren
zout naar smaak
Snij de paprika in kleine stukjes. Verhit de olie in een bakpan.
Voeg de groente en tomatenpuree toe (opgelost in een groot glas
water), alsmede de harisa, karwij, knoflook uit de knijper en zout.
Laat het geheel 15 minuten sudderen. Voeg twee eieren toe, roer
die door de tomatensaus. Breek de overige vier voorzichtig boven
de pan en roer ze niet om. Bedek de pan met een deksel en wacht
enkele minuten totdat het wit, maar nog niet het geel gestold is.
OJJA MET GARNALEN
Zelfde ingrediënten als hierboven met de toevoeging van 100
gram gekookte, gepelde garnalen. Die worden vlak voordat de
eerste twee eieren door de saus worden geroerd in de pan
gestrooid. Laat ze warmen en breek dan de eieren boven de pan.
OJJA MET MERGUEZ
Zelfde ingrediënten als in het eerste gerecht met de toevoeging
van 3 merguez. De volgorde van bereiding is nu enigszins anders.
Eerst worden de worstjes voorzichtig gebakken in de olie. Ze wor
den na zo'n tien minuten uit de olie gehaald en in 2 centimeter
lange stukjes gesneden. Vervolgens wordt, zoals in het eerste
recept staat beschreven, alle overige ingrediënten in de pan
gedaan. Doe ook de fijngesneden worst erbij. De rest van de berei
dingswijze is dezelfde.
Mega Tjaffer luidt de naam van uit kunststof opgetrokken
autootjes, gebouwd met Citroën-techniek.
Parijs en Londen zijn klassieke bestemmingen voor stedenreisjes.
Trend in de reisbranche: ook die tussendoorvakanties met allerlei
extra's aankleden. Zo zijn er arrangementen te boeken die zijn
opgebouwd rond voetbalwedstrijden.
Holland International Speciale Reizen biedt reizen aan naar Bar
celona. Daar kan een weekendje weg gecombineerd worden met
het bezoek aan een wedstrijd van de ploeg van coach Johan
Cruijff in het fameuze Nou Camp-stadion. Een driedaags arran
gement kost 695 gulden (inclusief hotel en vliegreis). Een kaartje
voor een thuiswedstrijd van FC Barcelona kost nog eens 125 gul
den.
Arke Stedenreizen biedt arrangementen aan in Milaan Manches
ter en Londen. In die laatste stad kunnen de thuiswedstrijden van
Arsenal (Dennis Bergkamp en Glenn Helder) en Chelsea (Ruud
Gullit) worden bezocht.
Voor de Londense clubs bestaat het arrangement uit een over
nachting plus wedstrijdkaart. In Manchester biedt Arke een
tweedaags arrangement aan, inclusief toegangskaart en entree tot
clubhuis en museum in het stadion van Manchester United. In
Milaan verzorgt Arke een driedaags arrangement, inclusief toe
gang tot het San Siro-stadion (waar AC en Inter spelen). Prijzen:
Londen vanaf 541 gulden, Manchester vanaf 801 gulden, Milaan
vanaf 1.028 gulden. Het gaat bij deze prijzen om vliegreizen
inclusief hotels, andere vervoerssoorten zijn goedkoper.
Het oosten van Amerika komt uitgebreid aan bod in de onlangs
verschenen reisgids 'Oostkust USA' van uitgeverij Lannoo. Een
dikke reisgids en toch bevat hij minder tekst dan concurrerende
uitgaven van dezelfde omvang. Dat komt omdat deze reeks zwaar
leunt op foto's en kaartjes. De reisgids bevat veel praktische
informatie. De gids is vooral aardig voor doe-het-zelfreizigers: in
de uitgave worden namelijk suggesties voor te volgen routes gege
ven. Voorafgaand aan elke route wordt in het kort aangegeven
wat de reiziger die dag te wachten staat aan bezienswaardighe
den, winkels, restaurants en hotels.
Oostkust USA is een publikatie van de Vlaamse uitgeverij Lan
noo, maar vertaald uit het Duits. Dat is op een enkel kaartje nog
te zien, als Canada en Mexico als Kanada en Mexiko worden
gespeld.
■Horst Schmidt-Brümmer - Oostkust USA, uitgeverij Lannoo, prijs 64,50 gulden.
Vakanties in Noord-Amerika gingen eerst per bus. Later net zo
gemakkelijk per huurauto of camper. Een jaar of wat geleden
kwamen er rondreizen per motorfiets bij. NBBS heeft toch weer
een nieuwe variant gevonden: het Jeep Wilderness Adventure.
Ofwel met een jeep door de natuurgebieden in west-Canada trek
ken. De tocht voert onder over oude mijn- en houthakkerspaden.
Vanaf 2.845 gulden voor 16 dagen (inclusief vlucht, bij verblijf in
tweepersoonskamer).
Via dezelfde reisorganisatie kunnen toeristen met een klassieke
oldtimer door de VS gaan trekken. De slagschepen uit de jaren
vijftig en zestig, waaronder bijvoorbeeld een Cadillac Converti
ble, een Chevy uit 1957, een Thunderbird en een Corvette, zijn in
'originele staat' gerestaureerd. De verhuurstations bevinden zich
aan de Amerikaanse westkust, in Los Angeles en San Francisco.
De huurkosten zijn niet gering: vanaf 165 gulden per dag, maar
bij een langere huurperiode zijn kortingen mogelijk.
Pretparkfans kunnen nu al reizen boeken naar het nieuwe grote
attractiepark Warners Bros. Movie World dat dit voorjaar in
Duitsland opent. Diverse Nederlandse reisorganisaties komen
met arrangementen rond dit park op de markt. Volgens adjunct
directeur C. van Dongen van De Jong Intra Vakanties heeft het
themapark alles in zich om een even groot succes te worden als
Disneyland Parijs.
In het veertig hectare grote Movie World, nabij Gelsenkirchen,
draait het om de film. Er komt in het Duitse park bijvoorbeeld een
Lethal Weapon Achtbaan, een Police Academy Stuntshow en een
Looney Tune Land. Van Dongen: „Movie World heeft vergeleken
met Disneyland als groot voordeel dat het veel goedkoper is". De
entree in het hoogseizoen is bijvoorbeeld voor een volwassene in
Movie World 38 gulden en in Disneyland 64 gulden.
De nieuwe informatiebrochure over Noorwegen heeft met een
dikte van 164 bladzijden wel wat weg van een boekwerk. In de
Nederlandstalige uitgave van het Noors Nationaal verkeersbu
reau voor de Benelux worden de vele aspecten van het vakantie
land belicht. Alle voor toeristen belangrijke steden en streken
komen aan bod, er worden routesuggesties gegeven en mogelijk
heden om een actieve vakantie in het land door te brengen. Verder
in de uitgave adressen van toeristische organisaties. Aanvragen
kan via 06-8991170, 24 uur per dag bereikbaar.