HAKOB.V. (8>HYunDn.
TATA TELCO reken op:
KANT.,
HAKO B.V.
Investeren in de toekomst
Regeli
B.V. AUTO SERVICE TERNEUZEN
GARAGE STARC0
Bouw woonz
Zesde generatie Civic is een verbluffend fijne wagen
De Hyundai H100 Dubbele Cabine Esprit. Ideaal voor gezinnen.
AUTOMOBIELBEDRIJF
Aziëweg 4 - Hulst - Tel. 0114-316000 HET NIEUWE WERELDMERK
GARAGE
Zeeuwse CDA-j
De Meerpaal
bijeen voor S
de stem
VTEC-E-motor is zuinig maar kan ook bloedsnel zijn
TATA
Te/co
TATATELCO. DAT IS ELKE KILOMETER VERDIENEN!
Volop ruimte voor rendement
VOLVO
Onderhoud en reparatie van alle
getrokken materiaal.
EN ACHTER ZO'N MODERNE DAF
ZETTEN WIJ HONDERD PROCENT SERVICE
AUTOMOBIELBEDRIJF
Aziëweg 4 - Hulst - Tel. 01140-16000
Terneuzen kapt
aantal oude bomen
DE STEM
DONDERDAG 1 FEBRUARI 1996
Honda's nieuwe Civic heeft het
'oude' model na een productiepe
riode van vier jaar afgelost. Het
vorige type kwam in 1991 op de
markt en kon indertijd op aardig
wat kritiek rekenen vanwege de
apart geconstrueerde
achterklep(pen). Toch zie je dit
model best veel rijden en gezien
de kwaliteiten van de auto is dit
ook terecht. Bovendien heeft
Honda zich de laatste jaren sterk
gemaakt voor motoren die be
kend staan om hun superieure
techniek (VTEC) en anderzijds
door motoren die zich onder
scheiden door een haast gierig
brandstofverbruik. Ook in de
nieuwe Civiclijn wordt met de
VTEC-E-motor een dergelijk
type aangeboden. Autopost con
cludeerde na honderden kilome
ters testrijden dat daar nog best
een veelvoud bij had mogen ko
men. Gewoon voor het plezier.
Bovendien bleek de VTEC-
E-motor met een inhoud van an
derhalve liter inderdaad heel zui
nig.
Ten opzichte van het vorige mo
del heeft de Civic aardig wat ge
wonnen. Ruimte in ieder geval,
maar ook zeker een bepaalde
mate van comfort. Gebleven is
het aparte uiterlijk, al zijn de on
derlinge verschillen evident. Al
met al is de nieuwe Civic ook aan
de buitenkant zo'n dikke tien
centimeter gegroeid tot een
lengte van bijna 4 meter twintig.
Maar wie de Civic beziet ziet die
lengte er absoluut niet aan af.
Concurrenten Opel en Volkswa
gen hebben met hun populaire
middenklassers Astra en Golf
toch kleinere auto's in de markt
terwijl die zeker op het eerste ge
zicht groter lijken. Een opvallend
stylingelement aan de nieuwe Ci
vic is de toepassing van de (haast)
enorme koplampen. Terwijl de
hele auto-industrie zich druk
maakt om verkleining van de
lichtunits draait Honda de zaken
juist om en weet daarmee een
heel aardig resultaat te behalen.
De auto 'kijkt' er als het ware
brutaal de wereld mee in. Boven
dien weten ze wanneer dat nodig
Honda Civic van de zesde generatie
is een prettige lichtopbrengst te
bewerkstelligen, maar dat terzij
de.
Vijfbak
Doet Honda met de Civic niet
mee aan de kleine-lampen-mode,
op een ander gebied heeft deze
fabrikant zich wel geconformeerd
aan de huidige trend. In het inte
rieur vind je weinig haakse hoe
ken, het is rond wat de klok slaat.
Veel verrassing zit er niet in het
interieur, maar de zaak is degelijk
en netjes afgewerkt. Achter het
vestelbare stuur vind je snel en
gemakkelijk een prettige zitposi-
tie, ook al omdat de stoelen zich
als lekkere kuipjes om je billetjes
spannen. Wat dat betreft voel je
jezelf meteen thuis in een Civic.
Een misser(tje) is het ontbreken
van standaard airbags.
Hendels zitten prima binnen
handbereik en de bediening daar
van is licht en doeltreffend. Dat
geldt al wel helemaal voor de be
diening van de vijfversnellingsbak
die op het testmodel was gemon
teerd. Die bak mag wat mij be
treft als een lichtend voorbeeld
dienen voor de hele auto
industrie want het was lang gele
den dat ik een bak trof waarin het
zó fijn roeren was. Honda heeft
echter voor het nieuwe model ook
een automaat op het programma
genomen. Normaliter ben ik daar
tamelijk dol op, maar deze hand-
bak is zó fijn dat zelfs ik over die
aanschaf zou twijfelen. Onge
kend, maar een levensgroot com
pliment voor de Japanse inge
nieurs.
Ruimte
De binnenruimte is traditioneel
niet het sterkste punt van een Ci
vic. De afgelopen vijf generaties
Civic ontwikkelde de auto zich
van een klein stadswagentje tot
een volwaardige en zelfs redelijk
forse middenklasser. Toch lijkt
het interieur (nog steeds) wat
krapper te zijn dan dat van de
naaste Europese concurrenten.
Maar schijn kan bedriegen.
De bagageruimte nam met de
komst van het nieuwe model wel
fors toe en werd bovendien ge
makkelijker bereikbaar omdat de
achterklep nu een geheel is en je
jezelf niet in de weg staat door het
uitgeklapte onderste deel van de
klep zoals dat bij het vorige type
het geval was.
Motorisering
De Civicreeks heeft van meet af
aan een aantal bijzondere moto
ren in het programma. De zwakst
gemotoriseerde Civic heeft nog
altijd een blok met een inhoud
van 1.4 liter onder de klep, terwijl
deze VTEC-E-machine een in
houd van anderhalve liter heeft.
VTEC is bijzonder (ik schreef het
wel vaker) door het unieke sys
teem van kleplift- en timing waar
door in elke situatie een perfect
aan de wensen van de berijder
aansluitend motorkarakteristiek
ontstaat. Ultra zuinig of snel,
beide variaties zijn mogelijk, he
laas minder in combinatie met el
kaar. Dat probleem heeft ook
Honda nog niet helemaal onder
de knie al zal het daar ongetwij
feld aan werken. Wie in de stem
ming is voor zuinig rijden ziet zich
om de haverklap beloond met het
oplichten van een groen lampje
met „econo" in het instrumenten-
pannel. Boven een snelheid van
net 120 km/h dooft het echter de
finitief om pas weer aan te gaan
als de snelheid weer beneden die
grens zakt. In de praktijk blijkt
het met deze Civic (of het moet
exemplarisch geweest zijn) niet
gemakkelijk om (bijvoorbeeld op
de autosnelweg) exact dezelfde
snelheid aan te houden. De auto
heeft bij een snelheid tussen hon
derd en honderdtwintig de nei
ging zelf een pietsje sneller te
gaan, dan wel wat snelheid te ver
liezen. De waarden zijn niet eens
op de meter merkbaar, maar het
wordt gevoeld als je erop let. Een
dergelijke „onbalans" had ik
nooit eerder bij een auto gevoeld.
Er valt overigens best mee te le
ven, maar de eerste keren denk je
toch: hé..."
Waarden
Gedurende dé testperiode heb ik
geprobeerd de auto niet te zeer te
belasten om te bekijken welke
waarden in het dagelijks gebruik
gemakkelijk haalbaar moeten
zijn. Daarbij kwam ik tot de con
clusie dat een verbruikscijfer van
dik 1:16 tot de reële mogelijkhe
den behoort. Een keurig cijfer
dunkt me, de grootte van de wa
gen en de motorisering in aan
merking genomen.
Toch wil de auto, voor wie die
prestaties wenst, er ook als een
speer vandoor. In een dikke tien
seconden zit je op de honderd ki
lometer per uur terwijl de top
snelheid tegen de honderdnegen
tig aanloopt. Geen cijfers der
halve om neerbuigend over te
doen, maar dat zijn we wel van
Honda gewend.
In de dagelijkse praktijk ontpopt
de nieuwe Civic zich als een ont
stellend lekkere auto die zich echt
om de bestuurder lijkt heen te
wurmen. Hierin voel je jezelf met
een op je gemak.
Ook het rijgedrag krijgt een hoog
cijfer. Mooi strak en toch licht be
diend. Heel lekker. Maar dat ei
genlijk wel voor deze hele Civic.
Dan neem je een puntje als het
moeilijk op snelheid blijven graag
voor lief.
11'JllliViTI
VEELZIJDIGHEID
DUURZAAMHEID
BETROUWBAARHEID
BETAALBARE LUXl
Nieuw in Nederland Tata Telco, bedrijfswagens met een sportieve uitstraling.
Reken op een royale zit- en bergruimte, comfortabele stoelen, een uitste
kende wegligging, zuinigheid, een lange levensduur en een onovertroffen
prijs/prestatieverhouding. Maak nu kennis met de Tato Telco Sport en de
Tata Telco Line en laat U verrassen! Op Tata Telco kunt U rekenen!
Hoek Mr. F.J. Haarmanweg - Polenweg
Terneuzen - Tel. 0115-630220
Ruimte geeft rendement. Volvo weet dat
als geen ander en werkt daarom continu
aan de verbetering van haar voertuigen. De
nieuwe Globetrotter XL met extra grote
cabine, comfort en efficiency is daar een
voorbeeld van. Zo is het dak verhoogd, de
cabinevloer aangepast en is er een zee van
opbergruimte bijgekomen. Mensen pres
teren beter naarmate ze meer comfort en
ruimte krijgen.
BEDRIJFSWAGENS
Heikant
0114-313578
Prachtige trucks om te zien. Fantastische trucks om in te rijden
IX- moderne series van DAF. Ontworpen voor optimaal
.haulïeurseomlbrt. Omw ikkeld voor een maximaal vervoers
rendement. Krachtige, zuinige DAF ATi-motor met intelligente
pk's Bijzonder breed inzetbaar DAF serie. Treingewichten
ran 29-40 ton. Motorvermogens van 180 kW/2-n pk tot
>22 kVC/302 pk DAF 85 serie. Treingewichten van 44-50 ton.
Motorvermogen 2-»2 kW/329 pk of 268 kW/364 pk. En achter
zo'n moderne DAF zetten wij honderd procent service Vak
bekwaam, klantgericht en kostenbewust. Met korte stilstand
tijd voor reparatie en onderhoud. Eange openingstijden.
Permanent beschikbare onderdelen. Dag en nacht hulp bij
pech onderweg, nationaal en internationaal DAF en uw
DAF dealer professionals voor professionals
.t-r-Rih
Investeren m bedrijfsmiddelen moet uiteindelijk
SCANIA renderen. Scania is zich daar als geen ander van
bewust. Het consequent streven naar innoverende transportoplossingen
uitsluitend en alleen vanuit het oogpunt van rendement voor de klant heiligt
daarbij de middelen. Maar ook rendement voor Scania als onderneming. Dat
betekent continuïteit en resulteert in produkten die als het beste en het meest
economische in de transportwereld worden beschouwd. Het stijgende markt
aandeel van Scania in Europa en daarbuiten is daarvan het tastbare bewijs.
Kortom, een investering in de nieuwe Scania 4-serie, de vrachtauto voor
de 21 ste eeuw, betekent investeren in uw toekomst. ^lïïlER J5
Beers Bedrijfsauto b.v. Verkoop- en Service organisatie voor Scania in Nederland. Donau 34, 2267 DC Leidschendam, tel. 070 - 4I8 2 4 J8.
Voor inlichtingen en service.
Mr. F.J. Haarmanweg 56, Terneuzen, tel. 0115-618888
Van onze verslaggever
jyliddelburg/Aardenburg - De bou
van het nieuwe woonzorgcentrui
Coensdike in Aardenburg begint 0
15 februari. De start is voor h(
bestuur reden aan Gedeputeert
Staten te vragen de toegezegde eei
I malige bijdrage van 1.220.000 guldt
Vari onze verslaggever
Terneuzen - De Zeeuwse
CDA-senator Huib Evers-
dijk maakt zich in toene
mende mate zorgen over de
bestrijding van de muskus
rat. Die zorg is vooral het
gevolg van nieuwe vangst-
regels, die de Europese
Unie op dit moment voor
bereidt. Deze regels zouden
de vangst bemoeilijken.
De muskusrat richt aan de
Zeeuwse waterkeringen grote
schade aan. Meer dan anderhalf
miljoen gulden per jaar wordt in
deze provincie aan de bestrijding
besteed, meer dan tien bestrijders
zijn dagelijks in de weer om de rat
te vangen. Zij vangen er jaarlijks
vele duizenden, maar desondanks
lijkt de opmars van de muskusrat
- een vrouwtje kan jaarlijks zo'n
twintig jongen voortbrengen -
nauwelijks te stuiten, met name
geldt dit voor West-Zeeuws-
Vlaanderen.
Het landbouwblad 'Oogst' publi
ceerde twee weken geleden onder
de kop 'Vangsregels Europese
Unie kunnen Nederland alsnog
natte voeten bezorgen' een artikel
over de nieuwe vangstregels. Die
zouden onder meer (gazen) fuiken
en pootklemmen verbieden. Voor
de klemmen geldt overigens al een
verbod. Eversdijk, naast lid van
de Eerste Kamer ook tijdelijk
dijkgraaf van het waterschap
Zeeuwse Eilanden, heeft inmid
dels aan de bel getrokken bij de
minister van verkeer en waters
taat en haar collega van land
bouw, natuurbehoud en visserij.
Middels een aantal wagen wil de
senator op korte termijn duide
lijkheid. Want als de Europese
Unie inderdaad vangstbeperken
de maatregelen gaat doorvoeren,
dan wil Eversdijk dat de bewinds
lieden snel maatregelen nemen om
een adequate bestrijding van de
muskusrat te garanderen.
Eversdijk wijst tenslotte ook op
forse toename van de beverrat.
Deze soort is groter dan de mus
kusrat en is eertijds geïmporteerd
vanuit Zuid-Amerika voor de pro-
duktie van pelzen. In de loop der
jaren is een aantal beverratten
ontsnapt en inmiddels zijn er
vooral in Biesbosch omvangrijke
populaties ontstaan. Eversdijk
vreest dat de beverrat zonder
afdoende bestrijding zal uitgroei
en tot een 'even groot gevaar als
thans de muskusrat al is'.
Van onze verslaggever
Terneuzen - De gemeente Ter
neuzen voert deze en volgende
maand op een aantal plaatsen
groenonderhoud uit. Er ver
dwijnen in Terneuzen en Hoek
in totaal veertig bomen.
Aan de Molendijk in Hoek maken
achttien populieren plaats voor
knotwilgen. Het gaat daar om de
uitvoering van de derde fase van
net groenrenovatieplan. Er komen
knotwilgen terug voor populieren
omdat eerstgenoemde boomsoort
beter past in het totale beeld van
de omgeving.
Aan de Prof. Zeemanstraat in Ter
neuzen kapt de gemeentelijke
Plantsoenendienst alles bij elkaar
23 wilgen. Het gaat om bomen die
erg fors zijn uitgegroeid en nogal
wat overlast veroorzaken voor
omwonenden. Door het kappen
van die bomen komt aan die over
last een einde en kunnen de jonge
re bomen die enige tijd geleden
geplant zijn beter groeien omdat
ze meer ruimte krijgen.
terneuzen - Leerlingen van de ojj
paal in Terneuzen hebben de afgei
bengebracht voor de wederopboti
s«it Maarten.
Vorig jaar oktobej. vernielde een
orkaan het merendeel van de hui-
zen en gebouwen op dit eiland. Al
nel na de ramp kwam in Neder-
and een actie op gang. In de loop
an december haakten op initia
al van D. Michielsen, Y. Tim-
ermans en B. Dekker de leer-
achten, de ouderraad en de
medezeggenschapsraad van De
aerpaal op deze actie in.
at gebeurde op verschillende
anieren. De kleutergroepen bij-
orbeeld verkochten tijdens de