HAKOB.V. (8>HYunDn. TATA TELCO reken op: KANT., HAKO B.V. Investeren in de toekomst Regeli B.V. AUTO SERVICE TERNEUZEN GARAGE STARC0 Bouw woonz Zesde generatie Civic is een verbluffend fijne wagen De Hyundai H100 Dubbele Cabine Esprit. Ideaal voor gezinnen. AUTOMOBIELBEDRIJF Aziëweg 4 - Hulst - Tel. 0114-316000 HET NIEUWE WERELDMERK GARAGE Zeeuwse CDA-j De Meerpaal bijeen voor S de stem VTEC-E-motor is zuinig maar kan ook bloedsnel zijn TATA Te/co TATATELCO. DAT IS ELKE KILOMETER VERDIENEN! Volop ruimte voor rendement VOLVO Onderhoud en reparatie van alle getrokken materiaal. EN ACHTER ZO'N MODERNE DAF ZETTEN WIJ HONDERD PROCENT SERVICE AUTOMOBIELBEDRIJF Aziëweg 4 - Hulst - Tel. 01140-16000 Terneuzen kapt aantal oude bomen DE STEM DONDERDAG 1 FEBRUARI 1996 Honda's nieuwe Civic heeft het 'oude' model na een productiepe riode van vier jaar afgelost. Het vorige type kwam in 1991 op de markt en kon indertijd op aardig wat kritiek rekenen vanwege de apart geconstrueerde achterklep(pen). Toch zie je dit model best veel rijden en gezien de kwaliteiten van de auto is dit ook terecht. Bovendien heeft Honda zich de laatste jaren sterk gemaakt voor motoren die be kend staan om hun superieure techniek (VTEC) en anderzijds door motoren die zich onder scheiden door een haast gierig brandstofverbruik. Ook in de nieuwe Civiclijn wordt met de VTEC-E-motor een dergelijk type aangeboden. Autopost con cludeerde na honderden kilome ters testrijden dat daar nog best een veelvoud bij had mogen ko men. Gewoon voor het plezier. Bovendien bleek de VTEC- E-motor met een inhoud van an derhalve liter inderdaad heel zui nig. Ten opzichte van het vorige mo del heeft de Civic aardig wat ge wonnen. Ruimte in ieder geval, maar ook zeker een bepaalde mate van comfort. Gebleven is het aparte uiterlijk, al zijn de on derlinge verschillen evident. Al met al is de nieuwe Civic ook aan de buitenkant zo'n dikke tien centimeter gegroeid tot een lengte van bijna 4 meter twintig. Maar wie de Civic beziet ziet die lengte er absoluut niet aan af. Concurrenten Opel en Volkswa gen hebben met hun populaire middenklassers Astra en Golf toch kleinere auto's in de markt terwijl die zeker op het eerste ge zicht groter lijken. Een opvallend stylingelement aan de nieuwe Ci vic is de toepassing van de (haast) enorme koplampen. Terwijl de hele auto-industrie zich druk maakt om verkleining van de lichtunits draait Honda de zaken juist om en weet daarmee een heel aardig resultaat te behalen. De auto 'kijkt' er als het ware brutaal de wereld mee in. Boven dien weten ze wanneer dat nodig Honda Civic van de zesde generatie is een prettige lichtopbrengst te bewerkstelligen, maar dat terzij de. Vijfbak Doet Honda met de Civic niet mee aan de kleine-lampen-mode, op een ander gebied heeft deze fabrikant zich wel geconformeerd aan de huidige trend. In het inte rieur vind je weinig haakse hoe ken, het is rond wat de klok slaat. Veel verrassing zit er niet in het interieur, maar de zaak is degelijk en netjes afgewerkt. Achter het vestelbare stuur vind je snel en gemakkelijk een prettige zitposi- tie, ook al omdat de stoelen zich als lekkere kuipjes om je billetjes spannen. Wat dat betreft voel je jezelf meteen thuis in een Civic. Een misser(tje) is het ontbreken van standaard airbags. Hendels zitten prima binnen handbereik en de bediening daar van is licht en doeltreffend. Dat geldt al wel helemaal voor de be diening van de vijfversnellingsbak die op het testmodel was gemon teerd. Die bak mag wat mij be treft als een lichtend voorbeeld dienen voor de hele auto industrie want het was lang gele den dat ik een bak trof waarin het zó fijn roeren was. Honda heeft echter voor het nieuwe model ook een automaat op het programma genomen. Normaliter ben ik daar tamelijk dol op, maar deze hand- bak is zó fijn dat zelfs ik over die aanschaf zou twijfelen. Onge kend, maar een levensgroot com pliment voor de Japanse inge nieurs. Ruimte De binnenruimte is traditioneel niet het sterkste punt van een Ci vic. De afgelopen vijf generaties Civic ontwikkelde de auto zich van een klein stadswagentje tot een volwaardige en zelfs redelijk forse middenklasser. Toch lijkt het interieur (nog steeds) wat krapper te zijn dan dat van de naaste Europese concurrenten. Maar schijn kan bedriegen. De bagageruimte nam met de komst van het nieuwe model wel fors toe en werd bovendien ge makkelijker bereikbaar omdat de achterklep nu een geheel is en je jezelf niet in de weg staat door het uitgeklapte onderste deel van de klep zoals dat bij het vorige type het geval was. Motorisering De Civicreeks heeft van meet af aan een aantal bijzondere moto ren in het programma. De zwakst gemotoriseerde Civic heeft nog altijd een blok met een inhoud van 1.4 liter onder de klep, terwijl deze VTEC-E-machine een in houd van anderhalve liter heeft. VTEC is bijzonder (ik schreef het wel vaker) door het unieke sys teem van kleplift- en timing waar door in elke situatie een perfect aan de wensen van de berijder aansluitend motorkarakteristiek ontstaat. Ultra zuinig of snel, beide variaties zijn mogelijk, he laas minder in combinatie met el kaar. Dat probleem heeft ook Honda nog niet helemaal onder de knie al zal het daar ongetwij feld aan werken. Wie in de stem ming is voor zuinig rijden ziet zich om de haverklap beloond met het oplichten van een groen lampje met „econo" in het instrumenten- pannel. Boven een snelheid van net 120 km/h dooft het echter de finitief om pas weer aan te gaan als de snelheid weer beneden die grens zakt. In de praktijk blijkt het met deze Civic (of het moet exemplarisch geweest zijn) niet gemakkelijk om (bijvoorbeeld op de autosnelweg) exact dezelfde snelheid aan te houden. De auto heeft bij een snelheid tussen hon derd en honderdtwintig de nei ging zelf een pietsje sneller te gaan, dan wel wat snelheid te ver liezen. De waarden zijn niet eens op de meter merkbaar, maar het wordt gevoeld als je erop let. Een dergelijke „onbalans" had ik nooit eerder bij een auto gevoeld. Er valt overigens best mee te le ven, maar de eerste keren denk je toch: hé..." Waarden Gedurende dé testperiode heb ik geprobeerd de auto niet te zeer te belasten om te bekijken welke waarden in het dagelijks gebruik gemakkelijk haalbaar moeten zijn. Daarbij kwam ik tot de con clusie dat een verbruikscijfer van dik 1:16 tot de reële mogelijkhe den behoort. Een keurig cijfer dunkt me, de grootte van de wa gen en de motorisering in aan merking genomen. Toch wil de auto, voor wie die prestaties wenst, er ook als een speer vandoor. In een dikke tien seconden zit je op de honderd ki lometer per uur terwijl de top snelheid tegen de honderdnegen tig aanloopt. Geen cijfers der halve om neerbuigend over te doen, maar dat zijn we wel van Honda gewend. In de dagelijkse praktijk ontpopt de nieuwe Civic zich als een ont stellend lekkere auto die zich echt om de bestuurder lijkt heen te wurmen. Hierin voel je jezelf met een op je gemak. Ook het rijgedrag krijgt een hoog cijfer. Mooi strak en toch licht be diend. Heel lekker. Maar dat ei genlijk wel voor deze hele Civic. Dan neem je een puntje als het moeilijk op snelheid blijven graag voor lief. 11'JllliViTI VEELZIJDIGHEID DUURZAAMHEID BETROUWBAARHEID BETAALBARE LUXl Nieuw in Nederland Tata Telco, bedrijfswagens met een sportieve uitstraling. Reken op een royale zit- en bergruimte, comfortabele stoelen, een uitste kende wegligging, zuinigheid, een lange levensduur en een onovertroffen prijs/prestatieverhouding. Maak nu kennis met de Tato Telco Sport en de Tata Telco Line en laat U verrassen! Op Tata Telco kunt U rekenen! Hoek Mr. F.J. Haarmanweg - Polenweg Terneuzen - Tel. 0115-630220 Ruimte geeft rendement. Volvo weet dat als geen ander en werkt daarom continu aan de verbetering van haar voertuigen. De nieuwe Globetrotter XL met extra grote cabine, comfort en efficiency is daar een voorbeeld van. Zo is het dak verhoogd, de cabinevloer aangepast en is er een zee van opbergruimte bijgekomen. Mensen pres teren beter naarmate ze meer comfort en ruimte krijgen. BEDRIJFSWAGENS Heikant 0114-313578 Prachtige trucks om te zien. Fantastische trucks om in te rijden IX- moderne series van DAF. Ontworpen voor optimaal .haulïeurseomlbrt. Omw ikkeld voor een maximaal vervoers rendement. Krachtige, zuinige DAF ATi-motor met intelligente pk's Bijzonder breed inzetbaar DAF serie. Treingewichten ran 29-40 ton. Motorvermogens van 180 kW/2-n pk tot >22 kVC/302 pk DAF 85 serie. Treingewichten van 44-50 ton. Motorvermogen 2-»2 kW/329 pk of 268 kW/364 pk. En achter zo'n moderne DAF zetten wij honderd procent service Vak bekwaam, klantgericht en kostenbewust. Met korte stilstand tijd voor reparatie en onderhoud. Eange openingstijden. Permanent beschikbare onderdelen. Dag en nacht hulp bij pech onderweg, nationaal en internationaal DAF en uw DAF dealer professionals voor professionals .t-r-Rih Investeren m bedrijfsmiddelen moet uiteindelijk SCANIA renderen. Scania is zich daar als geen ander van bewust. Het consequent streven naar innoverende transportoplossingen uitsluitend en alleen vanuit het oogpunt van rendement voor de klant heiligt daarbij de middelen. Maar ook rendement voor Scania als onderneming. Dat betekent continuïteit en resulteert in produkten die als het beste en het meest economische in de transportwereld worden beschouwd. Het stijgende markt aandeel van Scania in Europa en daarbuiten is daarvan het tastbare bewijs. Kortom, een investering in de nieuwe Scania 4-serie, de vrachtauto voor de 21 ste eeuw, betekent investeren in uw toekomst. ^lïïlER J5 Beers Bedrijfsauto b.v. Verkoop- en Service organisatie voor Scania in Nederland. Donau 34, 2267 DC Leidschendam, tel. 070 - 4I8 2 4 J8. Voor inlichtingen en service. Mr. F.J. Haarmanweg 56, Terneuzen, tel. 0115-618888 Van onze verslaggever jyliddelburg/Aardenburg - De bou van het nieuwe woonzorgcentrui Coensdike in Aardenburg begint 0 15 februari. De start is voor h( bestuur reden aan Gedeputeert Staten te vragen de toegezegde eei I malige bijdrage van 1.220.000 guldt Vari onze verslaggever Terneuzen - De Zeeuwse CDA-senator Huib Evers- dijk maakt zich in toene mende mate zorgen over de bestrijding van de muskus rat. Die zorg is vooral het gevolg van nieuwe vangst- regels, die de Europese Unie op dit moment voor bereidt. Deze regels zouden de vangst bemoeilijken. De muskusrat richt aan de Zeeuwse waterkeringen grote schade aan. Meer dan anderhalf miljoen gulden per jaar wordt in deze provincie aan de bestrijding besteed, meer dan tien bestrijders zijn dagelijks in de weer om de rat te vangen. Zij vangen er jaarlijks vele duizenden, maar desondanks lijkt de opmars van de muskusrat - een vrouwtje kan jaarlijks zo'n twintig jongen voortbrengen - nauwelijks te stuiten, met name geldt dit voor West-Zeeuws- Vlaanderen. Het landbouwblad 'Oogst' publi ceerde twee weken geleden onder de kop 'Vangsregels Europese Unie kunnen Nederland alsnog natte voeten bezorgen' een artikel over de nieuwe vangstregels. Die zouden onder meer (gazen) fuiken en pootklemmen verbieden. Voor de klemmen geldt overigens al een verbod. Eversdijk, naast lid van de Eerste Kamer ook tijdelijk dijkgraaf van het waterschap Zeeuwse Eilanden, heeft inmid dels aan de bel getrokken bij de minister van verkeer en waters taat en haar collega van land bouw, natuurbehoud en visserij. Middels een aantal wagen wil de senator op korte termijn duide lijkheid. Want als de Europese Unie inderdaad vangstbeperken de maatregelen gaat doorvoeren, dan wil Eversdijk dat de bewinds lieden snel maatregelen nemen om een adequate bestrijding van de muskusrat te garanderen. Eversdijk wijst tenslotte ook op forse toename van de beverrat. Deze soort is groter dan de mus kusrat en is eertijds geïmporteerd vanuit Zuid-Amerika voor de pro- duktie van pelzen. In de loop der jaren is een aantal beverratten ontsnapt en inmiddels zijn er vooral in Biesbosch omvangrijke populaties ontstaan. Eversdijk vreest dat de beverrat zonder afdoende bestrijding zal uitgroei en tot een 'even groot gevaar als thans de muskusrat al is'. Van onze verslaggever Terneuzen - De gemeente Ter neuzen voert deze en volgende maand op een aantal plaatsen groenonderhoud uit. Er ver dwijnen in Terneuzen en Hoek in totaal veertig bomen. Aan de Molendijk in Hoek maken achttien populieren plaats voor knotwilgen. Het gaat daar om de uitvoering van de derde fase van net groenrenovatieplan. Er komen knotwilgen terug voor populieren omdat eerstgenoemde boomsoort beter past in het totale beeld van de omgeving. Aan de Prof. Zeemanstraat in Ter neuzen kapt de gemeentelijke Plantsoenendienst alles bij elkaar 23 wilgen. Het gaat om bomen die erg fors zijn uitgegroeid en nogal wat overlast veroorzaken voor omwonenden. Door het kappen van die bomen komt aan die over last een einde en kunnen de jonge re bomen die enige tijd geleden geplant zijn beter groeien omdat ze meer ruimte krijgen. terneuzen - Leerlingen van de ojj paal in Terneuzen hebben de afgei bengebracht voor de wederopboti s«it Maarten. Vorig jaar oktobej. vernielde een orkaan het merendeel van de hui- zen en gebouwen op dit eiland. Al nel na de ramp kwam in Neder- and een actie op gang. In de loop an december haakten op initia al van D. Michielsen, Y. Tim- ermans en B. Dekker de leer- achten, de ouderraad en de medezeggenschapsraad van De aerpaal op deze actie in. at gebeurde op verschillende anieren. De kleutergroepen bij- orbeeld verkochten tijdens de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20