Geestelijk leven Bisdom Breda 40 jaar geleden fors uitgebreid Paus treft bij tweede bezoek een veranderd Midden-Amerika aan m ét M de stem 11.995,- SCHAATS ka 'Aardbeving vernietigde Sodom en Gomorra' otterdam lissingen lissingen 'v Antwerpen <B> HYUnDBI v Voordeel bij Brengt de gezondheid ernstige schade toe, k.b. 4.10.1994, Stb. 720. otterdam y J®""»* Breda Den Bosch O Breda Terneuzen Antwerpen B'eda. Generaal Maczekstraac 6-14, tel. VRIJDAG 1 FEBRUARI 1996 A9 Tijdelijk is de complete Excel Liftback extr scherp geprijsd. Zolang de voorraad strekt kost een Hyundai Excel Liftback geen 24.995,- maar DONDERDAG 1 februari stolwijk: Twee aan de stok, korte- oaan, leden en niet-leden. 19.00 u. 0182-362818. toertochten Poldertocht De Hoef: 35 en 70 km. 10-14 uur. De Hoef (HSV-kantine), Mijdrecht-Kerkvaartbrug. Wcstvedöse Poldertocht: 20, 35 en 70 ï®- J0"15 uur- Jachthaven Woerden, Verlat Cn in Woerdense Plassentocht Kortenhoef: 10, 25, 40 10-15 uur. Ijsbaan Kattenbrug, Kraaienest. Kortenhoefd door natuurgebied 't Hol. r'assentocht Ter Aar: 10, 20, 40, 60 rï1 Km. 10-14 uur. IJsclubgebouw "ostkanaalweg en v.v. Altior in Lan ghaar: 0172-602247/603114. fri!! 1,kse Lansingtocht: 25, 50, 75, 100 km. 10-15 uur. Stolwijk en Bey- gse. 0182-341302. Westland Toertocht: 15, 30, 45, 60 10-14 uur. De Ark in De Lier, molen Schipluiden, Wapen van ^asland, KV Natsec in Wateringen, 7.VV Honslersdijk. 010-5925295. 'en- en Merentocht: 15, 20, 30, 40, Door Edith Lederer (ap) Londen - Iedereen die de bijbel kent weet dat Sodom en Gomorra door vuur en zwavel werden vernietigd vanwege de zondige levenswijze van hun bewoners. Maar nu bewe ren twee Britse geologen, dat het een aardbeving is geweest en dat de vrouw van Lot niet echt in een zoutpilaar is ver anderd. Graham Harris en Anthony Beardow, die bij de Dode Zee hebben gewerkt en thans in Canada wonen, zeggen dat hun geologisch onderzoek het bestaan van de twee steden bevestigt, maar niet de wijze waarop deze volgens de bijbel aan hun eind zijn gekomen. Al meer dan honderd jaar zoe ken archeologen in het Dode- Zeegebied naar de plek waar de twee steden kunnen hebben gestaan. Volgens beide geolo gen moet de legendarische Sid- dim-vallei waar de steden zich bevonden ten noordoosten van het schiereiland El Lisan heb ben gelegen. El Lisan steekt uit in de Rode Zee en verdeelt deze ter plekke in twee bassins. Harris en Beardow schrijven in het Quarterly Journal of Engi neering Geology dat de vallei volgens hen verloren is gegaan na een aardbeving, waarbij de rotsgrond waarop Sodom en Gomorra waren gebouwd is gesmolten en de bebouwing weggezakt en onder het water van het noordelijke bassin ver dwenen. Harris zegt dat smel ting de enige manier is waarop hele steden spoorloos kunnen verdwijnen. In 372 voor Chris tus ging op die manier de Griekse stad Helice verloren. In China zakten in 1921 door smelting duizenden kilometers aarde weg en in de jaren vijftig smolt een deel van Valdez in Alaska. Verdronken land zoals dat bij het schiereiland El Lisan staat erom bekend dat het bij een aardbeving kan smelten, zegt Harris. Het gebied is nog altijd seismisch actief en zou een zware aardbe ving kunnen genereren. De Britse geologen denken dat Sodom en Gomorra in de zuid oosthoek van het Noordelijke Bassin hebben gelegen, omdat daar zowel zout als bitumen (asfalt), die bij Sodom en Gomorra werden gedolven, voorkomen. Volgens de door Harris en Beardow ontwikkelde theorie is het bitumen, waarvan nu nog resten in de grond zitten, bij de aardbeving ontbrand, wat tot de vernietiging van de steden zou hebben bijgedragen. Ook zou de aardbeving een vloed golf vanuit de Dode Zee heb ben veroorzaakt. Lot was volgens het boek Genesis de enige rechtschapen bewoner van Sodom en werd daarom tijdig gewaarschuwd voor de op handen zijnde ver nietiging. Toen hij met zijn gezin vluchtte schond zijn vrouw een goddelijk verbod om achterom te kijken en werd prompt in een zoutpilaar ver anderd. Volgens de geologen is het zo gegaan: Alvorens zich in de Dode Zee terug te trekken liet de vloedgolf op het nieuw gevormde strand een wai van zout achter. Lots vrouw is waarschijnlijk door de golf meegesleurd en toen Lot vanaf zijn hoger gelegen vluchtplaats omlaag keek zag hij alleen nog de zoutpilaar. Een persoonlijke tragedie kan zo tot legende zijn verheven, zeggen zij. Harris en Beardow hopen dat hun theorie ertoe zal bijdragen dat serieus onderzoek op gang komt in het door hen aangewe zen gebied - voor de kust van de zuidoosthoek van het Noor delijk Bassin aan de Jordaanse kant van de Dode Zee. „Pas als de plek is geïdentifi ceerd en er spullen zijn opge graven die met de oude steden in verband kunnen worden gebracht, zullen de speculaties ophouden," zegt Harris. Leeuwarden (anp) - Niet alleen de vereniging de Frie- sche Elfsteden werkt momen teel koortachtig aan de voor bereiding van de 'Tocht der Tochten'. In heel Friesland wordt alles op alles gezet om in geval van een Elfsteden tocht goed beslagen ten ijs te komen. Zo legt de politie momenteel de laatste hand aan haar draaiboek. Vrijdag is het ingevulde schema klaar. Duidelijk is al wel dat in totaal ongeveer 1100 agenten, Door Jan Bouwmans Breda - „Als je in Den Bosch geboren bent, ga je niet naar Breda. Dat was de mentaliteit in die tijd. Voor de 'echte' Bra banders hield de wereld toen op bij Waalwijk en Tilburg." Pastoor.W. van Gooi van Raams- donksveer schiet bij de herinne ring in de lach. Als geboren Til- burger had hij er in 1956 niet zoveel moeite mee om als priester van het bisdom 's-Hertogenbosch overgeheveld te worden naar het bisdom Breda. Die overgang was niet wat je vrij willig noemt. In het midden van de jaren vijftig was aan de top van de Nederlandse kerkprovin cie na veel gepraat en overleg met Rome besloten om de indeling in bisdommen te wijzigen.Er kwa men twee nieuwe bisdommen bij: Rotterdam en Groningen. Het gebied van het bisdom Breda zou worden uitgebreid met de Zeeuwse eilanden en de noord rand. van West-Brabant, dat toen tot het bisdom Den Bosch behoorde. Zeeuws-Vlaanderen viel al onder het bisdom Breda. Mpt ingang van 1 februari 1956 trad de uitbreiding van het Bre dase bisdom met de Zeeuwse eilanden in werking. De Bies- bosch en het Land van Heusden en Altena volgde pas een goed half jaar later. Die vertraging had een curieuze reden. Men was de Biesbosch en het Land van Heusden en Altena gewoon ver geten. Toen men zich dat na een half jaartje realiseerde, benaderde de pauselijke nuntius volgens de heer F. Oudejans, oud-perschef van het bisdom Breda, de toen malige Bossche bisschop mgr. Mutsaerts met de mededeling dat Rome besloten had om de Bies bosch en het Land van Heusden en Altena bij het bisdom Breda te voegen. Of mgr. Mutsaerts daar bezwaar tegen had, was de vraag. Waarop Mutsaerts gevraagd moet heb ben: „Zitten daar mensen van ons?" Waarop de nuntius geant woord moet hebben: „Nee," Waarop Mutsaerts het meteen best vond. Maar naast de paters Franciskanen waren er in dat gebied wel degelijk ook een aan tal priesters van het Bossche bis dom werkzaam. Ongeveer elf, weet Van Gooi zich te herinne ren. Die kregen op zekere dag; zoals dat in die jaren simpelweg ging, een brief in de bus met de boodschap dat zij met hun parochie met onmiddelijke ingang waren overgeheveld van het bisdom Den Bosch naar het bisdom Breda. Hoe reageerden de betrokken priesters van het Bossche dio- .cees? Van Gooi: „We waren er heel ongelukkig mee. We hadden emo tioneel een sterke band met het Bossche bisdom. Ik zat toen in Raamsdonk. We hebben van het bisdom Den Bosch nog wel een fijn afscheid gekregen. Het wel kom van het bisdom Breda beperkte zich tot een briefje, dat we voortaan dus tot Breda hoor den." Emeritus-pastor B. Kortman, die nu in het Ginneken van zijn betrekkelijke rust geniet, zat met twee andere collega-priesters van het bisdom Haarlem in Zierikzee, toen bekend werd dat .heel de provincie Zeeland van Haarlem zou worden overgeheveld naar het bisdom Breda. „Het zal 1 november 1955 zijn geweest, dat dit bekend werd gemaakt. Er waren toen zo'n twintig priesters op de Zeeuwse eilanden werkzaam. Een aantal van ons voelden zich erdoor over vallen. Die keken meteen uit of ze niet naar Holland terug konden. „Vergeet niet," aldus Kortman, „de Zeeuwse parochies waren allemaal klein; een startplaats dus voor beginnende priesters die nu hun promotiekansen geslon ken waanden. Mgr. Huibers, toen bisschop van Haarlem, zei dat iemand alleen weg kon, als een ander vanuit Holland naar Zee land toe wilde. Toen zijn er een aantal Zeeuwen die elders in het Haarlemse bisdom werkten, teruggekeerd op hun geboorte grond." De toenmalige bisschop van Bre da, Mgr. Baeten, heeft, herinnert Kortman zich, zijn uiterste best gedaan om het de Haarlemse nieuwkomers naar hun zin te maken. Baeten had volgens oud perschef Oudejans ingeschat dat de 'Haarlemmers' veel meer moeite zouden hebben met hun overheveling naar Breda dan de 'Bosschenaren' die immers ook Brabanders waren. Het lag andersom. Er zijn naar verhou ding veel meer 'Bosschenaren' niet meegegaan naar het Bredase bisdom dan 'Haarlemmers'. Van de elf 'Bosschenaren' zijn er vijf gebleven, zegt Van Gooi, en van de twintig 'Haarlemmers' toch zeker meer dan vijftien, aldus Kortman. Hij kan het verschil wel verklaren. „De Bossche cle rus was een veel hechtere club dan die van Breda en Haarlem. Onder de Bossche clerus heerste een echte clubgeest, zij kende jaargenoten-reünies en jaarclubs. Door Paul de Schipper Breda - De maanschijf lag oj en het vroor bij alle winden, gestreng ging de winter ove Min twintig graden vroor vroege uren van donderdag I 1942 toen om zes uur de de gebouw De Harmonie in Lei werden opengerukt en schaatsenrijders het duiste keiden. Antoine Cantineau probeerde werken uit de meute en rend Zwette. De haren van het kon zijn broek, schuurden langs zijd zijn rug hing een zakje brood. staken twee pantoffels. Zo bego dase Brabander aan een moordt! de Elfstedentocht, een tocht doden zou eisen. „Bij Sneek lagen er drie vingersl afgesneden. Een man, half buitt lag ernaast. Hij was gevallen waren over hem heen gevlogen. 1 na twaalf kilometer koers." Moeiteloos haalt hij zijn herinne] 'het vet. ,,'t Is donderdag Elfstedentocht! is in Leeuwarden. Hier heb je 2' Zie maar dat je d'r komt." Die 1 kreeg Antoine Cantineau op ma zijn baas de elektronica-handel| felbusch uit Breda. Antoine we: vertegenwoordiger. Hij was in een verdienstelijk schaatsenrijd fluitend koppelkoersen in Chai dert en bij zijn vereniging IJsv' Breda. Maar dat waren 'rondf toren' op houten Noren, veer met een eindspurt, bij elkaa twintig kilometer. Een Elfste tweehonderd kilometer, was vocj zoiets als de hele Tour de Fra dag. Hij startte in de wedstrijd, met 1 tienhonderd concurrenten. Op houten bankjes aan de Zwette ze bij het licht van een peertje hl sen dicht en jakkerden weg in d| nacht. „De eerste kilometers ging hi maar als je dan in het donker 1 ongeluk rijdt, schrik je wel even.fl als het zo moet.." In IJst moest hij van het ijs, kli nekbrekende hard bevroren met een nauwelijks bescherm^ stro erover heen. Kleumende, voetstampende c| stempelden hem in Sloten, na vijftig kilometer, af als zeventi zijn eigen verbazing draaide hij kop van de wedstrijd. Op het Slotermeer ging het mis. „Ik raakte in gezelschap van c De eerste viel over een vaa sneeuwkorst, wij erachter gingei maal op ons bek. Ik deed een wi de veters van m'n schaats vast t Het koelde zo verschrikkelijk i andere schaats heb laten zitte zen.' Ik was weer alleen, zocht sloot, de afslag naar Staveren. 1 vinden. Ik zocht langs de wal alles pikkedonker. Ik was de we er was niemand. Ik keek omh was Grote Beer. Zo kwam ik bil ster en zodoende wist ik waar 1 was. Dat kostte me zeker een ha Nog steeds door het duister sc met beurtelings een hand voor hi dan weer een hand voor het ai bevriezing van het oogvocht t men. Het konijnenvel in zijn brr pakpapier tussen trui en waller deden wat ze moesten doen: de kou van zijn lijf houden. „Je bent ongeveer driehondersti Dat kende ze in Breda en Haar lem niet." „Ook in Zeeland vormden we niet zo'n hechte club. In Zierkzee zat je echt van God en iedereen ver laten. Schouwen-Duiveland was nog een eiland. Haarlem was voor ons echt ver weg." „Bisschop Baeten was een heel sympathieke en aimabele man. Hij heeft altijd iets van een pas toor gehouden. Hij deed zijn uiterste best dat wij als Haarlem mers ons in zijn bisdom thuis zouden voelen. En hij is daarin geslaagd," meent Kortman. Bisschop Baeten speelde het ook handig in die zin, dat hij op de vrijgekomen post van deken van Middelburg de 'Haarlemmer' Holtkamp benoemde, die nog leraar was geweest op het Haar lemse klein-seminarie. Die benoeming heeft, ook door per soon Holtkamp, heel goed gewerkt, zegt Kortman. Ook uit de kring van de 'Bossche naren' werd er een tot deken benoemd en in het kapittel gehaald. Al met al heeft de herin deling wat Breda aangaat amper een probleem gegeven en zijn zowel de 'Haarlemmers' als de 'Bosschenaren' snel en soepel thuis geraakt in het Bredase dio cees. Al bleef de 'Bosschenaar' die niet lang na zijn overgang werd benoemd tot pastoor van de Sacramentskerk in Breda, zijn herkomst duidelijk demonstreren door stug na elke mis te doen wat in het bisdom Den Bosch de vaste gewoonte was: Maria aanroepen met de bede 'Onze Lieve Vrouwe van Den Bosch: bid voor ons!' (ADVERTENTIE) W ,w,„ -xyjp. %s_GeertruideiSerg O n. Den Bosch qQ. N 96 De Stem LvB o Geertruidenberg Q 96 De Stem LvB Vaticaanstad (kna/eni) - Toen paus Johannes Paulus II in 1983 voor de eerste maal Mid den-Amerika bezocht, was het gebied een slagveld van de grootmachten. Rechtse doods eskaders en linkse guerrilla strijders zaaiden dood en ver derf. De Rooms-Katholieke Kerk was er verdeeld tussen marxistische priesters en gezagsgetrouwe bis schoppen. Bij zijn tweede bezoek, van 5 tot 12 februari, treft de 75-jarige kerkleider een gebied aan waar een breekbare vrede is ingetreden. In landen als Guatemala en El Salvador zijn de zorgen om de mensenrechten echter allerminst voorbij. Bovendien vieren net als dertien jaar geleden armoede en misdaad hoogtij. De RK-Kerk ziet door de opkomst van evangelische bewegingen haar macht afbrok kelen. „Rond deze landen hangt nog steeds de geur van oorlog," zegt de woordvoerder van het Vati- caan, Joaquin Navarro-Valls. „De paus hoopt dat hij hen kan helpen om het verleden achter zich te laten en de weg van verzoening in te slaan." Op zijn 69ste buitenlandse reis bezoekt de paus achtereenvolgens Guatemala, Nicaragua, El Sal vador en Venezuela. In Guatemala heeft de kersverse president Alvaro Arzu beloofd de 35 jaar durende burgeroorlog, waarbij ongeveer 100.000 mensen zijn gedood, snel te beëindigen. paus Johannes Paulus II Veel zal daarbij aihangen van het leger. Pas vorig jaar werd een door de strijd- iokatie van diverse vredesconferenties is het krachten gesteund paramilitair netwerk ont- ook een belangrijk bedevaartsoord, waar de bonden, dat voor grootschalige schendingen 'zwarte Christus' al 400 jaar wordt vereerd, van de mensenrechten verantwoordelijk De paus zal in de basiliek bij het kruisbeeld wordt gehouden. bidden. Ook veel rooms-katholieke leken zijn in de In Nicaragua hoopt de RK-Kerk dat de pijn- jaren tachtig wegens vermeende banden met lijke geschiedenis van het pausbezoek in 1983 de linkse guerrilla vermoord. In een poging zich niet zal herhalen. Toen werd de paus zijn imago in de ogen van de RK-Kerk op te meermalen onderbroken door spreekkoren poetsen, heeft het leger van Guatemala een uit het publiek. Voor het oog van een geërger- hypermoderne pausmobiel gebouwd. de paus hieven de toenmalige Sandinistische De paus zal tijdens zijn bezoek aan het land president Daniel Ortega en enige medestan- rondrijden in het witte voertuig, dat is voor- ders hun vuisten en riepen 'de macht aan het zien van satelliettelefoon en minibar. volk'. „Het leger probeert de boodschap over te De linkse Sandinisten moesten na de verkie- brengen dat het niet hetzelfde leger is dat ten zingen van 1990 het veld ruimen. De huidige tijde van de dictatuur aan de macht was," autoriteiten zeggen klaar te zijn voor het aldus een anonieme bron binnen de Rooms- pausbezoek, ondanks de golf van bomaansla- Katholieke Kerk. „Het leger is bezorgd over gen op rooms-katholieke kerkgebouwen die zijn imago." het land sinds mei vorig jaar teistert. De poli- De paus reist op 6 februari naar Esquipulas, tie heeft in verband daarmee inmiddels meer het drielandenpunt op de grens van Guate- dan tien Sandinisten en studentenleiders mala, El Salvador en Honduras. Behalve de gearresteerd. Sandinistenleider Ortega, die betrokkenheid bij de aanslagen steeds heeft ont kend, beschuldigt de rege ring ervan het pausbezoek te misbruiken voor een heksenjacht onder de oppo sitie. In een brief aan de paus veroordeelt hij de aanslagen en heet hij de kerkleider van harte wel kom. „We hopen dat zijn boodschap van bemoedi ging en hoop bijdraagt aan vrede in Nicaragua," aldus Ortega. In 1983 wees de paus voor het oog van de wereld de linkse priester Ernesto Cardenal terecht wegens diens lidmaatschap van de Sandinistische regering. Daarmee veroordeelde de paus tegelijk de toen popu laire bevrijdingstheologie, die de politieke strijd voor de armen als belangrijkste taak van de kerk ziet. Volgens woordvoerder Navarro-Valls is de bevrij dingstheologie ditmaal geen thema tijdens het pausbezoek. Nu weet ieder een wat in deze tak van theologiebeoefening wel en niet mag. In de Salvadoraanse hoofd stad San Salvador zetelt sinds vorig jaar een aarts bisschop die wars is van linkse theologie. Mgr. Fer nando Saenz Lacalle, lid van de uiterst conservatie- foto anp ve organisatie Opus Dei, verzet zich tegen de ver menging van geloof en politiek. Dit in tegen stelling tot zijn voorgangers Arturo Rivera y Damas en de in 1980 vermoorde Oscar Rome ro. Mede dankzij de bemiddeling van Rivera y Damas beleeft El Salvador na een bloedige burgeroorlog inmiddels een breekbare stabi liteit. Venezuela, dat de paus voor het laatst in 1985 bezocht, is de laatste bestemming van het pausbezoek. Het land gold lange tijd als een oase van stabiliteit in de onrustige Latijnsa- merikaanse regio. In de afgelopen jaren is de sociale ongelijkheid echter toegenomen. Ook dringt de Colombiaanse drugmafia steeds meer in het land door. De RK-Kerk in Venezuela heeft zich meerma len openlijk voor sociale gerechtigheid uitge sproken. „Het is nutteloos om de kerk naar de sacristieën en de godshuizen te verbannen," aldus aartsbisschop Ignacio Velasco Garcia van Caracas. Voor zijn roep om solidariteit hoopt hij van de paus een steuntje in de rug te krijgen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 10