banen weg bij De Schelde Plan chauffeur levert 15.000 banen op v.d. Nieuwenhuyzen triomfeert na vrijspraak Grote baas Samsung wacht wellicht de cel Dasa laat na Fokker Dornier ook vallen ie; Voor Koreanen kan Fokker interessant bedrijf zijn JAN DB STEM ECONOMIE A7 ef kantoorgebouw jn parkeerruimte. emiesingel 40 Kleintje ECONOMIE KORT Urenco in Almelo mag uitbreiden Hoofdredacteur NRC gaat naar Philips Verkoop Volvo omhoog, terugval NedCar Shell moet nog 730 banen kwijt ^aarvoor ïi JARI 1996 A6 DINSDAG 30 JANUARI 1996 1 Street 26/01 29/01 ignal 48 49 rands 45 44V« el.tel 64% 65% corp 70'A 70% ine. 28 29 ompany 42'/» 42% steel 14% 14% j co 76% 77% jton sfe 80 81% icific 18% 18 »n 52% 52% ta 12 13% er 57% 57% P 70% 71% idison 33% 33% quipm. 71% 71% nt nemours 74 75 hemical 71 71% nan kodak 71% 71% n corp 79% 79% motor 29% 29% electric 75% 74 notors 51% 52% year 45% 46% lett-pack. 83% 83% lus.mach. 104 106'/ dustries 25% 25 airlines 33% 32 38% 38% onnell 86 87% :kco. 67 68 il oil 110% 110 ga financ. 31% 32% )S 40 39 al dutch 137% 138 rs roebuck 39 40% co ine. 79% 80% elers 60% 62% ed techn. 98% 99 itinghouse 19% 19% tman corp 23 22% ilworth 11% 10 vorige koers slotkoers gisteren laten bieden exclaim ex dividend gedaan /laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 37 1,30 1,00 27 10,60 10,00 57 0,70 0,70 58 7,50 8,10 43 0,30 0,80 26 1,40 1,40 00 2,30 2,00 >80 0,80 1,00 623 0,70 a 0,80 04 5,40 5,80 186 10,00 9,30 b 1317 6,70 6,20 1409 4,20 3,80 609 2,60 2,30 404 2,10 1,90 429 3,30 a 2,90 558 4,70 a 4,70 650 4,50 a 4,20 710 1,50 1,40 711 6,00 a 5,50 a 344 1,20 a 2,20 733 0,60 1,30 391 0,40 0,60 330 0,10 0,20 366 5,50 5,00 a 563 21,90 21,00 509 2,80 2,90 a 418 0,80 0,70 519 5,70 5,70 1100 1,50 1,30 346 2,80 2,50 656 5,60 6,30 370 7,00 7,70 2044 22,10 23,50 550 0,90 b 0,80 1532 6,00 5,50 2009 26,80 25,00 656 1,00 1,00 637 5,80 6,30 a 488 3,30 3,40 994 2,30 2,40 1072 1,10 1,10 1122 2,10 a 1,80 500 0,80 a 0,50 580 10,50 8,10 1174 0,60 a 0,60 898 1,00 1,10 426 2,70 2,50 329 6,50 a 6,30 448 4853,50 4940,00 gelegenheid tol uitbreiding rialen Soes en Middelburg en via onze 68 90 00 2510 00 Amsterdam (anp) - De recht bank in Amsterdam heeft joep van den Nieuwenhuyzen gisteren vrijgesproken van misbruik van voorwetenschap bij de handel in aandelen in de zogeheten RDM-affaire. pie uitspraak vormt geen verras sing, aangezien het openbaar ministerie twee weken geleden ook al vrijspraak eiste. Twee jaar gele den, toen de zaak voor het eerst werd behandeld, achtte officier van justitie mr. W. van Nierop Van den Nieuwenhuyzen nog wel schuldig. De voormalige Bege- mann-topman toonde zich 'bui tengewoon verheugd over de lang verwachte uitspraak. Deze zaak was voor mij buitengewoon schadelijk. Want in de HCS-affai- re sta ik terecht als privépersoon. Hier werd ik nadrukkelijk ver volgd als voorzitter van een beurs genoteerde onderneming'. Voor schadeclaims is het volgens de zakenman nog te vroeg. Overi gens liet hij doorschemeren in gesprek te zijn over andere vormen van genoegdoening. Hij wilde niet zeggen welke. Mogelijk krijgt hij 'fiscale tegemoetkoming'. Ook kon Van den Nieuwenhuyzen nog niet zeggen of deze 'eerste overwinning' betekent dat hij zijn functie als bestuursvoorzitter bij Begemann weer oppikt. Hij zal daarover op 9 februari een besluit nemen, na uitgebreid overleg met de raad van commissarissen. De RDM-affaire speelde in het voorjaar van 1991. Van den Nieu wenhuyzen (toen Begemann-top- man, nu officieel slechts 'advi seur'), zou in april en mei hebben gehandeld in aandelen van het bedrijvenconglomeraat, terwijl hij wist dat het bedrijf op het punt stond de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) over te nemen van de staat. De aandelen transacties maakten Begemann uiteindelijk 1,5 miljoen gulden rij ker. Van den Nieuwenhuyzen heeft altijd beweerd dat hij onschuldig is. Hij zou de aandelen alleen hebben gekocht met het oog op de te verwachten vraag naar aandelen Begemann in verband met een naderende promotietour voor Britse beleggers. Vier getuige-deskundigen, onder wie mr. J. Panjer, voorzitter van de Vereniging van Beleggingsanalis ten, hadden reeds laten weten dat er van misbruik van voorweten schap geen sprake is geweest. De wetenschap dat Begemann op het punt stond RDM in te lijven had volgens hen geen enkele invloed op de koers van het aandeel. De uit eindelijk gerealiseerde winst schreven zij toe aan het gunstige beursklimaat. De rechtbank sloot zich daarbij aan. Van den Nieu wenhuyzen staat ook terecht in de roemruchte HCS-affaire, die ook over handel met voorkennis gaat. Het hof in Amsterdam veroordeel de hem eind 1994 tot een half jaar cel en een boete van 100.000 gul den. De Hoge Raad haalde echter in mei vorig jaar een streep door dit vonnis en verwees de zaak terug naar het hof in Den Haag. Dat behandelt de affaire op 5 en 6 maart. Van den Nieuwenhuyzen is 'vol goede moed dat ook deze zaak goed afloopt'. Seoul (rtr/dpa/afp) - Het openbaar ministerie in Seoul heeft gisteren drie jaar gevangenisstraf geëist tegen het hoofd van het Samsung-concern, Lee Kun-hee. Van onze redactie economie Fiankfurt/Toulouse - Het Duitse vliegtuigbouwconcern Dasa wil na het loslaten van Fokker ook snel af van Dor- flier, dat kleine toestellen (naakt. Het concern gaat zich volledig concentreren op de activiteiten binnen het Euro- ise consortium Airbus :dustrie en wil dat dat eën toestel met honderd zitplaat sen maakt. I Dat zei Dasa-topman Manfred Bischoff gisteren in een inter view met het Duitse Handels- blatt. „Met dezelfde duidelijkheid waarmee we consequenties heb ben getrokken bij Fokker gaan we dat ook doen bij Dornier," aldus Bischoff. Dasa wil een meerderheidsbelang verkopen. Dornier maakt de turboprop vliegtuigen 228 (twintig zit plaatsen) en 328 (dertig zit plaatsen). Het bedrijf zit evenals Fokker diep in de rode cijfers. Bischoff heeft afgelopen vrijdag al een gesprek gehad met de topfunctionarissen van de part ners in Airbus (producent van grote vliegtuigen) om con- clusies te trekken uit het Fok ker-drama. Dasa heeft een belang van 37,9 procent in het consortium, net als het Franse Aerospatiale. British Aerospace neemt voor 20 procent deel en het Spaanse Casa voor 4,2 pro cent. j Airbus moet volgens Bischoff J een vliegtuig voor regionaal vér- :r met honderd zitplaatsen J maken dat technisch gezien past bij de grotere toestellen van het consortium. In Europa maken nu alleen Fokker en British j Aerospace vliegtuigen in deze AIR, de Brits-Frans-Italiaanse combinatie van bouwers Van I regio-vliegtuigen, heeft gisteren gezegd 'niet blij' te zijn met de problemen bij Fokker. De I onderneming die begin vorig I jaar van start ging, vindt dat nu I het moment rijp is voor verster- 1 king van de Europese lucht- j Vaart, zeker met het oog op de Amerikaanse concurrentie. sa - wèl 'lid' van Airbus maar I "let van AIR - is welkom bij de combinatie, zei topman Jean- ™nri Puel. AIR wordt nu gevormd door het Italiaanse Alenia, het Franse Aérospatiale fn British Aerospace. Er worden 'nestellen van 20 tot 120 stoelen [.gemaakt. j De koers van Fokker is gisteren °P de Amsterdamse beurs flink ihoog gegaan. Er vond een I onstuimige handel plaats, ken- i; jjejijk onder invloed van de I belangstelling van Samsung I 'üor Fokker en vanwege specu- Chris Ollebek (rechts): 'De wachttijden in defile zullen op korte termijn tot een minimum beperkt worden.' foto camile schelstraete OUD-BUSCHAUF FEUR Chris Ollebek uit Axel heeft een vervoers plan voor woon-werk- verkeer bedacht dat een bijdrage moet leveren aan de oplossing van de file-problemen in de grote steden. De invoe ring van zijn plan, dat tegelijkertijd de proble men in het openbaar vervoer verlicht, kost het ministerie van Ver keer en Waterstaat min stens een miljard gul den. Een investering die terug verdiend wordt in de vorm van 15.000 arbeidsplaatsen. Door Frank Deij Axel - Nee, hij ziet zichzelf zeker niet als een Don Quichotte die een gevecht tegen windmolens aangaat. Daarvoor zit-ie te lang (meer dan dertig jaar in het openbaar vervoer. Chris Ollebek uit Axel, landelijk onderhande laar en voorzitter van de sector raad streekvervoer van Ver- voersbond FNV weet waarover hij praat. Daarnaast is hij voor zitter van de ondernemingsraad Openbaar Vervoer en voorzitter van de Groepsondernemingsraad bij de Zuid-West-Nederland- groep. Hij vroeg derhalve met enig gezag afgelopen weekend minis ter Jorritsma (Verkeer en Water staat) om een haalbaarheidson derzoek naar een revolutionair vervoersplan van zijn hand dat een oplossing moet bieden voor ons fileprobleem en de achteruit gang in het openbaar vervoer. Het dichtslibben van het Neder landse weggennet (200 kilometer file per dag) is een groeiend pro bleem en kost vrachtvervoerders handenvol geld. Tegelijkertijd wordt het openbaar vervoer geconfronteerd met teruglopen de reizigers-aantallen en verlies van werkgelegenheid. „Grote groepen personeel in het open baar vervoer zijn gedemotiveerd. Er is geen toekomst meer voor het huidige personeel," zegt Ollebek. Samenwerking Uitgangspunt van Ollebeks plan, dat hij de titel WWEB-vervoer meegaf (Woon-Werk Effectief Bereikbaar), is om mensen voor woon-werkverkeer uit de auto in het openbaar vervoer te krijgen. Een voor de hand liggende oplos sing eigenlijk, maar alle pogin gen in die richting zijn tot nu toe gestrand. Zelfs de langste file krijgt de automobilist niet in de bus. Om het WWEB-vervoerssysteem te doen slagen is een vergaande samenwerking nodig van het totale openbare vervoer stads en streekbussenbussen, taxi's en trein en collectief woon-en werk- vervoer. Wie van de een op de andere bus overstapt, moet niet geconfronteerd worden met lan ge wachttijden. Werkgevers kunnen voor hun werknemers een WWEB-abon- nement kopen, waarmee de werknemers zonder oponthoud zeven dagen per week naadloos gebruik kunnen maken van alle beschikbare vormen van vervoer. Uiteraard binnen het voor hem/haar geldige traject. Met het abonnement moet reizen met verschillende vervoersmaat schappijen mogelijk zijn. Het klinkt voor werkgevers - maar ook voor afzonderlijke werknemers - interessant, omdat zij in de optie van Ollebek de helft van de kosten voor collec tief woon-werkvervoer kwijt zijn, de ander helft zou voor rekening van het Rijk moeten komen. Een ander voordeel is dat werknemers op tijd op hun werk zijn. Dat levert de werkgevers geld op en verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening, aldus Ollebek. Maar met de bijdrage van het Rijk staat of valt het hele plan. Zijn eigen werkgever, de ZWN- groep, vond het een prima plan maar weigerde de haalbaarheid ervan te onderzoeken omdat zij grote problemen voorzag in de financiering. Het sterkte Ollebek evenwel. Natuurlijk zijn er forse subsidie bedragen mee gemoeid. Ollebek schat dat de invoering van zijn geïntegreerd vervoerssysteem het Rijk al gauw een miljard gul den kost. Maar de voordelen wegen daar ruimschoots tegen op. Ollebek voorspelt een groei van 17.000 banen in het openbaar vervoer, 15.000 extra arbeidsplaatsen en 2.000 banen die behouden blij ven. Hij helpt daarmee niet alleen minister Melkert van een probleem af - die bespaart hon derden miljoenen aan uitkerin gen -, en passant bewijst hij ook de ministers Jorritsma, Wijers en De Boer een grote dienst. Ollebek: „Minister Jorritsma maakt de mobiliteit beter beheersbaar, vooral rond de gro te steden. Zij bespaart honder den miljoenen gulden aan het niet hoeven uitvoeren van extra voorzieningen in de wegen-, bruggen en tunnelbouw. Zij komt met het WWEB-vervoers- plan tegemoet aan de steeds lui der wordende vraag van de tour- en taxi-werkgevers om mee te mogen participeren in de open baar-vervoerssector. Wijers wordt geholpen met de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven en trans portondernemers. „Het zal heel snel duidelijk worden dat de wachttijden in de file op korte termijn tot een minimum beperkt zullen worden, hetgeen op ter mijn tot verlaging van de prijzen en verbetering van de concurren tiepositie zal leiden. De trans portondernemingen en het bedrijfsleven kunnen beter plan nen en zien hun omzet stijgen." Uitlaatgassen En ook minister De Boer is met het plan van Ollebek gebaat door een beperking van de uitlaatgas sen en een verminderde aantas ting van het groene hart van Nederland. Het is van belang dat zijn plan straks een goede pre sentatie krijgt. Werknemers die nen het nut van dit vervoer in te zien. „Hun voordeel moet zijn dat zij geen extra kosten meer hebben voor de auto en gemak kelijk, comfortabel, snel en betrouwbaar naar hun werk kunnen reizen. De minister dient er voor te zorgen dat het WWEB- vervoersplan niet kan worden uitgelegd als autootje pesten." tijkruimte in een karakterestte Centrum van Breda. Het p stijl gerenoveerd. 625,- per maand. g. Erasmusplein 11 56750, Fax: 076-5658671__ SPOED!!! (Tijdelijke) woon- ruimte gezocht in Ra donksveer, Ge ÏÏeerd- berg. Liefst gemeubilee Bel tijdens werkdag* i (06481-430 880. - Een plaatsen: resultaten boeken- Door Willem Reijn Amsterdam/Seoul - Het Korean Commercial Aircraft Development Consortium, waarbij Fokker - als een overname door Samsung doorgaat - wellicht aanslui- tuig zou kunnen vinden, vormt samen met Aviation industries of China de kern voor een soort Aziatische Airbus. Taiwan heeft aangekondigd aan sluiting te zoeken bij de combi natie, nadat eerder pogingen om een eigen vliegtuigindustrie van oe grond te tillen met het Ameri kaanse McDonnell Douglas en vervolgens Britsh Aerospace mislukten. Ook IPTN uit Indone- overweegt zich aan te sluiten, s een eigen toestel te duur wordt. Voor de bouw van het nieuwe toestel met 120 stoelen, dat begin volgende eeuw de lucht in moet, zoeken de Aziaten een Westerse partner, die de technologie kan léveren voor het vliegtuigpro gramma. Daarvoor staan de kan didaten in in de rij: de AIR-com- binatie van het Franse Aerospa tiale, het Italiaanse Alenia en British Aerospace naast Dasa en Fokker van Europese zijde, McDonnell Douglas en Boeing van Amerikaanse kant. De keuze van de partner is echter al enkele keren uitgesteld. En inmiddels hebben de Aziaten onderling ruzie gekregen. Zowel de Chinezen als de Koreanen claimen de eindlijn. Het eenvou dige gegeven bij de eindlijn de vliegtuigen uiteindelijk de han gar uitrollen, geeft het land van de partner die dit werk binnens leept, een bijzondere uitstraling. Dit is een pikant gegeven, omdat in de Europees-Aziatische besprekingen de vraag of elk continent een eigen eindlijn zou moeten krijgen onderwerp van heftige discussie is. De Fransen hebben de inmiddels vergane Duits-Nederlandse combinatie getracht de loef af te steken door een Europese eindlijn op te geven, waar Dasa/Fokker twee eindlijnen voorstelde. De ambities van Dasa in de civiele vliegtuigbouw lijken met het in surséance laten glijden van Fokker voorlopig getem perd. Voor de Koreanen kan Fokker wel degelijk een interes sante propositie zijn. Met het verwerven van Fokker kan Korea zijn positie in de Aziati sche samenwerking versterken. Het bedrijf koopt in één keer de technologische kennis voor een regionaal straalvliegtuig en een flink stuk van de markt. Afhan kelijk van het scenario kan dat een prikkie betekenen, vooral als via faillissement voor een sterf huisconstructie wordt gekozen. Een woordvoerder claimt dat het nieuwe toestel weliswaar veel moderner wordt dan het huidige Fokker-programma, maar in de vliegtuigindustrie twijfelt men aan werkelijk nieuwe avionics- technologie. Zowel bij Airbus als Boeing valt op te tekenen dat de vernieuwing zich vooral in een goedkopere bouw zal manifeste ren en minder in pure vlieg- capaciteiten. Korea is goed bekend met Fok ker: Korean Air is met twaalf toestellen een van de grotere klanten van de Nederlandse vliegtuigbouwer. Bovendien sloot Samsung een jaar terug met Fokker-moeder Dasa een memo- ramdum of understanding voor de studie naar de nieuwe genera tie regio-jets, bij Fokker het FAX-project geheten. Tijdens de gezamenlijke studie is Fokker-medewerkers gebleken dat de Koreanen weliswaar alge meen gesproken een goed niveau van technologische kennis heb ben, maar dat de kennis van vliegtuigbouw nog in de kinder schoenen staat. Samsung Avio nics beperkt zich nu nog tot wat toelevering aan civiele en mili taire vliegtuigprogramma's. Vergelijkingen met de auto industrie, waar Korea in korte tijd een enorme inhaalslag weet te maken, gaan niet op, zo zeggen zij. „Japan probeert al tientallen jaren een eigen vliegtuigindus trie van de grond te tillen maar is daar ondanks een inmiddels wereldwijd vermaarde techolo- gische ontwikkeling nog niet in geslaagd," zo zeggen bronnen. Van onze verslaggever Vlissingen - Het aantal banen dat de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen schrapt als gevolg van een forse reor ganisatie, is veel hoger dan aanvankelijk was aangekon digd. In november meldde De Schelde dat er 425 banen ver dwijnen bij de onderneming. Dat blijken er nu 555 te zijn. Het extra banenverlies bij De Schelde (scheepsbouw, -repara tie, toelevering industrie) wordt vooral veroorzaakt door de inkrimping van dochter Sicon, waar het aantal arbeidsplaatsen van 500 terug zal lopen naar 400. Bij de scheepsbouw zelf gaan dertig banen meer verloren dan was aangekondigd. De Raad van Bestuur heeft de werknemers (3085) daarvan inmiddels per brief op de hoogte gesteld. Volgens Schelde-woord- voerder T. van de Poel wordt het banenverlies bij Sicon zo veel mogelijk via natuurlijk verloop opgevangen. „Het personeelsbe stand wordt in een periode van twee a drie jaar afgebouwd." Sicon verricht met name monta gewerk voor fabrieken in de che mische industrie en de energie sector. Omdat het werkaanbod sterk fluctueert wil het bedrijf met een kleinere kern van vast personeel gaan werken. „Als er veel werk is, kan er extra flexibel personeel aangetrokken wor den," aldus Van de Poel. Het eind 1995 aangekondigde verlies van 425 arbeidsplaatsen bij de Schelde was een gevolg van een McKinsey-onderzoek. Dat adviseerde eveneens Sicon in te krimpen, maar daarbij werden toen geen getallen genoemd. Het verlies aan 425 arbeidsplaat sen bij de overige afdelingen van De Schelde blijkt nu te laag inge schat; er wordt nu rekening gehouden met 455. De grootste klappen bij vallen in de sector scheepsbouw, waar bijna 200 banen verdwijnen. Inmiddels is ook in de top van het concern ingegrepen. De twee hoofdige Raad van Bestuur (B. Hiddinga en T. Bouwman) werd in november aan de kant gescho ven en vervangen door een colle ge van bestuur, bestaande uit vier personen. Als bestuursvoorzitter is twee weken geleden R. van den Heuvel benoemd. Daarvoor was hij al actief als gedelegeerd com missaris bij De Schelde. Hij wordt beschuldigd van het betalen van steekpenningen aan de voormalige Zuidkoreaanse president Roh Tae-woo. Ook voor Nederland is de zaak pikant, nu gisteren bekend werd dat Samsung geïnteres seerd is in overname van Fok ker. Lee staat wegens corruptie terecht met Roh en 13 anderen, onder wie de hoofden van zeven Zuidkoreaanse concerns. De aanklagers eisten tevens vier jaar gevangenisstraf tegen de voorzitters van de raad van bestuur van de concerns Dae woo, Hanbo en Dong Ah. Enkele van de zakenlieden, onder wie Lee en Daewoo-voor- zitter Kim Woo-choong, hebben erkend dat zij Roh geld hebben gegeven, maar niet in ruil voor gunsten. Samsung, dat van alles maakt van consumentenelek tronica tot schepen, is wat betreft omzet het grootste bedrijf in Zuid-Korea. Het gerechtshof zette gisteren het corruptieproces tegen de voormalige president Roh Tae- woo voort met het verhoor van getuigen. Roh wordt ervan beschuldigd tijdens zijn ambts periode van 1988 tot 1993 van de dertig grootste Zuidkoreaan se bedrijven smeergelden ter hoogte van rond 283 miljard won (ruim 550 miljoen gulden) te hebben aangenomen. Roh bestrijdt bij het verdelen van Overheidsopdrachten aan de grote industriën steekpen ningen te hebben ontvangen. Volgens hem waren het bijdra gen voor politieke activiteit. Een geheim fonds daarvoor omvatte rond een miljard gul den, bekende Roh enkele maan den geleden. Ook de zeven aangeklaagde concern-hoofden beweerden voor het hof dat zij Roh niet hebben omgekocht. Oud-president Roh is net ais zijn in voorarrest zittende voor ganger Chun Doo Hwan ook aangeklaagd wegens het plegen van een gewapende staatsgreep door de militairen in 1979 en neerslaan van de opstand in de stad Kwangju waar de bevol king voor de democratie betoogde. Den Haag - De Raad van State heeft gisteren alle bezwaren ver worpen die waren ingediend tegen de uitbreiding van de uranium- verrijkingsfabriek Urenco in Almelo. Het bedrijf heeft door die uit spraak definitief toestemming voor het opvoeren van de produktie tot 2500 ton. Actiegroepen hadden geprotesteerd tegen de vergun ning die het ministerie van Economische Zaken aan Urenco had gegeven, omdat het bedrijf door de opwerking van uranium voor kerncentrales zou zorgen voor een langere toepassing van nucleair materiaal. Ook zou Urenco extra radioactieve straling en afval ver oorzaken. Eindhoven - Ben Knapen, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, wordt per 1 mei hoofd communicatie van Philips. De functie die Knapen bij Philips krijgt is nieuw en breder dan die van oud-pers chef Eef Brouwers, die eind vorig jaar overstapte naar de Rijks voorlichtingsdienst. Het nieuws verraste gisteren de redactie van de NRC. Knapen was sinds 1990 hoofdredacteur bij de krant. Kna pen moet vooral de coördinatie tussen allerlei communicatie onderdelen van Philips gaan versterken, alsook de contacten met de Haagse en Europese politiek. Op de vraag of het volgens Philips nu dan zo slecht gaat, zegt een woordvoerder: 'Het kan altijd beter'. Stockholm/Born - De Zweedse autofabrikant Volvo heeft een goed jaar achter de rug. De verkoop van personenwagens nam toe met 6,7 procent tot 374.600 stuks en de produktie groeide met 5,3 pro cent tot 370.500, zo heeft het concern gisteren bekendgemaakt. De produktie van Volvo's bij NedCar in Born verminderde echter met 13,5 procent van 92.100 tot 79.555 wagens. Volgens NedCar is deze produktiedaling het gevolg van minder verkoop op de Britse markt en de omschakeling van de produktie van de 400-serie naar de nieuwe modellen S40 en V40. De totale produktie bij NedCar nam vorig jaar overigens toe, doordat er ook Mitsubishi's uit de fabriek komen. Rotterdam - Er zit schot in de lopende reorganisatie bij Shell. Sinds het concern in maart vorig jaar aankondigde 1200 banen te willen snoeien, zijn al 500 werkplekken verdwenen, werd gisteren gemeld. Voor de resterende 730 (380 bij het centrale kantoor in Den Haag en 350 in Londen) zijn oplossingen in een vergevorderd stadium. Deze week krijgen de laatste werknemers te horen dat zij naar een ande re baan dienen om te zien. Volgens de vakbond VHP zullen met name jongeren en 50-plussers gebruik maken van de financiële ver- trekregeling van Shell. (ADVERTENTIE) U kunt bij Jumbo sparen voor 8 waardevolle kado's in de PRO-KADO SPAARAKTIE! Met Pro-Kado spaart u niet alleen gemakkelijk, maar ook snel en voordelig voor deze PRACHTIGE KADO'S! Haal een informatiefolder in de winkel. DEZE WEEK MET PRO-KADO ZEGELS WESTLITE KAAS vers van t mes en voorverpakt, per 500 gram per 500 gram met 3 gratis Pro-kado zegelsl NU VOOR KNORR SPAGHETTERIA Carbonara. Napoletana en Al Funghl, per zak per zak met 3 gratis Pro-kado zegelsl VAN NELLE FIFTY FIFTY KOFFIE pak 250 gram per pak met 3 gratis Pro-kado zegelsl UNOX MAGERE ROOKWORST pak 250 gram per zak met 3 gratis Pro-kado zegelsl BONDUELLE Hollandse bruine bonen of witte bi In tomatensaus, blik 545 gram Jonge groene velderwtjes of Hollandse snijbonen, blik 545 gram Jumbo vestigingen vindt u in: Bergen. Berghem. Bladel. Den Bosch. Den Dungen, Deurne. Dongen. Eindhoven. Gemert, Grave, Heeswijk-D. Kerkradc. Lieshout. Luyksgestcl, Mariahout, Meerssen. Middelburg. Moergestel. Nistelrode. Muonen. Nuth, Oirsbeek, Oisterwijk, Ooltgensplaat, Scharendi|kc, Schijndel. Sint Michielsgestel. Someren, Steenbergen. Terncuzen, Tilburg (2x). Uden, Volkel, Willemstad.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7