banen weg bij De Schelde
Plan chauffeur levert 15.000 banen op
v.d. Nieuwenhuyzen triomfeert na vrijspraak
Grote baas Samsung
wacht wellicht de cel
Dasa laat
na Fokker
Dornier
ook vallen
ie;
Voor Koreanen kan Fokker interessant bedrijf zijn
JAN
DB STEM
ECONOMIE
A7
ef kantoorgebouw
jn parkeerruimte.
emiesingel 40
Kleintje
ECONOMIE KORT
Urenco in Almelo mag uitbreiden
Hoofdredacteur NRC gaat naar Philips
Verkoop Volvo omhoog, terugval NedCar
Shell moet nog 730 banen kwijt
^aarvoor ïi
JARI 1996 A6
DINSDAG 30 JANUARI 1996
1 Street
26/01 29/01
ignal
48 49
rands
45 44V«
el.tel
64% 65%
corp
70'A 70%
ine.
28 29
ompany
42'/» 42%
steel
14% 14%
j co
76% 77%
jton sfe
80 81%
icific
18% 18
»n
52% 52%
ta
12 13%
er
57% 57%
P
70% 71%
idison
33% 33%
quipm.
71% 71%
nt nemours
74 75
hemical
71 71%
nan kodak
71% 71%
n corp
79% 79%
motor
29% 29%
electric
75% 74
notors
51% 52%
year
45% 46%
lett-pack.
83% 83%
lus.mach.
104 106'/
dustries
25% 25
airlines
33% 32
38% 38%
onnell
86 87%
:kco.
67 68
il oil
110% 110
ga financ.
31% 32%
)S
40 39
al dutch
137% 138
rs roebuck
39 40%
co ine.
79% 80%
elers
60% 62%
ed techn.
98% 99
itinghouse
19% 19%
tman corp
23 22%
ilworth
11% 10
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
ex dividend
gedaan /laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
37
1,30
1,00
27
10,60
10,00
57
0,70
0,70
58
7,50
8,10
43
0,30
0,80
26
1,40
1,40
00
2,30
2,00
>80
0,80
1,00
623
0,70 a
0,80
04
5,40
5,80
186
10,00
9,30 b
1317
6,70
6,20
1409
4,20
3,80
609
2,60
2,30
404
2,10
1,90
429
3,30 a
2,90
558
4,70 a
4,70
650
4,50 a
4,20
710
1,50
1,40
711
6,00 a
5,50 a
344
1,20 a
2,20
733
0,60
1,30
391
0,40
0,60
330
0,10
0,20
366
5,50
5,00 a
563
21,90
21,00
509
2,80
2,90 a
418
0,80
0,70
519
5,70
5,70
1100
1,50
1,30
346
2,80
2,50
656
5,60
6,30
370
7,00
7,70
2044
22,10
23,50
550
0,90 b
0,80
1532
6,00
5,50
2009
26,80
25,00
656
1,00
1,00
637
5,80
6,30 a
488
3,30
3,40
994
2,30
2,40
1072
1,10
1,10
1122
2,10 a
1,80
500
0,80 a
0,50
580
10,50
8,10
1174
0,60 a
0,60
898
1,00
1,10
426
2,70
2,50
329
6,50 a
6,30
448
4853,50
4940,00
gelegenheid tol uitbreiding
rialen
Soes en Middelburg en via onze
68 90 00
2510 00
Amsterdam (anp) - De recht
bank in Amsterdam heeft
joep van den Nieuwenhuyzen
gisteren vrijgesproken van
misbruik van voorwetenschap
bij de handel in aandelen in
de zogeheten RDM-affaire.
pie uitspraak vormt geen verras
sing, aangezien het openbaar
ministerie twee weken geleden ook
al vrijspraak eiste. Twee jaar gele
den, toen de zaak voor het eerst
werd behandeld, achtte officier
van justitie mr. W. van Nierop Van
den Nieuwenhuyzen nog wel
schuldig. De voormalige Bege-
mann-topman toonde zich 'bui
tengewoon verheugd over de lang
verwachte uitspraak. Deze zaak
was voor mij buitengewoon
schadelijk. Want in de HCS-affai-
re sta ik terecht als privépersoon.
Hier werd ik nadrukkelijk ver
volgd als voorzitter van een beurs
genoteerde onderneming'.
Voor schadeclaims is het volgens
de zakenman nog te vroeg. Overi
gens liet hij doorschemeren in
gesprek te zijn over andere vormen
van genoegdoening. Hij wilde niet
zeggen welke. Mogelijk krijgt hij
'fiscale tegemoetkoming'.
Ook kon Van den Nieuwenhuyzen
nog niet zeggen of deze 'eerste
overwinning' betekent dat hij zijn
functie als bestuursvoorzitter bij
Begemann weer oppikt. Hij zal
daarover op 9 februari een besluit
nemen, na uitgebreid overleg met
de raad van commissarissen.
De RDM-affaire speelde in het
voorjaar van 1991. Van den Nieu
wenhuyzen (toen Begemann-top-
man, nu officieel slechts 'advi
seur'), zou in april en mei hebben
gehandeld in aandelen van het
bedrijvenconglomeraat, terwijl hij
wist dat het bedrijf op het punt
stond de Rotterdamse Droogdok
Maatschappij (RDM) over te
nemen van de staat. De aandelen
transacties maakten Begemann
uiteindelijk 1,5 miljoen gulden rij
ker. Van den Nieuwenhuyzen
heeft altijd beweerd dat hij
onschuldig is. Hij zou de aandelen
alleen hebben gekocht met het oog
op de te verwachten vraag naar
aandelen Begemann in verband
met een naderende promotietour
voor Britse beleggers.
Vier getuige-deskundigen, onder
wie mr. J. Panjer, voorzitter van de
Vereniging van Beleggingsanalis
ten, hadden reeds laten weten dat
er van misbruik van voorweten
schap geen sprake is geweest. De
wetenschap dat Begemann op het
punt stond RDM in te lijven had
volgens hen geen enkele invloed op
de koers van het aandeel. De uit
eindelijk gerealiseerde winst
schreven zij toe aan het gunstige
beursklimaat. De rechtbank sloot
zich daarbij aan. Van den Nieu
wenhuyzen staat ook terecht in de
roemruchte HCS-affaire, die ook
over handel met voorkennis gaat.
Het hof in Amsterdam veroordeel
de hem eind 1994 tot een half jaar
cel en een boete van 100.000 gul
den. De Hoge Raad haalde echter
in mei vorig jaar een streep door
dit vonnis en verwees de zaak
terug naar het hof in Den Haag.
Dat behandelt de affaire op 5 en 6
maart. Van den Nieuwenhuyzen is
'vol goede moed dat ook deze zaak
goed afloopt'.
Seoul (rtr/dpa/afp) - Het openbaar ministerie in Seoul
heeft gisteren drie jaar gevangenisstraf geëist tegen het
hoofd van het Samsung-concern, Lee Kun-hee.
Van onze redactie economie
Fiankfurt/Toulouse - Het
Duitse vliegtuigbouwconcern
Dasa wil na het loslaten van
Fokker ook snel af van Dor-
flier, dat kleine toestellen
(naakt. Het concern gaat zich
volledig concentreren op de
activiteiten binnen het Euro-
ise consortium Airbus
:dustrie en wil dat dat eën
toestel met honderd zitplaat
sen maakt.
I Dat zei Dasa-topman Manfred
Bischoff gisteren in een inter
view met het Duitse Handels-
blatt.
„Met dezelfde duidelijkheid
waarmee we consequenties heb
ben getrokken bij Fokker gaan
we dat ook doen bij Dornier,"
aldus Bischoff. Dasa wil een
meerderheidsbelang verkopen.
Dornier maakt de turboprop
vliegtuigen 228 (twintig zit
plaatsen) en 328 (dertig zit
plaatsen).
Het bedrijf zit evenals Fokker
diep in de rode cijfers.
Bischoff heeft afgelopen vrijdag
al een gesprek gehad met de
topfunctionarissen van de part
ners in Airbus (producent
van grote vliegtuigen) om con-
clusies te trekken uit het Fok
ker-drama. Dasa heeft een
belang van 37,9 procent in het
consortium, net als het Franse
Aerospatiale. British Aerospace
neemt voor 20 procent deel en
het Spaanse Casa voor 4,2 pro
cent.
j Airbus moet volgens Bischoff
J een vliegtuig voor regionaal vér-
:r met honderd zitplaatsen
J maken dat technisch gezien past
bij de grotere toestellen van het
consortium. In Europa maken
nu alleen Fokker en British
j Aerospace vliegtuigen in deze
AIR, de Brits-Frans-Italiaanse
combinatie van bouwers Van
I regio-vliegtuigen, heeft gisteren
gezegd 'niet blij' te zijn met de
problemen bij Fokker. De
I onderneming die begin vorig
I jaar van start ging, vindt dat nu
I het moment rijp is voor verster-
1 king van de Europese lucht-
j Vaart, zeker met het oog op de
Amerikaanse concurrentie.
sa - wèl 'lid' van Airbus maar
I "let van AIR - is welkom bij de
combinatie, zei topman Jean-
™nri Puel. AIR wordt nu
gevormd door het Italiaanse
Alenia, het Franse Aérospatiale
fn British Aerospace. Er worden
'nestellen van 20 tot 120 stoelen
[.gemaakt.
j De koers van Fokker is gisteren
°P de Amsterdamse beurs flink
ihoog gegaan. Er vond een
I onstuimige handel plaats, ken-
i; jjejijk onder invloed van de
I belangstelling van Samsung
I 'üor Fokker en vanwege specu-
Chris Ollebek (rechts): 'De wachttijden in defile zullen op korte termijn tot een minimum beperkt worden.' foto camile schelstraete
OUD-BUSCHAUF
FEUR Chris Ollebek uit
Axel heeft een vervoers
plan voor woon-werk-
verkeer bedacht dat een
bijdrage moet leveren
aan de oplossing van de
file-problemen in de
grote steden. De invoe
ring van zijn plan, dat
tegelijkertijd de proble
men in het openbaar
vervoer verlicht, kost
het ministerie van Ver
keer en Waterstaat min
stens een miljard gul
den. Een investering die
terug verdiend wordt in
de vorm van 15.000
arbeidsplaatsen.
Door Frank Deij
Axel - Nee, hij ziet zichzelf zeker
niet als een Don Quichotte die
een gevecht tegen windmolens
aangaat. Daarvoor zit-ie te lang
(meer dan dertig jaar in het
openbaar vervoer. Chris Ollebek
uit Axel, landelijk onderhande
laar en voorzitter van de sector
raad streekvervoer van Ver-
voersbond FNV weet waarover
hij praat. Daarnaast is hij voor
zitter van de ondernemingsraad
Openbaar Vervoer en voorzitter
van de Groepsondernemingsraad
bij de Zuid-West-Nederland-
groep.
Hij vroeg derhalve met enig
gezag afgelopen weekend minis
ter Jorritsma (Verkeer en Water
staat) om een haalbaarheidson
derzoek naar een revolutionair
vervoersplan van zijn hand dat
een oplossing moet bieden voor
ons fileprobleem en de achteruit
gang in het openbaar vervoer.
Het dichtslibben van het Neder
landse weggennet (200 kilometer
file per dag) is een groeiend pro
bleem en kost vrachtvervoerders
handenvol geld. Tegelijkertijd
wordt het openbaar vervoer
geconfronteerd met teruglopen
de reizigers-aantallen en verlies
van werkgelegenheid. „Grote
groepen personeel in het open
baar vervoer zijn gedemotiveerd.
Er is geen toekomst meer voor
het huidige personeel," zegt
Ollebek.
Samenwerking
Uitgangspunt van Ollebeks plan,
dat hij de titel WWEB-vervoer
meegaf (Woon-Werk Effectief
Bereikbaar), is om mensen voor
woon-werkverkeer uit de auto in
het openbaar vervoer te krijgen.
Een voor de hand liggende oplos
sing eigenlijk, maar alle pogin
gen in die richting zijn tot nu toe
gestrand. Zelfs de langste file
krijgt de automobilist niet in de
bus.
Om het WWEB-vervoerssysteem
te doen slagen is een vergaande
samenwerking nodig van het
totale openbare vervoer stads
en streekbussenbussen, taxi's en
trein en collectief woon-en werk-
vervoer. Wie van de een op de
andere bus overstapt, moet niet
geconfronteerd worden met lan
ge wachttijden.
Werkgevers kunnen voor hun
werknemers een WWEB-abon-
nement kopen, waarmee de
werknemers zonder oponthoud
zeven dagen per week naadloos
gebruik kunnen maken van alle
beschikbare vormen van vervoer.
Uiteraard binnen het voor
hem/haar geldige traject. Met het
abonnement moet reizen met
verschillende vervoersmaat
schappijen mogelijk zijn.
Het klinkt voor werkgevers -
maar ook voor afzonderlijke
werknemers - interessant, omdat
zij in de optie van Ollebek de
helft van de kosten voor collec
tief woon-werkvervoer kwijt
zijn, de ander helft zou voor
rekening van het Rijk moeten
komen. Een ander voordeel is dat
werknemers op tijd op hun werk
zijn. Dat levert de werkgevers
geld op en verhoogt de kwaliteit
van de dienstverlening, aldus
Ollebek.
Maar met de bijdrage van het
Rijk staat of valt het hele plan.
Zijn eigen werkgever, de ZWN-
groep, vond het een prima plan
maar weigerde de haalbaarheid
ervan te onderzoeken omdat zij
grote problemen voorzag in de
financiering. Het sterkte Ollebek
evenwel.
Natuurlijk zijn er forse subsidie
bedragen mee gemoeid. Ollebek
schat dat de invoering van zijn
geïntegreerd vervoerssysteem
het Rijk al gauw een miljard gul
den kost.
Maar de voordelen wegen daar
ruimschoots tegen op. Ollebek
voorspelt een groei van 17.000
banen in het openbaar vervoer,
15.000 extra arbeidsplaatsen en
2.000 banen die behouden blij
ven. Hij helpt daarmee niet
alleen minister Melkert van een
probleem af - die bespaart hon
derden miljoenen aan uitkerin
gen -, en passant bewijst hij ook
de ministers Jorritsma, Wijers en
De Boer een grote dienst.
Ollebek: „Minister Jorritsma
maakt de mobiliteit beter
beheersbaar, vooral rond de gro
te steden. Zij bespaart honder
den miljoenen gulden aan het
niet hoeven uitvoeren van extra
voorzieningen in de wegen-,
bruggen en tunnelbouw. Zij
komt met het WWEB-vervoers-
plan tegemoet aan de steeds lui
der wordende vraag van de tour-
en taxi-werkgevers om mee te
mogen participeren in de open
baar-vervoerssector.
Wijers wordt geholpen met de
concurrentiepositie van de
Nederlandse bedrijven en trans
portondernemers. „Het zal heel
snel duidelijk worden dat de
wachttijden in de file op korte
termijn tot een minimum beperkt
zullen worden, hetgeen op ter
mijn tot verlaging van de prijzen
en verbetering van de concurren
tiepositie zal leiden. De trans
portondernemingen en het
bedrijfsleven kunnen beter plan
nen en zien hun omzet stijgen."
Uitlaatgassen
En ook minister De Boer is met
het plan van Ollebek gebaat door
een beperking van de uitlaatgas
sen en een verminderde aantas
ting van het groene hart van
Nederland. Het is van belang dat
zijn plan straks een goede pre
sentatie krijgt. Werknemers die
nen het nut van dit vervoer in te
zien. „Hun voordeel moet zijn
dat zij geen extra kosten meer
hebben voor de auto en gemak
kelijk, comfortabel, snel en
betrouwbaar naar hun werk
kunnen reizen. De minister dient
er voor te zorgen dat het WWEB-
vervoersplan niet kan worden
uitgelegd als autootje pesten."
tijkruimte in een karakterestte
Centrum van Breda. Het p
stijl gerenoveerd.
625,- per maand.
g. Erasmusplein 11
56750, Fax: 076-5658671__
SPOED!!! (Tijdelijke) woon-
ruimte gezocht in Ra
donksveer, Ge ÏÏeerd-
berg. Liefst gemeubilee
Bel tijdens werkdag* i
(06481-430 880. -
Een
plaatsen:
resultaten boeken-
Door Willem Reijn
Amsterdam/Seoul - Het
Korean Commercial Aircraft
Development Consortium,
waarbij Fokker - als een
overname door Samsung
doorgaat - wellicht aanslui-
tuig zou kunnen vinden,
vormt samen met Aviation
industries of China de kern
voor een soort Aziatische
Airbus.
Taiwan heeft aangekondigd aan
sluiting te zoeken bij de combi
natie, nadat eerder pogingen om
een eigen vliegtuigindustrie van
oe grond te tillen met het Ameri
kaanse McDonnell Douglas en
vervolgens Britsh Aerospace
mislukten. Ook IPTN uit Indone-
overweegt zich aan te sluiten,
s een eigen toestel te duur
wordt.
Voor de bouw van het nieuwe
toestel met 120 stoelen, dat begin
volgende eeuw de lucht in moet,
zoeken de Aziaten een Westerse
partner, die de technologie kan
léveren voor het vliegtuigpro
gramma. Daarvoor staan de kan
didaten in in de rij: de AIR-com-
binatie van het Franse Aerospa
tiale, het Italiaanse Alenia en
British Aerospace naast Dasa en
Fokker van Europese zijde,
McDonnell Douglas en Boeing
van Amerikaanse kant.
De keuze van de partner is echter
al enkele keren uitgesteld. En
inmiddels hebben de Aziaten
onderling ruzie gekregen. Zowel
de Chinezen als de Koreanen
claimen de eindlijn. Het eenvou
dige gegeven bij de eindlijn de
vliegtuigen uiteindelijk de han
gar uitrollen, geeft het land van
de partner die dit werk binnens
leept, een bijzondere uitstraling.
Dit is een pikant gegeven, omdat
in de Europees-Aziatische
besprekingen de vraag of elk
continent een eigen eindlijn zou
moeten krijgen onderwerp van
heftige discussie is. De Fransen
hebben de inmiddels vergane
Duits-Nederlandse combinatie
getracht de loef af te steken door
een Europese eindlijn op te
geven, waar Dasa/Fokker twee
eindlijnen voorstelde.
De ambities van Dasa in de
civiele vliegtuigbouw lijken met
het in surséance laten glijden
van Fokker voorlopig getem
perd. Voor de Koreanen kan
Fokker wel degelijk een interes
sante propositie zijn. Met het
verwerven van Fokker kan
Korea zijn positie in de Aziati
sche samenwerking versterken.
Het bedrijf koopt in één keer de
technologische kennis voor een
regionaal straalvliegtuig en een
flink stuk van de markt. Afhan
kelijk van het scenario kan dat
een prikkie betekenen, vooral als
via faillissement voor een sterf
huisconstructie wordt gekozen.
Een woordvoerder claimt dat het
nieuwe toestel weliswaar veel
moderner wordt dan het huidige
Fokker-programma, maar in de
vliegtuigindustrie twijfelt men
aan werkelijk nieuwe avionics-
technologie. Zowel bij Airbus als
Boeing valt op te tekenen dat de
vernieuwing zich vooral in een
goedkopere bouw zal manifeste
ren en minder in pure vlieg-
capaciteiten.
Korea is goed bekend met Fok
ker: Korean Air is met twaalf
toestellen een van de grotere
klanten van de Nederlandse
vliegtuigbouwer. Bovendien
sloot Samsung een jaar terug met
Fokker-moeder Dasa een memo-
ramdum of understanding voor
de studie naar de nieuwe genera
tie regio-jets, bij Fokker het
FAX-project geheten.
Tijdens de gezamenlijke studie is
Fokker-medewerkers gebleken
dat de Koreanen weliswaar alge
meen gesproken een goed niveau
van technologische kennis heb
ben, maar dat de kennis van
vliegtuigbouw nog in de kinder
schoenen staat. Samsung Avio
nics beperkt zich nu nog tot wat
toelevering aan civiele en mili
taire vliegtuigprogramma's.
Vergelijkingen met de auto
industrie, waar Korea in korte
tijd een enorme inhaalslag weet
te maken, gaan niet op, zo zeggen
zij. „Japan probeert al tientallen
jaren een eigen vliegtuigindus
trie van de grond te tillen maar is
daar ondanks een inmiddels
wereldwijd vermaarde techolo-
gische ontwikkeling nog niet in
geslaagd," zo zeggen bronnen.
Van onze verslaggever
Vlissingen - Het aantal banen
dat de Koninklijke Schelde
Groep in Vlissingen schrapt
als gevolg van een forse reor
ganisatie, is veel hoger dan
aanvankelijk was aangekon
digd. In november meldde De
Schelde dat er 425 banen ver
dwijnen bij de onderneming.
Dat blijken er nu 555 te zijn.
Het extra banenverlies bij De
Schelde (scheepsbouw, -repara
tie, toelevering industrie) wordt
vooral veroorzaakt door de
inkrimping van dochter Sicon,
waar het aantal arbeidsplaatsen
van 500 terug zal lopen naar 400.
Bij de scheepsbouw zelf gaan
dertig banen meer verloren dan
was aangekondigd.
De Raad van Bestuur heeft de
werknemers (3085) daarvan
inmiddels per brief op de hoogte
gesteld. Volgens Schelde-woord-
voerder T. van de Poel wordt het
banenverlies bij Sicon zo veel
mogelijk via natuurlijk verloop
opgevangen. „Het personeelsbe
stand wordt in een periode van
twee a drie jaar afgebouwd."
Sicon verricht met name monta
gewerk voor fabrieken in de che
mische industrie en de energie
sector. Omdat het werkaanbod
sterk fluctueert wil het bedrijf
met een kleinere kern van vast
personeel gaan werken. „Als er
veel werk is, kan er extra flexibel
personeel aangetrokken wor
den," aldus Van de Poel.
Het eind 1995 aangekondigde
verlies van 425 arbeidsplaatsen
bij de Schelde was een gevolg van
een McKinsey-onderzoek. Dat
adviseerde eveneens Sicon in te
krimpen, maar daarbij werden
toen geen getallen genoemd.
Het verlies aan 425 arbeidsplaat
sen bij de overige afdelingen van
De Schelde blijkt nu te laag inge
schat; er wordt nu rekening
gehouden met 455. De grootste
klappen bij vallen in de sector
scheepsbouw, waar bijna 200
banen verdwijnen.
Inmiddels is ook in de top van het
concern ingegrepen. De twee
hoofdige Raad van Bestuur (B.
Hiddinga en T. Bouwman) werd
in november aan de kant gescho
ven en vervangen door een colle
ge van bestuur, bestaande uit vier
personen. Als bestuursvoorzitter
is twee weken geleden R. van den
Heuvel benoemd. Daarvoor was
hij al actief als gedelegeerd com
missaris bij De Schelde.
Hij wordt beschuldigd van het
betalen van steekpenningen aan
de voormalige Zuidkoreaanse
president Roh Tae-woo. Ook
voor Nederland is de zaak
pikant, nu gisteren bekend
werd dat Samsung geïnteres
seerd is in overname van Fok
ker.
Lee staat wegens corruptie
terecht met Roh en 13 anderen,
onder wie de hoofden van zeven
Zuidkoreaanse concerns. De
aanklagers eisten tevens vier
jaar gevangenisstraf tegen de
voorzitters van de raad van
bestuur van de concerns Dae
woo, Hanbo en Dong Ah.
Enkele van de zakenlieden,
onder wie Lee en Daewoo-voor-
zitter Kim Woo-choong, hebben
erkend dat zij Roh geld hebben
gegeven, maar niet in ruil voor
gunsten. Samsung, dat van alles
maakt van consumentenelek
tronica tot schepen, is wat
betreft omzet het grootste
bedrijf in Zuid-Korea.
Het gerechtshof zette gisteren
het corruptieproces tegen de
voormalige president Roh Tae-
woo voort met het verhoor van
getuigen. Roh wordt ervan
beschuldigd tijdens zijn ambts
periode van 1988 tot 1993 van
de dertig grootste Zuidkoreaan
se bedrijven smeergelden ter
hoogte van rond 283 miljard
won (ruim 550 miljoen gulden)
te hebben aangenomen.
Roh bestrijdt bij het verdelen
van Overheidsopdrachten aan
de grote industriën steekpen
ningen te hebben ontvangen.
Volgens hem waren het bijdra
gen voor politieke activiteit.
Een geheim fonds daarvoor
omvatte rond een miljard gul
den, bekende Roh enkele maan
den geleden.
Ook de zeven aangeklaagde
concern-hoofden beweerden
voor het hof dat zij Roh niet
hebben omgekocht.
Oud-president Roh is net ais
zijn in voorarrest zittende voor
ganger Chun Doo Hwan ook
aangeklaagd wegens het plegen
van een gewapende staatsgreep
door de militairen in 1979 en
neerslaan van de opstand in de
stad Kwangju waar de bevol
king voor de democratie
betoogde.
Den Haag - De Raad van State heeft gisteren alle bezwaren ver
worpen die waren ingediend tegen de uitbreiding van de uranium-
verrijkingsfabriek Urenco in Almelo. Het bedrijf heeft door die uit
spraak definitief toestemming voor het opvoeren van de produktie
tot 2500 ton. Actiegroepen hadden geprotesteerd tegen de vergun
ning die het ministerie van Economische Zaken aan Urenco had
gegeven, omdat het bedrijf door de opwerking van uranium voor
kerncentrales zou zorgen voor een langere toepassing van nucleair
materiaal. Ook zou Urenco extra radioactieve straling en afval ver
oorzaken.
Eindhoven - Ben Knapen, hoofdredacteur van NRC Handelsblad,
wordt per 1 mei hoofd communicatie van Philips. De functie die
Knapen bij Philips krijgt is nieuw en breder dan die van oud-pers
chef Eef Brouwers, die eind vorig jaar overstapte naar de Rijks
voorlichtingsdienst. Het nieuws verraste gisteren de redactie van
de NRC. Knapen was sinds 1990 hoofdredacteur bij de krant. Kna
pen moet vooral de coördinatie tussen allerlei communicatie
onderdelen van Philips gaan versterken, alsook de contacten met
de Haagse en Europese politiek. Op de vraag of het volgens Philips
nu dan zo slecht gaat, zegt een woordvoerder: 'Het kan altijd beter'.
Stockholm/Born - De Zweedse autofabrikant Volvo heeft een goed
jaar achter de rug. De verkoop van personenwagens nam toe met
6,7 procent tot 374.600 stuks en de produktie groeide met 5,3 pro
cent tot 370.500, zo heeft het concern gisteren bekendgemaakt. De
produktie van Volvo's bij NedCar in Born verminderde echter met
13,5 procent van 92.100 tot 79.555 wagens. Volgens NedCar is deze
produktiedaling het gevolg van minder verkoop op de Britse markt
en de omschakeling van de produktie van de 400-serie naar de
nieuwe modellen S40 en V40. De totale produktie bij NedCar nam
vorig jaar overigens toe, doordat er ook Mitsubishi's uit de fabriek
komen.
Rotterdam - Er zit schot in de lopende reorganisatie bij Shell. Sinds
het concern in maart vorig jaar aankondigde 1200 banen te willen
snoeien, zijn al 500 werkplekken verdwenen, werd gisteren gemeld.
Voor de resterende 730 (380 bij het centrale kantoor in Den Haag en
350 in Londen) zijn oplossingen in een vergevorderd stadium. Deze
week krijgen de laatste werknemers te horen dat zij naar een ande
re baan dienen om te zien. Volgens de vakbond VHP zullen met
name jongeren en 50-plussers gebruik maken van de financiële ver-
trekregeling van Shell.
(ADVERTENTIE)
U kunt bij Jumbo sparen voor 8 waardevolle
kado's in de PRO-KADO SPAARAKTIE! Met
Pro-Kado spaart u niet alleen gemakkelijk,
maar ook snel en voordelig voor deze
PRACHTIGE KADO'S!
Haal een informatiefolder in de winkel.
DEZE WEEK MET
PRO-KADO ZEGELS
WESTLITE KAAS
vers van t mes en voorverpakt, per 500 gram
per 500 gram
met 3 gratis Pro-kado zegelsl NU VOOR
KNORR
SPAGHETTERIA
Carbonara. Napoletana en Al Funghl, per zak
per zak met 3 gratis Pro-kado zegelsl
VAN NELLE FIFTY
FIFTY KOFFIE
pak 250 gram
per pak met 3 gratis Pro-kado zegelsl
UNOX MAGERE
ROOKWORST
pak 250 gram
per zak met 3 gratis Pro-kado zegelsl
BONDUELLE
Hollandse bruine bonen of witte bi
In tomatensaus, blik 545 gram
Jonge groene velderwtjes of Hollandse
snijbonen, blik 545 gram
Jumbo vestigingen vindt u in: Bergen. Berghem. Bladel. Den Bosch. Den Dungen, Deurne. Dongen. Eindhoven. Gemert, Grave, Heeswijk-D.
Kerkradc. Lieshout. Luyksgestcl, Mariahout, Meerssen. Middelburg. Moergestel. Nistelrode. Muonen. Nuth, Oirsbeek, Oisterwijk, Ooltgensplaat,
Scharendi|kc, Schijndel. Sint Michielsgestel. Someren, Steenbergen. Terncuzen, Tilburg (2x). Uden, Volkel, Willemstad.