DE STEM De tragiek van een zingende roos Hollywood aan de Weespertrekvaart I I Sopraan Elly Ameling neemt vandaag afscheid van grote concertpodia Martine Bijl blijkt toch geen A Project 'Filmfan' voor Brabantse scholieren Bert Klunder is een filosofische mopperaar 4LJÊÊBSÊ A7 Oude filmindustrie komt in modern jasje weer tot leven •JUARI 1996 „Als je nou zes bent, dan ga je toch niet zaterdagochtend naar Telekids kijken! Rot op, spelen!" Sybrand Niessen, tv-presentator Gids MAANDAG 29 JANUARI 1996 ■d ontvangen, is voorbij.' foto cor viveen t zich nu vooral toegelegd ichising'. Hij probeert over wereld een netwerk op te i. „Ik heb er nu 26," zegt n de ene kant zitten de jes in het Verre Oosten en in de wereld zitten hun rs, die de lampen weer ver kopen. In ruil voor afge- maandelijkse bijdragen ,ohuis dan know how, ser- catalogi. Op de lampjes- wordt dit beschouwd als itste stuiptrekkingen'. atastrofaal bedrijf is inmiddels geves een vrijstaand woonhuis r't Eekhoornpad in Etten- ;elf zegt hij nog te wonen in ong. Van een bedrijf dat winsten maakte, lijkt nu meer over. Zijn bv's hebben iljoenen guldens doen ver- n. Zelf schat hij dat hij in jaar 250 miljoen gulden mgezet. een paar miskleunen komen üteindelijk vijf miljoen zegt Lohuis. „Als je kijkt K allemaal mee bezig was, is g niet zo catastrofaal." Hij lan alleen op de schuld die et Livingstone achterliet, de andere faillissementen ij het zwijgen toe. Waar al Jjoenen gebleven zijn De iten over Zwitserse bankre- ;en zijn hardnekkig. Lohuis: reer op het licht in de ogen ijn kinderen: ik heb niks." over valt na te gaan, zit geen Nederlandse opsporings- hem op de hielen. Noch de noch de politie. Maar zijn jngsruimte is nu beperkt, land levert geen eigen lanen uit, maar de zuider hebben een internationaal ringsbevel uitgevaardigd- dgische politie is gretig om e grijpen. „Mocht u hem over :ns kunnen lokken, wij hou- ïs aanbevolen..." Door Rinus van der Heijden 0 ja, ze heeft er vaak over nagedacht. En er zelfs theo rieën over ontworpen. Want niet alleen een lichaam is sterfelijk, ook een stem. Elly Ameling, sopraan, neemt vandaag afscheid van de grote podia. Nu is de tijd geko men die ze zo prachtig kan verwoorden: „Het is met je stem net als met een bloem. Een roos blijft groeien tot hij uit elkaar valt. Eerst is hij mooi slank, dan wordt hij vol en wijd. De tragiek in het zangersleven en zeker in het lie- derenzangersleven is, dat tegen de tijd dat je werkelijk geestelijk bent gerijpt, je stemmiddelen niet meer op hun best zijn." Voor Elly Ameling is het moment gekomen dat niet het einde van een hoogtepunt, maar van een hoogvlakte in zicht komt. Na een drieënveertigjarige zangcarrière, honderden plaatopnamen en de grootste roem die een Nederland se liederenzangeres kon oogsten, (reedt zij terug. Veertig weken per jaar trad Elly Ameling op, jaar in jaar uit. Zette elke drie dagen haar stem min stens éénmaal in. Reisde de gehe le wereld over. Trad viermaal op in Carnegie Hall in New York, telkens voor een dikke driedui zend toeschouwers. Die haar de eerste keer, in 1982, bij binnen komst een zes minuten durende ovatie brachten. Koningin Julia na benoemde haar tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ze kreeg eredoctoraten aan de uni versiteit van Brits Columbia in Vancoucer, het Cleveland Insti tute of Music, Westminster Choir College in Princeton en de She nandoah University in Washing ton. En in 1988 in eigen land de Prijs voor Buitengewone Bijdra ge aan de Uitvoerende Kunsten. Nuchterheid Een diva neemt afscheid, zou je zo zeggen, maar van die typering wil Elly Ameling niets weten. Met Hollandse nuchterheid omschrijft zij haar zangcapaci teiten gewoon als werk. Dat ze gelijkmatig deed, dat wel. Maar niet meer. „Ik heb nooit uitzon derlijk slecht gezongen", zegt ze simpel. Recensenten hebben zich in de loop der jaren uitgeput in super latieven als het om Emmy Ame ling ging. Haar sopraan lokte en jubelde als die van sirenen, zij verhief haar spontaniteit tot kunst. Door velen werd en wordt zij gezien als de beste liederen- vertolkster ter wereld. „Mijn pad was het lied, niet de opera. Niet het grote gebaar, maar de fijne kleur die de tekst een extra dimensie geeft", zo motiveert zij haar keuze voor het liedrepertoi re. Een keer zong zij de rol van Ilia in de opera Idomeneo: in 1973 bij de Nederlandse Operastichting. Een jaar later nog een keer in Amerika en toen stond haar besluit vast. „Er zijn er zoveel die heel mooi opera zingen. Waarom zou ik daar nog bij moeten, als ik nou toevallig veel kan doen voor het lied?" Eigentijds Haar repertoire reikt van Monte verdi, Bach en Mozart via de gro te romantische liedereneompo- nisten als Schubert, Schumann en Brahms tot deze eeuw met onder andere Britten, Menotti en Poulenc. Ze heeft een voorkeur voor het Duitse en Franse lied, maar ze beheerst alle stromingen van de liedkunst. Alleen het eigentijdse repertoire gaat aan haar voorbij. Dat heeft ze niet Elly Ameling: „Ik vind mijn stem zo licht, maar hij draagt geluk kig wel goed. In een volgend leven wil ik altviool spelen. Zo'n stem had ik willen hebben.foto sheldon soffer geleerd en haar heeft ze ook geen voeling mee. „Berio bijvoorbeeld zou ik niet kunnen. Zijn muziek verlangt een ander soort soepel heid van mijn stem." Waar precies de kracht ligt van deze vocale zwaargewicht is moeilijk te analyseren. Misschien weet zij als geen ander het mid den te vinden tussen een tè per soonlijke en een blanco weergave om zo tot het hart van een com positie door te dringen. Met daar bij een onvoorwaardelijke over gave aan de bedoelingen van de componist. Haar eigen tranen verdringt ze om alleen die van de componist te tonen. Zingen is voor Elly Ameling altijd de gewoonste zaak van de wereld geweest. Als kind zong ze als ze met haar moeder aan de afwas stond. Moeder zong volks liedjes, soms Schubert. Vader, horlogemaker in Rotterdam, luis terde vooral naar Beethoven- symfonieën. En Elly moest naar pianoles. Maar het werd zang. Op de avond van de water snoodramp, in februari 1953, gaf ze haar eerste recital. Om drie jaar later volslagen verrassend de eerste prijs cum laude weg te sle pen op het Internationaal Voca listenconcours in Den Bosch. En toen zij in 1958 hetzelfde huza renstukje herhaalde in Genève, mocht ze bij terugkeer in Neder land meteen met dirigent Eduard Flipse in de Vierde Symfonie van Mahler zingen. Vanaf toen ging het hard, te hard. Het succes overrompelde haar en maakte haar twijfelachtig: kan ik dat wel, Debussy en Schubert zingen? In paniek trad ze terug van de concertpodia. Ging in een boekwinkel in Rotterdam wer ken. Maar dat duurde maar negen maanden. „Typisch he, een barenstijd, wonderlijk", liet ze zich daarna wel eens ontvallen. Licht Hoewel Elly Ameling er zich ter dege van bewust was dat haar carrière afhing van twee stem banden ter grootte van een dub beltje, is haar stem altijd een logisch onderdeel van haar lichaam geweest. „Ik studeer niet, ik zing. Een wandelaar stu deert toch ook niet? Hij loopt gewoon. Overigens had ik een heel andere stem willen hebben. Ik heb geen groot geluid. Ik vind mijn stem zo licht, maar hij draagt gelukkig wel goed. In een volgend leven wil ik altviool spe len. Zo'n stem had ik willen heb ben. Een lagere stem, liever een mezzo dus, dan had ik wat meer bruine kleuren kunnen gebrui ken." Liederenvertolkers zijn eenzame kunstenaars, gevangenen van hun stembanden. Ze moeten een rechtstreekse confrontatie aan gaan met hun publiek. In de meeste gevallen slechts begeleid door een piano, bevechten ze de immense ruimte van een concert zaal. Moed en durf zijn daar voor nodig. Dat beseft ook Elly Ame ling. „Ze zeggen dat een soldaat in de oorlog moedig is, maar die kan niet anders. As hij niet schiet, wordt hij neergeschoten. Maar op een podium hoef je niet te staan. En toch doe ik het." Kwaad Slechts vier uur heeft Elly Ame ling altijd nodig gehad vóór een optreden. In die tijd kon ze per soonlijke gevoelens wegpoetsen. Maar soms kwamen die ook van pas. „Als ik ergens kwaad over ben, zing ik als een god. Van woede krijg je adrenaline", zo meent ze. En nervositeit? Die kent ze niet. Angst ziet ze als een gebrek aan concentratie en discipline en dat zou een doodzonde zijn bij een zangeres van haar kaliber. Nu nadert dan haar afscheid van de grote podia. „Met het ouder worden besef je steeds meer het belang van emotionele geladen heid. Maar je ontkomt er ook niet aan dat de geest zich baan breekt door welk vlees dan ook. Je eerste verantwoording ligt bij de com ponist, je moet je altijd afvragen of je nog in staat bent met je stem zijn bedoeling weer te geven." Afscheidsconcert Elly Ameling, vanavond in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amster dam. Naast Elly Ameling treden op Robert Holl (bas), Leonardo de Lisi (tenor), Michael Dispa (cello), Shura Cherkassky, Rudolf Jansen en Louis van Dijk (piano), Pepe Romero (gitaar) en Nieuw Sinfo- nietta Amsterdam o.l.v. Ed Span jaard. Op het programma staan werken van Mozart, Massenet, Gounod, Duparc, Gershwin, Gra- nados, Rodrigo, Tsjaikovski, Stra- winsky en Schubert. Door Albert Eikenaar De naam klinkt eerder ouderwets nostalgisch dan eigentijds dyna misch: Weespertrekvaart-Zuid. Maar daar aan het water - inge klemd tussen de rafelige uitlopers van Amsterdam en het gemaal van Duivendrecht - ontwikkelt zich toch een hoogwaardig nationaal audiovisueel centrum. Amsterdams Hollywood' noemt het gemeentelijk grondbedrijf van de hoofdstad die lokatie intussen al presti gieus. En haakt met die omschrijving in op het verleden van het plekje. Sinds de jaren dertig liggen daar de wortels van de Nederlandse filmindustrie, zoals van het fameuze Cinetone met zijn sound proof studio's. Vrijwel alle grote Nederlandse cinema- producties kregen er gestalte, van Fan fare tot een documentaire over Anthony Fokker, en ook het Polygoon-bioscoop journaal. Later vestigde zich Joop Geesink er met zijn zogenoemde Dolly- wood. Hij was de maker en bedenker van Loeki de Leeuw en andere poppe nanimaties. De glorierijke activiteiten raakten ech- ter allengs in de versukkeling. Dolly- wood stortte in. De naam Cinetone staat alleen nog maar in de geschiedenisboe ken sinds het bedrijf eind '88 eveneens 'n een zakelijk coma verviel. Orderboek Een groep investeerders met geld en fin- 9erspitzengefühl voor de emotionele waarde van het gebouw redde welis waar niet de onderneming Cinetone, maar blies wel de originele functie van het complex nieuw leven in. Amsterdam studio's heet de firma nu. Ze had de laatste jaren een gevuld orderboek met het monteren van grote speelfilms en het opnemen van talloze televisiecom mercials. De loop kwam er weer in. En dat deed anderen uit de branche hesluiten een plek in de omgeving te zoeken. Met succes. Een hele rits namen bewijst dat: Mini Movies, Compact v'j Rowland Pictures, Cineteam, ideo op Maat, Mediamax, Belbo en de Amsterdamse voorpost van het NOB, et productiebedrijf van de publieke omroepen. Zonder sturing iwuf We ®0eC* en Wel de gaten adden, zaten ineens een stuk of dertig leveranciers op het gebied van beeld, t en geluid bij elkaar. De een trok de »Aan de boorden van de Weespertrekvaart in Amsterdam strijken steeds meer filmbedrijven neer. „Wat Hilversum betekent voor de omroep, wordt dit stukje Amsterdam voorde nationale video- en filmwereld.foto erik van t hullenaar ander aan, zonder sturing van onze kant", zegt Elske van Caspel, de pro jectmanager die de vestigingsprocessen thans begeleidt. De centralisatie van de Amsterdamse audio-visuele industrie voltrok zich snel, heimelijk en volstrekt autonoom, totdat bestuurders op het stadhuis besloten er munt uit te slaan. Ze proefden profijt. „Op een gegeven moment ontstond het inzicht dat met een beetje extra inspanning meer moge lijk zou zijn. De gemeente besloot mid delen uit te trekken om de gronden aan de Weespertrekvaart op te waarderen tot een bedrijfslokatie van tien hectaren met een zekere glamour en allure". Omdat in de directe omgeving een bon te, onbestemde mengeling van bedrij vigheid is genesteld, was dat opwaarde ren inderdaad wel nodig. Er werken autoslopers in rommelloodsen. Pal daarnaast ligt een overwinteringsveld voor kermisexploitanten en circussen. Iets verderop staat de Bijlmerbajes. De andere kant biedt uitzicht op Amster dams hoogste punt: de luxueuze Rem brandt Tower. „Binnen die uitersten proberen we de percelen langs de Weespertrekvaart te herstructureren. In 2000 moet de her schikking achter de rug, de Hollywood Boulevard af en netjes opgeruimd zijn. Daar bestaan mooie plannen voor. De jaarcontracten voor de kavels van de oud-ijzerhandelaren worden niet ver lengd", zegt Elske van Caspel. Onbelemmerd Het Grondbedrijf trok een fors budget uit voor een professionele wervings campagne om gegadigden te lokken. Een dikke duizend audio-visuele onder nemers in het hele land werden aange schreven. „De eerste resultaten zien er veelbelovend uit. We ontvangen veel reacties uit de provincie". Wim Vonk, geluidsdesigner van beroep, tevens directeur/eigenaar van Sound Productions, was een van de pioniers die op eigen initiatief naar de Weesper trekvaart trokken. „In de eerste plaats kreeg ik onbelem merd de kans mijn eigen visie op het pand te ontwikkelen. In de binnenstad heb je die ruimte niet. Een studio vergt speciale bouwtechnische voorzienin gen, om niet door trillingen of geluiden van buitenaf gestoord te worden. De ligging hier is ideaal, direct bij de stad, aan de snelweg, vlak bij Schiphol. Een bijkomend voordeel vind ik de erfpacht. Dan hoef je geen dure grond te financie ren". De opdrachtgevers van Vonk - door gaans reclamebureaus en filmers - komen van heinde en ver, uit Amstel veen en Buitenveldert, maar ook uit Tokyo, Johannesburg en München. „Globaal gezegd, bedenk ik geluid voor commercials en films. Dat meng ik vol gens draaiboek met andere elementen, gesproken tekst, muziek, bij de beelden. Even zo goed nemen we alleen maar puur gesproken dialoog voor een radio spotje op. Bij ons werk gaat het om uitersten. Zelfs de simpelste dingen gebeuren altijd op topniveau. Onze relaties vragen om het allerbeste". De techniek die Vonk aanbiedt, heeft een hoge internationale standaard. Daarbij behoren digitale telefoonlijnen, waarop de opnames op cd-kwaliteit worden doorgespeeld. „Het komt voor dat we mixen terwijl onze klanten elders ter wereld meeluisteren. De beeldbanden lopen apart maar tijd- gecodeerd synchroon mee. Betrokkenen volgen alle handelingen dan als het ware 'live'. Soms laten we voor een stukje reclamemuziek een saxofonist uit New Orleans meeblazen bij een orkest waarvan de overige musici bij ons in de studio spelen. Alles kan met zulke verbindingen". Bolwerk Vonk verwacht dat de Weespertrek vaart in rap tempo tot het bolwerk van de gehele vaderlandse av-industrie uit groeit. „Wat Hilversum betekent voor de omroep, wordt dit stukje Amsterdam voor de nationale video- en filmwereld. Ik denk dat op den duur al die firma's die verspreid in de stad maar ook elders in het land gevestigd zijn, vanzelf gedwongen worden naar de Vaart te komen om de boot niet te missen". Gevaren van verdringing door onder linge competitie en concurrentie ziet de geluidsexpert niet wezenlijk opdoemen. „Iedereen in deze sector werkt klein schalig, exploiteert zijn eigen kennis, creatieve specialiteiten maar vooral zijn eigen persoonlijkheid. De betrekkingen met de klanten luisteren vaak heel nauw. Ze stijgen boven het ordinaire commerciële contact uit". Wat aan de Weespertrekvaart ontbreekt voor de artistiekerige medewerkers van de av-bedrijfstak is de niet onbelangrij ke grootstedelijke gezelligheid van de horeca. „Kroegen of restaurants bestaan niet in deze buurt. En daar ont luiken vaak de beste ideeën", meent Wim Vonk. Om dat bezwaar te onder vangen, bouwde hij zelf een barretje, een eethoekje, een paar douches plus een sauna. Elske van Caspel: „Het wachten is ver der op het Grandcafé als informele ont moetingsplaats voor de mediamakers. Over een paar dagen gaat dat open. Met zo'n gelegenheid loopt denk ik het gebied nog sneller vol". Van onze filmredactie Breda - Ter gelegenheid van het eeuwfeest van de film heeft het Brabants Instituut Steunfunktie Kunstzinnige Vorming (BISK) in samenwerking met twee Brabantse Minerva Theaters het programma Filmfan georganiseerd. Het filme- ducatieprogramma is bestemd voor scholieren van het basisonderwijs (groepen 3 tot en met 8) en voor het leerjaar 1 tot en met 4 van het voortgezet onderwijs. In de Bredase Casino-bioscoop en het Rembrandt-theater in Eindhoven zullen in de periode 13 maart tot en met 12 april tienduizend leerlingen het spe ciale programma Filmfan bezoeken. De geselecteerde speelfilms zijn allemaal van Nederlandse origine: Het Zak mes, Lang leve de Koningin, De Tasjesdief, Amsterdamned en Spoorloos. Scholen betalen een gulden per leerling, terwijl de docenten educatief materiaal over deze speelfilms ontvangen waarmee ze het filmkijken kunnen voor bereiden. De bedoeling is dat les wordt gegegeven over zowel inhoud als vormgevingsaspecten van de te vertonen films. Tegelijkertijd wordt dit filme- ducatieprogramma ook in Amsterdam en nog zes andere steden gehouden, in samenwer king met de stichtingen Kunst zinnige Vorming ter plaatse. Alle voorstellingen beginnen 's morgens om half tien. Oosterhout - De Bussel. 'Wal ters Hemel' van Martine Bijl door Hummelinck Stuurman Theaterbureau. Regie: Berend Boudewijn. Gespeeld door o.a. Ingeborg Elzevier, Huib Broos, Sander Commandeur. Gezien op zaterdag 27 januari. Op 1 maart in Tilburg, 16 maart Roosendaal, 21 maart Etten- Leur, 28 maart Bergen op Zoom, 20 april Breda. Door Marjan Mes Walters Hemel, het debuut van Martine Bijl als toneel schrijfster, bevat alle ingre diënten voor een onderhou dende, eigentijdse tragi komedie. Een modern schrij versechtpaar dat kampt met competitieproblemen en met de luchtig opgenomen zorg voor een zwaar gehandicapte zoon. Een andere zoon uit een eerder huwelijk, die altijd aardig wil zijn voor iedereen, en een homoseksuele huis vriend, die gehaat wordt door de echtgenoot omdat hij een hekel heeft aan 'nichten' en de ander bovendien succesvoller Maar vooral de vrouwelijke helft van het echtpaar, Marga, heeft veel in zich om uit te groeien tot een boeiend en vermakelijk toneelpersonage. Bovendien wordt ze gespeeld door rascomé- dienne Ingeborg Elzevier, die altijd goed raad weet met slimme, gefrustreerde da mes. Marga is succesvol met het schrijven van televisie-soap, maar lijdt onder vrouwelijke schuldgevoelens omdat manlief Theo als literaire schrijver geen boek verkoopt. Zij gaat uit plaatsvervangende schaamte en liefde voor Theo zelfs zover dat ze een hele voorraad boeken, die in de ramsj bij De Slegte is beland, weer stiekem terugkoopt. Het is een van de weinige leuke vondsten in Walters Hemel, die helaas verloren gaat in een vlotte, maar ook onopmerkelijke dialoog, waarin veel wordt gebabbeld maar weinig gezegd. Martine Bijl blijkt geen Alan Ayckbourn en ook geen Annie M.G. Schmidt. In haar korte, komische cabarets- ketches was zij altijd leuk, iro nisch en spitsvondig, mede door haar eigen weergaloze presenta tie. Maar het schrijven van drama, met een dialoog, plot en karakters, stelt toch duidelijk andere eisen. Lang moet je wachten totdat er iets gebeurt, maar dat gebeurt dan weer zo plotseling en met zwaar geschut, dat het eerder bevreemdt dan ontroert. Door die onver wacht tragische gebeurtenis, die in slechts in een zin wordt meege deeld, komen man en vrouw anders tegenover elkaar te staan. Bijna wordt het stuk dan toch nog een echt drama, maar om tien over tien (inclusief pauze) staat men alweer op straat, een illusie armer. Regisseur Berend Boudewijn heeft gedaan wat hij kon, evenals de hoofdrolspelers Ingeborg Elze vier en Huib Broos, maar een rake, geestige schildering van een milieu, dat Martine Bijl toch ongetwijfeld heel goed kent, wil Walters Hemel niet worden. Geertruidenberg - Theater De Schattelijn. 'Vette jus' door Bert Klunde. Gezien op 27 januari 1996. Nog te zien op 27 februari in Breda en 11 april in Terneuzen. Door Theo van Drunen De cabaretier Bert Klunder ontpopt zich in zijn nieuwe programma Vette jus als een mopperkont van de eerste orde. Maar zijn gekanker over het leven blijft niet gespeend van een behoorlijke portie cynisme overgoten met een Hollandse saus van nuchtere filosofie. Wie is Bert Klunder? Enkele wapenfeiten. Bert Klunder won, als de ene helft van het duo Klun der Co. 10 jaar geleden enkele prijzen op het Cameretten-festi- val. Later maakte hij twee pro- grammas met Mylou Frencken. In het eerste daarvan, Visch en fruit, ontmoette hij als Henk Zwakjes een vrouw. In het tweede pro gramma, Varkens wassen, kon men het stel terugzien, maar dan op hun huwelijksreceptie. In het nieuwe programma, het eerste solo-programma van Bert Klunder, is Henk Zwakjes alleen. Dat wil zeggen, zijn vrouw is haar koffers aan het pakken en na de pauze is ze ook daadwerkelijk verdwenen. Al krijgen we haar in het geheel niet te zien. Verder is Bert Klunder onlangs nog de regisseur geweest van onder meer de succesvolle programmas van Jeroen van Merwijk en Brigitte Kaandorp. Voorwaar geen onbe langrijk figuur in de cabaretwe reld dus. In Vette jus moppert Klunder dus heel wat af. Hij speelt daarbij der mate het teleurgestelde kind, dat je er uiteindelijk wel om móet lachen. Het leven is een grote berg van ellende en ontgoocheling. En dat komt omdat je niks weet. En wetenschappers weten ook niks. Ja, dat er 2 hersenhelften zijn. Maar alle dingen hebben 2 helf ten! En alles heeft een functie. Maar je weet niet welke. En dat is begonnen met kunstleer. Namaak is de norm geworden. Laminaat parket is niet meer dan een foto van parket! En het heet een licht- gebonden saus met flikkie-flakkie en prikkie-prakkie, maar het is gewoon vette jus. Er zijn altijd 2 mogelijkheden: of het is niet goed, of het deugt niet. Enzovoorts. Henk Zwakjes is de mopperaar voor wie het leven een grote onrechtvaardige gebeurtenis is. Zijn lijnrechte filosofieën maken vaak glashelder duidelijk, dat het leven pas de moeite waard wordt, als je er iets voor doet. Maar hij komt zelf niet tot daden. Hij blijft wachten tot het geluk hem op een presenteerblaadje wordt aange reikt. De liedjes van Klunder, waarbij hij zichzelf ietwat onbeholpen op de piano begeleid, bestaan over het algemeen uit enkele regels tekst. Aan veel gekken zie je het niet, maar ze zijn het wel. Zou de liefde wel bestaan? Nee! Die lied jes vormen een welkome aanvul ling op zijn monoloog. Bert Klunder brengt een aardig programma, maar er zijn ook kanttekeningen bij te plaatsen. Over het algemeen zit er te weinig tempo in de voorstelling. Sommi ge filosofieën verzanden in oever loos gezwam en hebben daardoor geen functie meer. Andere ver haallijnen blijven gaandeweg als losse eindjes hangen. Toch is Vette jus de moeite van een theaterbe zoek waard. Zeker als je bedenkt dat Bert Klunder afgelopen zater dag pas de vierde try-out speelde. foto cor viveeN MM MMMM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9