L - SLAGER Mercedes is niet gewenst AA Martens DjESTEM 'Fokker kan zich beter specialiseren' Bavaria komt met eigen frisdrank: Dr Foots Multinationals gelokt met fiscaal voordeel Tuindersorganisatie wil kwart van het glasareaal wijzigen JTERIJ M/V STRIBUTIE rSuper-zwaanzinnig' vliegen naar Parijs, New York of Dubai TERRE,nEN Bierbrouwers leggen het eiland Bali droog I ?e'a''veren kunnen de bewind- I oerders trouwens ook: „We zijn I 6 eerste dagen altijd optimis ten gestemd." Maar toch. Dow haalt recordomzet Fokker kan vijf weken door contactlens Pas I Nu boeken, want de KLM heeft I in februari en maart stoelen over 1 en is sinds gisteren aan het stun- I ten geslagen. Alleen de kosten n het verblijf moet je erbij tel- I Februari en maart zijn slechte I rasmaanden, op de krokusva kantie na. De toestellen van KLM kennen dan wel een aanzienlijke ttingsgraad, maar er zijn nog lenige duizenden stoelen beschik- 1 baar, aldus woordvoerder H. Leyten. KLM was al stuntgraag tzig sedert het 75-jarig bestaan I in 1994 met zeer tijdelijke aan- I biedingen als 'Historische Tarie ven' en 'Zwaanzinnige aanbie- I dingen'; daar ging het ook om 1 enige duizenden stoelen' die op I die manier aan de man gebracht I werden. Canada dreigt Nederland met een boycot X 84 aar ik raad het wel aan. t te wachten." Jering van tfe gebroken lens, "sSSüsaaioB 'angende lens FJAAR ID ENZEN aSTOFFEM ucces zo'n 63 slijterijen in naatschappij maakt deel :lendivisie van de n gezonde onderneming, Groenwoudt supermark- :erijen behoren. ijen in Breda, Tilburg op zoek naar en voor de funktie van: hst; eigenschappen; elling; da, Tilburg, Roosendaal of ;ving daarvan. iiaste all-round vakman groeiende horecaslagerij ge- loosendaal. Onze activiteiten van vers vlees en vleespro- ellingen. Ook produceren wij t ook nog een stuk ambacn- bewust, is creatief in zijn vak emers en personeel. Hij kan n vernieuwingen en/of verbe- ïvloeden. Ook is hij in staa e nieuwe afnemers en zal na fstandig kunnen runnen. Zijn ria's zijn een pre, maar vak- lat past bij de kwaliteiten van heel gezellig en gemotiveerd Economie Lieshout (anp) - Bier- en fris- drankenproducent Bavaria g Lieshout komt begin februari met een eigen merk frisdrank: Dr Foots. Het Bra bantse familieconcern heeft daartoe besloten, omdat het bedrijf in november vorig jaar de licentie heeft verloren van Dr Pepper, een ander fris- I drankenmerk dat is overgeno- men door Cadbury Schwep- De relatie tussen Bavaria en dit Britse concern raakte daardoor ernstig verstoord. Bavaria produ ceerde ook frisdranken voor Sch- weppes Nederland. Deze over eenkomst is echter per 1 januari dit jaar door Schweppes onder gebracht bij Vrumona uit Bun- nik, een dochter van Heineken. Volgens Schweppes kan of wil de Brabantse bier- en frisdrankpro ducent niet voldoen aan de nor men voor produktkwaliteit, voor raadbeheer en rapportage. Dat zelfde geldt ten aanzien van de hygiëne. Bavaria heeft dit steeds tegengesproken. Het bedrijf spande zelfs een kort geding aan. Die zaak werd echter op het laatste nippertje afgebla zen. De partijen kwamen overeen dat Bavaria Schweppes-fris- drank mocht blijven produceren voor de Belgische markt. Door de affaire heeft de familie Swinkels, eigenaar van Bavaria, inmiddels haar buik vol van mul tinationale frisdrankproducen ten. D. Swinkels, directeur fris dranken en marketing: „We gaan geen licentie-overeenkomst meer aan met grote frisdrankenprodu centen. Dan wordt je een speelbal van bedrijven zoals Schweppes. Die kunnen zo'n overeenkomst blijkbaar op elk gewenst moment beëindigen." Inmiddels is het gat dat is ont staan door het wegvallen van de produktie van Schweppes-fris- dranken voor de Nederlandse markt volgens Swinkels groten deels opgevuld met andere opdrachten. Verder moet het nieuwe merk Dr Foots die leemte vullen. Dr Foots, gemaakt naar eigen recept op basis van plan- ten- en vruchtenextract, is vooral bedoeld voor jongeren „die wel eens wat anders willen dan cola". Swinkels mikt in het eerste jaar op een afzet van 2,5 miljoen liter. Ter vergelijking: van het merk Dr Pepper verkocht Bavaria in 1995 3,6 miljoen liter frisdrank. De introductie gaat vergezeld van een reclamecampagne die onge veer 1,5 miljoen gulden kost. KLM heeft 'stoelen' over Van een verslaggever Schiphol - Voor nog geen 200 gulden vliegen naar Parijs. Voor 639 gulden zit je in New York, voor 796 in Atlanta, Calgary, Detroit, Houston, Memphis, Minneapolis of Van couver. Of toch maar voor 619 piek een paar dagen naar Dubai of Beiroet? n: Roosendaal. 1165-537255 iNiks liiu dus deze superactie. Want Ivoor een lege stoel vang je niks, i dan is een kostprijstarief of I minder nog altijd meer. De reizi- Igers zijn er blij mee. KLM heeft I dat onderzocht: 80% van de stuntreizigers koos bewust voor KLM-actieprijs en zou dus I anders niet met KLM of helemaal I niet gevlogen hebben. I En een kwart vloog voor de eerste r met KLM of helemaal voor de eerste keer in hun leven... KLM heeft in Europa 37 bestem mingen in de goedkope aanbie ding, van Alma Ata (Almaty) in Kazachstan (van ƒ2.300 voor 1196) tot Zürich (van 762 voor 349). In Afrika zijn in deze actietijd 8 bestemmingen goedkoop bereik baar, in het Midden-Oosten 11 bestemmingen, in het Verre Oos ten 13, in de V.S. en Canada 18, in Midden-Amerika 4 en in Zuid- Amerika 9. Aardig En daar zitten aardige skigebie den tussen. Voor de vluchten van en naar de V.S. en Canada werkt KLM samen met Northwest Air lines, Martinair. SLM mag Para maribo doen (nu 1296). Op de vluchtprijzen worden kortingen gegeven van twintig tot zestig procent. Niet zo leuk voor de mensen elders in hetzelfde vlieg tuig die de volle mep betaald hebben. Maar voor deze actie geldt dan ook: op is op; boeken in de tourist class vóór 12 februari, vliegen tot en met 10 maart, in Europa twee overnachtingen verplicht; bij de overige bestemmingen minimum- verblijf van één nacht, die van zaterdag op zondag, verplicht. =SS&" a*»*"*6 1 i-T V Bali/Amsterdam (anp) - De grote bierbrouwers in Indone sië, waaronder Heineken-doehter Multi Bintang, hebben het toeristeneiland Bali droog gelegd. Ze protesteren daar mee tegen een als onwettig ervaren accijns die wordt geïnd door een bedrijf, waar een kleinzoon van president Suhar to aan de touwtjes trekt. De plaatselijke overheid in Bali besloot vorig jaar een nieuwe accijns van 200 rupiah (14 cent) per flesje te heffen en elk flesje te laten voorzien van een sticker als bewijs van betaling. Het innen van de belasting werd uitbesteed aan het bedrijf Arba mass Multi Invesco, maar dat vraagt 600 rupiah (42 cent) voor de sticker. Eén van de oprichters van Arbamass is de oudste kleinzoon van president Suharto, de 24-jarige Ari Sigit. De brouwers van de twee belangrijkste merken, Bintang en Anker, leveren al tien dagen geen bier meer aan Bali. Duizenden toeristen zitten daardoor zonder gerstenat. Volgens een woord voerder van Heineken willen de brouwers zich gewoon aan de wet houden en dus wel de heffing van 200 rupiah betalen, maar dan rechtstreeks aan de overheid. ,We gaan echter niet 400 miljoen rupiah meer betalen aan een bedrijf, dat ertussen is geschoven en geen enkele toegevoegde waarde levert. Omdat we nu geen stickers hebben, is de voorzie nig van Bali stopgezet, want die zou zonder stickers illegaal Z1jn," aldus de woordvoerder vrijdag. Arbamass probeerde ongeveer een jaar geleden een stickersys- teem voor heel Indonesië door te drukken. Het officiële motief was de noodzaak jongeren te beschermen te?en de gevaren van alcohol. Met de stickers zou het gemakkelij ker zijn illegale drankhandel tegen te gaan. De brouwers stonden ook toen op hun achterste benen en wisten de plannen te verijde len. De centrale regering in Jakarta hield zich afzijdig met het ®gument dat de bevoegdheden bij de plaatselijke gouverneurs Mercedessen niet gewenst... Van onze verslaggever Oosterhout - „Auto's van de Fokker-kil ler Daimler-Benz zijn bij ons niet meer welkom." Dat vertellen de opvallende borden die de Oosterhoutse onderneming Martens Beton bij de hoofdingang van zijn vestiging aan de Statendamweg heeft geplaatst. Het gaat om een 'spontane actie' van de direc tie van Martens Beton, niet om een met de werknemers (OR) doorgesproken of gedragen besluit. Directeur J. Martens: „Onze filosofie is duidelijk. Het gaat om nationale solidari teit en om collectieve verantwoordelijkheid. Wij rijden in Nederlandse Volvo's, onze bedrijfswagen zijn Nederlandse DAF's en onze automatisering doen we met Nederland se Philips-producten. Het gaat om het geloof in eigen kunnen." Door Willem Reijn Amsterdam Fokker moet zijn ambities opgeven om eindproducent van regionale vliegtuigen te zijn. Het bedrijf kan zich beter richten op een rol als toeleverancier van belangrijke delen van zo'n vliegtuig aan een Europees consorium. Dat schrijft prof. H. Janssen van de Universiteit Twente in een vertrouwelijk advies aan de directie van Fokker Aircraft Ser vice in Woensdrecht. Janssen is ingehuurd als adviseur van directeur Hamers van FAS, dat als redelijk gezond bedrijf buiten de surseance valt. De organisatiedeskundige is wei nig optimistisch over de kansen van Fokker als een zelfscheppen- de vliegtuigindustrie. „Als het machtige Dasa niet het vertrou wen en de financiële kracht heeft om door te gaan met Fokker en kennelijk geen robuuste toe komstvisie kan genereren of Fok ker kan dwingen dat te doen, is het moeilijk in te zien dat ande ren dat wel kunnen," schrijft Janssen. In zijn analyse constateert hij, dat de Europese industrie op de wereldmarkt alleen sterk is met regionale vlegtuigen, maar tege lijkertijd dat de industrie enorm versnipperd is. Met produktieme- thoden ligt Amerika ver voor op Europa. Op de deelmarkt voor regioliners dienen zich nieuwe concurrenten aan uit Azië. Samenvoeging is dus onvermij delijk, want nieuwe priogram- ma's zijn wat ontwikkelingskos ten betreft zo duur, dat alleen grotere industrieën die kunnen dragen. Fokker dient zich daarbij goed af te vragen wat een reële rol kan zijn voor het concern. Janssen weet het antwoord. Fok ker moet zich richten op zijn sterkste punt: het ontwerpen van vliegtuigen naar de wensen van een klant en vervolgens het bou wen van die stukken vliegtuig, die precies volgens die wensen moeten zijn gespecificeerd. „Fok ker zou dus in Europees verband een specialist voor de ontwikke ling en de produktie van subsys temen kunnen worden." Het toeleveren is goedkoper in ontwikkelingskosten en econo misch minder riskant, stelt hij. „Ook in dit geval zal de overheid over de brug moeten komen, maar het gaat om veel kleinere bedragen aan afzonderlijke bedrijven," aldus Janssen. Fokker zou in een Europees con sortium zo een belangrijke rol kunnen spelen, hoewel het bedrijf zelf niet over een eindlijn voor vliegtuigen zou beschikken. Een voordeel is, dat de Neder- landsae technologische infrast ructuur intact kan blijven, zo vindt de hoogleraar. Hij betwij- Anisterdam - Een opmerke- Licht maar verrassend optimisme rond Fokker "jk optimisme kenmerkte S'steravond de eerste pers- conferentie van de drie bewindvoerders en de Raad j Jan Bestuur van Fokker, over be toestand van het concern. Dhe miljard gulden schuld, een economisch bijna coma- I leuze toestand van sursean- ce> maar de bewindvoerders I [lePen zelfs leuzen als 'Fok- r moet in de lucht blijven'. I jet?onee' en bonden kregen van I e Bewindvoerders een klopje op I e schouder voor deze actie. Vandaag gaat met geld van bedrijfsleven en personeel een Fokker—vloot heel Nederland over 'om nog eens te laten zien hoe mooi de Fokker—produkten zijn'. De kaartenactie loopt uit stekend en veel mensen maken geld over om Fokker te redden, hoewel daar miljarden voor nodig zijn. Het is blijkbaar hoog tijd om een wat positiever klimaat rond Fokker te scheppen. Want wil Fokker een overlevingskans] e krijgen en benutten, dan moet er wel heel rap een goede nieuwe partner worden gevonden die de continuïteit van Fokker garan- deeert. De vijf weken die het bedrijf nu krijgt van minister Wijers, lijken wel een heel korte periode om dat doel te bereiken. Eerder is vanuit Fokker aange geven, dat het zeker wel vier tot zes maanden zou kunnen duren voordat een contract rond zou kunnen zijn met zo'n partner. Maar gisteravond heette het dat, de vliegtuigwereld zo klein is dat het ook sneller kan, te meer omdat de hele branche inmid dels weet, hoe de toestand in Nederland is. De periode van vijf weken is ook om een andere reden opmerke lijk: Fokker krijgt 355 miljoen gulden aan liquiditeiten. Nor maal zou de vliegtuigdivisie van dat geld veel langer moeten kun nen werken. Het normale verlies van Fokker beloopt ruwweg tien miljoen gulden per week, want grote posten als afboekingen door waardeverlies van vliegtui gen en reorganisatiekosten blij ven in dit verband buiten beschouwing. Wellicht dus, dat in het met Wij ers afgesloten arrangement al een soort verlenging is inge bouwd. Fokker krijgt immers ook nog inkomsten uit toestel len, die aan klanten worden afgeleverd. Zo meldde Fokker gisteren trots dat de eerste nieuwe Fokker 70 voor KLM Cityhopper voor het eerst het luchtruim heeft geko zen. Begin maart verwacht de Koninklijke dit vliegtuig te ont vangen. Hoeveel vliegtuigen Fokker in elk geval mag afbouwen, bleef eveneens raadselachtig. Dasa heeft zich naar belangrijke klan ten als Alitalia/Avianova en Austrian Airlines garant gesteld, toen deze samen twintig toestel len bestelden. Bij een jaarpo- duktie van zestig stuks zijn alleen deze klanten al goed voor vier maanden werk. Er zijn trou wens nog 45 toestellen in ver schillende stadia van gereedheid in de Fokker—fabrieken. Van Schaik deed vaag over dit onderwerp. Hij zei dat voor de korte termijn nog geen klanten orders hadden geannuleerd. Andere klanten zouden zelfs aangedrongen hebben op ver vroegde aflevering, zodat zij ver zekerd zijn hun vloot nog te kun nen aanvullen met de types die ze al vliegen. De vijf weken zullen in elk geval duidelijkheid moeten brengen over de toekomst van Fokker. „We hebben nu voor vijf weken rust gecreëerd rond Fokker," zei minister Wijers. En de staat heeft dat tamelijk goedkoop kunnen doen. Want tegenover het eigen geld van 110 miljoen staat de aflevering van vier vliegtuigen. De NIB mag als ver lener van ƒ255 miljoen aan boe delkrediet de normale marktren- te rekenen en heeft de veertig in aanbouw zijndee toestellen als onderpand. Creatief en goed koop dus, dit arrangement. ZATERDAG 27 JANUARI 1996 Van onze verslaggever Den Haag - Vanaf 1 januari 1997 krijgen internationaal werkende concerns aanzienlijke belasting voordelen, als ze hun financie ringsmaatschappijen in Neder land vestigingen. Ze mogen dan een reserve van maximaal 80 procent van de winst vormen en dat aftrekken van de vermogensbelasting. Voorwaarde is wel dat het een exclusief Nederlandse financie ringsactiviteit betreft. Dat is het antwoord van het kabi net op de fiscale voordeeltjes, waarmee landen als België, Denemarken, Ierland en een aan tal niet-Eurpese landen interna tionale concerns proberen te lok ken. Diverse grote Nederlandse concerns zijn de afgelopen jaren al aan die verlokking bezweken. In werkgeverskringen wordt gesproken van een 'zeer aantrek kelijke' regeling, waardoor Nederland weer aantrekkelijk wordt voor internationale con cerns. Hoeveel geld de regeling gaat kosten hangt af van het aantal concerns dat zich hier gaat vesti gen. Het mag de schatkist echter niet veel geld kosten, reden waar om staatssecretaris Vermeend (Financiën) elders in de vermo gensbelasting een 'gat' dicht. Van onze verslaggever Terneuzen - Dow Chemical Company heeft in 1995 een omzet van 20,2 miljard dollar geboekt, het beste resulaat in de geschiedenis van de Amerikaanse multinational. De winst voor belasting steeg van 1,8 miljard naar 3,9 miljard. De winst per aandeel ging omhoog van 1,63 naar 7,72 dollar, het derde hoogste resultaat ooit behaald. President W. Stravopolous maakte gisteren de jaarresultaten van Dow bekend. „1995 was voor ons een heel sterk jaar." Een her leiding van de cijfers naar de resultaten van Dow Benelux in Terneuzen wordt niet gemaakt. Dow deelde de organisatie kort geleden werelwijd op in 15 seg menten en gaat bij de presentatie van de jaarcijfers niet in op de bedrijfsresutalten van de ver schillende vestigingen. Dow boekte bijna in alle pro- duktsegementen, met uitzonde ring van koolwaterstoffen en energie, betere resultaten. De verkopen stegen in volume met 4 procent. Met name de businesses Chemi cals en Performance Products en Plastics deden van zich spreken. De winst van Chemicals en Per formance Products bedroeg 285 miljoen, een stijging met veertig procent ten aanzien van 1994. Hogere prijzen voor caustische soda, propyleen glycol en ethy- leen glycol en lagere bedrijfskos ten zorgden voor eenn belangrijk deel voor de winststijging. Plastics boekte een winst van 476 miljoen, een verbetering van veertien procent in vergelijking met 1994. Hier zorgden lager inkooprijzen van styreen en kos tenbesparingen voor een beter resultaat. FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP Bij de diverse dochterondernemingen van de Martens Holding Groep werken in totaal 450 mensen. Martens opereert zowel in binnen- als in buitenland. Martens begrijpt dat het een probleem kan zijn wanneer relaties of vertegenwoordigers met een Mercedes het terrein op willen. „Aan vankelijk dachten we daarom aan een verbod. Maar uiteindelijk hebben we gekozen voor de mededeling dat ze 'niet gewenst' zijn." Den Haag (anp) - Om de Nederlandse tuinbouw modern en concurrerend te houden moet de komende tien tot vijftien jaar zo'n 2500 hectare oftewel circa een kwart van 's lands kasse- noppervlakte worden herverkaveld en heringericht. Daarvoor is financiële steun van de overheid onontbeerlijk. feit of de huidige orders van vliegtuigen bij Fokker wel zoveel oplevert in de rest van de econo mie. Wel stelt hij de voorwaarde, dat de Nederlandse overheid een consistent luchtvaartbeleid voert dat 'zeker het nodige geld zal kosten'. Het bedrijf moet een nieuwe start maken, 'waarbij waarschijnlijk veel werkgelegen heid verloren gaat'. En Fokker moet een rol kunnen spelen bij de herstructurering van de Europese luchtvaartindustrie. „Dit bete kent dat het enige tijd zal duren, voordat winst kan worden gemaakt." Om in zo'n consortium terecht te komen, mag Dasa niet worden vergeten, zegt prof. Janssen. Want Dasa heeft al zoveel geld in Fokker gestoken, dat het integre ren van Fokker in het bedrijf wel eens interessanter kan zijn dan volledige sluiting van de oude dochter, aldus Janssen. Dat stelt de boeren- en tuinders organisatie LTO-Nederland in een brief,die gisteren aan de Tweede Kamer is gestuurd. De tuinders noemen geen concreet bedrag waarmee de overheid over de brug zou moeten komen. De telers hebben vorig jaar herfst een eigen saneringsplan voor de glastuinbouw gelanceerd, dat is verwoord in het rapport Neder land Tuinbouwland. Een onder deel daarvan is het instellen van een zogeheten grondbank, die kwakkelende tuinders zou moe ten uitkopen. De zo vrijkomende percelen zouden moeten worden doorverkocht aan moderne telers, die willen uitbreiden. De over heid zou die uitkoopregeling wet telijk moeten regelen en bijbeho rend startkapitaal dienen te leve ren. In him moderniseringsplan was nog geen indicatie opgeno men van de omvang van het te saneren gebied. Minister Van Aartsen (Land bouw) heeft in eerste instantie de plannen voor een grondbank en bijbehorende financiering afge wezen, omdat hij niets voelt voor overheidsingrijpen in de grond markt. Met hun pleidooi vrijdag bij de Tweede Kamer proberen de tuinders alsnog enig geld binnen te slepen. Medio februari praat de kamer met Van Aartsen over de financiële problemen in de glastuinbouw en het LTO's sane ringsplan. VERVOLG VAN VOORPAGINA De bewindvoerders hebben met grote leveranciers als Dasa (rom pen) en Short (vleugels) gespro ken en die hebben beloofd door te zullen leveren. Fokker kan voorlopig vijf weken aan de slag met het geld dat Wij ers heeft geregeld. Van Schaik wilde niet ingaan op de vraag of die periode wel voldoende is om een nieuwe partner te vinden voor de vliegtuigbouw-activitei- ten. Er is geen precieze datum afgesproken voor de afloop van het boedelkrediet, maar minister Wijers zei dat binnen de gestelde 'vijf tot zes weken' de reddings operatie zich moet hebben vol trokken. Met de surséance zijn de plannen voor de langere termijn in de ijs kast gelegd. Fokker is vanuit Europa geen partij meer voor de Chinezen, die samen met een Westerse partner een nieuwe regio-liner willen bouwen, zei Van Schaik. „Dat zijn nu Aero spatiale en Dasa." Premier Kok herhaalde gisteren nog eens met klem dat de Neder landse overheid er alles aan wil doen zoveel mogelijk arbeids plaatsen bij Fokker te redden. Kok zei niet 'overspannen opti mistisch' te zijn, maar toch reden te zien 'om met enige vasthou dendheid aan de slag te gaan'. „Sociale schade zal onvermijde lijk zijn, maar dat is het gevolg van harde economische feiten. We willen eruit halen wat eruit te halen is. We gaan op een verant woorde wijze tot het uiterste. De ■gebeurtenissen van afgelopen week grepen me naar de keel; ik beleefde een slecht weekeinde vorige week. Maar nu hebben we de kracht verzameld om er tegen aan te gaan,aldus de premier na afloop van de ministerraad. Van onze correspondent Brussel - Canada dreigt Nederlandse produkten te boycotten, als ons land vast houdt aan een invoerverbod op bont. Nederland voert als enige in de EU een verordening uit, die het gebruik van 'niet humaan geach te' wildklemmen wil bestraffen. Tot die maatregel werd al in 1991 besloten, maar hij is 1 januari van .kracht geworden. Canada, belangrijk exporteur van bont naar Europa, beschouwt de toepassing door Nederland als een handelsbelem- merende maatregel, in strijd met de regels van de Wereldhandels organisatie WTO. De Europese Commissie heeft een dringend beroep gedaan op Den Haag om het invoerverbod op te schorten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9