L
- SLAGER
Mercedes is niet gewenst
AA Martens
DjESTEM
'Fokker kan zich beter specialiseren'
Bavaria komt met eigen frisdrank: Dr Foots
Multinationals gelokt
met fiscaal voordeel
Tuindersorganisatie
wil kwart van het
glasareaal wijzigen
JTERIJ M/V
STRIBUTIE
rSuper-zwaanzinnig' vliegen naar Parijs, New York of Dubai
TERRE,nEN
Bierbrouwers leggen
het eiland Bali droog
I ?e'a''veren kunnen de bewind-
I oerders trouwens ook: „We zijn
I 6 eerste dagen altijd optimis
ten gestemd." Maar toch.
Dow haalt recordomzet
Fokker kan vijf weken door
contactlens Pas
I Nu boeken, want de KLM heeft
I in februari en maart stoelen over
1 en is sinds gisteren aan het stun-
I ten geslagen. Alleen de kosten
n het verblijf moet je erbij tel-
I Februari en maart zijn slechte
I rasmaanden, op de krokusva
kantie na. De toestellen van KLM
kennen dan wel een aanzienlijke
ttingsgraad, maar er zijn nog
lenige duizenden stoelen beschik-
1 baar, aldus woordvoerder H.
Leyten. KLM was al stuntgraag
tzig sedert het 75-jarig bestaan
I in 1994 met zeer tijdelijke aan-
I biedingen als 'Historische Tarie
ven' en 'Zwaanzinnige aanbie-
I dingen'; daar ging het ook om
1 enige duizenden stoelen' die op
I die manier aan de man gebracht
I werden.
Canada dreigt
Nederland
met een boycot
X 84
aar ik raad het wel aan.
t te wachten."
Jering van tfe gebroken lens,
"sSSüsaaioB
'angende lens
FJAAR
ID
ENZEN
aSTOFFEM
ucces zo'n 63 slijterijen in
naatschappij maakt deel
:lendivisie van de
n gezonde onderneming,
Groenwoudt supermark-
:erijen behoren.
ijen in Breda, Tilburg
op zoek naar
en voor de funktie van:
hst;
eigenschappen;
elling;
da, Tilburg, Roosendaal of
;ving daarvan.
iiaste all-round vakman
groeiende horecaslagerij ge-
loosendaal. Onze activiteiten
van vers vlees en vleespro-
ellingen. Ook produceren wij
t ook nog een stuk ambacn-
bewust, is creatief in zijn vak
emers en personeel. Hij kan
n vernieuwingen en/of verbe-
ïvloeden. Ook is hij in staa
e nieuwe afnemers en zal na
fstandig kunnen runnen. Zijn
ria's zijn een pre, maar vak-
lat past bij de kwaliteiten van
heel gezellig en gemotiveerd
Economie
Lieshout (anp) - Bier- en fris-
drankenproducent Bavaria
g Lieshout komt begin
februari met een eigen merk
frisdrank: Dr Foots. Het Bra
bantse familieconcern heeft
daartoe besloten, omdat het
bedrijf in november vorig jaar
de licentie heeft verloren van
Dr Pepper, een ander fris-
I drankenmerk dat is overgeno-
men door Cadbury Schwep-
De relatie tussen Bavaria en dit
Britse concern raakte daardoor
ernstig verstoord. Bavaria produ
ceerde ook frisdranken voor Sch-
weppes Nederland. Deze over
eenkomst is echter per 1 januari
dit jaar door Schweppes onder
gebracht bij Vrumona uit Bun-
nik, een dochter van Heineken.
Volgens Schweppes kan of wil de
Brabantse bier- en frisdrankpro
ducent niet voldoen aan de nor
men voor produktkwaliteit, voor
raadbeheer en rapportage. Dat
zelfde geldt ten aanzien van de
hygiëne. Bavaria heeft dit steeds
tegengesproken.
Het bedrijf spande zelfs een kort
geding aan. Die zaak werd echter
op het laatste nippertje afgebla
zen. De partijen kwamen overeen
dat Bavaria Schweppes-fris-
drank mocht blijven produceren
voor de Belgische markt.
Door de affaire heeft de familie
Swinkels, eigenaar van Bavaria,
inmiddels haar buik vol van mul
tinationale frisdrankproducen
ten. D. Swinkels, directeur fris
dranken en marketing: „We gaan
geen licentie-overeenkomst meer
aan met grote frisdrankenprodu
centen. Dan wordt je een speelbal
van bedrijven zoals Schweppes.
Die kunnen zo'n overeenkomst
blijkbaar op elk gewenst moment
beëindigen."
Inmiddels is het gat dat is ont
staan door het wegvallen van de
produktie van Schweppes-fris-
dranken voor de Nederlandse
markt volgens Swinkels groten
deels opgevuld met andere
opdrachten. Verder moet het
nieuwe merk Dr Foots die leemte
vullen. Dr Foots, gemaakt naar
eigen recept op basis van plan-
ten- en vruchtenextract, is vooral
bedoeld voor jongeren „die wel
eens wat anders willen dan cola".
Swinkels mikt in het eerste jaar
op een afzet van 2,5 miljoen liter.
Ter vergelijking: van het merk Dr
Pepper verkocht Bavaria in 1995
3,6 miljoen liter frisdrank. De
introductie gaat vergezeld van
een reclamecampagne die onge
veer 1,5 miljoen gulden kost.
KLM heeft 'stoelen' over
Van een verslaggever
Schiphol - Voor nog geen 200 gulden vliegen naar Parijs.
Voor 639 gulden zit je in New York, voor 796 in Atlanta,
Calgary, Detroit, Houston, Memphis, Minneapolis of Van
couver. Of toch maar voor 619 piek een paar dagen naar
Dubai of Beiroet?
n:
Roosendaal.
1165-537255
iNiks
liiu dus deze superactie. Want
Ivoor een lege stoel vang je niks,
i dan is een kostprijstarief of
I minder nog altijd meer. De reizi-
Igers zijn er blij mee. KLM heeft
I dat onderzocht: 80% van de
stuntreizigers koos bewust voor
KLM-actieprijs en zou dus
I anders niet met KLM of helemaal
I niet gevlogen hebben.
I En een kwart vloog voor de eerste
r met KLM of helemaal voor
de eerste keer in hun leven...
KLM heeft in Europa 37 bestem
mingen in de goedkope aanbie
ding, van Alma Ata (Almaty) in
Kazachstan (van ƒ2.300 voor
1196) tot Zürich (van 762 voor
349).
In Afrika zijn in deze actietijd 8
bestemmingen goedkoop bereik
baar, in het Midden-Oosten 11
bestemmingen, in het Verre Oos
ten 13, in de V.S. en Canada 18, in
Midden-Amerika 4 en in Zuid-
Amerika 9.
Aardig
En daar zitten aardige skigebie
den tussen. Voor de vluchten van
en naar de V.S. en Canada werkt
KLM samen met Northwest Air
lines, Martinair. SLM mag Para
maribo doen (nu 1296). Op de
vluchtprijzen worden kortingen
gegeven van twintig tot zestig
procent. Niet zo leuk voor de
mensen elders in hetzelfde vlieg
tuig die de volle mep betaald
hebben.
Maar voor deze actie geldt dan
ook: op is op; boeken in de tourist
class vóór 12 februari, vliegen tot
en met 10 maart, in Europa twee
overnachtingen verplicht; bij de
overige bestemmingen minimum-
verblijf van één nacht, die van
zaterdag op zondag, verplicht.
=SS&"
a*»*"*6
1 i-T V
Bali/Amsterdam (anp) - De grote bierbrouwers in Indone
sië, waaronder Heineken-doehter Multi Bintang, hebben
het toeristeneiland Bali droog gelegd. Ze protesteren daar
mee tegen een als onwettig ervaren accijns die wordt geïnd
door een bedrijf, waar een kleinzoon van president Suhar
to aan de touwtjes trekt.
De plaatselijke overheid in Bali besloot vorig jaar een nieuwe
accijns van 200 rupiah (14 cent) per flesje te heffen en elk flesje te
laten voorzien van een sticker als bewijs van betaling.
Het innen van de belasting werd uitbesteed aan het bedrijf Arba
mass Multi Invesco, maar dat vraagt 600 rupiah (42 cent) voor de
sticker.
Eén van de oprichters van Arbamass is de oudste kleinzoon van
president Suharto, de 24-jarige Ari Sigit.
De brouwers van de twee belangrijkste merken, Bintang en
Anker, leveren al tien dagen geen bier meer aan Bali. Duizenden
toeristen zitten daardoor zonder gerstenat. Volgens een woord
voerder van Heineken willen de brouwers zich gewoon aan de wet
houden en dus wel de heffing van 200 rupiah betalen, maar dan
rechtstreeks aan de overheid.
,We gaan echter niet 400 miljoen rupiah meer betalen aan een
bedrijf, dat ertussen is geschoven en geen enkele toegevoegde
waarde levert. Omdat we nu geen stickers hebben, is de voorzie
nig van Bali stopgezet, want die zou zonder stickers illegaal
Z1jn," aldus de woordvoerder vrijdag.
Arbamass probeerde ongeveer een jaar geleden een stickersys-
teem voor heel Indonesië door te drukken.
Het officiële motief was de noodzaak jongeren te beschermen
te?en de gevaren van alcohol. Met de stickers zou het gemakkelij
ker zijn illegale drankhandel tegen te gaan. De brouwers stonden
ook toen op hun achterste benen en wisten de plannen te verijde
len. De centrale regering in Jakarta hield zich afzijdig met het
®gument dat de bevoegdheden bij de plaatselijke gouverneurs
Mercedessen niet gewenst...
Van onze verslaggever
Oosterhout - „Auto's van de Fokker-kil
ler Daimler-Benz zijn bij ons niet meer
welkom." Dat vertellen de opvallende
borden die de Oosterhoutse onderneming
Martens Beton bij de hoofdingang van
zijn vestiging aan de Statendamweg
heeft geplaatst.
Het gaat om een 'spontane actie' van de direc
tie van Martens Beton, niet om een met de
werknemers (OR) doorgesproken of gedragen
besluit. Directeur J. Martens: „Onze filosofie
is duidelijk. Het gaat om nationale solidari
teit en om collectieve verantwoordelijkheid.
Wij rijden in Nederlandse Volvo's, onze
bedrijfswagen zijn Nederlandse DAF's en
onze automatisering doen we met Nederland
se Philips-producten. Het gaat om het geloof
in eigen kunnen."
Door Willem Reijn
Amsterdam Fokker moet
zijn ambities opgeven om
eindproducent van regionale
vliegtuigen te zijn. Het bedrijf
kan zich beter richten op een
rol als toeleverancier van
belangrijke delen van zo'n
vliegtuig aan een Europees
consorium.
Dat schrijft prof. H. Janssen van
de Universiteit Twente in een
vertrouwelijk advies aan de
directie van Fokker Aircraft Ser
vice in Woensdrecht.
Janssen is ingehuurd als adviseur
van directeur Hamers van FAS,
dat als redelijk gezond bedrijf
buiten de surseance valt. De
organisatiedeskundige is wei
nig optimistisch over de kansen
van Fokker als een zelfscheppen-
de vliegtuigindustrie. „Als het
machtige Dasa niet het vertrou
wen en de financiële kracht heeft
om door te gaan met Fokker en
kennelijk geen robuuste toe
komstvisie kan genereren of Fok
ker kan dwingen dat te doen, is
het moeilijk in te zien dat ande
ren dat wel kunnen," schrijft
Janssen.
In zijn analyse constateert hij,
dat de Europese industrie op de
wereldmarkt alleen sterk is met
regionale vlegtuigen, maar tege
lijkertijd dat de industrie enorm
versnipperd is. Met produktieme-
thoden ligt Amerika ver voor op
Europa. Op de deelmarkt voor
regioliners dienen zich nieuwe
concurrenten aan uit Azië.
Samenvoeging is dus onvermij
delijk, want nieuwe priogram-
ma's zijn wat ontwikkelingskos
ten betreft zo duur, dat alleen
grotere industrieën die kunnen
dragen. Fokker dient zich daarbij
goed af te vragen wat een reële
rol kan zijn voor het concern.
Janssen weet het antwoord. Fok
ker moet zich richten op zijn
sterkste punt: het ontwerpen van
vliegtuigen naar de wensen van
een klant en vervolgens het bou
wen van die stukken vliegtuig,
die precies volgens die wensen
moeten zijn gespecificeerd. „Fok
ker zou dus in Europees verband
een specialist voor de ontwikke
ling en de produktie van subsys
temen kunnen worden."
Het toeleveren is goedkoper in
ontwikkelingskosten en econo
misch minder riskant, stelt hij.
„Ook in dit geval zal de overheid
over de brug moeten komen,
maar het gaat om veel kleinere
bedragen aan afzonderlijke
bedrijven," aldus Janssen.
Fokker zou in een Europees con
sortium zo een belangrijke rol
kunnen spelen, hoewel het
bedrijf zelf niet over een eindlijn
voor vliegtuigen zou beschikken.
Een voordeel is, dat de Neder-
landsae technologische infrast
ructuur intact kan blijven, zo
vindt de hoogleraar. Hij betwij-
Anisterdam - Een opmerke- Licht maar verrassend optimisme rond Fokker
"jk optimisme kenmerkte
S'steravond de eerste pers-
conferentie van de drie
bewindvoerders en de Raad
j Jan Bestuur van Fokker, over
be toestand van het concern.
Dhe miljard gulden schuld,
een economisch bijna coma-
I leuze toestand van sursean-
ce> maar de bewindvoerders
I [lePen zelfs leuzen als 'Fok-
r moet in de lucht blijven'.
I jet?onee' en bonden kregen van
I e Bewindvoerders een klopje op
I e schouder voor deze actie.
Vandaag gaat met geld van
bedrijfsleven en personeel een
Fokker—vloot heel Nederland
over 'om nog eens te laten zien
hoe mooi de Fokker—produkten
zijn'. De kaartenactie loopt uit
stekend en veel mensen maken
geld over om Fokker te redden,
hoewel daar miljarden voor
nodig zijn.
Het is blijkbaar hoog tijd om een
wat positiever klimaat rond
Fokker te scheppen. Want wil
Fokker een overlevingskans] e
krijgen en benutten, dan moet er
wel heel rap een goede nieuwe
partner worden gevonden die de
continuïteit van Fokker garan-
deeert.
De vijf weken die het bedrijf nu
krijgt van minister Wijers, lijken
wel een heel korte periode om
dat doel te bereiken.
Eerder is vanuit Fokker aange
geven, dat het zeker wel vier tot
zes maanden zou kunnen duren
voordat een contract rond zou
kunnen zijn met zo'n partner.
Maar gisteravond heette het dat,
de vliegtuigwereld zo klein is dat
het ook sneller kan, te meer
omdat de hele branche inmid
dels weet, hoe de toestand in
Nederland is.
De periode van vijf weken is ook
om een andere reden opmerke
lijk: Fokker krijgt 355 miljoen
gulden aan liquiditeiten. Nor
maal zou de vliegtuigdivisie van
dat geld veel langer moeten kun
nen werken. Het normale verlies
van Fokker beloopt ruwweg tien
miljoen gulden per week, want
grote posten als afboekingen
door waardeverlies van vliegtui
gen en reorganisatiekosten blij
ven in dit verband buiten
beschouwing.
Wellicht dus, dat in het met Wij
ers afgesloten arrangement al
een soort verlenging is inge
bouwd. Fokker krijgt immers
ook nog inkomsten uit toestel
len, die aan klanten worden
afgeleverd.
Zo meldde Fokker gisteren trots
dat de eerste nieuwe Fokker 70
voor KLM Cityhopper voor het
eerst het luchtruim heeft geko
zen. Begin maart verwacht de
Koninklijke dit vliegtuig te ont
vangen.
Hoeveel vliegtuigen Fokker in
elk geval mag afbouwen, bleef
eveneens raadselachtig. Dasa
heeft zich naar belangrijke klan
ten als Alitalia/Avianova en
Austrian Airlines garant gesteld,
toen deze samen twintig toestel
len bestelden. Bij een jaarpo-
duktie van zestig stuks zijn
alleen deze klanten al goed voor
vier maanden werk. Er zijn trou
wens nog 45 toestellen in ver
schillende stadia van gereedheid
in de Fokker—fabrieken.
Van Schaik deed vaag over dit
onderwerp. Hij zei dat voor de
korte termijn nog geen klanten
orders hadden geannuleerd.
Andere klanten zouden zelfs
aangedrongen hebben op ver
vroegde aflevering, zodat zij ver
zekerd zijn hun vloot nog te kun
nen aanvullen met de types die
ze al vliegen.
De vijf weken zullen in elk geval
duidelijkheid moeten brengen
over de toekomst van Fokker.
„We hebben nu voor vijf weken
rust gecreëerd rond Fokker," zei
minister Wijers. En de staat
heeft dat tamelijk goedkoop
kunnen doen. Want tegenover
het eigen geld van 110 miljoen
staat de aflevering van vier
vliegtuigen. De NIB mag als ver
lener van ƒ255 miljoen aan boe
delkrediet de normale marktren-
te rekenen en heeft de veertig in
aanbouw zijndee toestellen als
onderpand. Creatief en goed
koop dus, dit arrangement.
ZATERDAG 27 JANUARI 1996
Van onze verslaggever
Den Haag - Vanaf 1 januari 1997
krijgen internationaal werkende
concerns aanzienlijke belasting
voordelen, als ze hun financie
ringsmaatschappijen in Neder
land vestigingen.
Ze mogen dan een reserve van
maximaal 80 procent van de
winst vormen en dat aftrekken
van de vermogensbelasting.
Voorwaarde is wel dat het een
exclusief Nederlandse financie
ringsactiviteit betreft.
Dat is het antwoord van het kabi
net op de fiscale voordeeltjes,
waarmee landen als België,
Denemarken, Ierland en een aan
tal niet-Eurpese landen interna
tionale concerns proberen te lok
ken. Diverse grote Nederlandse
concerns zijn de afgelopen jaren
al aan die verlokking bezweken.
In werkgeverskringen wordt
gesproken van een 'zeer aantrek
kelijke' regeling, waardoor
Nederland weer aantrekkelijk
wordt voor internationale con
cerns.
Hoeveel geld de regeling gaat
kosten hangt af van het aantal
concerns dat zich hier gaat vesti
gen. Het mag de schatkist echter
niet veel geld kosten, reden waar
om staatssecretaris Vermeend
(Financiën) elders in de vermo
gensbelasting een 'gat' dicht.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Dow Chemical Company heeft in 1995 een omzet
van 20,2 miljard dollar geboekt, het beste resulaat in de
geschiedenis van de Amerikaanse multinational. De winst voor
belasting steeg van 1,8 miljard naar 3,9 miljard. De winst
per aandeel ging omhoog van 1,63 naar 7,72 dollar, het derde
hoogste resultaat ooit behaald.
President W. Stravopolous
maakte gisteren de jaarresultaten
van Dow bekend. „1995 was voor
ons een heel sterk jaar." Een her
leiding van de cijfers naar de
resultaten van Dow Benelux in
Terneuzen wordt niet gemaakt.
Dow deelde de organisatie kort
geleden werelwijd op in 15 seg
menten en gaat bij de presentatie
van de jaarcijfers niet in op de
bedrijfsresutalten van de ver
schillende vestigingen.
Dow boekte bijna in alle pro-
duktsegementen, met uitzonde
ring van koolwaterstoffen en
energie, betere resultaten. De
verkopen stegen in volume met 4
procent.
Met name de businesses Chemi
cals en Performance Products en
Plastics deden van zich spreken.
De winst van Chemicals en Per
formance Products bedroeg 285
miljoen, een stijging met veertig
procent ten aanzien van 1994.
Hogere prijzen voor caustische
soda, propyleen glycol en ethy-
leen glycol en lagere bedrijfskos
ten zorgden voor eenn belangrijk
deel voor de winststijging.
Plastics boekte een winst van
476 miljoen, een verbetering van
veertien procent in vergelijking
met 1994. Hier zorgden lager
inkooprijzen van styreen en kos
tenbesparingen voor een beter
resultaat.
FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP
Bij de diverse dochterondernemingen van de
Martens Holding Groep werken in totaal 450
mensen. Martens opereert zowel in binnen-
als in buitenland.
Martens begrijpt dat het een probleem kan
zijn wanneer relaties of vertegenwoordigers
met een Mercedes het terrein op willen. „Aan
vankelijk dachten we daarom aan een verbod.
Maar uiteindelijk hebben we gekozen voor de
mededeling dat ze 'niet gewenst' zijn."
Den Haag (anp) - Om de Nederlandse tuinbouw modern en
concurrerend te houden moet de komende tien tot vijftien jaar
zo'n 2500 hectare oftewel circa een kwart van 's lands kasse-
noppervlakte worden herverkaveld en heringericht. Daarvoor
is financiële steun van de overheid onontbeerlijk.
feit of de huidige orders van
vliegtuigen bij Fokker wel zoveel
oplevert in de rest van de econo
mie.
Wel stelt hij de voorwaarde, dat
de Nederlandse overheid een
consistent luchtvaartbeleid voert
dat 'zeker het nodige geld zal
kosten'. Het bedrijf moet een
nieuwe start maken, 'waarbij
waarschijnlijk veel werkgelegen
heid verloren gaat'. En Fokker
moet een rol kunnen spelen bij de
herstructurering van de Europese
luchtvaartindustrie. „Dit bete
kent dat het enige tijd zal duren,
voordat winst kan worden
gemaakt."
Om in zo'n consortium terecht te
komen, mag Dasa niet worden
vergeten, zegt prof. Janssen.
Want Dasa heeft al zoveel geld in
Fokker gestoken, dat het integre
ren van Fokker in het bedrijf wel
eens interessanter kan zijn dan
volledige sluiting van de oude
dochter, aldus Janssen.
Dat stelt de boeren- en tuinders
organisatie LTO-Nederland in
een brief,die gisteren aan de
Tweede Kamer is gestuurd. De
tuinders noemen geen concreet
bedrag waarmee de overheid over
de brug zou moeten komen.
De telers hebben vorig jaar herfst
een eigen saneringsplan voor de
glastuinbouw gelanceerd, dat is
verwoord in het rapport Neder
land Tuinbouwland. Een onder
deel daarvan is het instellen van
een zogeheten grondbank, die
kwakkelende tuinders zou moe
ten uitkopen. De zo vrijkomende
percelen zouden moeten worden
doorverkocht aan moderne telers,
die willen uitbreiden. De over
heid zou die uitkoopregeling wet
telijk moeten regelen en bijbeho
rend startkapitaal dienen te leve
ren. In him moderniseringsplan
was nog geen indicatie opgeno
men van de omvang van het te
saneren gebied.
Minister Van Aartsen (Land
bouw) heeft in eerste instantie de
plannen voor een grondbank en
bijbehorende financiering afge
wezen, omdat hij niets voelt voor
overheidsingrijpen in de grond
markt. Met hun pleidooi vrijdag
bij de Tweede Kamer proberen de
tuinders alsnog enig geld binnen
te slepen. Medio februari praat
de kamer met Van Aartsen over
de financiële problemen in de
glastuinbouw en het LTO's sane
ringsplan.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De bewindvoerders hebben met
grote leveranciers als Dasa (rom
pen) en Short (vleugels) gespro
ken en die hebben beloofd door te
zullen leveren.
Fokker kan voorlopig vijf weken
aan de slag met het geld dat Wij
ers heeft geregeld. Van Schaik
wilde niet ingaan op de vraag of
die periode wel voldoende is om
een nieuwe partner te vinden
voor de vliegtuigbouw-activitei-
ten. Er is geen precieze datum
afgesproken voor de afloop van
het boedelkrediet, maar minister
Wijers zei dat binnen de gestelde
'vijf tot zes weken' de reddings
operatie zich moet hebben vol
trokken.
Met de surséance zijn de plannen
voor de langere termijn in de ijs
kast gelegd. Fokker is vanuit
Europa geen partij meer voor de
Chinezen, die samen met een
Westerse partner een nieuwe
regio-liner willen bouwen, zei
Van Schaik. „Dat zijn nu Aero
spatiale en Dasa."
Premier Kok herhaalde gisteren
nog eens met klem dat de Neder
landse overheid er alles aan wil
doen zoveel mogelijk arbeids
plaatsen bij Fokker te redden.
Kok zei niet 'overspannen opti
mistisch' te zijn, maar toch reden
te zien 'om met enige vasthou
dendheid aan de slag te gaan'.
„Sociale schade zal onvermijde
lijk zijn, maar dat is het gevolg
van harde economische feiten.
We willen eruit halen wat eruit te
halen is. We gaan op een verant
woorde wijze tot het uiterste. De
■gebeurtenissen van afgelopen
week grepen me naar de keel; ik
beleefde een slecht weekeinde
vorige week. Maar nu hebben we
de kracht verzameld om er tegen
aan te gaan,aldus de premier na
afloop van de ministerraad.
Van onze correspondent
Brussel - Canada dreigt
Nederlandse produkten te
boycotten, als ons land vast
houdt aan een invoerverbod
op bont.
Nederland voert als enige in de
EU een verordening uit, die het
gebruik van 'niet humaan geach
te' wildklemmen wil bestraffen.
Tot die maatregel werd al in 1991
besloten, maar hij is 1 januari
van .kracht geworden.
Canada, belangrijk exporteur
van bont naar Europa,
beschouwt de toepassing door
Nederland als een handelsbelem-
merende maatregel, in strijd met
de regels van de Wereldhandels
organisatie WTO. De Europese
Commissie heeft een dringend
beroep gedaan op Den Haag om
het invoerverbod op te schorten.