Weekend rn Met je tong aan de brugleuning w. DE STEM 'Ik breng hen 'een beetje thuis'. Dat wordt gewaardeerd En het heeft zin' De Utrechtse stichting Epafras zet zich al jaren in voor Nederlanders die in het buiten land gevangen zitten. Momen teel zijn er dat ruim 1300. Boeg beeld van de stichting is de Utrechtse dominee Joop Spoor (50). Vorig jaar begeleidde hij de ter dood veroordeelde Johannes van Damme in Singapore in diens laatste uren. Begin januari brak hij in Marokko een lans voor een betere behandeling van de 72 Nederlandse gevangenen aldaar. Joop Spoor is een katholiek die dominee werd. Ook een querulant, een stoor zender die langzaam begint te oogsten wat hij in twintig jaren heeft gezaaid. Dominee Joop Spoor zet zich in voor Nederlandse gevangenen in de vreemde DE STEM i§M Warmte-kracht ZATERDAG 27 JANUARI 1995 E2 'In de cel zijn het sukkels' We worden opeens geconfronteerd met een nieuw probleem. Je hoort en leest het overal. Onze gevoelstemperatuur is beangstigend laag geworden. Een hardnekkige oostenwind blaast onze innerlijke warmtemeter naar een niveau van zo'n 20 graden onder nul, terwijl de thermometer maar een paar graden vorst aan geeft. Vanwaar dat verval? Waarom is een echte winter nu opeens een nationale ramp? Je hebt mensen die hun temperatuur proberen op te krikken door een deken om te slaan die vet van nostalgie. Ze schieten als het ware een gebreide borstrok aan en voelen weer de warmte van de oude huiskamer met de kolen- kachel, het dikke gordijn voor de deur naar de gang en de koesterende aandacht van vader en moeder. Er komen verhalen over toen. Je werd wakker in een ijskoude slaapkamer (gevoelstempera tuur 10 graden onder nul) met bloemen op de enkele ruiten en je wankelde op je blote voe ten naar het schuurtje (gev. temp. -25 graden) om kolen te halen voor de kachel. Terwijl je bezig was de kachel aan te maken, sprong de bevoren waterleiding. Dan wist je dat het leuk werd. Je stak het ochtendblad onder je kleren en schaatste naar school of werk. En er werd een Elfstedentocht georganiseerd voor men sen die zich in hun element begonnen te voe len in die vrieswereld (GT: -35 graden), zoals boerenzoons, bouwvakkers, tuinders en post bodes. Kinderen huiverden bij dat ene beeld: dat je je tong tegen de brugleuning legde en nooit meer los kwam. Je moest daar gebogen blijven staan, ook 's nachts. Je ouders brachten je wat erwtensoep en de buren legden gestikte dekens over je heen. Je wilde het zo graag pro beren en je wist hoe erg het zou zijn. Het is allemaal veranderd. De kachel is uit de kamer verwijderd en centraal staat nu de koel kast. Het is een koelkast met een dikke ruit en hij zit boordevol. De luxe is bijna niet te bevat ten. Ruim twintig vakken en een eindeloze voorraad. Complete maaltijden, snelle hapjes, tussendoortjes, dorstlessertjes, snoepkost en diverse lichte toetjes. En alles kun je reuze han dig even opnieuw opwarmen op het moment dat je daar zin in hebt. We kijken dagelijks naar het glas van deze koelkast en zien voortdurend mensen bewe gen, praten, schreeuwen, schieten. Terwijl onze blik vele uren bevroren ligt op het toestel, vormen zich op de ramen van onze kamer ijs bloemen die makkelijk kunnen concurreren met die op de ruiten van onze heroïsche herin neringen. De gevoelstemperatuur gaat naar waarden van 7 tot 12 graden onder nul. Het een stuk kouder geworden sinds de komst van het vriesvak van het merk RTL. De mensen op het kijkglas hebben het voortdurend over gevoeligheid, warmte, trouw, vriendschap, liefde en geluk. Maar ondertussen golft de kou je tegemoet. Een presentator praat losjes en geroutineerd een verdrietige dochter en een moeder aan eikaar, een meisje wordt gekop peld aan een wildvreemde jongen, een diep conflict werd even snel gelijmd. In heel veel beangstigend afgekoelde huizen denken mensen dat relaties alleen maar gere geld kunnen worden via de nationale koelkast. Ze kunnen slechts tot elkaar gebracht worden door de ijskoude handen van een tovenaar in Hilversum, Aalsmeer of zelfs Chicago. Praten lukt alleen in de poolhut van de studio. Het heeft niets te maken met vlees, bloed of echte, warme adem. De stakkers worden aan elkaar gevroren zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Het schrikbeeld is werkelijkheid geworden. Je ziet overal mensen met hun tong aan de brugleuning geketend. Er komt nie mand met erwtensoep of dekens. Er komen alleen koele camera's die het vastleggen op koude banden. Sluit de oostenwind buiten en doe de koelkast de deur uit, of in ieder geval naar de kelder of de achterkamer. De gevoelstemperatuur gaat met sprongen omhoog. Als we allemaal ons aandeel leveren in de strijd tegen de centrale verarming, zitten we in het jaar 2050 allemaal weer knus onder een nieuw en veilig ozondak. Joop Spoor had het vaderschap waar schijnlijk nimmer verworven als hij eertijds niet van kerk was gewisseld. In het protestantse Ede waar hij opgroeide, genoot hij een rooms-katholieke opvoeding. Hij wist vrij vroeg dat hij priester wilde wor den. „Ik zag alleen op tegen het celibaat." En terecht. „De kapelaan in Ede heeft me later toevertrouwd dat ik het als priester nooit gered zou hebben." Want de jonge Joop Spoor keek te graag naar de meisjes, en met name naar de deernes van protestantse huize. „Die liep ik altijd tegen het lijf. Mede daarom maakte ik de overstap naar de Nederlands Hervormde kerk. Bij die kerk voel ik me thuis. Bovendien kon ik trou wen en predikant worden." Spoor is inmiddels voor de tweede keer getrouwd, heeft zes kinderen en werkt als gevangenispredikant. Waarom koos u voor de loopbaan van gevangenispredikant? „Vooropgesteld, ik heb geen Jezus-complex. Maar toen ik in de bijbel las dat hij zich tegen de machthebbers verzette en opkwam voor de mensen in de goot, trok me dat heel erg aan. Dat was en is voor mijn gevoel dé weg om het leven te verdiepen. Ik had kunnen kiezen voor verstandelijk gehandicapten, drugsverslaaf den of andere uitgestoten groepen, maar het werden gevangenen. Ik heb daarover gepraat met mensen, vrienden hebben me aange spoord en het toeval deed de rest." „Ik ben geen predikant voor een vaste gemeente. Ik ben wel betrokken bij een gemeenschap van Nederlanders in Zweden die mij gevraagd hebben, maar verder... Wat moet ik als predikant op de Veluwe? Over die vraag heb ik vroeger veel nagedacht. Ik was bang dat ik daar snel uitgepraat zou raken. Die angst heb ik in mijn huidige werk niet; het blijft leerzaam en boeiend." Scheveningen „Ik kwam al tijdens mijn theologiestudie terecht in de Scheveningse strafgevangenis en ging meteen in het diepe. Er was een gespreks groep met langgestraften. Na vijf minuten wist ik dat ik uit deze wereld niet meer weg zou gaan." „Die mensen raakten me. In de gevangenis worden mensen veel eerlijker, op een enkeling na die blijft proberen je te belazeren waar je bij zit. De meesten zijn zichzelf. Ze doen zich misschien nog wel ster ker voor dan anderen, maar niet beter. Ze laten hun emoties de vrije loop. Buiten de gevangenis zijn ze groot, sterk en stoer, in de cel zijn het sukkels. Problemen lossen ze met vuisten op omdat ze het niet met woor den kunnen." „Het gros ziet zich voor moeilijkheden geplaatst waar men zonder hulp niet meer uit komt. Naaste familie houdt het contact nog het langst vol. Vrienden vergeten hen. Voor de buitenwacht zijn ze er niet meer." „Ik kom uit een ander milieu dan zij. Om con tact te krijgen moet ik eerst met hen leren leven. Ik moet laten zien dat ik werkelijk iets voor hen wil doen, dat ik niet kom om hen te bekeren. Voor de langgestraften in Schevenin- Door Mario Bouwmans gen heb ik vooral contacten met de buiten wacht gelegd. Een muur geslecht. Ik heb daar veel vertrouwen gewonnen. Die tijd is onver getelijk." Maar echt bekend bent u geworden als boegbeeld van de stichting Epafras. „Begin jaren tachtig was ik als gevangenis predikant nog in dienst van het ministerie van Justitie. Er was een conflict. Ze wilden me overplaatsen, weg uit de strafgevangenis. Ik was bereid dat aan te vechten en ik stond sterk. Ze konden me niet ontslaan. Ik heb toen gezegd: benoem me maar als predikant voor gevangenen in het buitenland. Dat is gebeurd." „In die tijd had ik de film 'Midnight Express' gezien over de vlucht van een Amerikaanse drugssmokkelaar weg van de verschrikkingen in een Turkse gevange nis. Afschuwelijke beel den. Ik voelde dat ik iets moest doen. Er zoiiden vast en zeker ook Neder landers vastzitten in Turkije. Het geld dat ik nodig had, kwam van het departement en de ker ken." „De stichting voorziet gevangenen van boeken, stuurt een blad rond, verzorgt de contacten met familie en vrienden en zelf zoek ik ook regelmatig gevangenen op. Voor zover het budget dat toelaat. Een reis van enkele weken naar Zuidoost-Azië, waar een stuk of vijfen twintig Nederlanders vastzitten in verschil lende landen, kost al gauw 25 mille. Dat is eenvierde van het budget." „Daarom ben ik blij dat we nu een Nederland se afdeling van Prison Fellowship hebben, waarvan ik bestuurslid ben. Deze Amerikaan se organisatie heeft afdelingen in tachtig lan den, waar vrijwilligers gevangenen bezoeken en hulp bieden. Ik heb een lijst met een paar honderd namen van vrijwilligers, die ik kan benaderen. Die contacten zijn ongelooflijk belangrijk." Terugdeinzen Heeft u in uw werk voordeel van het feit dat u dominee bent? „Je draagt altijd het imago van de dominee met je mee. Ik zeg niet dat er iets mis is met dat imago, maar ik heb wel gemerkt dat som mige gevangenen voor priesters en dominees terugdeinzen. 'Daar komt er weer zo eentje mijn cel in die me wil bekeren', zie je ze dan denken." „Mijn roeping maakt het werk ook gemakke lijker. Het opent overal deuren. Ik hoef aan niemand uit te leggen waarom ik gevangenis sen wil bezoeken. En gevangenen kunnen in mijn bijzijn huilen, omdat ze weten dat ik dat niet gek vind." „Als dominee ben ik een cultuurdrager, iemand die de waarden van het leven probeert over te brengen op anderen. Dat kan bij uit stek in de gevangenis omdat daar het werke lijke leven bestaat. Het vernislaagje op het leven is er dunner." Maar waarom bent u zo begaan met het lot van mensen die gestraft worden voor fou ten, die ze al dan niet bewust gemaakt heb ben? „De schuldvraag interesseert me niet. Ik wil weten hoe ze zo ver gekomen zijn, wat er mis gegaan is, hoe het beter kan." „Wat mij ook bezighoudt is het feit dat wij in onze maatschappij andere mensen een vrij heidsstraf opleggen. Dat doen we heel bewust en zonder schaamte. Je kunt zeggen de straf is te wijten aan fout gedrag. Fout gedrag zal ook ik nooit rechtvaardigen, maar heb ik dan wel het recht om iemand het dierbaarste te ontne men wat hij bezit: zijn of haar vrijheid? Daar maak je iemand toch geen mens mee." „Het zal wel cru klinken uit een mond van een dominee, maar stok- en zweepslagen zijn vol gens mij een veel betere straf. Emotioneler, maar beter. Degene die straft is er direct bij betrokken, ziet onmiddellijk het effect van de straf. Maar nee, wij sluiten liever mensen op en vergeten hen. Dat is niet de oplossing." Wat dan wel? „Hun kant kiezen. En echt hè. Ogenschijnlijk verschilt mijn werk voor de gevangenen nau welijks van het werk van een reclasserings- ambtenaar. Het is een kwestie van contact maken, praten en vooral luisteren. Alleen blijf ik in gesprekken niet aan de andere kant van de tafel. Ik kies bewust de zijde van de mensen die in de fou| zijn gegaan." „Er zijn voorbeelden waarin mijn keuze niet overeind blijft. Ik heb mijn grens getrokken bij figuren die een kind verkracht of vermoord hebben. Dan kan ik het niet. Mensen hebben het moeilijk met mijn opstelling. Ik zal nooit begrip hebben voor welke misdaad dan ook, maar als ik naast iemand sta, hoeft dat nog niet te betekenen dat ik het met hem eens ben." Wat heeft u Nederlandse gevangenen in den vreemde te bieden? Joop Spoor: „Ik volg officiële instanties, overheden en ambassades kritisch, dat klopt, maar dat doe ik in het belang van de gevangenen. Voor hen ga ik zo ver moge lijk." FOTO 'T STICHT „Ik heb niet het idee dat ik hen iets te bieden heb. Ik ga een cel in met het idee van: ik ben er, ik ben er voor jou. Als je van mijn diensten gebruik wil maken, is dat aan jou. Het gaat erom dat gevangenen weten dat ze niet verge ten zijn." „Ik breng hen 'een beetje thuis'. Feyenoord voor Rotterdammers, Ajax voor Amsterdam mers, zoiets. Dat wordt gewaardeerd. En het heeft zin. Zulke ontmoetingen doorbreken de sleur, het afstompende leven in de cel. Alleen al het horen van de eigen taal is psychologisch van groot belang. Ze worden zich weer bewust van hun identiteit." U heeft vorig jaar ook Johannes van Dam me in zijn dodencel bezocht. Hij werd uit eindelijk in Singapore opgehangen wegens drugssmokkel. Wat kon U voor hem, in zijn laatste uren, nog betekenen? „Ik bracht ook hem 'dat beetje thuis'. Lange tijd kreeg Van Damme alleen bezoek van men sen die gebonden waren aan de overheid. Dat praat moeilijker dan met een onafhankelijk iemand als ik. Ik pro beerde hem het gevoel te geven dat hij die laat ste dagen vrij zou zijn om te praten over zijn jeugd, zijn vrouw, zijn kinderen, zijn angsten, de dood. Voordien kon hij hij er alleen maar overdenken." „Het is niet aan mij om al te veel van die gesprekken bloot te geven, maar ik kan wel zeggen dat Van Damme op het laatst zeer doordrongen was van de eindigheid van het aardse bestaan. Het kwam voor hem te vroeg, zei hij. Hij kon de dood wel accepteren, maar de doodstraf niet. Hij vertrouwde erop dat God hem niet in de steek zou laten. Ik ben enkele keren bij hem geweest en naar mijn gevoel heb ik veel voor hem kunnen beteke nen." Want het was Spoor geweest die 'zijn perso neel cynisme en gebrek aan inzet had verwe-1 ten. Kasteel sloeg hard terug: „Waarom moet I Spoor zonodig op de voorgrond? Wij zien hem I een keer per jaar opduiken als een kwestie in de publiciteit is en dan roept hij allerlei din-1 gen, die maar deels waar zijn. Spoor profileert I zich ten koste van onze ambassade." Bent u een stoorzender, een querulant „Ik volg officiële instanties, overheden en I ambassades kritisch, dat klopt, maar dat doe ik in het belang van de gevangenen. Voor her. ga ik zo ver mogelijk. Op sommige des zou het personeel zich met meer hart voor I de zaak van de gevangenen kunnen inzetten f En dat zeg ik hardop, waarom niet? Natuur-1 lijk moet ik ook opletten, want ik moet wij verder met die officiële instanties. In F heb ik dan ook een gesprek met de ambassa-1 deur gevoerd en daarin zijn een goed uitgesproken." „Joop Teleng heb ik gesteund vanaf hit j moment dat hij begon met zijn plan. Op de achtergrond inderdaad, omdat Joop nogveej kritischer is dan ik en omdat ik, veel meerdan j hij, rekening moet houden met de gevolg®. J „Stel je nu eens voordat J ik met Teleng en r groep familieleden ii| Rabat zou zijn f veerd en dat ons 1 in een demonstrah| Pijn Maar u kon de cel weer uit. U kunt altijd de cel weer uit. Hoe voelt dat? „Dat doet pijn. Na elk bezoek opnieuw. Maar die pijn is ook betrekkelijk. Ik heb het er met een verpleegster over gehad; patiënten verwe ten haar vaak dat zij niet hun pijn voelde. Ze zei dan: 'En dat is maar goed ook. Als ik zou voelen wat u voelt, kan ik u niet meer helpen.' En zo is het." „Ik kan het wel van me afzetten, maar het doortrekt natuurlijk mijn hele leven. De wer kelijke pijn komt van de strijd tegen de bureaucratie, tegen de onwil, de onmacht en onmogelijkheden. Tegen instanties die alleen papiertjes zien en geen mensen. Wat dat betreft is gelukkig de ene ambassade de ande re niet." Niet alle Nederlandse ambassadeurs zijn gecharmeerd van de dominee. Toen hij begin januari, tijdens de 'gratie-missie' van familie leden van Nederlandse gevangenen in Marok ko, de honneurs waarnam voor initiatiefne mer Joop Teleng, de ex-gevangene die het land niet inkwam, fronste ambassadeur T. Kasteel in Rabat zijn wenkbrauwen. tegen de Marokkaans autoriteiten zou ontaard. Dat kon ik® toch niet permitteren Dan hadden we waai- schijnlijk niets voor® Nederlandse gevangH nen bereikt en zo"1)! zeker door mijn bestuur ter verantwoorrKI zijn geroepen. Nu heb ik in enkele gesprek® goede contacten kunnen leggen met Marok» en dat is in het belang van de gevangenen. Verandering Heeft u na twintig jaar van inspan»'"!1"! de indruk dat u iets bereikt heeft „Ja, zeker. Er wordt veel meer gesproken f\ de gevangenen in het buitenland. &1 bespeur ook een verandering ten goedeinJ publieke opinie. Mensen in mijn ornf>?1 zeggen dat het goed werk is dat ik doe. ger hoorde ik vaak alleen opmerkingen 'Dat jij je zo inzet voor die lui, die moete» 'j toch gewoon tegen de muur zetten!'" „Ik geniet van die bekendheid, ik ben blij alle aandacht, want het betekent dat zullen opengaan. Erkenning, ja. En voel ik ook enig leedvermaak over de me die in het begin zeiden: 'Ach joh, dat toch niks.' Nu bellen diezelfde mensen op te zeggen dat ik prima werk lever." „Zelfs binnen mijn eigen kerk heb ik d standen moeten overwinnen. Overige® J het wel op dat ik van het meest behoud j deel van de protestantse kerk, de zogen"' zwarte kousen, de meeste giften voor^ j werk ontvang. In die kringen zijn ze e opnieuw dankbaar dat hen bespaard zijn gebleven. Dankzij de f Gods, denken zij, en daarom doneren fj Maar hun beeld is niet helemaal de we» I heid. Misdaad is niet iets dat God regeL daad is de eigen verantwoordelijkhe' mensen." i weehonderd vijfenzestig gulden. Die prijs zoud dAbi bantse stroomafnemj jaarlijks moeten betalen als mim van Economische Zaken zijn pl| een landelijk energiebedrijf dl huishouden met gemiddeld vel daardoor per jaar honderd guldel ten betalen, had J. Rikken van dl Kamers van Koophandel vlak vf; sentatie van de energienota nol kend. 'Pure misleiding' noemde Neder ste energie-ambtenaar, directeur| Dessens, die 265 miljoen deze I bedrag is nergens op gebaseerd blijft zelfstandig. Het kan de li dus op dezelfde wijze blijven voe| Hij slaat de spijker op zijn ko| want zelfs Rikken kan het verll tailjoen bij nader inzien niet harq Pooling Wc Het bedrag viel in drie brokke: berste 75 miljoen zat in de zogenaamde 'pool ing'. Met die term wordt bedoeld dat de kosten voor de grote energiecentrales van Nederland gebundeld worden. De energie wordt vervolgens voor een gemiddelde prijs verkocht. Brabant en met name K. Wiechers, directeur Van de Brabantse ener giemaatschappij Pnem, is ervan overtuigd dat de zuidelijke energieproducent stroom veel goedkoper levert da dne producenten in Nederland, i ar elektriciteit voor de werk Prijs van de EPZ zou kunnen a dat naar schatting per jaar 75 mil Schelen. Het is een knappe rekensom, m plannen van Wijers heeft het ei] veel te maken, geeft Rikken nu t triciteit wordt in Nederland sinds 1990 'gepooled'. Het samen; energieproducenten levert dus ni een extra verlies op. Het was een van oud zeer. Van de resterende 190 miljoen zi miljoen in het rood voor het in e voordelen van de warmte-kra es De energie van deze nieuwe ti ri! 1 centrales valt nu namel Ir e:Sj uiten het systeem van del wst daardoor minder. Omdat, v| wn, Wijers van zins was deze I t]pnfen P°°hng te brengen zo! §eraamd op 65 miljoen guld verloren gaan. l aar het zal zo'n vaart niet lop pr,„e? zHn berekeningen ind^ vnpC USles van stuurgroep, diel owing van minister Wijers de Eli van T?11 evalueerde. Daarinl jVta„een luudelijk produktiebedrijl iriaorjln energienota, die iriinw Sleden presenteerde, se n fineens onder druk vanl Spu_,e^tgeving - consequent van 1 liik h'j Pr.°duktiebedrijf. Omdatl Vol o te veel naar een monol met w Pnem-directeur K. Wil Prorf, w- yerdwijnen van de terrd maatn fbedriif' ook allerlei bel maatregeien geschrapt. Zo is hetl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 42