5|SS SltllJS S g DB STEM S1 fill ral g£ ro +-• S g S-o» Maandag 15 januari jinsdag 16 januari Woensdag 17 januari PAUL Konings (49), Fokkeriaan sinds 1979, controleur vliegtuig materiaal bij Fokker Aircraft Services (FAS) in Woensdrecht, PvcLA-raadslid in die gemeente. Vanaf 1981 lid van de FAS- ondernemingsraad, sinds 1 januari van dit jaar volledig vrijgesteld als or-secretaris en op die dag ook begonnen als lid van de centrale ondernemingsraad van Fokker. Zit ook in een soort dagelijks bestuur van die COR. Kent het Fokkerfamilie-gevoel. „Dat komt door het produkt. Een vliegtuig kun je alleen samen maken. Alleen door die samen- werkingsgedachte kon Fokker het zeventig jaar uit-houden." En langer? Pas begonnen als vrijgestelde viel Konings midde nin het strijdgewoel over die vraag. „Dan word je van uur tot uur geleefd." Zijn terugblik op een hectische week. 'w motieven van een gevangenisdominee Touwtrekken om elektriciteit Zoeken naar verdwenen kinderen NUARI 1996 „I -* 03 O) ra 3 01-2. ra rati? c r.2>tJ c o =6 .Si c oo ra -o -5 Jj r- 4-* I— 0; fc .E c o QJ o> w r O <u 22 a 5 o i a» OJ O) o^c Si .p QJ .b Si QJ «-r w c t di< "Sal 8 +-• O QJ "O "O ui «:r "O 4|1 fN c q3 QJ -f-1 qJ CJS Q- c c ra nj ■SS.22. 0) E iz 0) QJ 4"J '-° riS c c QJ- l <U O ai O JU CU c XJ t- X3 s§ S ra T3 -CI 3 .i± "K 3 co Q3 j- a» ro j TÜ 2 C 'Z? 5 2= O r 3 (0 N Q- 5 ac 2 s3gS r« 4-» <u (U.S - -U -D <y N o cl 5 5 E€ ra g O S s w <0 C (DQ O E (O uj t ui C J O» «U jD ■O QJ E QJ Weekend ZATERDAG 27 JANUARI 1996 DEEL s*Rn Paai Konings: „Als Fokker eenmaal ontmanteld is, dan is het over. Zeg dan maar dag tegen je pretentie dat we iets voorstellen in deze wereld. FOTO DE STEM/DICK DE BOER f3.i 2 ë-Sf, S.C CLig 01 E -■3 £- 2 o ra g g^oSs.-! ï!f*ss 3 c o sa» O T3 '~7 15 QJ +J J_ 4-1 w S *3 o CU 3 Qj .E ai c O >U C C f "5 "C E ra "^ro-SS- ■S S 2 - V a; ai ai k -C -Q O c^iccS- O <U CO QJ t- o QJ QJ «Q C "i 4-> QJ QJ ÏTi li» Q. C 5 O ra - O i/i r QJ S O e o <y S r- N co QJ N QJ ,E.c SS n .2.5 QJ QJ E •r< co u c-o «e 2C«3 #.2 Ex 03 X5 ™\E QJ E "o O aj ïn 4-» c/1 r- CU C t QJ a» -Q s g. c UJ 1/1 c c „QJ N E - O X> X5 *5 "53 x: x •j u C i/i 4-» QJ C oj +3 cu c-K e S 2 E. o QJ QJ C "O cn c c c sq co .2, _g c 8 XJ -n 4-» +-» <- QJ QJ .E E 'Jï* -o "o -QM OJ raS +J t. «U QJ c Si o» aj "o QJ £5 O QJ ti <Q '3 QJ - a» 2 15 QJ r- ,x: -tf N c 1 CO 4_. .E co co O CÜTJ «."O J o£ C w 8 E QJ I dj i S ra y» o .2 2 co qj nu i:^8S>3 5«S» C c QJ 5 8>2is ^5 _QJ S" o. g a» -O co WO c o ro C O CL;=» VJ Q) u O n QJ S .ÜJ t: Si +J T) V QJ "O r- C X fc QJ 0J s co 2. QJ X3 S C CU 5 c .E1 c 0) o co 6 rfS E'. c-£ O's ra I C +j c E QJ co ^j x u co c QJ N g1 XsS5§ 5 co .12 2 5 oj <5 -os QJ ai 5 3-0 N - ft QJ 3 o CJ QJ 83- E co CU QJ - <o QJ aj QJ u r ■OUJ aj -o *i c$ E co o co x 2Ó S ^■1 o> fe ra g I 5^.ra i" 3 3 QJ (U co -Q P aj +-• aj - C "O r s CL üSüo -O X 3 E8-i ra^£"° g1 ra ro g ra S X 3 ro t S.S ra n C E 3 «|So - -S V. TJ O g S O 3 Q- z C QJ W cu v. P O C tj C0 ."tf c cy 5 •- 'Paniek in hal 4 bezworen' QJ u ui o QJ g1 o .ff 3 8 ^«8 X e C 3 =5- QJ 2, o ui OJ cy>x "5 -S QJ QJ w -O -Q Ji P <=J< T3 01 0 c co 0 5 I s- .acïjl •r 3 »t O. CL O) QJ 0J "O "O ■o >c« J - QJ x - aj v jcj E c m CN |Geheel onverwacht roept grote baas Van 's ochtends het dagelijks bestuur van lie centrale ondernemingsraad bijeen in het I Amsterdamse hoofdkantoor, pij denken nog dat het over andere zaken weten niet wat. Op dat moment geloven Iwij nog altijd dat het goed zal komen tussen de Nederlandse regering en Daimler. De overheid hal wel over de brug komen. Niet dus. Van jSchaik ziet er behoorlijk gespannen uit, vertelt liatde kans miniem is dat ze het eens worden, p dat Daimler dan stopt. Hij heeft de zondag (tvoor met Bischoff van Daimler gesproken. |°et ziet er niet goed uit. «We zitten er wel een uur bijHij is openhartig, aoudt weinig achter, maar is zeer aangeslagen, p ook voor ons is het schrikken natuurlijk. Ife hebben we geen rekening mee gehouden. I™ aö°op rijden we direct naar Schiphol, rangen verslag uit. In een kleine kring, want mag nog niet naar buiten. En we maken Ween een plan de campagne. Het is duidelijk we richting politiek iets moeten doen. ■s Avonds terug in Woensdrecht breng ik col- (8a or-lid Ad Kools en een paar mensen van «ondernemingsraad van Elmo op de hoogte, "et valt koud op hun dak." 3at thuis en dat zou hem de hele daaropvol- Me week bijna dagelijks gebeuren. Maar de ©naamse vriendin met wie hij samenwoont, eett er begrip voor. Trouwens, Paul Konings >toch al een tamelijk uithuizig type. [.Onrustig, maar toch normaal aan het werk Saan. Tot er een telefoontje komt van Bert "lardus, voorzitter van de centrale onder- mgsraad. Voor vrijdag was al een regulie- 'orgadering van de COR gepland. Hij wil r JerVr0e®en naar woensdag. Het begint dan te zingen natuurlijk. Paul, zegt hij, de tie is dreigend, we moeten morgen vérga s-Akkoord. J?eS ^8 vraag ik de schilders van FAS oord te maken met een oproep om Fokker S™'S* kevestigen we 's middags nog K 6 n'euws §aat rond sis een lopend tu!6, Ste«is meer mensen bellen, naar het 'oor, maar ook naar Paul Konings thuis. F' Kees in de Weij, collega cor-lid uit L ns"re(;ht naar Amsterdam gereden, waar l "f f.0 uur moeten zijn. Die vergaderingen altijd op de zevende verdieping van het in de zaal waar ook de raad van vergadert en waar een portret van Antonie Fokker aan de muur hangt, veel vragen. Veel vijven en bijeenkomst. Voor- Door Jan Jansen al voor die jongens van Ypenburg komt het hard aan. Een aantal mensen zou na de slui ting daar naar Hoogeveen verhuizen, heeft daar al een huis gekocht, maar gaat het nog wel door? Het besluit valt dat we de politiek moeten bewerken. We moeten naar Den Haag, komende vrijdag. „Elke ondernemingsraad is vertegenwoordigd in een werkgroep die een plan de campagne maakt. Ik zit er zelf ook in, net als mevrouw De Wit van Elmo. We gaan aan de slag, moeten als de bliksem de zaak in beweging zetten. Er is weinig tijd. „Rond 19 uur terug in Woensdrecht, bel ik col lega Ad Kools weer. Die komt samen met zijn vrouw naar het bedrijf. We hebben nog een hoop voor te bereiden, bijvoorbeeld ook een petitie die we de volgende dag namens de ondernemingsraden willen aanbieden aan burgemeester Klitsie van Woensdrecht. Die zelfde avond jullie ingelicht. „Ik bel de grootste ritselaar - en dat is positief bedoeld - van heel Woensdrecht, Vic Huijgens, voorman van de stoffeerders bij FAS. Vic, we gaan vrijdag naar Den Haag, kun jij wat tex tiel voor spandoeken regelen? Een kwartiertje later belt hij terug: ik heb dertig lakens voor je. Mooi, zeg ik, breng ze maar naar de schilder, ik zorg wel voor de teksten. Die avond zijn we pas rond 23 uur klaar." Donderdag 18 januari „Meteen om 7.30 uur briefing or-leden en vak bondskader: wat staat ons te doen, wie doet wat? Ik stap bij directeur Hamers binnen en vraag 'm een personeelsbijeenkomst te hou den. Er wordt steeds meer bekend en de onrust neemt toe. Hij geeft er gevolg aan, nog dezelf de ochtend. Ik hou ook een toespraakje. Dat we die middag een petitie gaan aanbieden aan Klitsie; en ik roep ze net als Hamers op de vol gende dag allemaal mee te gaan naar Den Haag. Dat kan, want er is besloten tot een col lectieve snipperdag. „De ochtendploeg komt spontaan naar ons toe: zullen we vanmiddag meegaan naar het gemeentehuis. Dat zouden we eerst in klein comité doen, maar als Hamers toestemming geeft en we ook nog politiebegeleiding hebben geregeld, gaan we met zo'n driehonderd man op pad. Klitsie belooft alle medewerking. Na afloop word ik door de pers belaagd, daar weet je alles van, dus ik ga alleen terug. Op het bedrijf weer door de een na de ander aange schoten, en nog veel te doen voor morgen. „Wat wel grappig is vanmorgen: in Amster dam zouden ze centraal honderd bussen rege len voor de trip vanaf de verschillende vesti gingen naar Den Haag. Het busbedrijf Darvi uit Bergen op Zoom, dat normaal het personeel van Woensdrecht vervoert, krijgt er lucht van en belt me een beetje boos op: waarom zijn wij niet ingeschakeld? Ik verwijs ze naar Amster dam, waar ze van de FNV te horen krijgen dat er nog niks is geregeld en of zij dat misschien kunnen doen. Zo heb je niks en zo heb je het hele contract." Vrijdag 19 januari „Om 8 uur op het bedrijf, vlaggen en spandoe ken gereed maken. Stipt 10 uur vertrekken 21 bussen uit Woensdrecht. Van mensen die ach terblijven bij de poort, hoor ik later dat dat een emotioneel moment was. Ze krijgen een brok in de keel als ze die stoet richting Den Haag zien gaan. Zelf zit ik in bus 1. Ik laat het maar over me heen komen. „Het is al een hele optocht, maar als op de rustplaats bij Delft nog eens 23 bussen van Drechtsteden aansluiten en we onder politie begeleiding verder gaan, is het helemaal een indrukwekkende stoet. En wat een massa mensen op het Malieveld. Ik zoek mijn colle ga's van de COR op en loop in de kop van de stoet mee. Het publiek reageert positief, de duimen omhoog. Onze Amsterdamse spreek- stalmeester kan er wat van. Het lijkt wel of Ajax kampioen is geworden. „Van het ministerie van Economische Zaken gaan we richting Plein. Op het Binnenhof kun nen we niet terecht. Daar waren al twee ande re demonstraties. Iets' tegen de luchthaven Maastricht, geloof ik, en er lopen ook nog vijf tig Papoea's rond. Onze demonstratie komt die lui wel goed uit. Dankzij Fokker krijgen zij ook publiciteit. „Ik ben goed gekleed op de kou en een goede kameraad heeft een flesje whisky in z'n tas, daar krijg ik het wel een beetje warm van. Bij na aan het eind van de demonstratie denk ik: ik moet die politici eens aan hun stropdas trek ken. Er zijn er daar genoeg. Ik stap op Van Gelder (PvdA) af. Wü je naar Woensdrecht komen, als het nodig mocht zijn, vraag ik hem. Doe ik, zegt ie. Dat blijkt een nuttig lijntje te openen met burgemeester Klitsie, die dan al samen met de directies van FAS en Elmo en een paar Brabantse instellingen een crisisover leg is begonnen. In het weekend hebben ze regelmatig contact, hoor ik later. „Terug in Woensdrecht, blijf ik nog tot 19 uur op het bedrijf. Voor het eerst die week voel ik me echt moe. Ik ga thuis uitrusten, praat mijn vriendin bij. Dat het een goede demonstratie was, groter dan gedacht en dat iedereen gemo tiveerd is om de druk op de ketel te houden in Den Haag. Dit gaat niet onopgemerkt voorbij. Om 10 uur naar bed. Zaterdag 20 januari „Afgezien van de onvermijdelijke telefoontjes moet dit een rustige dag worden. Pas maandag zullen we meer weten, na de vergadering van de Daimler-top. Ik ga naar de bieb, loop even langs het gemeentehuis om stukken op te halen, want dat is een beetje verwaarloosd in de drukte. Ook even kijken bij Meto, de voet balclub hier waar ik, zoals verwacht onze or- voorzitter Van Bruggen aantref bij de oud- papiercontainer. Hij gaat in de vut, treedt bin nenkort afmaar is er nog wel nauw bij betrok ken. We maken een praatje. Een beetje gekheid van de mannen die hier rondlopen. Ha, daar is de man van krant en tv, zeggen ze als.ze mij zien. Want al dat gedoe geeft natuurlijk veel publiciteit. ,,'s Middags op bezoek bij kennissen in Rotter dam om een beetje tot rust te komen. Ik volg het nieuws niet, maar als ik rond 21.45 uur thuiskom, hangt meteen directeur Hamers aan de lijn. Van Schaik heeft in het Journaal gezegd dat het misloopt. Hamers is bezig met een concept-overlevingsplan, zegt hij, en of ik de volgende dag, zondag dus, bij hem langs wil komeh. Collega's en kaderleden bellen (en de media, zoals ik kan getuigen, jj): heb je het gezien? Nee dus. Je kunt ook geen minuut van huis, zeg ik tegen m'n vriendin." Zondag 21 januari „Om 10 uur een ingelaste or-vergadering bij FAS. We zien dat het management-team druk in de weer is. 's Middags horen we van Hamers dat er een uitgewerkt plan ligt, dat uitzicht biedt voor FAS. De directie heeft professor Janssen van de universiteit Twente aangezocht als adviseur, een juridisch en organisatie-des kundige, die de vliegtuigwereld kent. Mijn zegen hebben ze. „Weer een heleboel telefoontjes, maar 's avonds moet ik alweer naar Amsterdam, want maandagochtend vroeg hebben we COR-ver- gadering. Gelukkig hebben we familie in Amsterdam, waar ik kan overnachten en zono dig even op adem komen. Door 's avonds te vertrekken, omzeil ik ook de maandagoch tendfiles en krijg ik wat meer slaap." Maandag 22 januari „We praten om 7.30 uur al bij met Fousert, directeur personeel van Fokker. De stand van zaken, en welke rol kunnen de ondernemings raden spelen. De vergadering wordt voortgezet op Schiphol. Ook wij kunnen alleen maar spe culeren over de afloop, maar net als ik 's mid dags richting Woensdrecht vertrek, komt het nieuws uit Duitsland. Daimler trekt zich terug. Je houdt er dan al een tijdje rekening mee, maar toch komt het nog hard aan. Dat blijkt ook in Woensdrecht, waar ik de mensen zo goed mogelijk inlicht. „Maar die avond moet ik weer terug naar Amsterdam. De afspraak is dat Van Schaik ons na de persconferentie zal informeren. Wachten en nog eens wachten, tot blijkt dat ze er nog niet uit zijn. Zelf zit ik beneden bij de pers, krijg links en rechts vragen. Die journa listen gaan zich ook vervelen. Je hoort alle mogelijke talen, Frans, Duits, Engels. Dat zijn de mannen van de concurrentie, denk ik. „Tot in de kleine uurtjes bijgepraat met direc tie- en or-leden. Vooral de vraag: wat betekent dit? Merf is nog bezig, concluderen we, mis schien zijn er nog mogelijkheden. Kan op mijn logeeradres de slaap moeilijk vatten. Je gaat vanalles construeren voor jezelf, nietwaar." Dinsdag 23 januari „Ik wil nog een aantal zaken doornemen met COR-secretaris Melchers, bel hem thuis en rij dan naar Schiphol. Massa's pers en televisie op de been, volle batterijen voor de deur. Binnen blijkt dat de sympathiebetuigingen binnens tromen, per fax en per telefoon. Iemand uit Volendam wil zomaar 25 mille overmaken. Ik zeg tegen Johan de Weert, voorzitter van or- Schiphol: daar moeten we iets mee doen. We besluiten een actie te organiseren zoals die voor Daf is gehouden. Dat zal wel wat losma ken. „Terug naar Woensdrecht, want je kunt niet alles telefonisch doen. Soms moet je gewoon lijfelijk aanwezig zijn. De telefoon staat niet stil, maar die avond moet ik weer in Amsterdam zijn. Dezelfde agenda als gisteren. De hele raad van bestuur komt nu wel opdagen en Van Schaik vertelt zijn verhaal, het verhaal dat ik had verwacht: een surseance waar de Woensdrechtse bedrijven buiten blijven. Het geeft een beetje opluchting, maar nu heel Fok ker nog.. „Na de persconferentie worden we belaagd door journalisten. Ik zit rechtstreeks in een uitzending van Radio 1. Om 23.00 uur praten we boven met de bewindvoerders, die uitleg gen wat er nu gaat gebeuren. Dat wisten we in grote lijnen al. Nog wat gedronken en op mijn logeeradres kijk ik nog even tv. Als je er zelf bij geweest bent, wil je het toch even terugzien." Woensdag 24 januari „Eerst naar Drechtsteden. Dat had ik beloofd, want die mannen staan minder in de belang stelling dan Schiphol en dat is niet terecht. Ik steek ze een hart onder de riem en rij door naar Woensdrecht. Daar is een beetje paniek uitge broken in hal 4. Iemand had gezegd - waar het vandaan komt, achterhaal je niet meer - dat er bij FAS zeker 150 mensen uit zouden vliegen. Ik probeer de paniek te bezweren. De cijfers zijn nog niet bekend, leg ik uit." Donderdag 25 januari We praten bij in het Pannenhuis te Hoogerhei- de. Is hij echt optimistisch? „Over FAS en Elmo wel, zeker nu ze buiten de surseance zijn gebleven. Ik zie het liefst dat we samen optrekken met de vestiging Hoogeveen, dat dezelfde perspectieven heeft. Dan kun je eventueel als drie-eenheid nog aanhaken bij wat er overblijft van Fokker. Want ik hoop nog altijd dat er iets overblijft, dat het iets wordt met die Canadezen van Bombardier. Makke lijk is het niet. De overheid moet nu iets doen, want is Fokker eenmaal ontmanteld dan is het over. Zeg dan maar dag tegen je pretentie dat we nog iets voorstellen in de wereld." „En nu moet ik eerst medicijnen halen. Ik begin er grieperig van te worden." -ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 ZIE WEEKEND 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41