Jongerenvakanties ver en duur Lloret de Mar favoriet bij (D 0 QJ H 0 TJ VI O -sg^aïisSfiïïf Frank Black: volwassen teenager I l||- Sneller weg uit ouderlijk huis F O 1) Linda, Roos en Jessica - Ademnood 3 (12) George Michael - Jesus to a child O 2) Luniz -1 got on it O 3) Simone Kleinsma Paul de Leeuw - Zonder jou 0 5) Backstreet Boys - We've got it goin' on (11) Skee-Lo -1 wish 3) Maiah Carey Boyz II men - One sweet day O 4) Michael Jackson - Earth song 7) Passengers - Miss Sara- jevo 6)0.J. PaulElstak-Dont't leave me alone 9) Peter de Koning - Het is altijd lente in de ogen (15) Therapy - Diana (13) Coolio Feat L.V. - Gangsta's paradise (10) Vanessa Williams -Co- lors of the wind (pocahontas) (14) Dune - Can't stop raving (16) Double Vision - All right (19) T-Spoon - A part of my life (25) Casis - Wonderwell (20) Enya - Anywhere is (18) Guus Meeuwis Vag- ant - Het is een nacht (35) K's Choice - Not an ad- diet (30) Gordon - Kijk niet meer om (21) Zieke House - Kah nah de leg mu kish (27) Army of Lovers - Give my life (22) Andre van Duin - De buurtsupe (23) Simply Red - Remembe- ring the first time (29) Ace of Base - Beautiful life (-) Coolio-Too hot (17) Bob de Rooy/Annie - My life (26) Tina Turner - Golden Eye (45) De 3 Musketiers - Het moet niet gekker worden (24) Döuble Vision - Knoc- kin' -) Vader Abraham - Als je inlegkruisje maar goed zit (32) Jan Rietman - Fast friendly (43) Boyzone - Father and son (39) Critical Mass - Burnin love -) Tina, Toos en Tessa - Waardeloos (38) Pearl Jam - Merkinbail (40) Arno Kolenbrander - Hope 5lP (37) Jeremy Jackson - Fren- ch kiss (34) Celine Dion - Je sais pas (46) D'Angelo - Brown sugar (47) Eternal -1 am blessed -) Faithless - Insomnia (48) Robson Jerome -1 be lieve/Up on the roof (28) Celine Dion - Pur que tu m'aimais encore -) De Deurzakkers -Wij vieren feest/de beste -) The Gathering - Strange machines -) Gerard Joling Shirley Zwerus - Heel even (42) Remco Terhorst - Kom bij mij Mega Top 50 Eindredactie: Paul Vertinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wi/ je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar Ragazri, Postbus 3229. 4800 MB Breda. W Telefoon: 07&-S312379. Jongeren zijn steeds actiever op vakantie FOTO'S ANP Door Marije de Vries De jongeren tussen 18 en 24 jaar geven steeds meer geld uit aan vakanties. Ook worden ze 'intercontinentaler' en zijn ze actiever tijdens de vakantie. Dat blijkt uit een enquête van het onder zoeksbureau Nipo. Jongeren geven meer geld uit aan vakanties dan ouderen. Gemiddeld spenderen zij zo'n 2263 per jaar. Dat is bijna 350 meer dan de rest van de vakantiegangers. Alleen de reiziger tussen de 55 en 64 jaar komt boven dat bedrag uit. En dat terwijl de jeugd vaker kiest voor goedkopere accommo daties; ze slaapt in tenten of spaart een hotel uit door de nachttrein te nemen. Voor een deel kan dat hoge bedrag echter wel verklaard worden. Want hoewel de Europese landen verreweg het meest bezocht worden, neemt de trend om buiten Europa op vakantie te gaan nog steeds toe. Van alle jonge reizigers tussen de 18 en 24 jaar gaat 12 procent 'ver weg', van de 24-plus- sers gaat 9 procent op vakantie buiten Europa. Populaire 'verre' bestemmin gen van jongeren zijn onder meer het Verre Oosten, het Caribisch gebied en het hele Amerikaanse continent. De jongere reizigers worden steeds avontuurlijker: 'rugzaktoerisme' is erg in. „De jongeren van nu zijn zelfstandi ger, opereren losser en willen nergens aan vast zitten," zegt een medewerker van het Algemeen Nederlands Ver bond van Reisondernemingen (ANVR). Het gros van de tieners tussen de veertien en achttien die voor het eerst alleen op vakantie gaan, kiest nog altijd voor de goedkope busreis naar Spanje. Dat blijkt uit een rond gang langs (jongeren)reisbureaus en touroperators. Frankrijk, dat bij de rest van Neder land de onbetwiste nummer één is, moet het bij de tieners afleggen tegen met name Lloret de Mar. Meer dan 250 bars, een vijftigtal disco's en nachtclubs en talloze eettentjes wach ten daar op de busladingen jonge toeristen. Productmanager C. Stevens van Van Nood Busreizen noemt een combina tie van factoren voor de enorme pop ulariteit van 'Lloret'. Zo noemt hij naast de prijs van de reis (hoogsei- zoen, volpension, 17 dagen voor bijna Als voorbeeld geeft hij de Eurorail- kaart, waarmee de jongeren een maand lang met de trein door Europa kunnen zwerfen. „En toch geeft het een bepaalde zekerheid, die trein ver voert hen wel." Ook het aantal actieve vakanties is de laatste jaren sterk toegenomen. „Dat zie je aan het enorme aantal organisa ties dat 'doe-vakanties' aanbiedt," meent een woordvoerder van het ANVR. Zaterdag 3 en zondag 4 febru ari wordt er zelfs een festival aan die actieve vakanties gewijd: Het 'Op Pad Beursfestival' in het congresgebouw in Den Haag. „Het is een paradijs voor housers met al die disco's in de buurt. Wij probe ren daarop in te springen door ieder een die bij ons boekt een zogenaam de 'housecard' aan te bieden. Daar mee krijgen ze korting op entree en drankjes van disco's." Een andere verklaring is, volgens Ste vens, de herkenbaarheid van de Spaanse Costa Brava. 5 o a 3 H-s 3 «3» .ctq tn ,-v o G- s O *Tf CD m £.5 N K 2. 7~ 3. g H 2 ;S <T> Qj 8 - I n a-5 tg g o Ti 5 m y CL cv O- Q CV C O £LV Egt „Het is allemaal Hollandse jeugd wat er zit. En het grootst»? gedeelte is jong. Ze gaan al op reis als ze veertien, vijftien jaar zijn. En, niet onbelangrijk," vindt Ste vens, „ze hebben natuurlijk de vrij heid om lekker feest te vieren. Vrij heid, die ze thuis missschien (nog) niet hebben." Daarbij deert het de jongeren niet dat ze zo lang in de bus moet zitten: „Dan leren ze meteen andere mensen kennen." Sinds twee jaar organiseert onder andere jongerenorganisatie 'Do it...' op grote schaal actieve vakanties. „De mentaliteit van de jeugd is de laatste jaren veranderd. Jongeren willen niet de hele vakantie op het strand liggen. Dat hebben ze wel gezien. De jongere van nu wil ook iets ondernemen," zegt een woordvoerder van 'Do it'. Vorig jaar gingen er overigens minder jongeren op vakantie dan voorgaande jaren. Voor het eerst sinds jaren con stateerde het onderzoeksbureau NIPO geen groei, maar een lichte daling. De onderzoekers denken dat dat komt door het zonnige weer. Daardoor ble ven veel mensen in Nederland. Toch ging in 1995 nog altijd 69 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 op vakantie tegenover het gemiddelde van 67,5 procent. Het grootste gedeelte van de jongeren gaat naar het buitenland. Slechts 19 procent van de jongeren tussen 18 en 24 jaar blijft in Nederland. Ze kiezen dan voornamelijk voor de kustgebie den en de eilanden. Frankrijk is de populairste buitenlandse vakantiebestemming voor Nederlandse jongeren. Een kwart van de jeugd, die in het buitenland op vakantie gaat, kiest voor dat land. Op de tweede plaats staat Spanje (14%), gevolgd door België (8%) en Oostenrijk (6%). Dat laatste land heeft de vierde positie vooral te danken aan de vele winter sporters. Minder populair bij de jeugd zijn Duitsland en Engeland. niet, als het maar goedkoop is," Dat deze groep, waarvan het grootste gedeelte nog in de schoolbanken zit, een goedkope vakantie uitzoekt is niet verwonderlijk. Tieners hebben immers niet zo veel geld te besteden? Degene die dat denkt komt echter bedrogen uit. Evenals de jongeren tussen de 18 en 24 geven ook tieners tot 18 jaar veel geld uit op vakantie. Zoals alle ondervraagde medewerkers van reisbureaus en touroperators is ook Stevens verbaasd over de hoe veelheid geld die de jeugd op plaats van bestemming uitgeeft. Heeft hij er een verklaring voor? „Ze sparen ervoor. Komen met vele duizenden guldens het land binnen en gaan met nul komma nul weer naar huis. In Spanje zijn ze dan ook dol op Hol- landse jongeren. Ze besteden het alle- CV O cn&o 3 F# M Q. IQ giaCD I&l !E C7 3' UI CL £U CO 1 3 C 01 tr-cc o-o. 7 I—BI 3 als „-0 o. cT £3 f /-N a QJ IQ fD *0 m w g-i m CTQ rw ffl 111 'l <3 &Q.S 3 CL 3 2 3 TG ft *3 c© 8 üa O tr& 8 2L ft) fD C* B.S |o 3 g 3 S ra s «-n O. n w jrQj 'Trek je zuurstokroze dansjurk uit de jaren '50 maar uit de kast, leen de parelketting van je moe der en kijk goed naar de danspas jes van de Supremes.' Wil de Hit krant soms een travestieten-par ty organiseren? Nee, het muzie- kweekblad heeft het hier over wat wordt voorspeld als dé trend op muziekgebied voor 1996: easy tune. Grote hits, vaak afkomstig uit de jaren '70, worden in een oud jasje verpakt. Zo wordt bij voorbeeld muziek van Prince of The Velvet Underground in een langzaam tempo gespeeld door een salonorkest met een strijkje en blazers erbij. Lullige ham mondorgeltjes voeren de boven toon. Deze muziekstijl moet hou se gaan verdrijven. De kleding die bij easy tune past zijn glamoureu- ze jurken of truttige soepjurken met bloemmotief. De mannen doen het goed in een bijvoor beeld een foute roze bloes en foute witte stropdas gecombi neerd met een coupe 'padde stoel'. Wat vindt Hitkrant hier van? Hitkrant: 'Help, de truttig heid is terug.' 'Waarom vyillen we steeds maar dunner worden?' Cosmopolitan stelt deze maand het schoon heidsideaal aan de kaak. 'Mis schien beste) jij ook wel eens een patatje met cola light, ter illustra tie van de nationale eetneurose.' Slank staat gelijk aan succes, dik aan dom en ongedisciplineerd, dat is het motto van de huidige eetoorlog. Omstreeks Twiggy in 1967 is het misgegaan, volgens Cosmo. Opeens moesten Vrou wen, na vijftig miljo'en jaar naar ieders tevredenheid te hebben geleefd met borsten en billen, een figuur nastreven dat nog het beste te vergelijken is met een plank. Het resultaat? Per jaar wordt nu Voor vijf biljoen gulden aan afslankpreparaten omgezet die niet werken. Eén op de vier vrouwen is regelmatig op dieet, veertien procent gebruikt laxeer middelen om op gewicht te blij ven, nog eens veertien procent doet dit door over te geven. Het glossy maandblad (dat zelf altijd volstaat met superslanke fotomo dellen) besluit het artikel met de afgezaagde opmerking 'Wat betekenen die paar pondjes extra tegenover de ellende in de wereld?' 72 van de jongeren heeft wel eens iets gejat, weet Webber aan de hand van een enquête. 'Nu jij nog,' moedigt het opvoedende woordje op de cover de lezers aan. 49% deed het voor de kick en 35% 'om te kijken of ik het wel kan'. Voor je aan de slag gaat: 67% werd betrapt. Verder in Webber aandacht voor een aantal dames die vertellen hoe origineel ze ooit door hun vriend je zijn verrast. 'Want meisjes wil len aandacht. Veel aandacht.' De 19-jarige Nancy vertelt gelukzalig over de keer dat haar vriend haar een roos gaf met daaraan een kaartje met de (originele) tekst: 'Voor de allerliefste en de aller mooiste in de wereld.' 'Mag ik even een teiltje', klinkt het com mentaar van Webber. De actie van de vriend van Rianne is meer 'Webber'. „Richard heeft mij een keer in een drukke discotheek gevraagd of hij me mocht pakken op de bar." 'Kijk, dat zijn tek sten,' aldus het jongensblad. Liesbeth Oeseburg Door Marjolein Rotsteeg Frank Black (echte naam: Charles Thompson) noem de zich in een vorig muzi kaal leven Black Francis. Hij was de stuwende kracht achter The Pixies, de vaan deldragers van de Ameri kaanse indie-noise. Albums als Surfer Rosa ('88) en Bossanova ('90) staan nog altijd als een huis. Eind '92 ontbindt de zanger/gitarist zijn bandje per fax en gaat hij solo ver der. Na Frank Black en Tee nager of the year is er nu zijn derde solo-cd, The cult of Ray, tijdelijk met4-track bonus-cd. De titel ontleen de hij aan de Amerikaanse schrijver Ray Bradberry. Met name Teenager... werd door de pers slecht ontvangen. The cult of Ray kent een aantal poppy lied jes, zoals You ain't me en I don't want to hurt you, die aan The Pixies herinneren. Daarnaast enkele recht- toe-recht-aan gitaar-rag- gers Men in black, Punk rock city). „Ik doe gewoon wat ik doe op een tie nerachtige manier," vertelt Frank Black in het American Hotel, Amsterdam. „Ik ben zo geobsedeerd geraakt door de rockmuziek die ik vroeger hoorde, dat ik het zelf wilde gaan maken. Nu is er die hele discussie of het wel geldigheid heeft of niet. Dat weet ik niet. Ik kan er ook niks aan doen of het dat wel of niet heeft. Ik moest weten hoe het zou zijn om platen te maken en in een bandje te zitten. Ik ben heel nieuws gierig I Nu vind ik het zo leuk dat ik er niet meer mee op wil houden." Hoe heb je deze cd opgenomen „We hebben zo'n drie weken gerepeteerd en 'm daarna opgenomen, zonder demo's te maken. Ik mag graag den ken dat ik zo'n genie ben dat ik spon taan kan zijn. Ik geef toe dat de kunst daar soms onder lijdt. Maar als je wint door spontaniteit, zul je er anderzijds ook wat door verliezen. Dat is mijn excuus voor wat mensen wellicht niet Frank Black: 'Ik doe het voor het geld en voor de kopiëren en naar alle journalisten zou sturen. In interviews kan ik me er niet over uitlaten; dan is mijn houding te negatief. In de bio wel. Mijn kans om alle journalisten terug te pakken." Hij lacht schalks. Frank Black heeft nooit geschuwd om zijn werk entertainment te noemen. „Van dat hele intellectuele kunstzinni ge blabla moet ik niks hebben. Muziek is massaproductie, amusement. Er semi- serieus over doen maakt deel uit van de kunst- en amusementswereld. Ik doe het voor het geld en voor de lol." Nog zoiets. Frank Black heeft altijd grif toegegeven dat hij ondernemer is. Je hoopt immers voldoende platen te ver kopen, zodat een platenmaatschappij het voorschot voor de volgende wil ophoesten. „Daar heb ik in het eindsta dium van de onderhandelingen dit keer even bij stilgestaan. Ik word Jongeren verlaten op steeds lagere leeftijd het ouderlijk huis. Dit blijkt uit het Woningbehoefte-onderzoek 93/94. Uit het onderzoek blijkt dat vooral vrouwen eerder de stap zetten. Tussen 1989 en 1993 daalde de leeftijd waar op ze de deur uitgaan van 22 jaar naar amper 21 jaar. Mannen verlaten gemiddeld zo'n twee jaar later het ouderlijk huis. Van de werkende jongeren betrekt 88 procent een normale woning, terwijl van de studenten 52 procent op kamers gaat. Uit het onderzoek blijkt ook dat er in Nederland veel wordt verhuisd. Jaar- lijks verkast een op de twaalf Neder landers. Dat komt neer op zo'n vijfhon- derdduizend verhuizingen per jeer. lol' DIAtPIC geacht hier niet over te praten, maar ik heb The cult of Ray uit eigen zak betaald. Uiteindelijk ben jij toch dege ne die ervoor betaalt van je royalties. Ik besloot vooraf te betalen. Zo kan de platenmaatschappij sneller geld aan mij verdienen en behoud ik enige macht, controle en invloed. Ik heb geleerd dat als je geld hebt, je ook macht hebt." De onvermijdelijke vraag: hoe kijk je terug op The Pixies „Eerlijk gezegd met weinig dierbare herinneringen. Veel heeft te maken met wie ik toen was. Als twintiger zat ik niet zo lekker in mijn vel. Nu ik dertig ben; gaat het een stukje beter. Ik vind het jammer om iemand anders z'n indruk te ver pesten. Je doet iets waar je door je ego toe wordt gedreven. Achteraf realiseer je je dat het waardeloos was. Je haat het." goed vinden aan mijn platen. Ik was blind. Ik zat middenin het opnamepro ces en alles klonk fantastisch. We waren dronken en rookten een zak hasj per week. We waren verdwaald op de rock 'n' roll-reis van het maken van een plaat. Maar... het was wel spon taan I" Van '87 tot '94, zowel met The Pixies als solo, stond Frank onder contract bij het independent-label 4AD. Hun wegen scheidden zich na Teenager of the year. Frank Black onderhandelde met zowel American Records (van Rick Rubin) als Dragnet, het indie-label van gigant Sony Music. Hij-koos voor de laatste. Waarom „In hen hadden we het meeste ver trouwen. Binnen het grote geheel heb ben ze min of meer een eigen winkel tje." In zijn zelfgeschreven biografie laat Frank zich redelijk cynisch uit over de platenindustrie. „Iemand heeft me jaren terug eens gevraagd of ik niet mijn eigen bio wilde schrijven. Best. Ik haatte degene die anderen voor me schreven. Toen ik aan het schrijven was, realiseerde ik me dat ik 'm naar mijn manager zou faxen, die 'm naar de publicist zou faxen die 'm zou Circe van Bergen (21) heeft een baantje als keukenhulp in hotel-brasserie De Klok in Breda. Daar werkt ze elke zater dag. Doordeweeks woont en studeert (reclame-tekenen) ze in Antwerpen. Bij De Klok doet ze vanalles: afwassen, de kok helpen bij de voorbereiding van het eten, tafels dekken etc. Circe doet het werk al vier jaar. „Het geld wat ik ver dien gebruik ik om een gezellige avond in café de Bommel door te brengen en voor mijn dagelijkse levensonderhoud.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 40