Oprah inspireert mij nog steeds' DE STEM itinffs bv 'Zinderen' over de vergeten zintuigen fNDIG ER m/v EWERKER Ricki Lake maakt show voor de 'impulsieve categorie' van 18 tot 34 jaar k 'Domineewordt steeds belangrijker in tv-serie Schone Schijn9 Marijnen blijft toch aan als directeur KVS Brussel Jongeren steeds actiever op vakantie I Hoe ze de enorme druk hanteert om hoge kijkcijfers te blijven halen, nu er zoveel talkshows tegelijk lopen? Wuttke leidt Berliner Ensemble ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 27 JANUARI 1996 DEEL I |r dan verf alleen van verf en aanverwante Ir en industrie. Wij voeren lultimix, Mathys, Bichemie, [ging, zijn wij op zoek naar de Duitse taal strekken tot in Breda. kheden; Voorwaarden. worden, verzoeken wij u sollicitatie te zenden aan de 33, 4803 EZ Breda, tel. 076- rneming met een aantal exclusiev )londa, Rosenthal, Lamy, Rootte s t aan de industrie in Nederland en n voor de. functie van: voeren orders in het magazijn in rhoudt het contact tussen het rn U zorgt voor de afhandeling van lortpapieren. U voert orders in tevens verantwoordelijk voor ictie; isverwerking; |op de hoek van de roemruchte Ijth Avenue en de 37e straat in Ijjew York zetelt Ricki Lake. In Maar bedrijvige kantoor straalt Ijeop iedere gang een portret |ran Ricki tegemoet. Glamour- d's die het mooiste van de talkshowdame naar boven halen. Maar als ze plotseling Ivoor me staat, zonder make-up en met een nietszeggend kap- |sel, steven ik haar bijna voor- Mij. „Ik houd eigenlijk niet van confrontaties", zal ze later in |het gesprek bekennen. Toch [verdient ze er dagelijks haar [brood mee. De Ricki Lake |show ontrafeld. Door Anja van den Akker heel even, zie ik haar aan voor de die ons alvast van een I tankje moet voorzien. Maar het is Ricki zelf die wat onopvallend naast de I deuropening staat. Haar handdruk is niet 1 echt krachtig. Haar verdere uitstraling I ook niet. Ricki Lake, goed voor vele mil- I penen kijkers per dag, oogt bescheiden 1 en beleefd. Ondanks haar vriendelijkheid, lijkt ze met helemaal op haar gemak. Je voelt aan alles dat Ricki Lake weinig tijd heeft. Met haar gedachten zit ze al een beetje bij Je opnamen die zo dadelijk gaan begin gen. Ricki's hondje scharrelt onder de tussen onze voeten, terwijl het I bazinnetje geroutineerd de gestelde vra- 1 gen afhandelt. „Ik concentreer me voornamelijk op het werk dat we hier doen. Niet in eerste i de kijkcijfers of op collega's Ivan andere shows. Mijn filosofie is dat ik jhen allemaal veel succes wens, zolang ik maar nummer twee blijf. Na Oprah Winf- [rey. Die filosofie heeft tot nu toe 1 gewerkt", klinkt het vol vertrouwen. [Concurrent' Oprah Winfrey is haar (grootste inspiratiebron. „Jaren voordat lik met deze talkshow begon, keek ik al En ze inspireert me nog steeds. Oprah is een enorm talent. Als ik in één i met haar word genoemd, is dat al :g eer. Ze is ook heel aardig. Toen ik (met de Ricki Lake Show begon, nodigde Te me uit om samen wat tapes te bekij- ïh. 'Dit wordt een hit', zei Oprah tegen ie. Ik vind het jammer dat ik haar weer een jaar niet persoonlijk heb ont- Imoet." Eigen mening (Moet Oprah verslagen worden? „Oh, nee, eet is helemaal niet mijn bedoeling om tot te proberen. Ik wil gewoon de beste jshow maken die binnen mijn mogelijkhe den ligt. Verder probeer ik bij mezelf te (Wijven. Eerlijk tegenover mezelf te zijn. Oat staat eigenlijk voorop. Je werkt met I zóveel verschillende mensen, die allemaal (kun eigen specifieke problemen hebben ja manier van leven. Daarom is het extra (Mangrijk bij je eigen mening te blijven, Tonder die op te dringen aan anderen." fen gemakkelijke opgave, geeft ze toe. .[.Ondanks de enorme batterij mensen om me heen, ben ik toch degene die mezelf Boet regisseren. Moet aanvoelen wan- jjw ik mijn mond moet houden, omdat te sterk opdringen van mijn eigen (jjaiing nare neveneffecten kan hebben. (Wenk dat ik inmiddels een balans heb (bereikt tussen wat ik ben en wat je ziet op w: op het scherm ben ik grotendeels mezelf." M® wat ondeugende vraag: zou ze zelf in Ricki Lake: waren. „Op de middelbare school durfde ik niet al te hard voor mijn mening uit te komen, uit angst te worden gepest door mensen die het niet met me eens foto henny miltenburg een show als de hare optredenRicki schiet in de lach. „Ik denk het niet. Eigenlijk houd ik helemaal niet van con frontaties. Gek hè, voor iemand met een talkshow zoals ik doe. Ik ben meer een intermediair. Dat doe ik liever dan op die manier op de voorgrond treden. Op de middelbare school durfde ik niet al te hard voor mijn mening uit te komen, uit angst te worden gepest door mensen die het niet met me eens waren. Daarom is het ook curieus dat ik dagelijks mijn mening op tv geef, omdat het tegen mijn eigen wezen in lijkt te druisen." „Van de andere kant heb ik inmiddels natuurlijk wel wat levenservaring opge- daan. Ik ben beter geworden in het aan gaan van confrontaties, heb die af en toe ook met mijn man. Ik heb veel geleerd over mezelf, over hoe je bepaalde dingen niet moet doen. In de afgelopen drie jaar ben ik enorm gegroeid. Dus mij hoor je niet klagen." Prikbord Op een groot prikbord achter haar staan de onderwerpen voor die week: Mijn ex bespioneert me. Mijn moeder en ik. zijn samen zwanger! Je hebt mijn vriend afge pakt. Stopen met roken. Vindt ze haar praatprogramma contro versieel? „Dat zijn al deze shows min of meer", wimpelt Lake af. „Je hebt geslaagde en minder geslaagde afleveringen. Je moet het een beetje door elkaar heen nemen. Wij zorgen er in ieder geval voor dat er van tevoren uitgebreid met de gasten is gesproken, zodat ze zich niet al te onge makkelijk voelen temidden van het publiek." En wat zijn dan de thema's die haar doel groep, jongeren tussen de 18 en 34 jaar, extra sterk aanspreken? „Ach, er zijn eigenlijk heel veel van die onderwerpen. Neem aids, zwangerschap, misdaad, overgewicht. We besteden aan dacht aan alle issues die jongeren bezig houden. Heel vaak denken de mensen die ons benaderen dat ze de enigen zijn met een bepaald probleem. We proberen nagenoeg alle onderwerpen die de kijker aandraagt aan te pakken. Een grens is moeilijk te stellen. Kijk, extravagante dingen als travestieshows liggen niet zo voor de hand in deze formule. We willen toch een bepaalde boodschap en kennis meegeven. Toch doen we ook wel aan puur entertainment zoals: de meest sexy tweeling, of iets dergelijks." Baan Luid toeterende auto's enige etages lager klinken op de achtergrond door. Ricki Lake stelt zich tevreden met een portie mineraalwater. Haar lijfdrank, zo te zien. Over hoe het allemaal begon, is ze gauw uitverteld. „Ik wilde een baan!", klinkt het simpel. Ze lacht even. „Ik had nooit een talkshow gehad, daar zelfs niet van gedroomd. Ik was jarenlang actrice en dit kwam gewoon voorbij. Ik was vooral blij dat ik wérk had. De producers hadden wel een bepaald idee over welke kant ze met me opwilden. Iets doen dat anderen niet deden en ik denk dat ze dat hebben bereikt. Vooral veel jongeren kijken naar mijn show." Waarom ze mij kozen? „Vraag het aan hen. Ik denk dat ze een jonge vrouw wil den die duidelijk uitkwam voor haar eigen ervaringen." Producer Gaü Steinberg, die naast haar zit, haakt in: „We hebben Ricki genomen vanwege haar enorme inlevingsvermo gen, gevoeligheid, oprechtheid en vrien delijkheid. Zij geeft écht om de mensen met wie ze praat en neemt het op voor de underdog." Ricki Lake kan zich de ver bazing van Europeanen over de openheid van veel Amerikanen voor de camera wel een beetje voorstellen. „Het verbaast me zelf ook weieens hoe de gasten openlijk over de meest intieme dingen durven pra ten. Maar het helpt hen vaak wèl er bovenop te komen. Het is gemakkelijker met lotgenoten om je heen. Misschien is dat wel de magie van televisie." Speelfilm Ricki Lake heeft zelf aan tv niet genoeg. De actrice-van-huis-uit maakt momen teel één speelfilm per jaar. Zo komt er dit voorjaar een romantische comedy uit, waarin naast Lake ook Shirley MacLaine te zien is. „Het is altijd de bedoeling geweest om deze talkshow te combineren met mijn acteercarrière. Eerlijk gezegd stond die loopbaan op een gegeven moment een beetje stil. De Ricki Lake Show heeft een nieuwe impuls gegeven. Iedere zomer heb ik drie maanden vakantie. Die gebruik ik voor een film. Als je het hele jaar in een talkshow staat, is dat een welkome afwis seling. Op locatie werken, contact hebben met andere acteurs en dan de rest van het jaar voor je mening uitkomen, een publiek hebben dat naar je luistert." Ricki Lake voelt zich verantwoordelijk voor dat publiek. „Soms bemoei ik me persoonlijk met bepaalde zaken. Ik her inner me dat we een aflevering over dik ke mensen deden. Eén vrouw was zo breed, dat ze niets leuks had om aan te trekken. Ik heb een mooie jurk laten kopen en aan haar geleend. Maar ze vond die jurk zo prachtig, dat we haar die na afloop hebben laten houden." „Soms ontkom je er niet aan dat iemand nog een tijdje in je hoofd blijft rondhan gen. Als een persoon echt in de proble men dreigt te komen of erg overstuur is na een show, regelen we hulp in de desbe treffende woonplaats. Naast dit alles heb ik natuurlijk ook mijn eigen problemen, waarmee ik klaar moet komen." Acteurs Ricki Lake zit inmiddels niet meer lekker op haar stoel. De show nadert, alle make up moet nog. Ze verdwijnt. Producers Gaü Stemberg en Garth Ancier, die deel uitmaken van de 100 man sterke redactie, nemen de honneurs waar. Zij blijken bereid op een paar pikante vragen te ant woorden. Zoals: worden de gasten dik betaald voor hun ontboezemingen en: maakt Ricki Lake gebruik van acteurs? „Nee, de gasten krijgen niet betaald", klinkt het stellig. „Wel bestaat er een onkosten- en hotelvergoeding. Acteurs? Nee, daar werken wij absoluut niet mee. Hoewel je nooit alles kunt controleren. Toch onthult de lichaamstaal van mensen vaak al veel, maar we zijn natuurlijk geen psychologen. Alle gasten worden zorg vuldig gescreend en voorbereid. Je moet bovendien voor- en tegenstanders vinden ■voor een verhaal en ze moeten een beetje passen in de doelgroep tussen de 18 en 34 jaar. Een categorie die heel impulsief en direct reageert. Dat maakt de show van Ricki ook zo verfrissend." De onderwerpen bedenken ze met z'n allen. „Laatst kwam er iemand binnen en zei: 'Vandaag zag ik in de trein een vrouw met de. meest afschuwelijke kleren aan die ik ooit heb gezien. Hoe komt iemand op het idee zich zo te kleden?' Nou, daar kan dus een show uitrollen", vertelt Garth Ancier. Hij gelooft niet dat de interesse in talk shows zal afnemen, gezien het enorme aantal. „Een talkshow staat of valt met de persoonlijkheid die eraan is verbon den. Je kunt dus niet in het algemeen steüen dat de talkshow minder populair wordt." w sollicitatiebrief met c.v. binnen i Hoor Ron Buitenhuis frank Rijkaard en Clarence Seedorf van Ajax zitten in de studio bij Kees Jansma. Ze zijn dolblij want zojuist heb ben ze de finale van de Cham- Pionsleague tegen AC Milaan gewonnen. Dan zoemt de cameraman in hoe Seedorf hand geruime tijd op het bovenbeen van Rijkaard legt. Een uitzonderlijk shot. Want Nederland is bepaald geen aanraakland'. Ander voorbeeld. Bij een bushal- [e nemen twee vrouwen afscheid: "kusje links, 'n kusje rechts, "ie goe(j 0piet zjej. jjgg ontjer. ucnamen van de vrouwen auto matisch naar achteren buigen, lichamelijk ben je alleen met je geliefde, kleine kinderen of Jezelf. "°P het werk of in een trein doen we alsof we onlichamelijk zijn", zegt de psychologe dr. Liesbeth "oertman in de NCRV-docu- ®entaire Zinderen, waarvan zondag het eerste deel wordt uit gezonden. „We proberen elkaar Palle mogelijke manieren te ontwijken. Als we iemand aan raken zeggen we sorry. Een handdruk is het maximale con tact." Het is één van de voorbeelden waarmee de programmamakers WUs van de Ven (32) en Linda de Veer (36) duidelijk maken dat we doorgaans vier van de vijf zintui gen onderwaarderen. Soms zelfs verwaarlozen. „Terwijl we onze jachtige, verkilde samenleving zoveel meer kleur en warmte kunnen geven, als we weer open staan voor de tastzin, het ruiken, het proeven en het horen." Zeventig procent van alle prik kels van de buitenwereld bereikt onze hersenen via de ogen. Eerst zien, dan pas geloven, luidt dan ook menig credo. „De optische illusies van de Nederlandse gra ficus Maurits Escher tonen ech ter aan hoe makkelijk onze ogen bedrogen kunnen worden. Dat geldt uiteraard ook voor de tong, de vingers, de oren en de neus. Alleen, van die zintuigen accep teren we het makkelijker", licht De Veer toe. Smaakonderzoek in het programma 'Zinderen': reuk en zicht worden uitgeschakeld en dan smaakt een bruine boterham met kaas heel anders dan normaal. foto ncrv In de eerste aflevering van Zin deren toont landbouwkundig ingenieur Pieter van de Pol dat Nederlandse rozenkwekers alleen nog maar oog hebben voor de houdbaarheid en het uiterlijk van de bloem. Een roos ruikt niet meer naar roos van vroeger. In Wageningen laten wetenschap pers zien dat we het ruiken afhankelijk hebben gemaakt van het zien. „We vermoeden dat een gele roos anders ruikt dan een rode. Zoals de geursensatie van een parfum mede bepaald wordt van de vorm van het flesje." Hoe belangrijk stilte is toont Zinderen via de film The Elep hant Man van David Lynch. Door alleen de ademhaling en de hartslag van de mismaakte hoofdrolspeler te laten horen, benadrukt de filmmaker diens eenzaamheid. Het weglaten van geluid kan echter ook storend werken. Vecht- en vrijscènes in een film met alleen de echte lijf- geluiden zijn saai. Pas met ach tergrondgeluiden (veelal muziek) krijgt een filmkus eroti-' sche spanning. In deel drie komt de zanger Paul Simon aan het woord over de onzuiverheid van ons twaaltonig muzieksyteem. Toon Spijker, conservatoriumdocent Gregori aanse zang, is op zijn beurt het bewijs dat 'kapotte' zintuigen door anderen worden gecompen seerd. Ofschoon Spijker totaal blind is, wijst hij een van zijn leerlingen terecht die onder de les poppetjes zit te tekenen. En thuis 'kijkt' hij met zijn famüie - compleet met bier en chips - naar een voetbalwedstrijd. Zinderen is zeker geen tv-pro- gramma als Goedele Liekens' Over seks gesproken, maar de makers hebben zo nu en dan bewust een erotische spanning opgebouwd. Overigens zonder dat iemand uit de kleren gaat. Wils van de Ven: „We proberen de kijker bewust te maken dat er meer zintuigelijk genot bestaat dan alleen kijken." Hij stoort zich aan een samenle ving die gedicteerd wordt door louter visuele erotiek of banale pornografie. „FUms, tv-series en reclame zitten vol kijkgenot. Mensen menen dat dèt de stan daard van de liefde is. Alsof er geen geestelijke- en fysieke spanning bestaat via proeven, horen, ruiken en strelen. Wie alle zintuigen gebruikt vindt meer rust in bed", meent Van de Ven. Dokument 'Zinderen', zondag 28 januari, 4 en 11 februari, Neder land 1, telkens 14.04 uur. Door Patrick Bremmers De Engelse acteur Jeremy Gittins, die in de Britse comedy Keeping Up Appearances (Schone Schijn) de knappe domi nee speelt, wordt door fans vaak met de meest bizarre vra gen geconfronteerd. „Meestal willen ze meer weten over Rose," glimlacht de bescheiden acteur terwijl hij zijn grote karakteristieke bruine ogen opzet. De mooie dominee wordt in Keeping Up Appearances veelvuldig achterna gezeten door Hyacinth Buckets amou reuze zus Rose (dat is die zón der sauna, villa en ruimte voor een pony) en krijgt ook regel matig de Lady of the House (Hyacinth) zelf op zijn dak, die via de kerk een mogelijkheid ziet haar bijzonder overdreven etiquette aan de gemeenschap op te dringen. De bijdrage van de dominee (The Vicar, zoals hij beter bekend staat) is in de loop der jaren sterk toegenomen. Dook hij bij het begin van de serie nog slechts een enkele afleve ring op, tegenwoordig is hij bijna iedere keer wel weer een paar minuten te zien. Sterker nog, hij is een van de populairste figuren uit de comedy en is voor sommige kijkers die Hyacinths bemoei enissen na al die jaren wel gezien hebben, nog de enige reden om het programma aan te zetten. Want net als Rose zien zij in Gittins een regel recht sekssymbool. „Nou, ik weet niet of er zoiets bestaat als een religieus seks symbool", lacht de acteur in de repetitie-ruimte van de BBC-studio's in het Londense Acton. „Maar Rose vindt hem in ieder geval fantastisch en ach ja, het is wel een prettig idee dat sommige kijkers daar misschien ook zo over den ken." Hij vervolgt: „Voor mij is het in ieder geval een heel leuke rol om te spelen omdat zij zo ongewoon is. Dominees en kosters worden in tv-series vaak opgevoerd als grijze, half-kalende en saaie mannen van middelbare leeftijd. Wat natuurlijk een misvatting is. Als je de kerk bezoekt, zul je zien dat er talloze jonge, knappe dominees zijn. Alleen hoop ik niet dat ze net als mijn dominee iedere week bespron gen worden door al te enthou siaste leden van de kerkelijke gemeenschap." De boomlange acteur, die begin yolgende week zijn veer tigste verjaardag viert, door liep de Guildhall School of Music and Drama en was onder anderen eerder op tele visie te zien in kleine rolletjes in Matlock, The Kenny Everett Show eh BlackAdder Goes Forth. Vier jaar geleden kruis te de rol van 'vicar' zijn pad. Gittins denkt dat Schone Schijn zo populair is, omdat iedereen wel iemand kent die Jeremy Gittins foto susan angel associates is zoals mevrouw Bucket. „Iedereen heeft wel een buur vrouw, een tante of een moe der die denkt dat ze een beetje boven haar stand is uitge groeid", zegt hij, lacherig toe gevend dat zijn eigen moeder misschien niet zo heel veel van Hyacinth verschilt. „Ik ken zelfs mensen die de telefoon opnemen met: The Lady of the House speaking." Gittins vindt het jammer dat Schone Schijn er na dit sei zoen mee ophoudt. „We ken nen elkaar zo langzamerhand door en door", zegt hij. „En soms komt dat door hele vreemde omstandigheden. Zo kan ik me nog herinneren dat we een keertje met zijn allen in een hotel in Northampton logeerden en dat ik per onge luk middenin de nacht het brandalarm liet afgaan. Even later stonden we met de hele cast compleet in nachtgewaad buiten in de vrieskou te klap pertanden en dat terwijl er helemaal niets aan de hand was. Nou, dan zorg je er wel voor dat ze je leren kennen!" Ofschoon de zwarte cape en het witte boordje om zijn kraag hem op het lijf zijn geschreven, gaat Gittins per soonlijke band met de kerk niet verder dan het zo nu en dan bezoeken van een zondag se mis. „Ik geloof in christelij ke normen en waarden maar ik ben niet zo iemand die iede re week naar de kerk moet. Toch geloof ik dat ik wel de juiste man ben voor deze job. Ik ken namelijk genoeg men sen binnen de kerk die er nét zo uitzien als ik. Wat dat betreft ben ik blij dat onze schrijver Roy Clarke het ste reotype beeld eindelijk heeft doorbroken." Brussel (anp) - De Nederlander Franz Marijnen blijft toch aan als artistiek en zakelijk leider van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) in Brussel. Marijnen heeft daartoe besloten na een gesprek met de Vlaamse minister van cultuur Martens. Deze heeft de schouwburgdirecteur toezeggingen gedaan over toekomstige subsidies. Marijnen kondigde vorige week aan op te stappen als directeur van de bouwvallige Brusselse schouwburg, die ook nog een eigen theatergezelschap heeft. Dit gebeurde tot ontzetting van acteurs en overig personeel, die een handtekeningenactie op touw zetten om de Nederlandse intendant te behouden. Marijnen gooide de handdoek in de ring na jaren van vergeefse klachten over de bouwvallige staat van de schouwburg en de in zijn ogen gebrekkige subsidiëring van het gezelschap. Met een jaar lijkse toelage van de Vlaamse deelregering van 55 miljoen frank (3,1 miljoen gulden) is KVS het op één na hoogst gesubsi dieerde gezelschap van Vlaande ren. In een door Marijnen als 'sereen' omschreven gesprek heeft cul tuurminister Martens toegezegd de subsidie op korte termijn te handhaven. Verder wil de bewindsman met de gemeente Brussel en een aantal Vlaamse instanties kijken welke mogelijk heden er zijn om het theaterge bouw te renoveren. Brussel is in het jaar 2000 culturele hoofdstad van Europa. Berlijn (dpa) - Acteur Martin Wuttke wordt de nieuwe intendant van het Berliner Ensemble, het Brecht-theater in Berlijn. Dat hebben de drie vennoten van het theater besloten. Wuttke volgt toneelschrijver Heiner Müller op, die eind vorig jaar qp 66-jarige leeftijd overleed. Hij wordt bijgestaan door Stefan Suschke, die jaren met Müller samenwerkte. Wuttke neemt de aandelen die de weduwe van Müller bezit over en wordt daarmee de vierde vennoot van het ensemble. Hij is van plan te blijven spelen. Op dit moment is hij te zien in het laatste stuk dat Müller regisseerde: Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui, dat Ber- tolt Brecht in 1941 schreef. Eerder had de toneelschrijver Rolf Hochhuth de Duitse protestzan ger Wolf Biermann voorgesteld als leider van het ensemble. Deze was van 1957 tot 1959 verbonden aan het gezelschap.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33