Omzet detailhandel onder druk
Van Niftrik heeft juiste lijn weer te pakken
I DE STEM
Wetgeving voor de bouw ontoegankelijk bos
EGVERKOOP
'0% KORTING
EU: luchtvaartindustrie moet samenwerken
ÏJitzendburo
ft werk!
jewerker
nnendienst m/v
lasser m/v
Boeing verwacht betere tijd
Meer kans op steun Fokker
ECONOMIE
A7
1965-1996
an 30 jaar kwaliteit
ouwkundige m/v
[België, Duitsland, Frankrijk en Zweden vertonen hetzelfde beeld als Nederland
Pen recordaantal
lieuwe
[arbeidsplaatsen
ECONOMIE KORT
Spaarplan bij De Boer winkels
Audax gaat De Groene helpen
Hoogovens versterkt solvabiliteit
Winst en omzet Sara Lee omhoog
Beursplannen softwarehuis Origin
Verlies Grundig naar 500 miljoen
Export in tien maanden 260 miljard
Economische groei verder afgenomen
Goed jaar voor Coca-Cola
Vier grote steden
krijgen 23.000
extra banen
iNUARI 1996 A6
fall Street
24/01 25/01
ied signal
47% 47
ler.brands
44% 44%
ier.tel.tel
65% 64%
ioco corp
69% 69%
arco ine.
29% 29
aan company
42% 41%
ithl. steel
14 14%
leingco
77 77
irlington sfe
79% 80
an pacific
18% 18%
ïevron
51 52%
liquita
12% 12%
hrysler
57% 56%
iticorp
69% 70%
ons.edison
34 33
igitequipm.
73 70%
upontnemours
74% 73%
ow chemical
71 70%
astman kodak
68% 69%
»xxon corp
78 78
ord motor
29% 29%
gen. electric
73% 74%
ten. motors
50 50%
joodyear
46% 45%
iewlett-pack.
84 81%
nt. bus.mach.
107 104%
tt industries
25% 24
kim airlines
33% 33%
kpn
38% 38%
mcdonnell
86% 85%
merek co.
67 66%
mobil oil
110 108
omega financ.
33% 33
philips
40% 39
royal dutch
136% 136
sears roebuck
39 39%
texaco inc.
79% 79
travelers
62 61
united techn.
97% 98%
westinghouse
19% 19%
whitman corp
23 22
woolworth
11% 11
VRIJDAG 26 JANUARI 1996
I vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b a bieden
c exclaim
e a gedaan /bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
■nen Haag (anp) - De bouw
I «aart de wirwar van regels
L wetgeving waar de bedrijf
tak mee te maken heeft als
bos, dat door een teveel
bomen ontoegankelijk is
Lorden. De meeste bouw-
Idernemingen kunnen hierin
Lwelijks nog hun weg vin-
lden.
L blijkt uit het rapport 'Het
Lj en de bomen', dat voorzitter
fto Brinkman van het Algemeen
too
1117
1,90
2,10
1,00
419
0,90
0,80
1,00
436
1,50
1,40
1.50
638
1,30
1,20
1.00
524
1,90
2,00
too
447
20,10 b
20,00
13,00
546
13,10
12,00
too
821
8,70
8,30
lo.oo
841
5,90
5,50
15,00
443
3,60 b
3,50
10,00
1706
43,50 b
43,00
20,00
727
7,50 b
8,10
10,00
1710
15,50 a
15,10 b
1)5,00
710
4,50
4,30
\m
2304
2,00
2,00
B0,00
1741
5,50 a
5,20
B0,00
1966
20,50 a
19,00 b
1)0,00
418
0,40
0,30
[5,00
1052
0,80
0,60
7,50
556
0,40
0,30
5,00
731
3,70
3,90
.10,00
553
2,60
3,60
60,00
428
2,80
2,60
15,00
754
2,20
2,10
'60,00
423
1,40
1,20
62,50
708
00 3,40
3,40
62,50
512
2,40
2,30
65,00
655
2,80
3,30 b
167,50
1375
1,70 b
2,10
60,00
675
7,40 b
8,10
62,50
1525
5,70
6,50
65,00
1641
4,40
4,90
67,50
2022
3,20
3,60 b
70,00
1838
2,20
2,60
75,00
914
1,00
uo
80,00
3473
0,50
0,70
70,00
1505
3,70
4,20
75,00
641
2,40
2,80
55,00
538
16,30
17,00
75,00
538
9,40
10,30
65,00
469
2,00
1,70
52,50
494
0,60
0,50
1,20
57,50
532
1,50
60,00
411
2,20 a
2,00
65,00
992
4,40 a
4,00
70,00
950
7,70
7,00
850,00
708
7,50
7,50
250,00
436
4,50 b
4,50
230,00
683
2,30
2,50
1300
6,13 a
6,17 a
lar moet ik op korte
sluiten.
berbers - prachtige
stukken o.a. Heriz -
leshan enz. Tafelper-
naten op voorraad.
uur di.-do. 10-18 uur vrij.
j) 10-21 uur zat. 10-17 uur
ngeving van
Raamsdonksveer
»e' full-time voor langere "Ja
dienst. De werkzaamheden zi
mten adviseren en probleem
dienstverband behoort tot a
ede relatie in Made een ged'P
jat voor langere periode.
nsdonksveer zoeken wij 9erT,°e'n
gbouw, die van tekening kut
holieren hebben de voorkeu
nformatie of kom langs bij
Geertruidenberg,
6251.
Verbond Bouwbedrijf (AVBB)
gisteren heeft aangeboden aan
het ministerie van Economische
Zaken.
De knelpunten voor de bouwbe
drijven doen zich voor op het
gebied van milieu, arbeidsom
standigheden, bouwtechniek en
sociale zekerheid, zo blijkt uit
een onderzoek dat het AVBB
heeft laten verrichten. Het onder
zoek sluit aan bij het streven van
het kabinet om tal van overbodi
ge regels en wetgeving te schrap
pen of te vereenvoudigen.
Een van de belangrijkste proble
men voor de bouw is het niet een
duidig invullen van wetten en
regels zoals het Bouwbesluit door
de verschillende overheden (Rijk,
gemeenten, provincies). Ook zijn
er regionale .verschillen bij de
controles van de inspectiedien
sten. Wetten en regels op het ter
rein van milieuvergunningen,
arbeidsomstandigheden en vei
ligheid en hergebruik van bouw
materialen zijn vaak slecht op
elkaar afgestemd.
Zij houden nauwelijks rekening
met het specifieke karakter van
de bouw.
Uit het onderzoek blijkt, dat
vooral kleine en middelgrote
bouwbedrijven moeite hebben
om op de hoogte te blijven van
allerlei voorschriften. Zij ervaren
de uitvoering ervan als een one
venredig zware belasting.
Dat het anders kan, blijkt uit het
feit dat er ook wetten zijn waar
de bouwers weinig problemen
mee hebben. Zo zijn er vrijwel
geen knelpunten bij het uitvoeren
van de werkloosheidswet, zie
kenfondswet, aanvullingsfonds
WW en te treffen bouwplaats-
voorzieningen.
Het AVBB wil dat het kabinet de
resultaten van het onderzoek
betrekt in het project Marktwer
king, Deregulering en Wetge
vingskwaliteit (MDW). Het
AVBB geeft in overweging om
een centraal meldpunt op te zet
ten, waar bouwbedrijven hun
problemen kunnen melden. Bij de
deregulering in de bouw is vooral
overleg tussen diverse overheden
en het schrappen van tal van
regels die inmiddels tot de nor
male bedrijfsvoering behoren van
groot belang.
peil Haag (anp) - Van iedere
„Iden die de Nederlandse
onsument besteedt, komt een
leeds kleiner deel bij de
letailhandel terecht. In 1985
tas dat nog 41,5 procent en in
994 nog maar 36 procent.
i de daling staat ons land niet
leen. Dit blijkt uit een onder-
van het Economisch Insti
jgt voor het Midden- en Klein-
.Jrijf in opdracht van het
ioofdbedrijfschap Detailhandel.
Ie bestedingen van consumenten
[ij de detailhandel namen de
[gelopen jaren overigens wel
maar veel minder dan andere
Voor een deel komt dit,
«dat de prijzen van de detail-
ndelsprodukten minder stegen
Saidie in andere sectoren,
tl aandeel van de detailhandel
i de totale consumptieve beste
den is tussen 1977 en 1994 met
emiddeld 0,5 procentpunt per
ur gedaald. Voedings- en
motsmiddelen gingen in die
«node van 19,2 naar 14,9 pro
nt. Het aandeel van kleding en
èoenen daalde van 8,2 naar 6,2
meent.
lonsumenten zijn veel meer aan
ionen gaan uitgeven. In 1977
jng 8,9 procent van het inkomen
sar deze categorie. In 1994 was
kt gestegen naar 15 procent,
lok steeg het aandeel van hore-
ontspanning, vervoer, medi
ae zorg en andere diensten.
letEIM stelt dat ondernemers in
k detailhandel inventief te werk
neten gaan om hun marktaan-
iel niet verder te zien afkalven,
i moeten de aantrekkelijkheid
ti hun winkel verhogen en meer
attverk leveren.
[daling van het relatieve aan
tel van de detailhandel in de
onsumptieve bestedingen heeft
m aantal oorzaken. Bij stijgend
tomen gaat de consument niet
«er eten.
lovendien leidt de toegenomen
rbeidsparticipatie van vrouwen
il meer vraag naar tijdbespa-
fflde diensten. Tenslotte brengt
de vergrijzing een toename
an de vraag naar diensten, bij-
oorbeeld in de medische sfeer,
«t zich mee.
isterdam - Het commissari
aat voor buitenlandse investe-
in Nederland (CBIN)
fan het ministerie van Econo-
lische Zaken heeft vorig jaar
S buitenlandse investerings-
?rojecten weten aan te trek
je gaat om 965 miljoen gulden
to investeringen, waarbij 3780
""isplaatsen zullen ontstaan.
secretaris Van Dok heeft
«gisteren bekend gemaakt.
«geus Economische Zaken
®dt met dit resultaat het
>rd van 3548 arbeidsplaatsen
994 bij 79 aangetrokken pro-
in overtroffen. Een verkla-
voor deze gunstige ontwik-
'g is, zo meent het departe-
f, de aanhoudende stroom
investeringen uit de Verenig-
'Staten.
1995 waren 51 investerings-
tonen uit de VS afkomstig
42 in 1994. Uit Japan
toen 16 projecten, waaronder
!j,S0Iasaus fabrikant Kikkoman.
Taiwan werd onder andere
assemblagefabriek van fiet-
'ptoducent Giant aangetrok-
Dertien projecten komen uit
"epese landen.
?steringen vinden onder
,ere Plaats in de computer
ware industrie (15 investe-
gsprojecten), de software
ustne (16 projecten), de elek-
m en. mfovmatietechnolo-
iProjecten) en de chemi-
Mdustrie. Het betreft onder
are investeringen in produk-
in assemblage, in distributie
Btofrii!01 ®root aantal Europese
K. antoren en internationale
j;, verlenende vestigingen. In
"tste categorie zijn met
.,e eentra van belang, van
l. p telefonische diensten
jL troPese klanten worden
ksivü ®uroPese verkoop- en
Lesactiviteiten plaats
e in de Randstad, Noord-
en Limburg zullen ook
tod eii?Sen i11 Noord-Neder-
Ll tjerijssel en Zeeland
finden.
Van Niftrik in Putte heeft
na een moeilijke periode
de juiste lijn weer te pak
ken. De orders stromen
binnen bij de fabrikant
van kunststofprodukten.
Zo verwierf Van Niftrik
onlangs een miljoenenop
dracht van het Ameri
kaanse Abflex. Naast
automaterialen, kratten
en onderdelen voor
kopieermachines, verla
ten nu ook dagelijks
enkele duizenden 'buik
spiertrainers' het bedrijf.
Door Paul Verlinden
'Fabriek voor plastiekprodukten'
staat op het bordje naast de
entree van Van Niftrik in Putte.
Een ouderwetse benaming voor
een bedrijf dat zich er op voor
laat staan met geavanceerde
apparatuur hoogwaardige kunst
stofprodukten te maken. Het
bedrijf heeft dan ook een lange
historie, die teruggaat tot 1929
toen J.G. van Niftrik een bake
liet-fabriekje begon op het toen
malige landgoed 'Welkom' in
Putte.
Het verleden wordt bij Van Nift
rik, dat al lang geen familiebe
drijf meer is, nog steeds gekoes
terd. De huidige directie zetelt in
het woonhuis van de toenmalige
eigenaars, want het bedrijf
bevindt zich nog steeds op het
landgoed aan de Belgische grens.
De grensligging maakte het de
Van Niftriks, actief in het verzet,
tijdens de Tweede Wereldoorlog
mogelijk onderduikers via onder
grondse gangen het land uit te
loodsen. De gangen liggen er nog
steeds, maar boven de grond is er
in al die jaren veel veranderd.
In de produktiehallen staan nu
veertig spuitgietmachines waar
mee jaarlijks zesduizend ton
materiaal wordt omgezet in
diverse produkten, van tanden
borstelhendels tot buikspiertrai
ners en luchtgeleiders voor
auto's. Het bedrijf heeft 185 men
sen in vaste dienst, daarnaast zijn
er constant minstens twintig
inleenkrachten aan het werk.
Na enkele magere jaren heeft Van
Niftrik nu de opgaande lijn weer
te pakken. Het bedrijf zag de
omzet wel gestaag stijgen, maar
de resultaten bleven achter. Men
kon maar net uit de rode cijfers
blijven.
„Maar in 1995 hebben we weer
Verkoop-manager Hollander (l) en directeur Tiesinga met enkele produkten die bij Van Niftrik gemaakt worden: respectievelijk een
luchtgeleider voor de Chrysler Voyager en de buikspiertrainer Abflex. foto de stem/ben steffen
een behoorlijke winst gemaakt en
de omzet is gestegen naar bijna
zestig miljoen gulden," aldus
directeur J. Tiesinga, die geen
winstcijfers wil noemen. Wel wil
hij kwijt dat de doelstelling - een
rendement van twintig procent
op het geïnvesteerd vermogen -
nog niet gehaald is.
Van Niftrik hoort sinds 1987 tot
de divisie Industriële Dienstver
lening van de Schuttersveld Hol
ding. Schuttersveld is met een
omzet van 640 miljoen gulden (in
1994) een van de grotere Europe
se concerns op het gebied van de
industriële toelevering.
Ook bij Van Niftrik worden voor
al halffabrikaten gemaakt. Daar
mee richt het bedrijf zich op met
name de autoindustrie, de logis
tieke markt (kratten) en de busi
ness-machines (kopieerappara
ten). Maar ook buiten deze secto
ren houdt Van Niftrik zich bezig
met industriële toelevering.
Zoals veel toeleveranciers had
ook Van Niftrik de afgelopen
jaren te maken met sterk bezuini
gende afnemers, zoals de auto
industrie. Dat gaf een enorme
druk op de prijzen waardoor Van
Niftrik zijn marges zag krimpen.
Van Nifrik ging daarom werken
aan zijn 'interne slagkracht'.
„We werden gedwongen efficiën
ter te gaan werken. Meer uit
machines halen met minder men
sen," zegt Tiesinga. Het aantal
banen bleef echter nagenoeg
gelijk omdat het bedrijf een gro
tere omzet realiseerde.
Ook stelde het Putse bedrijf zich
actiever op richting klanten.
Tiesinga: „Als toeleverancier
moet je tegenwoordig voor extra
toegevoegde waarde zorgen De
klanten willen niet meer met een
heel scala aan toeleveranciers
zitten. Ze besteden daarom meer
uit aan één leverancier. Wij leve
ren bijvoorbeeld de onderplaten
voor de Ford Mondeo. Maar delen
daarvan moeten wij ook weer van
derden betrekken, terwijl die
vroeger rechtstreeks aan Ford
geleverd werden. Wij houden ons
nu dus ook meer bezig met
assemblage."
Om beter aan de wensen van de
klant te voldoen is Van Nifrtrik
ook meer aan ontwikkeling (eng
ineering) gaan doen. Verkoop
directeur W. Hollander legt uit:
„Vroeger kwam hier een klant
met een tekening voor een pro-
dukt en wij voerden dat uit. Nu
worden we al eerder bij de idee
vorming betrokken en begeleiden
we bijvoorbeeld de bouw van de
matrijzen die nodig zijn."
Van Niftrik haalt nu nog de
meeste omzet (veertig procent)
uit de onderdelen die voor
kopieermachines gemaakt wor
den. Het bedrijf is leverancier
voor onder meer Rank Xerox en
Océ-van der Grinten. In de toe
komst voorziet men vooral groei
in de produkten voor de auto
industrie.
„Steeds meer onderdelen worden
in plaats van staal van kunstof
gemaakt," aldus Tiesinga. Het
bedrijf heeft onder zijn klanten
grote autofabrikanten zoals Ned-
car, Ford, Chrysler en Daf.
Een aardig extraatje voor Van
Niftrik is de order die het bedrijf
kreeg van het Amerikaanse
Abflex, een onderneming die fit-
ness-apparatuur ontwikkelt. De
Amerikanen hebben nu een
'buikspiertrainer' op de Europese
markt gebracht. Van Niftrik pro
duceert en assembleert het appa
raat sinds december.
„We zitten nu op een maandelijk
se produktie van ruim honderd
duizend van die apparaten en
Abflex denkt dat dat kan oplopen
tot tweehonderdduizend," aldus
Hollander.
Door de Abflex ziet Van Niftrik
de omzet plotseling fors toene
men. Tiesinga ziet de opdracht
vooral als een leuk extraatje.„In
onze strategische planning
nemen we de Abflex niet meer.
Het valt buiten onze kernactivi
teiten en het is de vraag hoe lang
zo'n apparaat succesvol blijft."
Door de Abflex-produktie heeft
Van Niftrik het personeelsbe
stand met zo'n vijfentwintig
mensen uitgebreid. Het gaat
daarbij vooral om flexibele
krachten.
Maar door de groeiende order
stroom zal de komende tijd ook
de vaste kern uitgebreid worden
met tien a vijftien procent. Uit
breiding is nodig omdat Van
Niftrik overgestapt is van een
drie- naar een vijf-ploegendienst,
waardoor nu ook in de weekein
den geproduceerd wordt.
Tiesinga: „Vooralsnog willen we
de capaciteit op deze wijze uit
breiden, later volgen mogelijk
ook nog uitbreidingsinvesterin
gen."
Van onze correspondent
Brussel - Europees Commis
saris voor industriebeleid
Martin Bangemann zegt, dat
Brussel bereid is de Europese
luchtvaartindustrie te helpen,
op voorwaarde dat de bedrij
ven samenwerken. Van de
Europese Commissie zijn vol
gens Bangemann op dit
moment geen initiatieven te
verwachten.
Tijdens een persconferentie over
de Europese defensie-industrie
antwoordde Bangemann op een
vraag over de betalingsproble
men bij Fokker, dat de industrie
zelf het voortouw moet nemen.
„We hebben vorig jaar de bou
wers van kleine passagiersvlieg
tuigen in Brussel uitgenodigd en
hen gewezen op de noodzaak tot
samenwerking," aldus Bange
mann. Hij wees erop dat in het
segment waarin Fokker actief is,
29 verschillende modellen vlieg
tuigen worden gebouwd in Euro
pa. Op die wijze is volgens hem
de industrie niet levensvatbaar.
„Maar," beklemtoonde Bange
mann, „het is niet de verantwoor
delijk van de Europese Commis
sie om de zaken te sturen. Wij
begeleiden alleen, als daar om
wordt gevraagd. Ik geloof niet in
een industriebeleid, dat door de
nationale overheden of door
Europa wordt opgelegd."
Wat voor de burgerluchtvaart
geldt, is ook van toepassing op de
Europese defensie-industrie. Die
gaat door een diep dal. Bange
mann kondigde gisteren enkele
initiatieven aan om deze indus
trietak nieuw leven in te blazen
en de Europese conurrentieposi-
tie te verbeteren.
Ook hier geldt volgens Bange
mann de opdracht om meer
samen te werken. De produktie in
Martin Bangemann, Europees Commissaris voor industriebeleid
foto reuter
Seattle (krf/rtr/anp) - De resultaten van de Amerikaanse vlieg
tuigbouwer Boeing zijn vorig jaar gedrukt door een flinke
daling van het aantal afgeleverde passagierstoestellen: van 270
naar 206.
Het concern verwacht echter op grond van de verbetering van de posi
tie van luchtvaartmaatschappijen, dat de markt aantrekt. Wel blijft
de concurrentie onverminderd scherp, zo deelde Boeing gisteren mee
bij de publikatie van de jaarcijfers. De nettowinst van Boeing daalde
vorig jaar van 856 miljoen tot 393 miljoen dollar. Dat was deels toe te
schrijven aan een forse voorziening in het tweede kwartaal voor ver
vroegde pensionering van werknemers. Bovendien had het bedrijf te
maken met een staking van tien weken. De omzet daalde vorig jaar
21,92 tot 19,51 miljard dollar. Dit jaar zal de omzet weer rond de 22
miljard dollar liggen en komen er naar verwachting 215 toestellen uit
de fabrieken, waarvan 30 van het nieuwe type 777.
de Europese wapenindustrie is de
afgelopen vijf jaar met 30 procent
teruggelopen.
De nationale lidstaten moeten
volgens de commissaris hun ver
zet opgeven tegen de Europese
binnenmarkt op het vlak van
bewapening. De VS nemen nu
driekwart van de wapeninvoer in
de EU voor hun rekening. Dat
komt omdat de Amerikanen
goedkoper zijn, efficiënter en
betere compensaties garanderen.
In de Europese defensiesector
zijn in acht jaar tijd 600.000
arbeidsplaatsen verloren gegaan.
„De toestand is dramatisch, maar
nog niet hopeloos," aldus Bange
mann.
Het besluit van de Nederlandse
en Britse regering om in de VS
Apache-helicopters te bestellen
voor hun krijgsmacht, in plaats
van een Europees product, noem
de Bangemann een logisch gevolg
van het gebrek aan flexibiliteit.
„De Fransen kunnen wel zeggen
dat een Europese defensie-indus
trie nodig is, maar dan moeten ze
hun markt opengooien."
Volgens Bangemann kunnen de
lidstaten, door op het vlak van
openbare aanbestedingen samen
te werken, jaarlijks tot 11 miljard
ecu - 22 miljard gulden - bespa
ren. Het voortbestaan van een
sterke defensie-industrie acht hij
tot slot ook van belang met het
oog op het gemeenschappelijk
buitenlands- en veiligheidsbe
leid, dat Europa op poten wil zet
ten.
Den Haag - Het elektronisch spaarsysteem van Mobil Oil wordt
binnenkort ook ingevoerd bij vestigingen van De Boer Winkelbe
drijven. Het gaat om 156 supermarkten, 215 drogisterijen en 141
slijterijen. Mobil introduceerde het spaarsysteem eind 1993 in de
vierhonderd tankstations. De omzet steeg sindsdien met 10 pro
cent. Mobil Oil en De Boer Winkelbedrijven tekenden een over
eenkomst na een positief verlopen testperiode van enkele maan
den in diverse supermarkten.
Gilze - Het opinieblad De Groene Amsterdammmer en uitgever
Audax Media werken voortaan samen op het gebied van adver
tentiewerving. Een contract daartoe is woensdag getekend. De
samenwerking heeft behalve op de De Groene ook betrekking op
HP/De Tijd, dat door Audax wordt uitgegeven. Het is niet de
bedoeling dat De Groene, het kleinste opinieweekblad van Neder
land, ook eigendom wordt van de grote tijdschriftenuitgever en -
distributeur. De Groene, opgericht in 1877, is het oudste onafhan
kelijke opinieblad.
IJmuiden - Hoogovens heeft zijn solvabiliteit opnieuw versterkt.
Het staal- en alumiumconcern plaatste gisteren voor 100 mil
joen nominaal aan preferente financieringsaandelen bij Aegon en
de Rabobank. Die beide nieuwe aandeelhouders krijgen hierdoor
elk een belang van 6 procent in het bedrijf. Aegon en Rabobank
ontvangen op de aandelen jaarlijks een vast dividend van 6,05
procent. De emissie moet de solvabiliteit van Hoogovens verder
versterken.
De solvabiliteit drukt het eigen vermogen uit als percentage van
het totale vermogen. Door de manoeuvre neemt het aantal uit
staande aandelen met 14 procent toe. Vorig jaar september emit
teerde Hoogovens eveneens voor ƒ100 miljoen nominaal financie
ringsprefs, bij ABN Amro en ING. Andere groot-aandeelhouders
in Hoogovens zijn de Staat, met 12,3 procent, en de gemeente
Amsterdam, goed voor 5,2 procent.
Chicago - De Amerikaanse fabrikant van consumentenprodukten
Sara Lee Corporation, in Nederland eigenaar van Sara Lee/DE
(vroeger Douwe Egberts), heeft de nettowinst in het tweede kwar
taal van het op 1 juli begonnen boekjaar zien stijgen met 12,4 pro
cent tot een recordbedrag van 252 miljoen dollar. De omzet groei
de met 5,4 procent tot 4,9 miljard dollar, eveneens een record.
Over de eerste helft van het boekjaar steeg de winst met 12,5 pro
cent tot 469 miljoen dollar bij een omzetgroei van 6,8 procent tot
9,55 miljard dollar.
Utrecht - Softwarehuis Origin, een samenvoeging van BSO/Ori-
gin en Philips Communications Processing, overweegt in 1998
naar de beurs te gaan. De dit jaar gevormde onderneming ver
wacht flink te groeien. Via een beursgang moet de groei verder
gestalte krijgen. Origin, waarin Philips een belang van 82,4 pro
cent heeft, denkt binnen vier jaar alleen al de autonome omzet te
kunnen verdubbelen tot ƒ4 miljard. Er zijn concrete plannen
voor acquisities.
Eindhoven - De verliezen van de Duitse Philips-dochter Grundig
over 1995 kunnen oplopen tot circa 550 miljoen mark. Driehon
derd miljoen verlies wil Philips wel bevestigen, waarbij een
woordvoerder aantekent, dat het om het operationeel resultaat
gaat. „Een operationeel verlies van Grundig over 1995 van 300
miljoen mark vormt voor Philips geen aanleiding de toekomstpa
ragraaf, zoals geformuleerd in het derde-kwartaalbericht van 26
oktober 1995, te herzien."
Den Haag - De Nederlandse uitvoer bedroeg volgens het CBS
over de eerste tien maanden van vorig jaar 259,4 miljard. Dat is
11 proeent meerdan in dezelfde periodé van 1994. Naar verwach
ting van staatssecretaris Van Dok komt de totale uitvoer over
1995 uit op bijna 320 miljard, tegen 275 miljard over 1994.
Den Haag - De economische groei in het derde kwartaal van vorig
jaar is in de definitieve becijfering uitgekomen op 2,2 procent.
Dat ligt 0,1 procent-punt lager dan eerdere ramingen. Bovendien
blijkt uit dit cijfer dat het groeicijfer sinds het eerste kwartaal
van vorig jaar 3,4 procent) geleidelijk aan is teruggelopen. Dat
heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend gemaakt.
Atlanta - De Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola heeft een
goed jaar achter de rug. De nettowinst steeg in 1995 met 17 pro
cent tot 2,99 miljard dollar en de omzet groeide met ruim 11 pro
cent tot 18,02 miljard dollar, zo heeft het concern gisteren bekend
gemaakt. De frisdrankenverkoop nam vorig jaar toe met 8 pro
cent. Ook in het vierde kwartaal gingen de resultaten duidelijk
omhoog. De winst groeide met ruim 14 procent tot 648 miljoen
dollar en de omzet met 7,6 procent tot 4,33 miljard dollar. Coca-
Cola boekte in het vierde kwartaal spectaculaire verkoopstijgin
gen in China (34 procent) en India (32 procent).
Den Haag (anp) - Tot 2000
investeren de vier grote steden
en het Rijk ruim 900 miljoen
gulden in de verbetering van
de economie in Amsterdam,
Rotterdam, Utrecht en Den
Haag.
Dat draagt bij tot het behoud van
13.000 banen en het ontstaan van
23.000 nieuwe banen. Binnenkort
presenteren het kabinet en de
vier grote steden het actieplan
Economie en Werk.
Voor bedrijven die een vesti
gingsplaats zoeken, spelen
gemeentegrenzen geen rol, zei
staatssecretaris Van Dok gisteren
op een symposium in Amsterdam.
Als de wil ontbreekt om samen te
werken en men niet in staat is
naar buiten toe als één regio op te
treden, dan zal men uiteindelijk
de concurrentieslag met andere
regio's, binnen of buiten Neder
land, verliezen, aldus Van Dok.
In haar toespraak ging de staats
secretaris in op de trend waarbij
de grote steden in economische
zin terrein verliezen aan hun
randgemeenten. In de periode
1987 tot en met 1994 nam het
aantal banen in Nederland met
13 procent toe, terwijl deze toe
name in de vier grote steden
slechts 3 procent bedroeg en in de
regio's daaromheen wel 26 pro
cent.
Het Actieplan Economie en Werk
schept vooral de voorwaarden
voor de werkgelegenheid, zoals
het zekerstellen van voldoende
bedrij f svloeroppervlak.
VERVOLG VOORPAGINA
Het akkoord werd al woensdag
avond verwacht, zo bevestigde
een ingewijde. Omdat de liquidi
teiten bij Fokker, ondanks de
leasetransactie met Dasa, onvol
doende zijn, kunnen de bewind
voerders zonder een boedelkre
diet nauwelijks opereren. „Zon
der boedelkrediet wordt het erg
moeilijk." Het verstrekken van
een dergelijke lening is voor de
banken geen probleem, zo meldt
de waarnemer. „Het is een prefe
rente vordering waar bepaalde
activa tegenover staan," aldus de
ingewijde. Ofwel: de financiële
instellingen krijgen hun geld
altijd terug.
Een boedelkrediet werd ook bij
de reddingspoging van vrachtwa
genproducent DAF gebruikt. De
toenmalige bewindvoerder Dete-
rink, die nu samen met zijn twee
collega's ook bij Fokker de zaak
op poten probeert te zetten, redde
DAF binnen drie weken, terwijl
er een boedelkrediet voor vier
weken beschikbaar was. Toen
verbruikte Deterink in drie
weken tijd 120 miljoen.
Het Fokker-debacle en de onder
gang van AEG lijken de druk op
de vroegere Daimler-Benz-top-
man Edzard Reuter te vergroten,
zo meldde het Duitse persbureau
DPA donderdag, De raad van
commissarissen van Daimler-
Benz zou Edzard Reuter willen
verdwijderen uit dit toezichthou
dend orgaan. In Stuttgart heet
het, dat er tussen de leden van de
raad en Reuter gesprekken gaan
de zijn. Ook de krant Frankfurter
Allgemeine berichtte donderdag
in deze zin.
Reuter zit sinds mei vorig jaar in
de raad van commissarissen. Hij
was van 1987 tot 1995 bestuurs
voorzitter van Daimler-Benz, een
concern dat hij uitbouwde van
autoproducent tot Duitslands
grootste industrieconcern. Hem
is vaker verweten, dat hij met
zijn expansiedrift de onderne
ming op het verkeerde pad heeft
gezet. Reuter was de man die
onder meer Dasa aan Daimler-
Benz toevoegde.
Tot ieders verbazing hebben de
aandelen Fokker donderdagmor
gen op de Amsterdamse beurs een
hogere waardering gekregen.
Nadat de koers woensdag al van f
1,75 tot f 3,20 was hersteld, open
de het fonds op f 3,70. Hierbij
gingen meteen 136.000 stukjes
(dubbeltelling) om.
Volgens handelaren regent het
orders van „allerlei lieden, die
menen dat de holding Fokker
misschien nog kan worden
gered". Een mening die de beurs
overigens niet deelt, ook al gezien
de schuldenlast van zeker drie
miljard gulden. „Maar de orders
blijven binnenkomen, dus de
prijs moet omhoog," aldus een
makelaar. Aan het eind van de
dag keken de speculanten tegen
een verlies van drie dubbeltjes
aan op f2,90.
De nationale geldinzamelingsac
tie „Houdt Fokker in de lucht" is
donderdag van start gegaan. Het
is een initiatief van de centrale
ondernemingsraad, die Neder
landers oproept geld te storten op
een gironummer, ten name van de
stichting „Hou Fokker in de
lucht".
Met het ingezamelde geld moet
een fonds worden opgericht, dat
kan worden ingezet voor het
behoud van Fokker-banen. Als
dit doel niet kan worden bereikt,
dan wordt het geld aangewend
voor hulp aan Fokker-werkne
mers die in financiële problemen
raken.