Omzet detailhandel onder druk Van Niftrik heeft juiste lijn weer te pakken I DE STEM Wetgeving voor de bouw ontoegankelijk bos EGVERKOOP '0% KORTING EU: luchtvaartindustrie moet samenwerken ÏJitzendburo ft werk! jewerker nnendienst m/v lasser m/v Boeing verwacht betere tijd Meer kans op steun Fokker ECONOMIE A7 1965-1996 an 30 jaar kwaliteit ouwkundige m/v [België, Duitsland, Frankrijk en Zweden vertonen hetzelfde beeld als Nederland Pen recordaantal lieuwe [arbeidsplaatsen ECONOMIE KORT Spaarplan bij De Boer winkels Audax gaat De Groene helpen Hoogovens versterkt solvabiliteit Winst en omzet Sara Lee omhoog Beursplannen softwarehuis Origin Verlies Grundig naar 500 miljoen Export in tien maanden 260 miljard Economische groei verder afgenomen Goed jaar voor Coca-Cola Vier grote steden krijgen 23.000 extra banen iNUARI 1996 A6 fall Street 24/01 25/01 ied signal 47% 47 ler.brands 44% 44% ier.tel.tel 65% 64% ioco corp 69% 69% arco ine. 29% 29 aan company 42% 41% ithl. steel 14 14% leingco 77 77 irlington sfe 79% 80 an pacific 18% 18% ïevron 51 52% liquita 12% 12% hrysler 57% 56% iticorp 69% 70% ons.edison 34 33 igitequipm. 73 70% upontnemours 74% 73% ow chemical 71 70% astman kodak 68% 69% »xxon corp 78 78 ord motor 29% 29% gen. electric 73% 74% ten. motors 50 50% joodyear 46% 45% iewlett-pack. 84 81% nt. bus.mach. 107 104% tt industries 25% 24 kim airlines 33% 33% kpn 38% 38% mcdonnell 86% 85% merek co. 67 66% mobil oil 110 108 omega financ. 33% 33 philips 40% 39 royal dutch 136% 136 sears roebuck 39 39% texaco inc. 79% 79 travelers 62 61 united techn. 97% 98% westinghouse 19% 19% whitman corp 23 22 woolworth 11% 11 VRIJDAG 26 JANUARI 1996 I vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b a bieden c exclaim e a gedaan /bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend ■nen Haag (anp) - De bouw I «aart de wirwar van regels L wetgeving waar de bedrijf tak mee te maken heeft als bos, dat door een teveel bomen ontoegankelijk is Lorden. De meeste bouw- Idernemingen kunnen hierin Lwelijks nog hun weg vin- lden. L blijkt uit het rapport 'Het Lj en de bomen', dat voorzitter fto Brinkman van het Algemeen too 1117 1,90 2,10 1,00 419 0,90 0,80 1,00 436 1,50 1,40 1.50 638 1,30 1,20 1.00 524 1,90 2,00 too 447 20,10 b 20,00 13,00 546 13,10 12,00 too 821 8,70 8,30 lo.oo 841 5,90 5,50 15,00 443 3,60 b 3,50 10,00 1706 43,50 b 43,00 20,00 727 7,50 b 8,10 10,00 1710 15,50 a 15,10 b 1)5,00 710 4,50 4,30 \m 2304 2,00 2,00 B0,00 1741 5,50 a 5,20 B0,00 1966 20,50 a 19,00 b 1)0,00 418 0,40 0,30 [5,00 1052 0,80 0,60 7,50 556 0,40 0,30 5,00 731 3,70 3,90 .10,00 553 2,60 3,60 60,00 428 2,80 2,60 15,00 754 2,20 2,10 '60,00 423 1,40 1,20 62,50 708 00 3,40 3,40 62,50 512 2,40 2,30 65,00 655 2,80 3,30 b 167,50 1375 1,70 b 2,10 60,00 675 7,40 b 8,10 62,50 1525 5,70 6,50 65,00 1641 4,40 4,90 67,50 2022 3,20 3,60 b 70,00 1838 2,20 2,60 75,00 914 1,00 uo 80,00 3473 0,50 0,70 70,00 1505 3,70 4,20 75,00 641 2,40 2,80 55,00 538 16,30 17,00 75,00 538 9,40 10,30 65,00 469 2,00 1,70 52,50 494 0,60 0,50 1,20 57,50 532 1,50 60,00 411 2,20 a 2,00 65,00 992 4,40 a 4,00 70,00 950 7,70 7,00 850,00 708 7,50 7,50 250,00 436 4,50 b 4,50 230,00 683 2,30 2,50 1300 6,13 a 6,17 a lar moet ik op korte sluiten. berbers - prachtige stukken o.a. Heriz - leshan enz. Tafelper- naten op voorraad. uur di.-do. 10-18 uur vrij. j) 10-21 uur zat. 10-17 uur ngeving van Raamsdonksveer »e' full-time voor langere "Ja dienst. De werkzaamheden zi mten adviseren en probleem dienstverband behoort tot a ede relatie in Made een ged'P jat voor langere periode. nsdonksveer zoeken wij 9erT,°e'n gbouw, die van tekening kut holieren hebben de voorkeu nformatie of kom langs bij Geertruidenberg, 6251. Verbond Bouwbedrijf (AVBB) gisteren heeft aangeboden aan het ministerie van Economische Zaken. De knelpunten voor de bouwbe drijven doen zich voor op het gebied van milieu, arbeidsom standigheden, bouwtechniek en sociale zekerheid, zo blijkt uit een onderzoek dat het AVBB heeft laten verrichten. Het onder zoek sluit aan bij het streven van het kabinet om tal van overbodi ge regels en wetgeving te schrap pen of te vereenvoudigen. Een van de belangrijkste proble men voor de bouw is het niet een duidig invullen van wetten en regels zoals het Bouwbesluit door de verschillende overheden (Rijk, gemeenten, provincies). Ook zijn er regionale .verschillen bij de controles van de inspectiedien sten. Wetten en regels op het ter rein van milieuvergunningen, arbeidsomstandigheden en vei ligheid en hergebruik van bouw materialen zijn vaak slecht op elkaar afgestemd. Zij houden nauwelijks rekening met het specifieke karakter van de bouw. Uit het onderzoek blijkt, dat vooral kleine en middelgrote bouwbedrijven moeite hebben om op de hoogte te blijven van allerlei voorschriften. Zij ervaren de uitvoering ervan als een one venredig zware belasting. Dat het anders kan, blijkt uit het feit dat er ook wetten zijn waar de bouwers weinig problemen mee hebben. Zo zijn er vrijwel geen knelpunten bij het uitvoeren van de werkloosheidswet, zie kenfondswet, aanvullingsfonds WW en te treffen bouwplaats- voorzieningen. Het AVBB wil dat het kabinet de resultaten van het onderzoek betrekt in het project Marktwer king, Deregulering en Wetge vingskwaliteit (MDW). Het AVBB geeft in overweging om een centraal meldpunt op te zet ten, waar bouwbedrijven hun problemen kunnen melden. Bij de deregulering in de bouw is vooral overleg tussen diverse overheden en het schrappen van tal van regels die inmiddels tot de nor male bedrijfsvoering behoren van groot belang. peil Haag (anp) - Van iedere „Iden die de Nederlandse onsument besteedt, komt een leeds kleiner deel bij de letailhandel terecht. In 1985 tas dat nog 41,5 procent en in 994 nog maar 36 procent. i de daling staat ons land niet leen. Dit blijkt uit een onder- van het Economisch Insti jgt voor het Midden- en Klein- .Jrijf in opdracht van het ioofdbedrijfschap Detailhandel. Ie bestedingen van consumenten [ij de detailhandel namen de [gelopen jaren overigens wel maar veel minder dan andere Voor een deel komt dit, «dat de prijzen van de detail- ndelsprodukten minder stegen Saidie in andere sectoren, tl aandeel van de detailhandel i de totale consumptieve beste den is tussen 1977 en 1994 met emiddeld 0,5 procentpunt per ur gedaald. Voedings- en motsmiddelen gingen in die «node van 19,2 naar 14,9 pro nt. Het aandeel van kleding en èoenen daalde van 8,2 naar 6,2 meent. lonsumenten zijn veel meer aan ionen gaan uitgeven. In 1977 jng 8,9 procent van het inkomen sar deze categorie. In 1994 was kt gestegen naar 15 procent, lok steeg het aandeel van hore- ontspanning, vervoer, medi ae zorg en andere diensten. letEIM stelt dat ondernemers in k detailhandel inventief te werk neten gaan om hun marktaan- iel niet verder te zien afkalven, i moeten de aantrekkelijkheid ti hun winkel verhogen en meer attverk leveren. [daling van het relatieve aan tel van de detailhandel in de onsumptieve bestedingen heeft m aantal oorzaken. Bij stijgend tomen gaat de consument niet «er eten. lovendien leidt de toegenomen rbeidsparticipatie van vrouwen il meer vraag naar tijdbespa- fflde diensten. Tenslotte brengt de vergrijzing een toename an de vraag naar diensten, bij- oorbeeld in de medische sfeer, «t zich mee. isterdam - Het commissari aat voor buitenlandse investe- in Nederland (CBIN) fan het ministerie van Econo- lische Zaken heeft vorig jaar S buitenlandse investerings- ?rojecten weten aan te trek je gaat om 965 miljoen gulden to investeringen, waarbij 3780 ""isplaatsen zullen ontstaan. secretaris Van Dok heeft «gisteren bekend gemaakt. «geus Economische Zaken ®dt met dit resultaat het >rd van 3548 arbeidsplaatsen 994 bij 79 aangetrokken pro- in overtroffen. Een verkla- voor deze gunstige ontwik- 'g is, zo meent het departe- f, de aanhoudende stroom investeringen uit de Verenig- 'Staten. 1995 waren 51 investerings- tonen uit de VS afkomstig 42 in 1994. Uit Japan toen 16 projecten, waaronder !j,S0Iasaus fabrikant Kikkoman. Taiwan werd onder andere assemblagefabriek van fiet- 'ptoducent Giant aangetrok- Dertien projecten komen uit "epese landen. ?steringen vinden onder ,ere Plaats in de computer ware industrie (15 investe- gsprojecten), de software ustne (16 projecten), de elek- m en. mfovmatietechnolo- iProjecten) en de chemi- Mdustrie. Het betreft onder are investeringen in produk- in assemblage, in distributie Btofrii!01 ®root aantal Europese K. antoren en internationale j;, verlenende vestigingen. In "tste categorie zijn met .,e eentra van belang, van l. p telefonische diensten jL troPese klanten worden ksivü ®uroPese verkoop- en Lesactiviteiten plaats e in de Randstad, Noord- en Limburg zullen ook tod eii?Sen i11 Noord-Neder- Ll tjerijssel en Zeeland finden. Van Niftrik in Putte heeft na een moeilijke periode de juiste lijn weer te pak ken. De orders stromen binnen bij de fabrikant van kunststofprodukten. Zo verwierf Van Niftrik onlangs een miljoenenop dracht van het Ameri kaanse Abflex. Naast automaterialen, kratten en onderdelen voor kopieermachines, verla ten nu ook dagelijks enkele duizenden 'buik spiertrainers' het bedrijf. Door Paul Verlinden 'Fabriek voor plastiekprodukten' staat op het bordje naast de entree van Van Niftrik in Putte. Een ouderwetse benaming voor een bedrijf dat zich er op voor laat staan met geavanceerde apparatuur hoogwaardige kunst stofprodukten te maken. Het bedrijf heeft dan ook een lange historie, die teruggaat tot 1929 toen J.G. van Niftrik een bake liet-fabriekje begon op het toen malige landgoed 'Welkom' in Putte. Het verleden wordt bij Van Nift rik, dat al lang geen familiebe drijf meer is, nog steeds gekoes terd. De huidige directie zetelt in het woonhuis van de toenmalige eigenaars, want het bedrijf bevindt zich nog steeds op het landgoed aan de Belgische grens. De grensligging maakte het de Van Niftriks, actief in het verzet, tijdens de Tweede Wereldoorlog mogelijk onderduikers via onder grondse gangen het land uit te loodsen. De gangen liggen er nog steeds, maar boven de grond is er in al die jaren veel veranderd. In de produktiehallen staan nu veertig spuitgietmachines waar mee jaarlijks zesduizend ton materiaal wordt omgezet in diverse produkten, van tanden borstelhendels tot buikspiertrai ners en luchtgeleiders voor auto's. Het bedrijf heeft 185 men sen in vaste dienst, daarnaast zijn er constant minstens twintig inleenkrachten aan het werk. Na enkele magere jaren heeft Van Niftrik nu de opgaande lijn weer te pakken. Het bedrijf zag de omzet wel gestaag stijgen, maar de resultaten bleven achter. Men kon maar net uit de rode cijfers blijven. „Maar in 1995 hebben we weer Verkoop-manager Hollander (l) en directeur Tiesinga met enkele produkten die bij Van Niftrik gemaakt worden: respectievelijk een luchtgeleider voor de Chrysler Voyager en de buikspiertrainer Abflex. foto de stem/ben steffen een behoorlijke winst gemaakt en de omzet is gestegen naar bijna zestig miljoen gulden," aldus directeur J. Tiesinga, die geen winstcijfers wil noemen. Wel wil hij kwijt dat de doelstelling - een rendement van twintig procent op het geïnvesteerd vermogen - nog niet gehaald is. Van Niftrik hoort sinds 1987 tot de divisie Industriële Dienstver lening van de Schuttersveld Hol ding. Schuttersveld is met een omzet van 640 miljoen gulden (in 1994) een van de grotere Europe se concerns op het gebied van de industriële toelevering. Ook bij Van Niftrik worden voor al halffabrikaten gemaakt. Daar mee richt het bedrijf zich op met name de autoindustrie, de logis tieke markt (kratten) en de busi ness-machines (kopieerappara ten). Maar ook buiten deze secto ren houdt Van Niftrik zich bezig met industriële toelevering. Zoals veel toeleveranciers had ook Van Niftrik de afgelopen jaren te maken met sterk bezuini gende afnemers, zoals de auto industrie. Dat gaf een enorme druk op de prijzen waardoor Van Niftrik zijn marges zag krimpen. Van Nifrik ging daarom werken aan zijn 'interne slagkracht'. „We werden gedwongen efficiën ter te gaan werken. Meer uit machines halen met minder men sen," zegt Tiesinga. Het aantal banen bleef echter nagenoeg gelijk omdat het bedrijf een gro tere omzet realiseerde. Ook stelde het Putse bedrijf zich actiever op richting klanten. Tiesinga: „Als toeleverancier moet je tegenwoordig voor extra toegevoegde waarde zorgen De klanten willen niet meer met een heel scala aan toeleveranciers zitten. Ze besteden daarom meer uit aan één leverancier. Wij leve ren bijvoorbeeld de onderplaten voor de Ford Mondeo. Maar delen daarvan moeten wij ook weer van derden betrekken, terwijl die vroeger rechtstreeks aan Ford geleverd werden. Wij houden ons nu dus ook meer bezig met assemblage." Om beter aan de wensen van de klant te voldoen is Van Nifrtrik ook meer aan ontwikkeling (eng ineering) gaan doen. Verkoop directeur W. Hollander legt uit: „Vroeger kwam hier een klant met een tekening voor een pro- dukt en wij voerden dat uit. Nu worden we al eerder bij de idee vorming betrokken en begeleiden we bijvoorbeeld de bouw van de matrijzen die nodig zijn." Van Niftrik haalt nu nog de meeste omzet (veertig procent) uit de onderdelen die voor kopieermachines gemaakt wor den. Het bedrijf is leverancier voor onder meer Rank Xerox en Océ-van der Grinten. In de toe komst voorziet men vooral groei in de produkten voor de auto industrie. „Steeds meer onderdelen worden in plaats van staal van kunstof gemaakt," aldus Tiesinga. Het bedrijf heeft onder zijn klanten grote autofabrikanten zoals Ned- car, Ford, Chrysler en Daf. Een aardig extraatje voor Van Niftrik is de order die het bedrijf kreeg van het Amerikaanse Abflex, een onderneming die fit- ness-apparatuur ontwikkelt. De Amerikanen hebben nu een 'buikspiertrainer' op de Europese markt gebracht. Van Niftrik pro duceert en assembleert het appa raat sinds december. „We zitten nu op een maandelijk se produktie van ruim honderd duizend van die apparaten en Abflex denkt dat dat kan oplopen tot tweehonderdduizend," aldus Hollander. Door de Abflex ziet Van Niftrik de omzet plotseling fors toene men. Tiesinga ziet de opdracht vooral als een leuk extraatje.„In onze strategische planning nemen we de Abflex niet meer. Het valt buiten onze kernactivi teiten en het is de vraag hoe lang zo'n apparaat succesvol blijft." Door de Abflex-produktie heeft Van Niftrik het personeelsbe stand met zo'n vijfentwintig mensen uitgebreid. Het gaat daarbij vooral om flexibele krachten. Maar door de groeiende order stroom zal de komende tijd ook de vaste kern uitgebreid worden met tien a vijftien procent. Uit breiding is nodig omdat Van Niftrik overgestapt is van een drie- naar een vijf-ploegendienst, waardoor nu ook in de weekein den geproduceerd wordt. Tiesinga: „Vooralsnog willen we de capaciteit op deze wijze uit breiden, later volgen mogelijk ook nog uitbreidingsinvesterin gen." Van onze correspondent Brussel - Europees Commis saris voor industriebeleid Martin Bangemann zegt, dat Brussel bereid is de Europese luchtvaartindustrie te helpen, op voorwaarde dat de bedrij ven samenwerken. Van de Europese Commissie zijn vol gens Bangemann op dit moment geen initiatieven te verwachten. Tijdens een persconferentie over de Europese defensie-industrie antwoordde Bangemann op een vraag over de betalingsproble men bij Fokker, dat de industrie zelf het voortouw moet nemen. „We hebben vorig jaar de bou wers van kleine passagiersvlieg tuigen in Brussel uitgenodigd en hen gewezen op de noodzaak tot samenwerking," aldus Bange mann. Hij wees erop dat in het segment waarin Fokker actief is, 29 verschillende modellen vlieg tuigen worden gebouwd in Euro pa. Op die wijze is volgens hem de industrie niet levensvatbaar. „Maar," beklemtoonde Bange mann, „het is niet de verantwoor delijk van de Europese Commis sie om de zaken te sturen. Wij begeleiden alleen, als daar om wordt gevraagd. Ik geloof niet in een industriebeleid, dat door de nationale overheden of door Europa wordt opgelegd." Wat voor de burgerluchtvaart geldt, is ook van toepassing op de Europese defensie-industrie. Die gaat door een diep dal. Bange mann kondigde gisteren enkele initiatieven aan om deze indus trietak nieuw leven in te blazen en de Europese conurrentieposi- tie te verbeteren. Ook hier geldt volgens Bange mann de opdracht om meer samen te werken. De produktie in Martin Bangemann, Europees Commissaris voor industriebeleid foto reuter Seattle (krf/rtr/anp) - De resultaten van de Amerikaanse vlieg tuigbouwer Boeing zijn vorig jaar gedrukt door een flinke daling van het aantal afgeleverde passagierstoestellen: van 270 naar 206. Het concern verwacht echter op grond van de verbetering van de posi tie van luchtvaartmaatschappijen, dat de markt aantrekt. Wel blijft de concurrentie onverminderd scherp, zo deelde Boeing gisteren mee bij de publikatie van de jaarcijfers. De nettowinst van Boeing daalde vorig jaar van 856 miljoen tot 393 miljoen dollar. Dat was deels toe te schrijven aan een forse voorziening in het tweede kwartaal voor ver vroegde pensionering van werknemers. Bovendien had het bedrijf te maken met een staking van tien weken. De omzet daalde vorig jaar 21,92 tot 19,51 miljard dollar. Dit jaar zal de omzet weer rond de 22 miljard dollar liggen en komen er naar verwachting 215 toestellen uit de fabrieken, waarvan 30 van het nieuwe type 777. de Europese wapenindustrie is de afgelopen vijf jaar met 30 procent teruggelopen. De nationale lidstaten moeten volgens de commissaris hun ver zet opgeven tegen de Europese binnenmarkt op het vlak van bewapening. De VS nemen nu driekwart van de wapeninvoer in de EU voor hun rekening. Dat komt omdat de Amerikanen goedkoper zijn, efficiënter en betere compensaties garanderen. In de Europese defensiesector zijn in acht jaar tijd 600.000 arbeidsplaatsen verloren gegaan. „De toestand is dramatisch, maar nog niet hopeloos," aldus Bange mann. Het besluit van de Nederlandse en Britse regering om in de VS Apache-helicopters te bestellen voor hun krijgsmacht, in plaats van een Europees product, noem de Bangemann een logisch gevolg van het gebrek aan flexibiliteit. „De Fransen kunnen wel zeggen dat een Europese defensie-indus trie nodig is, maar dan moeten ze hun markt opengooien." Volgens Bangemann kunnen de lidstaten, door op het vlak van openbare aanbestedingen samen te werken, jaarlijks tot 11 miljard ecu - 22 miljard gulden - bespa ren. Het voortbestaan van een sterke defensie-industrie acht hij tot slot ook van belang met het oog op het gemeenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbe leid, dat Europa op poten wil zet ten. Den Haag - Het elektronisch spaarsysteem van Mobil Oil wordt binnenkort ook ingevoerd bij vestigingen van De Boer Winkelbe drijven. Het gaat om 156 supermarkten, 215 drogisterijen en 141 slijterijen. Mobil introduceerde het spaarsysteem eind 1993 in de vierhonderd tankstations. De omzet steeg sindsdien met 10 pro cent. Mobil Oil en De Boer Winkelbedrijven tekenden een over eenkomst na een positief verlopen testperiode van enkele maan den in diverse supermarkten. Gilze - Het opinieblad De Groene Amsterdammmer en uitgever Audax Media werken voortaan samen op het gebied van adver tentiewerving. Een contract daartoe is woensdag getekend. De samenwerking heeft behalve op de De Groene ook betrekking op HP/De Tijd, dat door Audax wordt uitgegeven. Het is niet de bedoeling dat De Groene, het kleinste opinieweekblad van Neder land, ook eigendom wordt van de grote tijdschriftenuitgever en - distributeur. De Groene, opgericht in 1877, is het oudste onafhan kelijke opinieblad. IJmuiden - Hoogovens heeft zijn solvabiliteit opnieuw versterkt. Het staal- en alumiumconcern plaatste gisteren voor 100 mil joen nominaal aan preferente financieringsaandelen bij Aegon en de Rabobank. Die beide nieuwe aandeelhouders krijgen hierdoor elk een belang van 6 procent in het bedrijf. Aegon en Rabobank ontvangen op de aandelen jaarlijks een vast dividend van 6,05 procent. De emissie moet de solvabiliteit van Hoogovens verder versterken. De solvabiliteit drukt het eigen vermogen uit als percentage van het totale vermogen. Door de manoeuvre neemt het aantal uit staande aandelen met 14 procent toe. Vorig jaar september emit teerde Hoogovens eveneens voor ƒ100 miljoen nominaal financie ringsprefs, bij ABN Amro en ING. Andere groot-aandeelhouders in Hoogovens zijn de Staat, met 12,3 procent, en de gemeente Amsterdam, goed voor 5,2 procent. Chicago - De Amerikaanse fabrikant van consumentenprodukten Sara Lee Corporation, in Nederland eigenaar van Sara Lee/DE (vroeger Douwe Egberts), heeft de nettowinst in het tweede kwar taal van het op 1 juli begonnen boekjaar zien stijgen met 12,4 pro cent tot een recordbedrag van 252 miljoen dollar. De omzet groei de met 5,4 procent tot 4,9 miljard dollar, eveneens een record. Over de eerste helft van het boekjaar steeg de winst met 12,5 pro cent tot 469 miljoen dollar bij een omzetgroei van 6,8 procent tot 9,55 miljard dollar. Utrecht - Softwarehuis Origin, een samenvoeging van BSO/Ori- gin en Philips Communications Processing, overweegt in 1998 naar de beurs te gaan. De dit jaar gevormde onderneming ver wacht flink te groeien. Via een beursgang moet de groei verder gestalte krijgen. Origin, waarin Philips een belang van 82,4 pro cent heeft, denkt binnen vier jaar alleen al de autonome omzet te kunnen verdubbelen tot ƒ4 miljard. Er zijn concrete plannen voor acquisities. Eindhoven - De verliezen van de Duitse Philips-dochter Grundig over 1995 kunnen oplopen tot circa 550 miljoen mark. Driehon derd miljoen verlies wil Philips wel bevestigen, waarbij een woordvoerder aantekent, dat het om het operationeel resultaat gaat. „Een operationeel verlies van Grundig over 1995 van 300 miljoen mark vormt voor Philips geen aanleiding de toekomstpa ragraaf, zoals geformuleerd in het derde-kwartaalbericht van 26 oktober 1995, te herzien." Den Haag - De Nederlandse uitvoer bedroeg volgens het CBS over de eerste tien maanden van vorig jaar 259,4 miljard. Dat is 11 proeent meerdan in dezelfde periodé van 1994. Naar verwach ting van staatssecretaris Van Dok komt de totale uitvoer over 1995 uit op bijna 320 miljard, tegen 275 miljard over 1994. Den Haag - De economische groei in het derde kwartaal van vorig jaar is in de definitieve becijfering uitgekomen op 2,2 procent. Dat ligt 0,1 procent-punt lager dan eerdere ramingen. Bovendien blijkt uit dit cijfer dat het groeicijfer sinds het eerste kwartaal van vorig jaar 3,4 procent) geleidelijk aan is teruggelopen. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend gemaakt. Atlanta - De Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola heeft een goed jaar achter de rug. De nettowinst steeg in 1995 met 17 pro cent tot 2,99 miljard dollar en de omzet groeide met ruim 11 pro cent tot 18,02 miljard dollar, zo heeft het concern gisteren bekend gemaakt. De frisdrankenverkoop nam vorig jaar toe met 8 pro cent. Ook in het vierde kwartaal gingen de resultaten duidelijk omhoog. De winst groeide met ruim 14 procent tot 648 miljoen dollar en de omzet met 7,6 procent tot 4,33 miljard dollar. Coca- Cola boekte in het vierde kwartaal spectaculaire verkoopstijgin gen in China (34 procent) en India (32 procent). Den Haag (anp) - Tot 2000 investeren de vier grote steden en het Rijk ruim 900 miljoen gulden in de verbetering van de economie in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Dat draagt bij tot het behoud van 13.000 banen en het ontstaan van 23.000 nieuwe banen. Binnenkort presenteren het kabinet en de vier grote steden het actieplan Economie en Werk. Voor bedrijven die een vesti gingsplaats zoeken, spelen gemeentegrenzen geen rol, zei staatssecretaris Van Dok gisteren op een symposium in Amsterdam. Als de wil ontbreekt om samen te werken en men niet in staat is naar buiten toe als één regio op te treden, dan zal men uiteindelijk de concurrentieslag met andere regio's, binnen of buiten Neder land, verliezen, aldus Van Dok. In haar toespraak ging de staats secretaris in op de trend waarbij de grote steden in economische zin terrein verliezen aan hun randgemeenten. In de periode 1987 tot en met 1994 nam het aantal banen in Nederland met 13 procent toe, terwijl deze toe name in de vier grote steden slechts 3 procent bedroeg en in de regio's daaromheen wel 26 pro cent. Het Actieplan Economie en Werk schept vooral de voorwaarden voor de werkgelegenheid, zoals het zekerstellen van voldoende bedrij f svloeroppervlak. VERVOLG VOORPAGINA Het akkoord werd al woensdag avond verwacht, zo bevestigde een ingewijde. Omdat de liquidi teiten bij Fokker, ondanks de leasetransactie met Dasa, onvol doende zijn, kunnen de bewind voerders zonder een boedelkre diet nauwelijks opereren. „Zon der boedelkrediet wordt het erg moeilijk." Het verstrekken van een dergelijke lening is voor de banken geen probleem, zo meldt de waarnemer. „Het is een prefe rente vordering waar bepaalde activa tegenover staan," aldus de ingewijde. Ofwel: de financiële instellingen krijgen hun geld altijd terug. Een boedelkrediet werd ook bij de reddingspoging van vrachtwa genproducent DAF gebruikt. De toenmalige bewindvoerder Dete- rink, die nu samen met zijn twee collega's ook bij Fokker de zaak op poten probeert te zetten, redde DAF binnen drie weken, terwijl er een boedelkrediet voor vier weken beschikbaar was. Toen verbruikte Deterink in drie weken tijd 120 miljoen. Het Fokker-debacle en de onder gang van AEG lijken de druk op de vroegere Daimler-Benz-top- man Edzard Reuter te vergroten, zo meldde het Duitse persbureau DPA donderdag, De raad van commissarissen van Daimler- Benz zou Edzard Reuter willen verdwijderen uit dit toezichthou dend orgaan. In Stuttgart heet het, dat er tussen de leden van de raad en Reuter gesprekken gaan de zijn. Ook de krant Frankfurter Allgemeine berichtte donderdag in deze zin. Reuter zit sinds mei vorig jaar in de raad van commissarissen. Hij was van 1987 tot 1995 bestuurs voorzitter van Daimler-Benz, een concern dat hij uitbouwde van autoproducent tot Duitslands grootste industrieconcern. Hem is vaker verweten, dat hij met zijn expansiedrift de onderne ming op het verkeerde pad heeft gezet. Reuter was de man die onder meer Dasa aan Daimler- Benz toevoegde. Tot ieders verbazing hebben de aandelen Fokker donderdagmor gen op de Amsterdamse beurs een hogere waardering gekregen. Nadat de koers woensdag al van f 1,75 tot f 3,20 was hersteld, open de het fonds op f 3,70. Hierbij gingen meteen 136.000 stukjes (dubbeltelling) om. Volgens handelaren regent het orders van „allerlei lieden, die menen dat de holding Fokker misschien nog kan worden gered". Een mening die de beurs overigens niet deelt, ook al gezien de schuldenlast van zeker drie miljard gulden. „Maar de orders blijven binnenkomen, dus de prijs moet omhoog," aldus een makelaar. Aan het eind van de dag keken de speculanten tegen een verlies van drie dubbeltjes aan op f2,90. De nationale geldinzamelingsac tie „Houdt Fokker in de lucht" is donderdag van start gegaan. Het is een initiatief van de centrale ondernemingsraad, die Neder landers oproept geld te storten op een gironummer, ten name van de stichting „Hou Fokker in de lucht". Met het ingezamelde geld moet een fonds worden opgericht, dat kan worden ingezet voor het behoud van Fokker-banen. Als dit doel niet kan worden bereikt, dan wordt het geld aangewend voor hulp aan Fokker-werkne mers die in financiële problemen raken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7