YUnDHI Tentoonstelling over de Nederlandse modefotografie 1950-1970 f 34.950,-. 'ubs/06/Escort Clubs 'EN STRIPTEASEUSES eda Massagesalon Berge Deze week 20% kor ting op alle massage es voor de rubriek lubs/06/escort ADRESSEN 06-96.85 06-98.57 Bel Dames Thuis 06-98.50 ESTEM SURPLUS E4 Bustehouder Circus Kamelen x 52 t: a's. ijs voor twee airbags jm u alvast een idee k te rijden, verwijzen u snel begrijpen dat WE WERELDMERK ING DE VOORRAAD STREKT. egeü dan IZéér «194 i tel- hen atie? echt i) sriel aan spm echt sex! Voor rouw 0) even sex- Q) ige Bar de PRIVATE DANCER enkele SPONTANE Grenspost Wernhout/Wuustwezel. ïiken op tel. 06-53323759 en 21.00 uur op 076-5971208. ydro at/m >u. I333. a A58 ie szig uur Spec.aqua massage- B. op Zoom 0164-236986- Tev. masseurs (m/vr) ggyit- 'Meisjes, juffrouwen, blondjes' 06 tegen contante betaling aan f antoren worden opgegeven natie verplicht). f excl. BTW: ag 14,84 Zaterdag 16,34 arief excl. BTW: dag 3,45 Zaterdag 3,80 Ze vertellen wat over zichzelf, geven hun adres en telefoonnr., wachten tot jij ze belt 24 u/p.d. 100 cpm SM-VOOR-2: direkt apart voor dominant sexkontakt. 06-320.329.99 (75cpm) Homojongens onder elkaar Hoor die knullen genieten! 06-320*330*88 (75cpm) HOMO-KONTAKTEN direkt apart Brabant/Zeeland. Bel 06-9614 (Nu 50cpm) Dames van alle leeftijden hebben hun privénummer in ons systeem ingevoerd zodat onze computer u direct met haar doorverbindt via 24 u/p.d. 100 cpm ERVAREN vrouwen van 40 jaar zoeken Kontakt. 06-350.290.42 (75cpm). in heel Nederland GEHEEL PRIVÉ 24 u/p.d. 1 q.p.m. Oudere HEREN gezocht v. gratis sex met lieve damesi bel 06-9705 (75cpm) STUDENTES geven gratis sex op hun kamertje. Bel 06-9603 Ï75cpm) Dominante vrouwen 9eyefj telnrs. v. gratis SM-kontaw Bel nu 06-320,325i501gE!B VRIJDAG 26 JANUARI 1996 Mode uit 1966, gefotografeerd voor De Telegraaf. Door zijn werk voor die krant bereikte Dukkers meer kijkers dan de exclusieve modebladen. Hans Dukkers en Jean Shrimpton, de beroemde Britse garnaal. FOTO'S VOETNOOT )oor Hans Jacobs Ze zijn de godinnen van deze tijd. Claudia, Cindy, Naomi. De rode loper van het succes ligt op het plankier uitgerold. Ze zetelen op de glossy tro nen van de covers van Vogue Elle. Hun beautycase wordt gedragen door een hor de van advocaten, managers accountants. De godinnen van de BV Beauty met een miljoenenomzet. Trouwen met eisen. Onder de vijftig mille per dag trekken ze dun jas niet uit, laat staan de rest. En de fotosessie moet wèl passen in het vluchtschema van de Concorde. Één verkeerd woord van de fotograaf en hij staat alleen. De kleding die de dames dragen, is niet eens meer belangrijk: alles draait om de modellen. Maar Hans Dukkers (1920-1985) kon het niet schelen. Hij had het over 'meisjes, juffrouwen, idjes, beauties, Parisiennes' hij het over fotomodellen Zelfs Jean Shrimpton, de beroemde Britse garnaal, pelde in het openbaar. „Geen prui- n> geen jurken, niks. En dat emaal voor me goeie geld. Als f® ander dat flikt, zwiep ik k""-de deur uit." - was helemaal vanuit Lon- gekomen met maar één paar schoenen en maar drie doosjes Jeta-up. „Als Brigitte Juslin, dat is een Finse juffrouw,.of wie j™ ook komen, dan brengen ze jdtijd alles mee", klaagt hij. let is 1965. Drieduizend gulden hij Jean Shrimpton, de iaudia Schiffer van die jaren, weten betalen. Drie mille Waarvoor ze eigenlijk ook nog M kist met pruiken, jurken en «Mere spullen mee moest zeulen ft zich om te toveren zoals de A r?*""1 dat graag wil hebben. >Mt l aüeen fll dat een model e bepaalt hoe ze er uit wil sen... Foto-album Maar ook Hans Dukkers zal er h« ueten' ^et verschijnsel dat I,1 groot heeft gemaakt, is i„„ halverwege de jaren zestig het hoofd gegroeid. tomodeiien zijn belangrijker L„ ?n dan de mannen die ze schift n'en dat is wennen", Pauline Terreehorst in ics en Beauties, een foto- ■m i van de Nederlandse tin 8 tografie in de jaren vijf- )jLn z®stig- Tevens is er in het Zfhdams Historisch Museum «an ^stelling van het werk »®rs te zien: modefoto- 8 1950-1970 met als titel Les Belles Hollandaises. Dertig jaar geléden, in 1965, kreeg hij ruzie met het Bedrijf schap voor de Fotografie. Hij was dan wel geen kunstenaar, maar ook geen fotolaborant. Hij had dan wel een zaak, maar hij was geen zakenman. Hij was fotograaf. Hans Dukkers: mode fotograaf, couturefotograaf. Als geen ander had Hans Duk kers samen met Paul Huf in Nederland de neus en vooral ook het oog voor die ideale fotoge nieke hautainiteit en geposeerde elegantie die nodig is voor een volmaakte modefoto. Arrogante meiden met brutale bekken. Modefotografie op het breek punt: van de geposeerde elegan te, soms zwoele, poses in broeie rige damessalons naar de span nende vernieuwende opnames uit de jaren zestig, tot uiteinde lijk het koninkrijk van Claudia, Cindy en Naomi. Hans Dukkers begint in de tijd dat een push-up bh nog een bus tehouder wordt genoemd. In 1948 zijn het de modetekeningen die het publiek de laatste snufjes op modegebied laten zien. Alleen de Amerikanen hebben geld genoeg om foto's te maken. Hans Dukkers loopt eind jaren veertig in Nederland dan ook hotels af waar modeshows wor den gehouden, fotografeert en verkoopt de plaatjes voor vijf gulden aan kranten. Dan al is hij volgens de modejournaliste Pau line Terreehorst meer in mensen geïnteresseerd. Hij komt in con tact met jonge Nederlandse ont werpers die het bekrompen Nederland met een dikke glamour-saus willen overgieten, zoals Max Heymans en Dick Holthaus. Hans Dukkers fotografeert alles wat met mode te maken heeft. Ook nylons en ondergoed, want dan blijft het om vrouwen draai en. Vrouwen interesseren Duk kers nog altijd veel meer dan produkten, terwijl Paul Huf zich in de jaren vijftig als reclamefo tograaf internationale allure aanmeet. „Dukkers zal zich er in de eerste plaats altijd op richten om de vrouwen die hij fotogra feert zo mooi mogelijk uit te doen komen", aldus Terreehorst. Ook zonder camera liet Hans Dukkers zich graag door vrou wen omringen. Met de sportauto vol Belles Hollandaises sjeesde hij door Amsterdam. De modefotografie heeft zich na de oorlog in een razend tempo ontwikkeld. Als de bomen na de wederopbouw weer richting hemel beginnen te groeien, neemt de consumptie en ook de behoefte aan modieuze kleding bij de massa toe. Een breder publiek wil geïnformeerd wor den en de fotografen zoeken nieuwe wegen. Weg uit de studio is de tendens. Naar buiten. Daar, op de kruising tussen het snelle, moderne naoorlogse leven, komen ze de mode tegen. De beroemde Amerikaanse foto graaf Avedon neemt zijn model len en de jurken van Dior mee naar het circus. Zijn aanpak maakt school en opent voor een nieuw leger van fotografen de mogelijkheid om zich met mode bezig te houden. De stills van de studio krijgen beweging. Mode wordt het kostuum van de maat schappelijke veranderingen. De andere rol van de vrouw speelt daarbij een rol, evenals het weg vallen van oude klassetegenstel lingen en het afzwakken van strenge kledingvoorschriften. Pauline Terreehorst: „Daarvoor in de plaats kwam de kracht van het image, de indruk die ieder een kon maken, mits een man of een vrouw zichzelf maar opval lend en duidelijk genoeg wist te presenteren. Én dat is niet afhankelijke van klasse." Niet de kleding, maar de mensen die die kleding dragen, komen centraal in de zoeker te staan. Dukkers werd door die nieuwe internationale sfeer beïnvloed, maar zat wel met handen en voeten vast aan opdrachtgevers als Gerzon, Sturka, Vinke, Voss en Witteveen, die vooral hun kleren goed wilden laten uitko men en niet zaten te wachten op nonchalant op een terras onder uitgezakte Parisiennes met half uitgetrapte schoenen. Pas veel later, met de komst van Avenue, haakt Dukkers op de internationale trend in. „De mensen willen meer zien en dus zetten we de mode tussen de kamelen op het ijs", zegt hij in een gesprek met Fototribune. Dat was in 1968. Dertien jaar daarvoor laat Helmuth Newton een vrouw in een wit tropenpak in de woestijn lopen terwijl een zwarte kinderjuf met een baby achter haar aan loopt. Klik. Dukkers en Nederland dobberen braaf mee op de golven van de internationale modefotografie. Maar Pauline Terreehorst gooit hem een reddingsboei toe en prijst zijn houding, die van invloed is geweest op de mode en de modefotografie. „Hij heeft er, vooral in de jaren vijftig, toe bij gedragen dat mode een factor van belang werd in de massacul tuur. Mode is bereikbaar, vro- Campagne voor V&D in 1966: Marijke Klein in bikini in de duinen. lijk, voor iedereen. Dat straalde van zijn foto's af." Door zijn werk voor De Telegraaf bereikte Dukkers meer kijkers dan de exclusieve modebladen. Met zijn internationale stijl, gemengd met een nuchtere Hol landse kijk door de lens, heeft Hans Dukkers Hollands mooiste blondjes, beauties of Parisiennes de kans gegeven hun talenten op de camera los te laten en de leze ressen jaren lang de kans gege ven om ze na te volgen, zo drukt Pauline Terreehorst de fotograaf in het tijdraam af. „Dukkers heeft die evolutie vastgelegd, gepassioneerd, met alle talenten die hij in huis had." Tentoonstelling 'Les Belles Hol landaises.' Amsterdams Histo risch Museum, Kalverstraat 92, Amsterdam. Geopend ma/vr 10.00-17.00 uur, za/zo 11.00- 17.00 uur. (t/m 7 maart) I Pauline Terreehorst: 'Blondies Beauties.' Uitg. Voetnoot, Amsterdam. Prijs 39,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27