YUnDHI
Tentoonstelling over de Nederlandse modefotografie 1950-1970
f 34.950,-.
'ubs/06/Escort
Clubs
'EN STRIPTEASEUSES
eda
Massagesalon Berge
Deze week 20% kor
ting op alle massage
es voor de rubriek
lubs/06/escort
ADRESSEN
06-96.85
06-98.57
Bel Dames Thuis
06-98.50
ESTEM
SURPLUS
E4
Bustehouder
Circus
Kamelen
x 52
t:
a's.
ijs voor twee airbags
jm u alvast een idee
k te rijden, verwijzen
u snel begrijpen dat
WE WERELDMERK
ING DE VOORRAAD STREKT.
egeü
dan
IZéér
«194
i tel-
hen
atie?
echt
i)
sriel
aan
spm
echt
sex!
Voor
rouw
0)
even
sex-
Q)
ige Bar de PRIVATE DANCER
enkele SPONTANE
Grenspost Wernhout/Wuustwezel.
ïiken op tel. 06-53323759 en
21.00 uur op 076-5971208.
ydro
at/m
>u.
I333.
a A58
ie
szig
uur
Spec.aqua massage-
B. op Zoom 0164-236986-
Tev. masseurs (m/vr) ggyit-
'Meisjes,
juffrouwen,
blondjes'
06
tegen contante betaling aan
f antoren worden opgegeven
natie verplicht).
f excl. BTW:
ag 14,84 Zaterdag 16,34
arief excl. BTW:
dag 3,45 Zaterdag 3,80
Ze vertellen wat
over zichzelf, geven
hun adres en telefoonnr.,
wachten tot jij ze belt
24 u/p.d. 100 cpm
SM-VOOR-2: direkt apart
voor dominant sexkontakt.
06-320.329.99 (75cpm)
Homojongens onder elkaar
Hoor die knullen genieten!
06-320*330*88 (75cpm)
HOMO-KONTAKTEN direkt
apart Brabant/Zeeland.
Bel 06-9614 (Nu 50cpm)
Dames van alle leeftijden
hebben hun privénummer
in ons systeem ingevoerd
zodat onze computer
u direct met haar
doorverbindt via
24 u/p.d. 100 cpm
ERVAREN vrouwen van
40 jaar zoeken Kontakt.
06-350.290.42 (75cpm).
in heel Nederland
GEHEEL PRIVÉ
24 u/p.d. 1 q.p.m.
Oudere HEREN gezocht v.
gratis sex met lieve damesi
bel 06-9705 (75cpm)
STUDENTES geven
gratis sex op hun kamertje.
Bel 06-9603 Ï75cpm)
Dominante vrouwen 9eyefj
telnrs. v. gratis SM-kontaw
Bel nu 06-320,325i501gE!B
VRIJDAG 26 JANUARI 1996
Mode uit 1966, gefotografeerd voor De Telegraaf. Door zijn werk voor die krant bereikte Dukkers meer kijkers
dan de exclusieve modebladen.
Hans Dukkers en Jean Shrimpton, de beroemde Britse garnaal.
FOTO'S VOETNOOT
)oor Hans Jacobs
Ze zijn de godinnen van deze
tijd. Claudia, Cindy, Naomi.
De rode loper van het succes
ligt op het plankier uitgerold.
Ze zetelen op de glossy tro
nen van de covers van Vogue
Elle. Hun beautycase
wordt gedragen door een hor
de van advocaten, managers
accountants. De godinnen
van de BV Beauty met een
miljoenenomzet.
Trouwen met eisen. Onder de
vijftig mille per dag trekken ze
dun jas niet uit, laat staan de
rest. En de fotosessie moet wèl
passen in het vluchtschema van
de Concorde. Één verkeerd
woord van de fotograaf en hij
staat alleen. De kleding die de
dames dragen, is niet eens meer
belangrijk: alles draait om de
modellen.
Maar Hans Dukkers (1920-1985)
kon het niet schelen. Hij had het
over 'meisjes, juffrouwen,
idjes, beauties, Parisiennes'
hij het over fotomodellen
Zelfs Jean Shrimpton, de
beroemde Britse garnaal, pelde
in het openbaar. „Geen prui-
n> geen jurken, niks. En dat
emaal voor me goeie geld. Als
f® ander dat flikt, zwiep ik
k""-de deur uit."
- was helemaal vanuit Lon-
gekomen met maar één paar
schoenen en maar drie doosjes
Jeta-up. „Als Brigitte Juslin,
dat is een Finse juffrouw,.of wie
j™ ook komen, dan brengen ze
jdtijd alles mee", klaagt hij.
let is 1965. Drieduizend gulden
hij Jean Shrimpton, de
iaudia Schiffer van die jaren,
weten betalen. Drie mille
Waarvoor ze eigenlijk ook nog
M kist met pruiken, jurken en
«Mere spullen mee moest zeulen
ft zich om te toveren zoals de
A r?*""1 dat graag wil hebben.
>Mt l aüeen fll dat een model
e bepaalt hoe ze er uit wil
sen...
Foto-album
Maar ook Hans Dukkers zal er
h« ueten' ^et verschijnsel dat
I,1 groot heeft gemaakt, is
i„„ halverwege de jaren zestig
het hoofd gegroeid.
tomodeiien zijn belangrijker
L„ ?n dan de mannen die ze
schift n'en dat is wennen",
Pauline Terreehorst in
ics en Beauties, een foto-
■m i van de Nederlandse
tin 8 tografie in de jaren vijf-
)jLn z®stig- Tevens is er in het
Zfhdams Historisch Museum
«an ^stelling van het werk
»®rs te zien: modefoto-
8 1950-1970 met als titel
Les Belles Hollandaises.
Dertig jaar geléden, in 1965,
kreeg hij ruzie met het Bedrijf
schap voor de Fotografie. Hij
was dan wel geen kunstenaar,
maar ook geen fotolaborant. Hij
had dan wel een zaak, maar hij
was geen zakenman. Hij was
fotograaf. Hans Dukkers: mode
fotograaf, couturefotograaf.
Als geen ander had Hans Duk
kers samen met Paul Huf in
Nederland de neus en vooral ook
het oog voor die ideale fotoge
nieke hautainiteit en geposeerde
elegantie die nodig is voor een
volmaakte modefoto. Arrogante
meiden met brutale bekken.
Modefotografie op het breek
punt: van de geposeerde elegan
te, soms zwoele, poses in broeie
rige damessalons naar de span
nende vernieuwende opnames
uit de jaren zestig, tot uiteinde
lijk het koninkrijk van Claudia,
Cindy en Naomi.
Hans Dukkers begint in de tijd
dat een push-up bh nog een bus
tehouder wordt genoemd. In
1948 zijn het de modetekeningen
die het publiek de laatste snufjes
op modegebied laten zien.
Alleen de Amerikanen hebben
geld genoeg om foto's te maken.
Hans Dukkers loopt eind jaren
veertig in Nederland dan ook
hotels af waar modeshows wor
den gehouden, fotografeert en
verkoopt de plaatjes voor vijf
gulden aan kranten. Dan al is hij
volgens de modejournaliste Pau
line Terreehorst meer in mensen
geïnteresseerd. Hij komt in con
tact met jonge Nederlandse ont
werpers die het bekrompen
Nederland met een dikke
glamour-saus willen overgieten,
zoals Max Heymans en Dick
Holthaus.
Hans Dukkers fotografeert alles
wat met mode te maken heeft.
Ook nylons en ondergoed, want
dan blijft het om vrouwen draai
en. Vrouwen interesseren Duk
kers nog altijd veel meer dan
produkten, terwijl Paul Huf zich
in de jaren vijftig als reclamefo
tograaf internationale allure
aanmeet. „Dukkers zal zich er in
de eerste plaats altijd op richten
om de vrouwen die hij fotogra
feert zo mooi mogelijk uit te
doen komen", aldus Terreehorst.
Ook zonder camera liet Hans
Dukkers zich graag door vrou
wen omringen. Met de sportauto
vol Belles Hollandaises sjeesde
hij door Amsterdam.
De modefotografie heeft zich na
de oorlog in een razend tempo
ontwikkeld. Als de bomen na de
wederopbouw weer richting
hemel beginnen te groeien,
neemt de consumptie en ook de
behoefte aan modieuze kleding
bij de massa toe. Een breder
publiek wil geïnformeerd wor
den en de fotografen zoeken
nieuwe wegen. Weg uit de studio
is de tendens. Naar buiten.
Daar, op de kruising tussen het
snelle, moderne naoorlogse
leven, komen ze de mode tegen.
De beroemde Amerikaanse foto
graaf Avedon neemt zijn model
len en de jurken van Dior mee
naar het circus. Zijn aanpak
maakt school en opent voor een
nieuw leger van fotografen de
mogelijkheid om zich met mode
bezig te houden. De stills van de
studio krijgen beweging. Mode
wordt het kostuum van de maat
schappelijke veranderingen. De
andere rol van de vrouw speelt
daarbij een rol, evenals het weg
vallen van oude klassetegenstel
lingen en het afzwakken van
strenge kledingvoorschriften.
Pauline Terreehorst: „Daarvoor
in de plaats kwam de kracht van
het image, de indruk die ieder
een kon maken, mits een man of
een vrouw zichzelf maar opval
lend en duidelijk genoeg wist te
presenteren. Én dat is niet
afhankelijke van klasse."
Niet de kleding, maar de mensen
die die kleding dragen, komen
centraal in de zoeker te staan.
Dukkers werd door die nieuwe
internationale sfeer beïnvloed,
maar zat wel met handen en
voeten vast aan opdrachtgevers
als Gerzon, Sturka, Vinke, Voss
en Witteveen, die vooral hun
kleren goed wilden laten uitko
men en niet zaten te wachten op
nonchalant op een terras onder
uitgezakte Parisiennes met half
uitgetrapte schoenen.
Pas veel later, met de komst van
Avenue, haakt Dukkers op de
internationale trend in. „De
mensen willen meer zien en dus
zetten we de mode tussen de
kamelen op het ijs", zegt hij in
een gesprek met Fototribune.
Dat was in 1968. Dertien jaar
daarvoor laat Helmuth Newton
een vrouw in een wit tropenpak
in de woestijn lopen terwijl een
zwarte kinderjuf met een baby
achter haar aan loopt. Klik.
Dukkers en Nederland dobberen
braaf mee op de golven van de
internationale modefotografie.
Maar Pauline Terreehorst gooit
hem een reddingsboei toe en
prijst zijn houding, die van
invloed is geweest op de mode en
de modefotografie. „Hij heeft er,
vooral in de jaren vijftig, toe bij
gedragen dat mode een factor
van belang werd in de massacul
tuur. Mode is bereikbaar, vro-
Campagne voor V&D in 1966: Marijke Klein in bikini in de duinen.
lijk, voor iedereen. Dat straalde
van zijn foto's af." Door zijn
werk voor De Telegraaf bereikte
Dukkers meer kijkers dan de
exclusieve modebladen.
Met zijn internationale stijl,
gemengd met een nuchtere Hol
landse kijk door de lens, heeft
Hans Dukkers Hollands mooiste
blondjes, beauties of Parisiennes
de kans gegeven hun talenten op
de camera los te laten en de leze
ressen jaren lang de kans gege
ven om ze na te volgen, zo drukt
Pauline Terreehorst de fotograaf
in het tijdraam af. „Dukkers
heeft die evolutie vastgelegd,
gepassioneerd, met alle talenten
die hij in huis had."
Tentoonstelling 'Les Belles Hol
landaises.' Amsterdams Histo
risch Museum, Kalverstraat 92,
Amsterdam. Geopend ma/vr
10.00-17.00 uur, za/zo 11.00-
17.00 uur. (t/m 7 maart)
I Pauline Terreehorst: 'Blondies
Beauties.' Uitg. Voetnoot,
Amsterdam. Prijs 39,50.