Zuidelijk Afrika bundelt krachten Aan de voet van de Witte Dame Veel auto's, weinig prototypes t dure eliers Les Contamines-Montjoie, een vergeten ski-plaats Eerste elektrische auto in de showroom De prettig pittige keuken van Tunesië (2) Het Autosalon van Brussel is vooral een verkoopbeurs EET wijzer DER DE KURK itenaards de stem SURPLUS E3 Explosieve groei toerisme Zuid-Afrika Uitzicht Bretons café Husky's reizen KORT Logis van België Weekendje Postiljon Verantwoord toerisme Sunsail breidt uit Amsterdamz over Amsterdam 6 JANUARI 1996 E2 Door Hein Sluijter kochte Beaujolais Pri- r staat nog steeds bijna rkocht op de onderste ppen van de supermarkt, overigens helemaal niet is, andere Beaujolais is oon beter. alle overige Franse wijnen innen weer gretig aftrek te 'en. Zo is de waardering r de Franse wijn in dit 1 onverbiddelijk verbon- met de wet van de afne- de nieuwswaarde. Een die geldt zowel voor vlie- de schotels als voor wijn. ag het maar aan de impor- s, aan de grootwinkelbe- en of aan de slijters. Ver eg de meesten zullen die g van zaken beamen, wel er eentje bij is, die teraf openlijk staat te jui- n. Ik citeer: 'Wij bij Jean aud hebben al deze facto- desondanks als spannend uitdagend ervaren. In 1995 kochten we vier maal eel Italiaanse en Zuidafri- nse, en twee maal zoveel ileense en Portugese wijnen in 1994. En, natellend, mis- we nauwelijks omzet in de nse wijnen... We zijn tevre- dus. Voor ons mag er weer n jaar met storende facto- komen.' t de zesde en laatste ont- ffing nog voor de deur, nnen we dus zeggen dat de ycot, voor zover die er was, genoeg over is. En zoals de erlaatste vliegende schotel ander uit de hemel neerda- d servies nog even iets meer n een berichtje zal krijgen dat het dan om een afslui- g zal gaan, zo zal de komen- atoomproef het waarschijn- hooguit tot een tweeko- mertje brengen. Dan heb- n we, journalistiek gezien, k dat weer gehad, nnen we wachten op het lgende spektakel. Misschien dt die eerste vliegende hotel wel op de stoep van het ysée. èhoorlijk verrast door de stap n Visa. Marktleider Eurocard ngeveer 1,7 miljoen kaarthou- ~rs) bestudeert nog of het voor- eld gevolgd gaat worden. Ame- can Express, derde in de rij met 0.000 kaarthouders, voelt er 'ets voor. „Wij hebben een hele dere doelgroep dan Visa", zegt oordvoerder Arthur van Essen. American Express wordt bruikt door mensen die veel izen en een inkomen hebben an rond de 100.000 gulden. Dat eeft de kaart een meerwaarde en ie moeten we duidelijk maken an de ondernemers die onze cre- itcard accepteren. We bena- rukken ook altijd dat onderne- ners niet alleen naar de kosten 'an een creditcard moet kijken naar ook naar de opbrengst die ia een kaart wordt binnenge- laald." K. Ravesloot is daar niet o van overtuigd. Hij is secretaris letalingsverkeer van de werkge- 'ersorganisatie MKB Nederland lie er al jaren voor pleit dat mdernemers de kosten van cre- litcards aan de klant mogen loorberekenen. „Het is een moe- lige maar ook hele slimme zet 'an Visa," zegt Ravesloot. „Het can bijna niet anders of hun narktaandeel zal groeien. Met lit tarief komt de creditcard in le buurt van pinnen. De andere maatschappijen zullen volgens mij moeten volgen." Inmiddels doet American Express doet ver- Woede pogingen om zijn markt aandeel in Europa te vergroten, maar ziet zich daarbij naar eigen zeggen gedwarsboomd door con current Visa. De Amerikaanse creditcardorganisatie heeft daar om een klacht ingediend bij de Europese Commissie in Brussel. American Express geeft rijn kaarten zelf uit. Maar veel men sen gaan liever naar een bank om een creditcard aan te schaffen- Visa slijt zo zijn kaart aan het publiek. De Amerikaanse onder neming probeert nu ook contrac ten te sluiten met banken. In Por tugal en Griekenland slaan die wervingsacties aan. Visa, de grootste creditcardorga nisatie in Europa, kijkt niet wer keloos toe. „Visa heeft banken die aangesloten zijn bij de Visa- vereniging gedreigd met uitzet ting als ze met ons in zee gaan,^ aldus vice-president Sally Sus- wan van American Expres Europe. Eind maart moet blijk® of Visa zijn dreigement zal ui - voeren. VRIJDAG 26 JANUARI 1996 poor Johan van Grinsven Enkele landen in zuidelijk Afrika «aan de krachten bundelen en de toeristische promotie voor deze bestemmingen ook gezamenlijk aanpakken. Het initiatief heeft ie naam 'Stichting Bezoek Zui delijk Afrika' gekregen, aldus Heil Venter, directeur van de Suid-Afrikaanse Toerismeraad in Nederland. In dit nieuwe ver band werken samen: Zuid-Afri- {a Namibië, Botswana, Zimbab we', Lesotho en Mauritius. Nederland zal volgens Venter de 'proeftuin' worden voor deze samenwerking, daarna volgens de andere overzeese markten. De diverse overheden nemen momenteel de laatste hordes voor de nieuwe organisatie naar bui ten treedt, vermoedelijk eind deze maand al. Venter: „De betrokken landen zijn geen con currenten, maar kunnen elkaar juist een toegevoegde waarde bieden". De samenwerking is uit het gezichtspunt van Zuid-Afrika - dé trekpleister in de regio - voor de hand liggend. Het toerisme naar het land groeit de laatste jaren spectaculair. Bijvoorbeeld vanuit Nederland gingen vorig jaar 50.000 mensen in Zuid-Afri ka op vakantie. Een jaar eerder was dat nog 25.000. Dit jaar verwacht Venter een afzwakking van die groei. „Sim pelweg omdat we niet genoeg vliegtuigcapaciteit beschikbaar hebben en in Zuid-Afrika zelf niet genoeg hotelbedden om nog meer gasten onder te brengen. Omdat we zien dat ons lqnd de hele regio meetrekt in een toeris tische opleving, is het logisch dat we gaan samenwerken." Venter ziet de winst bijvoorbeeld in het combineren van bestem mingen in de zuidelijke Afri kaanse regio. Daardoor gaat de grote toeristische druk wat van zijn land af (ook wat betreft de vluchten), maar gaat de toerist niet verloren voor het onderste deel van het Afrikaanse conti nent. De samenwerking op toe ristisch vlak komt niet onver wacht, meent Venter. „Toerisme wordt het grote trekpaard van de economieën van de betrokken landen." Hij vindt het gezien de markt - 'Nederland en België nemen bij voorbeeld samen het grootste aandeel aan avontuurlijke vakanties in Zuid-Afrika voor hun rekening'- verantwoord als de nationale Zuidafrikaanse luchtvaartmaatschappij SAA en de Nederlandse KLM het aantal vluchten naar zijn land zouden uitbreiden. Daarnaast blijft hij voorstander van (goedkopere) chartervluch ten vanuit Nederland naar Zuid- Afrika. Er zijn talloze kleinere wintersportplaatsen in Frankrijk die bij buiten landers niet of nauwe lijks bekend zijn. Dat heeft minder te maken met de mogelijkheden van het skigebied, maar meer met de grote sta tions waar enorme inves teringen gedaan zijn in voorzieningen voor grote groepen vakantievier- ders. Die plaatsen moe ten veel bezoekers heb ben om het oord rendabel te maken en hebben daar veel reclamegeld voor over. Een van de kleinere, 'vergeten' plaatsen is Les Contamines-Montjoie, aan de voet van de Mont Blanc. Door Peter Daalder Het is een doorsnee Franse plaats, Les Contamines. Wat opvalt is de aparte kerk in stijl van de Savoie met een fraai over hangende dakconstructie, waar op de lichtblauwe ondergrond schilderijen aangebracht zijn. In het dorp valt verder alleen de dorpskroeg Les Airelles op waar de burgemeester zondagmorgen een zelfgestookt borreltje van bergbloemetjes, genepy, komt drinken. Het mooiste van Les Contamines ligt buiten het dorp. Daaraan dankt het ook mogelijk zijn twee de naam, Montjoie, 'lieverdje' in het dialect van de Haute-Savoie. Een paar kilometer buiten het dorp ligt de prachtige barokkerk van Norte Dame de la Gorge, opgedragen aan de heilige Anto- nius, beschermheilige van de muildierdrijvers en hun beesten die de route gebruikten voor de overgang naar Italië. Behalve de kerk, waar de reizi gers baden voor een veilige tocht, is er op de plaats waar de norma le weg overgaat in een bergpad een uitspanning. Het loont de moeite daar de specialiteit van uitbater Chaudansson te probe ren. Het is een combinatie van fondue en raclette, gesmolten kaas die gegeten wordt met een Husky's bij de Notre Dame de la Gorge in Les Contamines. Skiën aan de voet van de Mont Blanc in Les Contamines. gepofte aardappel en wat zoet zuur. Chaudansson liet een inge nieuze constructie bouwen waar- mge aan tafel zowel raclette als vigesfondue bereid wordt. Voof 125 francs wordt deze voortreffe-l lijke Rebloche a la Braise geser veerd. Van het skigebied van Les Conta mines is in het dorp nauwelijks iets te zien. Het ligt op en rond de Col du Joly (2.000 meter) en strekt zich uit over een behoorlijk groot gebied. De mooie pistes lig gen tussen de 2.000 en bijna 2.500 meter grotendeels op kale bergen waardoor de wind er vrij spel heeft. Voordeel van die open lig ging is het uitzicht op het Mont Blanc-massief, waar de 'Witte Dame' als een struise matrone lijkt te waken over de nietige ber gen van Les Contamines. Waar in andere plaatsen nogal eens de hand wordt gelicht met de moei lijkheidsaanduiding van de pis tes, is in Les" Contamines'z\Vart ook echt zwart* is rood echt rood en zijn de blauwe, gemakkelijk ste pistes voor beginners nog uit dagend. Het gebied kent diverse forse afdalingen, de routes zijn goed aangegeven en er is vanwe ge de hoge open ligging heel snel zon. Ervaren skiërs bestuderen een nieuw skigebied vooraf op een kaart. Aandacht daarbij is er altijd voor de soort pistes, de mogelijkheden voor een terug tocht naar het uitgangspunt en naar de pleisterplaatsen in het gebied. Want skiën maakt dorstig en hongerig. In Les Contamines wacht een behoorlijke verrassing als plotseling een cafeetje op de piste opduikt dat niet op de kaart staat. Het blijk dat de grote meneer Mollard die 'alles' in bezit heeft, geen eigenaar is van L'auberge de la Büche Croisée, de mooiste uitspanning in de bergen van het dorp. En dan zet hij het dus niet op de kaart. L'Auberge is een berghut uit 1705 die nu beheerd wordt door Gilles Dunand, een breton die altijd zijn bretonse hoofddeksel draagt en bretonse muziek draait in zijn ski-hut, waar hij een volledig a la carte restaurant in onderge bracht heeft. In Contamines is het mogelijk zeif een tocht te maken met een slee die getrokken wordt door husky's. De honden die piepen, huilen en een penetrante geur verspreiden, spuiten weg op de beijzelde weg. Als een moderne Caesar sta je op de slee, terwijl Circe, Anaïs en de jonge Bacoer rennen alsof aan het einde van de tocht het eten al staat te dampen. Terwijl er toch echt nog 500 hoogtemeters wachten. Eigenaar Bruno Stritmatter heeft uitgelegd dat je nooit moet schreeuwen tegen de honden, maar dat een zachtjes 'pr, pr' en het Franse 'allez' genoeg is voor zijn Groenlandse husky's. Hoe wel de beesten tien uur per dag kunnen werken, geloven ze het wel wanneer het te steil wordt. De lading moet van de slee, dan trekken ze weer als de beste met als gevolg dat de menner nu een hijgende volger wordt. Er worden zowel overdag als 's avonds tochten gemaakt, maar onder een sterrenhemel in de vrieskou is het wel een heel apar te ervaring. Na een kleine twee uur wordt drijfnat L'auberge de Colorhbaz bereikt, waar de inspanning beloond wordt met een lokale lekkernij. Het is een soort taart waarin varkens- of konijnenvlees, aardappelen, pruimen, geraspte aardappelen, knoflook, ei en kaas meegebak- ken zijn. Heerlijk, na zo'n tocht. Buiten in de heldere nacht liggen de honden, opgerold in de sneeuw, de kauwen op een stuk bot, terwijl de Witte Dame nog steeds waakt over Les Contami nes. Over Montjoie, een lieverdje. Informatie: Frans Verkeersbureau, Prinsengracht 670, 1017 KX Amsterdam, telefoon 020- 6273318, of rechtstreeks bij het Office du Tourisme, B.P.7, 74170 Les Contamines-Montjoie, tele foon: 00-33-50470158. Door Rien van der Steen Het is een beetje een merk waardige beurs, 'Het Salon van Brussel'. De Belgen lopen w niet alleen te hoop om auto's te kijken, maar vooral om ze te kopen. En dat maakt zo'n show enigszins bijzonder. He constructeurs grijpen namelijk niet eerst en vooral oe kans om hun nieuwe ont wikkelingen te tonen. kanode Heyzel in Brussel staan auto|s in de schijnwerpers. Veel auto's en weinig prototypes, «ooral modellen, die we met z'n allen allang kennen. Want die kunnen verkocht worden. Som mige merken verkopen op 'Het «Ion' meer dan de helft van hun Jaaromzet. De beursaanbiedin- fien en kortingen zijn dan ook met van de lucht. "et gaat niet goed met de auto markt in België, terwijl het toch een belangrijk autoland is. In o'aal geeft de auto-industrie er aan 350.000 mensen werk. Want n België worden Fords, Volvo's eno.a. Opeis gemaakt. De organi se van Het Salon zegt, dat de markt in België zelfs slechter p aait dan in de rest van Europa. mi voor een deel moet dat liggen an de nieuwe belastingmaatre gelen. „Maar we willen ons niet ezondigen aan gemakkelijke antiek. We weten dat de taak van nze regering niet eenvoudig is. ,®s begrotingstekort moet terug rat 3 procent," aldus een opval- j. milde Febiac, de commissie i,„e tweejaarlijkse Salon nu or de 74ste keer op touw zet. e tentoonstelling is nog tot en Ma °^enHe zondag open. rsubishi onthult in Brussel de De Elcapa van Subaru, een designstudie van een compacte vierpersoons auto, met zowel elektrische als 'normale' motoraandrijving. »De Brusselse autosalon wordt nu voor de 74ste keer gehouden. Dit is een aankondiging van de show in 1950. nieuwe Lancer en Colt. In april in Nederland te koop. De Colt is iets korter geworden, de Lancer daarentegen iets langer. De ovale vormen zijn overboord gezet en er is een nieuwe viertraps auto maat leverbaar. Rover heeft zich druk gemaakt over een nieuwe, eigen, V6-motor voor topmodel 800. Die werd nog steeds aangedreven door een zespitter van Honda, maar de liefde tussen de Japanners en de Engelsen is aanzienlijk bekoeld na de overname van Rover door BMW. Mazda haakt aan aan de nieuwste rage in autoland: voor een meerprijs van 990 gulden worden de 323 en de 626 voorzien van airconditioning. Een voor deeltje van drieduizend gulden. De Belgen kunnen trouwens voortaan ook een 323 met diesel motor aanschaffen. Of en wan neer die in Nederland komt is nog onduidelijk. Honda laat de nieu we Civic Coupé zien, de ver nieuwde uitvoeringen van de Accord Coupé en de stationwa gon Aerodeck. BMW pronkt met de dieseluitvoering van de grote 7-serie, de 725tds, net als de 525tds splinternieuw. Suzuki toont een Vitara met dieselmotor. Een driedeurs, half open auto met een nieuwe 1,9 diesel. Bij Daihatsu staat een gefacelifte Charade, met erg opvallend 'glimlachende' koplampen, bij Nissan een iets aangepaste Micra en bij Kia een Sportage met nieu we turbodiesel. Toyota heeft een nieuwe compacte 2+2 coupé, de Paseo. Toyota voorziet de Corolla trouwens voortaan standaard van een airbag. Chrysler zet de nieuwe Voyager te kijk, maar ook een aangepaste Jeep Cherokee. En Subaru probeert nog steeds indruk te maken met de vierwiel- aandrijving, die voor een aantal modellen gratis aangeboden wordt. Later dit jaar levert Subaru een Justy (op basis van de Suzuki Swift) met 1.3 viercilinder motor in Nederland. Ook standaard met all wheel drive. Een kijkje in de toekomst biedt de Elcapa, een designstudie van een compacte vierpersoons auto, die zowel over elektrische als 'normale' motor aandrijving beschikt. Hessing uit De Bilt start dit jaar met de import van het exotische merk Lamborghini. Hessing, dat in Brussel een eigen vestiging opent, biedt temidden van de Rolls-Roy- ces en Maserati's voortaan ook de Lamborghini Diablo Roadster aan. Voor een prijs /Van 534.996,-. Maar dat bedrag valt tussen al die andere exclusieve automobielen nog niet eens zo erg uit de toon. Het Salon van Brussel in het Hei- zelpaleis is vandaag, morgen en zondag toegankelijk van 10.00 tot 18.30 uur. De entreeprijs bedraagt 300 Bfr. Na de bekende gidsen 'Logis de France' is er sinds kort ook een 'Logis van België. Het concept is hetzelfde: een opsomming van kleine familiehotels waar veel aandacht is voor plaatselijke gas tronomie. De hotels vallen binnen drie categorieën: een, twee of drie haardvuren. Er zijn zo'n honderd Belgische hotels opgeno- men in de eerste gids. De nieuwe 'hotelketen' sluit aan bij de orga nisatie Europlogis, waarin geestverwante hotels in Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland en Italië verenigd zijn. Informatie: 00- 32-84411040. Twintig fiets- en autoarrangementen, 27 ideeën voor korte vakan ties en een overzicht van 130 'avondjes uit', dat biedt een brochu re van de Nederlandse Postiljon Hotels. Het aanbod varieert van een sportief arrangement kanovaren tot het cultureel arrange ment 'Museumstad Zwolle'. Bij de keten zijn negen hotels en een landgoed aangesloten. Brochure aanvragen via 0570-694141. Ecuador en Nepal zijn nieuwe bestemmingen in de 1996-brochu- re van Multatuli Travel. Dit buitenbeentje in de reisbranche staat zogenaamd 'verantwoord toerisme' voor. Dat betekent dat de rei zen in samenwerking met lokale partners en volgens normen van internationale organisaties worden samengesteld. Zo moeten lokale bevolking en het milieu worden ontziend en dienen de rei zen ten goede te komen aan de lokale economie. Tijdens de reizen worden zowel bekende bezienswaardigheden bezocht als plekken waar toeristen anders niet gemakkelijk komen. In Ecuador bij voorbeeld logeren deelnemers bij een indianengemeenschap hoog in de bergen en kunnen ze helpen bij het scheren van lama's. Doel van deze vorm van reizen: een land echt van binnenuit leren ken nen. Informatie: Multatuli Travel, telefoon 020-6277707. Reisorganisatie Sunsail, gespecialiseerd in vaarvakanties, heeft nieuwe jachtcharterbases geopend op de Seychellen, de Canari- sche Eilanden, in het Amerikaanse Chesapeake Bay en op de Balearen. Ook heeft de organisatie de eerste Sunsail Club in het Caribisch gebied geopend: Cay Club op Tortola (Britse Maagden eilanden). Dat blijkt uit de nieuwe brochure van het Rotterdamse bedrijf. Informatie: 010-4115454. De succesnummers van Avenue en later de Avenue-Box, waren steevast de themanummers over Amsterdam. Het zal dan ook geen toeval zijn dat tijdschriften-uitgever VNU plannen heeft om een tijdschrift gericht op de hoofdstad uit te geven. Onder leiding van hoofdredactrice Harriët Calo, die tot voor kort aan het roer stond van de opgeheven Avenue-Box. 'Amsterdamz' gaat het nieuwe blad heten. Het is niet gericht op toeristen maar op de Amsterdammers zelf. Onderwerpen als uit gaan, shoppen, sport, cultuur en gossip moeten aan de orde komen. In het reclameblad Adformatie zegt Calo deze week dat Amsterdamz nadrukkelijk geen uitgaansblad wordt: „We zijn meer de Amsterdammer die erg goed op de hoogte is van alles. Die weet wat de stand van zaken is in de stad en wat er gaat gebeuren. Met zo'n Amsterdammer praat je om tips te krijgen over wat er in je stad te beleven valt. Het eerste nummer verschijnt in april." Door Marijke Prins De Tunesische keuken maakt deel uit van de Noordafrikaanse keuken, de keuken van de Maghreb. Een gerecht als couscous met groente, vlees of vis wordt in alle Noordafrikaanse landen met evenveel plezier gegeten. De Tunesische keuken heeft, zoals de geschiedenis laat weten, tal rijke invloeden ondergaan. Ik geef enkele voorbeelden: de oor spronkelijke Berber-bevolking, de Romeinen en de rondtrekken de bedoeïnen. Tot slot natuurlijk de moslims, of zij nu oorspron kelijk uit het Arabische schiereiland kwamen, dan wel na uit Spanje te zijn verjaagd of in de vorm van Turkse Ottomaanse strijders. En tot slot een staartje Franse kolonialisme. Op de kaart van ieder klein eettentje, maar ook van de restaurants in de grotere hotels staan de zogeheten Tunesische salade en de salade misheeya of meshwiya (je treft allerlei spellingen aan). De salades zijn voor vier personen als voorgerecht en voor twee tot drie personen als lunchgerecht. Salade meshwiya 300 gram tomaten 1 rode en 1 groene paprika 1 halve kleine groene peper zonder pit (eventueel) 1 teentje knoflook 1 theelepel fijngestampte karwij 3 eetlepels olijfolie sap van een halve citroen 100 gram tonijn 2 hardgekookte eieren 10 olijven 1 afgestreken eetlepel kappertjes 1 eetlepel fijngehakte peterselie 1 fijngehakt sjalotje (of gewone kleine ui) Was de groentes, droog ze af en laat de tomaten enkele minuten schrikken in kokendheet water. Pel de vruchten en hak ze fijn. Grill de paprika's en het pepertje boven een gasvlam totdat de schillen zwartgeblakerd zijn of doe het in de oven. Halveer ze in dat geval en leg ze met de bolle kant naar boven op een bakplaat. Doe het snel, want anders worden ze te zacht. Maak ze zorgvuldig schoon. Hak alles heel fijn en roer de groentes in een kom met de olie, de gesnipperrde ui, peterselie, karwij, knoflook en wat druppeltjes citroen. Spreid de salade uit over een platte schotel en garneer deze met partjes ei, tonijn, olijven en kappertjes. Dien gekoeld op met brood. Tunesische salade De gewone Tunesische salade kan met dezelfde ingrediënten als de salade meshwiya klaargemaakt worden (eventueel met een extra stukje komkommer erdoor). Het belangrijkste verschil is dat je de paprika's en peper niet roostert en de tomaten niet pelt. Volg verder dezelfde bereidingswijze en voeg eventueel nog een snufje gedroogde mint toe. Elektrisch aangedreven auto's zijn er al genoeg. Studiemodellen ten minste. Of experimentele voertuigjes, die in een beperkte oplage inge zet worden om ervaring mee op te doen. In de Verenigde Staten staan komend najaar voor het eerst elektro-auto's gewoon in de showroom. Electric Vehicle Number One heet-ie. De EVl van General Motors is een als sportcoupé gelijnde auto, waar in plek is voor twee personen en bagage. De meeste elektrische voer tuigen worden gebouwd op basis van een bestaand model, ontworpen om door een verbrandingsmotor aangedreven te worden. GM gaat er prat op de EVl van meet af aan als elektro-auto ontwikkeld te hebben. De elektrische auto wordt voorlopig uitsluitend verkocht in Los Ange les, Phoenix, San Diego en Tucson, vier steden in het zuidwesten van de Verenigde Staten. Het wordt de allereerste auto onder de merk naam GM. De auto torst 26 accu's en heeft een actieradius van onge veer 125 kilometer. De oplaadtijd is drie uur. In de Verenigde Staten kost de auto ongeveer 35.000 dollar. O

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25