Zuidelijk Afrika bundelt krachten
Aan de voet van de Witte Dame
Veel auto's, weinig prototypes
t dure
eliers
Les Contamines-Montjoie, een vergeten ski-plaats
Eerste elektrische
auto in de showroom
De prettig pittige
keuken van Tunesië (2)
Het Autosalon van Brussel is vooral een verkoopbeurs
EET wijzer
DER DE KURK
itenaards
de stem
SURPLUS
E3
Explosieve groei toerisme Zuid-Afrika
Uitzicht
Bretons café
Husky's
reizen KORT
Logis van België
Weekendje Postiljon
Verantwoord toerisme
Sunsail breidt uit
Amsterdamz over Amsterdam
6 JANUARI 1996 E2
Door Hein Sluijter
kochte Beaujolais Pri-
r staat nog steeds bijna
rkocht op de onderste
ppen van de supermarkt,
overigens helemaal niet
is, andere Beaujolais is
oon beter.
alle overige Franse wijnen
innen weer gretig aftrek te
'en. Zo is de waardering
r de Franse wijn in dit
1 onverbiddelijk verbon-
met de wet van de afne-
de nieuwswaarde. Een
die geldt zowel voor vlie-
de schotels als voor wijn.
ag het maar aan de impor-
s, aan de grootwinkelbe-
en of aan de slijters. Ver
eg de meesten zullen die
g van zaken beamen,
wel er eentje bij is, die
teraf openlijk staat te jui-
n. Ik citeer: 'Wij bij Jean
aud hebben al deze facto-
desondanks als spannend
uitdagend ervaren. In 1995
kochten we vier maal
eel Italiaanse en Zuidafri-
nse, en twee maal zoveel
ileense en Portugese wijnen
in 1994. En, natellend, mis-
we nauwelijks omzet in de
nse wijnen... We zijn tevre-
dus. Voor ons mag er weer
n jaar met storende facto-
komen.'
t de zesde en laatste ont-
ffing nog voor de deur,
nnen we dus zeggen dat de
ycot, voor zover die er was,
genoeg over is. En zoals de
erlaatste vliegende schotel
ander uit de hemel neerda-
d servies nog even iets meer
n een berichtje zal krijgen
dat het dan om een afslui-
g zal gaan, zo zal de komen-
atoomproef het waarschijn-
hooguit tot een tweeko-
mertje brengen. Dan heb-
n we, journalistiek gezien,
k dat weer gehad,
nnen we wachten op het
lgende spektakel. Misschien
dt die eerste vliegende
hotel wel op de stoep van het
ysée.
èhoorlijk verrast door de stap
n Visa. Marktleider Eurocard
ngeveer 1,7 miljoen kaarthou-
~rs) bestudeert nog of het voor-
eld gevolgd gaat worden. Ame-
can Express, derde in de rij met
0.000 kaarthouders, voelt er
'ets voor. „Wij hebben een hele
dere doelgroep dan Visa", zegt
oordvoerder Arthur van Essen.
American Express wordt
bruikt door mensen die veel
izen en een inkomen hebben
an rond de 100.000 gulden. Dat
eeft de kaart een meerwaarde en
ie moeten we duidelijk maken
an de ondernemers die onze cre-
itcard accepteren. We bena-
rukken ook altijd dat onderne-
ners niet alleen naar de kosten
'an een creditcard moet kijken
naar ook naar de opbrengst die
ia een kaart wordt binnenge-
laald." K. Ravesloot is daar niet
o van overtuigd. Hij is secretaris
letalingsverkeer van de werkge-
'ersorganisatie MKB Nederland
lie er al jaren voor pleit dat
mdernemers de kosten van cre-
litcards aan de klant mogen
loorberekenen. „Het is een moe-
lige maar ook hele slimme zet
'an Visa," zegt Ravesloot. „Het
can bijna niet anders of hun
narktaandeel zal groeien. Met
lit tarief komt de creditcard in
le buurt van pinnen. De andere
maatschappijen zullen volgens
mij moeten volgen." Inmiddels
doet American Express doet ver-
Woede pogingen om zijn markt
aandeel in Europa te vergroten,
maar ziet zich daarbij naar eigen
zeggen gedwarsboomd door con
current Visa. De Amerikaanse
creditcardorganisatie heeft daar
om een klacht ingediend bij de
Europese Commissie in Brussel.
American Express geeft rijn
kaarten zelf uit. Maar veel men
sen gaan liever naar een bank om
een creditcard aan te schaffen-
Visa slijt zo zijn kaart aan het
publiek. De Amerikaanse onder
neming probeert nu ook contrac
ten te sluiten met banken. In Por
tugal en Griekenland slaan die
wervingsacties aan.
Visa, de grootste creditcardorga
nisatie in Europa, kijkt niet wer
keloos toe. „Visa heeft banken
die aangesloten zijn bij de Visa-
vereniging gedreigd met uitzet
ting als ze met ons in zee gaan,^
aldus vice-president Sally Sus-
wan van American Expres
Europe. Eind maart moet blijk®
of Visa zijn dreigement zal ui -
voeren.
VRIJDAG 26 JANUARI 1996
poor Johan van Grinsven
Enkele landen in zuidelijk Afrika
«aan de krachten bundelen en de
toeristische promotie voor deze
bestemmingen ook gezamenlijk
aanpakken. Het initiatief heeft
ie naam 'Stichting Bezoek Zui
delijk Afrika' gekregen, aldus
Heil Venter, directeur van de
Suid-Afrikaanse Toerismeraad
in Nederland. In dit nieuwe ver
band werken samen: Zuid-Afri-
{a Namibië, Botswana, Zimbab
we', Lesotho en Mauritius.
Nederland zal volgens Venter de
'proeftuin' worden voor deze
samenwerking, daarna volgens
de andere overzeese markten. De
diverse overheden nemen
momenteel de laatste hordes voor
de nieuwe organisatie naar bui
ten treedt, vermoedelijk eind
deze maand al. Venter: „De
betrokken landen zijn geen con
currenten, maar kunnen elkaar
juist een toegevoegde waarde
bieden".
De samenwerking is uit het
gezichtspunt van Zuid-Afrika -
dé trekpleister in de regio - voor
de hand liggend. Het toerisme
naar het land groeit de laatste
jaren spectaculair. Bijvoorbeeld
vanuit Nederland gingen vorig
jaar 50.000 mensen in Zuid-Afri
ka op vakantie. Een jaar eerder
was dat nog 25.000.
Dit jaar verwacht Venter een
afzwakking van die groei. „Sim
pelweg omdat we niet genoeg
vliegtuigcapaciteit beschikbaar
hebben en in Zuid-Afrika zelf
niet genoeg hotelbedden om nog
meer gasten onder te brengen.
Omdat we zien dat ons lqnd de
hele regio meetrekt in een toeris
tische opleving, is het logisch dat
we gaan samenwerken."
Venter ziet de winst bijvoorbeeld
in het combineren van bestem
mingen in de zuidelijke Afri
kaanse regio. Daardoor gaat de
grote toeristische druk wat van
zijn land af (ook wat betreft de
vluchten), maar gaat de toerist
niet verloren voor het onderste
deel van het Afrikaanse conti
nent. De samenwerking op toe
ristisch vlak komt niet onver
wacht, meent Venter. „Toerisme
wordt het grote trekpaard van de
economieën van de betrokken
landen."
Hij vindt het gezien de markt -
'Nederland en België nemen bij
voorbeeld samen het grootste
aandeel aan avontuurlijke
vakanties in Zuid-Afrika voor
hun rekening'- verantwoord als
de nationale Zuidafrikaanse
luchtvaartmaatschappij SAA en
de Nederlandse KLM het aantal
vluchten naar zijn land zouden
uitbreiden.
Daarnaast blijft hij voorstander
van (goedkopere) chartervluch
ten vanuit Nederland naar Zuid-
Afrika.
Er zijn talloze kleinere
wintersportplaatsen in
Frankrijk die bij buiten
landers niet of nauwe
lijks bekend zijn. Dat
heeft minder te maken
met de mogelijkheden
van het skigebied, maar
meer met de grote sta
tions waar enorme inves
teringen gedaan zijn in
voorzieningen voor grote
groepen vakantievier-
ders. Die plaatsen moe
ten veel bezoekers heb
ben om het oord rendabel
te maken en hebben daar
veel reclamegeld voor
over. Een van de kleinere,
'vergeten' plaatsen is Les
Contamines-Montjoie,
aan de voet van de Mont
Blanc.
Door Peter Daalder
Het is een doorsnee Franse
plaats, Les Contamines. Wat
opvalt is de aparte kerk in stijl
van de Savoie met een fraai over
hangende dakconstructie, waar
op de lichtblauwe ondergrond
schilderijen aangebracht zijn. In
het dorp valt verder alleen de
dorpskroeg Les Airelles op waar
de burgemeester zondagmorgen
een zelfgestookt borreltje van
bergbloemetjes, genepy, komt
drinken.
Het mooiste van Les Contamines
ligt buiten het dorp. Daaraan
dankt het ook mogelijk zijn twee
de naam, Montjoie, 'lieverdje' in
het dialect van de Haute-Savoie.
Een paar kilometer buiten het
dorp ligt de prachtige barokkerk
van Norte Dame de la Gorge,
opgedragen aan de heilige Anto-
nius, beschermheilige van de
muildierdrijvers en hun beesten
die de route gebruikten voor de
overgang naar Italië.
Behalve de kerk, waar de reizi
gers baden voor een veilige tocht,
is er op de plaats waar de norma
le weg overgaat in een bergpad
een uitspanning. Het loont de
moeite daar de specialiteit van
uitbater Chaudansson te probe
ren. Het is een combinatie van
fondue en raclette, gesmolten
kaas die gegeten wordt met een
Husky's bij de Notre Dame de la Gorge in Les Contamines.
Skiën aan de voet van de Mont Blanc in Les Contamines.
gepofte aardappel en wat zoet
zuur. Chaudansson liet een inge
nieuze constructie bouwen waar-
mge aan tafel zowel raclette als
vigesfondue bereid wordt. Voof
125 francs wordt deze voortreffe-l
lijke Rebloche a la Braise geser
veerd.
Van het skigebied van Les Conta
mines is in het dorp nauwelijks
iets te zien. Het ligt op en rond de
Col du Joly (2.000 meter) en
strekt zich uit over een behoorlijk
groot gebied. De mooie pistes lig
gen tussen de 2.000 en bijna 2.500
meter grotendeels op kale bergen
waardoor de wind er vrij spel
heeft. Voordeel van die open lig
ging is het uitzicht op het Mont
Blanc-massief, waar de 'Witte
Dame' als een struise matrone
lijkt te waken over de nietige ber
gen van Les Contamines. Waar in
andere plaatsen nogal eens de
hand wordt gelicht met de moei
lijkheidsaanduiding van de pis
tes, is in Les" Contamines'z\Vart
ook echt zwart* is rood echt rood
en zijn de blauwe, gemakkelijk
ste pistes voor beginners nog uit
dagend. Het gebied kent diverse
forse afdalingen, de routes zijn
goed aangegeven en er is vanwe
ge de hoge open ligging heel snel
zon.
Ervaren skiërs bestuderen een
nieuw skigebied vooraf op een
kaart. Aandacht daarbij is er
altijd voor de soort pistes, de
mogelijkheden voor een terug
tocht naar het uitgangspunt en
naar de pleisterplaatsen in het
gebied. Want skiën maakt dorstig
en hongerig. In Les Contamines
wacht een behoorlijke verrassing
als plotseling een cafeetje op de
piste opduikt dat niet op de kaart
staat. Het blijk dat de grote
meneer Mollard die 'alles' in
bezit heeft, geen eigenaar is van
L'auberge de la Büche Croisée, de
mooiste uitspanning in de bergen
van het dorp. En dan zet hij het
dus niet op de kaart. L'Auberge is
een berghut uit 1705 die nu
beheerd wordt door Gilles
Dunand, een breton die altijd zijn
bretonse hoofddeksel draagt en
bretonse muziek draait in zijn
ski-hut, waar hij een volledig a la
carte restaurant in onderge
bracht heeft.
In Contamines is het mogelijk
zeif een tocht te maken met een
slee die getrokken wordt door
husky's. De honden die piepen,
huilen en een penetrante geur
verspreiden, spuiten weg op de
beijzelde weg. Als een moderne
Caesar sta je op de slee, terwijl
Circe, Anaïs en de jonge Bacoer
rennen alsof aan het einde van de
tocht het eten al staat te dampen.
Terwijl er toch echt nog 500
hoogtemeters wachten.
Eigenaar Bruno Stritmatter heeft
uitgelegd dat je nooit moet
schreeuwen tegen de honden,
maar dat een zachtjes 'pr, pr' en
het Franse 'allez' genoeg is voor
zijn Groenlandse husky's. Hoe
wel de beesten tien uur per dag
kunnen werken, geloven ze het
wel wanneer het te steil wordt.
De lading moet van de slee, dan
trekken ze weer als de beste met
als gevolg dat de menner nu een
hijgende volger wordt.
Er worden zowel overdag als 's
avonds tochten gemaakt, maar
onder een sterrenhemel in de
vrieskou is het wel een heel apar
te ervaring. Na een kleine twee
uur wordt drijfnat L'auberge de
Colorhbaz bereikt, waar de
inspanning beloond wordt met
een lokale lekkernij. Het is een
soort taart waarin varkens- of
konijnenvlees, aardappelen,
pruimen, geraspte aardappelen,
knoflook, ei en kaas meegebak-
ken zijn. Heerlijk, na zo'n tocht.
Buiten in de heldere nacht liggen
de honden, opgerold in de
sneeuw, de kauwen op een stuk
bot, terwijl de Witte Dame nog
steeds waakt over Les Contami
nes. Over Montjoie, een lieverdje.
Informatie: Frans Verkeersbureau,
Prinsengracht 670, 1017 KX
Amsterdam, telefoon 020-
6273318, of rechtstreeks bij het
Office du Tourisme, B.P.7, 74170
Les Contamines-Montjoie, tele
foon: 00-33-50470158.
Door Rien van der Steen
Het is een beetje een merk
waardige beurs, 'Het Salon
van Brussel'. De Belgen lopen
w niet alleen te hoop om
auto's te kijken, maar vooral
om ze te kopen. En dat maakt
zo'n show enigszins bijzonder.
He constructeurs grijpen
namelijk niet eerst en vooral
oe kans om hun nieuwe ont
wikkelingen te tonen.
kanode Heyzel in Brussel staan
auto|s in de schijnwerpers. Veel
auto's en weinig prototypes,
«ooral modellen, die we met z'n
allen allang kennen. Want die
kunnen verkocht worden. Som
mige merken verkopen op 'Het
«Ion' meer dan de helft van hun
Jaaromzet. De beursaanbiedin-
fien en kortingen zijn dan ook
met van de lucht.
"et gaat niet goed met de auto
markt in België, terwijl het toch
een belangrijk autoland is. In
o'aal geeft de auto-industrie er
aan 350.000 mensen werk. Want
n België worden Fords, Volvo's
eno.a. Opeis gemaakt. De organi
se van Het Salon zegt, dat de
markt in België zelfs slechter
p aait dan in de rest van Europa.
mi voor een deel moet dat liggen
an de nieuwe belastingmaatre
gelen. „Maar we willen ons niet
ezondigen aan gemakkelijke
antiek. We weten dat de taak van
nze regering niet eenvoudig is.
,®s begrotingstekort moet terug
rat 3 procent," aldus een opval-
j. milde Febiac, de commissie
i,„e tweejaarlijkse Salon nu
or de 74ste keer op touw zet.
e tentoonstelling is nog tot en
Ma °^enHe zondag open.
rsubishi onthult in Brussel de
De Elcapa van Subaru, een designstudie van een compacte vierpersoons auto, met zowel elektrische
als 'normale' motoraandrijving.
»De Brusselse autosalon wordt nu voor de 74ste keer gehouden.
Dit is een aankondiging van de show in 1950.
nieuwe Lancer en Colt. In april in
Nederland te koop. De Colt is iets
korter geworden, de Lancer
daarentegen iets langer. De ovale
vormen zijn overboord gezet en
er is een nieuwe viertraps auto
maat leverbaar.
Rover heeft zich druk gemaakt
over een nieuwe, eigen, V6-motor
voor topmodel 800. Die werd nog
steeds aangedreven door een
zespitter van Honda, maar de
liefde tussen de Japanners en de
Engelsen is aanzienlijk bekoeld
na de overname van Rover door
BMW. Mazda haakt aan aan de
nieuwste rage in autoland: voor
een meerprijs van 990 gulden
worden de 323 en de 626 voorzien
van airconditioning. Een voor
deeltje van drieduizend gulden.
De Belgen kunnen trouwens
voortaan ook een 323 met diesel
motor aanschaffen. Of en wan
neer die in Nederland komt is nog
onduidelijk. Honda laat de nieu
we Civic Coupé zien, de ver
nieuwde uitvoeringen van de
Accord Coupé en de stationwa
gon Aerodeck. BMW pronkt met
de dieseluitvoering van de grote
7-serie, de 725tds, net als de
525tds splinternieuw. Suzuki
toont een Vitara met dieselmotor.
Een driedeurs, half open auto
met een nieuwe 1,9 diesel. Bij
Daihatsu staat een gefacelifte
Charade, met erg opvallend
'glimlachende' koplampen, bij
Nissan een iets aangepaste Micra
en bij Kia een Sportage met nieu
we turbodiesel. Toyota heeft een
nieuwe compacte 2+2 coupé, de
Paseo. Toyota voorziet de Corolla
trouwens voortaan standaard
van een airbag. Chrysler zet de
nieuwe Voyager te kijk, maar ook
een aangepaste Jeep Cherokee.
En Subaru probeert nog steeds
indruk te maken met de vierwiel-
aandrijving, die voor een aantal
modellen gratis aangeboden
wordt.
Later dit jaar levert Subaru een
Justy (op basis van de Suzuki
Swift) met 1.3 viercilinder motor
in Nederland. Ook standaard met
all wheel drive. Een kijkje in de
toekomst biedt de Elcapa, een
designstudie van een compacte
vierpersoons auto, die zowel over
elektrische als 'normale' motor
aandrijving beschikt. Hessing uit
De Bilt start dit jaar met de
import van het exotische merk
Lamborghini. Hessing, dat in
Brussel een eigen vestiging opent,
biedt temidden van de Rolls-Roy-
ces en Maserati's voortaan ook de
Lamborghini Diablo Roadster
aan. Voor een prijs /Van
534.996,-. Maar dat bedrag valt
tussen al die andere exclusieve
automobielen nog niet eens zo erg
uit de toon.
Het Salon van Brussel in het Hei-
zelpaleis is vandaag, morgen en
zondag toegankelijk van 10.00
tot 18.30 uur. De entreeprijs
bedraagt 300 Bfr.
Na de bekende gidsen 'Logis de France' is er sinds kort ook een
'Logis van België. Het concept is hetzelfde: een opsomming van
kleine familiehotels waar veel aandacht is voor plaatselijke gas
tronomie. De hotels vallen binnen drie categorieën: een, twee of
drie haardvuren. Er zijn zo'n honderd Belgische hotels opgeno-
men in de eerste gids. De nieuwe 'hotelketen' sluit aan bij de orga
nisatie Europlogis, waarin geestverwante hotels in Frankrijk,
Groot-Brittannië, Ierland en Italië verenigd zijn. Informatie: 00-
32-84411040.
Twintig fiets- en autoarrangementen, 27 ideeën voor korte vakan
ties en een overzicht van 130 'avondjes uit', dat biedt een brochu
re van de Nederlandse Postiljon Hotels. Het aanbod varieert van
een sportief arrangement kanovaren tot het cultureel arrange
ment 'Museumstad Zwolle'. Bij de keten zijn negen hotels en een
landgoed aangesloten. Brochure aanvragen via 0570-694141.
Ecuador en Nepal zijn nieuwe bestemmingen in de 1996-brochu-
re van Multatuli Travel. Dit buitenbeentje in de reisbranche staat
zogenaamd 'verantwoord toerisme' voor. Dat betekent dat de rei
zen in samenwerking met lokale partners en volgens normen van
internationale organisaties worden samengesteld. Zo moeten
lokale bevolking en het milieu worden ontziend en dienen de rei
zen ten goede te komen aan de lokale economie. Tijdens de reizen
worden zowel bekende bezienswaardigheden bezocht als plekken
waar toeristen anders niet gemakkelijk komen. In Ecuador bij
voorbeeld logeren deelnemers bij een indianengemeenschap hoog
in de bergen en kunnen ze helpen bij het scheren van lama's. Doel
van deze vorm van reizen: een land echt van binnenuit leren ken
nen.
Informatie: Multatuli Travel, telefoon 020-6277707.
Reisorganisatie Sunsail, gespecialiseerd in vaarvakanties, heeft
nieuwe jachtcharterbases geopend op de Seychellen, de Canari-
sche Eilanden, in het Amerikaanse Chesapeake Bay en op de
Balearen. Ook heeft de organisatie de eerste Sunsail Club in het
Caribisch gebied geopend: Cay Club op Tortola (Britse Maagden
eilanden). Dat blijkt uit de nieuwe brochure van het Rotterdamse
bedrijf. Informatie: 010-4115454.
De succesnummers van Avenue en later de Avenue-Box, waren
steevast de themanummers over Amsterdam. Het zal dan ook
geen toeval zijn dat tijdschriften-uitgever VNU plannen heeft om
een tijdschrift gericht op de hoofdstad uit te geven. Onder leiding
van hoofdredactrice Harriët Calo, die tot voor kort aan het roer
stond van de opgeheven Avenue-Box.
'Amsterdamz' gaat het nieuwe blad heten. Het is niet gericht op
toeristen maar op de Amsterdammers zelf. Onderwerpen als uit
gaan, shoppen, sport, cultuur en gossip moeten aan de orde
komen. In het reclameblad Adformatie zegt Calo deze week dat
Amsterdamz nadrukkelijk geen uitgaansblad wordt: „We zijn
meer de Amsterdammer die erg goed op de hoogte is van alles. Die
weet wat de stand van zaken is in de stad en wat er gaat gebeuren.
Met zo'n Amsterdammer praat je om tips te krijgen over wat er in
je stad te beleven valt. Het eerste nummer verschijnt in april."
Door Marijke Prins
De Tunesische keuken maakt deel uit van de Noordafrikaanse
keuken, de keuken van de Maghreb. Een gerecht als couscous met
groente, vlees of vis wordt in alle Noordafrikaanse landen met
evenveel plezier gegeten.
De Tunesische keuken heeft, zoals de geschiedenis laat weten, tal
rijke invloeden ondergaan. Ik geef enkele voorbeelden: de oor
spronkelijke Berber-bevolking, de Romeinen en de rondtrekken
de bedoeïnen. Tot slot natuurlijk de moslims, of zij nu oorspron
kelijk uit het Arabische schiereiland kwamen, dan wel na uit
Spanje te zijn verjaagd of in de vorm van Turkse Ottomaanse
strijders. En tot slot een staartje Franse kolonialisme.
Op de kaart van ieder klein eettentje, maar ook van de restaurants
in de grotere hotels staan de zogeheten Tunesische salade en de
salade misheeya of meshwiya (je treft allerlei spellingen aan). De
salades zijn voor vier personen als voorgerecht en voor twee tot
drie personen als lunchgerecht.
Salade meshwiya
300 gram tomaten
1 rode en 1 groene paprika
1 halve kleine groene peper zonder pit (eventueel)
1 teentje knoflook
1 theelepel fijngestampte karwij
3 eetlepels olijfolie
sap van een halve citroen
100 gram tonijn
2 hardgekookte eieren
10 olijven
1 afgestreken eetlepel kappertjes
1 eetlepel fijngehakte peterselie
1 fijngehakt sjalotje (of gewone kleine ui)
Was de groentes, droog ze af en laat de tomaten enkele minuten
schrikken in kokendheet water. Pel de vruchten en hak ze fijn.
Grill de paprika's en het pepertje boven een gasvlam totdat de
schillen zwartgeblakerd zijn of doe het in de oven. Halveer ze in
dat geval en leg ze met de bolle kant naar boven op een bakplaat.
Doe het snel, want anders worden ze te zacht. Maak ze zorgvuldig
schoon.
Hak alles heel fijn en roer de groentes in een kom met de olie, de
gesnipperrde ui, peterselie, karwij, knoflook en wat druppeltjes
citroen. Spreid de salade uit over een platte schotel en garneer
deze met partjes ei, tonijn, olijven en kappertjes. Dien gekoeld op
met brood.
Tunesische salade
De gewone Tunesische salade kan met dezelfde ingrediënten als
de salade meshwiya klaargemaakt worden (eventueel met een
extra stukje komkommer erdoor). Het belangrijkste verschil is
dat je de paprika's en peper niet roostert en de tomaten niet pelt.
Volg verder dezelfde bereidingswijze en voeg eventueel nog een
snufje gedroogde mint toe.
Elektrisch aangedreven auto's zijn er al genoeg. Studiemodellen ten
minste. Of experimentele voertuigjes, die in een beperkte oplage inge
zet worden om ervaring mee op te doen. In de Verenigde Staten staan
komend najaar voor het eerst elektro-auto's gewoon in de showroom.
Electric Vehicle Number One heet-ie.
De EVl van General Motors is een als sportcoupé gelijnde auto, waar
in plek is voor twee personen en bagage. De meeste elektrische voer
tuigen worden gebouwd op basis van een bestaand model, ontworpen
om door een verbrandingsmotor aangedreven te worden. GM gaat er
prat op de EVl van meet af aan als elektro-auto ontwikkeld te hebben.
De elektrische auto wordt voorlopig uitsluitend verkocht in Los Ange
les, Phoenix, San Diego en Tucson, vier steden in het zuidwesten van
de Verenigde Staten. Het wordt de allereerste auto onder de merk
naam GM. De auto torst 26 accu's en heeft een actieradius van onge
veer 125 kilometer. De oplaadtijd is drie uur. In de Verenigde Staten
kost de auto ongeveer 35.000 dollar.
O