Dinny's: buurtwinkel-nieuwe-stijl Soberheid in meubelland Een jurlge van Naomi Aan Veel Modellenbureau lanceert kledingmerk Visa schrapt dure provisie winkeliers Les Contc Natuurlij ke materialen, simpele en robuuste vormen Het Autosalc DE STEM SURPLUS Aanvulling Flexibel Initiatief Rekbaar Buitenaards DE STEM VRIJDAG 26 JANUARI 1996 E2 De buurtwinkel van de toekomst. Snel, ruim, gemakkelijk en her kenbaar als de eigen keuken thuis. Het zijn sleutelbegrippen voor buurtsupermarkt Dinny's, naar een idee van Floor Heijn Retail. De eerste vestiging, de pilot store, opende onlangs zijn deuren in Hilversum. Dit meldt het reclamevakblad Nieuwstri bune deze week. Er moeten uit eindelijk veertig Dinny's komen. De buurtwinkel-nieuwe-stijl is op Amerikaanse leest geschoeid. Miss Dinny, een Marilyn Monroe look-a-like, is het symbool, food express de bijbehorende leuze. Een beperkt aanbod en efficiënte, ruime indeling kenmerken de winkel zelf. Die indeling moet de kracht van Dinny's worden. Blik staat niet meer bij blik en vers niet alleen bij vers. De produkten staan opgesteld per produkt- groep. Boven het verse brood staat broodbeleg, onder het bord je fruit staan de verse vruchten met daarboven het ingeblikte fruit. Ook staan produkten gerangschikt per 'eetmoment', alle spullen voor het ontbijt staan bij elkaar, idem voor lunch en diner. De inrichting is geïnspireerd op de keuken uit de jaren vijftig. De schappen zijn van formica-achti- ge kunststof, waarvan ook veel keukenbladen zijn gemaakt of lijken op keukenkastjes. De weegmachine op de groente- en fruitafdeling staat als het ware op een 'aanrecht', evenals de kof fiemachine waar klanten gratis een kopje kunnen tappen. Volgens Floor Heijn heeft de buurtwinkel van vroeger weinig zin meer. Er is wel behoefte, vooral in de steden, voor kleine, snelle supermarkten gericht op gemak met veel verse produkten, die snel verkopen. Dinny's moet een soort McDonald's op voedsel- gebied worden. Heijn: „In Ameri ka en Japan heb je de van '7 tot 23 uur winkels', waar het assorti ment 's ochtends anders is dan 's avonds, waar mensen eerst hun lunch komen halen en later terugkomen voor het avondeten. Zo'n dagelijkse aanpassing van het aanbod bij Dinny's zou ik ook graag zien." Flexibiliteit is het steekwoord voor ontwerpers. Zo kan deze fau teuil gemakkelijk worden ingeklapt. Appelgroenkanariegeel en knallend oranje. Montis paste deze modekleuren toe in de nieuwe collectie stoelen en banken. In de kast Kaleidos, een ontwerp van Axel van Enthoven, is het gebruik van robuuste constructies goed te zien. Kaleidos is nieuw in de collectie van Leolux. Country, art deco, romantisch en natuurlijk. Alle denkbare stijlen keerden de afgelopen jaren terug in de woonkamer. Nu lijkt de meubelindustrie in een rustiger vaarwater. Ont werpen en materiaalgebruik zijn bovenal sober. Het zijn hooguit de kleuren die knallen. Door Paul Geerts en Anja Sparidaans Stijlen die elkaar verdringen. Alles kan en alles mag. Dat was de afgelopen jaren het credo in meubelland. Aan deze 'post modernistische opvatting' lijkt nu een einde gekomen. Soberheid is de trend, eenvoud die bovendien functioneel is. Die ontwikkeling overheerste tijdens de Internationale Meubelbeurs, die vorige week plaatsvond in Keulen. De gepre senteerde collecties van Europese fabri kanten verschijnen de komende maan den in de winkels. De trend werd vorig jaar al ingezet. Hout, glas en metaal werden steeds meer verenigd in één ontwerp. Was het toen voornamelijk een kenmerk van design, nu is het doorgedrongen in alle segmen ten van de meubelmarkt. Ook bij het klassieke, en zelfs bij het 'groene' meubel is de combinatie zichtbaar. Natuurlijke materialen, simpele en robuuste vormen. Deze elementen type ren het hedendaagse meubel. Maar door hun eenvoud vormen ze eerder een aan vulling op het al bestaande interieur dan een compleet nieuwe stijl. Want ze laten zich bovenal gemakkelijk combineren. Eenvoud betekent overigens niet dat de vorm uit het oog verloren wordt. Inte gendeel. Het meubel wordt juist meer gezien als sculptuur, zonder de functie te vergeten. Het resulteert in soms hoekige en soms organische vormen. Daarnaast laten topontwerpers zich in toenemende mate inspireren door con structies en materialen, die aan het begin van deze eeuw massaal werden toege past. Ook daar het robuuste. De meestal zichtbare verbindingen zijn soms grof van afwerking, maar zelden opdringerig. Toch is er ruimte voor eigen interpreta tie. Zo waren aan het begin van deze eeuw voor metaal en ijzer populair en werd hout afgedaan als ouderwets en burgerlijk. Tegenwoordig kan hout wel, liefst in onbewerkte vorm en in combi natie met industriële materialen. Daar naast groeit ook de aandacht voor het 'glazen meubel', een ontwikkeling die samenhangt met het natuurvriendelijke karakter van het materiaal. Mooi maar praktisch. Dat is de instelling van de consument. Ontwerpers komen daaraan steeds meer tegemoet. Meubi lair op maat behoort voor grote meubel producenten gezien de hoge kosten meestal niet tot de mogelijkheden. Maar het toverwoord is flexibiliteit; fauteuils die kunnen worden ingeklapt, construc ties die als kast en als kamerscherm dienst kunnen doen, bedkasten, een keu kenblok met verrijdbare keukenkastjes en opbergmeubelen waarvan delen naar wens kunnen worden afgeschermd. Flexibiliteit ook wat betreft toepasbaar heid. Veel stoelen zijn door de gebruikte materialen (metaal, kunststof) zowel geschikt voor binnen als buiten, voor in de keuken en in de woonkamer. Maar zijn de gebruikte materialen voor namelijk sober, de stoffering kan daar entegen nogal uitbundig zijn. Nog steeds veel aardekleuren, exotische tinten en her en der pastels, maar schreeuwend mag weer: zuurstokroze, knallend oran je, kanariegeel en appelgroen. Het zijn niet toevallig de kleuren, die momenteel ook overheersen in de kle dingzaken. Want gaat het om kleurge bruik, dan houdt de meubelbranche de laatste jaren steeds vaker gelijke tred met de modewereld. Simpel zwart halterjurkje, voor overdag en 's avonds. Elite-modellen, met links de Nederlandse Rosemarie Wetzel, de gelijknamige kleding. Ondergoed, badjassen en accessoires met Elite-logo behoren ook tot de collectie. Alhoewel de meesten van hen al over hun hoogtepunt heen zijn en denken over 'iets anders', is de jeugd nog steeds smoorverliefd op ze: fotomodellen. Vooral meisjes dromen van een leven a la Cindy en Claudia (mét Richard Gere en zónder David Copperfield). Bladen als Topmodel gaan als warme broodjes over de toonbank. Sinds kort brengt het modellenbureau Elite een kledingmerk op de markt, gebaseerd op de basisgarderobe van topmodellen. INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. Door Jetty Ferwerda Meiden blijven meiden. Dweep ten de vijftigers destijds met Doris Day en de veertigers met Twiggy, de jonge meiden van nu hebben hun eigen vrouwelijke idolen. De fotomodellen. Jonge, ondernemende vrouwen, waar van sommigen al op hun veer tiende voor de cameralens ston den. Geen wonder dat ze tot de verbeelding spreken en dat veel van hun doen en laten navolging vindt bij de fans. Het werd dan ook tijd voor een modecollectie, geïnspireerd op wat Naomi Campbell, Nadja Auermann of Cindy Crawford dragen. Want niemand kent kle ding van zo dichtbij als fotomo dellen. Het is tenslotte hun werk. Gezien de ervaring van velen, weten zij moeiteloos een Chanel- letje te onderscheiden van een C&A-tje. Bovendien leren ze natuurlijk alle kneepjes van het stylistenvak tijdens de fotosessies en weten ze uit ervaring welke kleren het prettigst zijn tijdens het reizen en het mooist uit de koffer komen. Wie kent die kledingvoorkeuren van fotomodellen beter dan hun eigen modellenbureau? Elite Models, met vestigingen in New York, Parijs en Amsterdam, nam het initiatief tot een modecollec tie gebaseerd op wat haar troetel kinderen dragen. Gerald Mari, directeur van Elite Europe, en een stylist doken achter de teken tafel. Het was overigens in eerste instantie de bedoeling een collec tie te ontwerpen voor de stroom mannequins uit het Oostblok. Veel van deze meisjes wisten niet goed hoe ze zich moesten kleden en bovendien ontbrak hen het geld. Gerald Mari wilde voor deze beginnelingen een speciale collectie ontwerpen, waarin ze zich elk moment van de dag kon den vertonen. Hij liet voor het gemak een paar honderd kle dingstukken meer produceren. Voor in de winkels. Het karakter van de collectie is tijdloos, sober en toch modern. De kleding past bij het leven dat modellen leiden en is gebaseerd op hun ervaringen. Het liefst dra gen ze comfortabele kleding, die steeds weer perfect uit de koffer komt. Kleren die passen bij hun levensstijl: reizen, hotel in-en- uit, fotosessies, sportactiviteiten, representatieve bijeenkomsten en feestjes. En dus varieert de collectie van sportieve sweatshirts en strakke stretchbroeken tot elegante jurk jes, korte rokjes en (te korte) top jes. De belijning is vrouwelijk, lang en slank. De materialen kreuken niet, zijn goed wasbaar en van prima kwaliteit. Er is gebruik gemaakt van veel rekba re stoffen. De meeste kledings tukken zijn onderling te combi neren en multifunctioneel. Een zwart cocktailjurkje met gympen eronder is een comfortabele out fit voor overdag, maar doet het met elegante pumps goed op een party of een exclusief diner. Er is ook een collectie ondergoed, bad- mode en accessoires, die vaak voorzien zijn van het Elite-logo. De collecties wisselen meerdere keren per jaar. In Nederland wordt volgende week donderdag, 1 februari, de eerste Elite winkel in de Amster damse Magna Plaza geopend, Pieter Stokkink Fashion Benelux importeert de kleding en is ver antwoordelijk voor de winkels. Woordvoerster Lisette Stokkink: „In Rotterdam en Den Haag zul len in de loop van het jaar ook verkooppunten van Elite geo pend worden.Volgens haar heb ben de winkels allemaal iets weg van fotostudio's of kleedkamers, met fotospots, spiegels en kle dingrekken. Ook is het modellen- boek van Elite in te zien, met alle gegevens van de mannequins. Lisette Stokkink: „Elite heeft een hoge naamsbekendheid. Uit onderzoek blijkt dat ruim 68 pro cent van de jongeren weet wat er achter schuil gaat. De kleding moet dan ook wel aanslaan. Velen willen zich identificeren met de modellen en er net zo mooi uitzien". De mo'decollectie mikt dan ook op de leeftijdsgroep tussen de 14 en 24 jaar. De prijzen liggen twintig tot 25 procent hoger dan bijvoorbeeld bij Hennes Mau- ritz. „Maar onze kleding is van betere kwaliteit", aldus Stok kink. Een aantal Nederlandse model len van Elite-Amsterdam is de kleding al komen passen in de showroom. Hun algemene oor deel: een goede pasvorm en heel vrouwelijk. Geen wonder, het is hun letterlijk op het lijf gemaakt. De eerste vier dagen na de ope ning in de Magna Plaza zullen in en rond de Elite-winkel activitei ten plaatsvinden rond het model- lenleven, zoals fotosessies, mode shows en scouting door fotogra fen. Je hebt wijn en je hebt vlie gende schotels. Als ik moest kiezen, is het dui delijk waar ik mijn heil zal zoe ken. Van wijn weet je immers dat die inderdaad bestaat. Vliegende schotels is maar afwachten. Maar toch... Want laten we eens kijken wat er zal gebeuren als de eerste vliegende schotel voor ieder een duidelijk waarneembaar poogt te landen op onze aard se grond. Dat kan tegen die tijd niet anders zijn dan, wie twijfelt daaraan, in de tuin van het Witte Huis omdat er natuurlijk meteen contact gezocht moet worden met de machtigste man in deze uit hoek van het heelal, de presi dent van de Verenigde Staten. Het gevolg is natuurlijk dat elke krant ter wereld het bui tenaardse voorval meteen breed uitgemeten, inclusief kleurenfoto's, op de voorpagi na gaat brengen. De tweede en derde daarop volgende lan ding zullen de voorpagina ook nog wel halen. Echter, de vijf de of zesde geslaagde ontmoe ting met min of meer intelli gente schepselen van die ande re planeet, zal niet verder voe ren dan tot een tweekolom- mertje binnenin, op een bui tenlandpagina. Als die lui ten minste consequent de stad Washington zullen aandoen en het Catshuis links laten liggen. Op den duur wordt het slechts een berichtje.Zo is het gegaan sinds de lancering van de eer ste kunstmaan, sinds de eerste bemande ruimtereis en sinds de eerste wenende madonna. Toen de eerste Franse atoom- proef in de Stille Zuidzee werd genomen, konden de koppen op de voorpagina niet groot genoeg zijn. Aan de vijfde was al niet meer dan een wegge drukt berichtje gewijd. Parallel aan deze cyclus liep als reactie een boycot van Franse wijnen. Aanvankelijk was die boycot wel degelijk voelbaar bij veel importeurs en bij nogal wat Franse wijnboeren. Hoewel er een verkeerd doel werd getrof fen, want al die boeren zijn net zo tegen die kernexplosies als elk ander weldenkend mens. Zelfs Greenpeace heeft zich om die reden terecht van de wijnboycot gedistancieerd. Maar goed, tegelijkertijd met het vijfde berichtje, begon die boycot weg te ebben. De laat ste stuiptrekking deed zich voor bij de inpakkers van kerstpaketten. Die dozen kon je voor alle zekerheid maar beter niet vullen met Franse wijn. En de uiterst spaarzaam ingekochte Beaujolais Pri meur staat nog steeds bijna onverkocht op de onderste schappen van de supermarkt. Wat overigens helemaal niet erg is, andere Beaujolais is gewoon beter. En alle overige Franse wijnen beginnen weer gretig aftrek te vinden. Zo is de waardering voor de Franse wijn in dit geval onverbiddelijk verbon den met de wet van de afne mende nieuwswaarde. Een wet die geldt zowel voor vlie gende schotels als voor wijn. Vraag het maar aan de impor teurs, aan de grootwinkelbe drijven of aan de slijters. Ver reweg de meesten zullen die gang van zaken beamen. Hoewel er eentje bij is, die achteraf openlijk staat te jui chen. Ik citeer: 'Wij bij Jean Arnaud hebben al deze facto ren desondanks als spannend en uitdagend ervaren. In 1995 verkochten we vier maal zoveel Italiaanse en Zuidafri- kaanse, en twee maal zoveel Chileense en Portugese wijnen als in 1994. En, natellend, mis sen we nauwelijks omzet in de Franse wijnen... We zijn tevre den dus. Voor ons mag er weer zo'n jaar met storende facto ren komen.' Met de zesde en laatste ont ploffing nog voor de deur, kunnen we dus zeggen dat de boycot, voor zover die er was, nagenoeg over is. En zoals de allerlaatste vliegende schotel of ander uit de hemel neerda lend servies nog even iets meer dan een berichtje zal krijgen omdat het dan om een afslui ting zal gaan, zo zal de komen de atoomproef het waarschijn lijk hooguit tot een tweeko- lommertje brengen. Dan heb ben we, journalistiek gezien, ook dat weer gehad. Kunnen we wachten op het volgende spektakel. Misschien landt die eerste vliegende schotel wel op de stoep van het Elysée. Door Hans van Alebeek Om te kunnen concurreren met de populaire PIN-pas heeft Visa besloten om het gebruik van haar creditcards aantrekkelijker te maken. De maatschappij, met in Nederland zo'n 1,5 miljoen kaarthouders, heeft het zwaar bekritiseerde systeem van omzet- provisie geschrapt. Winkeliers en middenstanders betalen voortaan 0,60 cent per transactie in plaats van een per centage van het afgerekende bedrag (gemiddeld 3 tot 4 pro cent) plus een vast jaartarief van 150 gulden. De ondernemers zijn blij verrast met de stap van Visa en verwachten dat de concurren tie snel zal volgen. De middenstand protesteert al jaren tegen het systeem van omzetprovisies dat creditcard maatschappijen hanteren. Voor elk bedrag dat een klant met zo'n kaart afrekent, moet de onderne mer een bepaald percentage aan de maatschappij afdragen. Van een televisie van 1500 gulden gaat bijvoorbeeld 45 tot 60 gul den (3 tot 4 procent) naar de cre ditcard-maatschappij „We hebben dat gedaan omdat we in toenemende mate concur rentie ondervinden van de PIN- pas," zegt H. Smolders, algemeen directeur van Visa. „Winkeliers hebben een voorkeur voor de PIN-pas ten opzichte van de cre ditcard omdat pinnen goedkoper is. Omdat wij vinden dat onze kaarthouders overal terecht moe ten kunnen én om voor eens en altijd af te zijn van de discussie over de omzetprovisie zijn wij eens goed gaan rekenen en heb ben we dit tariefsysteem ontwik keld." Overigens geldt het nieu we tarief alleen in Nederland en dan nog alleen voor de elektroni sche betalingen. Voor onderne mers met het ouderwetse hand- schuif-apparaatje (met de zoge heten sales-slip) blijft het provi siesysteem gehandhaafd. Smolders denkt dat de Visa-card nu ook gebruikt gaat worden door ondernemers die tot dusver wat sceptisch waren en door bedrijven die traditioneel met kleine winstmarges werken. „Bij voorbeeld de reiswereld," zegt Smolders. „Het ligt voor de hand om een geboekte reis met je kaart te betalen maar vanwege de pro visie werken reisbureaus niet graag met een creditcard. Dat zal met dit nieuwe systeem wel ver anderen." De concurrentie is behoorlijk verrast door de stap van Visa. Marktleider Eurocard (ongeveer 1,7 miljoen kaarthou ders) bestudeert nog of het voor beeld gevolgd gaat worden. Ame rican Express, derde in de rij met 250.000 kaarthouders, voelt er niets voor. „Wij hebben een hele andere doelgroep dan Visa", zegt woordvoerder Arthur van Essen. „American Express wordt gebruikt door mensen die veel reizen en een inkomen hebben van rond de 100.000 gulden. Dat geeft de kaart een meerwaarde en die moeten we duidelijk maken aan de ondernemers die onze cre ditcard accepteren. We bena drukken ook altijd dat onderne mers niet alleen naar de kosten van een creditcard moet kijken maar ook naar de opbrengst die via een kaart wordt binnenge haald." K. Ravesloot is daar niet zo van overtuigd. Hij is secretaris betalingsverkeer van de werkge versorganisatie MKB Nederland die er al jaren voor pleit dat ondernemers de kosten van cre ditcards aan de klant mogen doorberekenen. „Het is een moe dige maar ook hele slimme zet van Visa," zegt Ravesloot. „Het kan bijna niet anders of hun marktaandeel zal groeien. Met dit tarief komt de creditcard in de buurt van pinnen. De andere maatschappijen zullen volgens mij moeten volgen." Inmiddels doet American Express doet ver woede pogingen om zijn markt aandeel in Europa te vergroten, maar ziet zich daarbij naar eigen zeggen gedwarsboomd door con current Visa. De Amerikaanse creditcardorganisatie heeft daar om een klacht ingediend bij de Europese Commissie in Brussel. American Express geeft zij" kaarten zelf uit. Maar veel men sen gaan liever naar een bank om een creditcard aan te schaffen. Visa slijt zo zijn kaart aan het publiek. De Amerikaanse onder neming probeert nu ook contrac ten te sluiten met banken. In Por tugal en Griekenland slaan die wervingsacties aan. Visa, de grootste creditcardorga nisatie in Europa, kijkt niet wer' keloos toe. „Visa heeft banken die aangesloten zijn bij de Visa- vereniging gedreigd met uitzet; ting als ze met ons in zee gaat aldus vice-president Sally Sus' wan van American ExpreS Europe. Eind maart moet blijke of Visa zijn dreigement zal ult' Door Johanvan Grinsven Enkele landen in zuidelijk gaan de krachten bundelei toeristische promotie voc bestemmingen ook gezar aanpakken. Het initiatie) de naam 'Stichting Bezoe delijk Afrika' gekregen,, pjeil Venter, directeur \l Suid-Afrikaanse Toerisr in Nederland. In dit nieuv band werken samen: Zuic ka Namibië, Botswana, Zi we', Lesotho en Mauritius. Nederland zal volgens Vei 'proeftuin' worden voor samenwerking, daarna v Er zijn talloze kleine wintersportplaatsen Frankrijk die bij bui landers niet of nauw lijks bekend zijn. Da heeft minder te mak< met de mogelijkhedej van het skigebied, m meer met de grote st tions waar enorme ir teringen gedaan zijn voorzieningen voor g groepen vakantieviei ders. Die plaatsen m ten veel bezoekers he ben om het oord renc te maken en hebben veel reclamegeld voo over. Een van de klei 'vergeten' plaatsen is Contamines-Mont j oi aan de voet van de 1V| Blanc. Door Peter Daalder Het is een doorsnee plaats, Les Contamines. opvalt is de aparte kerk van de Savoie met een fraa hangende dakconstructie, op de lichtblauwe ondei schilderijen aangebracht zj het dorp valt verder allo dorpskroeg Les Airelies oj de burgemeester zondagij een zelfgestookt borreltj bergbloemetjes, genepy, drinken. Het mooiste van Les Conti ligt buiten het dorp. Di dankt het ook mogelijk zij: de naam, Montjoie, 'lieverj het dialect van de Haute-! Een paar kilometer buiti dorp ligt de prachtige bari van Norte Dame de la opgedragen aan de heilige] nius, beschermheilige vi muildierdrijvers en hun die de route gebruikten overgang naar Italië. Behalve de kerk, waar de gers baden voor een veilige] is er op de plaats waar de r le weg overgaat in een b^ een uitspanning. Het loc| moeite daar de spécialité uitbater Chaudansson te ren. Het is een combinat fondue en raclette, gesil kaas die gegeten wordt m Door Rien van der Steen Het is een beetje een i waardige beurs, 'Het van Brussel'. De Belgen er niet alleen te hoof auto's te kijken, maar om ze te kopen. En dat zo'n show enigszins bijzl De constructeurs gj namelijk niet eerst en j de kans om hun nieuw wikkelingen te tonen. Aan de Heyzel in Brussel auto]s in de schijnwerpers auto's en weinig protc Vooral modellen, die we n allen allang kennen. Wa kunnen verkocht worden, mige merken verkopen o galon' meer dan de helft v, jaaromzet. De beursaan gen en kortingen zijn d; niet van de lucht. Het gaat niet goed met dt markt in België, terwijl hi «en belangrijk autoland totaal geeft de auto-indus aan 350.000 mensen werk in België worden Fords, en o.a. Opeis gemaakt. De satie van Het Salon zegt, markt in België zelfs s, uraait dan in de rest van E voor een deel moet dat ®nn de nieuwe belastingn gelen. „Maar we willen o: nezondigen aan gemak) «itiek. We weten dat de tal nze regering niet eenvou ns begrotingstekort moe tot 3 procent," aldus een nd milde Febiac, de coirj 'e de tweejaarlijkse Sal oor de 74ste keer op tor e tentoonstelling is nog et komende zondag open Mitsubishi onthult in Brui

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 24