^irocvij Colportage met vakantiereizen j7.250.- Ventnde bv 30.400.- Verfinde Vijftigplussers als inspecteursen verkopers ingezet IPOWER »A XEDOS 6 lUTOMAAT TOTOPPER ZDA 626 2.01 it's amazing - it's amazing kri a.s. organiseert MANPOWER Uit- in de regio Zeeland een grootse jieuzen, Vlissingen en Goes zijn op 'oor u geopend voor inschrijvingen 93.30 uur. Deze dag geeft u de |e nemen in al onze vacatures ill de i u graag op 10 februari. in het postkantoor: Manpower Vlissingen Aagje Dekenstraat 10 0118-41 96 40 Manpower Goes Grote Markt 14 0113-22 21 20 TZENDORGANISATIE measure the difference. fkBS, juli '94, 31.700 km g 31terneuzen, telefoon 0115-618500 g Meestal minder dan u denkt en u verkoopt sneller, want: f Je huis in de krant f brengt mensen f over de vloer. weet van wanten en kranten kleu' tchback, dec. '92, 45.000 km blauw metallic weg 31terneuzen, telefoon 0115-61Ö5 Kinderen moet je het spelen met de computer niet onthouden. Zegt de fabrikant van software. Logisch, uit zijn mond. Critici vin den dat kinderen gewoon met kleurpotloden en tekenpapier aan de slag moeten. Toch ziet ook de professor weinig doem in compu ter en multimedia, mits gedoseerd gebruikt. Door Johari van Grinsven Kinderen moet je het spelen met computers niet verbieden. Computers en multimedia; de technologie is in hun verdere leven onont koombaar. Dus zet ze nu al achter het beeld scherm, laad de cd-rom-speler en geef ze een muis in de handpalm. Maar kies als ouders wél voor verantwoord vermaak, zo luidt het pleidooi van Eric Lefebvre, hoofd marktont wikkeling en communicatie van de Canadese softwaregigant Corel. Een voor de hand liggende boodschap uit zijn mond, want Corel is samen met Micosoft de grootste producent van cd-rom-software ter wereld. En het bedrijf, vooral bekend van grafische software als CorelDraw, is gestart met een ambitieuze serie voor thuisgebruik: Corel cd Home. Ieder jaar moeten er zo'n twintig titels in die reeks verschijnen; wat naslagwerken, maar het accent ligt vooral op edutainment (leerzaam vermaak) voor kinde ren. Doelgroep „Ik ontken niet dat het belangrijk is dat kin deren gewoon kleuren en tekenen," zegt Lef ebvre tijdens een bliksembezoek aan Neder land. „Maar tekeningen op een computer inkleuren kan ook creatief zijn. En daarbij, de technologische ontwikkelingen houd je niet tegen. Dit is hun toekomst. De computer is onontkoombaar in hun leven. Moet je ze dan de eerste zeven, tien of veertien jaar van hun leven van computers weghouden? En wat als ze er daarna wél mee te maken krijgen? Dan hebben ze een enorme achterstand op kinde ren die al een paar jaar fullspeed met de tech niek gespeeld hebben." Corel maakt cd-roms voor kinderen van drie tot en met veertien jaar. Verantwoord vermaak, aldus Lefebvre. „Kinderen moeten er iets van kunnen leren." Die stellingname is niet alleen ingegeven door morele principes. „Waarom zouden wij avon tuurlijke of gewelddadige spellen uitbrengen als anderen dat al beter doen? Wij zijn bekend van onze grafische produkten, dus is het logisch dat wij onze voorsprong op dat gebied benutten en ook software uitbrengen die zich juist op dat gebied onderscheidt van de ande ren. En eerlijk gezegd zijn kinderen ook een- belangrijke doelgroep omdat het onze gebrui kers van de toekomst zijn." Als je maar gedoseerd omgaat met dit digita le 'speelgoed', dan wordt de kinderziel weinig schade toegebracht, vindt Lefebvre. „Maar ik praat dan niet over gewelddadige spellen. Titels als Doom en Mortal Combat zeggen al genoeg. Wij kiezen niet voor geweld of seks. Ook al zouden we daar snel veel geld mee kunnen verdienen. We hebben bijvoorbeeld een spel teruggestuurd naar de makers om opnieuw te ontwerpen, omdat er te veel doden in vielen. En uit tests met kinderen is ons gebleken dat ze spelend leren ook heel leuk vinden." Weinig bezwaar Prof. dr. T. van der Voort van de sectie Kind en Media van de Universiteit Leiden vindt dat ouders ook niet al te veel koudwatervrees hoeven te hebben als het gaat om het compu tergebruik van him kinderen. „Ook niet als je er erg vroeg mee begint. Als het gaat om een voudige opdrachten, kunnen kinderen heel leuk met de computer werken. Vanaf drie jaar? Tja, dat is wel vroeg. Vanaf vijf of zes jaar zie ik in ieder geval weinig bezwaren. Kinderen leren zo gemakkelijk met de com puter omgaan. Natuurlijk, gewoon kleuren met potloden of stiften is leuk, maar met een computer toch ook. Kun je soms nog fraaiere resultaten bereiken." Van der Voort kent geen onderzoeken die schadelijke invloeden van het gebruik van de computer bewijzen. ï,A1s het gaat om educatief verantwoord materiaal tenminste, van gewelddadige spel letjes is bekend dat ze agressieverhogend kunnen werken. Als kinderen niets anders doen dan achter de computer zitten, dan heb je natuurlijk een probleem. Maar dat geldt ook voor kinderen die alleen maar boeken lezen en nooit eens met andere kinderen spe len. Toch heeft niemand het over de verderfe lijke invloed van boeken." Ook iedere dag achter het beeldscherm krui pen, vindt Van der Voort niet per se bezwaar lijk voor kinderen. „Vanzelfsprekend is het voor hun lichamelijke en geestelijke ontwik keling niet goed als ze vier uur per dag met de computer spelen. Dat is duidelijk te eenzijdig. Maar een half uurtje of een uurtje, waarom niet, kinderen hebben toch vrije tijd genoeg." Volgens Van der Voort kunnen leerzame com puterspellen zaken als ruimtelijk inzicht en oog-handcoördinatie bevorderen. „Eigenlijk geldt voor de computer net als voor veel din gen: 'jong geleerd is oud gedaan'." Vertalingen De kinder-cd-roms van Corel zijn, net als ver gelijkbare software van veel concurrenten, Engelstalig. Om met de reeks Corel cd Home ook in Europa door te breken is het volgens Lefebvre nodig dat zijn bedrijf lokale part ners of afnemers vindt die vertalingen meefi- nancieren. Toch zijn zelfs Engelstalige cd- roms interessant voor kinderen. „Wij hebben begrepen dat jongeren - ook hier in Nederland- ze gebruiken om Engels te leren. Daarnaast zijn sommige titels bijna universeel bruikbaar, omdat de bedoeling voor zich spreekt of ouders kunnen ze de eer ste keer kunnen vertalen." Corel brengt cd-roms uit waarin kinderen animaties zelf in kunnen kleuren of waarbij ze - interactief - allerlei animaties zelf kun nen oproepen. En tussen de bedrijven door krijgen ze uitleg over treinen, sneeuw of regen. Het neigt naar Sesamstraat, maar dan voor de computer. De Home-serie bezorgt Corel nu zo'n 5 pro cent van de bedrijfsomzet, naar verwachting dit jaar ongeveer 220 miljoen dollar. Maar de producent wil snel een groot marktaandeel veroveren met deze thuisreeks. Om dat te bereiken zijn in Noord-Amerika de prijzen van de cd-roms al fors verlaagd: van 39 naar 19 dollar. Lefebvre: „Uit onderzoek blijkt dat het van groot psychologisch belang is dat de cd-rom in dezelfde prijsklasse zit als de muziek-ed. Mensen kopen dan gemakkelij ker." In Nederland is de adviesprijs ook verlaagd: naar 49 gulden voor alle titels. Corel stoomt enorm door met cd-rom-uitga- ven voor de thuismarkt, omdat de top van het bedrijf denkt dat de grote doorbraak van de cd-rom daar is. Lefebvre: „Waarop is dat gebaseerd? Op onze verkopen. En wij zijn een groot bedrijf. En op onderzoeksgegevens: 70 procent van de per sonal computers die wereldwijd worden ver kocht, bevat tegenwoordig een cd-romspe- ler." Door Johan van Grinsven De opzet is vergelijkbaar met de overbekende Tupperware- achtige party's of de veelbespro ken Daewoo-actie om particulie ren een jaar te laten proefrijden en 'verkoopambassadeurs' aan te stellen. Reisorganisatie Fox Vakanties wil vijftigplussers na hun vakantie - die ze met forse kortingen kunnen boeken - inzetten als 'aan-huis-verkopers' van dezelfde reizen. Volgens directeur Jos Neijenhuis van de piepjonge reisorganisatie Fox Vakanties werkt het als volgt. Ongeveer dertig vijftig plussers gaan samen op vakantie. Ze maken iedere dag een kort verslag van wat ze bevalt en wat niet aan bijvoorbeeld excursies, hotel, programma, restaurants. Uitein delijk geven ze een totale beoor deling van de rondreis: wat moet er zeker in blijven en welk onderdeel kan worden vervangen. De reisorganisatie wil de inbreng van de oudere 'proefkonijnen' gebruiken om na afloop - van wat Neijenhuis een inspectiereis noemt - 'de ideale rondreis' samen te stellen. Voordeel voor de 'inspecteurs': ze krijgen 25 tot 40 procent korting op de reissom. Uit de rapporteurs - 'ambassa deurs' genoemd - worden verkopers aangesteld ('regio-ambassadeurs'). Die moeten in hun kennissenkring, of via de bekende party's of hoe ze maar willen in hun regio de rondreizen van Fox gaan verkopen. Dat levert ze reischeques op voor hun volgende reis. Veel aanmeldingen Hoewel Fox Vakanties (ANVR- en SGR-lid) nog maar een dag of tien actief is, zegt Neijenhuis hu al onder de aanmeldingen voor een inspectiereis te worden bedolven. „Zo'n vierhonderd vijftigplussers hebben zich al aangemeld. We zoeken alleen mensen in die leeftijdsklasse omdat zij tijd hebben - vaak zijn het vutters - om buiten het hoogseizoen te reizen. Daarnaast hebben zij veel levenservaring en vaak al veel gereisd. Het is de generatie die het toerisme poot heeft gemaakt. En natuurlijk zijn vijftigplussers een belangrijke klantengroep voor verzorgde rondreizen. En dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Ze zijn langer actief, hebben geld te besteden en reizen graag." Fox heeft voorlo pig rondreizen in onder meer Indonesië, Sri Lanka, Amerika, Thailand, Turkije en India in het programma opgenomen. „Maar alle bestemmingen in Europa en daarbuiten zijn moge lijk in de toekomst." Een zogenaamde inspectiereis wordt niet maar één keer gemaakt. Als het definitieve reis- programma eenmaal samengesteld is en de ideale reis een feit is, kunnen anderen, pakweg ieder kwartaal, gaan kijken of alles nog wel in orde is. Aldus Neijenhuis. Het bedrijf gaat de 'regio-ambassadeurs' ondersteu nen met reclamecampagnes en informatiemateriaal. „Wij denken inderdaad dat we zo meer reizen verkopen. Het is veel overtuigender als iemand die je kent én die een reis zelf heeft gemaakt tegen je zegt dat het een leuke vakanties was, dan dat een meisje op een reisbureau een bestemming aanbeveelt. Iemand die er waarschijnlijk niet eens zelf geweest is. Ja, ik denk dat dit systeem gaat werken. Voorwaarde is natuurlijk dat onze reizen goed zijn en voor een goede prijs verkocht worden. Anders heeft een ambassadeur niets om aan te bevelen." Drive-in Fox Vakanties dat de reizen niet via reisbureaus verkoopt, alleen direct, heeft een zusterbedrijf dat al even ongewoon te werk gaat. Deze onderneming, De Reisgigant, gaat zogenaamde 'last minute'-reizen verkopen. Tegen een vaste prijs: 39.8 gulden, ongeacht de bestemming. Vierentwintig uur van tevoren kan een klant zich melden met de vraag welke Europese bestemmingen in de aanbieding zijn. Dat kan dus voor hetzelfde geld Parijs, Kreta of Mallorca zijn. Beide bedrijven, zetelen in Hoofddorp, naast een McDonald's-vestiging. Niet voor niets dus dat De Reisg igant een driue-in-loket wil openen. Neijenhuis: „Mensen kunnen bellen, kort voor vertrek aan dat loket hun tickets ophalen, betalen en meteen doorrijden naar Schiphol." Achter beide reisbedrijven steekt naast Neijenhuis - jaren lang werkzaam bij diverse reisondernemingen - ook Dick Broeke. Hij was tot 1995 eigenaar/directeur van de Brooks Reisbureauketen, met 37 filialen. Vanwaar is het tweetal tot al deze nieuwigheden geko men? Neijenhuis: „Er is al genoeg 'meer-van het zelfde' in de Nederlandse reisbranche. Als ik tegenwoordig een toko open en ik doe hetzelfde als mijn buurman, dan red ik het gewoon niet."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23