Drie Musketiers met Verdi-muziek 'Noem het maar een therapie' Adres Onbekendal kwart eeuw een succes 'Soekarnoamusante satirische 'revue' n wie jarig en met u. er X iESTTAART" SHOWROOM -VY- ter de vloer. 1ULST Première Koninklijk Ballet van Vlaanderen in Breda Madonna en Evita moeten uitwijken naar Boedapest E. du Perronprijs voor 'de drie gestalten' van schrijver Hugo Pos DE STEM GROTE GIDS D4 januari deelt ige mister X n uit op tijdstippen van minimaal ngt u een K E R IJ 1 114313842 Bouwen Willem van Hanegem praat in TV-Show over zijn vertrek Staatssecretaris vormt nieuw instituut voor cultuurbehoud Michelangelo in New York VRIJDAG 26 JANUARI 1996 N (NABIJ HULST) 42 van 13.30 tot 17.00 maandag gesloten ■ders van Hulst maken gelet Algemene Bepalingen Milieu- 6 januari 1996 vergunning is nderwet naar aanleiding van jnweg 37 te Clinge om een :ing omvattende vergunning reiden van een inrichting be en van kleinmeubelen op het 17 te Clinge; anvraag behorende beschei- /oorschriften verbonden ter j van gevaar, schade of hinder idere ter zake zijnde stukken jden gedurende zes weken m Markt 21 te Hulst ter inzage, ;ot 12.00 uur en van 13.30 tot januari, 3, 10, 17, 24 februari )0 tot 12.00 uur op het olitie Hulst, van der Maelste- i heden staat beroep open etrokken adviseurs; t bekendmaken van de aan- beschikking op de aanvraag gebracht; lebbende die aantoont dat hij staat is geweest tegen de aan- -beschikking bezwaren in te 3 afloop van de beroepstermijn beroep wordt ingesteld en kei 60a van de Wet op de Raa /ordt gedaan tot schorsing van tot het treffen van een voono- worden gericht en gezonden Afdeling Bestuursrechtspraak >-Gravenhage. ng of een voorlopige voorziee- cht aan de voorzitter van de aak van de Raad van State, liet van kracht voordat op da ouders van Hulst Ir. A.A.L.G.M. Kessen Geesbergen poor Marcel Frost Emoties losmaken is te gemak kelijk, we houden er niet van om tranen te verkopen", zegt Ruud Hermans, presentator van het KRO-programma Adres Onbe- tenl Collega-presentatrice Angelique Stein valt hem meteen hii pus wij werken niet zoals bij voorbeeld Henny Huisman. Ik hem laatst weer met een vrouw praten, verschrikkelijk, gij zat voortdurend op haar gevoel te werken, vraag op vraag. |ij wilde haar echt aan het hui- jen krijgen, dacht ik." Nu is het Hermans' beurt om zijn afschuw uit te spreken over de gestage opmars van de reality-tv. All you need is love, om maar wat te noemen, niet om aan te zien. Wat is er toch aan de hand, kunnen de mensen niet meer met elkaar praten?. Kijk, als ik ver liefd ben op iemand, maar die ander niet meer op mij, dan moet ik dat zelf oplossen, niet de tv." Misschien is de integerheid waar mee Adres Onbekend wordt gemaakt wel de belangrijkste pij ler van het succes van het pro gramma, al 25 jaar lang. De KRO viert zondag het jubileum met een speciale uitzending, waarin bekende Nederlanders op zoek gaan naar mensen uit hun verle den. Zo horen we hoe Wieteke van Dort en Teddy Scholten een zoektocht uitzetten naar kennis sen van wie zij jaren geleden het spoor bijster zijn geraakt. Wat emoties betreft, blijft het programma sinds jaar en dag beperkt tot datgene wat er uit de mensen zelf komt. Als voorbeeld dient een geval uit de uitzending van afgelopen zondag, waarin Els Kool uit Benthuizen op zoek ging naar een kennis van vroeger. Mevrouw Kool werkte indertijd als verpleegster in een Amster dams ziekenhuis en begeleidde de stervende mevrouw Kramer. Zij kreeg zo'n goede band met haar man en twee zonen, dat zij het gezin thuis hielp met de huishou ding. Nu, dertig jaar later, wil de inmiddels 51-jarige Kool in con tact komen met een van die zoons. „Kijk, ik kan dan wel vra gen: was u verliefd op die jongen, of waarom zoekt u hem? Maar dat hoeft helemaal niet, de emotie die loskomt als wij haar in contact brengen met de gezochte, dat telt", aldus Hermans. In het onderhavige geval lukte dat ove rigens niet helemaal, de gezochte was op stap met vrienden. Het item werd afgerond door Kool een antwoordapparaat te laten inspreken. Het maken van Adres Onbekend gaat niet altijd over rozen. „Zo hadden we onlangs een vrouw die haar broer zocht en vond, maar hij wilde haar niet meer spreken. Dat is dan toch een schok voor zo'n vrouw", vertelt Hermans. „Soms komt het dan later nog goed, want ook de gezochte is regelmatig overdon derd. Het zal je maar gebeuren, dat je opeens weer moet praten met iemand met wie je tientallen jaren geleden misschien bewust het contact hebt verbroken." Hij gaat meteen verder over een andere schaduwkant. „Het komt soms voor dat iemand overleden is. Dat vertellen we de mensen buiten de uitzending om, zodat ze er niet voor de microfoon mee worden geconfronteerd." De meeste vriendschappen of familiebanden die in ere hersteld worden, zijn verwaterd in een ver en grijs verleden. Dat heeft tot gevolg dat ook de meeste luiste raars al wat ouder zijn. „Wij proberen mooie radio te maken voor een doelgroep die al iets ouder is, mensen vanaf 35 jaar", zegt Stein. „Ja, van 35 tot de laatste minuut van het leven", vult Hermans poëtisch aan. 'Adres Onbekend', Radio 2, 12.04 uur zondag, Door Marjan Mes Op 12 februari gaat in het Bredase Chassé Theater De Drie Musketiers in Neder landse première, een groot scheepse jubileumproduktie van het 25 jaar bestaande Koninklinklijk Ballet van Vlaanderen. Ook op 13 febru ari is dit romantisch-dramati- sche én humoristische ballet ;vol degengekletter daar te zien, bij operamuziek van Verdi. De Drie Musketiers, gebaseerd op de avonturenroman van Alexa ndre Dumas, verhaalt over de lot gevallen in 1625 van Athos, Por tos en Aramis, de drie gezworen vrienden en musketiers van de Koninklijke Wacht van Lodewijk XE, die in rivaliteit verkeert met het regiment van de verraderlijke kardinaal Richelieu. De berooide edelman D'Artagnan wil zich bij de Koninklijke Mus ketiers voegen en krijgt te maken met de manipulaties van de kar dinaal en de hofdame van de koningin, Milady, die in het geheim voor de kardinaal werkt. Wanneer D'Artagnan per onge luk in een duel met Portos ver wikkeld raakt, worden zij gevan gen genomen. Al vechtend weten de drie mus ketiers te onstnappen, waarna zij de nobele, jonge edelman in hun gelederen opnemen. D'Artagnan wordt verliefd op de •hofdame Constance. Samen sla- j erin om de Koningin in het dm in contact-te brengen met haar aanbidder, de Engelse ambassadeur, Lord Buckingham, waardoor de koningin in gevaar komt. De degens moeten heel wat worden gekruist voordat het complot van de kardinaal en Milady om de verliefde koningin in discrediet te brengen, kan worden ontzenuwd. Het ballet De Drie Musketiers werd in 1980 gecreëerd voor het Australian Ballet door de Frans-Russische choreograaf André Prokovsky, die het nu opnieuw bewerkte voor het jubilerende Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Prokovs ky vertaalde de 19e eeuwse avon turenroman naar een choreogra fie vol romantiek en drama, zon der daarbij de humor te vergeten. „Ik besef maar al te goed", aldus de Franse choreograaf, „dat van daag de dag negentiende eeuws melodrama niet al te serieus genomen kan worden. De karak ters worden benadrukt door spe cifieke dansstijlen. De muske tiers zijn robuust en blufferig, Milady is fris en sierlijk, de romantische pas-de-deux wor den dromerig en weelderig." Prokovsky, voormalig sterdanser bij o.a. Marquis de Cuevas, het New York City Ballet en het Lon don Festival Ballet, maakte sinds hij in 1979 stopte met dansen een groot aantal avondvullende bal letten voor gezelschappen over de hele wereld. Anna Karenina, La Traviata en De Drie Musketiers kwamen tot stand in nauwe samenwerking met Guy Woolfen- den, muziekdirecteur bij de Roy al Shakespeare Company in Lon den. Hofdansen Het bijzondere van deze jubi- leumvoorstelling is' dat Woolfen- den zijn partituur helemaal baseerde op werken van Verdi. De arrangeur-componist kon -I putten uit-een" grote hoeveelheid authentieke balletmuziek, die Verdi schreef voor Parijse opera premières. „Dat heeft ons bijzonder gehol pen bij de samenstelling van de hofdansen, divertissementen en solo's", aldus Woolfenden. Een scène uit de grootscheepse jubileurhproduktie 'De Drie Musketiers' door Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Hier met de jonge Franse gastsolist Joan Boada in de rol van D'Artagnan. FOTO PAUL DE BACKER „Een groot probleem was echter om bij dit verhalende ballet goe de dramatische muziek te vinden, die de handeling draagt, de plots ontwikkelt en de karakters bena drukt. Daartoe hebben we onder meer aria's, duetten en koorwer ken van een verbazingwekkend grote hoeveelheid minder beken de opera's van Verdi uitgeplozen. Geduldig speurwerk van enkele Engelse specialisten bracht tal rijke interessante vondsten aan het licht." Volgens Woolfenden was het een enorme klus om al deze muzikale fragmenten naad loos met elkaar te verbinden. „Bovendien moest muziek die in haar originele vorm te kort was voor de choreografie 'uitgetrok ken' worden. Een terugkerend probleem was ook dat vocale muziek in orkestmuziek moest worden omgezet, zonder dat de operakenners in het publiek in de verleiding komen om de tekst mee te gaan zingen. Aria's In de partituur van De Drie Mus ketiers worden enkele thema's herhaald. Zo worden de vier musketiers vereenzelvigd met een levendige aria uit I Masnadieri en Milady en haar schurken met een stormachtig thema uit II Corsaro. Verder komt de muziek onder meer uit I Vespi Siciliani, I Lom- bardo, Attïla, II Trovatore en Don Carlos.Het ballet werd aange kleed door de Russische kos tuum- en decorontwerper Alexa ndre Vassiliev, die sinds 1982 vanuit Parijs meewerkt aan de produktie van vooral klassieke balletten bij een groot scala aan wereldwijde balletensembles. Hij is ook mode-historicus en bezit een van de grootste collecties ter wereld van Russische kostuums, waarmee hij al talrijke tentoon stellingen organiseerde. De piepjonge Franse stersolist Joan Boada, in 1994 gevlucht uit Cuba, danst in Antwerpen en Brussel als gastdanser de rol van D'Artagnan. Hij zal dat in Breda waarschijnlijk niet doen. In klei nere Nederlandse plaatsen wor den meestal eigen KBW-solisten in de hoofdrollen ingezet. 'De Drie Musketiers' door Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen is op 12 en 13 februari in Breda en 6 april in Tilburg. Profeten en eigen land, daar is iets mee. Niet zodra ze dood lijn, dan slaat het herdenken en uitbaten toe. Een museum, een l'W-route, een speciaal menu in ie plaatselijke herberg en een eigen bieretiket. Maar als ze nog leven, dan gaat het mis. Zeker de waardering voor hun werk en visie nog geen inkomsten ople vert, maar daarentegen geld moet kosten. Van Gogh is natuurlijk het klassieke voorbeeld. In Zundert is men nu val blij een graantje van zijn roem mee te kunnen pikken, hem een grote en profijtelijke zoon te mogen noemen, maar indertijd was de bevolking voornamelijk opgelucht van die mesjokke domineeszoon verlost te zijn. Zover in het verleden teruggaan is echter niet nodig. Neem Breda en 1". In 1952 werd daar een jochie geboren, Hans van Heeswijk. In 1980 studeerde hij af als architect, vijf jaar later, na wat praktijkerva ring en extra scholing opgedaan te hebben bij grote leermeesters als Aldo van Eijck en Theo Bosch, begon hij zijn eigen winkel, Breda W hem niet vergeten. Ongeveer zijn eerste opdracht, een proefstuk- inkwam van het museum De Beyerd. Of hij zijn tanden eens stuk 'dlde bijten op een nieuwe binnen-entree. bet werd een succes. De Beyerd bleef vaste klant. Verbouwingen, meubilair en als pièce de resistance de Artotheek. De architectuurwe- i reageerde enthousiast. Eindelijk eens iemand die iets met licht vun buiten dorst te doen, die indelings-en constructielagen goed zicht baar hield zonder dat de passant het gevoel kreeg langs een kil en wal geraamte te lopen en die ook wist hoe hij nieuwbouw op een contrasterende, maar niet shockerende manier op een historisch monument aan kon laten sluiten. tevredenheid alom leek het. Gebruikers, deskundigen en zelfs simpe- e burgers die bereid waren even naar de overkant van de Boschstraat m'er te steken om vandaar naar het pand te kijken, reageerden opge- ogen. Een Bredaas postbusadres voor opdrachten van particulieren J overheid moest geopend worden, zou de onschuldige waarnemer 1 fn. Niets daarvan evenwel. erk genoeg voor Van Heeswijk, maar niet uit zijn vaderstad. Een enorm kantoorgebouw in Amsterdam, naast het befaamde en daar- °"r moeilijk inpasbare Mart Stam-pand van de Geïllustreerde Pers "P de Stadhouderskade, een VSB-bank in Haarlem, een politiebu- 'n Volendam-Edam en 53 woningen in een ingewikkeld Amster- «ms renovatiekwartier, de Dapperbuurt. ke keer is iedereen weer opgetogen. Van Heeswijk bouwt geen ntoegankelijke bunkers of onpersoonlijke zakelijkheid. Licht, lucht doorzichtigheid is zijn credo. Helderheid van constructie en fUnc- P?rfect afgewerkt tot in de kleinste, zelf geen aandacht trekkende, e mis, uitnodigend voor bewoners en bezoekers en goed aansluitend P de omgeving. Niet door quasi-historiserende overgangetjes, maar °or duidelijke, maar niet te nadrukkelijke afscheidingen met een herkenbare rol. an Heeswijk is een nieuwe Duiker, de man van moderne monumen- ya's de Openluchtschool in Amsterdam, sanatorium Zonne bal en Hotel Gooiland in Hilversum en de grondlegger van het nieTT ouwen 'n Nederland. Zo'n jonge Nieuwe Bouwer verdient ten W €er e" a,md-acht van zijn geboortestad, maar ook opdrach- Want er valt nog veel en goed te bouwen in Breda. 8reriPA°e^ aartoe zaeerier wel weer niets uithalen, want heeft IB W an^ere voorman van het Nieuwe Bouwen, de Bredanaar ten ,en8a' wiens industriële hallen zelfs in het nieuwe Bonnefan- "niplex gehandhaafd zijn, niet ook schandelijk verwaarloosd? Door Jacques Hendriks Niet zijn vrouw en manager Marianna, maar Willem van Hanegem zelf koos er in november van het vorig jaar voor om na zijn ontslag bij Feyenoord Nederland te ontvluchten en aan het werk te gaan bij Al Hilal, de club uit Ryad, de hoofdstad van Saoudi-Arabië. Dit verklapt de toch als niet bepaald avon tuurlijk persoon bekend staande Van Hane gem aan televisiemaker Ivo Niehe in diens programma TV-show op reis, dat vanavond wordt uitgezonden. Als eerste Nederlandse journalist is Niehe - aan wie de primeur ook 'beloofd' was door manager Marianna van Hanegem - erin geslaagd een visum te versieren voor het zeker voor journalisten praktisch onmogelijk te bezoeken, streng islamitische land. Hij bracht hij er vorige week precies een dag door. Van Hanegem, zo blijkt uit de fraaie reporta ge, heeft het goed naar zijn zin in de Saudi- sche hoofdstad, zeker sinds een maand vrouw en kinderen ook in Ryad zijn neergestreken, het gezin een eenvoudige huisje in een zoge naamde compound bewoont en de kinderen daar naar een Nederlandse school gaan. „Alleen de eerste weken, toen ik in een hotel zat, had ik het wel eens moeilijk. Als we niet hoefden te trainen, ging Lex (Schoenmaker, de meegereisde assistent van Van Hanegem, red.) in de zon liggen, maar ik houd daar niet van, dus zat ik maar een beetje tv te kijken. En naar huis te bellen, tweemaal per dag. Na een maand had ik dan ook een rekening van zo'n 11.000 gulden. Soms wilde ik wel vragen aan de club of ik terug naar huis mocht, maar dat deed ik toch maar niet, omdat de mensen in Nederland zouden zeggen: 'Zie je wel dat je het daar niet lang vol kon houden.' En daar had ik ook geen zin in." Arabia Cup Door het winnen van achtereenvolgens de Federation Cup en de Arabia Cup kan Van Hanegem voorlopig niet meer kapot in Ryad. In de competitie loopt het minder vlot, omdat Al Hilal de hele maand januari acht interna tionals aan de bond moet afstaan, terwijl het programma gewoon doorgaat. Al Hilal, dat bij de eerste vier moet eindigen om de play offs in mei te halen, staat nu zesde. „Mocht hij de play-offs niet halen, dan moet hij weg. Maar voorlopig zijn ze hier gek op hem. Omdat hij altijd zichzelf is en voor iedereen tijd neemt, dat waarderen ze," ver telt Niehe. Tijdens de opnamen barst de Marokkaanse privé-tolk Mustafa (voormalig amateurtrainer in Nederland) ter bevestiging Willem van Hanegem in Saoudi-Arabië plots spontaan in tranen uit. „Dat ik dit alle maal mee mag maken met zo'n man, daar dank ik God voor," zegt hij ontroerd. „Wim is een prima man, een kanjer, zoals jullie in Nederland zeggen." Maar zelf heeft Van Hanegem het ook enorm naar zijn zin, dat is het opmerkelijke. „Wim volgt zijn hart en dat is op dit moment hier," zegt een trotse Marianna van Hanegem, die zich in november doodschrok, toen haar man met een driejarige aanbieding thuiskwam na onderhandelingen in Londen. „Dat heb ik maar even om laten zetten in een nieuw, een jarig contract," zegt ze lachend. De keuze voor een zo exotische club als Al Hilal - voorzitter Khalid was getipt door de bondscoach van Egypte, Ruud Krol - bena drukt hoeveel pijn het afscheid van Feye noord Van Hanegem heeft gedaan. Indirect verantwoordelijk voor deze 'vlucht' is de pers. Van Hanegem: „Elke dag na mijn ontslag werd ik gebeld en kreeg ik van dat gezanik te horen. Zo raakte ik er niet los van. Ik móést gewoon heel ver weg gaan. Ja, noem het maar een soort therapie. Ik heb een deel van de Nederlandse pers heel laag zitten, zoals de mensen van VI. Die wilden mij alleen maar ondersteboven halen, omdat ik geen zin had om met ze te praten." „Als trainer weet je, dat als het niet goed gaat, je kans hebt op ontslag. Maar het grote Boedapest (dpa) - Regisseur Alan Parker heeft voor de verfilming van Andrew Lloyd Webbers musical Evita met popster Madonna in de titelrol van Argentinië naar Boedapest moeten uitwijken. In Buenos Aires hebben enkele vrijpostige interpretaties van het musicalverhaal tot een schandaal geleid, waar zelfs president Carlos Menem zich in gemengd heeft. Volgens het dagblad Kurir in Boedapest komt Madonna op 20 maart in de Hongaarse hoofdstad aan. Daar zal gedurende vijf weken wor den gedraaid in studio's en andere plaatsen, waaronder de opera. Naast Madonna spelen in de film onder andere Antonio Banderas en Jonathan Price en bijna duizend figuranten. Van onze kunstredactie De 82-jarige Surinaamse schrij ver Hugo Pos verenigt drie gestalten in zich: jood, Surinamer en Nederlander. Daarover ver haalt hij in zijn autobiografie In Triplo. Voor dit boek werd hij in de aula van de Katholieke Uni versiteit Brabant (KUB) onder scheiden met de E. du Perronprijs 1995. Drs. A. de Wolf, wethouder van cultuur van de gemeente Til burg overhandigde hem de prijs, een geldbedrag van vijftienhon derd gulden. De E. du Perronprijs is in 1986 ingesteld door de letterenfacul teit van de universiteit en wordt jaarlijks uitgereikt aan personen of instellingen die zich verdien stelijk maken voor het bevorde ren van wederzijds begrip en een goede verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Nederland. Volgens de jury is de schrijver erin geslaagd om 'kolonialisme en racisme op de korrel te nemen en tegelijkertijd de geborgenheid en vanzelfspre kende multiculturaliteit van de kinderjaren in het land van her komst hoog te houden'. Hugo Pos was zeer verrast en bijzonder blij met de Du Perronprijs: „Het is mijn eerste literaire onderschei ding. In Triplo is geen autobio grafie in de juiste zin van het woord. Het boek is een zoektocht naar hoe op de lange duur mijn drie afzonderlijke gestalten, jood, Surinamer en Nederlander in elkaar zijn gevloeid tot een per soon." Hij kwam op veertienjarige leef tijd van Suriname naar Neder land. In de oorlog kreeg hij in Engeland een officiersopleiding. In Australië werd hij ingedeeld bij de Netherlands Indies Civil Affairs en naar Nieuw Guinea gezonden. Na de capitulatie van Japan kreeg hij opdracht om in Portugees Timor onderzoek te doen naar Japanse oorlogsmisda den. Vanaf 1950 werkte hij in Suriname als rechter en als pro cureur-generaal. Op zijn vijftig ste keerde hij met zijn gezin terug naar Nederland, werd eerst rech ter in Amsterdam tijdens de Pro vo-tijd en daarna raadsheer in Den Haag. Na zijn pensioenering in 1985 begon hij aan zijn schrij verscarrière met korte verhalen en kwatrijnen. Den Haag (anp) - Staatssecretaris Nuis gaat drie instellingen samen voegen tot het Nederlands Instituut voor Cultuurbehoud, een centrum voor onderzoek, onderwijs en advisering op het terrein van cultuurbe houd. De drie instellingen zijn het Centraal Laboratorium voor onderzoek van voorwerpen van kunst en wetenschap, de Opleiding Restaurato ren en delen van de Rijksdienst Beeldende Kunst. Het nieuwe instituut zal geprivatiseerd worden. Nuis beschouwt de instelling van het instituut als de sluitsteen van het Deltaplan Cultuurbehoud, dat is bedoeld om achterstanden in behoud en beheer van museumcollecties en archieven weg te werken. Ook de collectie van de Rijksdienst Beeldende Kunst wordt in het nieuwe Instituut ondergebracht. FOTO TROS probleem bij mij is dat ik een beetje veel gestoord van die club ben. Ik heb er als trai ner en als speler zo lang rondgelopen, dat ik vooral supporter ben van Feyenoord. Omdat ze de beste supporters hebben - ik kreeg schoenendozen vol steunbetuigingen, bloem stukken, fruitmanden - en omdat Feyenoord de gewoonste club van Nederland is. Dieptepunt Niehe maakt er in zijn show zoals gebruike lijk een positief, niet al te diepgravend inter view van. Hij laat Van Hanegem zeggen dat het ontslag bij Feyenoord het dieptepunt van zijn carrière is, maar probeert hem niet een trap na naar Feyenoord te ontlokken. Het exacte hoe en waarom van zijn ontslag (de verdwenene discipline bij de spelers?) komt ook niet boven water. Wel moppert de Krom me over zijn opvolger Arie Haan, die meteen riep dat hij schrok van het niveau van de spe lers, toen hij de zaak overnam. „Dat heeft me veel pijn gedaan." Ook over de verdiensten heeft Van Hanegem het nauwelijks. „Nou, de zakenvrouw heeft er goed aan gedacht," lacht hij. „Ach, ik doe dit ook voor de jongens en mijn vrouw, ikzelf zou al best rondkomen met vijftig gulden per week." 'TV-Show op reis", Nederland 2, 21.30 uur. Breda - Chassé Theater. 'Soe karno - Een liefdesgeschiede nis' van Jan Blokker door Het Nationale Toneel. Regie: Johan Doesburg. Gespeeld door o.a. Victor Löw, Han Kerckhoffs, Menno van Beekum, Esgo Heil, Ad van Kempen en Joke Last. Gezien op donderdag 25 janu ari. Op 8 februari in Tilburg. Door Marjan Mes Met een explosieve, lichamelijke dynamiek en een overrompelen de uitstraling vertolkte de jonge acteur Victor Löw gisteravond in Breda de rol van de Indonesi sche vrijheidsstrijder, nationa list en politicus Soekarno in het gelijknamige stuk van Jan Blok ker bij Het Nationale Toneel. Het duurde maar heel even dat je wat bevreemd aan zat te kijken tegen een Soekarno met een blanke huid. Bijna vanaf het eerste moment sleepte de acteur je zo mee, dat die uiterlijke discrepantie al na vijf minuten geen enkele rol meer speelde. Victor Löw leek met zijn gulle lach, grote wulpse mond, forse kaakpartij en darte le fysiek geknipt om het charis ma, de kinderlijke charme en de zelfingenomenheid te vertolken van de man, die in alles het tegendeel was van de stijve Hol landse politici, die in 1949 met tegenzin de soevereiniteit aan Indonesië overdroegen. Zelf mocht Soekarno daar niet eens bij zijn, omdat hij in Neder land werd verguisd vanwege zijn 'heulen' met de Japanners, voor hem de enige mogelijkheid om zijn land onafhankelijk te krij gen. Die Nederlandse weigering om hem te ontvangen, het slot van de voorstelling, bleef voor Soekarno een levenslang trauma want hij wist alles van Neder land en adoreerde de koningin; een intense, gecompliceerde haat-liefdeverhouding waarop het 'scenario' van Blokker voor een groot deel beruste. Vandaar de ironische ondertitel 'een lief desgeschiedenis'. Ironie en satire kenmerkten de levendige, bijna revue-achtige, cabareteske enscènering van regisseur Johan Doesburg. Het toneelstuk dat vaak meer feite lijk was dan dat het een drama tische ontwikkeling vertoonde, kreeg door deze brutale, theatra le regie een bijzonder onderhou dend karakter. Hoewel je na afloop niet veel meer wist van de man dan ervoor. Hoogstens dat hij dol was op vrouwen. Een sprookje uit de Mahabhara- ta over Soekarno's lievelings- held illustreerde telkens de frag mentarische scènes. Daarin namen de heftige aanva ringen en discussies tussen Soe karno en diens naaste medewer kers Sjahrir (Han Kerkckoffs) en Hatta (Menno van Beekum) de belangrijke plaats in. Beiden wilden net als hij de onafhanke lijkheid, maar anders dan hij niet tot elke prijs. Vooral komisch waren de scènes met de Nederlandse politici (Drees met buikkramp in een te nauw tropenpak), die zich in bochten wringen om de overzee se 'deelen' (met venijnige wellust door Soekarno uitgsproken) te behouden. New York (afp/rtr) - Een éen meter hoog marmeren beeldje van een cherubijn, dat al een kleine honderd jaar een herenhuis in New York siert, blijkt een jeudgwerk te zijn van de beroemde Italiaanse beeldhouwer Michelangelo. Het is, voor zover bekend, het enige beeld van deze meeter uit de renaissance dat zich in de Verenigde Staten bevindt. Het is bij toeval ontdekt door Kathleen Weil-Garris Brandt, docent aan het Instituut voor beeldende kunst in New York en expert op het gebied van renais- sance-kunst. Op weg naar haar werk passeer de ze dagelijks het beeldje, dat een plaats heeft in een huis dat de miljonair Payne Whitney tus sen 1902 en 1906 liet bouwen aan de Fifth Avenue, vlakbij het Central Park. In dit huis werd tijdens een ten toonstelling van Franse kunst het cherubijntje ontdekt dat 'in al zijn details sterk leek op de jeugdwerken van Michelangelo'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19