de stem Een middeleeuws ambachtsman in Waspik Nederlandse inzending voor Triënnale Milaan op de digitale snelweg trijd VOOI nderen ij studie'1 Jazz-musicus, zanger en danser Jan Asselbergs wil als schilder in de schoolboekjes komen EUWS KO weekeinde KT AGENDJ TENNIS ZAALHANDBAL 6 JANUARI 19% In de KNVB heeft alle voet |ag afgelast in verband met' Grote Gids VRIJDAG 26 JANUARI 1996 DEEL I - van de afdelingscompetitie 'I viertallen knap uit de start 124 punten tijdens de eerste ig staat het riant aan de lei I roger ligt dan naaste concur ■oert het Terneuzense Luctor Axel 3 beiden 24 pt, 3. BC Av„i Emergo 2 en BC Hulst 2 beiden !ergo 2 - 18, 3. Gelijk: BC Axel 3 J lor 5 - 21, 3. Gelijk: BC Axel i lenburg 2, allen 15. ■.or 6 - 23, 3. BC Aarden burr 1 Oostburg 3 - 12. xel 3 - 39, 3. BC Axel 5 33, 4.1 Sardenburg 2 - 36, 3. BC Axel 4 'Dostburg 3 - 27. delkamp begint met de Inkel' bij Kruiningen op zoiiJ Renners uit alle categorieën 4 en 11 februari worden op den. lostburg, aanvang 16.15 uur. iondag 28 januari: Zeeuwse ndoorcompetitie: MLTC l-Hull ter Ambacht 1 (mixed eerste klasi e), Den Dullaert Hulst, aanvang 4.00 uur; De Schelde 1-Goes 1 mixed eerste klasse), Racketcen-J rum Kapelle, aanvang 12.00 uur; e Schelde 3-Hulster Ambacht 1 mixed derde klasse), Racketcen-J rum Terneuzen, aanvang 11.00] ur; MLTC 6-Ludo et Emergo ll mixed derde klasse), Racketcen-J rum Kapelle,"aanvang 12.00 uui Sluiskil 2-De Stoof 1 (manneg weede klasse), Racketcentri 'erneuzen, aanvang 11.00 uur. Zondag 28 januari Afdeling Rotterdam: GSC-Wal-j burg (vrouwen), Sportpunt Zee land te Goes, aanvang 12.15 uurl GSC-DWS 2 (mannen), SportpuntJ Zeeland Goes, aanvang 13.30 u Belgische competitie: HVSV-Don] Bosco Gent (vrouwen), 't Zwaantje Terneuezn, aanvang 13.00 uur. I Hulst-Groot Bijgaardse (vrou-I wen), Den Dullaert Hulst, aan-l vang 11.15 uur. HVSV-Dender-l monde 2 (mannen), 't Zwaantjj Terneuzen, aanvang 14.15 uur. Hr Hulst-Don Bosco 3 (mannen), Dei Dullaert Hulst, aanvang 10.00 uui xel wordt zaterdag 27 janus oor paarden en pony's van nderen. Voor de organisaf jke rijvereniging en ponyd| ette zijn thuisbasis heeft. soon van Simon den Exteri_ Fanimo uit Kortgene. In tege stelling tot De Loos heeft Exter al twee wedstrijden f den. Sanja Dingemanse met Gulta uit Biezelinge gaat in de M-kIa( aan de leiding. Zij staat vl zaterdag op de startlijst van Z-klasse. Dus dan verdwijnt J combinatie uit de competitie vj de eindprijs. Daardoor xfl Ellen Briquet met Queen van; ruiterclub Hulst aan kop van I M-klasse. Bij de L-klasse pa' den is de strijd nog helen* open. Daar staan 22 combina», genoteerd, die nog maar één" strijd gereden hebben en deelnemers met twee weds'. den. De wedstrijden begin; zaterdag om 13.00 uur me pony's. De paarden gaan 15.00 uur van start. De jury'6, zijn Paul Burm uit Kapelle Patrick de Frel uit KoewacW| Christian de Feyter uit Axel- seizoen bij Walter Godefr (Telekom). In 1993 kwam abrupt einde aan zijn loop Tijdens een trainingstocm Olaf Ludwig in ZwitsaJ kwam hij tijdens een botsing met een hert- Het betekende het einde loopbaan. Een carrière waI als hoogtepunten de °ve ,im| in de Amstel Gold Race twee Nederlandse titels 1„. J '86) en Parijs-Brussel (19» <1 de. Zijn laatste zege boek» j- 1992 in Veenendaal-Veene Hij verliet Post in dat F j met zijn vriend Ludwg Telekom te verkassen- „In Duitsland kreeg ik a( contract ooit. Twee jaa getekend. Maar toen hl nooit meer zou kunn®. annuleerde de ploeg tem zegt Hanegraaf nog s d! spijt in zijn stem. bij nog graag enkele 1" beta', fietsen. Want die Duits»» ^1 den echt goed. Geld spe j j zegd geen rol. Jammer- Door Jace van de Ven Jan Asselbergs concentreert zich de laatste jaren vooral op de portretschilderkunst, maar hij heeft als kunstenaar al zo'n beetje alles aangepakt. Hij regisseerde, choreografeerde, maakte decors en kostuums, trad op als jazzpianist en liedjeszanger, maakte twee elpees en een eigen TV-show, schreef lang geleden over kunst in De Stem, is docent, architect en levenskunstenaar. Hij is een gedreven man, altijd bezig. Hij praat snel, alsof er geen tijd te verliezen is. Jan Asselbergs (58) woont in Waspik en werd geboren in- Nederlands Indië. Als kind in de oorlog zat hij in verschillende Jappenkampen. Hij verloor er .zijn moeder en zijn zusje. Zijn vader leverde hem in 1948 af in Nederland, waar hij werd opge vangen in diverse pleeggezin nen. Na gymnasium A, haalde hij de middelbare aktes tekenen mo-a en mb, een zwemdiploma, de eerste dan in jiu-jitsu en een certificaat van de slipschool. „Zeventien jaar geleden kwam de oorlog terug", vertelt de kun stenaar. „De Jappen. Ik stond doodsangsten uit, terwijl ik tegelijk gelukkig was, omdat ik mijn huidige vrouw Christel had leren kennen en de liefde gevon den had. Merkwaardigerwijs is er over die kampen niets in mijn werk terug te vinden. Mogelijk heb ik die periode bewust ver drongen. Maar ik zal ook nooit naar een film als Bridge over the river Kwai kijken en het werkt op mij als een rode lap op een stier als iemand met een pet op mij iets commandeert." Bekendheid Asselbergs kwam in 1961 in Til burg terecht, omdat hij een aan stelling kreeg aan het Paulus Lyceum als tekenleraar. Dat heeft Tilburg geweten, want hij begon onmiddellijk te morrelen aan het culturele leven, dat toen in Tilburg op alle gebied nog structuur moest krijgen. „Ik heb nooit alleen leraar wil len zijn, maar met het lesgeven kon ik mijn vrijheid kopen om te schilderen. Gelukkig had ik altijd aardige rectoren die mijn vrijdag vrijhielden." „Ik dacht ook aardig piano te kunnen spelen en zocht de cir cuits van de jazzclubs op. Dat was lang voor in Tilburg Para dox bestond. We speelden onder meer in de Moulin Rouge aan het NS-plein en later in café Bee- renhof, zelfs in het Amsterdam se circuit. Maar nu durf ik niet meer. Tegenwoordig is het niveau van jazzmusici zo waan zinnig hoog." Bossa nova „Ik heb'altijd geprobeerd buiten het beeldende kunstcircuit ook bekendheid te krijgen", bekent Door Wil Kester Jan Asselbergs: „Het is absoluut niet zo dat alles al gedaan is in de figuratieve kunst." de kunstenaar. „Op de uitnodi ging voor een expositie liet ik zetten dat ik ook liedjeszanger was en achter op een elpee met luisterliedjes stond een verhaal over Jan Asselbergs de schil der. "„Ja, dat was allemaal eigen werk op die elpees. Van Jou en Mei heette er eentje. Het was de eerste Nederlandstalige elpee waar bossa nova's op stonden. Het had iets van wat later iemand - als Raymond van het Groenewoud ging doen. En alles begeleid door het Metropole Orkest, behoorlijk jazzy." Asselbergs deed tal van optre dens in Nederland en Vlaande ren. Hij werd gevraagd mee te doen aan een serie van acht tele visieshows die A star is born heetten. Na die voorronden koos de Avro Jan Asselbergs uit om zijn eigen televisieshow maken. „Dat was leuk", herinnert die zich. „Het werd een Monty Python-achtige voorstelling met teksten van Herman Pieter de Boer en regie van Fred Oster. Ding Dong heette mijn show." „In die tijd werd ik ook vaste medewerker van het literair radioprogramma Dichters in de Vaart. Mijn opzet slaagde, want door mijn shows en mijn optre dens als liedjeszanger werd ik ook bekend als schilder, maar al vlug werd het drie avonden per week in de auto op weg naar een optreden mij te veel en heb ik mijn voelsprieten weer elders uitgestoken." Big Band Een van de favoriete tekenplek- ken van Asselbergs was bij de repetities van de Tilburg Big Band. Van die musici zijn heel wat schetsen gemaakt en een drie vierkante meter groot 'schuttersstuk' dat tot voor kort in de foyer van Schouwburg Til burg prijkte. Nu hangt het in de hal van de Tilburgse Dans- en Muziekschool aan de Goirke- straat. Maar Jan Asselbergs zou Jan Asselbergs niet zijn als tij dens het werken aan de ene kunstdiscipline de andere kunstdiscipline deze niet beïn vloedde: hij begon muziek te schrijven en liep op uitnodiging zelfs twee jaar college bij de compositieleraar van het Bra bants Conservatorium, Jan van Dijk. Asselbergs componeerde heel wat lastige piano- en enkele cellostukken en een concert voor piano en Big Band. „Ten gevolge van de moeilijkheidsgraad is het- nooit tot uitvoering gekomen", verklaart deze homo universalis, „maar het stuk ligt er nog steeds. Wie weet komt het er nog eens van". Intussen maakte Asselbergs ook decors en kostuums bij de dans voorstellingen van zijn toenma lige echtgenote Tonny Geelen. Hij trad zelfs op als danser, regisseerde de Zuid Nederlandse Operette Spelers in de operettes La Belle Helène en Boccacio en begeleidde twee maal per week de Tilburgse Kunstvrienden, een groep amateurschilders dié onder professionele leiding ver der trachtte te komen. Eind zeventiger jaren stapte docent Jan Asselbergs over van het Pauluslyceum naar de Ange la MBO in Kaatsheuvel. In die plaats had hij enkele jaren eer der een bungalow gebouwd. De baanwisseling in 1978 viel samen met zijn scheiding van Tonny Geelen en Asselbergs kocht een motorjacht als nieuwe woning. Een jaar later kwam Christel in zijn leven, zijn huidi ge vrouw. Hij exposeerde twee maal in New York, zegde het onderwijs vaarwel, maar beleef de tegelijk een crisis als gevolg van zijn jeugd in de Jappenkam pen. Trompe-l'oeil In 1984 trouwde hij met Chris tel. Asselbergs: „De crisis was overwonnen; we bouwden - voornamelijk Christel- een woon-werkhuis in Waspik, waarin ik de nodige wandschil deringen en trompe-l'qeils aan bracht. In die tijd ben ik ook begonnen met mijn tachtigurige werkweek, iets wat ik nog steeds volhoud. Ik ontdekte het procédé van de gewassen teke ning. Ik was en spoel steeds krijtlagen weg en werk dan door op de in het papier achtergeble ven sporen, de vlammen, de De computer is niet meer uit ons dage lijks leven weg te denken. De moge lijkheden en het gebruik ervan zijn inmiddels ook ontdekt in de architec tuur. De Nederlandse inzending voor de Triënnale in Milaan speelt daar op m. In het door de Amsterdamse archi tect Ben van Berkel ontworpen futu ristische paviljoen gaan architectuur, elektronica, beeld en informatie in elkaar op. RealSpace in QuickTimes: °ok de architectuur zit op de digitale snelweg. Wanneer je vroeger een architectenbu reau binnenging dan struikelde je bij wjze van spreken over de tekentafels. Logisch, want daar gebeurde het; op die platte vlakken werden de mooiste gebouwen ontworpen. Hoe anders valt anno 1996 een bezoek aan een ambitieus architectenbureau mt. Nauwelijks nog een tekentafel te zien Een schetsbord? In een vergeten boekje. En potloden liggen er voorna- bielijk werkeloos bij. Het zijn grijze ogen die je van alle kanten aangrijn zen; vingers rammen op toetsenbor den; veelkleurige lijnen lichten op; beeldschermen hebben de macht over genomen; de tekentafel lijkt uit het architectenbureau verdrongen; zij is ten prooi gevallen aan de digitale revolutie. Zo heeft ook in de architectuur het eigentijdse adagium sneller, beter, mooier een plek gevonden. RealSpace in QuickTimes, de ware ruimte in snel le tijden. Ole Bouman had geen betere titel kunnen bedenken om het centrale thema van de Triënnale in Milaan gestalte te geven. De architectuurtheoreticus en cul tuurhistoricus is curator van de Nederlandse inzending, die moest vol doen aan de door de organisatoren gestelde criteria Identiteit en verschil. Bouman heeft die opdracht vertaald een digitaal gedicht, geschreven op en voor de computer. Het is een gedicht als een revolutionai re strijdkreet. Want de digitalisering heeft immense gevolgen voor de archi tectuur. Niet alleen verandert de werkwijze van de architect, ook zorgt de steeds grotere verfijning van de technologie ervoor dat de architectuur anders wordt ervaren. Ole Bouman onderscheidt drie'niveaus in het digi taliseringsproces van onze leefomge ving: Computer Aided Design (CAD), Smart-Tech en Virtual Reality. Een van de architecten, die inmiddels zeer vertrouwd is met CAD is Ben van Ber kel. Het brein achter tot de verbeel ding sprekende projecten als de Rot terdamse Erasmusbrug en het te bou wen Nijmeegs museum werd daarom aangezocht om het Nederlands pavil joen voor Milaan te ontwerpen. Een fascinerende opdracht naar zijn zeggen, omdat hij in één structuur een digitale en virtuele ruimte wilde ver enigen. Van Berkel heeft een futuris tisch ogend, schelpachtig paviljoen met golvende wanden ontworpen. De bezoeker wordt langs videoschermen en door 'intelligente ruimtes' gevoerd waarin de omgeving op zijn aanwezig heid reageert. „Alles raakt onvast, zwevend of vloeibaar," aldus Van Ber kel. „De structuur verenigt een digita le en een virtuele ruimte in zich. Zij reflecteert projecties en organiseert dé ruimte.CAD is bij het creëren van het paviljoen een onmisbaar hulpmiddel geweest. Het stelde Van Berkel immers in staat om direct driedimensionaal te ontwerpen en diverse lagen informatie op elkaar te stapelen. Onder Boumans tweede niveau, Smart-tech, wordt een aantal onzicht bare voorzieningen verstaan, die het leefklimaat in gebouwen veraangena men, beveiligen, efficiënter maken of verrijken. Het gaat bijvoorbeeld om klimaatin stallaties die automatisch reageren op het aantal aanwezigen in een gebouw; om systemen die automatisch gedeel ten van een ruimte afsluiten voor bepaalde personen. Virtual Reality zou volgens Bouman wel eens de architectuur van de toe komst kunnen zijn. Architecten zijn in staat dankzij zeer snelle computers een ontwerp te visualiseren nog voor dat de eerste steen gelegd is. Men kan door zo'n - niet bestaande (virtuele) - omgeving rondlopen en dingen aanra ken. En indien nodig ontwerpbesliss- ingen voor het toekomstige gebouw bijsturen. RealSpace in QuickTimes marmer-aders, de littekens en slijtplekken. Uit zo'n geteisterde achtergrond kan bijvoorbeeld heel aangrijpend een stuk huid, zoals het zich spant over een schouderblad, opdoemen". Daar in Waspik bruist het leven van Jan Asselbergs de laatste tien jaar verder. „Ik werk erg explo sief", vertelt hij. „Twintig minu ten bezig, tien minuten vrij. Tien minuten aan de piano bijvoor beeld. Het vult elkaar aan. Een goed opgebouwd schilderij is niet zoveel anders dan een parti tuur. Je kunt beiden verticaal lezen: een muziekstuk staat in een bepaalde toonsoort. Een schilderij óók, alleen heet het dan kleurengamma. In een muziekpartituur staan de ins trumenten boven elkaar, in een schilderij de kleuren. In een goed muziek-arrangement krui sen de melodielijnen elkaar of lopen soms parallel, in een schil derij doen dat de compositielij- nen. In elke rijpe kunstuiting gebeuren heel veel dingen simultaan, boven of over elkaar dus: verticaal." Jan Asselbergs foto de stem johan van gurp ziet zichzelf niet als een kunste naar met een grote K, maar als een middeleeuws ambachtsman, een artisan. „Het is gewoon je vak", ver klaart hij. „En talent? Talent..., dat krijg je mee. Dat is geen ver dienste. Daarbij heb ik van thuis uit altijd geleerd om je licht niet onder de korenmaat te steken. Dus benut ik alle talenten die ik heb. Ik heb er evenveel plezier in om vier strijkinstrumenten samen te laten klinken in een strijkkwartet als in het maken van een schilderij. Alleen kom ik er bijna niet meer aan toe aan het schrijven van muziek. Te druk. Te veel exposities. Toen de zekerheid van een vast salaris wegviel, ben ik me naast mijn vrije werk gaan specialise ren in het portretteren. Dat gaat goed. Begin dit jaar heb ik bij voorbeeld in opdracht van de regering een portret van voor malig premier Lubbers moeten maken. In al dat portretteren gaat veel werk zitten. Daarnaast exposeer ik een keer of drie per jaar. Dat betekent al: drie maal zo'n vijftig werken maken, waarvan je er minstens twintig weggooit. Als je er per expositie dertig kunt ophangen, dan moet je er dus nog elke twee dagen één maken. Je hebt als kleine zelfstandige immers ook nog eens de opdracht te zorgen dat je naam houdt, dat je ster niet dooft," Zijn ambitie als schilder is: „O, heel verwaand hoor, om in de schoolboekjes te komen. Al was het maar om wat tegenwicht te geven aan de conceptual art. Van de weeromstuit geef ik mis schien wel eens wat veel tegen gas en schilder met opzet naar de natuur, maar dat is de volle inzet van de workaholic tegen de terreur van de Rudy Fuchsen van deze wereld. De kunstken ners die het allemaal zo goed weten en daarom allemaal het zelfde laten zien. Denk je nou dat het Stedelijk Museum ook maar iets heeft van grote Neder landse kunstenaars als Kees Verwey, Paul Citroen of Carel Willink? Niet omdat ze mijn voorkeur hebben, verre van dat, maar ze zijn wel een deel van een trots erfgoed dat te zien moet zijn." Figuratief „Je kunt natuurlijk geen Breit- ners blijven maken", verduide lijkt Jan Asselbergs zijn bedoe lingen. „Maar het is absoluut niet zo dat alles al gedaan is in de figuratieve kunst. Er bestaat ook niet zoiets als ontwikkeling in de kunst, waar musea als het Stedelijk zich op beroepen. Van Egyptische naar Griekse kunst is geen ontwikkeling. Het twee de is namelijk niet beter dan het eerste. En het eerste behoort met de komst van het tweede niet weggeworpen te worden onder het motto 'we hebben weer iets nieuws'. In het Concertgebouw spelen ze toch ook niet alleen Maurizio Kagel of Peter Schat? Dat zou het Fuchs- of Beerenbe- leid zijn. Met als gevolg alweer lege gebouwen." „Wat ik probeer in mijn manier van realistische kunst maken, dat is, iets toevoegen aan de schilderkunst alleen. In een schilderij als Trio Bartok pro beer ik de muziek zichtbaar te maken. Het schilderij moet zich als een partituur laten lezen. Toon je dat schilderij naast een tje dat ik maakte naar aanlei ding van Vivaldi dat zie je meteen welke schilderij bij wel ke muziek hoort." „Ook kun je mij er niet van beschuldigen dat allerlei stro mingen en -ismen in de kunst falikant langs me zijn afgegaan. Ik begon mijn carrière met een belangrijke kunstprijs voor een abstract doek. Ik besteed nog steeds erg veel zorg aan de abs tractie van het schilderij. Dit zijn mijn laatste werken. Naak ten. Maar het gaat niet om een geslachtsuitbeelding. Onderste boven gehangen kloppen zé ook. Het gaat om het lichtspel, klan ken, contrasten. Eerst een goeie ritmesectie neerzetten, eerst goeie akkoorden schrijven en dan muziek maken." Jan Asselbergs exposeert tot en met 18 febr. Kunsthandel Mark Peet Visser in Heusden Het paviljoen van de Nederlandse inzending voor Triënnale Milaan 1996, een ontwerp Van Berkel Bos. foto cees van giessen legt in het door René van Raalte van ontwerpbureau BRS Premsela Vonk aangeklede paviljoen via zeven video films uit hoe de nieuwe technieken functioneren en wat hun invloed is op de hedendaagse architectuur.- Geput wordt natuurlijk uit het werk van Ben van Berkei, die als een van de eerste Nederlandse architecten met de moge lijkheden van computer-software als architectonisch hulpmiddel aan de slag ging. Ook komen projecten van de architecten Zwarts Jansma (een computeranimatie van Stadion Feye- noord) en Kas Oosterhuis en kunste naars als Cees van Giessen, Jan van de Pavert en Monika Fleischmann aan bod. De video's, afzonderlijk vallend onder de thema's CAD, Smart-tech en VR, zijn samengesteld door Ole Bou man, Van Berkel Bos en Just Schim- melpenninck. Zij worden met elkaar in verbinding gebracht door teksten, die regelmatig tegelijkertijd op de zeven schermen verschijnen. Deze one-liners zijn van de hand van Ole Bouman en bestaan uit intrigerende kreten als Can archi tecture go digit-all?, Seeing belie ving, Live like a Spartan, feel like Caligula en Cyberspace is Real Estate. Louter Engelse teksten, zeker - Engels is nu eenmaal de computer taal. De titel van het digitale gedicht dat de Nederlandse presentatie vormt op de Triënnale in Milaan luidt dan ook niet voor niets RealSpace in QuickTimes. En zo bevindt de architectuur zich anno 1996 on the digital highway. Op de digitale snelweg. De Triënnale Milaan, een driejaarlijkse manifestatie op het gebied van stede- bouw, architectuur, ontwerp en indus triële produktie, wordt van 28 februari tot en met 10 mei gehouden in het Palazzo deil'Arte in Milaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15