Winkelfunctie binnenstad onder druk Duitsland wil twee miljoen werklozen aan een baan helpen Fokker toont risico werknemersdeelname I linafscheidingen TVideo Ondergang Fokker kost FAS honderd banen Kaartenactie vakbonden voor behond van Fokker Wijers wil liefst heel Fokker overeind houden pESTEM ECONOMIE A7 rik! Stadscentrum moet afrekenen met het eenheidsworst-imago België lanceert 200 frank-biljet Doelstelling Afgenomen Strategie ECONOMIE KORT Order voor veertien loodsboten Investeringen in 1996 vallen tegen Bonden dreigen ABN Amro Love Jeans failliet Geen gedwongen ontslagen KNP BT Grootste bankenfusie in de VS Schuld Fokker ruim drie müjard datum /\Q Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. baan company bethl. steel boeing co burlington sfe can.pacific chevron chiquita Chrysler Citicorp cons.edison digileqwpm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries klm airlines kpn mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 23/0! 2Wl 48» fly, 44)4 44)4 64V. 65V4 68V. 694( 29» 29V. 43» 42» 15» 14 27» 77 78 79V, 18» 18» 51» 51 12 12V. 56» 57» 69» 69» 33» 34 70 73 72 74» 70 71 68» 68» 78» 78 29» 29» 72 73» 50 50 45» 46» 80» 84 102 107 24» 25» 34» 33» 38» 38» 84V, 86» 66 67 108 110 33» 33» 38 40» 135» 136» 40» 39 78» 79»' 61» 62 94» 97» 18 19» 22» 23 1! 11» vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan /bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 77,50 487 1,60 1,60 80,00 839 0,70 0,80 70,00 510 0,50 0,50 72,50 513 1,10 1,00 75,00 447 1,90 1,80 165,00 743 1,85 2,30 160,00 882 5,50 6,35 170,00 462 0,80 1,00 505,00 628 6,90 8,70 510,00 672 4,60 5,90 515,00 617 2,90 3,60 b 510,00 1141 8,10 9,80 485,00 640 1,10 0,80 500,00 422 4,00 2,70 510,00 851 11,20 9,00 2,50 473 3,40 1,50 5,00 2889 2,90 0,80 7,50 3265 1,50 0,40 5,00 1693 2,70 3,70 10,00 550 6,70 8,50 60,00 1396 2,70 2,80 kk nn a nn 33,(JU 115,00 739 0,70 0,60 110,00 1744 5,20 5,30 110,00 1516 5,80 b 6,00 110,00 1653 4,60 4,30 110,00 1500 5,9p 6,00 a 32,50 487 2,70 2,80 30,00 1084 2,60 2,80 220,00 475 7,90 9,80 b 230,00 1204 10,00 7,70 65,00 1025 2,00 2,80 67,50 772 1,00 1,70 b 60,00 601 6,10 7,40 b 62,50 587 4,70 5,70 65,00 1406 3,40 4,40 67,50 2236 2,40 3,20 70,00 3093 1,70 2,20 75,00 793 0,80 1,00 65,00 485 4,70 5,80 67,50 454 3,80 4,70 70,00 1290 3,00 3,70 75,00 451 8,70 9,40 60,00 875 2,80 2,20 a 65,00 1264 5,30 4,40 a 60,00 837 4,00 3,30 b 830,00 477 11,60 b 18,00 850,00 795 4,60 7,50 240,00 617 7,30 8,60 b 250,00 457 3,80 4,50 b DONDERDAG 25 JANUARI 1996 Jbriek 3n! tie: ian 3SCh, 121 u.) Kunst en T.k.a. eiken kruisvoetkabi- net 1720, geh. gerestau reerd. Tel. 076-5975388. VetTamelïngë^l TELEFOONKAARTEN M soorten 40,-, tel. 01 238685. Kleintje in om de tuin en betonkombinaties. )oor uitgebreide dokumentatie f69449, fax 0402-850360. Audio^WVideOj TV's v.a. 60,-. Ook voor de goedkoopste reparaties van TV en Video, Speelhuislaan 54, Breaa. Tel. 076-5878672. week wijze een en T.k. GRUNDIG KTV 82 cm. 100 Hz. met p-i-P-, 2 oud, (i.v.m. overlijden) in» pr. ƒ4000,-, nu ƒ2fW incl. console voor vl° Tel. 0113-342411. 3d in Rijsbergen: ITSASSISTENTE er 1 mrt. '96 1gn. per week (20 uur) voor algemene, adrnini- stoelwerkzaamheden. onform NMT-richtlijnen. met c.v. vóór 30 jan. '96 richten aan: Gommersstraat 89, AP Rijsbergen Nijmegen (anp) - De winkelfunctie van de binnensteden staat fors onder druk. Bereikbaarheid en parkeren zijn niet de enige knelpunten. Steden gaan ook steeds meer op elkaar lijken. Winkelpanden zijn niet het (igendom van lokale winkeliers, roaar zijn in handen van grote winkelketens, beleggingsmaat schappijen en projectontwikke laars. Binnensteden zouden zich echter juist moeten onderschei- jen om aantrekkelijk te blijven, pit bleek gisteren in Nijmegen tijdens het symposium 'Behoud van de binnenstad als winkel- tart', waaraan ongeveer vierhon- jerd belanghebbenden deelna- Binnensteden zijn zorgenkinde ren, aldus prof.dr. J. Buursink, hoogleraar sociale geografie aan de Katholieke Universiteit Nij megen. De traditionele en histo rische waarde van het stadscen trum verdwijnt. Vroeger had het stadshart meerdere functies (wonen, winkelen, werken en uit gaan), maar nu leiden sommige een kwijnend bestaan. De wink elfunctie is de meest prominente, maar de realiteit leert dat ook die kan verdwijnen. Amerikaanse steden laten zien dat het winkelen ook heel effi ciënt aan de buitenkant van de stad kan plaatshebben, zo meldt Buursink. Consumenten zijn voor hun boodschappen steeds minder aangewezen op de stad. Zij kun nen terecht bij grote superspeci aalzaken, winkelcentra en bij kleine shops bij benzinestations en op stations. In de toekomst kunnen zij zelfs vanuit de luie stoel per computer boodschappen doen. Om deze ontwikkeling tegen te gaan, moet de binnenstad de klant blijven verrassen door een mix te bieden van ketenbedrij ven en unieke speciaalzaken, aldus drs. J. de Jong, zelfstandig advi seur en bijzonder hoogleraar Bedrijfskunde aan de Universi teit te Utrecht. Maar hier schort het aan. De aan trekkelijkheid van de binnenstad wordt bedreigd, doordat winkel panden steeds meer worden geëxploiteerd als beleggingsob ject. Het beleid kent daardoor steeds minder een een lokale betrokken heid. Uit een onderzoek van drs. E. van de Wiel in de steden Arn hem, Nijmegen, Apeldoorn, Til burg, Kampen en Zutphen blijkt dat het aantal ketens in de hoofd winkelstraten fors toeneemt, met name in de grotere steden. Het produkt binnenstad moet afrekenen met het eenheids worst-imago, zegt D. Hendriks, directeur Kolpron Consultants. Een binnenstad heeft meer gezichten, een eigen historie en een eigen identiteit. Waarom zijn de verschillen tussen de Demer in Eindhoven en de Herestraat in Groningen dan zo gering? Om de problemen het hoofd te bieden, is samenwerking door alle betrokken partijen noodza kelijk: grote en kleine winkeliers, horeca-ondernemers, de gemeen te en de vastgoedwereld. Met name die laatste wordt in samen werkingsvormen gemist, zo meent W. Heesewijk van cen trum-management BRO advi seurs en city-management con sultancy Van Heesewijk. In de overlegstructuur van gemeenten en georganiseerde ondernemers in sommige middel grote steden, het zogenoemde centrum-management, ontbre ken de vastgoedeigenaren. Zij opereren veelal individueel. Voor het behouden of maken van een economisch duurzame binnen stad is betrokkenheid van hun kant echter hard nodig. Van onze correspondent Bonn - Twee miljoen werkloze Duitsers krijgen voor het jaar 2000 een baan. Dat voornemen heeft de Duitse regering, samen met werkgevers en vakbonden, vastgelegd in een strategisch 'verbond voor werk'. Antiek, Alle partijen willen het aantal werklozen van bijna vier miljoen tot de helft terugbrengen. Belas tingverlagingen, vereenvoudi ging van de bureaucratie, loon matiging en korting op de sociale premies en uitkeringen vormen de complexe basis van het ambi tieuze voornemen. In een eerste reactie toonden alle deelnemende partijen zich tevre den. Werkgeverspresident Mur- mann ziet, net als de voorzitter van het Duitse verbond van vak verenigingen, Schulte, reeële kansen om de werkloosheid terug te dringen en Duitsland als industrieland aantrekkelijker te maken voor buitenlandse inves teerders. Zelfs al houdt nu ook Bet kabinet-Kohl rekening met een economische groei dit jaar van nauwelijks 1,5%. Er is in grote lijnen overeenstem ming bereikt over steun aan nieuw startende ondernemers en betere toegankelijkheid tot zoge naamd risico-kapitaal voor jnnoverende ondernemers. Voor investeerders moet een aantrek kelijker klimaat ontstaan. Daar toe zal de omvangrijke bureau- oratie worden afgeslankt en de Belastingdruk worden verlicht. Bat laatste geldt trouwens voor net hele bedrijfsleven dat zwaar gebukt gaat onder hoge belastin- gffl, sociale premies en loonne- venkosten. Een moeilijk hoofdstuk vormt de sociale zekerheid. Eerder aange kondigde bezuinigingen op de uitkeringen en een ingreep in het pensioenenstelsel heeft de over heid voorlopig teruggenomen. Wel moeten de sociale afdrachten tot het jaar 2000 met 40% worden verminderd, zonder dat de minst draagkrachtigen sociaal te kort komen. De komende jaren zal de nadruk worden gelegd op een grotere zelfstandigheid van de burgers, zoals meer eigen zorg voor de oude dag. Een belangrijke voor waarde om de vastgelegde doelen te bereiken is loonmatiging. Brussel - De Nationale Bank van België brengt vandaag een nieuw biljet van tweehonderd frank, ruim tien gulden, in roulatie. Het biljet toont afbeeldingen van de Belg Adolphe Sax, uitvinder van de saxofoon, en zijn geboorte plaats Dinant. Het nieuwe biljet zal ook worden verstrekt via geldautomaten. Qua kleurstelling vertoont het biljet een opvallende gelijkenis met de Nederlandse zonnebloem van vijftig gulden. Geel en oranje overheersen op het nieuwe Belgi sche bankbriefje. De Fokker-100 'Christiaan Huygens' van de KLM in onderhoud bij FAS Door Willem Reijn Woensdrecht - Onderhoudsbedrijf Fok ker Aircraft Services krijgt een tik van vijftien procent omzet en werkgelegen heid, als vliegtuigbouwer Fokker Air craft niet uit zijn surséance ontwaakt. Dat zegt directeur drs. G. Hamers in een gesprek met De Stem. Fokker Aircraft Ser vices heeft op dit moment 860 mensen in dienst. De cijfers van Hamers duiden op een verlies van circa honderd arbeidsplaatsen. FAS is een van de bedrijven die buiten de surséance vallen, maar Hamers onder streept de nauwe band met het moederbe drijf en weigert in te gaan op scenario's, waarbij FAS geheel op eigen benen moet, blijven. „We behoren als onderhouds- en servicebedrijf tot de kernactiviteiten van het Fokker-concern." Dat neemt niet weg dat Hamers en zijn staf noodscenario's opstelt voor als het doek definitief valt. BOM, Rewin en gemeenten helpen FAS, terwijl minister Wijers finan ciering via participatiemaatschappijen als de Nationale Investeringsbank wil veilig stellen. „We hebben niet te klagen over aan dacht van de overheid," zegt hij. Hamers wil nog niet kwijt hoeveel banen er precies verdwijnen als de Nederlandse vliegtuigbouw ten onder gaat. Maar hij bevestigt dat in zijn algemeenheid omzet en werk redelijk evenredig opgaan. Dat zou betekenen dat bij FAS een reorganisatie nodig is, die circa honderd banen kost. Die sanering komt boven de lopende reorganisa tie, waarbij tussen september 1995 en 1997 115 arbeidsplaatsen verdwijnen. FAS draaide over 1995 een omzet van 200 miljoen met volgens ingewijden een winst van vier a vijf miljoen gulden, een bedrag dat Hamers niet wil bevestigen. De winst moet in 1997 op tien miljoen gulden uitko men, zo luidt de doelstelling. Hamers: „Maar als Fokker Aircraft wegvalt, zullen we dit jaar door de reorganisatielasten in de rode cijfers belanden." De grootste klant is het ministerie van Defensie, dat 25 procent van de omzet voor zijn rekening neemt. Zestien procent gaat naar het werk voor de midlife-update van de F-16, vier procent naar de modificatie van Lynx-helicopters van de Marine en vijf pro cent naar ondersteuning op het gebied van onderhoud voor de Luchtmacht. Daar mili taire orders in de luchtvaart als zeer lucra tief gelden, mag worden verondersteld dat deze sector een fors deel van de FAS-winst genereert. Fokker Aircraft is met vijftien procent dus de tweede klant van FAS. Het bedrijf heeft vier Fokkers 60 Utility onder handen, die de Luchtmacht dit jaar in bedrijf neemt. De spiksplinternieuwe straaltoestel Fokker 70, die de executive-jet voor regering en Koninklijk Huis wordt, moet al over enkele weken klaar zijn. Het belang van Fokker Aircraft is de afgelo pen twee jaar weer wat afgenomen, omdat indertijd FAS de witte staarten op Woensd recht klant-klaar mocht maken. Maar sinds Fokker alleen op bestelling produceert, bleef dat werk op Schiphol. Zestig procent van de omzet komt rechtst reeks van de onderhoudsmarkt zelf: het onderhoud voor luchtvaartmaatschappijen en soms als klapper de volledige restauratie van gecrashte toestellen. FAS is en blijft een Fokker-specialist. „Orders voor het onderhoud van Fokkers kunnen wel rendabel binnenhalen." En dat geeft het lange-termijn-verlies voor FAS aan: als Fokker geen nieuwe vliegtuigen meer bouwt, zal het marktsegment voor FAS langzaam maar zeker verdwijnen. Eer dere pogingen om andere marktpotenties aan te boren, bleven vruchteloos. Het bedrijf heeft enkele jaren terug een cer tificaat voor de Boeing 737 behaald, maar bleek geen orders binnen te kunnen slepen voor het meest verkochte vliegtuig ter wereld. „We moeten het niet van die 737 hebben," concludeert Hamers. De markt voor het onderhoud van vliegtui gen heeft zich tot een echte vechtmarkt ont wikkeld. Voor de komende twintig jaar blijft de omvang van de totale markt stabiel. De overcapaciteit beloopt inmiddels dertig procent. Fusies en overnames zijn aan de orde van de dag. Een keiharde prijsslag heeft FAS genoodzaakt tot een flinke reor ganisatie, die de kosten in twee jaar tijd met 25 procent naar beneden brengt. Omdat veel van de onderhoudsbedrijven zijn gelieerd aan luchtvaartmaatschappijen, bederven overheidssubsidies de prijzen. Dat leidt tot delicate situaties. Zo besteedde KLM het onderhoudswerk aan Boeing 737's uit aan het onderhoudsbedrijf van de Portu gese luchtvaartmaatschappij TAP, omdat die manuren tientallen procenten goedko per aanbood dan elder in West-Europa. Tegelijkertijd klaagde de KLM in Brussel, dat dezelfde TAP door omvangrijke staats steun valse concurrentie kan bedrijven. De grootste concurrenten van FAS zijn het FOTO RUBEN SCHIPPER Franse bedrijf LAB en het Britse Air UK. LAB, een dochter van de regionale lucht vaartmaatschappij, komt FAS over de hele wereld tegen. Air UK, waarin KLM een flink belang heeft, is de voornaamste tegen streven in Europa. Beide bedrijven zijn gecertificeerd voor de belangrijkste Fokker toestellen: de Friendship, de F50 en F100. De directie van FAS wil de prijsslag overle ven door de klanten een 'toegevoegde waar- de-pakket' te verkopen. „Het gaat om de combinatie van kwaliteit, doorlooptijd en aantal uren," zegt Hamers. Kwaliteit is belangrijk, omdat storingen de luchtvaartmaatschappijen goud geld kos ten. Vertragingen verstoren het complete, nauwsluitende vervoerssystemen. Het uit besteden van onderhoud naar Portugal heet op dit vlak bij de KLM niet tot honderd pro cent bevredigende resultaten te hebben geleid, zo is in kringen van piloten te horen. Door een grote mate van flexibiliteit wil FAS de hoge uurprijzen compenseren. De klanten hebben groot belang bij een snelle doorlooptijd, zodat een vliegtuig, waarin veel geld zit, slechts kort uit de operatie hoeft te worden gehaald. Dat scheelt in ren te en eventueel zelfs in de omvang van de vloot. Een toestel moet zo snel mogelijk weer van Woensdrecht kunnen vertrekken, door flexibele werktijden. Ook andere Westeuropese onderhoudsbe drijven volgen deze strategie, want het voordeel voor de klant kan oplopen tot 250 duizend gulden per dag voor een Boeing 747. De onderhoudsmarkt is er een van kor- te-termijncontracten. „In deze branche moet je sterke zenuwen hebben," zegt Hamers. „Het is normaal dat je orderporte feuille voor slechts twee maanden is gevuld." Dat maakt het extra vervelend voor FAS, dat de deconfiture bij Fokker Aircraft de hele wereld overgaat. „We tre den daarom nu als eerste in contact met al onze klanten om de relatie warm te houden. We hebben gelukkig nog geen enkel opzeg ging van een contract gehad." Bij FAS is het werk gisteren gewoon door gegaan, nadat de directie de werknemers informeerde over de stand van zaken. FAS zal het (regerings)toestel voor het Konink lijk Huis gewoon keurig begin maart ople veren, zegt Hamers. Met spanning kijkt het bedrijf naar het moederbedrijf. Hamers: „Want wij zijn wel opgelucht dat we buiten de surséance zijn gebleven, maar er is geen sprake van een overwinning." Van onze redactie economie AMSTERDAM - Het zal niet Jet eerste zijn, waar de bewindvoerders van Fokker teer dagen naar kijken: de 'ordering van enkele tiental- ten miljoenen guldens die de onderneming heeft op haar ei?en personeel. &nd 1989 heeft Fokker de werk nemers die belangstelling hadden 'oor een bijzondere obligatiele- ■nng, de aanschafkosten van dit aardepapier voorgeschoten. aat Fokker failliet, dan levert at destijds royale gebaar in eginsel een vordering op in de orde van 25 miljoen gulden. Aflossen te koeling was, dat de houders ti de personeelsobligaties hun ukken ooit tegen een aantrek- Ajke koers in aandelen zouden omzetten en dat ze hun huid aan het bedrijf zouden ossen. Maar de koers waarte- 61 die zogenaamde conversie j j k°n vinden - 51 - bleef i. otgelopen. jaren ver buiten 'k- Bij een bankroet komt het er uiteraard nooit meer van. En niet uitgesloten is dus, dat dan de curator alsnog zijn hand komt ophouden om het voorschot af te rekenen. Het zou niet voor het eerst zijn, dat werknemersparticipatie uit loopt op een strop voor het betrokken personeel. Vorig jaar verspeelden werknemers van het automatiseringsbedrijf Raet gezamenlijk ongeveer 5,5 mil joen. De waarde van het in moei lijkheden geraakte en tenslotte door branchegenoten Getronics en Roccade overnomen Raet is in de loop van de jaren gekelderd. Omdat Raet een systeem had bedacht waarbij de werknemers de helft van hun inleg met geleend geld betaalden, had het personeel tenslotte niet meer dan een lege dop in handen. In zwang Deelname van werknemers in het kapitaal van hun onderneming is, in weerwil van zulke incidenten, nogal in zwang. Directeur N. van Alphen van het Nederlands Par ticipatie Instituut in Den Haag kan zich niet op betrouwbaar onderzoek baseren, maar zegt de indruk te hebben, dat inmiddels een groot deel van het bedrijfsle ven het personeel de gelegenheid biedt deel te nemen in de eigen dom van de onderneming. „In veel ondernemingen wordt een personeelsaandelenplan of iets van dien aard wel als een modern onderdeel van het belo ningsbeleid gezien. Ik hoef maar te wijzen op het aandelenplan dat Unilever Nederland onlangs pre senteerde. Dit soort beloningsele menten sluit ook aan bij de flexi bilisering," aldus Van Alphen. Dat een werknemer deelneemt in het eigen vermogen van de onder neming, moet vorm geven aan meer eigentijdse arbeidsverhou dingen, zo meent de NPI. Een (extra) financieel belang is goed voor de betrokkenheid bij het welvaren van het bedrijf. Mr. dr. A. Voüte, in 1990 gepromoveerd op een onderzoek naar dit feno meen, ziet als een van de voorde len dat de tegenstelling tussen de factoren arbeid en kapitaal ver kleind wordt: de werknemer krijgt bijvoorbeeld meer begrip voor een redelijke dividendpoli tiek. Voüte is een warm pleitbezorger van aandelenbezit voor werkne mers. De zorgen die daarover ook wel worden geuit, deed hij inder tijd af als 'typisch Nederlandse betutteling'. Hij ontkent de nade len echter niet. Zoals de kwade kans dat de werknemersaandelen aan waarde inboeten, doordat het bedrijf slecht presteert, of in het ergste geval helemaal hun waar de verliezen bij een bankroet. Obligaties Dat risico kan worden beperkt door de uitgifte van converteer bare obligaties, nota bene de vorm waarin Fokker de partici patie van de werknemers goot. Dit waardepapier levert een vas te rente op en is altijd goed voor de nominale waarde. De conver teerbare obligatie geef het recht om op zeker moment tegen een tevoren vastgestelde koers (in het geval van Fokker dus ƒ51) de obligaties te ruilen voor aande len. Als de koers inmiddels veel hoger is, strijken de deelnemers een aardige vermogenswinst. Een loterij zonder nieten dus, behalve als er een faillissement tussen komt. Kleine beleggers wordt in het algemeen afgeraden hun geld op een enkele kaart te zetten en in de richting van beleggingsfondsen gedirigeerd. Wie deelneemt in een aandelenplan van zijn werk gever, wedt op één paard, en wel dat van zijn broodheer. Komt die te vallen: baan weg, geld weg. Toch meent NPI-directeur N. van Alphen dat de risico's van deel neming in het vermogen van het bedrijf in het algemeen voldoen de worden uitgemeten. „Als dat Algiers - Algerije heeft bij de Nederlandse werf Damen Shipyards een order geplaatst voor veertien loodsboten, zo heeft het Alge rijnse ministerie van Transport woensdag meegedeeld. Bij de werf kon niemand woensdagavond de order bevestigen. De order heeft een omvang van 12,7 miljoen. Den Haag - De investeringsbereidheid van de ondernemers in 1996 is teleurstellend. Dat stelt MKB Nederland, de organisatie van het midden- en kleinbedrijf, naar aanleiding van een Nipo- onderzoek. MKB Nederland wijst er op, dat de voorwaarden om te investeren goed lijken. De rente is gunstig, de winstontwikke- ling is voor de meeste sectoren goed, de eigen vermogenspositie van de bedrijven is versterkt en geld is ruim voorradig in Neder land. Toch verwacht slechts de helft van de ondernemers volgens het Nipo dit jaar te zullen investeren. Dertien procent van de MKB-ondernemers investeert gemiddeld drie ton in gebouwen, 16 procent gemiddeld een ton in vervoer en transport en 31 procent gemiddeld 80.00 gulden in machines. Amsterdam - De vijf vakbonden in het bankbedrijf dreigen ABN Amro voor de rechter te slepen omdat de bank zich volgens de vakorganisaties niet houdt aan de cao. De klachten van de bonden hebben te maken met de invoering van de 36-urige werkweek. De bank zou procedure- en andere fouten maken bij onder meer proefprojecten voor zo'n kortere werkweek.De bonden hebben ABN Amro een ultimatum gesteld. Oldenzaal - De Love Fashion Group uit Oldenzaal, een van Nederlands grootste producenten van spijkerbroeken en vrij- etijdskleding, is failliet. Het bedrijf heeft een schuldenlast van vijf miljoen gulden. Cura tor mr. R. Wilderink is in gesprek met vijf overnamekandidaten. De bloei van het bedrijf is al even spraakmakend als de onder gang. Een erotische reclameposter voor Love Jeans op drieduizend abri's zorgde in mei 1992 voor veel opschudding. Amsterdam - Het papier- en verpakkingsconcern KNP BT gaat de kosten in de massiefkarton-sector structureel omlaag brengen. In tegenstelling tot wat algemeen werd gevreesd zal deze operatie geleidelijk en zonder gedwongen ontslagen plaatsvinden. In de sector staan de winsten al enige tijd onder dnik, maar over 1995 is geen verlies geleden. San Francisco - De Amerikaanse bank Wells Fargo neemt voor 11,6 miljard dollar de bank First Interstate over. Het is de groot ste overneming in de Amerikaanse banksector tot nu toe. De twee banken lieten woensdag weten overeenstemming te hebben bereikt. Er ontstaat een bank met een balanstotaal van 108 miljard dollar, wat de instelling in de top van het bankwezen in de VS brengt. Amsterdam (anp) - Fokker heeft een schuld van ruim drie mil jard. Niet alleen Daimler-Benz, maar ook houders van door banken, waaronder ABN Amro, uitgeschreven obligaties heb ben geld geleend aan de NV Koninklijke Nederlandse Vliegtui- genfabriek Fokker. Zij hebben samen voor bijna ƒ1,7 miljard aan obligatieleningen uit staan. Daimler-Benz heeft bijna 1,4 miljard aan financieringsfacili teiten verstrekt. In totaal bedroegen de schulden per 31 december 1995 3.183.531.800. Dat blijkt uit de stukken die Fokker bij de faillissementsrechtbank in Amsterdam heeft neergelegd voor de surséance-aanvraag. Ook kleine re handelscrediteuren, zoals toeleveranciers, kunnen schade oplopen bij een ondergang van de vliegtuigbouwer. Fokker Aircraft, een doch ter die eveneens uitstel van betaling heeft gekregen, staat nog voor 266 miljoen bij deze veelzijdige groep in het krijt, zo blijkt uit de balans van deze besloten vennootschap. Ook voor de handelscrediteu ren geldt: uitstel van betaling. Utrecht (anp) - De gezamenlijke vakbonden zijn met een kaar tenactie begonnen om de regering onder druk te zetten Fokker te behouden. De briefkaarten rolden gisterochtend van de pers bij drukkerij Brouwer in Utrecht. De komende dagen verspreidt de PTT de kaarten onder zes miljoen huishoudens. De actie kost de bonden tussen de zes en zeven ton, waarvan 90 procent ver- spreidingskosten. Het is de bedoeling om zo massa le steun voor Fokker te krijgen. De kaarten hebben als opschrift: „Regering, hou Fokker in de lucht. Ik ben van mening dat de vliegtuigindustrie voor Neder land behouden moet blijven." Aan de adreszijde staat de tekst: „Eerst de textiel. Toen de scheepsbouw. Nu gaat het om onze vliegtuigindustrie. We heb ben onze mond vol over hoog waardige werkgelegenheid. We moeten het van onze kennis heb ben. Daarom deze actie. Doe mee. Fokker moet blijven. Fokker ver- dienst onze steun. Het gaat om onze industrie. De kurk van onze welvaart." De bonden gaan de teruggestuurde kaarten volgende week aanbieden aan premier Kok en minister Wijers. niet vanzelf gebeurt, wordt er altijd wel om gevraagd door kri tische werknemers. In sommige gevallen worden de risico's wel bewust genomen, als een bedrijf in moeilijkheden is en een kapi taalinjectie van het personeel een uitweg biedt. Het Nijmeegse Smit Trafo is een aantal jaren geleden op die manier overeind gehou den. Later, toen het Begemann- concern zich over het bedrijf ont fermde, heeft het personeel die offerbereidheid ruimschoots kunnen verzilveren. Voorbeelden Tegenover incidenten als bij Fok ker, Raet en eerder ook Air Hol land, staat een groot aantal gun stige voorbeelden. Van Alphen gelooft dan ook niet dat het 'arbeiderskapitalisme' een grote terugslag krijgt door deze voor vallen. Maar de schaal waarop Ameri kaanse werknemers deelnemen in het kapitaal van hun onderne mingen, zal hier vooralsngog niet worden gehaald, denkt hij. „De Nederlander is toch meer een spaarder." VERVOLG VOORPAGINA De bewindsman wond zich op over de beschuldiging van Dasa- topman Bischoff dat Nederland vrijdag tijdens het laatste gesprek in het Catshuis helemaal geen extra geld had aangeboden. „Het bod van Maljers was nul, helemaal nul", aldus Bischoff gisteren in de Volkskrant. Vol gens Wijers heeft het kabinet vrijdag wel degelijk een 'een sub stantieel bod' op tafel gelegd en een uiterste grens aangegeven. Wat die grens was, wil Wijers nog steeds niet zeggen. Wijers hield staande dat Daimler 'rond december of kerst' besloot Fokker hoe dan ook af te stoten. De coalitiepartijen in de Tweede kamer delen die visie. Volgens Wijers speelt het verkassen van topman Schrempp van Deutsche Aerospace naar Daimler-Benz daar een rol in. „Schrempp werd verantwoordelijk voor het hele concern. Er is een organisatie-theorie dat je vervolgens één jaar de tijd hebt om alle lijken uit de kast te halen." Want, aldus Wijers, daar na komt elke strategische fout op het conto van de nieuwe topman. De één miljard die Dasa zelf wil de bijdragen aan de gevraagde financiële injectie van 2,3 mil jard, noemde Wijers opnieuw 'een sigaar uit eigen doos', omdat Dasa tegelijkertijd een dekking van toekomstige verliezen niet wilde garanderen. Wijers is ervan overtuigd dat Fokker met wat minder geld nog drie jaar had kunnen overleven en dan kansen gehad binnen een Europees vliegtuig-consortium. Het SP-Kamerlid Poppe noemde het tijdens het debat „schande lijk dat de Europese Unie blijk baar wel kan beslissen of bana nen krom of recht moeten zijn, maar mammoetbedrijven maar hun gang laat gaan." Wijers viel hem bij met de spijtige constate ring dat Europa er tot nog toe niet in is geslaagd 'een stukje luchtvaartindustrie te saneren'. De plannen die de overcapaciteit moeten terugbrengen zitten in een impasse. Het CDA had als enige fractie forse kritiek op de manier waar op Nederland met Dasa heeft onderhandeld over een nieuwe financiële injectie. CDA-Kamer- lid Mateman hield vol dat Wijers 'niet royaal genoeg' is geweest. Fokker zoekt momenteel naar een nieuwe partner. Er zouden verschillende gegadigden zijn, maar Wijers wilde geen bedrijven noemen. Niettemin duikt de naam van het Canadese Bombar dier veelvuldig op.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7